بانک اطلاعاتی مشتری چیست و چه مزایایی دارد؟

1

سازمان‌ها در عصر تجارت الکترونیک، برای ذخیره و مدیریت حجم کلانی از اطلاعات خود به بانک اطلاعاتی یا دیتابیس (Database) متکی هستند؛ بنابراین بانک اطلاعاتی مشتریان می‌تواند به ابزاری کارآمد برای پشتیبانی و ساده‌سازی فرآیندهای تجاری خاص تبدیل شود و نرخ فروش‌تان را به‌طرز قابل توجهی افزایش دهد.

بانک اطلاعاتی مشتریان، مهم‌ترین ابزار تیم فروش محسوب می‌شود زیرا تیم فروش بااستفاده از این داده‌ها می‌توانند به سوالات، سریع‌تر پاسخ دهند، پیام‌ها، ایمیل‌ها و جوایز خرید را مشخص کنند و به مشتریان، پشتیبانی مفیدتری ارائه دهند. اگر بانک اطلاعاتی مشتری ساختار دقیق و ماهرانه‌ای داشته باشد، شرکت از تصمیمات هدفمندتری برای فروش خود سود می‌برد و مقدمات پیش‌فروش هم باسرعت بالاتری تکمیل می‌شود. در ادامه این مقاله از پادرو سعی می‌کنیم تا به مفهوم بانک اطلاعاتی مشتری و مزایای استفاده از آن بپردازیم.

بانک اطلاعاتی مشتری چیست؟

بانک اطلاعاتی مشتریان یا دیتابیس مشتریان (Customer Database) سیستمی است که اطلاعات خریداران را جمع‌آوری، ذخیره و مدیریت می‌کند تا صاحبان کسب‌وکار بتوانند با مشتریان خود ارتباط بهتری برقرار کنند و به نیازهای آنها پاسخ مناسب دهند و به‌دنبال آن نرخ فروش خود را تا سطح قابل‌توجهی بالا ببرند.

بسیاری از افراد، لیست پستی مشتری و بانک اطلاعاتی آن‌ها را یکی می‌دانند درحالی که لیست پستی مشتری، فهرست ساده‌ای از اسامی، آدرس و شماره تلفن‌هاست و بانک اطلاعاتی مشتری، اطلاعات کامل‌تری از مشتریان را شامل می‌شود. بانک اطلاعاتی مشتری می‌تواند شامل اطلاعات مربوط به‌شخص مشتری، مانند: نام، آدرس، شماره تلفن، ایمیل، سن، جنس، وضعیت تأهل و اطلاعات مربوط به خریدهای گذشته مانند: خرید قبلی، قرارداد و… باشد.

فراموش نکنید، این‌که بانک اطلاعاتی شما چقدر می‌تواند کامل باشد به عواملی چون: اهداف شما، سرنخ‌هایی که دارید، نوع داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید و این‌که شرکت شما چگونه از این داده‌ها استفاده می‌کند بستگی دارد.


بیشتر بخوانید: آموزش ساخت بانک اطلاعات مشتریان برای فروشگاه‌های آنلاین

مزایای استفاده از بانک اطلاعاتی مشتریان

یکی از کاربردهای مهم استفاده از بانک اطلاعاتی مشتری این است که به‌شما کمک می‌کند تا در هرزمان و شرایطی به مشتریان خود دسترسی داشته باشید و تعامل خود را با آن‌ها افزایش دهید و برای بخش بازاریابی و فروش بیشتر، برنامه‌ریزی مفیدتری داشته باشید.

در ادامه به برخی از مزایای استفاده از بانک اطلاعاتی مشتریان می‌پردازیم:

  • استفاده از بانک اطلاعاتی مشتریان سبب می‌شود تا به درک عمیق‌تری نسبت به مشتریان‌تان برسید و بتوانید نیازها و علایق آن‌ها را بهتر شناسایی کنید.
  • با دسترسی به بانک اطلاعاتی مشتری می‌توانید پیام‌ها و خدمات را شخصی‌سازی کرده و با ارائه پیشنهادات متناسب با مشتریان، باعث افزایش رضایت آن‌ها شوید.
  • استفاده مفید از داده‌ها می‌تواند هزینه‌ها را به حداقل برساند. خدمات مشتری بهتر، بازاریابی هدفمند، ارتباطات مؤثرتر می‌توانند هزینه‌ها را کاهش دهند.  
  • وفاداری مشتریان می‌تواند با استفاده مناسب از پایگاه داده مشتریان افزایش پیدا کند.
  • شما می‌توانید با تجزیه و تحیل الگوهای خرید قبلی، رفتار مشتریان و فروش آینده را پیش‌بینی کنید و استراتژی خود را براین اساس تنظیم کنید.
  • با شناخت بهتر مشتری می‌توانید بازارهای جدیدی را شناسایی کنید و در آن حضور یابید.
  • دسترسی آسان تیم فروش به اطلاعات مشتریان می‌تواند موجب پاسخ سریع آن‌ها به نیازهای مشتریان و ارائه راه‌حل کارآمد به آن‌ها شود.
  • تیم بازاریابی با نگاه دقیق‌تر به بانک اطلاعاتی مشتریان می‌تواند فعالیت‌های هدفمندتری را دنبال کند و با ارائه استراتژی‌های قدرتمند به مشتریان خود دست یابد.
  • تیم‌های خدمات پس‌از فروش با درنظر گرفتن سوابق و تاریخچه مشتریان می‌توانند به شکایات و پیشنهادات آن‌ها پاسخ مناسب دهند و خدماتی باکیفیت‌‌تر به مشتریان ارائه کنند.
  • شناخت و بررسی عوامل مؤثر در عدم خرید، لغو قبلی و ترجیحات خرید مشتری و تصمیم‌گیری شما براساس این داده‌های حقیقی می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری در کسب‌وکارتان شود.

به‌طور کلی در یک سطح استراتژیک می‌توان از بانک اطلاعاتی مشتری برای ایجاد شخصیت‌های خریدار، نقشه‌های سفر مشتری و قیف‌های فروش بهره برد.

مزایای استفاده از بانک اطلاعاتی مشتریان

نرم‌افزار سی آر ام (CRM)

شما بااستفاده از نرم‌افزار CRM می‌توانید داده‌های گسترده و تاریخچه مشتری را به‌صورت نمودارهای گرافیکی کارآمد مشاهده کنید. همچنین می‌توانید از هر تعداد مجموعه داده مورد نظرتان، سریعاً به اطلاعات مربوط به تجزیه‌وتحلیل آن مجموعه دست‌پیدا کنید.

یکی از نرم‌افزارهای CRM، نسخه رایگان HUBSPOT CRM (سی آر ام هاب اسپات) است. این نرم‌افزار بانک اطلاعاتی مشتریان رایگان، به شما این امکان را می‌دهد تا سرنخ‌ها را به‌خوبی ردیابی کنید، تعاملات مشتری را در هر کانال ارتباطی در یک مکان واحد ثابت کنید و فرآیند فروش را هم مدیریت کنید. همچنین می‌توانید از دیگر نرم‌افزارهای CRM مانند AIRTABLE، CAPSULE، AGILE CRM و نرم افزارهای سی آر ام فارسی بهره‌مند شوید.

مزایای استفاده از بانک اطلاعاتی مشتری:

  • بهبود خدمات به مشتریان: با شناخت بهتر مشتریان، می‌توانید خدمات و پشتیبانی بهتری به آنها ارائه دهید.
  • افزایش فروش: با استفاده از اطلاعات مربوط به خرید، می‌توانید پیشنهادات و تخفیف‌های شخصی‌سازی شده به مشتریان ارائه دهید و احتمال خرید آنها را افزایش دهید.
  • جذب مشتریان جدید: با استفاده از اطلاعات مربوط به علایق و نیازهای مشتریان، می‌توانید کمپین‌های بازاریابی هدفمند و موثرتری را اجرا کنید.
  • بهبود راندمان و بهره‌وری: با استفاده از سیستم CRM، می‌توانید وظایف مربوط به مدیریت ارتباط با مشتریان را به طور خودکار انجام دهید و در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید.

انواع مختلف بانک اطلاعاتی مشتری

  • سیستم‌های CRM مبتنی بر ابر: این سیستم‌ها به‌صورت آنلاین اجرا می‌شوند و می‌توان از طریق اینترنت به آنها دسترسی داشت.
  • سیستم‌های CRM مبتنی بر محل: این سیستم‌ها بر روی سرورهای داخلی شرکت نصب می‌شوند.
  • سیستم‌های CRM SaaS: این سیستم‌ها به عنوان یک سرویس ارائه می‌شوند و نیازی به نصب یا نگهداری ندارند.

هنگام انتخاب سیستم CRM، باید به موارد زیر توجه کنید:

  • نیازهای خود: چه نوع اطلاعاتی را می‌خواهید جمع‌آوری و ذخیره کنید؟ چه نوع وظایفی را می‌خواهید با استفاده از سیستم CRM انجام دهید؟
  • بودجه خود: سیستم‌های CRM می‌توانند از نظر قیمت بسیار متفاوت باشند.
  • مقیاس شرکت: سیستم‌های CRM برای شرکت‌های کوچک و بزرگ وجود دارند.
  • قابلیت استفاده: سیستم CRM باید آسان و قابل استفاده باشد.

پیشنهاد مقاله: چرخه عمر مشتری چیست و محاسبه آن چه تاثیری در فروش دارد؟

سخن آخر

همان‌طور که دریافتیم، بانک اطلاعاتی مشتریان از ابزارهای کارآمد در دنیای تجارت اینترنتی به‌شمار می‌آید. درواقع صاحبان کسب‌وکار می‌توانند بااستفاده از بانک اطلاعاتی مشتری که به‌صورت جامع و دقیق گردآوری شده، تصمیمات آگاهانه‌تری در چشم‌انداز تکنولوژیک درحال تحول امروز بگیرند و با ایجاد وفاداری مشتریان، سود بیشتری کسب کنند.

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با ماهیت بانک اطلاعاتی مشتری و مزایای استفاده از آن آشنا کنیم تا بتوانید با استفاده از این سلاح مهم به ارتقاء شغلتان در این فضای پررقابت کمک کنید.

برای دسترسی به خبرنامه رایگان پادروکلاب، فرم زیر را پر کنید.

    سوالات متداول بانک اطلاعاتی مشتری

    منظور از بانک اطلاعاتی مشتریان چیست؟

    بانک اطلاعاتی مشتریان یا دیتابیس مشتریان (Customer Database) مجموعه‌ای از داده‌ها درمورد مشتریان است که شامل: نام، اطلاعات تماس، مشخصات جمعیتی و یا شرکت، ویژگی‌های مرتبط با حرفه، رفتار خرید و… است.

    بهترین نرم‌افزار بانک اطلاعاتی مشتریان چیست؟

    بهترین سیستم‌های دیتابیس مشتریان، نرم‌افزارهای CRM هستند که با نام سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری هم شناخته می‌شوند. این نرم‌افزارها، ویژگی‌های یک پایگاه اطلاعات را دراختیار شما قرار می‌دهند.

    چه دیتاهایی در بانک اطلاعاتی مشتری جمع‌آوری می‌شود؟

    بانک اطلاعاتی مشتریان می‌تواند شامل اطلاعات شخصی مشتری مانند نام، آدرس و ایمیل، اطلاعات دموگرافیک مشتری هم‌چون: سن، جنس و وضعیت تأهل، اطلاعات مربوط به حرفه مشتری نظیر شغل مشتری و تماس‌های برقرار شده و اطلاعات مربوط به خریدهای قبلی مشتری مثل ترجیحات مشتری در خرید، میانگین بودجه خرید مشتری در یک بازه زمانی و… باشد.

    استراتژی‌های ساخت بانک اطلاعاتی مشتریان کدام‌اند؟

    برای ساخت پایگاه داده مشتریان می‌توانید از استراتژی‌هایی مانند: بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوا، استفاده از رسانه‌های اجتماعی، ردیابی بازدیدکنندگان وب‌سایت، استفاده از نظرسنجی و… بهره‌مند شوید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    1 نظر
    1. با سلام وبمستر عزیز پست عالی وبسایت ❤️زیبا دارید اگر تمایل به 📊افزایش بازدید بصورت 🎁رایگان داشته باشید به وبسایت ما سری بزنید
      برای دانلود نرم افزار 📈افزایش بازدید کاملا رایگان به لینک زیر بیایید👇

      https://sitebazdid.ir🌐

      🙏 مشتاقانه منتظر دیدار هستیم