مهم‌ترین ابزارها و سرویس های گوگل

0

همه ما بی‌شک زندگی روزمره‌مان با گوگل گره خورده است. اما اکثر ما تنها کاربردی که از گوگل سراغ داریم، سرچ کردن است و شاید دیگر توجهی نداشته باشیم که گوگل مپ، مترجم گوگل و گوگل پلی هم از ابزارهای گوگل هستند؛ ابزارهایی که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم. اما علاوه بر این‌ها گوگل ابزارها و سرویس‌های کاربردی بسیار زیادی دارد که آشنایی با آنها برای کسب‌وکارهای اینترنتی / آنلاین و کسانی‌که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند، حیاتی است. پس در این مقاله از مجله پادرو همراه ما باشید.

لیست ابزارها و سرویس های گوگل

در این بخش 25 سرویس و ابزار کاربردی گوگل را مرور می‌کنیم و به کاربرد آن‌ها خواهیم پرداخت. اگر از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی هستید یا قصد دارید کسب و کاری اینترنتی راه اندازی کنید، برای آشنایی با انواع ابزارهای گوگل با ما همراه باشید تا ببینیم هریک چگونه به ما کمک می‌کنند.

1. موتور جستجوگر گوگل (Google Search Engine)

معروف‌ترین، مهم‌ترین و پرکاربردترین سرویسی که گوگل ارائه می‌دهد، موتور جستجوگر گوگل است. اکثر ما روزانه به وفور از این ابزار مهم گوگل استفاده می‌کنیم. ابزاری که هر سوالی را به هر زبانی از آن بپرسید و هر اطلاعاتی از آن بخواهید، در چند صدم ثانیه، برایتان نزدیک‌ترین نتایج موجود را از دنیای اینترنت استخراج می‌کند.

2. گوگل سرچ کنسول (Search Console)

اگر دارای یک کسب و کار اینترنتی باشید، گوگل سرچ کنسول یکی از مهم‌ترین ابزارها برای شماست. این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که به اطلاعات مهمی از عملکرد و ترافیک وبسایت‌تان دسترسی پیدا کنید. استفاده از این اطلاعات در راستای بهینه‌سازی، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای بهبود عملکرد وبسایت‌تان، کمک ویژه‌ای به شما خواهد کرد.

ابزار گوگل برای کسب و کارهای اینترنتی

3. گوگل مپ (Google Maps)

گوگل مپ نیز یکی دیگر از ابزارهای رایگان گوگل است که ما روزانه با آن سر و کار داریم. یک ابزار مسیریابی ماهواره‌ای که با محیط کاربری جذاب خود، در هر کجای جهان که باشید، قابل استفاده می‌باشد. این ابزار همچنین به شما اطلاعاتی درمورد نزدیک‌ترین پمپ بنزین‌ها، هتل‌ها، رستواران‌ها و… نیز ارائه می‌دهد. از جمله شماره تلفن، آدرس وبسایت، ساعات کاری و همینطور نظرات کاربران در مورد خدمات آن‌ها.

هرچند در چند سال اخیر اپلیکیشن‌های مسیریابی بسیاری به بازار ارزه شده و با گوگل مپ در رقابت هستند، اما گوگل مپ به دلیل دسترسی آسان و به روز نگهداشتن خود در طول زمان، همواره یکی از محبوب‌ترین ابزارهای مسیریابی است.

4. مترجم گوگل (Google Translate)

یک ابزار مترجم آنلاین که روز به روز در حال پیشرفت و بهتر شدن است! این ابزار برای شما این امکان را فراهم می‌کند که معنای کلمات و جملات را از هر زبانی به زبانِ دیگر جستجو کنید. البته که این ابزار همیشه کامل و دقیق نیست و برای اینکه نتیجه خوبی از آن بگیرید، باید تا سطحی به هر دو زبان مسلط باشید، تا بتوانید اشتباهات احتمالی‌اش را تشخیص داده و اصلاح کنید.

این ابزار همچنین برای تلفظ صحیح لغات نیز، می‌تواند به شما کمک ویژه‌‌ای کند.

5. گوگل پلی (Google Play)

می‌توان گفت که گوگل پلی یکی از امن‌ترین و معتبرترین پلتفرم‌های دانلود برای اندرویدی‌هاست. اپلیکیشنی که بعید است به طور پیش‌فرض روی تلفن همراه شما وجود نداشته باشد. و شما تنها با ساختن یک ایمیل، می‌توانید به دنیای وسیعی از اپلیکیشن‌های مختلف با دسته‌بندی‌هایی دقیق دسترسی پیدا کنید.

6. گوگل درایو (Google Drive)

ابزاری بسیار کاربردی برای تولید کنندگان محتوا که همواره با کمبود فضای ذخیره‌سازی مواجه‌اند. سرویس ذخیره‌سازی گوگل، 15 گیگابایت فضا را به شکل رایگان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. شما می‌توانید فایل‌ها، عکس‌ها، ویدیوها و هر اطلاعاتی که دوست دارید را به صورت خصوصی در این فضای ابری ذخیره‌سازی کنید.

این ابزار همچنین امکانی فراهم کرده است که در صورت تمایل می‌توانید بعضی از این اطلاعات ذخیره‌سازی شده را از حالت خصوصی خارج کرده و لینک دسترسی و دانلود آن را در اختیار دوستان و یا همکاران خود قرار دهید.

7. گوگل داکس (Google Docs)

گوگل داکس یک سرویس ثبت اسناد آنلاین است. شما با استفاده از این سرویس می‌توانید شیت‌هایی برای ثبت اسناد خود ایجاد، ویرایش و ذخیره کنید. و همانند گوگل درایو می‌توانید این اسناد را از حالت خصوصی خارج کنید و به همکاران یا دوستان خود اجازه دسترسی دهید.

8. لوکر استودیو / دیتا استودیو (Looker Studio)

لوکر استودیو، ابزاری که کاربران قدیمی گوگل آن را به خوبی می‌شناسند. اما نه به این اسم، بلکه با نام سابق خود یعنی دیتا استودیو. دیتا استودیو در سال گذشته طی تغییرات گسترده‌ای، ری‌برندیگ کرده و در راستای این ری‌برندینگ نام خود را نیز به لوکر استودیو تغییر داده است.

لوکر استودیو ابزاری برای ایجاد داشبورد و انسجام بخشیدن به داده‌های کابران است. زمانی که گزارش‌هایتان را ‌از ابزارهای مدیریتی خود دریافت می‌کنید، لوکر استودیو به شما این امکان را می‌دهد که این انبوه گزارش‌ها را در قالب اکسل، شیت و دیگر فرمت‌ها بررسی کنید. همچنین لوکر استودیو این امکان را دارد که این گزارش‌ها را در قالب‌ یک گزارش جامع به شما ارائه دهد.

9. گوگل میل یا جیمیل (Google Mail)

یک سرویس نامه نگاری آنلاین که با استفاده از آن می‌توانید به صورت رسمی و شخصی، نامه نگاری کنید. صرفاً کافی است که بر اساس مشخصات خود یک ایمیل بسازید و با وارد کردن آدرس ایمیل دیگران، برای آن‌ها پیغامی را ارسال کنید.

10. گوگل میت (Google Meet)

گوگل میت یک سرویس تماس تصویری آنلاین است که با استفاده از آن می‌توانید با دوستان و آشنایان خود تماس تصویری برقرار کنید. همچنین می‌توانید برای برگزاری جلسات و یا کلاس‌های آنلاین خود از این سرویس رایگان گوگل استفاده کنید.

11. گوگل الو (Google Allo)

گوگل الو یک ابزار پیام‌رسان است که در سال 2016 گوگل آن را برای کاربران اندروید و آی‌اواس منتشر کرد. ممکن است به دلیل استفاده از پیام رسان‌های دیگر، تا به حال از گوگل الو استفاده نکرده باشید، اما این پیام رسان نیز مشابه تمامی پیام رسان‌هایی است که تا به حال دیده‌اید.

سرویس های گوگل

12. تقویم گوگل (Google Calendar)

یکی از بهترین و کابردی‌ترین خدمات گوگل، ابزاری که هم برای برنامه ریزی‌های شخصی افراد مناسب است و هم برای آن‌هایی که به دنبال برنامه ریزی‌های مشترک با افرادی دیگر هستند.

با تقویم گوگل شما علاوه بر این‌که می‌توانید برای ساعت به ساعت روز خود برنامه ریزی داشته باشید، بلکه می‌توانید برای هفته، ماه و حتی سال‌های آینده خود نیز برنامه ثبت کنید. همچین برای آن‌هایی که درگیر بازاریابی، کسب‌وکار، شرکت و… هستند و جلسات بسیار با افراد مختلف دارند، این امکان وجود دارد که برنامه ریزی‌شان را در مواردی که می‌خواهند با افراد دیگر نیز به اشتراک بگذارند.

به عنوان مثال اگر شخصی را به جلسه هفته آینده‌تان در برنامه ریزی خود در تقویم اضافه کنید، این جلسه در همان تاریخ به تقویم او نیز اضافه خواهد شد.

13. گوگل آلرت (Google Alerts)

گوگل آلرت یا همان ابزار اعلان گوگل، یک سرویس ویژه برای کسب و کارها! ابزاری که به کمک آن می‌توانید به جدیدترین اطلاعات راجع به مواردی که خودتان مشخص می‌کنید، دسترسی پیدا کنید. حالا چه‌طور؟ با تعریف کردن کلیدواژه‌ها و عباراتی مشخص برای سیستم اعلان گوگل.

این ابزار به محض انتشار این مطالب شما را خبر می‌کند. اگرچه کار با این ابزار ساده است، اما از آن‌جایی که دنیای اینترنت دنیای بزرگی است که روزانه میلیاردها چیز در آن به اشتراک گذاشته می‌شود، شما برای دست پیدا کردن به چیزی که می‌خواهید، نیاز دارید تا موارد جزئی‌تری را برای این ابزار تعریف کنید.

این موارد جزئی شامل تعیین کردنِ منابع، زبان‌ها، مناطقِ مورد جستجو، تعداد دفعات دریافت اعلان‌ها و تعداد نتایج دریافتی برای هر عبارتی یا کلیدواژه‌ای است که شما برای این ابزار تعریف می‌کنید.

حال شاید با این پرسش روبه‌رو شده باشید که این ابزار از چه جهت می‌تواند برای گردانندگان کسب و کارها مفید باشد؟ رصدِ منظم بازار و رقبا.

14. گوگل کیپ (Google Keep)

ابزاری برای ثبت یادداشت‌های شما. شما با استفاده از گوگل کیپ هم می‌توانید یادداشت‌های شخصی خود را ثبت کنید، همچنین می‌توانید برای افراد خانواده، دوستان و یا همکاران خود نیز یادداشت بگذارید. در کنار یادداشت‌ها و فهرست‌ها این ابزار همچنین به شما امکان الصاق عکس، و حتی پیام صوتی را نیز می‌دهد.

15. گوگل دیسکاور (Google Discover)

ابزاری که نسبت به دیگر ابزارهای گوگل جدیدتر است و می‌توان گفت یکی از بهترین سرویس های گوگل برای کسب و کارهای اینترنتی / آنلاین است. این ابزار در صفحه اول گوگل در مرورگر شما اطلاعاتی همچون آب و هوا، اخبار مربوط به تیم‌های ورزشی مورد علاقه شما، نتیجه بازی‌هایشان و دیگر اخباری که الگوریتم‌های گوگل تشخیص داده باشند برای شما جذاب است را، نمایش می‌دهد.

حال پرسش این است که فایده این ابزار برای کسب و کارها کجاست؟ اگر به الگوریتم‌های گوگل توجه کنید و بر اساس معیارهای آن پیش بروید، مطالب و محتوای وبسایت و یا شبکه‌های اجتماعی شما به بخش دیسکاور افراد بیشتری خواهد رفت. و چه تبلیغی از پیشنهاد شدن مطالب و محتوای شما از طریق گوگل بهتر است؟

16. گوگل فونت (Google Fonts)

به احتمال زیاد بارها از این ابزار استفاده کرده‌اید اما شاید نمی‌دانستید که این کتابخانه (لایبرری) بزرگ از فونت‌های رایگان توسط گوگل توسعه یافته است. این کتابخانه علاوه بر این‌که شامل هزاران فونت از طراحان گرافیک سراسر جهان است اوپن سورس (منبع باز) نیز هست و با استفاده از فناوری Web Font API محتوای آن به صورت آنلاین قابل دانلود است. این فونت‌ها برای استفاده در وبسایت‌ها، برنامه‌ها و سایر فعالیت‌ها مناسب هستند.

17. گوگل وب دیزاینر (Google Web Designer)

این ابزار گوگل درواقع یک نرم‌افزار مستقل است که برای سیستم عامل‌های مختلفی از جمله ویندوز، مک و لینوکس عرضه شده است. شما با استفاده از گوگل وب دیزاینر می‌توانید وبسایت‌ها و یا بنرهای تبلیغاتی خود را بر پایه HTML5 طراحی کنید. همچنین این نرم افزار یک ویرایشگر WYSIWYG (What You See Is What You Get)) نیز هست. نام این ویرایشگر اختصاری از این عبارت است «آن چه می‌بینی، همان چیزی است که دریافت خواهی کرد».

گوگل وب دیزاینر

18. گوگل دامین (Google Domains)

در ایران بسیاری شرکت‌ها هستند که سرویس‌های مربوط به دامنه ارائه می‌دهند. اگر تا به حال به دنبال راه‌اندازی وبسایتی بوده باشید، قطعاً با این که دامنه چیست آشنایی دارید. دامنه، همان نام وبسایت است. نامی که شما با جست و جو کردن آن در مرورگر خود، به وبسایت مورد نظر خواهید رفت. برای مثال می‌توان به نام خود گوگل اشاره کرد. آدرس وب‌سایت گوگل، «Google.com» است که به آن دامین، دامنه یا نام وب‌سایت می‌گویند. همچین لازم به ذکر است که دامنه متشکل از ۳ بخش نام دامنه، ساب‌دامین و پسوند است.

گوگل نیز سرویس ارائه دامین خود را در سال 2015 راه‌اندازی کرده است. و شما می‌توانید برای ثبت دامنه خود از گوگل دامین استفاده کنید.


پیشنهاد مقاله: انواع دامنه سایت و نکات مهم برای انتخاب دامنه

19. بلاگر گوگل (Google Blogger)

وبلاگ بلاگر گوگل مکانی برای وبلاگ نویسی است. سرویسی مناسب برای کسب و کارهای اینترنتی. ممکن است شما یک وبلاگی را بر پایه وردپرس یا هر سرویس دیگری راه اندازی کرده باشید اما بستری برای وبلاگ نویسی سراغ نداشته باشید، وبلاگ بلاگر گوگل یک ابزار وبلاگ نویسی است که می‌تواند در این امر شما را یاری کند. همچنین اگر به دنبال ارتقای رتبه وبسایت خود در سرچ گوگل هستند، استفاده از این ابزار می‌تواند نقش قابل توجهی ایفا کند.

20. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

شاید به صراحت بتوان گفت که مهم‌ترین ابزار گوگل برای کسب و کارها، گوگل آنالیتیکس است. ابزاری که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید جزئی‌ترین مسائل را راجع به وبسایت خود بررسی کنید. با استفاده از این سرویس گوگل علاوه بر اینکه می‌توانید تمام جزئیات ترافیک و ورودی‌های وبسایت خود را بررسی کنید، قادر خواهید بود تا همه بخش‌ها و صفحات وبسایت خود را نیز آنالیز کنید.

آنالیزهای گوگل آنالیتیکس به شما اطلاعاتی می‌دهد که می‌توانید با بررسی این اطلاعات پی ببرید کدام بخش‌های وبسایت شما و کدام صفحات‌تان بازدید خوبی دارند و کدام بخش‌ها ندارند و درواقع باید برای بازدید بهترِ آن‌ها چاره‌ای بیاندیشید.

همچنین، گوگل آنالیتیکس این امکان را به شما می‌دهد که در ابعاد گسترده‌تری گزارش آنالیزها را با گزارش دیگر ابزارهای گوگل ترکیب کرده تا به دید وسیع‌تر و بازتری دسترسی پیدا کنید.

21. گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager)

خیلی ساده اگر بخواهیم به گوگل تگ منیجر بپردازیم، باید آن را بخشی یا دقیق‌تر اگر بگوییم، زیر شاخه‌ای از گوگل آنالیتیکس بدانیم. ما با قراردادن چند خط کد در سایت مورد نظر، می‌توانیم داده‌ها و اطلاعات مورد نظرمان را از طریق گوگل آنالیتیکس بدست آوریم. می‌توان گفت که این ابزار رایگان به ما در مدیریت تگ‌هایی که در صفحات مختلف وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها قرار داده می‌شود کمک می‌کند.

22. گوگل ترندز (Google Trends)

گوگل ترندز یک ابزار جالب و بسیار کاربردی است. ابزاری رایگان که کار با آن نیز بسیار ساده است. این ابزار میزان محبوبیت عبارت‌های مختلف را بر اساس سرچ گوگلِ کاربران (با دسته‌بندی‌های مربوط به موقعیت جغرافیایی) به شما ارائه می‌دهد. همچنین در جدول زمانی مربوط به هر عبارت می‌توانید ببینید که در چه تاریخ‌هایی این جست و جوها، اوج و فرود داشته‌اند. علاوه بر این‌، شما می‌توانید این ترندها را در لحظه تماشا کنید.

23. گوگل ادز (Google Ads)

گوگل ادز سرویس بسیار مهمی برای کسب و کارها است که در سال 2000 توسط گوگل راه اندازی شد و شروع به کار کرد. گوگل ادز را می‌توان یک شبکه پرداخت به ازای کلیک یا (PPC) دانست. شما از طریق گوگل ادز می‌توانید با پرداخت پول، تبلیغ وبسایت و یا کسب و کار خود را در میان نتایج موتور جستجوی گوگل و علاوه بر آن، در دیگر سایت‌های پارتنر گوگل نمایش دهید.

گوگل ادز

24. گوگل ادسنس (Google AdSense)

گوگل ادسنس نیز سرویسی بسیار مهم برای کسب و کارهاست چرا که می‌تواند راهی برای کسب درآمد وبسایت‌های پر بازدید باشد. در واقع این سرویس برای وبلاگ نویسان، وب‌مسترها و همه آن‌هایی که قصد کسب در آمد از بازدید وبسایت خود را دارند، امکان درآمدزایی با تبلیغات را فراهم می‌کند.

در واقع گوگل ادسنس بستری را برای شما فراهم می‌کند، تا انواع محتوا را به صورت متنی، انیمیشن و… یا هر نوع تبلیغ دیگری که مرتبط با محتوا و مخاطبان شما باشد را روی وب‌سایت خود قرار دهید. البته صرف این مسئله به درآمد نخواهد رسید و درآمد اصلی شما از طریق نمایش یا کلیک روی این تبلیغات تعیین می‌شود که ارتباط مستقیمی با میزان بازدید وبسایت شما دارد.

25. گوگل ادموب (Google AdMob)

گوگل اد موب کارکردی مشابه گوگل ادسنس دارد با این تفاوت که سرویس گوگل ادموب مربوط به توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل است. در واقع گوگل ادموب این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا از طریق نمایش تبلیغات سایر کسب و کارها در اپلیکیشن خود، درآمد دلاری کسب کنند.

سخن آخر

در این مقاله از پادرو سعی کردیم علاوه بر ارائه لیست سرویس های گوگل، اطلاعات جامعی از آن‌ها را در اختیار شما قرار دهیم. 25 ابزار مهم گوگل را بررسی کرده و کاربرد هر یک را بررسی کردیم. امید است اگر از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی هستید، این مقاله در استفاده بهتر از ابزارها و سرویس های رایگان گوگل به شما کمک کند.

برای دسترسی به خبرنامه رایگان پادروکلاب، فرم زیر را پر کنید.

    سوالات متداول سرویس ها و ابزارهای گوگل

    آیا همه ابزارها و سرویس های گوگل رایگان هستند؟

    بله. همه ابزارها و سرویس های گوگل رایگان هستند. تنها جایی که شما نیاز به پرداخت هزینه دارید، برای سرویس گوگل ادز است. اگر قصد تبلیغ کسب و کار خود از طریق گوگل ادز را داشته باشید، باید برای آن بودجه‌ای در نظر گرفته و پرداخت کنید.

    کدام ابزارهای گوگل برای مدیریت وبسایت مناسب هستند؟

    درواقع می‌توان گفت که همه ابزارهای گوگل برای مدیریت وبسایت کاربردی هستند. اما ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس، گوگل سرچ کنسول و گوگل ترندز را می‌توان با عنوان مهم‌ترین و محبوب‌ترین ابزارهای مدیریت سایت و کسب و کار دانست.

    بیشترین سرچ های گوگل در سال 2024 چیست؟

    با استفاده از گزارش‌های گوگل ترندز می‌توان پی برد که در سال 2024 بیشترین جستجو در گوگل «Youtube» است. محبوب‌ترین کلمات جستجو شده بعدی amazon ،facebook ،google ،wordle و weather هستند.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.