اصول نوشتن متا دیسکریپشن فروشگاه اینترنتی

0

اگر محصول یا خدماتی برای فروش و ارائه به مشتریان داریم، حتماً باید به فکر راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای آن باشیم. در این مسیر یک فروشگاه‌ ساز آنلاین مانند پادروشاپ به ما کمک خواهد کرد تا اعتماد مشتری را بیشتر جلب کنیم. اما در این مسیر باید درباره مکانیزم موتورهای جستجو، رتبه‌ بندی سئو و بهینه کردن سایت نیز اطلاعات خوبی داشته باشیم. یکی از مواردی که از تاثیر مهم آن بر رتبه سایت ما در نتایج موتور جستجو ناآگاه و غافلیم، نوشتن متا دیسکریپشن اصولی است. این در حالی است که اولین مواجهه بسیاری کاربران با سایت شما از طریق عنوان و متا دسکریپشن خواهد بود. در نتیجه توضیحات متا (Meta Description) می‌تواند به عنوان قلاب مخاطب سایت شما عمل کند و در نهایت به‌طور غیرمستقیم تاثیر زیادی بر رتبه سئو سایت بگذارد. اگر می‌خواهید بدانید چطور یک متا دیسکریپشن خوب بنویسیم، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

متا دیسکریپشن (meta Description) چیست؟

متا دیسکریپشن یا توضیحات متا (Meta Description) یک تگ html است که خلاصه کوتاهی از مطالب یک صفحه وب در آن قرار می‌گیرد. در کد html صفحه، تگ متا دسکریپشن را می‌توانید به‌صورت <meta name=”description” content=”توصیحات متا”> مشاهده کنید:

گوگل اغلب توضیحات متا که شامل کلمات کلیدی جستجو شده است را زیر URL و عنوان صفحه (متا تایتل) در نتایج جستجو نمایش می‌دهد. به علاوه این تگ ممکن است توسط موتورهای جستجو مانند گوگل برای تولید یک متن توصیفی از یک نتیجه جستجو، نیز استفاده شود. 

برخلاف عنوان صفحه، توضیحات متا یک فاکتور برای رتبه‌بندی سئو نیست اما کاربران را به کلیک روی صفحه مورد نظر ترغیب می‌کند. به همین دلیل در اصول نوشتن متا دیسکریپشن بر مفاهیم مرتبط با موضوع صفحه تاکید فراوان شده است.

برای بسیاری از افراد معمولاً این سوال پیش می‌آید که طول توضیحات متا چقدر می‌تواند باشد؟ گوگل از دسامبر 2017 حداکثر طول توضیحات متا را از 155 به 320 کاراکتر افزایش داد. به این ترتیب می‌توانید برای ترغیب جستجوگران گوگل، اطلاعات بیشتری ارائه دهید.

توضیحات متا سئو شده

متا دیسکریپشن چه تاثیری بر سئو می‌گذارد؟

با اینکه گوگل متا دسکریپشن را برای تعیین رتبه در نظر نمی‌گیرد، اما نمی‌توان تاثیر آن بر سئو را نادیده گرفت. زیرا به شما کمک می‌کند تا SERP یا نتایج جستجو گوگل ظاهر شوید و از رقبا متمایز شوید. توضیحات متا سئو شده افراد بیشتری را متقاعد می‌کند که روی لینک شما کلیک کنند.

بنابراین نرخ کلیک (CTR) سایت شما افزایش می‌یابد که در نهایت باعث شناخته‌تر شدن برند و فروش هرچه بیشتر محصولات و خدمات شما خواهد شد. اهمیت متا دیسکریپشن برای سئو در دو مرحله مشخص می‌شود:

  1. هر چه متا دیسکریپشن شما بهتر باشد، شانس بیشتری وجود دارد که کاربران روی لینک شما کلیک کنند.
  2. وقتی کاربران بیشتری روی صفحه شما کلیک کنند – به خصوص زمانی که در رتبه‌های پایین قرار گرفته‌اید – موتور جستجو اهمیت صفحه شما را شناخته و رتبه آن را افزایش می‌دهد.

محدوده بهینه برای متا دسکریپشن بین 155 تا 160 کاراکتر است. احتمالاً گوگل متن طولانی‌تر از آن را حذف خواهد کرد. اگر گوگل تشخیص دهد که توضیحات متا شما هدف جستجوی کاربر را برآورده نمی‌کند، ممکن است متن شما را بازنویسی کرده و یک متن متفاوت را برای شما جایگزین کند. با این وجود این سوال پیش می‌آید که پس چرا ما باید برای نوشتن متا دیسکریپشن تلاش کنیم؟! 

پاسخ آن در ارتباط بین کلمات کلیدی و نرخ بازنویسی متا دسکریپشن است. گوگل ممکن است کلمات کلیدی یا عبارات مرتبط با آن را در متن بولد کند. این به کاربران کمک می‌کند تا نتایج را سریع‌تر بررسی کرده و صفحاتی را پیدا کنند که با نیازهای آنها مطابقت داشته باشد. بنابراین باید تا حد ممکن در نوشتن اصولی متا دیسکریپشن خود دقت کنید.

این مقاله رو هم بخون: آموزش سئو فروشگاه اینترنتی

متا دیسکریپشن چه اهمیتی برای فروشگاه‌های اینترنتی دارد؟

به طور کلی متا تگ‌ها در تجارت الکترونیک بسیار مهم هستند. کاربران به کمک متا تگ‌ها می‌توانند از قبل بدانند که با کلیک روی یک لینک، چه چیزی بدست خواهند آورد. در نتیجه متا تگ‌ها تجربه کاربری را ارتقا می‌دهند.

توضیحات متای خوب می‌تواند نرخ کلیک شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. در واقع متا دسکریپشن کارکردی شبیه به ویترین مغازه دارد، زیرا می‌توانید از بیرون آن را ببینید و برای ورود به فروشگاه تصمیم بگیرید.

به بیان دیگر هدف این ویترین باید ترغیب مردم به بازدید از فروشگاه باشد. بنابراین برای رسیدن به این هدف باید از اشتباهات رایج در بهینه سازی متا دیسکریپشن اجتناب کنید.

چگونه متا دیسکریپشن تاثیر گذار بنویسیم؟

با اینکه متا دسکریپشن بر رتبه گوگل شما تاثیر نمی‌گذارد، اما نیازهای بالقوه مشتریان شما باید اصلی‌ترین چیزی باشد که در هنگام نوشتن متادیسکریپشن در نظر می‌گیرید. بنابراین در نحوه نوشتن متا دیسکریپشن جذاب، رعایت چندین نکته ضروری و الزامی است. در ادامه شما را با 10 اصل از اصول نوشتن متا دیسکریپشن آشنا خواهیم کرد:

  1. خلاصه‌ای از آنچه کاربران در صفحه شما خواهند دید را ارائه دهید: سعی کنید تا حد امکان دقیق و با جزئیات بیشتر به آنها اطلاع دهید. نوشتن مستقیم می‌تواند توضیحات متا را مختصر، جذاب‌تر و متقاعدکننده‌تر کند. به کاربران به طور دقیق نشان دهید که چگونه چیزی که به دنبالش هستند را در صفحه شما پیدا می‌کنند.
  1. توضیحات متای منحصربه‌فرد بنویسید: متا دیسکریپشن تکراری و کلی ارزشی ندارد. برای هر صفحه‌ای که ممکن است در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود، توضیحات متا منحصربه‌فرد و مجزا بنویسید. 
  1. بر مزیت رقابتی تجارت خود (USP) تکیه کنید: باید به دو سوال مشتریان بالقوه خود پاسخ دهید:
  • چه چیزی ارائه می‌دهید؟
  • چرا باید از شما خرید کرد؟

سوال اول با این واقعیت ساده پاسخ داده می‌شود که «شما هستید که این محصول را ارائه می‌کنید!» برای مورد دوم بهترین کار این است که بر برند تجاری خود تأکید کنید. این همان دلیلی است که مشتریان باید از شما خرید کنند: «امتیازهایی همچون اصالت محصول، قیمت رقابتی، ارسال سریع و رایگان، خدمات پس از فروش و غیره.» سعی کنید برای مشتریان بالقوه ارزش افزوده ایجاد کنید.

  1. سعی کنید به نیازهای احتمالی کاربران پاسخ دهید: شما باید دریابید که مخاطبان هدف شما با چه مشکلاتی روبرو هستند و سپس بخشی از راه‌حل مشکل آنها را در توضیحات متا به آنها ارائه دهید. برای مثال، به کاربران در مورد در دسترس بودن محصولات خاص و برندهای مطرح در سایت خودتان اطلاع دهید. همچنین در مورد موجودی و هزینه‌های حمل و نقل نیز به آنها اطلاع دهید. به این ترتیب، مشتریان بالقوه می‌دانند چه انتظاری باید داشته باشند.
  1. کلمات کلیدی را در توضیحات متا خود بگنجانید: یک عبارت جانبی (long tail phrase) برای کلمه کلیدی خود بسازید. به این ترتیب هر زمان که کاربران به دنبال کلمه یا عبارت خاصی در گوگل باشند، آن‌ را در متا دیسکریپشن شما به صورت پررنگ خواهند یافت. این امر توجه آنها را جلب کرده و آنها را متقاعد می‌کند که می‌توانند دقیقاً چیزی را که به دنبالش هستند، در صفحه شما پیدا کنند. با این حال از پر کردن توضیحات متا با کلمات کلیدی پرهیز کنید.
  1. متا دیسکریپشن، تابلو ورود به فروشگاه شما است: متا دسکریپشن را به مثابه تابلوهای تبلیغاتی نئونی در نظر بگیرید! توضیحات متا فرصتی ممتاز برای معرفی برند شما است. از سوی دیگر متا دیسکریپشن یک محرک برای پیشنهادات فروش منحصربه‌فرد با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط است. 
  1. کاربر را ترغیب به اقدام کنید: عبارت کال تو اکشن (call to action) جملات امری هستند که به جستجوگران می‌گوید که در مرحله بعد باید چه کاری انجام داده و برای کلیک از کاربران درخواست می‌کند. عبارات CTA به صورت ناخودآگاه افراد را وادار به کلیک می‌کند. عباراتی مانند: «هم اکنون خرید کنید»، «مجموعه محصولات ما را ببینید» و عباراتی دیگری چون «به روز باشید»، «بیشتر بدانید»، «امتحان کنید» و … .

برای فروشگاه‌های الکترونیک، باید بر روی انگیزه‌های مختلف پشت جستجوی کاربر تمرکز کنید. مردم معمولاً از صفحات دسته‌بندی محصولات برای بررسی و تحقیق استفاده می‌کنند. اما در مقابل صفحات خرید محصول جایی است که باید از کال تو اکشن استفاده کنید. 

  1. سعی کنید با وجود دقت، خلاق هم باشید: توضیحات متا قرار است مشتریان بالقوه را متقاعد کند که کلیک کردن روی لینک چه مزایایی دارد و به آنها کمک کند آنچه را که به دنبال آن هستند، پیدا کنند. بنابراین، حتماً از عبارات مثبت مانند «ارسال رایگان»، «موجود»، «با قیمت پایین»، «آخرین مجموعه»، «اکسسوری‌های مد روز» استفاده کنید. 
  1. احساسات و حواس کاربر را درگیر کنید: استفاده از عباراتی مانند  «جنس نرم»، «کفش راحت»، «رنگ زنده و زیبا»، «مواد باکیفیت» و… باعث برانگیختن احساس کاربران و حتی تشویق آنها به خرید در فروشگاه آنلاین شما می‌شود.
  1. اطلاعات واقعی و مرتبط با صفحه بدهید: در توضیحات متا جایی برای مقدمه‌چینی وجود ندارد، بلکه تلاش برای ارائه توضیحات موثر و صریح امری رایج است. بنابراین بدون نگرانی چندین بار اطلاعات خود را تکرار کنید. با همه اینها از استفاده بیش از حد کلمات کیفی غیرواقعی پرهیز کنید، چون می‌تواند مخاطب را زده کرده و نتیجه عکس داشته باشد.
حتما بخون: سئوی سایت فروشگاهی، 10 نکته بهینه سازی سایت برای گوگل

از تولیدکنندگان خودکار توضیحات متا اجتناب کنید!

افزونه‌های سئو و سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) که برای انتشار، اصلاح و سازماندهی محتوا در وب سایت‌ها استفاده می‌شود، معمولاً به شما امکان می‌دهد توضیحات متا را برای هر صفحه فرعی تنظیم کنید. همچنین این افزونه‌ها غالباً ماژول‌هایی برای ویرایش این اطلاعات ارائه می‌کنند. 

مولدهای محتوا در اکثر  موارد توصیفاتی را ارائه می‌دهند که تشخص نداشته و کسل کننده به نظر می‌رسد. استفاده از این ابزارهای خودکار یکی از دلایلی است که گوگل، توضیحات متا را بازنویسی می‌کند. بنابراین به‌عنوان یک کسب‌وکار کوچک، بهتر است توضیحات متا را به صورت دستی بنویسید، به‌ویژه برای صفحاتی که ترافیک جستجوی زیادی دارند.

نکات مهم در نوشتن متا دیسکریپشن فروشگاه های اینترنتی

افزایش نرخ کلیک CTR می‌تواند به سود بیشتر برای فروشگاه شما تبدیل شود. با این حال در نظر داشته باشید که مهم‌ترین هدف متا دیسکریپشن، تشویق کاربر به کلیک و ورود به صفحه است و نه فروش یا قرار دادن عبارات کلیدی سئو!

چه شما مالک یک فروشگاه کاملاً جدید باشید، چه مدیر یک وب‌سایت تجاری باسابقه، باید بدانید توضیحات متای قانع‌کننده برای افزایش ترافیک وب‌سایت بسیار مهم هستند. به طور کلی سه سوال اساسی را باید پاسخ دهید:

  • چه چیزی را می‌توان در صفحه شما یافت؟
  • شما چه فروشگاهی هستید؟
  • چه محصولاتی ارائه می‌کنید؟

اگر فروشگاه‌ها کلیدواژه‌های با ترافیک جستجوی بالا را انتخاب کنند، متا دسکریپشن آنها نیز به احتمال زیاد همانطور که نوشته‌‌شده، ظاهر می‌شود. بنابراین بهتر است روی توضیحات متا با کیفیت برای صفحه‌های محصولات پرفروش خود که دارای کلمات کلیدی با بیشترین حجم جستجو هستند، تمرکز کنید. فراموش نکنید محصولات و دسته بندی‌ها را به درستی نامگذاری کنید و بیشترین بازدید و خرید محصولات و دسته‌ها را به صورت دستی بهینه کنید. اما نوشتن متا دیسکریپشن برای هر قسمت از سایت فروشگاهی شما استراتژی خاص خود را نیاز دارد.

  • صفحه نخست: متا دیسکریپشن صفحه نخست نماینده کل تجارت شما است! وقتی متا دسکریپشن دیگر صفحات را می‌بینید، کار ساده به نظر می‌رسد. اما نوشتن متا دیسکریپشن در عین سادگی، کار بسیار دقیق و دشواری است. باید در کمتر از 160 کاراکتر یک نمای کلی از آنچه تجارت در مورد آن است و همچنین دلیل قانع کننده‌ای برای کلیک بر روی عنوان داشته باشید. از نام‌گذاری هوشمندانه، عبارات انگیزشی و کلماتی که برتری شما را می‌رساند، استفاده کنید.
  • صفحه محصول: نوشتن توضیحات متا برای صفحات محصول کمی ساده‌تر است. در عوض، آنها از چیزی صحبت می‌کنند که باید مزایای ملموسی برای خریدار داشته باشد! از کاربر بخواهید استفاده سریع و آسان از محصول شما را تجسم کند. از عبارات حسی مانند «این رو ببین!» استفاده کنید!
  • صفحات دسته‌بندی: هدف این صفحات دسته‌بندی محصولات مشابه برای مشتریان است. این صفحات معمولاً با کلمات کلیدی پرکاربرد نمایش داده می‌شوند. توضیحات متا صفحه دسته‌بندی محصولات شما باید با برجسته کردن اطلاعات مرتبط با آن مجموعه، افراد را به سمت خود بکشاند. برای فراخواندن زیر مجموعه‌های محصولات بهتر است از اعداد و یا بولت‌ها استفاده کنید. برای جلب توجه کاربران از کلمات تاثیرگذار مانند «رایگان» یا «انحصاری» استفاده کنید. از عبارات عملی ساده مانند «خرید آنلاین برای …» برای تشویق به کلیک‌ استفاده کنید. همچنین می‌توانید پیشنهادات ویژه فروشگاه را در توضیحات قرار دهید.
حتما بخون: بهترین افزونه‌های سئو برای بهینه‌سازی سایت فروشگاهی

از این لحظه گوگل در تسخیر شماست!

پادروشاپ با طراحی وبسایت تخصصی فروشگاهی برای کسب و کارهای کوچک، امکان دیده شدن، ترافیک بالاتر و در نتیجه فروش بالاتر را فراهم می‌کند. این فروشگاه‌ساز به کسب و کارها کمک می‌کند تا ضمن داشتن درگاه اینترنتی پرداخت، مرسولات پستی خود را نیز به راحتی و بدون مراجعه به اداره پست، به دست خریدار برسانند. بدین ترتیب که فروشنده هرکجا که باشد، مامورین پادرو به درب منزل یا فروشگاه او مراجعه کرده، مرسوله را دریافت و به دست مشتری می‌رسانند.

از سوی دیگر، تمام تلاش پادرو بهینه کردن وبسایت فروشگاهی برای رتبه گرفتن، ایجاد فضای ساده و یوزر فرندلی برای کاربر و ایجاد بسترهایی برای خرید آسان و امن مشتری خواهد بود.

با پر کردن فرم زیر عضو خبرنامه رایگان پادروکلاب شو و به‌روزترین خبرها رو ببین!

    سوالات متداول متا دیسکریپشن فروشگاه اینترنتی

    برای جذب سرمایه‌گذار چگونه متا دیسکریپشن بنویسم؟

    اگر محصولات تخصصی می‌فروشید که جذابیت عمومی ندارد و مشتریان شما از قبل می‌دانند به چه چیزی نیاز دارند و چقدر بودجه لازم دارند، باید به جای متن هیجانی، بر توضیحات متا آموزنده‌ تمرکز کنید که محصول شما را کامل و دقیق معرفی می‌کند.

    اگر ظرفیت ارائه امتیازهای جذاب را نداشته باشیم، چه نوع متادیسکریپشنی بنویسیم؟

    اگر امکان ارائه تخفیفات ویژه و هدایای تبلیغاتی را ندارید، سعی کنید نشان دهید که اهمیت زیادی برای مشتری‌هایتان قائل هستید. بنابراین در متا دیسکریپشن بر خدمات پس از فروش و پشتیبانی خود تمرکز کنید.

    چگونه متا دیسکریپشن محصول بنویسیم؟

    بهتر است این کار به صورت دستی انجام دهید با این حال می‌توانید برای کوتاه مدت، توضیحات متا را به صورت انبوه بهینه‌سازی کنید. برای مثال قالب کلی توضیحات متا را بنویسید و جایی را برای درج نام محصول در آن خالی بگذارید. سپس در یک برنامه صفحه گسترده مانند اکسل، بوسیله تابع الحاق دستی هر محصولات را جایگزین کنید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.