آشنایی با مفاهیم دیجیتال مارکتینگ، ابزارها و تکنیک‌های کاربردی

0

در این روزگار اقتصادی آموزش مفاهیم اولیه در بازاریابی دیجیتال بسیار حیاتی است و حتی مدیران موفق سنتی نیز تلاش می‌کنند خود و گروه خود را به آن مجهز کنند.

با معرفی مفاهیم دیجیتال مارکتینگ، ابزارهای کاربردی آن و بررسی مختصر هر کدام از ابزارها در این مقاله در خدمت شما خواهیم بود تا ضمن معرفی تکنیک‌ها و راهکارهای دیجیتال مارکتنیگ برای کسب و کارها با اصول اصیل آن نیز آشنا شوید.

مفاهیم دیجیتال مارکتینگ بسیار اهمیت دارند و مدیرانی که در عرصه بازاریابی و فروش به این مفاهیم توجه می‌کنند میدان را در تسخیر خود دارند.

وقتی با تاریخچه و مفاهیم دیجیتال مارکتینگ آشنا می‌شویم بیش از پیش با اهمیت و تاثیر شگرف آن در دنیای اقتصاد آشنا خواهیم شد. بد نیست با اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ همچنین با تاریخچه مارکتینگ آشنا شویم و آنها را در فرایند ایده پردازی و خلاقیت خود به کار ببندیم.

بازاریابی آنلاین و البته بازاریابی دیجیتال این روزها عضای دست کسب و کارهایی هستند که به دلایل مختلف در حال نابودی بودند اما بار دیگر احیا شده و به آینده امیدوار هستند.

مفاهیم دیجیتال مارکتینگ

داشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ امروزه بر هر‌کسب‌وکاری واجب است. ردپاهای پیدایش بازاریابی اینترنتی به دهه 90 میلادی باز می‌گردد. هرچند برخی اعتقاد دارند سروکله دیجیتال مارکتینگ از زمان ظهور رادیو پیدا شد.

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

در سال 1990 به تعداد محدود افرادی دسترسی به اینترنت پیدا کردند. به مرور این تعداد افزایش یافته و در سال 1995 حدود 18 میلیون کاربر اینترنت وجود داشت. به این ترتیب کسب‌وکارها شروع به کار بر روی نرم‌افزارهای ارتباط با مشتریان یا CRM خود گرفتند تا ارتباط خود را با مشتریان بالقوه و فعلی خود بتوانند به خوبی مدیریت کنند.

در سال 1999 سایت salesforce اولین سیستم مدیریت مشتریان و ذخیره اطلاعات کاربران، رفتار آن‌ها بر روی سایت و ردیابی کمپین‌ها را ارائه داد. این نرم‌افزار به عنوان نقطه مرکزی شکل‌گیری آینده دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود.

در سال‌های 2000 تا 2010 تغییراتی اساسی در رفتار مشتریان به وجود آمد. با روی کار آمدن موتورهای جستجو مانند گوگل و یاهو مشتریان قبل از اقدام به خرید در این موتورها در مورد اطلاعات کالای جستجو می‌کردند. این امر باعث سردرگمی دیجیتال مارکترها شده بود چرا که نمی‌توانستند رفتار کاربران چگونه تغییر کرده است.

کمپانی‌هایی مانند مارکتو مشکل سردرگم شدن مارکترها را به کمک اتوماسیون مارکتینگ تا حدودی حل کردند. به کمک ابزارهایی مانند مارکتو که نقش مهمی در تحول‌های پیش‌آمده در تاریخچه دیجیتال مارکتینگ داشته‌اند امکان ردیابی کمپین‌هایی که در چند کانال در حال اجرا هستند، به وجود آمد.

سال‌های 2000 تا 2010 همچنین دوره تحول پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی بود که در سال‌های بعد منجر به ارائه خدمات شبکه‌های اجتماعی از سوی بسیاری از کسب‌وکارها شد. همچنین به علت رواج گوشی‌های هوشمند دسترسی به اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و فروشگاه‌های آنلاین افزایش بسیاری داشته و رفتار کاربران را تغییر داد.

در سال‌های 2010 تا 2020 دیجیتال مارکتینگ تغییرات بسیار سریعی را در میان کاربران به خود دید. تغییرات بسیار این دهه به علت رواج بسیار زیاد گوشی‌های هوشمندی بود که زمان سپری‌شده کاربران را در شبکه‌های اجتماعی و فروشگاه‌های اینترنتی افزایش داد. اپلیکیشن‌ها به طور کامل هر‌جنبه‌ای از زندگی بشر را در این دهه تحت تاثیر خود قرار دادند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    افزایش این زمان سپری‌شده موجب شد بسیاری از کسب‌وکارها تمرکز ویژه‌ای بر روی کانال‌های آنلاین خود داشته باشند. امروزه کسب‌وکارها به کمک تکنولوژی به شکل بهتری مشتریان هدف خود را تعیین می‌کنند؛ با توجه به گروه سنی و تاریخچه جستجوهایشان و موارد دیگر این کار به خوبی توسط دیجیتال مارکترها انجام می‌شود.

    بازاریابی اینترنتی، بازاریابی آنلاین، بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ اصطلاحاتی هستند که در واقع برای همان دیجیتال مارکتینگ به کار می‌روند. تا امروز تعاریف مختلفی برای دیجیتال مارکتینگ ارائه شده است، ولی کاربردی‌ترین و ساده‌ترین آنها استفاده از ابزارهای دیجیتال در راستای تحقق اهداف بازاریابی و فروش است.

    مهمترین نکته در اهمیت و تفاوت دیجیتال مارکتینگ با دیگر ابزارهای بازاریابی مارکتینگ در بخش تعاملی آن است. فضای وب و شبکه های اجتماعی امکانی را در اختیار صاحبان کالا و خدمات می‌‎دهد تا بتوانند بدون واسطه با مخاطب یا مشتری خود تعامل کنند.

    دیجیتال مارکتینگ به طور کلی در دو بستر وب و شبکه های اجتماعی ارائه می‌شود.

    مفاهیم دیجیتال مارکتینگ  امروزه در عرصه تجارت و بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارند، ضمن آشنایی با تاریخچه دیجیتال مارکتینگ متوجه می‌شویم که دنیای اقتصاد همواره به سمت اتحاد با مدرنیته پیش رفته و از هرگونه تحول جدی در این عرصه استقبال کرده است.

    اصطلاحات و مفاهیم دیجیتال مارکتینگ این روزها تقریبا ساعت به ساعت به روز می‌شوند و شاید اغراق نباشد اگر بگوییم هر بار اصطلاح و نکته جدیدی به این عرصه اضافه می‌شود و مفاهیم دیجیتال مارکتینگ نیز تغییر می‌کنند.

    تاریخچه مارکتینگ و بازاریابی آنلاین سرشار از این تغییر و تحولات است و در نتیجه مفاهیم بازاریابی دیجیتال همیشه در حال به روز رسانی است.

    شکل خرید مردم تغییر کرده است به این معنا که بازاریابی سنتی یا همان بازاریابی آفلاین به اندازه گذشته کارآمد نیست. بازاریابی همواره به معنای ارتباط با مخاطبان در مکان و زمان درست است که می‌توان گفت از اصلی‌ترین مفاهیم دیجیتال مارکتینگ است

    بازتعریف این مفهوم در دنیای امروز یعنی برآورده کردن احتیاجات مردم در اینترنت یعنی همان جایی که بیشتر زمان خود را در آن سپری می‌کنند.

    دیجیتال مارکتینگ چتریست که تمام تلاش های بازاریابی آنلاین شما را پوشش می دهد. کسب و کارها از کانال های ارتباطی دیجیتالی مانند موتور جستجوی گوگل، شبکه های اجتماعی، ایمیل و وب سایت ها به عنوان اهرمی برای دستیابی به مشتریان فعلی و آتی خود استفاده می کنند.

    پس یکی دیگر از مفاهیم دیجیتال مارکتینگ، استفاده گسترده از تاکتیک های دیجیتالی و کانالها برای ارتباط با مشتریان در فضای آنلاین (جایی که بیشتر مشتریان وقت خود را سپری می کنند) است.

    از وب سایت شرکت گرفته تا دارایی‌های آنلاین برندینگ کسب و کار مانند تبلیغات دیجیتالی، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و… طیف عظیمی از دارایی ها و تاکتیک ها هستند که زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند.

    مفاهیم دیجیتال مارکتینگ

    ابزارها و دارایی‌ها در دیجیتال مارکتینگ

    • وب سایت
    • پست های وبلاگ
    • کتاب های الکترونیک (Ebooks) و مقاله سفید یا وایت پیپرها  (Whitepapers)
    • اینفوگرافیک ها  (Infographics)
    • ابزارهای تعامل
    • کانال های شبکه‌های اجتماعی Facebook،LinkedIn ،Twitter،Instagram  و…
    • بروشورهای آنلاین و کاتالوگ های آنلاین (Lookbook)
    • دارایی‌های برندینگ (لوگوها، فونت ها و …)

    بیشتر بخوانید: ۱۰ ترفند مهم که برای سئوی فروشگاه اینترنتی به آن‌ نیاز دارید

    مفاهیم دیجیتال مارکتینگ و انواع بازاریابی دیجیتال

    بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

    فرایند بهینه سازی وب سایت یا سئو (SEO) به معنای دستیابی به رتبه‌های بالاتر در صفحات نتایج موتور جستجو است

    بازاریابی محتوا (Content Marketing)

    یکی از مهم‌ترین مفاهیم دیجیتال مارکتینگ است و به معنای خلق و ارتقای محتواهای ارزشمند با هدف ایجاد آگاهی از برند، رشد ترافیک، جذب مشتریان فعلی و  بالقوه را بازاریابی محتوا می‌گویند. نیاز، سبک زندگی مخاطبان و ویژگی‌ها و لحن برند خود را مشخص کنید.

    بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

    به فرایند ارتقای برند و محتوا از طریق کانال های شبکه‌های اجتماعی به منظور افزایش آگاهی از برند، جذب ترافیک و جذب مشتری برای کسب و کار بازاریابی شبکه‌های اجتماعی گویند.

    پرداخت به ازای کلیک (PPC)

    به راهکار جذب ترافیک به وب سایت از طریق پرداخت به ناشران به ازای هر بار کلیک تبلیغ شرکت در سایت ناشر، پرداخت به ازای کلیک می گویند.

    بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)

    نوعی از تبلیغات مبتنی بر عملکرد است که در آن شما به ازای تبلیغ و ارتقای محصولات و خدمات دیگری در وب سایتتان، کمیسیون دریافت می کنید.

    تبلیغات بومی یا همسان (Native Advertising)

    تبلیغات بومی یا همسان به تبلیغاتی اشاره دارد که به شکل محتوا در پلتفرم در کنار سایر محتواهای غیرپرداختی ظاهر می‌شوند.

    اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)

    منظور از اتوماسیون بازاریابی نرم افزارهایی است که با هدف خودکار کردن فعالیت‌های بازاریابی به وجود آمده‌اند.

    بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

    شرکت‌ها از بازاریابی ایمیلی به عنوان راهی برای ارتباط با مخاطبانشان استفاده می‌کنند. ایمیل اغلب برای تبلیغ یک محتوا، تخفیفات یا رویدادها مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین شامل لینکی است که مردم را به وب سایت کسب و کارها هدایت می کند.

    روابط عمومی آنلاین (Online PR)

    روابط عمومی آنلاین عمل تامین امنیت به دست آمده از پوشش آنلاین به وسیله نشریات دیجیتالی، وبلاگ ها و سایر وب سایت های مبتنی بر محتوا است. بسیار شبیه روابط عمومی سنتی است ولی در محیط مجازی شاهد آن هستیم.

    مفاهیم دیجیتال مارکتینگ

    بازاریاب دیجیتال مسئول دستیابی به آگاهی از برند و ایجاد مشتری از طریق کلیه کانال های دیجیتالی رایگان و پرداختی در دسترس شرکت است. این کانال ها شامل رسانه های اجتماعی، وبسایت خود شرکت، رتبه بندی موتور جستجو، ایمیل، تبلیغات نمایشی و وبلاگ شرکت است.

    کوتاه در مورد مفاهیم دیجیتال مارکتینگ

    • شما می‌توانید در هر مرحله‌ای که هستید از HubSpot استفاده کنید، با شروع به استفاده از این برنامه، چند ابزار به صورت رایگان در دسترس شما است. شما می‌توانید کمپین‌های بازاریابی را از طریق ایمیل ارسال کنید و رفتار بازدیدکنندگان سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید.
    • Ahrefs یک ابزار جامع جستجوگرها است که به شما کمک می‌کند تا بازدید وب‌سایت خود را افزایش دهید. Ahrefs برای تجزیه و تحلیل رقیبان بسیار عالی است، به شما این امکان را می‌دهد که متوجه شوید، چه کسی به رقبای شما لینک می‌دهد، صفحه‌های برتر آنها و موارد دیگر را بررسی کنید.
    • در ابزار Survey Anyplace شما می‌توانید به راحتی CRM یا ابزار بازاریابی ایمیل خود را منتقل کرده و فعالیت‌های پرورش سایت خود را به راحتی شروع کنید.
    • Yoast یک ابزار بسیار محبوب است که هم با Gutenberg و هم با ویرایشگر Classic در وردپرس کار می‌کند. Yoast ابزاری عالی برای کمک به شما در بهینه‌سازی محتوای خود برای موتورهای جستجو است. Yoast به شما کمک می‌کند محتوای اصلی را انتخاب کنید تا کلمات کلیدی را برای کمک به شما در رتبه بندی کند. همچنین این ابزار خوانایی صفحه شما را ارزیابی می‌کند و با ابزار Flesch Reading Ease به آن نمره می‌دهد.
    • Slack امروزه یکی از خدمات ارتباطی مورد علاقه در تجارت است. این یک ابزار عالی برای شبکه سازی و ملاقات با دیگران در فضای بازاریابی دیجیتال است و به شما آزادی می‌دهد تا در صورت لزوم به کانال‌ها بپیوندید یا آنها را ترک کنید.
    • Trello ابزاری برای مدیریت محتوا است که بسیاری از شرکت‌ها از آن برای ایده‌پردازی و استراتژیک‌سازی مطالب استفاده می‌کنند. در واقع شما باید برای استفاده از Trello در ابزار HubSpot از زمان برنامه ریزی برای انتشار پست‌های وبلاگ خود استفاده کنید.
    • با استفاده از Buffer، شما یک راه‌حل کامل برای مدیریت رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کنید، پست‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد و برنامه ریزی کنید. پیگیری عملکرد پست با تجزیه و تحلیل، هوشمند است. بعلاوه، شما می‌توانید با همکاری تیم خود تمام استراتژی‌های مناسب اجتماعی خود را از طریق Buffer اجرا کنید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.