بایدها و نبایدهای اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام

0

طی سال‌های اخیر اینفلوئنسر مارکتینگ در شبکه اجتماعی اینستاگرام بسیار در کشور ما و دیگر کشورهای جهان تبدیل به امری فراگیر شده است. این اصطلاح که به بازاریابی افراد تاثیر گذار در شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود، به یک رسانه یا پلتفرم محدود نمی‌شود اما اغلب در شبکه‌های اجتماعی مجازی مانند اینستاگرام صورت می‌گیرد. به خصوص در کشور ما مفهوم اینفلوئنسر مارکتینگ با اینفلوئنسر اینستاگرام عجین شده است.

ما در ادامه این مقاله از پادرو به تعریف مفهوم اینفلوئنسر مارکتینگ می‌پردازیم و به شما می‌گوییم که اینفلوئنسر کیست و فروشگاه‌های اینستاگرامی برای انتخاب این افراد چه بایدها و نبایدهایی را باید در نظر بگیرند. پس ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ روشی نوین و بسیار موثر در تبلیغات دیجیتال است که در آن برندها و افراد تاثیر گذار یا صفحاتی که طرفداران زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارند از اعتبار خود نزد مخاطبان برای تبلیغ یک محصول یا برند استفاده می‌کنند. حال باید بدانیم که این کلمه از کجا نشات می‌گیرد؟ Influence به معنای تاثیر گذاری است و کلمه اینفلوئنسر در ساده‌ترین معنا به تاثیر گذار تعبیر می‌شود.

باید و نبایدهای اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ روشی نوین و بسیار موثر در تبلیغات دیجیتال است که در آن برندها و افراد تاثیر گذار یا صفحاتی که طرفداران زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارند از اعتبار خود نزد مخاطبان برای تبلیغ یک محصول یا برند استفاده می‌کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از زیر مجموعه‌های ارتباطات بازاریابی یا همان Marketing Communications است که در این روش کسب و کارها تلاش می‌کنند افرادی را پیدا کنند که بر تصمیم و رفتار مشتریان آنها تاثیر گذار هستند.

در واقع انتخاب اینفلوئنسر به روش صحیح کمک می‌کند تا مشتریان به رفتار مطلوب برای خرید محصول یا ترویج یک رفتار فرهنگی برسند. البته این موضوع پدیده تازه‌ای نیست و در گذشته هم از حرف بزرگان و معتمدان افراد برای تاثیر گذاری بر دیگر افراد استفاده می‌شد که امروزه این تاثیر گذاری بر طیف وسیعی از افراد صورت می‌گیرد.

انتخاب اینفلوئنسر اینستاگرام و اینفلوئنسر مارکتینگ در زیر مجموعه بازاریابی برونگرا قرار می‌گیرد زیرا این کسب و کار است که گفتگو با مخاطب و مشتری بالقوه را آغاز می‌کند.

از جمله مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ، افزایش اعتبار بازار، افزایش مکالمات پیرامون یک برند و افزایش میزان فروش محصول و خدمات است. به همین جهت هم ارزیابی این نوع از بازاریابی با معیارهای متفاوتی اندازه گیری می‌شود.


بیشتر بخوانید: 10 راهکار برای تبدیل فالوور به مشتری در اینستاگرام

از دیگر مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

– قرار گرفتن در معرض دید عموم: اینفلوئنسرها می‌توانند از طریق کانال‌ و پیج‌های شبکه اجتماعی خود تبلیغات برند را به میلیون‌ها نفر از مصرف ‌کنندگان نشان دهند.

– محتوای اصیل: اینفلوئنسرها قادر هستند یک محتوای اصیل و تأثیر گذار را  برای پیدا کردن بازار هدف مناسب تولید کنند.

اعتماد مصرف ‌کننده: اینفلوئنسرها  از آن جهت که رابطه‌ عمیقی با طرفداران خود دارند، می‌توانند اعتماد مشتریان بسیاری را به برند مورد نظر جلب کنند.

با توجه به آنکه هر اینفلوئنسر اینستاگرام روش‌های مخصوص به خود را برای ارائه تبلیغات دارد در  انتخاب اینفلوئنسر برای بهره‌مندی از مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • شما باید افرادی را پیدا کنید که در زمینه محصول یا خدمات شما فعالیت کنند. پیدا کردن این دسته از افراد با یک جستجوی ساده در اینترنت به دست می‌آید یا می‌توانید از طریق برخی سایت‌ها که در این زمینه فعالیت می‌کنند، این کار را انجام دهید.
  • با استفاده از انتخاب اینفلوئنسر می‌توانید یک کمپین بازاریابی از طریق این انتخاب اینفلوئنسر که پیدا کرده‌اید، راه اندازی کنید که البته هزینه اینفلوئنسر مارکتینگ در این بخش کمی بیشتر خواهد بود.
  • پس از کمپین اول برای بهره مندی از مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ بهتر است به ترتیب دادن یک کمپین دوم اقدام کنید تا تعداد بیشتری از مشتری‌ها آگاه شوند.
  • پارامترهای دلخواه برای خرید بیشتر مشتریان و جذب فالوور بیشتر را در نظر بگیرید.

از جمله مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ، افزایش اعتبار بازار، افزایش مکالمات پیرامون یک برند و افزایش میزان فروش محصول و خدمات است. به همین جهت هم ارزیابی این نوع از بازاریابی با معیارهای متفاوتی اندازه گیری می‌شود

اینفلوئنسر کیست؟

با توجه به آنکه Influence به معنای تاثیرگذاری است، کلمه اینفلوئنسر در ساده‌ترین معنا به تاثیرگذار تعبیر می‌شود. بنابراین هر فردی که بتواند بر روی تصمیم و رفتار افراد دیگر تاثیر بگذارد اینفلوئنسر محسوب می‌شود.

در مقیاس تجاری و در فضای کسب و کار مجازی اصطلاح اینفلوئنسر اینستاگرام یا دیگر شبکه‌ها متوجه افرادی است که بر روی تصمیم و رفتار تعداد زیادی از افراد تاثیر می‌گذارند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    هزینه اینفلوئنسر مارکتینگ نیز با توجه به انتخاب خود اینفلوئنسر اینستاگرام صورت می‌گیرد. درواقع اینفلوئنسر اینستاگرام در ازاء تلاش برای تاثیر گذاری بر رفتار مخاطبان خود پول مشخصی را از یک برند و کسب و کار دریافت می‌کند. البته  در مقابل هم مدیران یک برند یا کسب و کار در مقابل همین کار را برای اینفلوئنسر اینستاگرام انجام می‌دهند.

    برای مثال دو سخنران فعال در حوزه آموزش یکدیگر را تبلیغ می‌کنند. اینفلوئنسر اینستاگرام برای مدت مشخصی هم می‌تواند از محصولات و خدمات یک کسب و کار به صورت رایگان یا با تخفیف زیاد استفاده کند.

    برای مثال یک هتل با انتخاب  اینفلوئنسر برای تبلیغ هتل خود، به او این امکان را می‌دهد که بدون پرداخت هزینه‌ای در هتل اقامت داشته باشد. البته اینفلوئنسر اینستاگرام هم در ازاء میزان فروشی که ایجاد می‌کند درصدی از فروش را دریافت می‌کند. اینفلوئنسر اینستاگرام به چند دسته تقسیم می‌شوند:

    اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام

    سلبریتی‌ها و افراد مشهور

    این دسته از افراد از آن جهت مشهور هستند که در حرفه خود در جهان واقعی به شهرت رسیده‌اند. برخی از این افراد در شبکه‌های اجتماعی و در حوزه‌هایی خاص اقدام به تولید محتوا می‌کنند.

    برای مثال برخی از ورزشکاران و هنرمندان اقدام به تولید محتوا برای برند خاصی می‌کنند. معمولا طیف مخاطبان این افراد بسیار گسترده و متنوع است و همکاری آنها معمولا تبلیغ برای محصولات عمومی است.

    هزینه اینفلوئنسر مارکتینگ در این دسته از افراد بسیار بالا است و شما باید هزینه زیادی برای معرفی برند یا محصولات خود از طریق این افراد پرداخت کنید.

    واینرها

    یکی دیگر از انواع اینفلوئنسر  اینستاگرام واینرها هستند که این افراد در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهای سرگرم کننده منتشر می‌کنند و به نوعی کمدین یا بازیگران در دنیای مجازی هستند.

    مخاطبان این دسته از اینفلوئنسر اینستاگرام علاقه زیادی به آنها دارند و به حرف‌های آنها اعتماد زیادی می‌کنند. به همین دلیل هم انتخاب اینفلوئنسر از میان این افراد کمک می‌کند تا پیام یک برند به طور کامل به گوش مخاطبان برسد.

    بلاگرها

    بلاگرها هم نوع دیگری از اینفلوئنسر اینستاگرام هستند که عمدتا به تولید محتوای متنی در حوزه‌های تخصصی می‌پردازند. مخاطبان این دسته از افراد از آنها انتظار نقد و بررسی موضوعات مختلف را دارند.

    به عنوان مثال بلاگرهایی که در حوزه سفر فعالیت می‌کنند و به گردشگری در شهرها و مناطق توریستی می‌پردازند در ارتباط با تجربیات خود نظرات و محتواهایی تولید می‌کنند که مخاطبانشان از به اشتراک گذاشتن آنها به شدت استقبال می‌کنند.

    بلاگرها در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ به راحتی می‌توانند ویژگی‌های یک محصول یا روش‌های استفاده و مزایا و معایب آنها را توضیح بدهند. هزینه اینفلوئنسر مارکتینگ در این دسته از اینفلوئنسرها با توجه به میزان مخاطبان آنها تعیین می‌شود.

    اینفلوئنسر مارکتینگ

    میکرو اینفلوئنسرها

    این دسته از اینفلوئنسر اینستاگرام حدود 2 تا 50 هزار فالوور دارند و در یک حوزه به خصوص، علاقه‌ای مشخص یا بازاری کوچک به تولید و انتشار محتوا می‌پردازند.

    با توجه به آنکه این افراد تخصصی‌تر فعالیت‌ می‌کنند معمولا ارتباط نزدیکی هم با مخاطبان خود دارند و به همین دلیل تاثیر گذاری آنها بیشتر است. هزینه اینفلوئنسر مارکتینگ در این دسته از افراد به مراتب کمتر از گروه‌هایی است که به آنها اشاره کردیم.

    با توجه به آنکه Influence به معنای تاثیرگذاری است، کلمه اینفلوئنسر در ساده‌ترین معنا به تاثیرگذارتعبیرمی‌شود. بنابراین هر فردی که  بتواند بر روی تصمیم و رفتار افراد دیگر تاثیر بگذارد اینفلوئنسر محسوب می‌شود. در مقیاس تجاری و در فضای کسب و کار مجازی اصطلاح اینفلوئنسر اینستاگرام یا دیگر شبکه‌ها متوجه افرادی است که بر روی تصمیم و رفتار تعداد زیادی از افراد تاثیر می‌گذارند.

    بایدها و نبایدهای فروشگاه‌های اینستاگرامی برای انتخاب اینفلوئنسر

    حال که با مفاهیم اینفلوئنسر مارکتینگ و اینفلوئنسر اینستاگرام و مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ آشنا شدیم باید بدانیم که فروشگاه‌های اینترنتی برای انتخاب اینفلوئنسر باید به نکاتی توجه داشته باشند و بایدها و نبایدهایی را مد نظر قرار دهند.


    بیشتر بخوانید: چطور با اینفلوئنسرمارکتینگ در اینستاگرام، فروش را افزایش دهیم؟

    بر اساس تعداد فالوئرها تصمیم گیری نکنید

    زمانی که می‌خواهید اقدام به انتخاب اینفلوئنسر کنید معیار شما نباید تنها میزان فالوورهای یک اینفلوئنسر اینستاگرام باشد. یکی از اصلی‌ترین مواردی که شما باید برای کسب و کار و فروشگاه اینترنتی خود در نظر بگیرید آن است که سبک زندگی مخاطبان شما، میانگین سنی مشتریانتان و دیگر گرایش‌های آنها به چه صورتی است.

    برای مثال اگر محصولات و خدمات شما آرایشی است باید به سراغ انتخاب اینفلوئنسر آرایشگر بروید نه یک بلاگر سفر. برای این انتخاب می‌توانید ابتدا پیج و پست‌های فردی را که می‌خواهید از او برای اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید، بازدید کرده و با مراجعه به پیج  چند فالوور آنها میزان تاثیر گذاری نظرات آنها را بررسی کنید.

    علاوه بر این موضوع میزان ارتباط یا به اصطلاح Engagement اینفلوئنسرها با مخاطبانشان نیز در کنار تعداد فالوورها اهمیت دارد. بهتر است حدود 10 پست آخر این افراد را بررسی کنید و ببینید تا چه میزان لایک و کامنت دریافت کرده‌اند و آیا پاسخگویی به این کامنت‌ها وجود دارد یا خیر. آن دسته از اینفلوئنسرهایی که ارتباط بهتری با مخاطبان خود دارند، در تبلیغ یک برند بهتر و موثرتر عمل می‌کنند.

    انتخاب اینفلوئنسر برای تبلیغات

    کیفیت محتواهای گذشته اینفلوئنسر اینستاگرام را بررسی کنید

    محتواهایی مانند پست و استوری و حتی نام کاربری و توضیحات و Bio را بهتر است پیش از هر اقدامی بررسی کنید. کیفیت محتوای تولیدی این افراد باید بالا باشد، غیر اخلاقی نبوده و به نحوی بیان شده باشد که از جذابیت لازم برخوردار باشد. در واقع لحن و نحوه بیان محتوا توسط این افراد بسیار اهمیت دارد.

    به شهرت بسنده نکنید

    از طرف دیگر، شهرت یک اینفلوئنسر معیار خوبی برای انتخاب اینفلوئنسر نیست. گاهی اوقات شما با تکیه بر شهرت یک فرد هزینه اینفلوئنسر مارکتینگ بالایی را نیز متقبل می‌شوید، اما نتیجه مطلوبی به دست نمی‌آورید.

    بنابراین شهرت این دسته از افراد معیار خوبی برای تاثیر گذاری آنها نیست. در این زمینه همانطور که اشاره کردیم، کیفیت ارتباط این افراد با فالوورهایشان اهمیت بیشتری دارد و تعیین کننده تاثیر آنها است. بنابراین شهرت نمی‌تواند تضمین کننده اثر گذاری حرف آنها بر مخاطبان مجازی‌شان باشد.

    هدف و برنامه کلیدی ارزیابی داشته باشید

    یک کسب و کار اینترنتی باید بداند که اینفلوئنسر  مارکتینگ تنها استفاده از کانال‌ها و پیج‌های با فالوور بالا نیست. شما برای استفاده از این بازاریابی جدید باید ابتدا هدف خود را مشخص کنید.

    آیا هدف شما افزایش محبوبیت برند است یا می‌خواهید برای صفحه کسب و کار خود تنها عضو بگیرید؟ محصولی جدید را در دست معرفی دارید یا می‌خواهید خدمات خود را شرح دهید؟ کمپین‌های اینفلوئنسری خود را چگونه می‌خواهید ارزیابی کنید؟

    هدف گذاری در اینفلوئنسر مارکتینگ

    محتوای مستقیم تبلیغاتی نداشته باشید

    در انتخاب اینفلوئنسر باید دقت داشته باشید که پیج این افراد از تبلیغات مستقیم استفاده نکنند؛ شما هم برای استفاده از تبلیغات در محتوای پیج خود توجه داشته باشید که این محتوا نباید به صورت مستقیم تبلیغ کند.

    این تبلیغات در واقع باید به صورتی باشد که گویی شما با میل باطنی خود از آن کالا یا خدمات استفاده کرده‌اید و حالا می‌خواهید آن را با فالوورهای خود به اشتراک بگذارید.

    نکته دیگر در ارتباط با محتوا آن است که برای اجرای یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ ارائه یک محتوای از پیش تعیین شده به این افراد برای اشتراک گذاری کاملا گزینه اشتباهی است.

    در واقع این خود اینفلوئنسر اینستاگرام است که باید با توجه به هدف و هویت برند شما اقدام به پست و استوری با توجه به نوع محتوای تولیدی خود بکند. این محتوا باید با سبک زندگی و سبک پست‌های معمولی و روزانه او بتواند همخوانی داشته باشد تا برای مخاطبان باور پذیرتر شود.

    در انتخاب فرمت محتوای تولیدی دقت داشته باشید

    اگر می‌خواهید کاربران را به وب سایتی دیگر ارجاع دهید بهتر است از امکان لینک‌های غیر اینستاگرامی در استوری استفاده کنید. اگر قصد هدایت به پیج اینستاگرام کسب و کار را دارید در این زمینه پست بهتر است. اگر هم می‌خواهید محصول جدیدی را معرفی کنید با توجه به نوع محتوا باید از یک استایل و تن خاص برای فرمت خود استفاده کنید.

    شهرت یک اینفلوئنسر معیار خوبی برای انتخاب اینفلوئنسر نیست. گاهی اوقات شما با تکیه بر شهرت یک فرد هزینه اینفلوئنسر مارکتینگ بالایی را نیز متقبل می‌شوید، اما نتیجه مطلوبی به دست نمی‌آورید. بنابراین شهرت این دسته از افراد معیار خوبی برای تاثیر گذاری آنها نیست.

    جمع بندی و مروری بر نکات مهم اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام

    • طی سال‌های اخیر اینفلوئنسر مارکتینگ  در شبکه اجتماعی اینستاگرام بسیار در کشور ما و دیگر کشورهای جهان تبدیل به امری فراگیر شده است.
    • اینفلوئنسر مارکتینگ روشی نوین و بسیار موثر در تبلیغات دیجیتال است که در آن برندها و افراد تاثیر گذار یا صفحاتی که طرفداران زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارند از اعتبار خود نزد مخاطبان برای تبلیغ یک محصول یا برند استفاده می‌کنند.
    • از جمله مزایای اینفلوئنسر  مارکتینگ، افزایش اعتبار بازار، افزایش مکالمات پیرامون یک برند و افزایش میزان فروش محصول و خدمات است. به همین جهت هم ارزیابی این نوع از بازاریابی با معیارهای متفاوتی اندازه گیری می‌شود.
    • هزینه اینفلوئنسر مارکتینگ نیز با توجه به انتخاب خود اینفلوئنسر اینستاگرام صورت می‌گیرد. درواقع اینفلوئنسر اینستاگرام در ازاء تلاش برای تاثیر گذاری بر رفتار مخاطبان خود پول مشخصی را از یک برند و کسب و کار دریافت می‌کند. 
    • زمانی که می‌خواهید اقدام به انتخاب اینفلوئنسر کنید معیار شما نباید تنها میزان فالوورهای یک اینفلوئنسر اینستاگرام باشد.
    • محتواهایی مانند پست و استوری و حتی نام کاربری و توضیحات و Bio را بهتر است پیش از هر اقدامی بررسی کنید. کیفیت محتوای تولیدی این افراد باید بالا باشد، غیر اخلاقی نبوده و به نحوی بیان شده باشد که از جذابیت لازم برخوردار باشد.
    • شهرت یک اینفلوئنسر معیار خوبی برای انتخاب اینفلوئنسر نیست. گاهی اوقات شما با تکیه بر شهرت یک فرد هزینه اینفلوئنسر مارکتینگ بالایی را نیز متقبل می‌شوید، اما نتیجه مطلوبی به دست نمی‌آورید.
    • یک کسب و کار اینترنتی باید بداند که اینفلوئنسر مارکتینگ تنها استفاده از کانال‌ها و پیج‌های با فالوور بالا نیست. شما برای استفاده از این بازاریابی جدید باید ابتدا هدف خود را مشخص کنید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.