نحوه ساخت کلاژ عکس در استوری و پست اینستاگرام به شکل حرفه‌ای

0

آیا تا به حال با مفهوم کولاژ یا کلاژ عکس برخورد داشته‌اید؟ کلاژ (تکه چسبانی) که یک لغت فرانسوی است، به مجموعه‌ای از تصاویر مختلف گفته می‌شود که با کنار هم قرار گرفتن، یک تصویر واحد را تشکیل می‌دهند. در شیوه سنتی هنر ساخت عکس نمی‌توانستیم کار خاصی انجام دهیم و تغییرات در یک عکس تنها به برش آن‌ها به اشکال خاص منتهی می‌شد. بنابراین سبک‌ها در یکی دو مورد معمولی خلاصه می‌شدند.

بعدها با روی کار آمدن فتوشاپ توانستیم قبل از استفاده از عکس روی آن تغییراتی ایجاد کنیم. با پیشرفت تکنولوژی، منابع تأثیرگذار در این هنر نیز گسترش یافتند و مفاهیمی مثل عکس دیجیتال پدید آمدند. امروزه می‌توان با استفاده از ابزارها و امکانات گوناگون عکس‌ها را به اشکال بسیار متنوع تغییر داد که یکی از سبک‌های آن ترکیب عکس‌ها برای ایجاد یک تصویر است.

کلاژ عکس چیست؟

تعریف کلاژ عکس

کلاژ عکس یا فتوکلاژ (Photo Collage) همانطور که گفتیم به روشی در تغییر عکس گفته می‌شود که به کمک آن، از قرار گرفتن چند تصویر دیگر یک قاب، عکسی جدید ساخته می‌شود. البته در تعریفی دیگر از این هنر که در فرهنگ لغت انگلیسی آن را جستجو کرده‌ایم، کلاژ به تصویری گفته می‌شود که از کنار هم قرار گرفتن و چسباندن چند تکه کاغذ رنگی و پارچه روی یک سطح تشکیل شده باشد. اصطلاح کلاژ تنها به تصاویر یا به صورت جزئی‌تر تنها برای عکس کاربرد ندارد و از آن برای صدا هم استفاده می‌شود.

تاریخچه کلاژ به عنوان یک هنر ژاپنی مربوط به 200 سال قبل از میلاد مسیح است. به طوری که خوشنویسان این کشور برای آماده کردن یک صفحه کاغذی مختص اشعار خود، تکه‌های پارچه و کاغذ را کنار یکدیگر می‌چسباندند. کمی بعدتر در قرون وسطی هنرمندان آثار هنری دینی مختلف را به کمک وسایلی مثل قطعات فلزی ارزشمند، انواع مصنوعات و سنگ‌های قیمتی و الیاف ظریف تزیین می‌کردند. در قرن نوزدهم به کلاژ عکس به عنوان یک هنر بیشتر توجه شد تا اینکه امروزه از آن در هنر ساخت و تغییر عکس دیجیتال هم استفاده می‌شود.

کلاژ عکس به قرار دادن چندین تصویر در یک قاب، قالب یا بوم گفته می‌شود که در نهایت یک تصویر واحد را تشکیل می‌دهند.

معرفی انواع کلاژ عکس

اگرچه گفتیم که به کلاژ عکس فتومونتاژ گفته می‌شود، اما واقعیت این است که این سبک هنری چندین ژانر مختلف دارد که به جز فتومونتاژ می‌توانیم به دکوپاژ و کلاژ پارچه هم اشاره کنیم. هر یک از این سبک‌ها تنوعی از اشکال گوناگون دارند و به شیوه خاص خود طراحی و ساخته می‌شوند. اما آنچه مهم است، تأثیر ریشه‌های ساخت کلاژ در ایجاد زمینه برای محبوبیت این هنر در عصر حاضر است. جایی که فناوری دیجیتال با هنر کلاژ در هم ترکیب شدند و کلاژ دیجیتال ظهور پیدا کرد. امروزه می‌توان به کمک انواع و اقسام برنامه‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای موبایلی عکس مورد نظر را ایجاد کرد.

کلاژ عکس سنتی

این نوع کلاژ یا فتوکلاژ به کنار هم قرار دادن انواع مصالح مثل پارچه روی یک سطح بوم گفته می‌شود. همانطور که در بخش‌های بالا گفتیم تاریخچه استفاده از کلاژ عکس سنتی به صدها سال پیش برمی‌گردد.

کلاژ عکس دستی

کلاژ دستی به فرآیند چسباندن چندین عکس چاپی در یک قاب یا عکس گفته می‌شود. این شیوه در دو قرن پیش رواج داشت و بیشتر ویراستاران از آن برای طراحی و استفاده در مجلات خود استفاده می‌کردند. به این شیوه فتومونتاژ می‌گویند.

بیشتر بخوانید: نصب مجدد اینستاگرام

کلاژ عکس دیجیتال

کلاژ عکس دیجیتال هم به لطف گسترش نرم‌افزار فتوشاپ رونق گرفت. هرچند که امروزه با روی کار آمدن فضاهایی مثل اینستاگرام، نرم‌افزارهای متعددی ایجاد شده‌اند که در زمان کوتاهی انواع کلاژ عکس را برای کارهای تبلیغاتی، هنری و مفهومی می‌سازند. شاید جالب باشد که بدانید امروزه می‌توان از هنر کلاژ عکس درآمد خوبی داشت.

کلاژهای عکس به انواع سنتی، دستی و دیجیتال گفته می‌شوند که هر یک تعریف مختص به خود را دارد و در زمینه‌ای خاص استفاده می‌شود.

کلاژ عکس در اینستاگرام

کلاژ عکس در اینستاگرام

اگر کمی در پیج‌های گوناگون دقیق شده باشید، حتماً بارها و بارها با عکس‌های کلاژ برخورد داشته‌اید. در فضای این شبکه اجتماعی کلاژ عکس بهترین ایده برای به ‌اشتراک‌گذاری بیش از یک عکس در پست یا استوری است. از طرف دیگر ساخت یک فتومونتاژ در زمان‌هایی که ایده برای تولید محتوا کم است، می‌تواند در جذب دنبال‌کننده‌های جدید و البته رضایت فالوئرهای قدیمی جذاب و منحصربه‌فرد باشد. اما سؤال اینجاست که چرا استفاده از کلاژهای عکس در اینستاگرام تا این اندازه طرفدار دارند؟

در پاسخ باید بگوییم بسیاری از ترندهای موجود در اینستاگرام توسط اینفلوئنسرهایی شروع می‌شوند که به صورت مداوم از راه‌های جدید برای خلاقیت در این فضا استفاده می‌کنند. به همین دلیل کلاژ عکس را نیز می‌توانید به عنوان یک روند بازاریابی و یا ترند محبوب در بخش‌های مختلف اینستاگرام پیدا کنید. این روند که در ابتدا تنها برای استوری اینستاگرام استفاده می‌شد، در حال حاضر برای فید این اپلیکیشن هم کاربرد دارد.

نحوه ساخت کلاژ عکس در استوری اینستاگرام

ایجاد کلاژ یک راه فوق‌العاده برای به اشتراک‌گذاری محتوای بیشتر با مخاطب است، بدون اینکه از فضای زیادی استفاده شود. به عنوان مثال شما می‌توانید از این سبک هنری برای به نمایش گذاشتن محصول خود از زوایای مختلف استفاده کنید یا یک تصویر از خود را در حالت‌های گوناگون در یک مکان ورزشی به اشتراک بگذارید. برای ساخت کلاژ عکس در اینستاگرام، یک روش بسیار ساده وجود دارد و آن هم استفاده از قابلیت خود این نرم‌افزار است.

در ادامه به شما نشان خواهیم داد که چگونه می‌توان از اینستاگرام برای ساخت کلاژ عکس استفاده کرد. این روش را می‌توان ساده‌ترین راه ساخت کلاژ معرفی کرد، اما با کمک آن می‌توانید هر تعداد عکسی را که دوست دارید با کمی خلاقیت تغییر دهید. برای ایجاد کلاژ عکس در استوری اینستاگرام باید مراحل زیر را طی کنید.

نحوه ایجاد فرمت اولیه عکس

  1. برنامه اینستاگرام را روی گوشی خود باز کنید.
  2. برای ایجاد داستان جدید باید از دو طریق اقدام کنید:
    • علامت  «+»را انتخاب کرده و روی آن کلیک کنید
    • از قسمت گوشه بالای سمت چپ برنامه بخش (Your Story) را لمس کنید.
  3. در ادامه باید یک تصویر را برای پس‌زمینه عکس کلاژ خود انتخاب کنید.
    • شاید بخواهید یک عکس جدید بگیرید. در هر صورت انتخاب با خودتان است.
  4. سپس روی علامت استیکر در گوشه چپ قسمت بالای تصویر کلیک کنید.
  5. حالا با بررسی نمادهای گوناگون، استیکر کلاژ مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  6. اگر دوست داشته باشید از چند نماد استفاده کنید، باید آن‌ها را به صورت جداگانه به کلاژ عکس خود بیفزایید، زیرا امکان اضافه کردن دسته‌جمعی آن‌ها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: افزایش فروش در اینستاگرام

نحوه ویرایش کلاژ عکس استوری

  1. بعد از انجام مراحل فوق، تصویر جدید خود را با فرمت مینیاتوری در تصویر پس‌زمینه مشاهده خواهید کرد.
    • در اینجا می‌توانید از انگشتان برای چرخاندن تصویر یا تغییر سایز آن استفاده کنید.
  2. با زدن روی تصویر مورد نظر خود نیز می‌توانید شکل آن را به صورت مربع، ستاره یا دایره تغییر دهید.
  3. در این مرحله باز هم می‌توانید یک عکس دیگر را به پس‌زمینه اضافه کنید.
    • این روند را تا جایی ادامه بدهید که تمامی تصاویر یا استیکرهای مورد نیازتان را به تصویر اضافه کرده باشید.
  4. اگر در خلال ویرایش کلاژ عکس بخواهید یک تصویر را حذف کنید، باید آن را گرفته و به سمت قسمت پایین صفحه بکشید تا ناپدید شود.
  5. در انتها پس از ساخت کلاژ عکس مورد نظر می‌توانید داستان خود را با دنبال‌کنندگانتان به اشتراک بگذارید.

برای ساخت کلاژ عکس اینستاگرام ساده می‌توانید از قابلیت‌های خود نرم‌افزار استفاده کنید.

نکته 1: اگر می‌خواهید از کلاژ خود برای یک پست معمولی اینستاگرام استفاده کنید، بعد از انجام مراحل ویرایش کلاژ و قبل از ارسال استوری، باید روی بخش سه نقطه گوشه سمت راست برنامه کلیک کرده و تصویر را در گالری خود ذخیره کنید. با این کار می‌توانید از کلاژ عکس هنری خود برای ایجاد یک پست اینستاگرام هم استفاده کنید.

نکته 2: اگر استفاده از تعدادی عکس محدود برای ساخت کلاژ عکس استوری اینستاگرام برای شما مهم نیست، می‌توانید از گزینه (Layout) برای این کار استفاده کنید.

اپلیکیشن کلاژ عکس اینستاگرام

اپلیکیشن کلاژ عکس اینستاگرام

اگر دوست دارید که در اینستاگرام کلاژهای حرفه‌ای بسازید و آن‌ها را با مخاطبین خود به اشتراک بگذارید، باید از برنامه‌های مختلف برای این کار استفاده کنید. در ادامه به معرفی برترین اپلیکیشن‌های موجود در این زمینه می‌پردازیم و کارایی هر یک را با شما به اشتراک می‌گذاریم. اما قبل از آن باید روی این نکته تأکید داشته باشیم که کلاژهای شما باید از نظر زیبایی‌شناسی با برند و هدف شما سازگار باشند. پس قبل از انتشار ساخته‌های خود حتماً از اثربخشی آن مطمئن شوید.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    ساخت کلاژهای مینیمالیسیتی با (Unfold)

    اگر به دنبال یکی از بهترین برنامه‌های اینستاگرام برای ساخت کلاژ عکس هستید، پیشنهاد ما استفاده از (Unfold) است. این اپلیکیشن کتابخانه گسترده‌ای از الگوهای مختلف کلاژ دارد که یکی از یکی مدرن‌تر و زیباتر هستند. شما می‌توانید با افزودن الگوهای جدید به این اپ، از آن برای مناسبت‌های مختلف یا فصول گوناگون استفاده کنید.

    نکته جالب در استفاده از برنامه کلاژ عکس (Unfold) این است که برای شما این فرصت را فراهم می‌کند که قبل از ارسال پست، ظاهر استوری خود را در فضای اینستاگرام مشاهده کنید و در صورت نیاز ویرایش‌های لازم را روی کلاژ انجام دهید. این برنامه هم برای گوشی‌های اندروید و هم آی‌او‌اس موجود است و به کمک آن می‌توانید کلاژهایی سریع و ساده ایجاد کنید.

    ساخت کلاژ با نام تجاری به کمک (Over)

    (Over) بهترین انتخاب برای ساخت کلاژهای متناسب با برند به کمک انواع الگو، گرافیک، فونت یا عکس خواهد بود. به کمک این ابزار می‌توانید تصاویری باکیفیت خلق کنید و از قالب‌های از پیش طراحی شده برای به اشتراک‌گذاشتن کلاژهای هدفمند خود استفاده کنید. مزیت استفاده از این برنامه انجمن وفاداران آن است. با کمک این گروه می‌توانید در صورت برخورد با یک مشکل، برای رفع آن از سایر سازندگان الهام بگیرید. این کار را می‌توانید تنها با یک هشتگ انجام دهید.

    ساخت کلاژهای سرگرم‌کننده با برنامه (Storyluxe)

    یکی دیگر از محبوب‌ترین برنامه‌های ساخت کلاژ عکس، اپ (Storyluxe) است. این برنامه طیف گسترده‌ای از قالب‌های کولاژ را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد تا به کمک آن‌ها حق انتخاب زیادی داشته باشد. افراد مختلف می‌توانند با توجه به نیاز خود از قالب‌های پولاروید، نئون، گل‌دار یا فیلم فوری در ساخت یک کلاژ پویا در اینستاگرام استفاده کنند. شما نه تنها می‌توانید از این برنامه برای ساخت استوری‌های اینستاگرام استفاده کنید، بلکه به کمک قالب‌های متنوع آن قادر خواهید بود برای ساخت کلاژ فید و پست نیز از آن کمک بگیرید.

    برای ساخت انواع کلاژ عکس با مفاهیم گوناگون می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلفی مثل (Unfold)، (Over) و (Storyluxe) استفاده کنید.

    نرم‌افزار کلاژ عکس (SCRL)

    اگر به دنبال یک برنامه عالی برای جلب توجه فالوئرهای هستید، می‌توانید از ابزار (SCRL) برای ساخت کلاژ در اینستاگرام استفاده کنید. این برنامه می‌تواند گزینه‌ای فوق‌العاده برای ایجاد کلاژهای یکپارچه و پست‌های چرخ‌وفلکی محسوب ‌شود. شما با کمک این برنامه هم آزادی و هم انعطاف‌پذیری بیشتری برای کار روی کلاژ مورد نظر خود خواهید داشت.

    ایجاد کلاژهای سفارشی با (PicMonkey)

    از دیگر ابزارهای منحصربه‌فرد برای ایجاد یک کلاژ زیبا، برنامه (PicMonkey) است. به کمک این ابزار شما می‌توانید تنها در عرض چند دقیقه، تصاویر جالب و خلاقانه‌ای را به صورت سفارشی ایجاد کنید. در این نرم‌افزار گزینه‌های متعددی برای ساخت هزاران کلاژ متنوع وجود دارند. تنها کافی است ک هنگام استفاده از آن به صورت درست تنظیمات پس‌زمینه را پیاده‌‌سازی کنید.

    برنامه کلاژ عکس و فیلم

    برنامه کلاژ عکس و فیلم کنوا

    علاوه بر کلاژ عکس، شما می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلف به منظور ساخت انواع ویدیو کلاژ استفاده کنید. در حالی که بارها شنیده‌ایم یک تصویر می‌تواند بهتر از هزار کلمه باشد، در مقابل ویدئوها هم می‌توانند داستان‌ها را برای دنبال‌کنندکان به خوبی روایت کنند. نرم‌افزارهای مختلفی برای انجام این کار به بهترین شکل ممکن وجود دارند که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. اما در اینجا قرار است نحوه کار با کنوا (Canva)، یکی از مشهورترین برنامه‌های طراحی را به شما معرفی کنیم. برای انجام این کار طبق مراحل زیر پیش بروید.

    1. برنامه (Canva) را باز کنید.
    2. کلاژهای ویدیویی مختلف را جستجو کنید.
      • در نهایت از یک قالب حرفه‌ای الهام بگیرید.
    3. برای ثبت لحظات خود گالری خود را مرور کنید.
      • می‌توانید هر چیزی را به طرح اولیه خود اضافه کنید.
      • کنوا این امکان را به شما می‌دهد که از مجموعه تصاویر یا ویدئوهای استوک برنامه نیز استفاده کنید.
    4. با کمک برنامه رنگ طرح را تغییر دهید، یک فونت مناسب انتخاب کنید و در نهایت کلاژ ویدئویی خود را شخصی‌سازی کنید.
      • برای بهبود کلاژ خود نیز می‌توانید از انبوه استیکرها، عناصر طراحی یا نمادهای موجود در برنامه کمک بگیرید.
    5. در ادامه نیز با انجام جابه‌جایی‌های لازم جای درست را برای تصاویر مختلف خود بیاید.
    6. سپس کلیپ‌های ساخته شده را با توجه به نیاز خود برش دهید.
      • فراموش نکنید که برای تکمیل کار از صداها یا انیمیشن‌های ذخیره شده کمک بگیرید.
    7. در نهایت طرح ایجاد شده خود را با فرمت (MP4) دانلود کرده و آن را با کمک اینستاگرام خود با سایر مخاطبین به اشتراک بگذارید.

    علاوه بر کنوا شما می‌توانید از سایر نرم‌افزارهای مشابه زیر برای ساخت ویدیو کلاژها کمک بگیرید. هر یک از این برنامه‌ها برای دو سیستم‌عامل اندروید و (iOS) قابل استفاده هستند.

    • برنامه سازنده کلاژ ویدئو (YouCam Video)
    • برنامه سبک‌های متنوع کلاژ ویدئویی (PhotoGrid)
    • بهترین برنامه برای میکس موسیقی کلاژهای ویدیویی (Video Collage Maker)
    • بهترین ویرایشگر کلاژهای ویدیویی متحرک (KineMaster)
    • بهترین سازنده کلاژ گیف (Vidstitch)

    کنوا (Canva) یکی از بهترین گزینه‌های سازندگان طرح دیجیتال برای تولید انواع ویدئو کلاژ محسوب می‌شود.

    جمع‌بندی

    • کلاژ عکس به یک تصویر هنری گفته می‌شود که از ترکیب اشیاء گوناگون مثل پارچه و کاغذ روی یک سطح مانند عکس ایجاد می‌‌شود. گذشته غنی این سبک هنری امروزه باعث روی کار آمدن کلاژ دیجیتال شده است.
    • طراحان دیجیتال می‌توانند از ترکیب چند عکس مختلف به شیوه‌های گوناگون تصویری واحد و جدید را بسازند و از آن در رسانه‌‌های مختلف مثل اینستاگرام استفاده کنند.
    • فتومونتاژ در واقع همان کلاژ عکس است که ترکیبی از چند عکس جداگانه با هم ایجاد می‌کند. در مقابل فتوکلاژ به ترکیب تصویر با مواد مختلف مثل کاغذ و پارچه یا به کل به ترکیب مصالح گوناگون با هم مانند اشیاء گران‌بها گفته می‌شود.
    • کلاژ عکس می‌تواند بیان‌کننده یک داستان جدید یا اینکه یک سبک هنری خاص باشد که مفهومی را به مخاطب منتقل می‌کند.
    • اینستاگرام بهترین فضا برای استفاده از افکت‌های موجود کلاژ است. بنابراین شما می‌توانید با ساخت کلاژ عکس در این فضا از آن برای تبلیغ برند خود یا جلب نظر مخاطبین استفاده کنید.
    • امروزه از روش‌های گوناگونی برای ساخت کلاژ در اینستاگرام استفاده می‌شود. ساده‌ترین آن‌ها استفاده از قابلیت‌های خود برنامه است و دیگر نمونه‌ها نرم‌افزارهایی هستند که برای این سبک هنری ساخته شده‌اند.
    • برنامه‌های پیشنهادی خود را برای ساخت کلاژ عکس و فیلم در اختیار ما و سایر مخاطبین قرار دهید.

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع:

    ehow

    later

    canva

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.