راهنمای جامع اینستاگرام مارکتینگ در 1403

0

اینستاگرام به عنوان یکی از قدرتمندترین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، این روزها به پلتفرمی برای استارتاپ‌ها و برندهایی تبدیل شده که به‌دنبال دستیابی به مخاطبان بیشتر، تثبیت برند خود و در نهایت افزایش فروش هستند. به‌همین دلیل است که داشتن استراتژی قوی برای اینستاگرام مارکتینگ یا بازاریابی اینستاگرام برای موفقیت یک کسب‌وکار آنلاین ضروری است. در این راهنمای جامع ابتدا می‌بینیم اینستاگرام چیست و سپس هرآنچه که برای ایجاد یک استراتژی برنده نیاز دارید، از بهینه‌سازی پروفایل خود گرفته تا ایجاد محتوای جذاب و استفاده از تبلیغات پولی را آموزش می‌دهیم.

اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

در درجه اول برای پاسخ به سوال اینستاگرام مارکتینگ چیست، پیشنهاد ما به شما دنبال کردن صفحات محبوب، برندها و صفحات مشابه کسب و کار شما در اینستاگرام است. کاوش این فضا و استفاده از تجربیات دیگر افراد می‌تواند یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای توسعه بازاریابی دیجیتال کسب و کار شما باشد. 

بازاریابی اینستاگرام یا اینستاگرام مارکتینگ یکی از جدیدترین جنبه‌های فرآیند بازاریابی دیجیتال است. در این روش از پلتفرم محبوب اینستاگرام، برای تبلیغ یک برند، محصول یا خدمات استفاده می‌شود. این اواخر این اپلیکیشن به یک ابزار بازاریابی ضروری برای هر کسب و کاری تبدیل شده و کسب و کارهای دیجیتالی که یک صفحه در این شبکه نداشته باشند معمولاً آنچنان که باید، در کار خود موفق نخواهند بود.

ماهیت بصری این پلتفرم به شما امکان می‌دهد محصولات یا خدمات خود را به نمایش بگذارید تا مشتریان بالقوه را به سمت بیزینس خود جذب کنید. این امر در افزایش وفاداری مشتریان به برند و تعامل بیشتر با او بسیار موثر است. همچنین داشتن یک اینستاگرام حرفه‌ای و مطابق با اصول برندینگ، به رشد برند شما کمک زیادی خواهد کرد. 

اینستاگرام شبکه‌ای بر پایه المان‌های بصری است. این بدین معناست که در این شبکه محتوا باید به صورت عکس و ویدئو تولید شود. هرچند قابلیت نگارش کپشن‌ها نوشتاری نیز در این شبکه وجود دارد، اما عمده کاربران اینستاگرامی به دنبال دیدن تصویر و ویدئو وارد این فضا می‌شوند. همچنین به غیر از پست‌های معمولی عکس یا ویدیو، اینستاگرام ویژگی‌های مختلفی مانند استوری، ریلز، IGTV و پست‌های فروشگاهی خرید را نیز ارائه می‌دهد که می‌توان از آنها برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی جامع استفاده کرد.

اینستاگرام مارکتینگ چیست

تبلیغات و بازاریابی دیجیتال در این رسانه محبوب معمولاً به دو صورت انجام می‌شود:

  1. بازاریابی و تبلیغات به وسیله بلاگرها و اینفلوئنسرهای اینستاگرامی 
  2. تولید محتوا کپی رایتینگ شده و خلاق که باعث جذب فالوورهای بالقوه خواهد شد.

هر دوی این روش‌ها می‌توانند در نوع خود تاثیرگذار باشند ولی بهترین روش برای جذب مشتری و توسعه برند در اینستاگرام مارکتینگ، استفاده از هر دو روش در قالب یک استراتژی مشخص و منظم است. بنابراین بهتر است در ابتدا برای رشد فضای حرفه‌ای برند خود بکوشید و پس از پیشرفت صفحه، کار را به بلاگرها، اینفلوئنسرها و سلبریتی‌های حوزه فعالیت خود بسپارید. 

پیشنهاد مقاله: آموزش اینفلوئنسر مارکتینگ برای فروشگاه‌های اینستاگرامی

مراحل اینستاگرام مارکتینگ و توسعه برند

برای بازاریابی دیجیتال در اینستاگرام شما نیاز به یک بیزینس اکانت در این فضا دارید. این کار را به راحتی می‌توانید با ساخت یک اکانت اینستاگرامی و ورود به تنظیمات و بخش Switch to Professional Account انجام دهید. کافی‌ست نوع اکانت خود را به Business تغییر دهید. 

اما کار شما درست پس از این مرحله شروع می‌شود! ما باید برای برند خود در درجه اول یک هویت بصری یگانه بسازید. این بدین معناست که برند شما باید از لحاظ بصری از سایر رقبا قابل تفکیک باشد. بدین منظور شما باید یک لوگو شخصی با کیفیت و ممتاز و یک طیف رنگی و گرافیک مشخص برای برند خود داشته باشید. برای این مرحله می‌توانید از یک گرافیست باتجربه بخواهید با شما همکاری کند. تجربه نشان می‌دهد بیزینس اکانت‌هایی که دارای یک هویت بصری مستقل و مشخص هستند می‌توانند در فضای اینستاگرام رشد بیشتری را نسبت به صفحات بدون گرافیک مشخص تجربه کنند. همچنین داشتن یک برند قدرتمند همیشه متکی بر هویت بصری ممتاز و فکر شده است.

مراحل بعدی در اینستاگرام مارکتینگ به شرح زیر است:

  • مشخص کردن مخاطب هدف و هدف‌گذاری «Targeting»: هدف‌گذاری درست و مشخص می‌تواند سبب شناسایی مخاطبین هدف و توسعه بازاریابی دیجیتال شود. این مرحله از طریق مدیریت  اینستاگرام مارکتینگ (Instagram Marketing) در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می‌گیرد. 
  • تولید محتوای کپی رایتینگ شده و اصیل: محتوایی که برای آن زحمت زیادی کشیده شده و حاصل تحقیق در حوزه فعالیت پیج است، همیشه می‌تواند نظر درصد بالایی از فالوورها را به خود جلب کند. مردم غالباً می‌توانند خیلی زود تفاوت تولید محتوای کپی و بدون پشتوانه و تولید محتوای خلاق و اصیل را تشخیص دهند. تولید محتوای کپی و بدون تحقیق علاوه‌بر اینکه نظر کاربران را به خود جلب نمی‌کند، می‌تواند باعث ریزش فالوورهای شما نیز بشود.
  • ساخت یک استراتژی و نقشه راه: این مرحله مهم‌ترین مرحله در اینستاگرام مارکتینگ است. در این مرحله شما باید با آنالیز و بررسی رقبا، رصد صفحات مشابه و رسم نمودار تولید محتوا آنها یک استراتژي مشخص یا به عبارتی یک نقشه راه طراحی کنید. این استراتژی به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک تقویم محتوایی کامل برای پیشبرد بازاریابی دیجیتال خود به وجود بیاورید. در این تقویم در هر روز مشخص موضوعاتی که قرار است درباره آن محتوا تولید شود، نوشته شده است. همچنین شرح کامل کپشن و توضیحات تکمیلی، تاریخ شروع کمپین‌ها و تخفیفات ویژه در تقویم محتوایی کسب و کار به صورت دقیق با ذکر روز و ساعت وجود دارد. 
  • تولید محتوا و توسعه اهداف: بازاریابی اینستاگرامی مستلزم ساخت محتوای باکیفیت و اورجینال است. این محتواها می‌توانند به دو صورت عکس و ویدیو ارائه شوند. کپشن یا همان نگارش اطلاعات به صورت نوشتاری با اینکه در بسیاری موارد مورد نیاز است اما باید به‌صورت هوشمندانه در مختصرترین حالت ممکن نگارش شود. همچنین ویدیوها و تصاویر باید براساس نیاز کاربر در قالب‌بندی جذاب، به‌روز، همراه با نکات آموزشی، تعلیق و قلاب همراهی مخاطب تولید شوند. فراموش نکنید ویدیوهایی که فاقد این موارد باشند، احتمال دیده شدن اندکی دارند. گزینه share در اینستاگرام می‌تواند سبب تشکیل یک زنجیره حیرت‌انگیز بازاریابی و هرچه بیشتر دیده شدن ویدیوها و تصاویر شود. در این حالت گاهی مقدار اشتراک‌گذاری صدها برابر بیشتر از میزان کاربران دنبال‌کننده کسب و کار است. همین موضوع به هرچه بیشتر دیده شدن محتوا و احتمالا ورود آن به فضای اکسپلورر (عمومی) کمک خواهد کرد. همچنین برای بازاریابی موفق یک کسب و کار، محتواهای تولید شده همگی باید براساس تارگتینگ و استراتژی اصلی باشند.
  • تبلیغات و استفاده از اینفلوئنسرها و سلبریتی‌های اینستاگرامی: بحث تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ اینستاگرام معمولاً از طریق افراد یا صفحات شناخته شده خوش‌نام با تعداد فالوورهای بالا و مشتاق انجام می‌شود. این افراد غالباً با تست کردن محصول یا خدمات و معرفی افراد دنبال‌کننده خود را متقاعد به خرید و دنبال کردن کسب و کار مربوطه می‌کنند. در انتخاب اینفلوئنسرها و بلاگرها مهم‌ترین موضوع تشابه حوزه کاری است. همچنین رصد خوشنامی و فعالیت بالای دنبال‌کننده‌ها در صفحه اینفلوئنسر بسیار حائز اهمیت است. همچنین فراموش نکنید انتخاب اینفلوئنسر با بحث تبلیغات کلاسیک شهری در قالب بیلبوردها بسیار متفاوت است. در اینستاگرام مارکتینگ بهتر است حوزه فعالیت اینفلوئنسر مورد نظر با فعالیت پیج کسب و کار همسو باشد. به‌طور مثال یک بیوتی بلاگر که در حوزه آرایش و مراقبت‌های پوستی فعالیت می‌کند بهترین گزینه برای معرفی و تبلیغ یک برند آرایشی – بهداشتی است. 
  • اطلاع از امکانات جدید، به‌روزرسانی‌ها و ترندهای پرطرفدار اینستاگرامی: اگر قصد موفقیت در پلتفرم اینستاگرام را دارید، باید از تمامی امکانات جدید و قدیم این شبکه اجتماعی با خبر باشید. سعی کنید همیشه اطلاعات خود را به‌روز نگه دارید و اگر امکان جدیدی به این پلتفرم اجتماعی افزوده شده، اولین فرد استفاده‌کننده از آن باشید. همچنین ترندها و محتواهای پربازدید را در این شبکه رصد و دنبال کنید. این ترندها می‌توانند منبع الهام‌بسیار خوبی برای شما برای خلق محتواهای پربازدید و پر تعامل باشند. مخاطب شما به‌خوبی می‌تواند تشخیص دهد که تولید محتوای شما بکر و خلاق است یا نه. این موضوع به ری‌اکشن مثبت او در قبال این محتوا کمک می‌کند. محتواهای تکراری خسته‌کننده، بدون قلاب و بدون موارد آموزشی یا سرگرم‌کننده هیچ‌وقت توسط کاربران دیده و به اشتراک گذاشته نمی‌شوند.

چطور فالورهای خود را به مشتری همیشگی تبدیل کنیم؟ 

با اینکه لایک، کامنت و میزان به اشتراک‌گذاری نشان‌دهنده این است که شما در راه بازاریابی در اینستاگرام را به‌درستی طی کرده‌اید، اما هیچ‌گاه تعامل بالا به معنای فروش بالاتر نیست! شما باید در کنار محتواهای آموزشی و سرگرم‌کننده بتوانید محصول و خدمات خود را نیز به بهترین شکل ممکن پرزنت و تبلیغ کنید. به بیان ساده‌تر ریلزها و محتواهای آموزشی یا سرگرم‌کننده در صفحه شما باید در حدود هفتاد درصد از کل تولید محتوا را شامل شوند.

سی درصد بعدی که مستقیما منجر به فروش و سوددهی خواهد شد، محتواهای مربوط به محصول یا خدمات برند شما خواهد بود. در این محتواها شما باید نیازسنجی کرده و به بهترین شکل ممکن محصول یا خدمات خود را معرفی کنید. برای مخاطبین بسیار مهم است که این معرفی صادقانه و با برشمردن مزایا نسبت به برندهای مشابه صورت گیرد. در این بین استفاده از شگردهایی مانند طراحی کمپین فروش، تحفیف‌های فصلی یا مناسبتی، اجرای مسابقات و… می‌تواند در این راه به کمک شما بیاید.

همچنین اگر یک سایت فروشگاهی دارید حتما در بیو پیج اینستاگرام خود آدرس آن را داشته باشید. در محتواهای معرفی محصول یا خدمات سعی کنید کاربر را به کلیک روی این لینک هدایت کنید. فراموش نکنید استفاده از سایت‌های فروشگاهی بهترین روش برای خریداری محصولات و خدمات هستند.

اگر برند شما دارای سایت فروشگاهی نیست می‌توانید از فروشگاه‌سازهایی مانند پادروشاپ برای ساخت یک وبسایت فروشگاهی با تمامی امکانات و بخش‌ها استفاده کنید. این پلتفرم‌ها می‌توانند به راحتی برای شما یک سایت فروشگاهی با کیفیت و بهینه با امکاناتی مانند درگاه پرداخت ایمن بانکی، صفحات دسته‌بندی محصول، پنل پیامکی، محتوای سئو شده، درج ویژگی‌های متغیر محصول مانند سایزبندی و رنگ و امکان تخفیف و … بسازند.

اصول اصلی که باید در اینستاگرام مارکتینگ رعایت شوند

رعایت اصول اینستاگرام مارکتینگ می‌توانند عاملی برای اعتماد کاربران به برند شما، تعامل بیشتر و افزایش بازده و فروش بالاتر باشند. این اصول شامل موارد زیر می‌شود:

  • انتخاب تصویر و لوگوی مناسب برای قسمت تصویر پروفایل
  • نوشتن بیو مناسب شامل اطلاعات در زمینه حوزه کاری، لینک وبسایت و شعار تبلیغاتی 
  • اطلاعات کامل و حقیقی شامل شماره تماس، آدرس و لوکیشن، ایمیل و تمام اطلاعاتی که بازدید کننده و مشتری بالقوه برای اعتماد به برند شما نیاز دارد.
  • ساخت یک تقویم محتوایی بر اساس نیازها و الویت‌ها، دسته‌بندی‌های محتوایی، موضوعات پربازدید و مناسبت‌های تقویمی یا حراج‌ها 
  • مشخص کردن مخاطب هدف 
  • جدول زمان‌بندی انتشار پست و استوری براساس موقعیت‌های پربازدید هفته(روز و ساعت)
  • ساخت هشتگ‌های اختصاصی برند شما که به وسیله آن کاربران به صورت خودجوش برای شما به تولید محتوا خواهند پرداخت. استفاده از محتوا و روایت‌های تولید شده توسط کاربر یا UGC. براساس یک تحقیق دیجیتال مارکتینگ موثق، تصاویر و محتوای تولید شده توسط کاربران یک منبع ارزشمند برای بازاریابی در اینستاگرام و تبلیغات دهان به دهان به‌شمار می‌رود. 
  • همیشه یک استراتژی مشخص برای نوع کپشن نویسی و پاسخ دادن به دایرکت‌ها داشته باشید. در این استراتژی سعی کنید نه آنچنان صمیمی باشید و نه آنچنان خشک و رسمی. دایرکت شما اولین مواجه نزدیک مشتریان با برند شما است. بنابراین سعی کنید کامل، مفید و سنجیده به سوالات افراد پاسخ دهید. 
  • استوری یا داستان ۲۴ ساعته اینستاگرام یکی از رایج‌ترین شیوه‌ها برای تولید محتوا است. تحقیقات اینستاگرامی نشان می‌دهد افراد بیش از اینکه پست‌ها، ریل‌ها و ویدیوهای اینستاگرامی را مشاهده کنند به چک کردن استوری‌ها می‌پردازند. فراموش نکنید روشن بودن دایره دور پروفایل شما (داشتن استوری) به معنای یادآوری برند شما به مخاطبین است. بنابراین سعی کنید همواره تولید محتوا در قالب استوری داشته باشید. شما می‌توانید تغییرات در کسب و کارتان، معرفی کمپین‌های فروش و دوره‌های تخفیف‌، معرفی محصولات و خدمات جدید و… را در استوری‌ها به اطلاع فالووران‌تان برسانید. 
  • عمر استوری‌ها بسیار کوتاه و شامل ۲۴ ساعت است. بنابراین مهم‌ترین استوری‌ها باید در هایلایت‌های پروفایل اینستاگرام ذخیره شوند. در واقع هایلایت استوری یکی دیگر پارامترها در خدمات اینستاگرام مارکتینگ است. هر کسب و کار موفق باید چند هایلایت مشخص پیرامون اعتمادسازی، تخفیف‌ها و حراج‌ها، دسته‌بندی‌ها و محصولات، آدرس‌ها و کانال‌ها، سوالات متداول، لطف شما و… باشد. این هایلایت‌ها می‌توانند از طرفی سبب اعتماد کاربران شود و از طرف دیگر اطلاعات مورد نیاز او را در اختیار او بگذارند. 
  • در زیر پست‌ها و کپشن‌ها از هشتگ‌های پربازید و مرتبط با کسب و کارتان استفاده کنید. هشتگ‌های مرتبط با نیازهای کاربران می‌تواند افراد زیادی را به پیج شما بکشانند. این افراد پتانسیل زیادی برای پیوستن به کلونی فالوورهای شما دارند. در این مسیر فراموش نکنید از تعداد زیاد هشتگ یا هشتگ با موضوعات نامرتبط استفاده نکنید. زیرا این کار به طرد شما از جانب مشتریان و کاربران و همچنین جریمه‌های اینستاگرامی خواهد انجامید. 
  • پاسخ دادن به کامنت‌ها و پین کردن کامنت‌های مثبت و ارزشمند در اینستاگرام مارکتینگ بسیار مهم است. در زیر بسیاری از پست‌ها مردم نظر می‌دهند، این نظرها معمولاً شامل سوالات رایج، نظرهای مثبت و برخی اوقات انتقادات می‌شود. 
  • تدوین تقویم محتوایی برای بارگذاری به‌موقع و روتین محتواهای اینستاگرامی یکی دیگر از اصول اینستاگرام مارکتینگ موفق است. در این تقویم شما مشخص می‌کنید کدام محتوا را در چه زمان تولید و بارگذاری کنید. این تقویم می‌تواند شامل مناسبت‌های ویژه تاریخی (بلک فرایدی، عیدها و روزهای خاص) و نیز روزهای مدنظر شما برای ارائه کمپین‌های فروش و حراجی‌ها باشد.

سخن آخر

هرگز نمی‌توان آمار و ارقام بازدیدهای اینستاگرامی را در رشد بیزینس‌ها نادیده گرفت. اینستاگرام با چیزی حدود سی میلیون بازدیدکننده، رواج‌دهنده ترندها و ایجاد لایف استایل‌های متفاوت است. در این بین کسب و کار شما می‌تواند با بسترسازی و ادامه رویکردهای مارکتینگ در این شبکه به شناخته شدن و جذب فالوور بیشتر دستیابی داشته باشد. 

همچنین در کنار یک صفحه اینستاگرام موفق، شما می‌توانید یک سایت حرفه‌ای نیز برای ارائه خدمات و محصولات خود داشته باشید. این سایت در کنار پیج اینستاگرام به جذب بیشتر اعتماد مشتریان و برندسازی شما کمک ویژه‌ای خواهد کرد. در این مسیر فروشگاه‌سازهایی همچون پادروشاپ می‌توانند با طراحی و ساخت یک وبسایت فروشگاهی با تمامی بخش‌ها شامل پنل پیامکی، درگاه ایمن بانک، دسته‌بندی‌های محصول، نوار اطلاعات، بخش ویژه و حراجی، سبد خرید و بخش تولید محتوا و سئو داشته باشید. همچنین در بخش حمل و نقل و لجستیک نیز پلتفرم‌هایی مانند پادروشاپ به شما کمک می‌کنند تا بدون آنکه به اداره پست بروید، مرسولات خود را به مقصد مشتری ارسال کنید. بدین ترتیب هر کجا باشید، مامورین پادرو به شما مراجعه کرده و مرسوله پستی را از شما تحویل گرفته و به مقصد مشتری پست می‌کنند. 

برای دسترسی به خبرنامه رایگان پادروکلاب، فرم زیر را پر کنید.

    سوالات متداول اینستاگرام مارکتینگ

    اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

    اینستاگرام مارکتینگ یک روش جدید برای جذب مخاطب هدف و معرفی محصولات در قالب جدید است. این روش به برندینگ کسب و کار شما کمک خواهد کرد. 

    کمپین‌های فروش اینستاگرام مارکتینگ چه می‌کنند؟

    کمپین‌های فروش به شما کمک می‌کنند یک برند یا محصول ویژه را در مدت زمانی مشخص به یک جامعه هدف مشخص معرفی کنید. این شیوه در دیجیتال مارکتینگ به توسعه برند شما و فروش بالاتر منجر می‌شود. 

    چگونه فالوررهای اینستاگرام خود را افزایش دهیم؟

    با تولید محتوای جذاب و آموزشی که به‌صورت مستمر در قالب پست و استوری اینستاگرامی ارائه شود، شما کم‌کم فالور و مخاطب جذب خواهید کرد. همچنین برای داشتن یک صفحه اینستاگرام موفق باید اصول دیجیتال اینستاگرام مارکتینگ را به خوبی رعایت کنید. 

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.