انواع دامنه سایت و نکات مهم برای انتخاب دامنه

0

شد، در هر صورت باید یک آدرس منحصربه‌فرد داشته باشد تا مخاطبین آن بتوانند از طریق آن آدرس وارد وبسایت شوند. به همین خاطر است که یکی از اولین مراحل برای طراحی سایت، داشتن یک نام دامنه خوب است. در واقع به کمک نام دامنه است که می‌توان یک وبسایت را از بین هزاران سایت دیگر پیدا کرد. نام دامنه را می‌توان به پلاک منزل تشبیه کرد. در این مطلب از پادرو قصد داریم ببینیم نام دامنه یا آدرس وب‌ سایت چیست؟ اگر شما نیز در آستانه راه‌ اندازی وبسایت هستید، با ما همراه شوید تا آنچه در مورد نام دامنه نیاز دارید را با شما به اشتراک بگذاریم.

دامنه سایت چیست؟

منظور از دامنه یا دامین (Domain) همان آدرس اینترنتی یک وبسایت است. برای مثال، آدرس «www.google.com» آدرس مربوط به وبسایت گوگل، یک دامنه است. اگر شما نیز یک وبسایت دارید، نامی که در آدرس‌بار مرورگر خود وارد می‌کنید تا وارد سایت شوید، دامنه وبسایت شما خواهد بود.

انتخاب نام دامنه به‌صورت دلخواه انجام می‌شود؛ اما باید منحصربه‌فرد باشد؛ یعنی اگر نام یک دامنه قبلاً توسط شخص دیگری انتخاب شده باشد، شما نمی‌توانید همان نام دامنه را برای خود انتخاب کنید؛ به همین خاطر است که باید در انتخاب نام دامنه یا خرید دامنه وب‌سایت دقت زیادی به خرج دهید. در ادامه به شما خواهیم گفت که چطور دامنه وبسایت خود را انتخاب کنید.

دامنه سایت

چطور دامنه سایت انتخاب کنیم؟

نکات مهمی وجود دارد که برای انتخاب انواع دامنه سایت باید به آن‌ها توجه کنید. این نکات به قرار زیر هستند:

۱. مرتبط بودن نام دامنه با نوع سایت

قبل از اقدام برای انتخاب یا خرید دامنه وب‌سایت، باید نوع کسب‌وکار و فعالیت خود را مشخص کرده باشید. آن‌گاه برحسب نوع فعالیت خود، انواع دامنه سایت مناسب را برای آن در نظر بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم چند نام را در نظر بگیرید تا اگر خرید یکی از آن‌ها به دلیل عدم یونیک بودن، امکان‌پذیر نبود، بتوانید نام دیگری را جایگزین کنید. بهتر است تا جای ممکن، نام دامنه متناسب با نوع فعالیت شما باشد، اما اگر نام خاصی را می‌خواهید برای فعالیت خود برگزینید که ارتباطی با نوع فعالیت شما ندارد، اما نام مناسب و زیبایی برای یک وبسایت است، می‌توانید آن را انتخاب کنید.

برای مثال، وبسایت دیجی کالا با آدس دامنه «www.digikala.com»  متناسب با نوع فعالیت وبسایت دیجی‌کالا که در زمینه فروش کالا فعالیت دارد، انتخاب شده و به معنای «کالای دیجیتال» است؛ اما وبسایت ژاکت با نام دامنه «www.zhaket.com» که در زمینه فروش محصولات دیجیتال فعالیت دارد، متناسب با نوع کسب‌وکار انتخاب نشده، اما نام جذاب و بامزه‌ای است که به‌آسانی در خاطر افراد می‌ماند.

۲. خوانا بودن نام دامنه

بهتر است برای انتخاب انواع دامنه سایت از نام‌هایی استفاده کنید که به‌راحتی بتوان آن را خواند؛ چراکه نام‌های ناخوانا برای انتخاب دامنه مناسب نیستند و نمی‌توانند توجه مخاطبین شما را جلب کنند. سعی کنید از بین انواع دامنه سایت، نامی را انتخاب کنید که تایپ آن به زبان انگلیسی یا فینگلیش راحت و آسان باشد. در این صورت وقتی مخاطبی بخواهد آدرس دامنه شما را در گوگل جست‌وجو کند، به‌راحتی می‌تواند آن را تایپ کند؛ این در حالی است که تایپ دامنه‌های ناخوانا یا سخت برای افراد دشوار است و ممکن است آن را اشتباه تایپ کرده و نتوانند صفحه شما را پیدا کنند.

۳. کوتاه بودن نام دامنه

بهتر است تا جایی‌که می‌توانید، نام دامنه خود را کوتاه انتخاب کنید؛ البته کوتاه بودن به معنای انتخاب نام‌های مخفف نیست. نام‌های مخفف مانند «ABC» اگرچه کوتاه هستند، اما در ذهن مخاطب نمی‌مانند؛ بنابرابن بهتر است کوتاه‌ترین نام ممکنی که با نام وبسایت شما متناسب باشد را برگزینید تا تایپ و پیدا کردن آن برای مخاطبین بالقوه شما آسان‌تر باشد.

برای این منظور می‌توانید از کلمات کلیدی متناسب با نوع فعالیت خود استفاده کنید؛ برای مثال، وبسایت دیجی استایل «www.digistyle.com» با آوردن نام استایل در برند خود، به نوع فعالیت خود که در زمینه پوشاک، مد و استایل است، اشاره کرده و نام متناسبی برای چنین وبسایتی محسوب می‌شود.

۴. انتخاب پسوند دامنه متناسب با فعالیت سایت

دامنه همیشه با پسوند همراه است و پسوندها نام‌های متفاوتی دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. انتخاب پسوند نیز باید متناسب با انواع دامنه سایت انتخاب شود.

۵. بررسی یونیک بودن دامنه

ممکن است شما موفق شده باشید در بین انواع نام دامنه سایت، نام آسان، کوتاه، مرتبط با فعالیت و بسیار متناسبی را انتخاب کنید، اما باید آن نام را بررسی کنید که توسط شخص دیگری استفاده نشده باشد. برای این کار ابزارهای بسیاری وجود دارد. برای مثال، وقتی شما به یک وبسایت ثبت نام دامنه مراجعه می‌کنید، گزینه‌ای برای بررسی یونیک بودن نام دامنه انتخابی شما وجود دارد. اگر نام دامنه‌ای که انتخاب کرده‌اید، قبلاً توسط شخص دیگری استفاده شده باشد، نمی‌توانید آن را ثبت کنید.

بنابراین باید نام جایگزینی داشته باشید که آن را برای نام دامنه خود قرار دهید. گاهی پیش می‌آید که تمام نام‌های دامنه انتخابی یک فرد، قبلاً استفاده شده‌اند؛ بنابراین باید موقع انتخاب نام انواع دامنه وبسایت به این امر نیز توجه داشته باشید تا بعدها در هنگام ثبت نام دامنه ناامید نشوید.

گاهی با چسباندن یک عدد یا یک پیشوند به نام انتخابی می‌توان آن را قابل ثبت کرد، اما توجه داشته باشید که نام شما از حالت سادگی و خوانایی خارج نشود. برای مثال، اگر شما نام دامنه تاپلند «topland1» را برای یک فروشگاه اینترنتی لباس انتخاب کرده‌اید، ممکن است قبلاً شخص دیگری از این نام استفاده کرده باشید. شما می‌توانید آن را به‌صورت «topland1» ،«topland20» ،«newtopland»  یا … ثبت کنید.

۶. بررسی نام‌ دامنه وبسایت‌های مشهور

با بررسی نام انواع دامنه سایت‌های مشهور خارجی مانند گوگل، آمازون، مایکروسافت، دراپ باکس یا نام وبسایت‌های مشهور ایرانی مانند آپارات، رکنا، شاپرک، دیجی کالا مگ، ایرانی کارت و…. برای انتخاب نام دامنه وب‌ سایت / دامنه سایت خود الگو بگیرید.

موارد فوق به شما کمک می‌کند تا در بین انواع دامنه وبسایت، نام مناسب و ماندگاری را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید. نام دامنه وب‌ سایت / دامنه سایتی که انتخاب می‌کنید به نام برند و کسب‌وکار شما تبدیل می‌شود و همه شما را با آن نام می‌شناسند، پس بهتر است در انتخاب آن عجله نکنید تا بتوانید نام کاملاً مناسبی را پیدا کنید. علی‌رغم تمام نکات گفته شده، بهتر است نامی را انتخاب کنید که حس خوبی را در شما ایجاد کند، این موضوع از جنبه روانی، تمایل شما برای انجام فعالیت‌های مربوط به سایت‌تان را تقویت خواهد کرد.


همچنین بخوانید: انواع ارور سایت و نحوه رفع هر خطا

انواع پسوند دامنه سایت

نام دامنه هرگز تنها نیست و همیشه با یک پسوند همراه است. اگر توجه کنید وبسایت‌ها دارای پسوندهایی چون دات کام «.com»، دات آی‌آر «.ir»، دات ایجو «.edu»، دات نت «.net» و… هستند. این پسوندها حوزه کاری فرد را نشان می‌دهند. برای مثال، پسوندهای دات آی‌آر مربوط به کشور ایران هستند و وقتی یک وبسایت پسوند دات آی‌ار در کنار نام دامنه خود دارد، یعنی آن وبسایت ایرانی است. همچنین پسوند دات کام که یک پسوند بسیار پراستفاده است، به حوزه فعالیت‌های تجاری و رسمی اشاره دارد.

پسوند دات ایجو به معنای آموزشی بودن یک وبسایت است. برخی از پسوندها مانند دات کام «.com» قیمت بالاتری به نسبت دامنه‌های دیگر دارند، اما برخی از نام دامنه‌ها به‌عنوان دامنه رایگان وب‌سایت شناخته می‌شوند؛ به‌صورتی که یا هزینه ثبت ندارند یا هزینه بسیار پایینی برای ثبت آن‌ها اخذ می‌شود.

شما بسته به حوزه کاری و مقدار بودجه خود می‌توانید نام پسوند مناسبی را برای دامنه خود انتخاب کنید. حتی امکان ثبت چند پسوند برای یک دامنه یونیک وجود دارد.

سخن پایانی

نام دامنه یک نام منحصربه‌فرد برای کسب‌وکارها و فعالیت‌ها در سطح وب است. بخاطر همین باید آدرس دامنه را با دقت انتخاب کرد. همچنین در بین  انواع پسوند دامنه سایت، پسوند مناسبی را برای دامنه برگزید. برای اینکه بدانید دامنه شما منحصربه‌فرد است یا خیر، باید از وبسایت‌های بررسی استعلام دامنه سایت استفاده کنید که چندین نوع از این سایت‌ها در سطح وب وجود دارد؛ همچنین با یک جست‌وجوی کوتاه استعلام دامنه سایت می‌توانید از منحصربه‌فرد بودن یا نبودن دامنه انتخابی خود مطمئن شوید.

در این مطلب به بررسی نکات انتخاب انواع دامنه سایت پرداختیم که برای انتخاب نام دامنه وبسایت فروشگاهی یا غیرفروشگاهی خود از آن‌ها استفاده کنید. اگر شما نکته دیگری را سراغ دارید که می‌توانید به تکمیل این مطلب کمک کند، آن را در بخش نظرات مطرح نمایید تا سایر کاربران استفاده کنند.

برای دسترسی به خبرنامه رایگان پادروکلاب، فرم زیر را پر کنید.

    سوالات متداول انواع دامنه سایت

    نام دامنه یا آدرس وب‌ سایت چیست؟

    نام دامنه یا آدرس وبسایت همان آدرس اینترنتی یک وبسایت است. برای مثال، آدرس «www.google.com» آدرس مربوط به وبسایت گوگل، یک دامنه است.

    نام دامنه باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

    یک نام دامنه مناسب باید کوتاه، خوانا، مرتبط با نوع فعالیت سایت و دارای مفهوم و معنی خوبی باشد.

    منظور از پسوند دامنه چیست؟

    پسوند نامی است که با نام دامنه می‌آید و حوزه کاری وبسایت شما را مشخص می‌کند. از جمله انواع پسوندهای دامنه می‌توان دات کام «.com»، دات آی‌آر «.ir»، دات ایجو «.edu»، دات نت «.net» و… را نام برد.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.