چطور کمپین بازاریابی موفق طراحی کنیم؟

0

برای طراحی یک کمپین بازاریابی موفق در اولین قدم باید به‌دنبال یک ایده ناب و بکر بود. در واقع راهکارهایی که قبلا امتحان شده‌اند و موفق هم عمل کرده‌اند؛ اگرچه می‌توانند کمک شایانی داشته باشند اما باز هم سوخته محسوب می‌شوند. از این رو برای طراحی یک کمپین بازاریابی موفق باید ابتدا مخاطب و نیاز او را شناخت و دقیقاً همان چیزی را که مخاطب‌ به‌دنبالش است با کمپین‌سازی در اختیار او قرار داد. مسلماً راه‌اندازی کمپین بازاریابی موفق امکان‌پذیر نیست، تا زمانی‌که در مورد اصلی‌ترین مفاهیم این حوزه شناختی وجود نداشته باشد.

در این مقاله از پادرو، به معرفی کمپین بازاریابی، سپس به تفاوت‌ کمپین بازاریابی و کمپین تبلیغاتی خواهیم پرداخت. همچنین انواع کمپین بازاریابی و مراحل آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

کمپین بازاریابی چیست؟

کمپین بازاریابی در تعریفی ساده به معنای انجام اموری است که سبب افزایش آگاهی و آموزش مخاطبان راجع به یک محصول یا خدمات می‌شود. در واقع هدف اصلی کمپیین بازاریابی نیز نوعی تبلیغ است اما تبلیغ به شیوه غیرمستقیم و به گونه‌ای که کاربران اصلاً متوجه نشوند که چگونه به سمت خرید یک محصول سوق داده شده‌اند.

بنابراین، این امر مستلزم شناخت کافی از مخاطبان و علایق آن‌هاست. در واقع کاری که یک کمپین بازاریابی موفق انجام می‌دهد، در وهله اول آگاهی از کاربر و نیازهای اوست، سپس با برنامه‌ریزی دقیق، نیاز مخاطب به او عرضه می‌شود. معمولاً تمامی کمپین‌های بازاریابی موفق از کارآمدترین استراتژی‌های راهبردی برای رسیدن به هدف خود استفاده می‌کند که ممکن است ابزارهای متعددی را در این راستا به‌کار بگیرند.

طراحی کمپین مارکتینگ

تفاوت کمپین بازاریابی و کمپین تبلیغاتی

پیش از اینکه تفاوت کمپین بازاریابی و کمپین تبلیغاتی مورد بررسی قرار گیرد لازم به ذکر است که در واقع کمپین تبلیغاتی زیر مجموعه‌ای از کمپین بازاریابی است.

۱) اولین تفاوت کمپین بازاریابی و کمپین تبلیغاتی در شیوه مستقیم و غیر مستقیم بودن نوع تبلیغات این دو است. در کمپین تبلیغاتی، افراد کالا و یا خدمات خود را به طور مستقیم در رسانه‌های مختلف قرار می‌دهند و از این بابت نیز به رسانه‌ها هزینه پرداخت می‌کنند. اما روش کار در کمپین بازاریابی کاملاً غیر مستقیم است. به این صورت که در کمپین‌های بازاریابی، آموزش‌ها و اطلاعاتی که کاربر به دنبال آن‌ها است به وی داده می‌شود و زمانی که اعتماد او جلب شد، به او گزینه‌هایی پیشنهاد می‌شود. در این زمان است که کمپین‌های بازاریابی باید هنر خود را به کار بگیرند و کالا و یا خدمات خود را با ویژگی‌هایی معرفی کنند که کاربرد آن کالا یا خدمات را بر سایر رقبا برتری دهد.

۲) در کمپین تبلیغاتی تمرکز بر حواس ظاهری کاربر است. ازاین رو رنگ و لعاب و شکیل بودن در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع این جذابیت باید در حدی بالا باشد که کاربر وسوسه شود برای یکبار هم که شده محصول مورد نظر را داشته باشد و از آن استفاده کند. اما هدف کمپین بازاریابی تاثیرگذاری بر ذهن مخاطب است و آن‌ها قصد دارند که مخاطب را از نظر ذهنی مجاب کنند که استفاده از این محصول می‌تواند فواید زیادی داشته باشد.

انواع کمپین‌های بازاریابی

کمپین‌های تبلیغاتی دارای انواع متعددی هستند که در کدام از این کمپین‌ها با توجه به جامعه هدف و انتظاری که از کمپین بازاریابی مدنظر است مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین و کاربردی‌ترین انواع کمپین‌های بازاریابی عبارتند از:

  1. کمپین توسعه برند
  2. کمپین معرفی محصول
  3. کمپین بازاریابی محتوایی
  4. کمپین بازاریابی ایمیلی
  5. کمپین شبکه‌های اجتماعی
  6. کمپین بازاریابی
  7. کمپین سئو
  8. کمپین آگاهی از برند
  9. کمپین بازاریابی وابسته

همچنین لازم به ذکر است که انواع کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ در فضای مجازی نیز نوعی کمپین بازاریابی محسوب می‌شوند. البته این کمپین‌ها نیز با توجه به پلتفرمی که در آن‌ استفاده می‌شوند به انواع متعددی تقسیم می‌شوند که از مهم‌ترین انواع کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توان به تبلیغات در فضای مجازی، تبلیغات نمایشی، تبلیغات ایمیلی، اینفلوئنسرمارکتینگ، تبلیغات ویدئویی، تارگت‌گذاری و همین‌طور تبلیغات جست‌وجو محور اشاره کرد.


پیشنهاد مقاله: آشنایی با مفاهیم دیجیتال مارکتینگ، ابزارها و تکنیک های کاربردی

مراحل طراحی کمپین بازاریابی

کمپین‌سازی دارای مراحلی است و عدم توجه کافی به مراحل آن می‌تواند نتیجه معکوس در بر داشته باشد. از این رو لازم و ضروری است که در تمامی کمپین‌های مارکتینگ و بازاریابی قدم به قدم پیش رفت تا بتوان به نتیجه مطلوب دست پیدا کرد. مراحل طراحی کمپین بازاریابی را می‌توان به 5 مرحله تقسیم کرد که عبارتند از:

۱. هدف‌گذاری و برنامه مشخص

اولین قدم در طراحی کمپین سازی، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری است. باید در ابتدا مشخص شود که هدف از تشکیل کمپین بازاریابی چیست و چه نتیجه‌ای مدنظر است. به عنوان مثال، چنانچه هدف یک آژانس مسافرتی افزایش 30 درصدی گردشگران در ایام نوروز است، باید لیست کشورهایی که در چند سال اخیر بیشترین میزان تقاضا را داشته‌اند کاملاً مشخص شود. سپس لازم است که مراحل بعدی در طراحی کمپین بازاریابی در راستای همین هدف، مورد بررسی قرار گیرد.

۲. انجام تحقیقات و اقدامات ضروری

در قدم بعدی از طراحی کمپین بازاریابی، لازم است که تحقیقاتی به عمل آید که دلیل استقبال مردم از کشورهای پر بازدید چه بوده است و چرا دیگر کشورها متقاضی لازم را نداشته‌اند. پس از مشخص شدن این دو مورد، نیاز به راه‌اندازی 2 کمپین بازاریابی است. اولی برای جذب گردشگران بیشتر به سمت آژانس مسافرتی مذبور و دیگری، معرفی سایر مکان‌هایی با موقعیت‌های مشابه همان کشورهای پر بازدید.

به این صورت هم مخاطبان بالفعل جذب می‌شوند و هم اینکه مخاطبان بالقوه نیز شناسایی و جامعه هدف شکل می‌گیرد.

۳. ساخت برنامه بازاریابی با توجه به جامعه هدف

پس از مشخص شدن جامعه هدف، لازم است که یک برنامه ویژه برای این افراد در کمپین‌های مارکتینگ تدارک دیده شود و به آن‌ها ارائه شود. به عنوان مثال، چنانچه جامعه هدف بیشتر نسل جوان باشند، بدیهی است که روش‌های سنتی جوابگو نیست و باید از ابزارهای جدیدتری همچون تبلیغات دیجیتال استفاده شود. همچنین شبکه‌های اجتماعی پر بازدید این افراد مکان‌های خوبی جهت تبلیغات محسوب می‌شوند.


پیشنهاد مقاله: چطور از مناسبت تقویمی برای بازاریابی و فروش استفاده کنیم؟

۴. مشخص کردن ددلاین

در چهارمین مرحله از طراحی کمپین سازی، پس از اینکه رسانه تبلیغاتی مشخص می‌شود، لازم است که برای هدفی که مدنظر بوده است یک موعد مشخص تعریف شود.

به عنوان مثال، چنانچه هدف جذب فالورهای بیشتر یا لایک و کامنت‌های بیشتر در پیج بوده است، می‌توان یک زمان 2 ماهه در نظر گرفت و در این مدت مسابقه در پیج برگزار کرد و یا با قرعه‌کشی به بهترین کامنت‌ها جایزه اعطا کرد تا نتیجه مطلوب در موعد مشخص حاصل شود.

۵. مدیریت پروژه و تهیه ابزارهای موردنیاز

یکی از مهم‌ترین مراحل در طراحی کمپین بازاریابی این است که پروژه به خوبی مدیریت شود. در واقع لازم است که پیش از هر اقدامی ابزار مورد نیاز جهت رسیدن به نتیجه مطلوب فراهم شود.

به عنوان مثال، چنانچه قصد فروش بلیط‌های تور در ایام نوروز مدنظر است باید در وهله اول این تورها با امکانات مورد درخواست متقاضیان فراهم شوند و از طرفی افرادی جهت پاسخگویی به متقاضیان بایستی به کار گرفته شوند تا همزمان با تبلیغات و تماس متقاضیان بتوان به فروش بالا رسید.

مراحل طراحی کمپین بازاریابی

نمونه کمپین بازاریابی موفق

مسلماً کمپین‌های بازاریابی موفق به سادگی به این عنوان دست نیافته‌اند و قطعاً هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های دقیق و کاربردی‌تری داشته‌اند. برخی از کمپین‌های بازاریابی موفق عبارتند از:

  • کمپین بازاریابی JivoChat

در این کمپین تبلیغاتی موفق، به جای اینکه به مخاطبان گفته شود که به ما ایمیل بزنید و یا اینکه با شماره تلفن مجموعه تماس بگیرید با استفاده از JivoChat، کاربران وب سایت را درگیر چت و اشتراک‌گذاری خواسته‌های آنان و تعامل می‌کند. در واقع JivoChat، با کمک محرک‌های رفتاری، کاربران آنلاین و فعال سایت را برای مدتی در صفحه مورد نظرش نگه می‌دارد و به طور غیر مستقیم کاربر را تشویق به خرید و یا دریافت خدمات می‌کند.

  • کمپین بازاریابی باشگاه Shave

این کمپانی دقیقاً دست روی نقطه ضعف مردانی گذاشت که از انحصار ماشین‌های ریش‌ تراش خسته شده بودند. این شرکت پیام خود را در یک کلیپ 90 ثانیه‌ای طنز منتشر و با هدف فروش ریش تراش ارزان آغاز کرد؛ زمانی که مخاطبان بسیاری را به سمت خود جذب کرد، قیمت محصول خود را افزایش داد. جالب است بدانید که 4 سال پس از این اتفاق ریش تراش‌های این کمپانی با قیمت یک میلیارد دلار فروخته شدند.

  • کمپین بازاریابی اسنپ (اسنپ جوابه)

اسنپ یک کمپین‌های مارکتینگ موفق ایرانی است. اسنپ اولین بار با هدف حمل‌ونقل مسافران طراحی شد و پس از مدتی که توانست مخاطبان خود را بیابد با شعار تبلیغاتی (اسنپ جوابه)، با تجربه موفقی که در سابق کسب کرده بود، این پیام را به صورت غیر مستقیم به کاربران انتقال می‌داد؛ همانطور که اسنپ، حمل و نقل شما را سهولت بخشیده است، می‌تواند باقی نیازهای شما، مثل خرید از سوپرمارکت، سفارش غذا، پزشک، مشاور آنلاین و … را نیز به سادگی انجام دهد. در حال حاضر اسنپ یکی از اپلیکیشن‌های بسیار پر کاربردی است که در واقع برای ارائه سایر خدمات خود تبلیغ چندانی نداشته است.

  • کمپین بازاریابی اسنوا (فقط یه ایرانی میدونه …)

کمپین بازاریابی اسنوا نیز با شعار تبلیغاتی فقط یه ایرانی میدونه، یکی از انواع کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ ایرانی بسیار موفق بوده است. در این کمپین، کمپانی اسنوا که ارائه دهنده انواع لوازم خانگی است برای تبلیغات خود از یک شخصیت محبوب و یک شعار تبلیغاتی کوتاه استفاده می‌کند.

در این بین کاربران به جهت علاقه به سلبریتی محبوب خود، این تبلیغ را با شوق بیشتری دنبال می‌کنند و از طرفی دیگر جمله (فقط یه ایرانی میدونه)، جمله‌ای دو پهلو و خلاقانه بود و به سرعت بر سر زبان‌ها افتاد. این جمله تا حدی معروف شد که توسط بسیاری از افراد در فضای مجازی به عنوان یک اصطلاح طنز مورد استفاده قرار گرفت. بدین وسیله اسنوا به هدف خود که شایع شدن پیام تبلیغاتی برندش بود، دست یافت.


پیشنهاد مقاله: راهکارهای افزایش فروش در تعطیلات و ترفندهای بازاریابی

سخن آخر

در این مقاله با عنوان چطور کمپین بازاریابی موفق طراحی کنیم، ابتدا توضیح داده شد که کمپین بازاریابی یک راهکار تبلیغاتی به شیوه غیر مستقیم است.

در واقع هدف اصلی این کمپین‌ها، افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران است. به این صورت که کمپین‌های بازاریابی ابتدا ذهن مخاطبان را برای پذیرش خواسته خود آماده می‌کنند و سپس همان چیزی را که کاربر به دنبال آن بوده است را در اختیار او قرار می‌دهند.

فرق کمپین تبلیغاتی با کمپین بازاریابی نیز در همین شیوه غیر مستقیم بودن تبلیغات است. البته همان‌طور که توضیح داده شد برای راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی موفق، لازم است که مراحلی طی شود و نباید بدون هدف و برنامه‌ریزی اقدامی صورت گیرد. چراکه در این صورت بی‌شک محکوم به شکست خواهد بود.

در نهایت نیز چند نمونه کمپین بازاریابی موفق ایرانی و خارجی معرفی شدند که هرکدام می‌توانند برای راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی موفق و اصولی کمک‌کننده باشند.

برای دسترسی به خبرنامه رایگان پادروکلاب، فرم زیر را پر کنید.

    سوالات متداول کمپین بازاریابی موفق

    آیا امکان ادغام انواع کمپین‌های بازاریابی با یکدیگر وجود دارد؟

    این موضوع بسته به نوع کمپین و هدفی که کمپین دنبال می‌کند، بسیار مفید و کاربردی است.

    آیا تجربیات کمپین‌های بازاریابی موفق در راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی جدید موثر است؟

    قطعاً استفاده از تجارب کمپین‌های بازاریابی موفق بسیار راه‌گشاه خواهد بود البته به شرط اینکه کاملاً به صورت تقلیدی نباشد و صرفاً جهت ایده گرفتن استفاده شوند.

    مهم‌ترین نکاتی که در راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی موفق باید به آن توجه شود چیست؟

    از مهم‌ترین نکات در راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی موفق می‌توان به خلاقیت، بکر بودن ایده، طی کردن مراحل صحیح کمپین سازی

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.