آموزش اینفلوئنسرمارکتینگ برای فروشگاه‌های اینستاگرامی

0

در این بررسی تخصصی قصد داریم به یکی از قدرتمندترین روش‌های بازاریابی در دنیای هوشمند و پیچیدۀ امروزی بپردازیم. آموزش اینفلوئنسرمارکتینگ و یادگیری آن از مهم‌ترین مبانی بازاریابی است که در کسب‌وکارهای اینترنتی و فروشگاه‌های اینستاگرامی به‌صورت پیوسته به آن پرداخته می‌شود.

آموزش اینفلوئنسرمارکتینگ نشان می‌دهد در این روش، بازاریابی تأثیرگذار بر پایۀ افرادی طراحی‌شده است که می‌توانند سلیقه و تفکر عموم مردم را هدف قرار داده و به این وسیلۀ آن‌ها پیام‌های تبلیغاتی خود را به مردم برسانند.

اهداف آموزش اینفلوئنسرمارکتینگ

شما به‌عنوان فردی که صاحب یک کسب‌وکار آنلاین یا فروشگاه اینستاگرامی هستید، قطعاً در فروشگاه خود خدمات یا کالایی دارید که باید به فروش برسانید. اولین وظیفۀ شما به‌عنوان مدیر این مجموعه این است که بتوانید کوتاه‌ترین مسیر ممکن که امنیت و نتیجۀ خوبی به همراه دارد را انتخاب کنید.

نظریه‌پردازان و افرادی که در حرفۀ بازاریابی فعالیت دارند سال‌ها به تحلیل و بررسی این موضوع پرداختند که بهترین مسیر برای رساندن پیام تبلیغ‌کننده به مصرف‌کننده چیست؟

در این بررسی‌ها برخی از روش‌ها مؤثرتر و برخی هم اثرگذاری بسیار کمتری داشتند. سیر تکاملی بازاریابی نشان می‌دهد که ظهور اینترنت و فناوری‌های وابسته به آن از قدرتمندترین ابزارهای مؤثر در بازاریابی هستند. اما یکی از مهره‌های مهم در این بازاریابی‌ها، بازاریابی اثرگذار که سیر صعودی توسعۀ آن بسیار چشمگیر بوده است.

این تأثیرگذاری به حدی زیاد بود که گوگل در سال 2016 عبارت Influencer Marketing به معنی بازاریابی تأثیرگذار را به لیست کلمات پیش‌فرض دسته‌بندی‌شده افزود.

این عبارت در آن سال بیش از پنج هزار مورد جست‌وجو داشت که این موارد نشان دهندۀ قدرت فوق‌العاده اثرگذار این روش است که علاقه و توجه مردم را به خود جلب کرده است.

اهداف آموزش اینفلوئنسرمارکتینگ

بعضی از متخصصان بازاریابی آموزش اینفلوئنسرمارکتینگ را شکلی توسعه یافته‌تر از بازاریابی وابسته و بازاریابی دهان‌به‌دهان می‌دانند که ترکیبی از هر دو روش است و به هردوی آن‌ها مربوط می‌شود. برای اینکه به‌صورت عمیق بتوان فهمید که در اینفلوئنسرمارکتینگ چه اتفاقی در حال رخ دادن است باید تاریخچۀ 30 سالۀ بازاریابی بررسی شود.

آموزش اینفلوئنسرمارکتینگ از چه زمانی آغاز شد؟

تاریخ بازاریابی نشان می هد که در دهه‌های 1980 تا 1990 میلادی بازاریاب‌ها به این قانون پی بردند که توصیه‌های دوستانه تأثیر شگفت‌انگیز و بسیار زیادی در کسب‌وکارها دارند. این آگاهی مهم باعث شد تمرکز اصلی کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک به بازاریابی دهان به دهان معطوف شود.

در این مسیر شرکت‌ها مشتریان خود را تشویق می‌کردند تا برند و محصولات آن‌ها را به خانواده و دوستانشان معرفی کنند و از تجربه‌های مثبت و خوب خودشان از دریافت خدمات یا کالاهای این شرکت صحبت کنند.

در سال 1999 یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین شخصیت‌های بازاریابی اعلام کرد که بازاریابی‌های سنتی رو به نابودی است. به‌عبارت‌دیگر استفاده از روش‌های بازاریابی و تبلیغات سنتی باعث می‌شود کسب وکار شما رو به نابودی پیش برود و آرمان و آرزوهایی که برای توسعه و پیشرفت خود داشتید، دست نیافتنی می‌شود.

یک کسب و کار موفق باید بتواند در عرصه‌های رقابتی توجه بیشتر مردم را به پیام‌های تبلیغاتی خود جلب کند. در آموزش اینفلوئنسرمارکتینگ که به‌عنوان اثرگذارترین روش بازاریابی معرفی می‌شود، مشتریان به‌راحتی می‌توانند تصمیم‌گیری کنند و برپایۀ اعتماد اقدام به دریافت خدمات یا خرید محصول کنند.

آموزش اینفلوئنسرمارکتینگ بر پایۀ نفوذ غیرمستقیم ذهنی و روانی طراحی‌شده است. در این روش از طریق افراد تأثیرگذار جامعه، پیام‌های تبلیغاتی به مخاطبان ارسال می‌شود. در این روش چون مخاطبان انتخاب کرده‌اند که چه کسی را دنبال کنند، حرف‌های چه کسی را بشنوند و به چه کسی اعتماد کنند، پیام‌های آنان را نیز با اعتماد بسیار زیاد می‌پذیرند.

چرا کسب‌وکارهای اینستاگرامی به آموزش اینفلوئنسرمارکتینگ نیاز دارند؟

در آموزش اینفلوئنسرمارکتینگ تمرکز اصلی بر این است که به‌جای محدود کردن معرفی کالا و خدمات تنها به وسیلۀ افراد درجه‌یک و آشنا از افرادی استفاده شود که غریبه هستند اما اثرگذاری آن‌ها به عموم مردم جامعه ثابت شده است. اینفلوئنسرها که همان افراد اثرگذار هستند می‌توانند افراد را به وفادارترین مشتریان یک کسب و کار تبدیل کنند.

نقش مهم اینفلوئنسرها این است که بتوانند با شیوه‌های مطلوب و جذاب بذر یک رابطه را بین فروشنده و مصرف‌کننده بکارند تا مکالمه بین آن‌ها ایجاد شود. اینفلوئنسرها پیام‌های تبلیغاتی فروشنده‌ها را به مصرف‌کننده‌ها می‌رسانند و آن‌ها نیز به‌واسطۀ اعتمادی که به اینفلوئنسر دارند به توصیۀ آن‌ها توجه می‌کنند.

در آموزش اینفلوئنسرمارکتینگ کسب‌وکارهای اینترنتی و فروشگاه‌های اینستاگرامی باید دقیقاً بدانند که افراد اثرگذار در زمینۀ کالا یا خدمات آن‌ها چه کسانی هستند؟ فروشگاه‌های اینستاگرامی باید این افراد را زیر نظر داشته باشند و میزان اثرگذاری پیام آن‌ها در مخاطبانشان را بررسی کنند.

را کسب‌وکارهای اینستاگرامی به آموزش اینفلوئنسرمارکتینگ نیاز دارند؟

چرا با ظهور آموزش اینفلوئنسرمارکتینگ، بازاریابی سنتی منسوخ شد؟

سال 2005 یوتیوب، سال 2006 توییتر و پیش از آن‌ها فیس‌بوک برای دسترسی عموم مردم ایجاد شدند. تعداد بازدید این رسانه‌ها مجموعاً به بیش از 3 میلیارد بازدید در سال رسید و این ارقام بیش‌ازحد انتظار بود. این موارد در آن دوره در صدر رسانه‌های اجتماعی باقی ماندند. در ادامۀ این مسیر، اینستاگرام و پینترست نیز به این لیست پیوستند و مسیر مارکتینگ را تغییر دادند.

بازاریابی شکل جدیدی به خود گرفت و با پیشرفت اینترنت موبایل در سال 2014 مردم بسیار بیش از پیش به هم مرتبط شدند. مردم تمایل دارند تا طبیعی‌ترین واقعی‌ترین چیزها را ببینند و اینفلوئنسر مارکتینگ به‌خوبی توانست این خواستۀ آنان را برآورده کند.

در سال 2015 سطح اعتماد جهانی به اینفلوئنسرها به میزان چشمگیری پیشرفت کرد و گزارش تبلیغات نیلسون نشان داد معتبرترین تبلیغات، به‌طور مستقیم از سوی افرادی است که مردم آن‌ها را می‌شناسند و به آن‌ها اعتماد دارند.

در یک تحقیق گروهی بیش از 83 درصد از افراد اعلام کرده بودند که به میزان بسیار زیادی به پیشنهادها و توصیه‌های دوستان و آشنایان برای دریافت خدمات یا خرید کالا اعتماد می‌کنند. همچنین نکتۀ جالب انگیز این تحقیق آن بود که 66 درصد از این افراد اعلام کردند که به نظرات مشتریان یا خریداران که به‌صورت آنلاین محصول خود را عرضه کرده‌اند، اعتماد می‌کنند.

نتیجه‌گیری این تحقیق نشان داد که افراد تأثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی می‌توانند در رتبۀ دوم پس از دوستان و خانواده قرار بگیرند. مردم در دنیای امروزی از سیل عظیم تبلیغات مستقیم و غیرکاربردی خسته هستند و به‌صورت غیرمستقیم شرکت‌ها و محصولات مختلف را می‌بینند ولی فرصت انتخاب یا تصمیم‌گیری ندارند. ظهور اینترنت و توسعۀ رسانه‌های اجتماعی شرایطی را فراهم کرد که اینفلوئنسر مارکتینگ به میزان سریع و وسیعی گسترش پیدا کند و قدرتمند شود و فرصت مقایسه را به افراد اینفلوئنسر بدهد تا آن‌ها شرکت‌های برتر را معرفی کنند.

یادگیری و آموزش اینفلوئنسرمارکتینگ برای چه کسانی لازم است؟

  • افرادی که به یادگیری روش‌های اصولی بازاریابی تأثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ علاقه‌مند هستند.
  • افرادی که تصمیم گرفته‌اند در زمینۀ کسب و کار خود به یک اینفلوئنسر تبدیل شوند.
  • افرادی که علاقه‌مند هستند از اینفلوئنسر مارکتینگ برای توسعه و پیشرفت فروشگاه اینترنتی یا کسب و کار آنلاین خود استفاده کنند.
  • افرادی که علاقه‌مند هستند کسب و کار سنتی خود را به کسب و کار اینترنتی تبدیل کنند.
  • افرادی که قصد دارند مؤثرترین روش‌های تبلیغاتی دنیای دیجیتال و مدرن امروزی را بشناسند.
  • افرادی که قصد دارند در فروشگاه اینستاگرامی خود بالاترین سطح رضایت مردمی را داشته باشند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چگونه باید انجام شود؟

در طی سال‌های اخیر یک اصطلاح جدید در کشور بیشتر به چشم آمده است. اینفلوئنسر مارکتینگ که به بازاریابی به کمک افراد اثرگذار شناخته می‌شود در کشور ما نیز همانند تمام کشورها فراگیر شد.

آموزش اینفلوئنسرمارکتینگ

در حقیقت اینفلوئنسر مارکتینگ به یک رسانۀ اجتماعی خاص اطلاق نمی‌شود و محدود نیست اما در کشور ما این اصطلاح مفهوم اصلی خود را در سطح شبکه‌های اجتماعی و در بین ابزارهای اجتماعی دیجیتال بیشتر با اینستاگرام عجین شده است. به‌طوری‌که بسیاری از مردم اصلاً عبارات اینفلوئنسر تلگرام یا وبلاگ نویس اینفلوئنسر را حتی نشنیده‌اند.


بیشتر بخوانید: چطور با اینفلوئنسرمارکتینگ در اینستاگرام، فروش را افزایش دهیم؟

تعریف اینفلوئنسر چیست و اینفلوئنسر به چه کسی گفته می‌شود؟

هرکس بتواند روی رفتار یا تصمیم افراد دیگر تأثیر داشته باشد، شخص اینفلوئنسر شناخته می‌شود. در مقیاس‌های تجاری و در فضای اینترنت کاربرد اینفلوئنسر برای کسانی به‌کاربرده می‌شود که توانایی اثرگذاری بر رفتار و تصمیم تعداد بیشتری از افراد را داشته باشد.

در این روش هر فروشگاه اینستاگرامی تلاش می‌کند تا با انتخاب اثرگذارترین فرد در زمینۀ کسب و کار خود بر رفتار و تصمیم آن‌ها تأثیر داشته باشد. سپس از این طریق اطلاعات محصول یا خدمات خود را به مخاطبان ارائه کند.

علمی‌ترین تعریف برای اینفلوئنسر این است که این اصطلاح به فردی حقیقی یا حقوقی اطلاق می‌شود که کسب‌وکارها او را به‌عنوان مشتری اطلاق نمی‌کنند بلکه از او می‌خواهند متناسب با برند، محصول با خدمات آن‌ها محتوای جذاب تولید کند و به این وسیله آن را به مخاطبان خود توصیه کند و در مقابل این اثرگذاری را جبران می‌کند.

مکانیسم جبران این اثرگذاری در کسب و کارهای مختلف به روش های متفاوت تعیین و پرداخت می‌شود. روش های جبران یا پرداخت هزینۀ اینفلوئنسرها عبارت هستند از:

  • دریافت هزینه یا پول مشخص در مقابل تأثیرگذاری اینفلوئنسر با رفتار و تصمیم مخاطبان خود.
  • تبلیغ متقابل یک اینفلوئنسر توسط همان شرکت یا برند در صورت تساوی در میزان اثرگذاری یا رضایت طرفین.
  • استفادۀ رایگان و یا همراه با تخفیف اینفلوئنسر از خدمات و کالاهای فروشگاه اینستاگرامی.
  • دریافت درصدی از فروش در مقابل فروشی که به‌واسطۀ اینفلوئنسر ایجاد می‌شود.

تمایز اینفلوئنسر مارکتینگ با سایر روش های تبلیغاتی این است که در این روش هدف اصلی و تمرکز مهم کسب‌وکارها این است که اثرگذاری بر رفتار و تصمیم مخاطبان به‌واسطۀ کسانی که قدرت تأثیرگذاری دارند، انجام شود. هزینۀ این تأثیرگذاری از تأثیرگذاری مستقیم کمتر و میزان اثربخشی آن بیشتر است.

انواع اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام

اینفلوئنسرهای اینستاگرامی که مهم‌ترین مهره‌های اینفلوئنسر مارکتینگ را تشکیل می‌دهند به چند دسته تقسیم می‌شوند. با توجه به توانایی هر کسب و کار یا فروشگاه اینستاگرامی در پرداخت هزینه و میزان اثرگذاری تبلیغات آن‌ها توسط اینفلوئنسرها، اینفلوئنسر انتخاب می‌شود. انواع اینفلوئنسرها در آموزش اینفلوئنسرمارکتینگ شامل دسته‌های زیر هستند:

سلبریتی‌ها یا افراد مشهور جوامع

قبل از ظهور اینستاگرام تعداد زیادی از افراد به‌واسطۀ فعالیت هنری، فرهنگی، اجتماعی یا سیاسی که بخشی از شغل و حرفۀ آن‌ها نیز بوده است به شهرت رسیده‌اند. این افراد در سطح اینستاگرام و رسانه‌های اجتماعی نیز شهرت خود را حفظ می‌کنند و عموم جامعه که این افراد را می‌شناسند آن‌ها را دنبال می‌کنند. خواننده‌ها، سیاست‌مداران، بازیگران و برخی از چهره‌های علمی جزء این گروه هستند.

بازیگرانی مانند مهران مدیری، الناز شاکردوست و رامبد جوان و علی دایی از سلبریتی‌های ایرانی هستند. این افراد تأثیر بسیار زیادی در تصمیم‌گیری افراد جامعه دارند و کسانی که تبلیغ محصول یا خدمات و کالای خود را به سلبریتی‌ها می‌سپارند تأثیر بسیار زیاد تبلیغ آن‌ها کاملاً مشهود است.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    مزایا و معایب تبلیغات سلبریتی‌ها

    از مهم‌ترین مزایای تبلیغ سلبریتی ها این است که تبلیغ این افراد از اثرگذاری بسیار بالایی برخوردار است و اکثر دنبال کنندگان آن‌ها، تبلیغ را می‌بینند و نتایج حاصل از این تبلیغات بسیار مثبت و ایده آل است.

    اما از مهم‌ترین معایب اینفلوئنسر مارکتینگ توسط سلبریتی‌ها این است که هزینۀ این تبلیغات بسیار زیاد است و ممکن است بسیاری از فروشگاه‌های اینستاگرامی کوچک توانایی پرداخت این هزینه را نداشته باشند.

    از معایب مهم دیگر تبلیغات توسط سلبریتی‌ها این است که بسیاری از آن‌ها تبلیغ کردن را نمی‌پذیرند و باوجوداینکه تبلیغات آن‌ها درآمد زیادی به همراه دارد، آن را قبول نمی‌کنند.

    مگااینفلوئنسرها

    مگااینفلوئنسرها آن دسته از اینفلوئنسرهایی هستند که بیش از 1 میلیون دنبال کننده دارند. این گروه از اینفلوئنسرها معمولاً شهرت خود را به‌واسطۀ فعالیت در فضای اینترنت و فعالیت‌های اجتماعی به دست آورده‌اند.

    بازیگران، ورزش‌کاران و هنرمندان به دلیل شهرتی که از گذشته کسب کرده‌اند با سرعت بیشتری در فضای رسانه‌های اجتماعی شناخته می‌شوند و مردم نیز راحت‌تر به آن‌ها اعتماد می‌کنند.

    مزایا و معایب تبلیغات مگااینفلوئنسرها

    مگااینفلوئنسرها معمولاً با برندها و شرکت‌های بسیار بزرگ فعالیت می‌کنند. تبلیغات کسب و کارهای اینترنتی و فروشگاه‌های اینستاگرامی کوچک توسط این گروه پذیرفته می‌شود و در صورت قبول تبلیغات، هزینۀ بسیار زیادی باید پرداخت شود.

    انواع اینفلوئنسرمارکتینگ در اینستاگرام

    این افراد برای پذیرش تبلیغات معمولاً فیلترهای زیادی را قرار می‌دهند و بسیار محتاطانه رفتار می‌کنند. برقراری ارتباط مستقیم با آن‌ها به‌سختی امکان‌پذیر است و باید پروسه‌های تبلیغات توسط مدیر داخلی هماهنگ شود.


    بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع اینفلوئنسر در اینستاگرام برای تبلیغات موفق

    ماکرو اینفلوئنسرها

    ماکرو اینفلوئنسرها به افرادی گفته می‌شود که در اینستاگرام بین 100.000 نفر تا 1 میلیون نفر دنبال کننده دارند. این گروه از اینفلوئنسرها به‌واسطۀ فعالیت تخصصی که در اینستاگرام دارند، شهرت کسب کرده‌اند.

    میزان دسترسی به این گروه از اینفلوئنسرها در مقایسه با مگااینفلوئنسرها بسیار ساده‌تر است و به دلیل ارتباط صمیمانه‌تری که با مخاطبان خود، اثرگذاری آن‌ها بیشتر است. محبوبیت ماکرواینفلوئنسرها بسیار زیاد است و یکی از تأثیرگذارترین گروه‌ها در آموزش اینفلوئنسرمارکتینگ به آن‌ها پرداخته می‌شود.

    مزایا و معایب تبلیغات ماکرواینفلوئنسرها

    اگر قصد دارید یکی از بهترین تجربه‌های تبلیغات در اینستاگرام را داشته باشید، می‌توانید اینفلوئنسرمارکتینگ خود را با ماکرواینفلوئنسرها آغاز کنید. این گروه از اینفلوئنسرها با هزینه‌های مناسب‌تر در مقایسه با گروه‌های قبلی تبلیغات شما را می‌پذیرند و به دلیل فعالیت تخصصی، علاقه و سلیقۀ مخاطبان آن‌ها نیز شناخته‌شده است.

    اما یکی از معایب مهم در این گروه، خرید فالوورهای تقلبی توسط برخی افراد برای رسیدن به این آمار و ارقام است. پس برای انتخاب فالوورهای موردنظر باید علاوه بر تعداد دنبال کننده، میزان فعالیت و اینگیجمنت آن‌ها بررسی شود.

    میکرواینفلوئنسرها

    از کوچک‌ترین گروه‌های اینفلوئنسر، میکرواینفلوئنسرها هستند. تعداد مخاطبان این گروه از اینفلوئنسرها بین 1000 تا 100.000 نفر است. یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین دلایلی که می‌توان اینفلوئنسرمارکتینگ را به یکی از بهترین گزینه ها برای کمپین‌های بازاریابی برشمرد این است که به دلیل کم بودن تعداد دنبال کنندگان میزان صمیمت بسیار بیشتر و تعامل بسیار خوب است.

    مزایا و معایب میکرواینفلوئنسرها

    یکی از بهترین مزایای اینفلوئنسرمارکتینگ این است که برقراری ارتباط با این گروه از اینفلوئنسرها بسیار ساده‌تر است. هزینۀ تبلیغات میکرواینفلوئنسرها بسیار کمتر و ارتباط صمیمی مخاطبان با اینفلوئنسر موجب افزایش میزان تعامل می‌شود.

    میکرواینفلوئنسرها از مناسب‌ترین گزینه ها برای کسب و کارهای آنلاین و فروشگاه‌های اینترنتی هستند. اگر فروشگاه اینستاگرامی خود را به‌تازگی راه‌اندازی کنید. از میکرواینلوئنسرها می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین و معتبرین روش‌ها، توسط میکرواینفلوئنسرها است.

    هر فروشگاه اینستاگرامی و کسب و کار آنلاین باید متناسب با میزان پاسخ‌گویی خود در رسیدگی به مشتریان فعالیت کند. به‌طور مثال فروشگاه اینستاگرامی که 2 هزار نفر دنبال کننده دارد اگر درخواست تبلیغات خود را به مگااینفلوئنسرها بسپارد اگر طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های آنلاین به‌صورت دقیق و از پیش تعیین‌شده انجام‌نشده باشد هزینۀ تبلیغات و زمان خود را از دست بدهد.


    بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام

    کوتاه در مورد آموزش اینفلوئنسرمارکتینگ

    • یکی از بهترین و بروزترین روش های بازاریابی برای کسب‌وکارها که یادگیری آن از هر آموزشی ضروری‌تر است، آموزش اینفلوئنسرمارکتینگ است.
    • در این روش از مارکتینگ تبلیغات توسط افراد اثرگذار انجام می‌شود. تحلیل و بررسی متخصصان بازاریابی نشان می‌دهد که تبلیغات توسط افرادی که مردم آن‌ها می‌شناسند و به آن‌ها اعتماد دارند بیش از سایر روش‌ها است.
    • با توجه به ظهور اینترنت و ایجاد روابط گسترده بین مردم، روش های مارکتینگ سنتی منسوخ‌شده و روش های نوین جایگزین شده‌اند. شما نیز می‌توانید با این روش کسب و کار خود را به‌خوبی ارتقا دهید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.