بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟ آشنایی با نکات مهم و ترفندها

0

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های بازاریابی در فضای اینترنتی  و برای فروشگاه‌های آنلاین، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. شبکه‌های اجتماعی به مرور و کم‌کم وارد زندگی همه ما شدند و جای خود را در زندگی ما باز کردند به صورتی که امروزه از هر 10 نفر 7 نفر از این شبکه‌ها استفاده می‌کند. این آمار در سال 2005 تنها 5 درصد بوده است. بنابراین از این شبکه‌ها غیر از تفریح و سرگرمی با هدف کسب‌و‌کار نیز استفاده می‌شود.

بررسی آمارها حاکی از اهمیت دیجیتال مارکتنیگ و لزوم داشتن استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. برای مثال  فیس بوک به صورت ماهانه 4/4 میلیارد بازدید کننده دارد یا پینترست بیش از 300 میلیون کاربر دارد و اینستاگرام نیز روزانه 500 میلیون کاربری دارد که در آن به صورت روزانه فعال هستند.

بنابراین می‌توان از این فرصت ویژه برای داشتن مخاطبانی هدفمند استفاده کرد. اگر کسب و کاری نتواند یا نخواهد از سوشال مدیا مارکتینگ استفاده کند بازاریابی او ناقص خواهد ماند.

آمارهای صورت گرفته همچنین نشان می‌دهند که در سال ۲۰۱۸ از نظر ۸۰ درصد کارشناسان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، این بازاریابی به بهبود عملکرد آنان کمک قابل توجهی می‌کند و از این میان ۷۸ درصد از آنان شاهد رشد ترافیک و افزایش رتبه سایت خود بوده‌اند و ۵۳ درصد از آنان هم اعتقاد دارند که با انجام بازاریابی رسانه‌های اجتماعی توانسته‌اند فروش خود را افزایش دهند.

در ادامه این مقاله از پادرو همراه ما باشید تا با مفهوم بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، اهمیت آن، مزایای دیجیتال مارکتنیگ برای کسب و کارها و نکات ترفندهای مهم در این حوزه آشنا شویم.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست و چه اهمیتی برای کسب‌و‌کارها دارد؟

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی  Social Media Marketing (SMM) در یک معنای ساده، استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف و تولید محتوا در آنها برای رسیدن به اهداف بازاریابی و فروش است.

توضیح کامل‌تری که می‌توان برای مفهوم بازاریابی شبکه‌های اجتماعی داد، درواقع بهره مند شدن از پلتفرم‌های اجتماعی در فضای اینرتنت مانند اینستاگرام، توییتر، تلگرام و غیره برای برقراری ارتباط  با مخاطبان، برند سازی، افزایش فروش و در بیشتر اوقات افزایش ترافیک وب ‌سایت است.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

در دیجیتال مارکتنیگ کسب و کارها باید اقدام به تولید بهترین محتوا کنند و  حرف‌های فالوئرها را شنیده و تعامل با آنها را به خوبی بلد باشند. همچنین با استفاده از این کارها باید بتوانند که نهایتا به تحلیل نتایج و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی بپردازند.

این روزها مهمترین رسانه‌های اجتماعی که در سوشال مدیا مارکتینگ استفاده می‌شوند عبارت هستند از:  فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست، یوتیوب و اسنپ‌ چت.

اهمیت استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از آن جهت است که کاربران معمولا ساعات و زمان زیادی را در این پلتفرم‌ها سپری می‌کنند و با توجه به آنکه هدف این رسانه‌ها برقراری ارتباط و تعامل بیشتر و دو طرفه است، استفاده از آنها موجب می‌شود تا محتوای شما اثر بخشی بیشتری داشته و استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی موثرتر صورت بگیرد.

کسب و کارها باید با توجه به ماهیت شغلی خود، مخاطبان هدفی که دارند و دیگر موارد بستر مورد نظر خود را در این فضا انتخاب کنند.

از سوی دیگر با توجه به اهمیتی که اینستاگرام مارکتینگ و در کل سوشیال مدیا مارکتینگ دارد شما باید بدانید که هزینه بازاریابی در این رسانه‌ها معمولا در مقایسه با دیگر انواع بازاریابی بالاتر است. بنابراین شما باید ابتدا انتظارات خود را از این شبکه‌ها مشخص کنید.

معمولا این نوع از استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مناسب افراد و برندهای بزرگ‌تری است که می‌خواهند کالاهای لوکس خود را معرفی کرده و می‌خواهند سرمایه گذاری بسیاری برای تبلیغات انجام دهند. البته کسب و کارهای کوچک‌تر هم می‌توانند بر روی این بازاریابی سرمایه گذاری کنند اما به نسبت بازدهی کمتری برای آنها خواهد داشت.

اهمیت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

  • افزایش آگاهی از برند
  • داشتن مخاطبان بیشتر
  • برقراری ارتباط بهتر با مخاطبان خود
  • افزایش بازدید از وب سایت‌های فروشگاهی
  • تولید لیدرهای بیشتر
  • فروش و در نتیجه کسب درآمد بیشتر
  • تولید سرنخ‌های باکیفیت
  • بهبود نرخ تبدیل
  • برقراری روابط عمیق، بلند مدت و دوسویه با مخاطبان
  • تحلیل رقبا و یادگیری از آنها
  • اثرگذاری بر روی سئو و در نتیجه بهبود رتبه در موتورهای جستجو
  • دریافت اطلاعات مخاطبان و فالوئرها
  • افزایش وفاداری مشتریان
  • ایجاد ارزش افزوده
  • بهبود اعتبار برند
  • هزینه و اثربخشی خوب
  • رهبری بازار و رهبری فکری
  • تبدیل شدن به منبع محتوا
  • رفتارشناسی مشتری
  • راه‌اندازی امور مشتریان و پشتیبانی
  • انسانی ‌سازی برند

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    نکات مهم و ترفندهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

    با توجه به آنکه استفاده از شبکه‌های اجتماعی این روزها برای کسب و کارها بسیار رواج پیدا کرده است بهتر است کسب و کارهایی که وارد این حوزه نشده‌اند یا می‌خواهند مدیریت بهتری در حوزه دیجیتال مارکتنیگ داشته باشند به ترفندهای این حوزه آگاه باشند.

    مشخص کردن اهداف در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

    زمانی که یک کسب و کار می‌خواهد استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی  خود را شروع کند باید برای آن برنامه داشته باشد و اهداف مهم و ضروری را در آن مشخص کند.

    شما زمانی که ندانید چه می‌خواهید چگونه می‌خواهید به آن دست پیدا کنید؟ زمانی که برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی هدف نداشته باشید و آنها را تعریف نکرده باشید؛ نمی‌توانید استراتژی‌های خود را با گذشت زمان اندازه گیری کنید و آنها را مورد بررسی و تحلیل قرار دهید.

    اهداف در دیجیتال مارکتینگ باید با تلاش‌های کلی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی همسو باشند. برای مشخص کردن اهداف می‌توانید آنها را بنویسید. بررسی‌ها نشان داده است که نوشتن اهداف کمک می‌کند تا شما 30 درصد بیشتر به موفقیت نزدیک شوید. گاهی اوقات این موفقیت به 40 درصد هم می‌رسد.

    زمانی که اهداف مشخص شوند شما آنها را در دسترس‌تر خواهید دید و می‌توانید آنها را ساده‌تر عملیاتی کنید و مرحله به مرحله جلو بروید. برای مثال می‌توانید از اعداد و ارقام برای نوشتن اهداف استفاده کنید.

    برای مثال هدف اینستاگرام مارکتینگ شما در یک تاریخ مشخص، دستیابی به 5000 فالوور است. بهتر است اهدف خود را هوشمندانه تعیین کنید و اهداف کوچک را بر مبنای اهداف بزرگ‌تر و مطابق با کل استراتژی بازارایابی خود تعیین کنید.

    حضور در شبکه‌های اجتماعی مخاطب پسند

    برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی کسب و کار شما، مهم نیست که کدام یک از شبکه‌های اجتماعی این روزها محبوب هستند یا کدام بیشترین کاربر را دارند؛ مهم آن است که ببینید مخاطبان و مشتریان شما در کدام یک از شبکه‌های اجتماعی فعال‌تر هستند. این شبکه‌ها را شناسایی کنید و تمرکز خود را بر روی آنها قرار دهید. امروزه یکی از اصول بازاریابی شبکه‌های اجتماعی توجه به جامعه مخاطبین هدف است. شما باید بدانید که آنها در چه کانالی بیشتر فعال هستند و در آن حضور پیدا کنید.

    بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

    این موضوع به حدی اهمیت دارد که شما اگر بفهمید که مخاطبان شما در شبکه اجتماعی جدیدی حضور دارند باید در آن حاضر شده و فعالیت در آن را یاد بگیرید. پس از مدتی کاربران شما در این شبکه‌ها بیشتر می‌شوند و به اهداف بازاریابی دیجیتال خود نزدیک‌تر خواهید شد.


    بیشتر بخوانید: 7 استراتژی کاربردی برای برندسازی در اینستاگرام

    شناسایی مشتریان ایده آل

    یکی دیگر از ترفندها و نکات مهم در ارتباط با استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی آن است که مشتریان خود را به خوبی بشناسید. این روزها یکی از مشکلات کسب و کارها مشارکت پایین کاربران آنها در صفحات اجتماعی است و دلیل آن هم عدم آگاهی از مشتریان است.

    در اینستاگرام مارکتینگ و در حالت کلی‌تر سوشال مدیا مارکتینگ شما باید شخصیت و خصوصیات مشتریان خود را شناسایی کنید زیرا این موضوع کمک می‌کند تا به اهداف خود در زمان مناسب، مکان مناسب و با پیام‌های مناسب برسید.

    زمانی که کسب و کارها با استفاده از ابزارهای تحلیلی و انجام نظر سنجی‌های مختلف بتوانند سن، شغل، درآمد، علایق، مسائل و مشکلات، موانع، عادات و انگیزه‌ها  اهداف جامعه‌ی هدف خود را شناسایی کنند؛ بهتر می‌توانند مخاطبان خود را در این رسانه‌ها هدف قرار دهند.

    زمانی که شما شخصیت طیف گسترده‌ای از مخاطبان خود را شناسایی می‌کنید می‌توانید متناسب با آنها استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود را تدوین کرده و بازدهی بیشتری داشته باشید. همچنین هزینه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در این صورت به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

    دقت در تولید محتوای پلتفرم‌های اجتماعی

    زمانی که یک کسب و کار با هدف بازاریابی رسانه‌های اجتماعی اقدام به تولید محتوا می‌کند، باید این کار را با دقت بسیاری انجام دهد. شما باید با توجه به شبکه اجتماعی که در آن پست قرار می‌دهید اهداف مختلفی را در آن شبکه بررسی کنید.

     برای مثال در پلتفرم لینکدین شما باید بدانید که این شبکه یک شبکه حرفه‌ای برای مخاطبان  B2B(بازاریابی تجارت به تجارت) مناسب است. همچنین شامل LinkedIn Pulse ، یک بستر انتشار و توزیع محتوا است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

    در شبکه اجتماعی فیس بوک، شما باید بدانید که به احتمال زیاد همه مشتریان شما اکانت فیس بوک دارند زیرا کاربران این شبکه اجتماعی بسیار زیاد هستند. این شبکه برای قرار دادن محتوای اخبار، سرگرمی و مطالبی از این دست مناسب است و شما می‌توانید با ایجاد گروه‌های فیس بوکی راهی عالی برای ارتباط با مخاطبان خود پیدا کنید.

    در اینستاگرام باید بدانید که این شبکه تصویر محور است و اگر محصول یا خدمات شما تصویری باشد بهترین گزینه استفاده از این پلتفرم اجتماعی است. اینستاگرام مارکتینگ در استفاده از تصاویر ثابت و فیلم‌های کوتاه می‌‌تواند در فرایند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بسیار موثر عمل کند. 

    در پینترست که مشابه شبکه اجتماعی اینستاگرام است بهتر است بدانید که این پلتفرم برای تصاویر ثابت استفاده می‌شود و در بازگشت بازدید به وبلاگ شما بسیار موثر است.

    بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

    بنابراین شما باید بدانید که با توجه به اهداف بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود بهتر است از کدام یک از این شبکه‌ها استفاده کنید و کدام یک از آنها با کسب و کار شما مطابقت بیشتری دارند.

     علاوه بر این در نوشتن محتوا برای این شبکه‌های اجتماعی هم باید بدانید که از تکنیک‌های نوشتن متن غافل نشوید و مخاطبان خود را مستقیما مورد خطاب قرار دهید. بهتر است در شروع نوشتن از شوخی و ایده‌های جذاب کمک بگیرید تا بتوانید مخاطب را به خواندن ادامه متن ترغیب کنید. بهتر است از چند نوع محتوا مانند فیلم، متن، عکس و غیره به صورت ترکیبی استفاده کنید تا مخاطب شما خسته نشود.


    بیشتر بخوانید: اصول و نکات تولید محتوا در اینستاگرام برای فروشگاه‌ها

    تحقیق در ارتباط با رقبا

    یکی دیگر از ترفندهای مهم در ارتباط با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تحقیق صحیح رقبا است. این تحقیق نه تنها شما را از فعالیت آنها و نحوه کارشان مطلع می‌کند؛ بلکه به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید چه چیزی در بازار بهتر به جواب می‌رسد و از این تکنیک‌ها در کار خود استفاده کنید. برای این کار می‌توانید یک لیست 3 تا 5 تایی از رقبای خود تهیه کنید و ببینید که آنها از چه رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

    سپس می‌توانید استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و استراتژی تولید محتوای آنها را به خوبی بررسی کنید. بهتر است به تعداد فالوورها و هواداران آنها هم دقت کنید و زمان قرار دادن پست‌ها را هم در پیج آنها بررسی کنید.

    نوع محتوا و لحنی که به کار می‌گیرند هم بسیار اهمیت دارد زیرا متناسب با شخصیت مخاطبان شما است. داشتن یک لحن رسمی، شوخ و غیره به شما نشان می‌دهد که آنها به چه صورتی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند.

    کوتاه در مورد بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

    • یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های بازاریابی در فضای اینترنتی  و برای فروشگاه‌های آنلاین، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. شبکه‌های اجتماعی به مرور و کم کم وارد زندگی همه ما شدند و جای خود را در زندگی ما باز کردند به صورتی که امروزه از هر 10 نفر 7 نفر از این شبکه‌ها استفاده می‌کند.
    • بررسی آمارها حاکی از اهمیت دیجیتال مارکتنیگ و لزوم داشتن استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. برای مثال  فیس بوک به صورت ماهانه 4/4 میلیارد بازدید کننده دارد یا پینترست بیش از 300 میلیون کاربر دارد و اینستاگرام نیز روزانه 500 میلیون کاربری دارد که در آن به صورت روزانه فعال هستند. بنابراین می‌توان از این فرصت ویژه برای داشتن مخاطبانی هدفمند استفاده کرد.
    • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی  Social Media Marketing (SMM) در یک معنای ساده، استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف و تولید محتوا در آنها برای رسیدن به اهداف بازاریابی و فروش است.
    • اهمیت استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از آن جهت است که کاربران معمولا ساعات و زمان زیادی را در این پلتفرم‌ها سپری می‌کنند و با توجه به آنکه هدف این رسانه‌ها برقراری ارتباط و تعامل بیشتر و دو طرفه است، استفاده از آنها موجب می‌شود تا محتوای شما اثر بخشی بیشتری داشته و استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی موثرتر صورت بگیرد.
    • اهداف در دیجیتال مارکتینگ باید با تلاش‌های کلی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی همسو باشند. برای مشخص کردن اهداف می‌توانید آنها را بنویسید. بررسی‌ها نشان داده است که نوشتن اهداف کمک می‌کند تا شما 30 درصد بیشتر به موفقیت نزدیک شوید. گاهی اوقات این موفقیت به 40 درصد هم می‌رسد.
    • برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی کسب و کار شما، مهم نیست که کدام یک از شبکه‌های اجتماعی این روزها محبوب هستند یا کدام بیشترین کاربر را دارند؛ مهم آن است که ببینید مخاطبان و مشتریان شما در کدام یک از شبکه‌های اجتماعی فعال‌تر هستند.
    • یکی دیگر از ترفندها و نکات مهم در ارتباط با استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی آن است که مشتریان خود را به خوبی بشناسید. این روزها یکی از مشکلات کسب و کارها مشارکت پایین کاربران آنها در صفحات اجتماعی است و دلیل آن هم عدم آگاهی از مشتریان است.
    • زمانی که یک کسب و کار با هدف بازاریابی رسانه‌های اجتماعی اقدام به تولید محتوا می‌کند، باید این کار را با دقت بسیاری انجام دهد. شما باید با توجه به شبکه اجتماعی که در آن پست قرار می‌دهید اهداف مختلفی را در آن شبکه بررسی کنید.
    • در شبکه اجتماعی فیس بوک، شما باید بدانید که به احتمال زیاد همه مشتریان شما اکانت فیس بوک دارند زیرا کاربران این شبکه اجتماعی بسیار زیاد هستند. این شبکه برای قرار دادن محتوای اخبار، سرگرمی و مطالبی از این دست مناسب است و شما می‌توانید با ایجاد گروه‌های فیس بوکی راهی عالی برای ارتباط با مخاطبان خود پیدا کنید.
    • یکی دیگر از ترفندهای مهم در ارتباط با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تحقیق صحیح رقبا است. این تحقیق نه تنها شما را از فعالیت آنها و نحوه کارشان مطلع می‌کند؛ بلکه به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید چه چیزی در بازار بهتر به جواب می‌رسد و از این تکنیک‌ها در کار خود استفاده کنید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.