تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر و 5 راهکار اساسی برای تشخیص

1

درباره تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر چه می‌دانید؟ شما هم مانند بسیاری از افراد این دو اصطلاح را به جای هم استفاده می‌کنید؟ ‌فضای اینستاگرام به قدری مشاغل جدید و نوظهوری را ایجاد کرده است که درک تفاوت بین آن‌ها کمی دشوار است. برای مثال بسیاری از افراد خصوصاً کسانی که به صورت حرفه‌ای در این فضا فعالیت نمی‌کنند یا فعالیت تجاری خود را تازه شروع کرده‌اند، چندان تفاوتی بین این دو شغل قائل نیستند.

البته با وجود تعداد کاربران میلیاردی اینستاگرام این مورد کاملاً طبیعی است. پس حتی اگر به صورت حرفه‌ای هم در این شبکه اجتماعی فعال نیستید، بهتر است با اصطلاحات رایج آن برای درک بهتر فعالیت در اینستاگرام آشنا باشید. عوامل زیادی هستند که منجر به تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر می‌شوند. در اینجا قرار است با معرفی این تفاوت‌ها یک تصویر واضح از هر یک از آن‌ها برای شما ترسیم کنیم.

به چه کسی بلاگر می‌گویند؟

هنوز افرادی زیادی هستند که درک درستی از یک بلاگر اینستاگرام ندارند. برای درک تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر باید با تعریف بلاگر آشنا باشید. بلاگر  (Blogger) به کسی می‌گویند که به صورت مداوم برای یک وبلاگ می‌نویسد. البته امروزه نمی‌توان تنها وظیفه بلاگر را نوشتن دانست. زیرا چنین شخصی کاری بسیار بیشتر از نوشتن انجام می‌دهد. پس اجازه دهید در یک تعریف دقیق‌تر کاملاً با تعریف این شغل حرفه‌ای آشنا شویم.

به چه کسی بلاگر می‌گویند؟

به شخصی که اقدام به انتشار محتوای آنلاین می‌کند تا از این طریق الهام بخش افراد باشد، اقدام به آموزش آن‌ها کند یا صرفاً به سرگرم کردن مخاطبان خود بپردازد و به طور کلی یک کسب‌وکار اینترنتی را از این طریق اداره کند، بلاگر می‌گویند. بلاگرها یا وبلاگ‌نویسان قبل از ظهور اینستاگرام، بیشتر در فضای سایت‌ها مشغول فعالیت بودند و تمامی کار آن‌ها به نوشتن ختم می‌شد. اما با روی کار آمدن این شبکه اجتماعی، مفهوم بلاگر کمی گسترده‌تر و دایره فعالیت‌های او پیچیده‌تر شد. پس برای اینکه تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر را بدانید، در قدم اول باید تعریف درستی از مفهوم بلاگر داشته باشید.

یک بلاگر تنها یک هدف دارد و آن هم ارزش بخشیدن به زندگی خواننده یا دنبال‌کننده است. با این اوصاف، شاید باز هم در تعریف بلاگر کمی ابهام وجود داشته باشد، زیرا تعریف امروزه یک بلاگر با تعریف آن در گذشته تفاوت زیادی کرده است. شاید بزرگ‌ترین تفاوت آن هم این باشد که یک وبلاگ‌نویس بر خلاف گذشته که فقط یک محتوا را منتشر می‌کرد، امروزه به یک معلم آنلاین تبدیل شده است. یک بلاگر اینستاگرام به طور کلی با مهارت‌های مختلف خود مثل داستان‌سرایی، کپی رایتینگ، طراحی گرافیک، ویرایش ویدئو، خدمات مشاوره، ایجاد پادکست، عکاسی و بازاریابی شناخته می‌شود.


بیشتر بخوانید: با انواع روش‌های کسب درآمد از اینستاگرام آشنا شوید

به چه کسی اینفلوئنسر می‌گویند؟

برای درک تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر (Influencer) اول به تعریف بلاگر پرداختیم. حالا باید ببینیم که اینفلوئنسر به چه کسی گفته می‌شود؟ در زبان فارسی به اینفلوئنسر، تأثیرگذاران شبکه های اجتماعی یا به اختصار «تأثیرگذار» هم گفته می‌شود. اینفلوئنسر بر خلاف بلاگر، به افرادی اطلاق می‌شود که شهرت خود را به دلیل یک جایگاه خاص در اینستاگرام کسب کرده‌اند. به زبان ساده آن‌ها سفیران برند برای تجارت‌های مختلف محسوب می‌شوند. چنین افرادی تقریباً هم رده افراد مشهور هستند. با این تفاوت که به ازای گرفتن پول، اقدام به تبلیغ خدمات، تجربیات و محصولات مختلف با دنبال‌کنندگان خود می‌کنند. با این تعریف شاید بتوان تا حدودی تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر را متوجه شد.

به طور کلی اینفلوئنسر به افراد تأثیرگذاری گفته می‌شود که در زمینه‌های گوناگون به بازاریابی برندهای مختلف کمک می‌کند. چنین اشخاصی این قدرت را دارند که بر عادات خرید مردم در فضای اینستاگرام تأثیر بگذارند و یا یک موضوع خاص را ترویج کنند. بر اساس آمار Brandwatch در سال 2021 کریستیانو رونالدو با دارا بودن 307 میلیون دنبال‌کننده تأثیرگذارترین فرد در فضای اینستاگرام محسوب می‌شود.

نکته جالب در مورد اینفلوئنسرها سطح‌بندی آن‌هاست. این یعنی قرار نیست همه اینفلوئنسرها جایگاه شخصی مثل کریستیانو رونالدو را داشته باشند. بلکه آن‌ها بر اساس میزان تأثیرگذاری خود دسته‌بندی می‌شوند. این دسته‌بندی شامل نانو، میکرو، متوسط، ماکرو و مگا است که در ادامه به معرفی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

1. اینفلوئنسرهای نانو Nano

 اینفلوئنسرهای نانو اشخاصی هستند که بین 1000 تا 10 هزار فالوور دارند. این افراد به دلیل تعداد دنبال‌کنندگان کم اغلب اعتماد کاربران خود را جلب کرده‌اند. پس به راحتی نرخ تعامل بالایی را خواهند داشت. جالب است بدانید که بر اساس داده‌های به دست آمده در سال 2018 این دسته از اینفلوئنسرها نرخ تعامل 5 درصدی را در مقابل نرخ 2.2 درصدی سایر اینفلوئنسرها به خود اختصاص داده‌اند.

2. اینفلوئنسرهای میکرو Micro

 این سری از افراد تأثیرگذار چیزی بین 10 تا 100 هزار فالوور دارند. بر اساس آمار HypeAuditor اینفلوئسنرهای میکرو حدود 47 درصد افراد تأثیرگذار را تشکیل می‌دهند که بزرگ‌ترین جامعه اینفلوئنسرها را به خود اختصاص داده‌اند. این اشخاص نسبت به گروه نانو هزینه‌ها بیشتری را برای بازاریابی برندهای مختلف درخواست می‌کنند. البته در مقابل گزینه مناسبی برای ارتقاء پیج‌ها و کسب‌وکارهای مختلف نیز محسوب می‌شوند.

1. اینفلوئنسرهای نانو Nano

3. اینفلوئنسرهای متوسط یا میانه Mid

چنین افرادی بین 100 تا 500 هزار فالوور دارند. به همین دلیل به اینفلوئنسرهای میانه شهرت پیدا کرده‌اند. چنین اشخاصی دومین گروه بزرگ اینفلوئنسرها را با نرخ 26 درصدی تشکیل می‌دهند. چنین گروهی هم به دلیل تعداد مخاطبین خود نرخ تعامل زیادی را به دنبال دارند.

4. اینفلوئنسرهای ماکرو Macro

ماکروها از نظر تعداد فالوور نسبت به سه دسته اول در جایگاه بهتری قرار دارند. تعداد دنبال‌کنندگان چنین افرادی بین 500 هزار نفر تا 1 میلیون نفر است. با این اوصاف در مقابل مگا اینفلوئنسرها شاید میانه به‌ نظر برسند. برندهایی که دوست دارند به مجموعۀ بیشتری از مخاطبان هدف خود دسترسی داشته باشند، می‌توانند از این گروه برای پیشبرد برنامه‌های خود استفاده کنند.

4. اینفلوئنسرهای ماکرو Macro

5. اینفلوئنسرهای مگا Mega

مگاها قدرتمندترین گروه اینفلوئنسرها با مخاطبین بالای 1 میلیون هستند. چنین افرادی اکانت‌های سطح بالای اینستاگرام را به خود اختصاص داده‌اند و به دلیل تعداد فالوورهای خود به مشهورترین افراد اینستاگرام تبدیل شده‌اند. مخاطبان این سری از اینفلوئنسرها بسیار متنوع و با علایق مختلف هستند. مگا اینفلوئنسرها به دلیل تعداد دنبال‌کنندگان خود بیشترین هزینه را برای بازاریابی یک برند دریافت می‌کنند.

  • تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر در این است که یک بلاگر با تولید محتوا یک کسب‌وکار را اداره می‌کند، اما اینفلوئنسر به دلیل تعداد دنبال‌کنندگان خود تأثیرگذاری زیادی در بازاریابی برندهای مختلف دارد.

تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر در این است که یک بلاگر بیشتر با تولید محتوا یک کسب‌وکار را اداره می‌کند، اما اینفلوئنسر به دلیل تعداد دنبال‌کنندگان خود تأثیرگذاری زیادی در بازاریابی برندهای مختلف دارد.

تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر چیست؟

برای دانستن تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر اول به تعریف هر یک از این اصطلاحات پرداختیم. اما با وجود تعاریفی که داشتیم شاید هنوز ابهامات زیادی در تفاوت هر یک از این دو شغل وجود داشته باشد. واقعیت این است که یک نقاش بدون نقاشی حرفی برای گفتن ندارد. این در مورد بلاگر هم صادق است. به این معنا که یک وبلاگ حالا هر چه که می‌خواهد باشد، چه یک صفحه سایت یا یک پیج اینستاگرام، بدون بلاگر نمی‌تواند راه به جایی ببرد.

این در حالی است که داشتن یک وبلاگ بدون اینفلوئنسر هم امکان‌پذیر است. شاید این سرراست‌ترین تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر محسوب شود. هر دو این گروه‌ها می‌توانند به صورت همزمان هم بلاگر و هم اینفلوئنسر باشند. اما بدون‌ شک به دلیل زمان کم به میزان قبل در رشد یک پیج و ارتقاء مهارت‌های خود موفق نخواهند بود. در ادامه به معرفی دیگر تفاوت‌های این دو اصطلاح کاربردی در فضای اینستاگرام می‌پردازیم.

1. تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر در طرز فکر و هدف

تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر در طرز فکر و هدف است که تأثیر زیادی در به اشتراک‌گذاری محتواهای آن‌ها دارد. طرز فکر یک بلاگر شامل عشق به کار، به اشتراک‌گذاری یک محتوای سرگرم‌کننده، آموزشی یا چیزی که ارزش ایجاد کند، خواهد بود. در مقابل یک اینفلوئنسر فقط برای افزایش تعداد فالوورها، افزایش کامنت، لایک و تبلیغ یک برند و محصول فعالیت می‌کند. به طور کلی اینفلوئنسرها به دنبال پاداش هستند، این در حالی است که بلاگرها با هدف ارزش‌آفرینی کار می‌کنند.

2. تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر در نحوه تعامل با مخاطب

دیگر تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر میزان تعامل با مخاطب است. نرخ تعامل معمولاً در اینفلوئنسرها بیشتر از بلاگرهاست. زیرا این افراد تمام توجه خود را روی این کار قرار می‌دهند. آن‌ها به دنبال اشتراک‌گذاری محتواهایی هستند که افراد را به لایک کردن یا دادن نظر وادار می‌کند. به طور کلی انگیزه چنین افرادی این است که بر روی مخاطبان خود تأثیر بگذارند و آن‌ها را وادار به اقدام کنند. این اقدام می‌تواند یک لایک کردن ساده باشد، یا حتی خرید محصولی که آن‌ها پیشنهاد داده‌اند.

اما در مقابل بلاگرها چنین نیستند. البته نمی‌توان به طور یقین گفت که بلاگرها نمی‌توانند اعتماد مخاطب را جلب کنند، بلکه این نوع تعامل است که به عنوان تفاوت بین بلاگر و اینفلوئنسر محسوب می‌شود. به عبارت دیگر یک بلاگر بیشترین از اینکه به صورت مستقیم با فالوورهای خود تعامل داشته باشد، از طریق محتواهایی که منتشر می‌کند این ارتباط را ایجاد خواهد کرد.

یک تفاوت بلاگر با اینفلوئنسر در این است که بلاگر به دنبال ارزش آفرینی از طریق انتشار یک محتوای باکیفیت است. این در حالی است که تمام هدف یک اینفلوئنسر برای افزایش تعامل، بالا بردن لایک و کامنت خواهد بود.

3. تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر در اشتیاق و انگیزه

فراتر از اینکه افراد با انجام یک فعالیت به دنبال درآمدزایی هستند، هر یک از آن‌ها به دلیل انگیزه خاصی شروع به فعالیت می‌کنند. بلاگرها به دلیل علاقه‌ای که به انتشار محتوای مناسب دارند، به یک وبلاگ‌نویس تبدیل می‌شوند. این در حالی است که اینفلوئنسرها معمولاً دست روی نقطه‌ای می‌گذارند که برای مردم جذابیت بیشتری دارد تا از این طریق بتوانند نظر مساعد آن‌ها را به خود جلب کنند. پس انگیزه یک بلاگر تمایل به نوشتن در زمینه‌ای خاص است، اما در مقابل یک اینفلوئنسر از همان ابتدا به دنبال افزایش تعداد مخاطبین و جذب فالوور است.

4. تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر در دامنه فعالیت

دیگر تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر، تفاوت در دامنه فعالیت آن‌هاست. اول اینکه بلاگرها می‌توانند در پلتفرم‌های مختلف از سایت‌ها گرفته تا رسانه‌های اجتماعی مختلف فعالیت کنند. این در حالی است که اینفلوئنسرها معمولاً بیشترین تأثیرگذاری را در فضای اینستاگرام دارند. در مقابل یک بلاگر محتواهای طولانی‌تری ایجاد می‌کند که بسته به نوع پلتفرمی که قرار است محتوای خود را در آن منتشر کند، اندازه آن متفاوت خواهد بود. اما برای درک تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر باید بگوییم که افراد تأثیرگذار معمولاً محتواهای کوتاه‌تری را تولید می‌کنند.

4. تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر در دامنه فعالیت

5. تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر در کسب درآمد

تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر به صورت گسترده‌تر به درآمد آن‌ها نیز برمی‌گردد. اگرچه به طور کلی میزان موفقیت یک بلاگر یا فرد تأثیرگذار باعث می‌شود که حدود درآمد آن‌ها مشخص شود، اما معمولاً درآمد اینفلوئنسرها از بلاگرها بیشتر است. بلاگرها بیشتر درآمد خود را از کارفرما، فروش محصول یا خدمات یک برند به‌دست می‌آورند. این در حالی است که اینفلوئنسرها بیشتر از راه تبلیغات و بازاریابی برای یک تجارت خاص درآمدزایی می‌کنند. اما آنچه که بین این دو مشترک است، راه‌های مختلف درآمدزایی است. برای مثال تبلیغ محصولات، ارائه پیوندهای وابسته، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و رویدادهای خاص، نویسندگی آزاد، ارائه مشاوره و فروش محصولات از جمله شیوه‌های کسب سود برای هر دو گروه خواهد بود.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر و واینر

    گفتیم که تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر در نوع محتوای تولیدی، هدف، سطح درآمد و انگیزه خواهد بود. اما در فضای اینستاگرام معمولاً با یک اصطلاح دیگر به نام واینر هم برخورد می‌کنیم. اینجاست که کنجکاو می‌شویم به چه کسی واینر می‌گویند. واینرها این روزها سروصدای زیادی در فضای اینستاگرام به پا کرده‌اند، زیرا به راحتی مردم را سرگرم می‌کنند. واینر (Wainer) به کسی گفته می‌شود که اقدام به اشتراک‌گذاری ویدئوهای کمدی، طنز و خنده‌دار می‌کند و از این طریق فالوورهای زیادی برای پیج خود به دست می‌آورد. ویدئوهایی که این دسته از افراد با کاربران اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند، به واین شهرت دارند. واینرها به نوعی زیر مجموعه اینفلوئنسرها محسوب می‌شوند.

    تفاوت بلاگر و ولاگر

    بعد از بررسی تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر و درک مفهوم واینر، باید ببینیم که به چه افرادی ولاگر گفته می‌شود. ولاگر (Vlogger) در زبان ساده به افرادی گفته می‌شود که اقدام به تولید و انتشار محتوای ویدئویی می‌کنند. این سری از افراد داستان خود را و به طور کلی تمام محتوایی را که قرار است با مخاطب خود به اشتراک بگذارند، به صورت ویدئویی منتشر می‌کنند. ولاگرها زیر مجموعه بلاگرها محسوب می‌شوند.

    انواع بلاگر و اینفلوئنسر

    حالا که به تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر پرداختیم، بهتر است درباره انواع این مشاغل نیز صحبت کنیم. بلاگرها و اینفلوئنسرها می‌توانند در زمینه‌های مشترک یا متفاوت از هم فعالیت کنند. آن‌ها حتی می‌توانند به صورت همزمان در چند شاخه مجزا مشغول به کار شوند. بسته به هدف بلاگر یا اینفلوئنسر فضاهای متفاوتی برای رشد هر یک از این مشاغل وجود دارد. در ادامه به معرفی چند مورد از انواع بلاگر و اینفلوئنسر می‌پردازیم که می‌توانند بین این دو مفهوم مشترک باشند.

    انواع بلاگر و اینفلوئنسر

    1. پیج شخصی

    به این نوع وبلاگ که اولین نوع وبلاگ هم محسوب می‌شود، کلاسیک می‌گویند. فضای این وبلاگ حول محور مسائل شخصی روزمره یک بلاگر یا اینفلوئنسر خواهد بود. به طور کلی این سری از وبلاگ‌ها نقش مجلات آنلاین را بازی می‌کنند.

    2. پیج تجاری

    وبلاگ‌های تجاری یا شرکتی صفحاتی هستند که برای توسعه صدای یک برند فعالیت می‌کنند. بلاگرها و اینفلوئنسرها از طریق همکاری با چنین بلاگ‌هایی موجب رشد و توسعه آن‌ها می‌شوند.

    3. پیج حرفه‌ای

    بلاگ حرفه‌ای چیزی بین بلاگ شخصی و بلاگ تجاری است که می‌تواند مجموعه‌ای از موضوعات این دو بلاگ را دربرگیرد. به طور کلی افرادی که در این نوع بلاگ‌ها مشغول به کار هستند، باید در مورد چیزهایی محتوا منتشر کنند که مورد علاقه مخاطبان است. صاحب چنین وبلاگی از یک استراتژی تجاری پیروی می‌کند.

    4. پیج مد

    تمام کسانی که در حوزه مد فعالیت می‌کنند، می‌توانند یک وبلاگ مربوط به مد راه‌اندازی کنند. از آنجایی که صنعت مد یکی از مهم‌ترین بخش‌های وبلاگ‌نویسی در جهان است، پس توجه بسیاری از بلاگرها و اینفلوئنسرها را به خود جلب می‌کند.

    5. پیج سبک زندگی

    وبلاگ‌های سبک زندگی هم چیزی شبیه وبلاگ‌های مد هستند، با این تفاوت که موضوعات متنوع‌تری از زندگی را در برمی‌گیرند. این سری از بلاگ‌ها می‌توانند مجموعه‌ای از بلاگ‌های دیگر باشند و تمامی جنبه‌های زندگی افراد را بررسی کنند.

    6. پیج سفر

    یک بلاگر یا اینفلوئنسری که وبلاگ مسافرتی دارد، در این رده قرار می‌گیرد. به دلیل اینکه در سال‌های اخیر مردم توجه زیادی به سفر کردن از خود نشان می‌دهند، وبلاگ نویسان سفر هم محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. آن‌ها با ساعت‌ها تحقیق و بررسی در مورد مقاصد مختلف، اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

    7. پیج مواد غذایی

    یکی از جذاب‌ترین و پربیننده‌ترین بلاگ‌های اینستاگرام، وبلاگ مواد غذایی است. غذا خوردن و البته تماشای غذای هوس‌انگیز یکی از لذت‌های زندگی انسان است. به همین دلیل است که محبوبیت پیج‌هایی که به این موضوع می‌پردازند در سراسر دنیا بسیار زیاد است.

    جمع‌بندی

    • در اینجا به تفاوت‌ بلاگر و اینفلوئنسر پرداختیم و متوجه شدیم که هر یک از این اصطلاحات دقیقاً به چه گروهی از افراد اطلاق می‌شود.
    • بلاگرها به دلیل انتشار محتوای باکیفیت، در بین دنبال‌کنندگان خود ارزش ایجاد می‌کنند، این در حالی است که اینفلوئنسرها به دلیل تولید محتوای مخاطب‌ پسند، تأثیرگذاری خود را بالا می‌برند.
    • از تفاوت‌ بلاگر با اینفلوئنسر می‌توانیم به تفاوت در هدف و انگیزه، تفاوت در تولید محتوا، نحوه تعامل با مخاطب و دامنه فعالیت اشاره کنیم.
    • اینفلوئنسرها بسته به تعداد مخاطبین خود به پنج دسته نانو، میکرو، میانه، ماکرو و مگا تقسیم‌بندی می‌شوند.
    • به نظر شما تفاوت بلاگر و اینفلونسر به مواردی که بررسی کردیم ختم می‌شود؟ تعاریف خود را از اصطلاحات بلاگر و اینفلوئنسر و تفاوت آن‌ها را با هم با ما به اشتراک بگذارید.

    پرسش‌های متداول

    منابع

    kristiehill

    shopify

    candaceabroad

    premierecreative

    themeisle

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    1 نظر
    1. 1 می گوید

      سلام، محتوای بلاگر و اینفلونسر عالی بود، سپاس، موفق بمانید…