۱۷ ابزار کاربردی برای کسب و کارهای اینترنتی

0

در چند سال اخیر تعداد قابل توجهی ابزار برای کسب‌وکارهای اینترنتی معرفی شده‌ است که برخی از آن‌ها بسیار موفق عمل کرده‌اند. این ابزارها را می‌توان در چند دسته تقسیم‌بندی کرد و البته لازم به ذکر است که در کسب‌وکارهای اینترنتی ابزارها معمولاً مکمل یکدیگر هستند و در کنار هم می‌توانند نتایج قابل قبولی را ارائه دهند.

در این مقاله از پادرو ابزارهای ضروری برای کسب‌وکارهای اینترنتی را بررسی خواهیم کرد.

ابزارهای ضروری برای کسب و کارهای اینترنتی

ابزارهای ضرور برای کسب و کارهای اینترنتی را می‌توان به 3 دسته تقسیم‌بندی کرد. این ابزارها در کنار یکدیگر می‌توانند به کسب و کار اینترنتی شما رونق ببخشند.

3 دسته ابزار برای کسب و کارهای اینترنتی:

  1. ابزار شخصی
  2. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
  3. شبکه‌های اجتماعی

البته هر کدام از این ابزارها دارای زیر شاخه‌ها و دسته‌بندی‌های مجزا نیز هستند. در ادامه به بررسی هریک از زیرشاخه‌ها می‌پردازیم.

ابزار کاربردی برای کسب و کارهای اینترنتی

ابزار برای کسب و کارهای اینترنتی (شخصی)

منظور از ابزارهای شخصی اولین ضروریاتی است که هر فردی برای راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی به آن‌ها نیاز دارد. این ابزار شامل:

1. کامپیوتر

از کامپیوتر باید در دسته ابزارهای ضروری برای کسب و کارهای اینترنتی، نام برد. برخلاف تصور بسیار از افراد، گوشی‌های هوشمند هرچقدر هم که آخرین مدل باشند، نمی‌توانند به طور کامل نیازهای یک کسب و کار اینترنتی را پوشش دهند. از این رو وجود کامپیوتر برای شروع ضروری است.

البته بدیهی است که هرچقدر کامپیوتر شما پیشرفته‌تر باشد، سرعت کار بالاتر می‌رود اما برای شروع لازم نیست حتماً از کامپیوترهای گران قیمت استفاده شود. اما باید برای رونق و پیشرفت کار، کامپیوتر را نیز به عنوان مهم‌ترین ابزارها برای کسب و کارهای اینترنتی، ارتقاء داد.

2. گوشی هوشمند

گوشی هوشمند یکی دیگر از مهم‌ترین ابزارها برای کسب و کارهای اینترنتی است. چرا که وجود گوشی‌های هوشمند به دلیل کم‌حجم بودن، همیشه همراه افراد بوده و برای مدیریت کسب و کار اینترنتی، چک کردن شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و … ضروری هستند. البته مسلماً هرچقدر گوشی‌ هوشمند مجهزتر باشد، کارایی بیشتری خواهد داشت، اما برای شروع، یک گوشی هوشمند در حد متوسط نیز می‌تواند به عنوان یک ابزار برای کسب و کار اینترنتی، کافی باشد.

3. حساب اینترنتی

از دیگر ابزار کاربردی برای کسب و کارهای اینترنتی، دارا بودن یک حساب اینترنتی است. حساب اینترنتی جهت خرید هاست، دامنه، شارژ، پرداخت مالیات، قبوض و… ضروری است. چرا که معمولاً تمامی خریدها به صورت آنلاین و با کارت‌های بانکی صورت می‌گیرد. از این رو دارا بودن رمز دوم و رمز پویا جهت پرداخت‌های اینترنتی واجب و ضروری است. لازم به ذکر است که برای دریافت رمز دوم حتماً باید به بانک مراجعه شود.

4. ایمیل

یکی دیگر از مهم‌ترین ابزار برای کسب و کارهای اینترنتی ساخت ایمیل است. در واقع راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی بدون ایمیل غیرممکن است. چرا که در حال حاضر برای ثبت نام در هر سایت، شبکه اجتماعی و گاهاً خریدهای اینترنتی به ایمیل نیاز است. از این رو ساخت یک یا چند ایمیل کاری و شخصی، بسته به دامنه فعالیت اینترنتی، ضروری است.

5. حساب بانکی شخصی

مطمئناً پس از گذشت مدتی، روند کسب و کار اینترنتی با توجه به این که در حوزه فروشگاهی، آموزشی و یا خدماتی باشد، به درآمدزایی می‌رسد. فلذا لازم است که افرادی که از این طریق کسب درآمد می‌کنند، یک حساب بانکی شخصی به نام خود داشته باشند تا واریزی‌های مشتریان به آن شماره حساب صورت گیرد. در مواقعی که شماره حساب بانکی به نام شخص فروشنده و یا ارائه‌دهنده خدمات نیست، کمی برای مشتریان ابهام برانگیز خواهد بود. از این‌ رو بهتر است از ابتدا یک حساب بانکی شخصی جهت پرداخت‌های مشتریان در نظر گرفته شود.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

در چندسال اخیر ابزارهای بازاریابی دیجیتال مارکتینگ رونق بسیاری داشته‌اند و در حقیقت حرف اول را در راه‌اندازی کسب و کارهای اینترنتی می‌زنند. مهم‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

1. ابزار ایمیل مارکتینگ Sender

ایمیل مارکتینگ Sender، یکی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال است و خوشبختانه تا کنون جهت استفاده ایرانیان تحریم نشده است و قابلیت ارسال 15 هزار ایمیل به صورت رایگان در هر ماه را نیز دارد.

همچنین Sender برخلاف برخی از ابزارهای مشابه به کسب و کارهایی که کمتر از 2500 مخاطب هم دارند نیز خدمات ارائه می‌دهد. البته ناگفته نماند که ایمیل مارکتینگ Sender به زبان انگلیسی است و استفاده از آن برای همه کاربران ساده نیست.


پیشنهاد مقاله: آموزش کامل ایمیل مارکتینگ برای فروشگاه های اینترنتی

2. ابزار پوش نوتیفیکیشن

از دیگر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می‌توان به پوش نوتیفیکیشن اشاره کرد. ابزار پوش نوتیفیکیشن، ابزاری است که بر روی تلفن و یا رایانه کاربران پیغام تبلیغاتی ارسال می‌کند. معمولاً هزینه پوش نوتیفیکیشن هزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای است.

3. ابزار ایمیل مارکتینگ پاکت

ایمیل مارکتینگ پاکت نیز از دیگر ابزار برای کسب و کارهای اینترنتی است که تا حد بالایی به ابزار سندر شباهت دارد. به عبارت دیگر می‌توان این ابزار را، مشابه ایرانی همان سندر با همان قابلیت‌ها دانست.

4. سرویس تبلیغات گوگل

سرویس تبلیغات گوگل را نیز می‌توان یکی دیگر از ابزارهای ضروری برای رشد سایت و جذب مشتری دانست. سرویس تبلیغات گوگل به دارندگان کسب و کارهای اینترنتی کمک می‌کند که بدون خدمات سئو سایت، در صدر لیست گوگل قرار بگیرند. البته دریافت چنین رتبه‌ای در گوگل نیازمند پرداخت هزینه است.

به این صورت که متقاضیان می‌توانند با پرداخت هزینه و مراجعه به سرویس گوگل ادز و انتخاب کلمات کلیدی مدنظرشان در آن کلمات به صفحه اول گوگل برسند و همین‌طور امکان دستیابی به بهترین کلمات کلیدی در حوزه آن کسب و کار نیز از این طریق امکان‌پذیر است. البته متاسفانه گوگل ادز برای ایرانیان تحریم است.

5. راه‌اندازی سایت سئو محور

راه‌اندازی سایت نیز یکی دیگر از ابزارهای بازاریابی دیجیتال است که در چندسال اخیر تاثیر قابل توجهی در معرفی کسب و کارهای مختلف داشته است؛ چرا که امروزه اکثر افراد برای یافتن محصول و یا خدمات مدنظرشان به وب‌سایت‌ها مراجعه می‌کنند و موضوع مورد نظر خود را در گوگل سرچ می‌کنند و از همین طریق نیز خرید و یا خدمات دریافت می‌کنند. از این رو بسته به اینکه کسب و کار اینترنتی فروشگاهی باشد و یا خدماتی، راه‌اندازی سایت می‌تواند بسیار مهم و کاربردی باشد.

البته برای اینکه یک سایت بتواند جایگاه واقعی خود را در گوگل پیدا کند و به لیست وبسایت‌های صدر گوگل برسد به ابزار دیگری نیز نیاز است. در واقع راه‌اندازی سایت اگرچه ممکن است در ظاهر امر ساده‌ای به نظر برسد اما اینطور نیست و صرف داشتن وب سایت نمی‌توان به رشد کسب و کارهای اینترنتی کمک کند. بلکه هر وب سایتی برای بقا به اقداماتی نیاز دارد و برای این اقدامات باید ابزار کافی در دست داشت.


پیشنهاد مقاله:‌ بهترین افزونه‌های سئو برای بهینه‌ سازی سایت فروشگاهی

از مهم‌ترین ابزارهای ضروری برای رشد سایت و جذب مشتری عبارتند از:

1) Screaming Frog

نرم‌افزار Screaming، یک نرم‌افزار کاربردی است که این امکان را برای دارندگان سایت‌ها فراهم می‌کند که اطلاعاتی همچون تعداد صفحات سایت، تعداد تگ‌ها H1 H2 ، توضیحات متای هر صفحه و… را بدست آورند. البته این نرم‌افزار باید روی سیستم نصب شود و تنها تا 500 صفحه را به صورت رایگان پوشش می‌دهد و برای استفاده بیشتر از این نرم‌افزار، لازم است نسخه غیر رایگان آن به شکل دلاری خریداری شود.

2) Moz

یکی دیگر از ابزارهای ضروری برای رشد سایت و جذب مشتری، سایت Moz است. قابلیت این سایت تخصصی آنالیز  وبسایت شما با سایر رقبا است. با استفاده از این ابزار دارندگان سایت‌های اینترنتی می‌توانند فاصله خود را با رقبا بسنجند و دلیل عدم رشد سایت خود و دلایل ارتقاء یافتن سایت‌های رقیب را بیابند. ابزار الکسا نیز چنین آنالیزهایی را انجام می‌دهد اما از نظر قیمت ابزار Moz کم هزینه‌تر است و یک نسخه نیمه رایگان نیز دارد.

3) ابزارهای بررسی UX

ابزارهای بررسی UX نیز از دیگر ابزار برای کسب و کارهای اینترنتی هستند که تجربه کاربران از بازدید از سایت را نشان می‌دهند. این تجربه‌ها شامل سرعت سایت، نوع نمایش سایت در گوشی‌های همراه و… می‌شوند. قطعاً کسب اطلاعات در این زمینه در ارتقاء سایت و برطرف کردن خطاهای آن بسیار موثر است. البته ابزارهای بررسی UX، خود شامل ابزارهای متعدد دیگری هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دو ابزار مهم زیر اشاره کرد:

  • GTmetrix

ابزار GTmetrix یکی از بهترین ابزارها جهت بررسی سرعت سایت است. این ابزار دارای نسخه رایگان است و اطلاعات جامع و کاملی را در رابطه با سرعت سایت و مشکل آن گزارش می‌دهد. فلذا با این گزارش‌ها به راحتی می‌توان مشکل را به سرعت برطرف کرد.

  • Mobile friendly test

ابزار Mobile friendly test از دیگر ابزاری است که به دارندگان سایت‌ها کمک می‌کند تا فرمت و شکل نمایش داده شده محتواهای سایت را بر روی صفحات گوشی، تبلت و… بررسی کنند و مطمئن شوند که در تمامی این وسیله‌های ارتباطی، محتواها و مندرجات سایت به خوبی نمایش داده می‌شوند.

این موضوع از این نظر حائز اهمیت است که در حال حاضر تعداد کاربران موبایل بسیار بیشتر از کاربران وب سایت‌ها شده است. فلذا باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

4) Uptime Robot

ابزار آپتایم ربات یک ابزار کاربردی برای کسب و کارهای اینترنتی در مواقعی است که از وب سایت استفاده می‌شود. این ابزار قطعی سایت را بررسی می‌کند و پشتیبانی 24 ساعته دارد و چنانچه سایت به هر دلیلی از دسترس کاربران خارج شود، فوراً اطلاع می‌دهد تا دارندگان وب سایت این مشکل را برطرف کنند.

5) ابزار تست Schema

ابزار تست Schema ، از دیگر ابزارها برای کسب و کارهای اینترنتی در قالب وب سایت است. به کمک این ابزار امکان بررسی سئو سایت وجود دارد. روش کار به این صورت است که باید ابتدا یک سری کد را به این ابزار اضافه کرد تا بدین وسیله، موتورهای جست‌وجوی گوگل بتوانند رتبه سایت و جزئیات فاکتورهای سئو و … را بررسی کنند.

6) شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی نیز در ردیف اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین ابزار برای کسب و کارهای اینترنتی محسوب می‌شوند. البته شبکه‌های اجتماعی خود در چند دسته قابل تقسیم‌بندی هستند. بسته به نوع کسب و کار اینترنتی کاربران هر کدام از برنامه‌های تلگرام، اینستاگرام، ایتا، لینکدین، واتساپ و… می‌توانند جهت تبلیغات و یا ارتباط با مخاطبان و مشتریان انتخاب کنند.


پیشنهاد مقاله: بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟ آشنایی با نکات مهم و ترفندها

سخن پایانی

در این مقاله، توضیح داده شد که در وهله اول برای راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی باید وسایل شخصی مورد نیاز برای ورود به این حوزه را تهیه کرد. این ابزار شامل کامپیوتر، گوشی هوشمند، ایمیل، افتتاح حساب و… می‌شدند. سپس توضیح داده شد که با توجه به نوع کسب و کار اینترنتی مدنظر چه ابزاری می‌توانند در حوزه دیجیتال مارکتینگ مفید و کاربردی باشند. همچنین یاد گرفتیم که راه‌اندازی وب سایت یکی از راهکارهای بازاریابی دیجیتال است و البته مهم‌تر از راه‌اندازی وب سایت، مراقبت از آن و ارتقاء آن است.

در نهایت نیز در باب نقش شبکه‌های اجتماعی پر مخاطب همچون اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، فیس بوک و … صحبت شد. البته باید توجه داشت که هر کدام از این برنامه‌های اجتماعی باید متناسب با نوع کسب و کار اینترنتی انتخاب شوند. در غیر این صورت نتیجه مطلوبی نخواهند داشت.

برای دسترسی به خبرنامه رایگان پادروکلاب، فرم زیر را پر کنید.

    سوالات متداول ابزاری‌ های مهم کسب و کار اینترنتی

    آیا راهی برای کم کردن هزینه‌ ابزارهای مورد نیاز برای وب سایت‌ها وجود دارد؟

    برای شروع کار دارندگان کسب و کارهای اینترنتی می‌توانند از ابزارهایی که دارای نسخه‌های رایگان هستند، استفاده کنند.

    آیا نوع کسب و کار اینترنتی در انتخاب شبکه اجتماعی موثر است؟

    براساس نوع کسب‌کار باید شبکه اجتماعی مناسب را انتخاب کرد. به‌عنوان مثال برای آنلاین‌شاپ‌های لباس یا آرایشی، اینستاگرام می‌تواند مناسب‌تر باشد چراکه بیشتر روی عکس و فیلم تمرکز دارد.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.