متن جایگزین تصاویر سایت

0

همه ما از اهمیت وجود عکس‌ها و تصاویر در صفحات وب برای جذابیت بیشتر محتوا، آگاه هستیم. جذابیت تصاویر تا حدی است که امروزه اپلیکیشن‌های اجتماعی بسیاری با محتوای کامل عکاسی و تصاویر ایجاد شده‌اند. تصاویر می‌توانند تأثیر به‌سزایی بر سئوی متن‌های موجود در صفحات وب داشته باشند. پس تنظیم متن جایگزین تصویر یا تگ آلت تصویر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مطلب از پادرو قصد داریم به بررسی نحوه نوشتن متن جایگزین تصویر خوب را بررسی کنیم و ببینیم تگ alt تصویر چه تاثیری روی سئو سایت دارد. اگر به‌دنبال یادگیری این موضوع هستید، با ما همراه باشید.

متن جایگزین تصویر چیست و چگونه آن را بنویسیم؟

متن جایگزین تصویر که آن را با نام‌های تگ آلت عکس یا تگ alt عکس می‌شناسند، یک کد HTML است که برای توصیف محتوای یک تصویر در صفحات وب از آن استفاده می‌کنند. حتماً متوجه شده‌اید متونی که دارای تصاویر متعدد و مرتبط هستند، طرفداران بیشتری دارند. چراکه تصویر باعث می‌شود محتویات متن را بهتر درک کنیم. بنابراین استفاده از متن جایگزین یا تگ آلت عکس، شانس افزایش رتبه سایت در جست‌وجوهای تصویری را افزایش خواهد داد.

اگر شما در داخل متن وبسایت خود تصاویر کمک کننده‌ای قرار دهید، اما برای آن تگ alt عکس قرار ندهید، تصاویر شما در موتورهای جست‌وجو نشان داده نشده و تأثیری بر سئو و بهینگی متن شما نخواهند داشت؛ اما اگر تگ Alt تصاویر را تنظیم کنید، بر سئوی داخلی تأثیر جدی خواهد داشت.

متن جایگزین تصویر alt text

تاثیر تگ alt تصاویر بر سئو سایت

تا به اینجا متوجه شدیم که متن جایگزین و عبارت تصویر چیست و چه تأثیر بر سئو دارد؛ اما در این بخش قصد داریم بیشتر به بررسی تأثیر تگ alt تصاویر بر سئو سایت بپردازیم. اهمیت تگ آلت تصویر را می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:

  1. فهم تصاویر به نسبت متن، راحت‌تر است و موضوع متن را بهتر مشخص می‌کند؛ بنابراین موتور جست‌وجوی گوگل برای تگ alt عکس ارزش بالایی قائل است و به آن اهمیت می‌دهد.
  2. سرویس گوگل ایمیج (Google Image) به تصاویر اختصاص داده است؛ همچنین، افزونه «Yoast SEO» محتوای وب‌سایت را پیش از بارگذاری بررسی کرده و توصیه می‌کند که حداقل یک تصویر به همراه تگ Alt در آن وجود داشته باشد.
  3. در صورت تنظیم نکردن تگ آلت تصویر، با دستان خود شانس بازدید بیشتر از صفحه سایتمان از خود گرفته‌ایم.

اگرچه اهمیت تگ آلت تصویر برای ما مشخص شده، اما در صورتی که این تگ را به‌درستی و مرتبط با محتوای تصویر تنظیم نکنیم، تأثیر مثبتی بر سئوی ما نخواهند داشت؛ بنابراین پس از درک اهمیت تگ آلت تصویر، باید یاد بگیریم که چطور آن را تنظیم کنیم و از چه قواعدی بهره بگیریم؛ در ادامه به بررسی این موضوع نیز خواهیم پرداخت.


پیشنهاد مقاله: اصول نوشتن متا دیسکریپشن فروشگاه اینترنتی

تفاوت تگ آلت و تگ عنوان در وردپرس

 ممکن است برخی از افراد تصور کنند که تگ آلت و تگ عنوان در وردپرس به یک معنا هستند؛ اما این دو مفهوم با هم تفاوت دارند. تفاوت این دو را می‌توان به‌صورت زیر بررسی کرد:

  • تگ عنوان

وردپرس به‌صورت پیش‌فرض نامی که تصاویر با آن ذخیره شده‌اند را به‌عنوان تگ عنوان یا نام تصویر (Title Tag) در نظر می‌گیرد؛ این تگ زمانی نشان داده می‌شود که کاربر موس خود را روی تصویر حرکت دهد، آن‌گاه پنجره کوچکی باز شده و عنوان تصویر را به شما نشان خواهد داد. در واقع از این تگ برای نام‌گذاری و معرفی تصویر استفاده می‌شود. اگر نام تصویر با محتوای تصویر ارتباط نداشته باشد، شما باید تگ عنوان را در وردپرس تغییر دهید. تگ عنوان اولین چیزی است که کاربران از وبسایت شما در صفحه نتایج جست‌وجوی گوگل خواهند دید.

  • تگ آلت (ALT)

تگ آلت تصاویر، یک متن جایگزین است که عکس را توصیف می‌کند؛ این تگ زمانی که تصویر بارگیری می‌شود، نمایان می‌شود؛ درواقع اگر شما متن خاصی برای توصیف عکس خود نداشته باشید، می‌توانید از همان نامی که برای عنوان تصویر در نظر گرفته‌اید، برای تگ آلت تصویر هم استفاده کنید.

بهتر است هم تگ عنوان و هم تگ آلت تصاویر به درستی و متناسب با محتوای تصویر انتخاب شوند تا بتوانند به سئو وبسایت شما کمک کنند. البته بهتر است تگ عنوان مختصر، مفید و متشکل از کلمات کلیدی متن باشد.

چطور متن جایگزین تصویر خوب بنویسم؟

گفتیم که اصول و قواعد مشخصی برای تنظیم متن جایگزین تصویر یا تگ آلت تصویر وجود دارد که باید براساس آن‌ها عمل کرد. این قواعد را می‌توان به‌صورت زیر بیان کرد:

۱. کوتاه بنویسید

بهتر است در نوشتن تگ آلت تصویر، نهایت از ۱۰۰ تا ۱۲۵ کاراکتر استفاده کنید؛ یعنی سعی کنید توضیحات خود را در همین محدوده خلاصه نمایید. وقتی می‌خواهید کادر مربوط به متن جایگزین را پر کنید، به یاد بیاورید که هدف شما، توضیح تصویر برای افرادی است که نمی‌توانند خود عکس را ببینند. پس سعی کنید بر همین اساس، متن متناسبی را تعیین نمایید.

البته کوتاه بودن باید از توضیح متناسب متن فاصله بگیرد؛ برای مثال، اگر می‌خواهید برای تصویر یک کیک شکلاتی با شکل خاص تگ آلت بنوسید، توضیح «کیک شکلاتی» از جنبه کوتاه بودن مناسب است. اما هدف اصلی عکس را نمی‌رساند، به‌جای آن می‌توانید از عبارت «کیک شکلاتی خیس مغزدار» استفاده کنید که اگرچه هنوز متن کوتاهی در نظر گرفته می‌شود، اما هدف اصلی عکس را نیز می‌رساند.

۲. کلمات کلیدی را به‌کار گیرید

توصیه می‌شود کلمه کلیدی اصلی را به عنوان متن alt عکس اضافه کنید؛ یعنی تا جای امکان، کلمه کلیدی متن شما در تصویر وجود داشته باشد؛ البته مراقب باشید که در این امر زیاده‌روی نکنید، چراکه استفاده بیش از حد و نامتناسب از کلمات کلیدی در متن آلت تصویر می‌تواند اثرات منفی بر سئو داشته باشد. 

۳. از توضیح اضافه خودداری کنید

منظور از توضیح اضافه، وجود کلمات اضافه در متن توضیحات تگ آلت است؛ برای مثال، به‌جای نوشتن «تصویری از یک نمونه گل رز سفید» می‌توانید از عبارت «نمونه گل رز سفید» استفاده کنید. ممکن است نیاز باشد چند بار متن جایگزین تصویر خود را مرور کرده و آن را ویرایش کنید تا به نتیجه ایده‌آل برسید.

۴. به توصیف عکس فکر کنید

هدف از ایجاد تگ Alt تصویر، توضیح و توصیف آن تصویر است؛ پس تا جایی که امکان دارد، توصیف دقیق و مشخصی از آن ارائه دهید. اگر نمی‌دانید چه توصیفی مناسب است، به این فکر کنید که آیا کاربر با خواندن این توضیح می‌تواند چیزی مشابه عکس مقاله را در ذهن خود توصیف کند؟!

جالب است بدانید که برای صفحات اینستاگرام نیز نوشتن آلت تصاویر موضوعی مهم است؛ اگر دارای فروشگاه اینستاگرامی هستید و به رشد صفحه خودت اهمیت می‌دهید، مطالعه مقاله آلت تکست اینستاگرام (alt text) چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟ در این زمینه می‌تواند اطلاعات مفیدتری در اختیار شما قرار دهد.

۵. از کلمه عکس یا تصویر استفاده نکنید

وقتی شما یک تصویری در متن خود قرار می‌دهید، فرمت آن مشخص است، پس دلیلی ندارد که در توضیحات آلت تصویر، دوباره آن را تکرار کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید برای تصویر یک گلدان چینی تگ آلت بنویسید، نیازی نیست از عبارت «تصویر گلدان چینی» استفاده کنید، به‌جای آن می‌توانید از عبارت «گلدان چینی» یا «گلدان چینی طرحدار» یا یک عبارت متناسب دیگر استفاده نمایید.

۶. بین عنوان و تگ آلت تصویر تفاوت قائل شوید

اگرچه در قسمت‌های قبل گفتیم اگر نتوانستید متن تگ آلت مناسبی پیدا کنید، می‌توانید از همان تگ عنوان برای تگ آلت هم بهره بگیرید؛ اما تا جایی‌که برای شما مقدور است، این دو را متفاوت از هم انتخاب کنید. یعنی دو متن متفاوت برای تگ عنوان و تگ آلت یک تصویر بنویسید؛ چراکه ممکن است استفاده از یک عبارت تکراری برای این دو، به منزله افراط در بهینه سازی تلقی شود و نتیجه منفی در پی داشته باشد.

۷. از تگ longdesc=”” استفاده کنید

برخی از عکس‌ها پیچیده هستند و نیاز به توضیحات بیشتری دارند تا به‌خوبی توصیف شوند؛ برای چنین تصاویری می‌توانید از تگ  longdesc=”” استفاده کنید.

۸. برای دکمه‌ها تگ آلت قرار دهید

بهتر است برای دکمه‌هایی که معمولاً برای تأیید یا ثبت‌نام در متون قرار می‌گیرند هم تگ آلت را تنظیم کنید؛ چراکه دکمه‌ها نیز نوعی تصویر محسوب می‌شوند.

سخن آخر

قرار دادن تگ آلت تصویر بر سئوی متن شما تأثیر دارد؛ بنابراین بهتر است برای تمام تصایر موجود در متن خود این بخش را تنظیم نمایید. بهترین فرمت برای این تگ آلت، باید به اندازه کافی توصیفی بوده و در عین حال کوتاه و فاقد کلمات کلیدی نامربوط باشد. توصیف عبارت آلت تصویر باید به گونه‌ای باشد که وقتی چشمانتان را می‌بندید و شخص دیگری متن را برای شما می‌خواند، به خوبی قادر باشید تصویر موردنظر را در ذهن خود تجسم کنید.

برای دسترسی به خبرنامه رایگان پادروکلاب، فرم زیر را پر کنید.

    سوالات متداول متن جایگزین تصویر

    تگ آلت تصویر چیست؟

    تگ آلت توصیفی است که از عکس می‌نویسیم و بر سئو متن تأثیر دارد.

    تفاوت تگ آلت و تگ عنوان در وردپرس چیست؟

    تگ عنوان در واقع نام عکس است، اما تگ آلت، توصیف عکس در نظر گرفته می‌شود. اگرچه می‌توان از یک عبارت برای هردوی این مفاهیم استفاده کرد، اما بهتر است از عبارات متفاوتی استفاده شود تا افراط در بهینگی نباشد.

    آیا فقط برای عکس‌ها باید تگ آلت نوشته شود؟

    به‌غیر از عکس‌ها می‌توان برای دکمه‌های موجود در یک متن نیز تگ آلت را تنظیم کرد.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.