نحوه ساختن لندینگ ‌پیج قوی در کمتر از یک ساعت                        

0

لندینگ پیج یا صفحه فرود در سال 2003 توسط سازمان فناوری اطلاعات مایکروسافت، در پاسخ به فروش ناامیدکننده نرم‌افزار آفیس به‌وجود آمد. از آن زمان به بعد، آن‌ها به بخش کلیدی بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال تبدیل شده‌اند. چنین تجربه موفقی ثابت می‌کند که یکی از اقدامات مهم در عرصه دیجیتال مارکتینگ، استفاده از صفحه فرود یا لندینگ پیج (landing page) است. در واقع یک صفحه فرود مؤثر و جذاب می‌تواند با جلب توجه بازدیدکنندگان، نرخ تبدیل سایت‌ شما را افزایش دهد. در ادامه این مقاله از پادرو، با مفهوم لندینگ پیج بهتر آشنا می‌شوید و می‌توانید صفحه فرود سایت خود را در کمتر از یک ساعت طراحی کنید.

صفحه فرود یا لندینگ پیچ چیست؟

لندینگ پیج (landing page) نخستین صفحه‌ای است که بازدیدکنندگانِ سایت با آن مواجه می‌شوند و از طریق آن می‌توانند به فضای محتوا وارد شوند؛ به عبارتی دیگر صفحه فرود که به آن صفحه هدف هم گفته می‌شود، دروازه ورود کاربر به وب‌سایت شماست. لندینگ پیج‌ها بخش جدایی‌ناپذیر هر برنامه دیجیتال مارکتینگ و کمپین بازاریابی موفق هستند و می‌توانند کاربران را به انجام عملی مخصوص، مانند خرید یک محصول دعوت کنند.

انواع صفحه فرود  

بازاریاب‌های دیجیتال از انواع لندینگ پیج‌ها برای اجرای کمپین‌های بازاریابی خود استفاده می‌کنند. هریک از این صفحات ویژگی‌های خاصی دارند. در ادامه به معرفی و بررسی چندنمونه لندینگ پیج می‌پردازیم:

1. صفحه فرود تبلیغاتی (Paid Advertising or Advertorial Landing Page)

یکی از انواع لندینگ پیج‌ها، صفحه Advertorial یا تبلیغاتی است. این صفحه سعی دارد تا به شکلی غیر مستقیم اطلاعاتی را به کاربر منتقل کند که در یک آگهی به شکل غیر مستقیم بیان می‌شود.

صفحه فرود تبلیغاتی می‌تواند کاری کند تا مخاطبان در فضای ذهنی مناسب درباره کالا یا خدمات اطلاعات کسب کنند و در ادامه مسیر خود به صفحه فروش برسند.

چند نمونه لندینگ پیج

2. صفحه فرود فروش (Sales Landing Page)

طراحی این صفحه لندینگ اغلب سخت‌تر از دیگر موارد است. شما با استفاده از صفحه فرود فروش دیگر به‌دنبال سرنخ‌ها نیستید؛ بلکه باید کاربر را به خریدار تبدیل کنید. شما می‌توانید از این لندینگ پیج در انتهای قیف فروش، جایی که کاربران آخرین مرحله سفر خریدار را طی می‌کنند، استفاده کنید.

هدف اصلی این صفحه ایجاد “تبدیل” (Conversion) است که معمولا به معنای خرید محصول یا ثبت نام برای یک سرویس توسط بازدیدکننده است.

3. صفحه فرود ویروسی (Viral Landing Page)

 معمولاً لندینگ پیج ویروسی حاوی لینک‌هایی به وب‌سایت شرکت یا سایر صفحات وب هستند. محتوای صفحه ویروسی باید به اندازه‌ای جذاب و آموزنده باشد که بتواند به کاربر القا کند که محتوای این صفحه شایستگی اشتراک‌گذاری را دارد. محتوا می‌تواند به شکل متن، فیلم، بازی و … باشد.

4. صفحه فرود فشار(Squeeze Landing Page)

صفحه فرود فشار برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده می‌شود و معمولاً در بالای قیف فروش کاربرد دارد. این لندینگ پیج این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانید محتوایی قفل‌دار در آن قرار داده و از مخاطبان، آدرس ایمیل یا اطلاعات تماس‌شان را برای امری مانند شرکت در یک قرعه‌کشی درخواست کنید. لندینگ پیج فشار دارای عناوین برجسته و محتوای کم است.

ساخت صفحه فرود

مزایا و کاربرد لندینگ پیج

لندینگ پیج یا صفحه فرود، مزایای متعددی دارد که آن را به ابزاری قدرتمند برای بازاریابان و صاحبان کسب و کار تبدیل می کند. انواع مزایا و کاربرد لندینگ پیج را در ادامه باهم بررسی می‌کنیم:

1. جمع‌آوری اطلاعات تماس

برندهای مختلف با استفاده از فرم های موجود در لندینگ پیج یا محتوای ارزشمند مانند کتاب الکترونیکی و وبینار می‌توانند اطلاعات تماس بازدیدکنندگان را جمع‌آوری کرده، از آنها در جهت ایجاد مشتری بالقوه (Lead Generation) برای بازاریابی و فروش در آینده استفاده کنند.

2. افزایش نرخ تبدیل

نرخ تبدیل به معنی نسبت خریداران به‌کل بازدیدکنندگان سایت شماست. فرض کنید وب‌سایت شما 1000 بازدیدکننده دارد و از این تعداد 40 نفر از شما خرید می‌کنند؛ بنابراین نرخ تبدیل وب‌سایت شما 4 درصد است. صفحات فرود به شما کمک می‌کند تا نرخ تبدیل را افزایش دهید.

3. قابلیت آزمایش کردن

برخلاف صفحات سایت، آزمایش همه موارد در لندینگ پیج‌ها ساده است. شما می‌توانید جذابیت طرح‌های گرافیکی و تصاویر لندینگ پیج را برای مخاطب خود آزمایش کنید و بر این اساس تغییرات لازم را اعمال کنید. از موارد مهم، امکان تغییر محتوا در صفحه فرود مورد نظر شماست به‌عنوان مثال اگر محتوایی درباره «راه‌های افزایش نرخ تبدیل» نوشتید و مورد پسند واقع نشد، به‌راحتی می‌توانید آن را تغییر دهید.

4. فروش محصولات یا خدمات

با طراحی لندینگ پیج متقاعد کننده، می‌توانید به‌طور مستقیم محصولات یا خدمات خود را به‌فروش برسانید.

5. افزایش ترافیک وب سایت

با استفاده از لندینگ پیج در کمپین‌های بازاریابی، می‌توانید ترافیک هدفمند را به وب سایت خود هدایت کنید.

6. هدف‌مندی

تصور کنید شغلی دارید که گروه هدف آن صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی، خانم‌های شاغل و … هستند و شما قصد دارید به‌طور ویژه برای هریک از این گروه‌ها تولید محتوا کنید. می‌توانید به کمک لندینگ پیج، به صورت هدف‌مند محتوایی جداگانه‌ برای مخاطبان هدف خود تولید کنید.

7. تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان

با استفاده از ابزارهای مختلف، می‌توانید رفتار مشتریان را در لندینگ پیج تجزیه و تحلیل کرده و از آن برای بهبود عملکرد خود استفاده کنید.

مراحل کلی ساخت لندینگ پیج

شما می‌توانید با اجرای گام‌به‌گام مراحل زیر، صفحه فرود مورد نظرتان را بسازید:

  1. بسته به نوع هدفی که دارید کافی است یک قالب برای لندینگ پیج خود انتخاب کنید.
  2. برای لندینگ پیج خود یک اسم انتخاب کنید.
  3. محتوای خاص خود را برای صفحه فرود ایجاد کنید (دکمه‌ها، متن‌ها و …)
  4. از تصاویر قابل توجه و مناسب استفاده کنید.
  5. یک نام دامنه‌ای مرتبط با سایت خود انتخاب کنید.
  6. مطمئن شوید لینک‌ها و CTA هایی که در صفحه قرار داده‌اید کار می‌کنند.
  7. از سئو (SEO) لندینگ پیج خود غافل نشوید.
  8. صفحه فرود را منتشر کنید.

آموزش ساخت صفحه فرود با المنتور

«صفحه فرود در المنتور چیست؟»

درواقع صفحه‌ساز المنتور قوی‌ترین افزونه وردپرس برای دیزاین صفحات لندینگ پیج است و به شما در ساخت لندینگ پیج رایگان در کم‌ترین زمان ممکن کمک می‌کند.

در ادامه به شرح مراحل ساخت لندینگ پیج در المنتور می‌پردازیم:

1. نصب و فعال‌سازی المنتور

اولین قدم برای ساخت لندینگ پیج در المنتور، نصب و فعال‌سازی آن است. اگر هنوز این‌کار را انجام نداده‌اید به داشبورد وردپرس بروید، وارد بخش «افزونه‌ها» شده و «افزونه جدید» را انتخاب کنید. در صفحه بعدی و در بخش جستجو «ELEMENTOR» را وارد کرده و سپس روی گزینه «نصب کنید» کلیک کنید. بعد از نصب، گزینه «فعال‌سازی» را انتخاب کنید.

2. ساخت صفحه جدید

بعد از فعال‌سازی المنتور، برای ایجاد صفحه جدید به قسمت «برگه‌ها» در داشبورد وردپرس رفته و روی گزینه «افزودن جدید» کلیک کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود برای صفحه خود یک عنوان نوشته و بر گزینه «ویرایش با المنتور» کلیک کنید.


مقاله مرتبط: با بهترین افزونه‌های صفحه‌ ساز برای سایت فروشگاهی آشنا شوید

3. طراحی لندینگ پیج با المنتور

اکنون زمان طراحی صفحه فرود مورد نظرتان فرا رسیده است. شما می‌توانید ویجت‌ها (شامل متن، تصاویر، فرم‌ها… ) را از منوی سمت راست به صفحه خود کشیده و رها کنید. همچنین با کلیک بر روی هر ویجت می‌توانید تنظیمات آن را در پنل سمت راست تغییر دهید. منوی تنظیمات المنتور دارای قالب‌های از پیش طراحی شده‌است که می‌توانید برای شروع از آن‌ها استفاده کنید.

برای دسترسی به این قالب‌ها، روی گزینه «افزودن قالب» کلیک کنید و قالب مورد نظر خود را برگزینید. حین کار با المنتور از ذخیره کردن تغییرات خود اطمینان حاصل کرده و بر گزینه «ذخیره» در پایین صفحه کلیک کنید.

4. انتشار لندینگ پیج

پس از اتمام کار می‌توانید بر روی دکمه «پیش‌نمایش» در پایین صفحه کلیک کنید تا ببینید لندینگ پیج‌تان چگونه به‌نظر می‌رسد. اگر درنهایت همه‌چیز مورد پسندتان واقع شد می‌توانید با کلیک بر گزینه «انتشار» لندینگ پیج را بر روی وب‌سایت‌تان منتشر کنید.

نکات مهم برای داشتن لندینگ پیج قوی

  1. یک لندینگ پیج حرفه‌ای دارای سربرگ یا هدر (HEADER) ساده و مؤثر است. یک سربرگ ساده شامل لوگوی برند شما و یک منوی همبرگری است.
  2. بخش قهرمان (Hero Section) را به خوبی تکمیل کنید. به عنوان مثال می‌توانید به توضیح درباره اقدامی که کاربران باید انجام دهند یا محصول، پیشنهاد و خدمتی که می‌خواهید ارائه کنید، بپردازید. بخش قهرمان در زیر لوگو و منوی لندینگ پیج شما نشان داده می‌شود.
  3. صفحه فرود باید دارای هدینگ‌های (Heading) مختص موضوع لندینگ باشد.
  4. دارای ظاهری جذاب و محتوایی واضح و ارزشمند باشد. شما می‌توانید با طراحی جذاب صفحه،کاری کنید تا کاربران به آسانی در صفحه پیمایش (Scroll) کنند. همچنین محتوایی که در لندینگ پیج خود منتشر می‌کنید باید مخاطب را به انجام کاری هدایت کند. شما در انتهای صفحه فرود می‌توانید هدف مشخصی مانند فرم ثبت‌نام، دکمه‌ای برای نصب اپلیکیشن و… ایجاد کنید.
  5. بخش قابل‌توجهی از ترافیک سایت شما از طریق گوشی‌های موبایل حاصل می‌شود؛ بنابراین مطمئن شوید لندینگ پیج شما در هر دستگاهی از جمله موبایل، عالی به‌نظر می‌رسد و به‌سرعت هم بارگیری می‌شود. اگر صفحه فرودتان نامنظم باشد یا به‌کندی بارگذاری شود، برای افزایش نرخ تبدیل به مشکل برمی‌خورید.
  6. مطمئن شوید که محتوای آگهی با محتوای لندینگ پیج مطابقت دارد ( محتوای متنی، نام تجاری، فونت، رنگ‌ها و …).
  7. زمانی که شروع به استفاده کردن از لندینگ پیج خود کردید باید تجزیه تحلیل کنید که چقدر خوب کار می‌کند و چگونه می‌توانید آن را بهینه‌سازی کنید تا بهتر کار کند. بازاریابان، صفحه فرود را بر اساس پارامترهایی مانند مکان بازدیدکنندگان، کلمات کلیدی جستجو و سایر اطلاعات جمعیتی تنظیم می‌کنند تا لندینگ پیج خود را مطابق مخاطب هدف بهینه‌سازی کنند.
  8. دکمه دعوت به اقدام یا کال تو اکشن (CALL TO ACTION) را بیش از یک‌بار در صفحه نمایش دهید تا مفیدتر واقع شود.

سخن آخر

صفحه فرود اپل (Apple) یک نمونه صفحه لندینگ جذاب است که با استفاده از تصاویر اغواگرانه و طراحی ساده اما قدرتمند، توانسته توجه مخاطبان را جلب کرده و نرخ تبدیل مناسبی داشته باشد؛ بنابراین یکی از ارکان مهم کسب دستاورد در عرصه کسب‌‌‌‌‌‌‌‌وکار آنلاین، ساخت یک لندینگ پیج قوی و مؤثر است. در این مطلب سعی کردیم تا با آموزش ساخت یک لندینگ پیج قوی به شما، سهمی در پیشرفت کسب‌وکار اینترنتی‌تان داشته باشیم.

برای دسترسی به خبرنامه رایگان پادروکلاب، فرم زیر را پر کنید.

    سوالات متداول لندینگ پیج

    لندینگ پیج چیست؟

    صفحه فرود یا لندینگ پیج (LANDIG PAGE) یک صفحه تخصصی است که کاربر وارد آن شده و با مشاهده توضیحات و محصولات موجود در صفحه ترغیب می‌شود تا خرید یا عملیات مورد نظر را انجام دهد.

    بهترین ابزارهای ساخت لندینگ پیج چیست؟

    برای ساخت لندینگ پیج در وردپرس (WORDPRESS) می‌توان از MUFFIN BUILDER WORDPRESS، ELEMENTOR WORDPRESS و WPBAKERY و برای سایر فریم‌ورک‌ها از ابزارهای INSTAPAGE، LEADPAGE و… استفاده کرد. 

    لندینگ پیج‌های خوب خارجی و ایرانی کدام‌اند؟

    از نمونه صفحات فرود خارجی می‌توان به لندینگ پیج PINTEREST، LINKEDIN و AMAZON اشاره کرد. لندینگ پیج پادرو، تریبون و دیجی‌پی هم از نمونه صفحات فرود ایرانی هستند.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.