نویگیشن (navigation) در استوری به چه معناست و چه کاربردی دارد؟

1

اگر صاحب یک فروشگاه اینستاگرامی یا اکانت تجاری در اینستاگرام هستید، قطعاً بررسی و مشاهده آمار اینستاگرام برایتان از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است. یکی از اصطلاحاتی که در اینسایت اینستاگرام اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، Navigation در استوری است.

Navigation در استوری، معیاری است که به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از واکنش کاربران خود به استوری هایی که قرار داده‌اید، داشته باشید. با توجه به اینکه استوری اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین قابلیت‌ها در این شبکۀ اجتماعی است، میزان استقبال کاربران از استوری های یک اکانت تجاری یا فروشگاهی اهمیت زیادی دارد. مطالبی که در این مقاله خواهید خواند:

اینسایت و Navigation در استوری اینستاگرام به صاحبان اکانت های تجاری کمک می‌کند تا از تعداد بازدید، فوروارد، بازگشت به عقب در استوری و رد کردن استوری اطلاع پیدا کنند. در این بررسی تخصصی، به درک بهتر اینسایت اینستاگرام می‌پردازیم و به‌صورت دقیق‌تر بخش Navigation در استوری را بررسی می‌کنیم.

navigation در استوری به چه معناست و چه کاربردی دارد

استوری های اینستاگرام با 500 میلیون بازدید در روز، به یکی از پرکاربردترین ویژگی‌های اینستاگرام تبدیل‌شده است. در حالی که فقط 5 سال از افزوده‌ شدن این قابلیت به اینستاگرام می‌گذرد، مردم هر روز از آن استفاده می‌کنند. Navigation در استوری به صاحبان اکانت های تجاری کمک می‌کند تا درک بهتری از میزان علاقه‌مندی دنبال کنندگان خود به استوری هایی که قرار می‌دهند، داشته باشند.

Navigation در استوری چیست؟

یکی از قسمت‌های پیچیده در اینستاگرام، Navigation است که تحلیل داده‌های آن به دانش و تخصص کافی نیاز دارد و شما برای اینکه بتوانید داده‌های این قسمت را تفسیر کنید باید اطلاعات کافی در اختیار داشته باشید. تب Navigation یکی از بهترین و هوشمندترین ابزارهای تحلیلی در اینستاگرام است که به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید استوری شما برای کاربران جذاب بوده است یا خیر؟

داده‌های این قسمت به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که چه تعداد از بازدیدکنندگان شما از استوری خارج‌شده یا چه تعداد از آن‌ها برای دیدن دوباره استوری به استوری قبل بازگشته‌اند.

در ادامه به تحلیل دقیق‌تر Navigation، دلیل استفاده از آن، و اهمیت داده‌های درج شده در این قسمت می‌پردازیم. Navigation شامل 4 فاکتور مهم است که یک استوری را آنالیز می‌کند. این فاکتورهای مهم عبارت هستند از:

  • Back Taps
  • Forward Taps
  • Next Story Swipes
  • Exit Story Taps
Navigation در استوری چیست

تحلیل Back Taps یا ضربۀ بازگشتی

Back Taps یا ضربه‌های بازگشتی تعداد دفعاتی است که کاربران برای مشاهدۀ استوری قبلی روی سمت چپ صفحۀ گوشی موبایل خود ضربه می‌زنند تا به استوری قبل بازگردند. بازگشت به استوری قبل نشانۀ خوبی است. این حرکت نشان می‌دهد که چه تعدادی از بازدیدکنندگان تمایل داشته‌اند استوری قبل را مجدد مشاهده کنند. این حرکت نشان می‌دهد استوری قبلی به میزان زیادی، جذاب و تأثیرگذار بوده است و نظر بیننده را به خود جلب کرده است.

کاربران به دلایل مختلفی برای دیدن استوری قبل روی سمت چپ صفحه ضربه می‌زنند. برخی ممکن است بخواهند متن آن را کامل‌تر و دوباره بخوانند، برخی ممکن است لازم بدانند در تصویر گذاشته‌شده بیشتر تفکر کنند، گاهی نیز برای شرکت در نظرسنجی به استوری قبل باز می‌گردند و برخی نیز برای گرفتن عکس از صفحه به استوری قبل بازمی‌گردند.

تحلیل Forward Taps یا ضربۀ رو به‌ جلو

یکی از فاکتورهایی که در Navigation در استوری باید به آن دقت داشته باشید آمار تب Forward است. در این قسمت شما می‌توانید مشاهده کنید که چه تعداد از کاربران یا بازدیدکنندگان استوری قبل از اتمام 15 ثانیه که مدت زمان یک استوری است، روی سمت راست صفحۀ گوشی موبایل ضربه زده‌اند تا استوری بعدی را مشاهده کنند.

این تب اطلاعات گوناگونی را در اختیار صاحبان پیج های بیزنسی یا فروشگاه‌های اینستاگرامی قرار می‌دهد. البته گاهی نمی‌توان از داده‌های موجود در این قسمت به نتیجه‌گیری صحیحی رسید.

اگر آمار تب Forward را به‌عنوان معیار میزان علاقه‌مندی بازدیدکنندگان به یک استوری قرار دهیم، ممکن است این آمار اینستاگرام برای شما تعجب‌آور باشد.

یکی از دلایل اصلی که نمی‌توان به‌صورت دقیق به این آمار اعتماد کرد این است که برخی از کاربران با نگه‌داشتن صفحۀ گوشی موبایل اطلاعات یک استوری را می‌خوانند یا به آن دقت می‌کنند و پس از مشاهدهٔ کامل استوری، برای رفتن به استوری بعدی روی سمت راست صفحه ضربه می‌زنند. این در حالی است که اینستاگرام این حرکت را امتیاز منفی تلقی کرده و آن را عدم علاقۀ کاربران به مشاهدۀ استوری یا اتمام زمان استوری لحاظ می‌کند.

چطور آمار تب Forward را تحلیل کنیم؟

شاید این سؤال برای شما ایجاد شده باشد که چگونه باید آمار تب Forward را تحلیل کنید تا به اطلاعات صحیح آن دسترسی پیدا کنید؟ پاسخ متخصصان دیجیتال مارکتینگ به این پرسش این است که شما می‌توانید با در نظر گرفتن بیشترین و کمترین عدد، میانگین آن را به دست آورده و آن را با استوری های روزهای قبل مقایسه کنید. در نهایت نیز این عدد را با تعداد دنبال کنندگان خود مقایسه کنید.

از نظر اینستاگرام هرچه عدد تب Forward بالاتر باشد یعنی استوری ها از جذابیت کمتری برخوردار بوده و هرچه عدد آن کمتر باشد یعنی کاربران برای دیدن کامل آن‌ها علاقۀ بیشتری دارند. به همین دلیل متخصصان دیجیتال مارکتینگ توصیه می‌کنند برای داشتن آمار دقیق از این تب در استوری فیلم کوتاه و جذاب قرار دهید.

تحلیل Next Story Swipes

تب Next Story Swipes به شما نشان می‌دهد که چه تعداد از بازدیدکنندگان استوری های شما برای دیدن استوری های کاربر بعدی اقدام کرده‌اند. این قابلیت درواقع به این معنی است که بازدیدکنندۀ استوری، از استوری های شما عبور کرده است تا دیگر ادامۀ آن‌ها را تماشا نکند و به استوری های کاربر بعدی منتقل شود.

اگر روزانه تعداد زیادی استوری منتشر می‌کنید این معیار می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید بازدیدکنندگان شما به کدام یک از موضوعاتی که در استوری قرار می‌دهید علاقۀ کمتری دارند.

شما به‌عنوان صاحب یک اکانت تجاری یا فروشگاه اینستاگرامی، می‌توانید این معیار را برای خود تجزیه و تحلیل کرده و از آن برای توسعه و ارتقاء محتوای استوری ها استفاده کنید.

این فاکتور به شما نشان می‌دهد که دقیقاً کاربران شما به کدام محتوایی که منتشر می‌کنید، علاقه ندارند و ترجیح می‌دهند تا دیدن استوری ها را ادامه ندهند. این یعنی شما باید از انتشار این گونه محتواها اجتناب کرده و محتوای استوری خود را مطابق با سلیقۀ کاربران خود قرار دهید.

تحلیل next story swipe در قسمت Navigation استوری اینستاگرام

بیشتر بخوانید: 10 تکنیک برای افزایش بازدید استوری اینستاگرام

تحلیل Exit Story Taps

یکی از قسمت‌های Navigation در استوری تب Exit Story است. این تب نشان دهندۀ آمار تعداد افرادی است که به‌طور کامل از استوری اینستاگرام خارج شده‌اند.

این آمار در واقع به محتوای استوری شما ارتباط زیادی نداد و لزوماً نشانۀ عملکرد محتوای شما در استوری نیست. کاربران اینستاگرام ممکن است برای انجام کارهای دیگر از استوری یا به‌طور کامل از فید اینستاگرام خود خارج شده باشند یا روی لینک قرار داده شده در استوری کلیک کرده باشند یا استوری را به سمت بالا بکشند و از آن خارج شوند.

آمار منتشر شده در این قسمت از نظر اینستاگرام برای امتیاز دادن به پیج های بیزنسی یا فروشگاه‌های اینستاگرامی از اهمیت کمتری برخوردار است و صرفاً برای نشان دادن آمار دقیق‌تر به صاحبان پیج های اینستاگرامی کاربرد دارد. همچنین آمار این تب، می‌تواند در تجزیه و تحلیل سایر تب‌ها کاربرد داشته باشد.

4 تب Back Taps، Forward Taps، Next Story Swipes و Exit Story Taps مهم‌ترین معیارهای Navigation در استوری اینستاگرام هستند که برای تحلیل داده‌های این قسمت به‌صورت دقیق کاربرد دارند.

نحوۀ دسترسی به Navigation در استوری اینستاگرام

 برای دسترسی به اطلاعات موجود در قسمت در Navigation در استوری، باید پیج اینستاگرامی شما یک اکانت تجاری یا بیزنسی باشد. درصورتی‌که اکانت شما، اکانت شخصی باشد، شما واجد شرایط لازم برای بررسی آمار این قسمت در استوری اینستاگرام خود نخواهید بود.

بنابراین اولین گام برای دسترسی به Navigation در استوری، این است که وضعیت اکانت خود را بررسی کنید. برای بررسی این موضوع باید مسیر زیر را طی کنید:

وارد حساب کاربری در اینستاگرام شده و در قسمت تنظیمات وارد بخش Account شوید.

  • اگر گزینۀ Switch to Personal Account مشاهده کردید به این معنی است که حساب کاربری شما از قبل به حالت تجاری تبدیل شده است و فروشگاه اینستاگرامی شما قابلیت‌های لازم برای یک فروشگاه تجاری را دارد.
  • اگر حساب شما به شکل تجاری نباشد گزینۀ Switch to Professional Account را مشاهده خواهید کرد که باید روی آن کلیک کنید و در ادامه جزئیات مربوط به حساب بیزنسی یا تجاری خود را در اینستاگرام تکمیل کرده و حساب فیس بوک خود را نیز به حساب کسب و کار یا حساب Creator متصل کنید. حالا شما می‌توانید به بخش آنالیتیکس اینستاگرام خود دسترسی داشته باشید.
فعالسازی اکانت تجاری در اینستاگرام

با داشتن اکانت تجاری یا بیزنسی در اینستاگرام، برای دسترسی به Navigation در استوری فقط کافی است روی نماد چشم که روی هر استوری قرار دارد کلیک کرده و تب Insight را که در سمت چپ قرار دهید انتخاب کنید. با اسکرول کردن به سمت پایین می‌توانید Navigation و تب‌های آن را که اطلاعات لازم برای تحلیل میزان علاقه‌مندی کاربران به استوری ها را نشان می‌دهد، بررسی کنید.

تحلیل داده‌های آماری در استوری

استوری اینستاگرام، از محبوبیت زیادی بین کاربران این شبکهٔ اجتماعی برخوردار بوده و مدت زمان عمر آن فقط 24 است. استوری‌ها، به دلیل کوتاه و جذاب بودن‌شان، به یکی از مهم‌ترین ابرازهای اینستاگرام برای بررسی محبوبیت پیج های فروشگاهی و تجاری تبدیل‌ شده‌اند.

اگر صاحب یک فروشگاه اینستاگرامی هستید، باید بدانید که امکان درج لینک و ابزارهای نظرسنجی در استوری وجود دارد که بسیاری از کاربران از آن استقبال می‌کنند. شما می‌توانید برای بررسی داده‌های آماری استوری، به قسمت insight-account رفته و با اسکرول کردن، آمار استوری را بررسی کنید. در این قسمت، علاوه بر دسترسی به Navigation در استوری داده‌های زیر را نیز مشاهده می‌کنید:

  • Impressions: معنی impression این است که چه تعداد از استوری شما بازدید شده است. این عدد تعداد دفعاتی که استوری مشاهده‌شده است را نشان می‌دهد و ممکن است استوری شما توسط یک نفر چند بار مشاهده‌شده باشد. به همین دلیل این عدد گاهی از تعداد دنبال کنندگان نیز ممکن است بیشتر باشد.
  • Reach: این عدد تعداد اکانت هایی که استوری را مشاهده کرده‌اند، نشان می‌دهد.

تفاوت reach و view در اینستاگرام بسیار مهم است و برخی از صاحبان پیج های فروشگاهی از آن اطلاع ندارند. ویو مخصوص پست‌های ویدئویی کمتر از یک دقیقه است و عدد آن نشان دهندۀ تعداد افرادی است که ویدئو را بیشتر از چند لحظه دیده‌اند، اما ریچ تعداد تمام افرادی است که ویدئو را دیده‌اند یا حتی از آن رد شده‌اند. به همین دلیل عدد ریچ معمولاً بالاتر است.

روش بالا بردن آمار بازدید استوری ها در اینستاگرام

هر کسب‌وکاری که در اینستاگرام در حال فعالیت است، علاقه دارد تا پیج کاری خود را توسعه داده و آن را بهبود ببخشد. امروزه هر یک از کاربران اینستاگرام تعداد زیادی از پیج های مختلف را دنبال می‌کنند.

اگر پیج شما جذابیت لازم را برای کاربران نداشته باشد و پست و استوری های آن را بازدید نکنند، اینستاگرام پست و استوری های شما را به کاربرانتان نشان نمی‌دهد و کاربران در زمان کوتاهی شما را از یاد می‌برند.

یکی از روش‌های مهم برای یادآوری پست، استوری، لایو و پست‌های طولانی که در اینستاگرام قرار می‌دهید این است که کاربران شما نوتیفیکیشن را روشن کنند. در قسمت بالای هر پیج اینستاگرام، یک زنگوله وجود دارد که با کلیک کردن روی آن می‌توانند نوتیفیکیشن دسترسی پیدا کنند.

یکی از نکات دیگری که اهمیت زیادی در بالا بردن آمار بازدید پست‌ها و استوری های اینستاگرام دارد، انتشار محتواهای اخلاقی، آموزشی و کاربردی است. در غیر این صورت، ممکن است صفحه با مشکل فلاپ شدن مواجه شود.

معنی فلاپ شدن این است که آن دسته از افرادی که در اینستاگرام محتوای غیراخلاقی، سیاسی و نژادپرستانه منتشر می‌کنند توسط اینستاگرام شناسایی‌شده و فلاپ می‌شوند. به این صورت آمار محتوای آمار بازدید محتوای آن‌ها به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

فعال کردن قسمت نوتیفیکیشن استوری اینستاگرام

با روشن کردن قسمت نوتیفیکیشن استوری اینستاگرام و پست اینستاگرام کاربران می‌توانند بلافاصله پس از انتشار محتواهای شما آن را مشاهده کنند. با این روش اینستاگرام به میزان محبوبیت شما نیز امتیاز مثبت داده و پست و استوری های شما را به افراد بیشتری نشان می‌دهد.

جمع‌بندی

  • امروزه اغلب مردم در معرض بمباران اطلاعاتی قرار دارند. بنابراین، وقتی صحبت از شبکه‌های اجتماعی می‌شود، بسیاری از افراد محتواهای کوتاه را بیشتر ترجیح می‌دهند. استوری ها نیز به دلیل کوتاه بودن به یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های اینستاگرام تبدیل‌شده‌اند.
  • با وجود اینکه چندین سال از افزوده شدن قابلیت استوری به اینستاگرام می‌گذرد، زمان نمایش آن تغییر نکرده است. دلیل این تغییر نکردن نیز علاقۀ افراد به بازۀ زمانی کوتاه استوری هاست.
  • صاحبان اکانت های تجاری و بیزنسی باید با توجه به داده‌های آماری مربوط به استوری ها، آن‌ها را تحلیل و تفسیر کرده و از این طریق، به یکی از مهمترین استراتژی‌های این شبکۀ اجتماعی تسلط پیدا کنند.
  • Navigation در استوری، یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که آمار و اطلاعات آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مطلب، روش‌های بررسی و تحلیل بخش‌های مختلف تب Navigation، به منظور ارزیابی عملکرد استوری‌ها شرح داده شد. استفاده از این اطلاعات، می‌تواند تا حد زیادی به بهبود عملکرد استوری‌ها کمک کند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    1 نظر
    1. Yegane می گوید

      چرا در نویگشین استوری من فقط نکست استوری و فوروارد قرار دارد؟