نحوه محاسبه سود فروش و فواید آن

0

یشه پیش‌بینی مسائل مالی کار دشواری است؛ به‌خصوص وقتی صحبت از ایجاد مجموعه‌ای از صورت‌های مالی بودجه‌بندی شده باشد. اینجاست که روش محاسبه سود فروش می‌تواند مفید واقع شود. درواقع محاسبه سود فروش می‌تواند به بقای کسب‌وکار و تولید سود بیشتر کمک کند. در این مطلب از پادرو قصد داریم به تعریف محاسبه درصد فروش (Percentage of Sales Method) بپردازیم و سپس روش‌های محاسبه سود فروش، فرمول محاسبه سود فروش، نحوه محاسبه درصد سود فروش آنلاین، نحوه محاسبه درصد سود فروش کالا، سود خالص و ناخالص را بررسی کنیم.

محاسبه درصد فروش چیست؟

محاسبه درصد فروش (Percentage of Sales Method) یکی از مراحل اصلی پیش‌بینی و برنامه‌ریزی مالی در کسب‌وکارها است. ابزارهای پیش‌بینی اقتصادی، مانند روش درصد فروش به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا جریان نقدی و هزینه‌های آتی را تخمین بزنند. استفاده از این روش همچنین می‌تواند به افراد در ایجاد بودجه و تصمیم‌گیری مالی، دقیق‌تر کمک کند. در وصف بیشتر روش محاسبه سود فروش می‌توان گفت:

  1.  محاسبه درصد فروش یا محاسبه سود فروش، یک مدل پیش‌بینی است که پیش‌بینی‌های مالی را بر اساس فروش انجام می‌دهد.
  2. اقلام صورت‌های مالی مانند بهای تمام شده کالای فروخته شده و حساب‌های دریافتی، به‌ عنوان درصدی از فروش ظاهر می‌شوند؛ سپس شرکت‌ها از این داده‌ها برای ارزیابی آینده مالی خود استفاده می‌کنند.
  3. روش محاسبه درصد فروش، داده‌های فروش را به ترازنامه و حساب‌های درآمدی شرکت پیوند می‌دهد؛ این یکی از کارآمدترین روش‌هایی است که یک کسب‌وکار می‌تواند از آن برای ایجاد یک تعیین چشم‌انداز مالی دقیق استفاده کند.
  4. اگرچه یک کسب‌وکار نمی‌تواند از طریق محاسبه سود فروش اعداد دقیقی را بدست آورد، اما همچنان یک راه مؤثر برای یادگیری در مورد آینده مالی کوتاه مدت یک سازمان است.
نحوه محاسبه درصد فروش

روش‌های محاسبه سود فروش

روش‌های مختلفی برای محاسبه سود فروش وجود دارد که می‌تواند انواع مدل‌های سوددهی کسب‌وکار را برای شما مشخص کند اما یک روش بسیار ساده برای محاسبه سود کلی یک کسب‌وکار وجود دارد که می‌توان در برخی موارد از آن استفاده کرد.

می‌بینید که محاسبه درصد سود فروش می‌تواند برای کسب‌وکارهای کوچک ساده باشد؛ این در حالی است که این فرمول برای کسب‌وکارهای بزرگ نمی‌تواند کافی باشد. در ادامه به بررسی فرمول‌های دیگری می‌پردازیم که می‌توانند دیدگاه دقیق‌تری نسبت به انواع سود کسب شده در یک فعالیت را نشان دهند.

فرمول محاسبه سود فروش

به‌صورت کلی محاسبه سود فروش فرمول مشخص و آسانی دارد؛ به‌ طوری‌ که اگر هزینه‌ها را از درآمد کم کنید، ‌می‌توانید سود فروش را محاسبه نمایید. بنابراین ساده‌ترین فرمول محاسبه سود فروش را می‌توان به‌صورت زیر نوشت:

اگرچه محاسبه سود با فرمول فوق کار آسانی به‌نظر می‌رسد اما اگر بخواهید محاسبه سود را برای یک مجموعه کاری بزرگ و گسترده انجام دهید، این کار برای شما با مراحل بیشتری همراه خواهد بود؛ چراکه باید سود خالص، سود ناخالص و سود عملیاتی را نیز محاسبه نمایید. در ادامه به بررسی محاسبه سود خالص و محاسبه سود ناخالص نیز خواهیم پرداخت.

پیشنهاد مقاله: 11 مورد از محصولات پرفروش در اینستاگرام با حاشیه سود بالا

نحوه محاسبه درصد سود فروش آنلاین

نحوه محاسبه درصد سود فروش آنلاین در فروشگاه‌های اینترنتی با محاسبه سود در کسب و کارهای سنتی مقداری تفاوت دارد؛ به‌طوری‌که در کسب‌وکارهای اینترنتی موجودی کالا، تعداد محصولات فروخته شده، بدهکاری‌ها، هزینه ارسال محصول، هزینه‌های مربوط به بسته‌بندی محصولات و هزینه‌های جانبی باید محاسبه شوند. بنابراین در نحوه محاسبه سود فروش آنلاین باید موارد بیشتری را در نظر بگیرید تا بتوانید نتیجه دقیق‌تری به‌دست آورید.

اگر شما یک کسب‌وکار آنلاین دارید، در مراحل اول می‌توانید خودتان سودتان را محاسبه کنید، اما در صورت بزرگ شدن کسب‌وکارتان بهتر است از نرم‌افزارهای حسابداری یا افراد خبره در این زمینه کمک بگیرید.

نحوه محاسبه درصد سود فروش کالا

نحوه محاسبه درصد سود فروش کالا باید به سه فرمول انجام شود. ممکن است از خود بپرسید که چرا باید از فرمول‌های مختلفی برای این کار استفاده شود؛ در پاسخ باید گفت که هر فرمول و روش محاسبه سود می‌تواند به شما بگوید که در هر بخش کاری خود چقدر هزینه داشته‌اید، چقدر هزینه صرف نیروی کار، تجهیزات، حمل‌ونقل و… کرده‌اید؛ محاسبه این مقادیر به شما کمک می‌کند تا دیدگاه واضح‌تری نسبت به تمام بخش‌های کاری خود داشته باشید. در اینجا به بررسی محاسبه سود خالص، محاسبه سود ناخالص و محاسبه سود عملیاتی در کسب‌وکارها می‌پردازیم:

  • محاسبه سود خالص

اگر می‌خواهید بدانید یک کسب‌و‌کار پتانسیل سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، باید سود خالص آن را محاسبه کنید. درواقع سود خالص نشان دهنده‌ی توانایی یک کسب‌و‌کار برای تبدیل درآمد به سود است؛ با محاسبه سود خالص می‌توانید بفهمید که با تمام هزینه‌هایی که در راستای راه‌اندازی یک کسب‌وکار انجام می‌دهید، در نهایت چقدر سود برایتان باقی می‌ماند. سود خالص پس از آنکه تمام هزینه‌های کاری خود را کسر کردید، به‌دست می‌آید. بنابراین برای داشتن سود خالص بیشتر، می‌توانید روی افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های جانبی تمرکز کنید. برای محاسبه سود خالص باید از فرمول زیر استفاده کرد:

فروش کالا منهای مجموع بهای تمام شده کالای فروش رفته و هزینه‌های مختلف اداری، توزیع و فروش، تبلیغات، مالیات‌ها و سایر هزینه‌های مالی، سود خالص را به‌دست می‌دهد. سود خالص نشان دهنده درآمد واقعی شما از یک کسب‌وکار است؛ اما برای بررسی هزینه‌های کاری به محاسبه سود ناخالص هم نیاز خواهید داشت.

  • محاسبه سود ناخالص

سود ناخالص یک کسب‌وکار با کم کردن هزینه‌ی نهایی از درآمد به‌دست می‌آید. در محاسبه سود ناخالص، هزینه‌هایی همچون تجهیزات، مواد اولیه، دستمزد، مالیات و هزینه‌های عملیاتی (مانند بازاریابی، حقوق، مالیات، حمل‌ونقل و…) در نظر گرفته نمی‌شود؛ بنابراین این نوع محاسبه، درصد سود بالاتری را نشان می‌دهد؛ در هر صورت برای محاسبه سود و زیان کسب‌و‌کار خود به محاسبه سود ناخالص نیاز خواهید داشت؛ چراکه سود ناخالص نشان می‌دهد که در به‌کارگیری نیروی کار و تجهیزات، تا چه حد موفق بوده‌اید. برای محاسبه سود ناخالص، هزینه‌هایی همچون هزینه تجهیزات و سربار در نظر گرفته نمی‌شود؛ به همین خاطر آن را سود ناخالص می‌گویند. برای محاسبه سود ناخالص از فرمول زیر استفاده می‌کنند:

منظور از بهای تمام شده کالا، هزینه‌های متغیری همچون دستمزد ساعتی، مواد خام و اولیه، کارمزد کارکنان و . . . است که برای محاسبه سود ناخالص باید آن‌ها را در اختیار داشته باشید.

  • محاسبه سود عملیاتی

برای محاسبه سود عملیاتی باید تمام هزینه‌های جانبی همچون حقوق کارمندان، هزینه سایت، اینترنت، حمل‌و‌نقل و … را از سود ناخالصی که به‌دست آورده‌اید کم کنید. البته برای محاسبه سود عملیاتی می‌توان عدد به‌دست آمده را از کل سود کسر کرد؛ اما در صورتی که از سود ناخالص کم شود، نتیجه‌ی دقیق‌تری خواهد داشت. در محاسبه سود عملیاتی، هزینه‌های ثابتی همچون اجاره، بیمه و… محاسبه نمی‌شود. این فرمول به‌شکل زیر است:

هزینه‌های عملیاتی به هزینه‌هایی گفته می‌شود که به‌منظور نگهداری، فعالیت و مدیریت هر کسب‌و‌کاری پرداخت می‌شوند. معمولاً پرداخت این نوع هزینه به‌صورت مستمر تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که کسب‌و‌کار مشغول به فعالیت است.


پیشنهاد مقاله: انواع تخفیف در بازاریابی و 10 مدل استراتژی تخفیف به مشتری

سخن پایانی

اگر می‌خواهید سود مربوط به یک کسب‌وکار بزرگ را بررسی کنید، به محاسبه سود ناخالص، سود خالص و سود عملیاتی نیاز دارید. برای این کار بهتر است از یک حسابدار حرفه‌ای و نرم‌افزارهای حسابداری کمک بگیرید. البته اگر کسب‌وکار شما کوچک باشد، خودتان می‌توانید سودتان را محاسبه کنید؛ این امر در مورد کسب‌وکارهای آنلاین نوپا نیز صدق می‌کند.

ممکن است برای شما سؤال باشد که چرا باید هم سود خالص و هم سود ناخالص بررسی شود. اختلاف بین سود خالص و سود ناخالص ناشی از کسر سایر هزینه‌ها از مجموع بهای تمام شده کالای فروش رفته است. برای درک بهتر فعالیت‌های خود، به هر دوی این محاسبات نیاز خواهید داشت.

برای دسترسی به خبرنامه رایگان پادروکلاب، فرم زیر را پر کنید.

    سوالات متداول نحوه محاسبه سود فروش

    درصد سود فروش را چطور می‌توان محاسبه کرد؟

    (فروش یک قلم کالا / کل فروش) × 100 = درصد سود فروش

    سود فروش کالا را چطور باید محاسبه کرد؟

    درآمد – هزینه = سود

    برای محاسبه سود فروش کالا هزینه‌های مربوط به تولید کالای فروخته شده و هزینه‌های مختلف اداری، توزیع و فروش، تبلیغات، مالیات‌ها و سایر هزینه‌های مالی، از درآمد حاصل از آن کسر می‌شود.

    سود خالص و سود ناخالص چه تفاوتی باهم دارند؟

    برای محاسبه سود خالص تمام هزینه‌های صورت‌گرفته مانند مالیات، دستمزد، مواد اولیه، هزینه‌های عملیاتی و … در نظر گرفته می‌شود اما در سود ناخالص از این موارد چشم‌پوشی می‌کنند. به‌همین دلیل عدد به‌دست آمده از سود ناخالص بزرگتر از سود خالص است.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.