استراتژی‌های افزایش فروش آنلاین برای فروشگاه اینترنتی                        

0

امروزه افراد زیادی در حیطه‌ بازاریابی و فروش اینترنتی فعالیت می‌کنند که می‌توانند شرایط را برای دیده شدن کسب‌وکار و تبعاً افزایش فروش آنلاین شما، دشوار ‌کنند. همان‌طور که می‌‌دانید افزایش فروش آنلاین، مسئله‌ای حیاتی برای تداوم فروشگاه اینترنتی شما‌ محسوب می‌شود. مسئله‌ای که سبب می‌شود تلاش شما بی‌نتیجه نمانده و سرمایه‌تان به مرحله بهره‌برداری برسد. درواقع شما می‌توانید با داشتن یک استراتژی قدرتمند، بخش فروش موفق‌تری بسازید. در ادامۀ این مقاله از پادرو قصد داریم تا با معرفی و بررسی دقیق‌ترِ استراتژی‌های مهم فروش آنلاین، به رشد فروشگاه اینترنتی شما کمک کنیم.  

استراتژی فروش در بازاریابی فروشگاه‌ های اینترنتی 

«استراتژی فروش» شامل برنامه‌ها و اقداماتی با هدف بالا بردن میزان فروش است و مهم‌ترین فاکتور تدوین آن، مشتری شماست. یک استراتژی افزایش فروش هدفمند می‌تواند فوایدی همچون: درک نقاط منحصر‌به‌فرد فروش، شناختن مخاطبان هدف، تعامل بهتر با مشتریان و رفع نیاز آن‌ها را با خود به همراه داشته باشد.

شما برای بازاریابی فروشگاه اینترنتی خود باید سفر یک مشتری را از زمانی که وارد سایت فروشگاه می‌شود تا هنگامی که خرید خود را انجام داده و یا ممکن است در روزهای آتی خرید خود را تکرار کند به درستی زیر نظر بگیرید و برنامه‌ریزی قدرتمندی برای بهبود هر قسمت از مسیر حرکت مشتری انجام دهید.

12 استراتژی بازاریابی برای فروشگاه های اینترنتی

‌‌‌«چطور خوب بفروشیم؟» شاید این پرسش به ظاهر ساده اما اساسی مدت‌ها ذهن‌تان را مشغول کرده است. در این مسیر، توجه به اصول بازاریابی و فروش اینترنتی می‌تواند راهنمای خوبی برای تقویت فروش آنلاین سایت شما باشد. در ادامه به بررسی جدیدترین استراتژی‌های فروش می‌پردازیم:

12 استراتژی بازاریابی برای افزایش فروش

1. با جستجوی دقیق، مخاطب هدف را شناسایی کنید

برای افزایش فروش محصول‌تان باید مخاطب هدف یا پرسونای مشتری خود را به درستی بشناسید زیرا در صورت انجام یک اشتباه، ممکن است سرمایۀ شما هدر رود. شما می‌توانید ویژگی‌هایی مانند: «سن، جنسیت، توانایی مالی و… » را برای مخاطب هدف خود تعیین کنید. از مشتریان بخواهید به پرسش‌نامه‌هایی که طراحی کرده‌اید، پاسخ دهند. با جمع‌آوری چنین اطلاعاتی می‌توانید به عادت‌های خرید مشتریان پی ببرید. توجه داشته باشید که مشخصات مشتری باید به‌طور مداوم بررسی شود و بر اساس آن هم اصول بازاریابی‌ تغییر کند.

2. سایت مناسب طراحی کنید

در فضای رقابتی فروشگاه‌های آنلاین، نباید از طراحی یک سایت مناسب غافل شوید. شما باید برای بازدیدکنندگان سایت خود امکاناتی را فراهم کنید تا به‌راحتی بتوانند به محصولات و اطلاعات مفید مربوط به آن‌ها دست پیدا کنند و به درک دقیق‌تری از کالا و خدمات شما برسند. امروزه حدود نیمی از کاربران برای وبگردی سایت‌ها از موبایل و تبلت استفاده می‌کنند؛ بنابراین طراحی سایت خود را به‌صورت ریسپانسیو (Responsive) یا واکنش‌گرا انجام دهید تا کاربر بتواند به‌راحتی با هر دستگاهی از سایت شما استفاده کند.

3. تیم فروش باانگیزه تشکیل دهید

شما برای اجرای مؤثر استراتژی‌های فروش، نه تنها با مشتریان بلکه باید با همکاران خود نیز همدل باشید تا از بی‌انگیزه شدن آن‌ها جلوگیری کنید. فعالیت‌ تیم‌سازی خود را توسعه دهید و روی این بخش سرمایه‌گذاری کنید. نماینده فروش موفق با ویژگی‌هایی چون: اشتیاق، هوش، سازگاری با تغییر، دانش، اخلاق کاری، مهارت‌های سازمانی و…  شناخته می‌شود.

 اهداف بخش فروش و بازاریابی (مارکتینگ) را در فرآیندی به نام اسمارت‌ مارکتینگ یا اسمارکتینگ (SMARKETING) یکپارچه کنید تا سرنخ‌هایی که از بازاریابی به فروش منتقل می‌شوند از بین نروند و به خوبی از داده‌ها در کل فرآیند فروش و بازاریابی استفاده شود. بر اساس مطالعه‌ا‌ی در سال 2010، این استراتژی افزایش فروش آنلاین منجر به رشد درآمد سالانه تا 20 درصد می‌شود.


پیشنهاد مقاله: چطور کمپین بازاریابی موفق طراحی کنیم؟

4. به رهبر فکری تبدیل شوید

یکی از استراتژی‌های جدید برای رشد و دیده شدن فروشگاه آنلاین شما، استراتژی «رهبر فکری» یا Thought Leadership است. یک رهبر فکری شایسته، به درستی می‌تواند داده‌های در دسترس را تفسیر کند و با ارائه ایده‌های خلاقانه و راه‌حل مناسب به مشتری و عمل به آن‌ها کمک کند تا نیازهای مشتری برآورده شوند. او از نحوۀ هدایت کسب‌وکار در بازار هدف برای موفقیت‌های بیشتر آگاه است و آن را اجرایی می‌کند.

بر اساس گزارشی در زمینۀ تأثیر رهبری فکری که توسط ادلمن (EDELMAN) یکی از آژانس‌های تبلیغاتی پیشرو در دنیای امروز انجام شد، آن‌ها دریافتند که رهبری فکری یکی از سودمندترین ابزارهایی است که یک سازمان می‌تواند برای نشان دادن ارزش خود به مشتریان حتی بیشتر از تبلیغات سنتی یا بازاریابی محصول استفاده کند.

5. صفحات فرود متفاوت ایجاد کنید

صفحه‌ی فرود همان صفحه‌ای است که بازدیدکنندگان هنگام ورود به وب‌سایت شما می‌بینند. ایجاد هدفمند صفحۀ فروش یا Landing page می‌تواند نتایج فوق‌العاده‌ای را رقم بزند و تبدیل شما را تا 300 درصد افزایش دهد. شما باید صفحات را ‌‌‌شخصی کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که همه‌ی صفحات به سرعت بارگیری می‌شوند زیرا به طور متوسط مشتریان انتظار دارند در عرض 2 ثانیه یک صفحه بارگذاری شود. تأخیر یک ثانیه‌ای شما در این امر سبب می‌شود تا حدود 40 درصد مشتریان از سایت شما خارج شوند.

6. گارانتی بازگشت وجه ارائه دهید

یکی از دلایلی که سبب می‌شود سفارش‌دهندگان از خریدهای بعدی پشیمان شوند، مواجه شدن آن‌ها با مشکل اساسی در محصولی است که تهیه کرده‌اند. این اعتماد زمانی نابود می‌شود که امکان پس دادن آن کالای ناسالم و بازگشت پولی که پرداخت کرده‌اند وجود نداشته باشد. این امر کافی است تا به اعتبار شما هم لطمه‌ی بزرگی وارد شود. برای حفظ مشتریان خود، ارائه‌ی گارانتی بازگشت وجه را فراموش نکنید.

7. در بستر شبکه‌های اجتماعی مناسب تبلیغ کنید

یکی از استراتژی‌های بازاریابی برای افزایش فروش، تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی است. حدود 4.9 میلیارد از جمعیت جهان از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؛ بنابراین از این طریق می‌توانید به افراد بسیاری دسترسی پیدا کنید و با تبلیغ محصولات خود در این بستر مناسب، باعث تقویت فروش آنلاین محصولات خود شوید. به عنوان مثال اینستاگرام شبکه‌ی اجتماعی پرمخاطبی است که به شما این امکان را می‌دهد تا کالا و خدمات‌تان را تبلیغ کنید.

به این نکته توجه کنید که محتوای تبلیغاتی خود اعم از: ویدئو معرفی کالا، نظرات مشتریان و… را در زمان مناسب پست کنید تا در معرض دید افراد بیشتری قرار بگیرد و این استراتژی فروش اینترنتی، برای شما مفیدتر واقع شود.

8. راستگو باشید

مطالعه‌ای توسط Label Insight نشان می‌دهد که 94 درصد از خریداران، به شرکت‌های شفاف وفادار هستند. همچنین حدود 73 درصد از مشتریان تمایل دارند برای تهیه‌ی خدمات و محصولات به کسب‌وکارهایی مراجعه کنند که صادقانه به آن‌ها خدمات خود را عرضه می‌کنند. درواقع ایجاد یک نسخه‌ی فروش شفاف باعث اعتبار بیشتر شما نزد مشتریان می‌شود؛ بنابراین از بیان عبارت‌های بی‌معنا و قول‌های واهی بپرهیزید.

9. به داده‌های فروش توجه کنید

تقریباً می‌توان گفت که در حال حاضر، تمام برندهای جهانی از داده‌های فروش استفاده می‌کنند تا برای آینده‌ی کسب‌وکارشان تصمیمات هدفمندتری بگیرند. نرم‌افزارهای مدرنی مانند نرم‌افزارهای ابری CRM می‌توانند در جمع‌آوری داده‌های فروش به شما کمک کنند اما تحلیل این داده‌ها امری مهم‌تر است. شما با بررسی و تحلیل داده‌های فروش می‌توانید در رابطه با محصول، نیازهای مشتری، قیمت‌گذاری و … برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید.

10. پیشنهادهای خاص با محدودیت زمانی بدهید

با اعمال محدودیت زمانی، به مشتریان خود هدایای رایگان دهید و برایشان قرعه‌کشی یا مسابقات جذاب برگزار کنید تا معجزه را مشاهده کنید. انجام این استراتژی مهم در اصول بازاریابی و فروش اینترنتی، مشتری‌های زیادی را به سوی کسب‌وکار شما جذب می‌کند و اعتمادشان را نسبت به شما افزایش می‌دهد.

تخفیف‌ دادن یکی از روش‌های جذاب برای افزایش فروش و جذب مخاطب است. اگر از ایده ارائه تخفیف‌های متنوع استقبال می‌کنید، مطالعه مقاله انواع تخفیف در بازاریابی و 10 مدل استراتژی تخفیف به مشتری می‌تواند برای شما بسیار کاربردی باشد.

11. در برابر پیشنهادهای مشتری انعطاف‌پذیر باشید

یکی از استراتژی‌های افزایش فروش آنلاینِ فروشگاه‌های اینترنتی، پذیرش پیشنهاد و بازخوردهای مشتریان است. حدود 89 درصد از مشتریان می‌خواهند فرصتی برای ارائه‌‌ی بازخورد داشته باشند؛ در این میان اگر شما کسی هستید که نظرات آنها را می‌شنوید و می‌پذیرید، حدود 77 درصد از خریداران دید بهتری نسبت به برند شما پیدا خواهند کرد.

12. قابلیت ارسال رایگان داشته باشید

اگر می‌خواهید جزو کسب‌وکارهایی اینترنتی‌ای باشید که سفارش‌دهندگان را به یک مشتری وفادار تبدیل می‌کند و توسط مشتریانش به دیگران معرفی می‌شود، از ارسال رایگان غافل نشوید! شما می‌توانید از راه‌های گوناگون از این امکان استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید برای سفارش‌های اول کاربران خود، ارسال را رایگان در نظر بگیرید.

سخن آخر

بیل گیتس، نابغه‌ی تکنولوژی و یکی از ثروتمندترین افراد دنیا، سخن تأمل‌برانگیزی دارد. او می‌گوید:«اگر تجارت شما در اینترنت نباشد، تجارت شما از بین خواهد رفت». این جمله به خوبی اهمیت جایگاه کسب و کارهای آنلاین را در دنیای امروز آشکار می‌کند؛ بنابراین برای کسب دستاورد در این عرصه‌ی وسیع، نیازمند یادگیری استراتژی‌های افزایش فروش آنلاین برای فروشگاه اینترنتی خود هستید. در این مطلب سعی کردیم تا شما را با استراتژی‌های موفق بازاریابی آشنا کنیم تا با دست پر به فضای رقابتی فروشگاه‌های آنلاین قدم بگذارید و پیشرفت کنید.

برای دسترسی به خبرنامه رایگان پادروکلاب، فرم زیر را پر کنید.

    سوالات متداول استراتژی افزایش فروش

    استراتژی افزایش فروش آنلاین چیست؟

    به مجموعه برنامه‌ها و اقداماتی که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل کنید و فروش محصولات و خدمات‌تان را افزایش دهید، استراتژی‌های افزایش فروش گفته می‌شود. به‌عنوان مثال ‌می‌توانید از اقداماتی نظیر: «طراحی مناسب سایت، دسته‌بندی محصولات، تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب و …» استفاده کنید.

    برای جذب مشتری در فضای آنلاین از چه راهکارهایی استفاده کنیم؟

    فروشگاه آنلاین خود را در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب تبلیغ کنید. یک وبسایت مناسب و زیبا طراحی کنید. پشتیبانی سریع و سودمند به مشتریان خود ارائه دهید. از استراتژی ارسال رایگان، ضمانت بازگشت وجه، تخفیف مخصوص مشتریان وفادار، برگزاری قرعه‌کشی و … استفاده کنید.

    چگونه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند باعث افزایش فروش شوند؟

    امروزه بیش از نصف جمعیت جهان در شبکه‌های اجتماعی مختلف عضو هستند. مشتریان بالقوه می‌توانند محصولات و خدمات شما را در اینستاگرام، فیسبوک و … مشاهده کرده، در پی آن وب‌سایت شما را زیر نظر بگیرند و با خرید کالا، فرآیند را تکمیل کنند.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.