بهترین مارکت پلیس های لجستیک را با معرفی 5 غول بزرگ بشناسید

0

اگر به دنبال شناخت بهترین مارکت پلیس های لجستیک در دنیا هستید، حتماً با مفهوم مارکت پلیس از قبل آشنایی دارید. اما به طور خلاصه مارکت پلیس به بسترهای اینترنتی گفته می‌شود که در سطح گسترده در حال فعالیت هستند، اما خود چیزی برای ارائه مستقیم به مشتریان ندارند.

به عبارت ساده‌تر این کسب‌و‌کارها به عنوان یک واسطه عمل می‌کنند و فروشنده و خریدار را به هم می‌رسانند. کاربران نیز با استفاده از این فضا می‌توانند به چندین تأمین‌کننده مختلف دسترسی داشته باشند.

در این راهنما قرار است به معرفی بهترین مارکت‌ پلیس‌های دنیا بپردازیم. اما قبل از آن کمی درباره انواع مارکت پلیس و مزایای این شیوه بازاریابی صحبت خواهیم کرد.

معرفی انواع مارکت پلیس

برای اینکه عملکرد بهترین مارکت پلیس های لجستیک در دنیا را بهتر درک کنیم، باید با انواع Market Place آشنایی حداقلی داشته باشیم. شاید جذاب‌ترین بخش استفاده از بستر چند فروشندگی، دسترسی همزمان به چندین تأمین‌کننده مختلف است.

همین مسئله نیز باعث شده است که مردم از این شیوه استقبال زیادی داشته باشند. اگرچه مارکت پلیس‌ها در این زمینه عملکرد تقریباً مشابهی دارند، اما برای تفکیک هر یک از دیگری باید انواع آنها را بشناسیم.

مارکت پلیس عمودی

این مدل از مارکت پلیس‌ها کار چندان پیچیده‌ای ندارند. در اصل این مدل کسب‌و‌کار به ارائه خدمات و محصولات در یک زمینه خاص و یکسان می‌پردازند.

پس اگر به چنین بسترهایی نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که تنها روی فروش یک نوع کالای خاص تمرکز دارند. برای مثال یک فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی بهداشتی که به عنوان یک واسطه خریدار را به فروشنده‌های مختلف معرفی می‌کند.

مارکت پلیس افقی

این نوع مارکت پلیس در مقایسه با نوع عمودی کاملاً برعکس عمل می‌کند. به عبارتی تنوع محصولات در این سری بسترها بیشتر است. البته ناگفته نماند تمامی محصولاتی که در این دسته جای می‌گیرند، همگی یک ویژگی مشترک دارند.

مارکت پلیس جهانی

معمولاً بهترین مارکت پلیس های لجستیک دنیا در این دسته قرار می‌گیرند. اما فرق مارکت پلیس مدل جهانی با دو نوع افقی و عمودی در چیست؟

تفاوت بین این نمونه‌ها به دو مورد عمده ختم می‌شود. برای مثال در مدل جهانی همانطور که از نام آن پیداست، فروشندگان کالا و خدمات از سراسر دنیا حضور دارند و البته مشتریان هم می‌توانند در هر نقطه‌ای از کره زمین ساکن باشند.

تفاوت دیگر این نوع Market Place این است که در آن می‌توان هر چیزی را برای خرید و فروش پیدا کرد. بنابراین اگرچه در دو نوع مارکت پلیس افقی و عمودی نوع کالا مشخص است، اما در این مدل کسب‌و‌کار تنوع به کالایی خاص با قیمتی مشخص ختم نمی‌شود.

مزایا راه‌اندازی مارکت پلیس

مزایای مارکت پلیس برای صاحبین این بستر چندفروشگاهی کم نیست. برای مثال اگر به نمونه‌های مارکت پلیس موفق داخلی مثل دیجی‌کالا نگاهی بیندازیم، متوجه میزان سوددهی این تجارت خواهیم شد.

صاحبان مارکت در این طرح نه تنها به سرمایه بالا و انبار برای ذخیره کالا نیازی ندارند، بلکه حتی نیازی به خرید محصول هم نخواهند داشت و تنها می‌توانند با فعالیت واسطه‌ای خود از فروشندگان کمیسیون دریافت کنند.

اما در این بخش از معرفی بهترین مارکت پلیس‌ های لجستیک دنیا قصد داریم به مزایای این بستر به صورت مجزا هم برای فروشندگان و هم برای خریداران اشاره کنیم.

مزایای مارکت پلیس برای فروشندگان

  • استفاده از فضای دیجیتال برای جذب مشتری بیشتر
  • افزایش فروش و کسب سود از طریق بالا رفتن تعداد مشتریان
  • فروش بدون محدود بودن به یک نقطه جغرافیایی خاص
  • افزایش برندسازی با فعالیت بیشتر و بهتر

مزایای مارکت پلیس برای خریداران

  • تنوع بیشتر کالاها
  • تنوع قیمتی در یک کالای خاص
  • پایین بودن قیمت اغلب محصولات ارائه شده به دلیل حذف واسطه‌های متعدد
  • خرید بدون خارج شدن از خانه
  • استفاده از تجارب دیگران به منظور داشتن یک خرید بهتر
  • قابلیت مقایسه محصولات و انتخاب کالای مناسب‌تر

مزایای مارکت پلیس‌ها نه تنها برای صاحبین فروشگاه آنلاین بلکه برای دو گروه فروشندگان و خریداران نیز زیاد است. همین تعدد مزایا باعث شده است که این شیوه بازاریابی محبوبیت زیادی را در دنیا به دنبال داشته باشد.

معرفی بهترین مارکت پلیس های لجستیک در دنیا

به قسمت جذاب ماجرا رسیدیم و آن هم معرفی برترین بسترهای چند فروشندگی در دنیاست که همه ما آن را با نام مارکت پلیس یا بازارگاه می‌شناسیم.

بسته به اینکه مارکت پلیس‌ها چه نوعی هستند، خدمات یا محصولاتی که ارائه می‌دهند هم متفاوت خواهد بود. مطمئناً مارکت پلیس‌های مختلفی در سراسر جهان وجود دارد. اما سؤال اینجاست که بهترین مارکت پلیس های لجستیک کدام شرکت‌ها هستند. احتمالاً نام اغلب شرکت‌هایی که قرار است در ادامه معرفی کنیم، به گوش شما آشنا هستند.


بیشتر بخوانید: مارکت پلیس لجستیک

1.آمازون از بهترین مارکت پلیس های لجستیک

آمازون (Amazon) به عنوان غول فروشگاه‌های اینترنتی و یکی از اولین مارکت که در صدر بهترین‌ بازارگاه‌ها قرار دارد. اگرچه خدمات این مجموعه عظیم در کشور ما فعال نیست، اما همه ما به خوبی با قدرت این تجارت بین‌المللی از دورادور آشنا هستیم.

این کمپانی بزرگ کار خود را از دهه 1990 به عنوان یک کتابفروشی آنلاین شروع کرد و فعالیت خود را به قدری گسترش داد که در حال حاضر 11 بازار بزرگ در سراسر دنیا را تصاحب کرده است. این کمپانی از لجستیک هوشمند برای ارائه خدمات خود استفاده می‌کند که اگر می‌خواهید بدانید لجستیک هوشمند چیست باید به مقاله آن در بلاگ پادرو مراجعه کنید.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    بررسی خدمات و امکانات آمازون

    تا اینجا با فروشگاه اینترنتی آمازون به عنوان یکی از بهترین مارکت پلیس های لجستیک دنیا آشنا شدیم. اما آیا آمازون تنها در فروش محصولات فعال است؟

    این پلتفرم جهانی که مشترکان آن تا کنون از 100 میلیون نفر فراتر رفته‌اند، خدمات متنوعی را در قالب پلتفرم‌های مختلف به کاربران ارائه می‌دهند. برای مثال یکی از این محصولات پلتفرم Prime Video برای اندروید است و محصول دیگر آن به نام TV Fire شهرت دارد.

    سرویس پرایم ویدئو که در ابتدا با نام آمازون پرایم ویدئو شناخته می‌شد، یک بستر ارائه دهنده خدمات غیر رایگان ویدئویی به کاربران آمازون است.

    در مقابل تی وی فایر این شرکت هم یک میکرو کنسول یا مدیا پلیر است که محتوای صوتی و تصویری را از طریق فضای آنلاین در اختیار خریداران خود قرار می‌دهد. از دیگر محصولات این شرکت می‌توانیم به Amazon Music، Echo، ایبوک‌های کیندل و Appstore اشاره کنیم.

    آمازون یکی از بهترین مارکت پلیس های لجستیک در دنیاست که در نقاط مختلف دنیا شعبه دارد. این فروشگاه اینترنتی نمونه بارز یک بازارگاه موفق است که افراد می‌توانند از تمامی خدماتی که ارائه می‌دهد، به عنوان یک الگو برای راه‌اندازی کسب‌وکار مختص خود استفاده کنند.

    2. مجموعه eBay از بهترین مارکت پلیس های لجستیک

    یکی دیگر از بهترین مارکت پلیس های لجستیک که در سطح دنیا فعال است، ای‌بی نام دارد. جالب است که بدانید مؤسس این شرکت یک برنامه‌نویس ایرانی-آمریکایی فرانسوی‌تبار است.

    این شرکت نیز کار خود را کمی بعد از آمازون یعنی در سال 1995 آغاز کرد. eBay یک شرکت چند ملیتی است که در حال حاضر در 190 بازار مختلف فرامرزی مشغول فعالیت است.

    تعداد فروشندگانی که در این پلتفرم فعال هستند، چیزی حدود 10 میلیون نفر است که از این تعداد 7 میلیون از آن‌ها را فروشندگانی تشکیل می‌دهند که در آمریکا مشغول درآمدزایی هستند.

    بررسی خدمات و امکانات کمپانی eBay

    شرکت ای‌بی نیز درست مانند سایر مارکت پلیس‌ها به عنوان یک واسطه بین خریدار و فروشنده عمل می‌کند. این پلتفرم هم یک بستر آنلاین برای خرید و فروش هر کالایی محسوب می‌شود. این بازار مثل آمازون در سراسر دنیا فعال است و مشتریان و فروشندگان کالاهای نو و دست دوم را از هر نقطه‌ای به هم متصل می‌کند.

    این شرکت در 180 کشور جهان مشغول فعالیت است و از ژوئن 2021 به عنوان دومین وب‌سایت محبوب تجارت الکترونیک بعد از آمازون محسوب می‌شود. از محصولات کمپانی ای‌بی می‌توانیم اسکایپ، Magento، eBay Zong و Expertmaker را نام ببریم.

    کسانی که به دنبال خرید اقلام کمیاب هستند، می‌توانند کالای مورد نظر خود را در ای‌بی پیدا و خریداری کنند. به عبارت دیگر این مجموعه یک کاتالوگ فوق‌العاده بزرگ از هزاران کالای عتیقه، لوکس، کلکسیونی، اقلام خارج از فصل و انواع محصولات دست دوم الکترونیکی است.

    3. علی بابا از بهترین مارکت پلیس های لجستیک

    شرکت علی بابا (Ali Baba) هم یکی از بهترین مارکت پلیس‌ های لجستیک نام آشنا در دنیا محسوب می‌شود. این شرکت بیشتر شهرت خود را مدیون کشور پرجمعیت خود یعنی چین است و در حال حاضر توانسته 80 درصد از کل سهم بازار این کشور را به خود اختصاص دهد. این مجموعه همانند یک امپراتور در چین بزرگ یکه‌تازی می‌کند.

    بررسی خدمات و امکانات علی بابا

    هسته اصلی فعالیت علی بابا بر اساس تجارت خرده‌فروشی و عمده‌فروشی است. این شرکت نه تنها در چین فعالیت می‌کند، بلکه عملکردی فرامرزی نیز دارد.

    محور تجارت خرده‌فروشی این پلتفرم بزرگ با استفاده از Taobao و T-Mall در حال فعالیت است. برخی دیگر از محصولات این شرکت شامل سرویس رایانش ابری داده‌محور، پلتفرم پرداخت الکترونیکی و موتور جستجوی خرید است.

    یکی دیگر از پلتفرم‌های علی بابا AliExpress است که به عنوان یک سرویس خرده‌فروشی آنلاین در کشور روسیه بیشترین بازدید از سایت را دارد. این سایت هم عملکردی شبیه به آمازون دارد و خریداران و فروشندگان کالاها را به هم متصل می‌کند.

    برند علی بابا نیز جزء بهترین مارکت پلیس های لجستیک در دنیا محسوب می‌شود. این مارک تجاری علاوه بر تلاش چند ساله خود و تنوع خدماتی که ارائه می‌دهد، بیشتر شهرت خود را مدیون جمعیت زیاد چین است.

    4. کمپانی راکوتن از بهترین مارکت پلیس های لجستیک در آسیا

    مارکت پلیس‌های آسیایی به همینجا ختم نمی‌شوند. یکی دیگر از مجموعه‌های موفق شرکت راکوتن (Rakuten) است که در زمره بهترین مارکت پلیس های لجستیک قرار دارد. این پلتفرم در سال 1997 کار خود را در کشور ژاپن آغاز کرد و در حال حاضر بخش عظیمی از بازار آسیا را به خود اختصاص داده است.

    به همین دلیل ما اسم این کمپانی را در بین مشهورترین مارکت پلیس‌های لجستیک در دنیا ذکر کرده‌ایم. نکته جالب توجه درباره این شرکت مشتریان فعال آن است که به بیش از 105 میلیون نفر می‌رسد. پلتفرم راکوتن در حال حاضر 80 درصد جمعیت ژاپن را به خرید از خود جذب کرده است.

    بررسی خدمات و امکانات راکوتن

    پس از معرفی راکوتن به عنوان یکی از بهترین مارکت پلیس‌ های لجستیک در دنیا، بد نیست با خدمات این مجموعه هم آشنا شویم. این گروهی تجاری با بیش از 70 فعالیت مختلف، خدمات متنوعی را به صورت آنلاین و آفلاین به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

    فعالیت‌های این مجموعه شامل ارائه محتوای دیجیتال، بیمه، تجارت الکترونیک، خدمات مربوط به سفر، پرداخت‌های اپلیکیشن، گوشی‌های هوشمند، ارتباطات و خدمات ورزشی حرفه‌ای می‌شود.

    5. فلیپ کارت از بهترین مارکت پلیس های لجستیک

    فلیپ کارت (FlipKart) هم از دیگر مارکت پلیس‌های مشهوری است که از سال 2007 به بعد در سطح کشور هند فعالیت می‌کند. از آنجایی که کشورهایی مثل هند و چین بخش زیادی از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند، پس راه‌اندازی یک فعالیت تجاری آنلاین در قالب مارکت پلیس در هر یک از این کشورها می‌تواند بسیار سودآور باشد.

    فلیپ کارت هم یکی از این کسب‌وکارها است که شاید شهرت خود را مدیون راه‌اندازی در زمانی باشد که تجارت الکترونیک در هند تازه روند رو به رشدی را آغاز کرده بود.

    اما جرقه راه‌اندازی این شرکت در زمانی زده شد که دو فرد به نام‌های ساچین بنسل و بینی بنسل شغل خود را در آمازون رها کردند و تصمیم گرفتند تا یک مارکت پلیس از نوع هندی راه‌اندازی کنند.

    اگرچه با وجود سلیقه‌های رنگارنگ مردم هند در آن زمان، شروع کار کمی سخت به‌ نظر می‌رسید، اما این مجموعه پس از سال‌ها تلاش در حال حاضر به یکی از بهترین پلتفرم‌های هندی و البته مشهور در سطح دنیا تبدیل شده است.

    بررسی خدمات و امکانات فلیپ کارت

    اگرچه شرکت فلیپ کارت در ابتدا تنها مرجعی برای فروش کتاب‌ها به صورت الکترونیکی بود، اما رفته رفته درست مثل آمازون رشد کرد و به یک فروشگاه‌ اینترنتی تبدیل شد که محصولات متنوعی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

    این شرکت برای توسعه کسب‌وکار خود مانند سایر مارکت پلیس‌های قدرتمند بعد از شروع به سوددهی اقدام به خرید تجارت‌های مختلفی کرد. از جمله این شرکت‌ها می‌توانیم به خرید اپلیکیشن WeRead برای کتاب دوستان، خرید پلتفرم محتوای دیجیتال Mime360 و خریداری یک مارکت پلیس فعال دیگر با نام Myntra که در زمینه مد فعال بود، اشاره کنیم.

    این شرکت در حال حاضر با ارزش 15 میلیارد دلاری خود بزرگترین زنجیره تأمین کالا به شکل غیرحضوری در هند محسوب می‌شود.

    کوتاه در مورد بهترین مارکت پلیس های لجستیک در دنیا

    • در اینجا به معرفی بهترین مارکت پلیس های لجستیک در دنیا پرداختیم و درباره خدمات و امکاناتی که ارائه می‌دهند، صحبت کردیم.
    • مزایای مارکت پلیس‌ها برای سه گروه صاحبین مارکت، فروشندگان و خریداران بسیار زیاد و قابل توجه است. به دلیل همین ویژگی برد، برد سه جانبه است که این نوع بازاریابی در اغلب موارد رشد فوق‌العاده‌ای را تجربه خواهد کرد.
    • هر یک از بهترین مارکت پلیس‌‌ها در دنیا می‌توانند الگوی خوبی برای راه‌اندازی نمونه‌های مشابه باشد. هر چند که تا امروز در داخل کشور هم تا حدود زیادی شاهد رشد انواع مارکت پلیس‌ها بوده‌ایم.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.