مارکت پلیس لجستیک و نقش آن در تجارت الکترونیک چیست؟

0

مفهوم مارکت پلیس (Market Place) چندین سال است که در جهان توسعه یافته است. کسب‌وکارهای زیادی با تکیه بر آن به رونق زیادی رسیده‌اند. مارکت پلیس‌ لجستیک در واقع بستری برای فروش کالاها و خدمات از سوی تأمین‌کنندگان مختلف است. این مفهوم چند سالی است که به خوبی در ساختارهای اقتصادی کسب  و کارها و انواع فروشگاه آنلاین در کشور ما نیز به شناخت و پیشرفت زیادی رسیده است.

اتفاقی که به سرعت توانست جایگاه خود را در جامعۀ ما پیدا کند و بعضاً روند بسیار خوبی را نیز طی کند. هرچند که زیرساخت‌های آن در کشور ما تا رسیدن به حد کشورهای توسعه یافته همچنان باید تحولات زیادی به خود ببیند. بنابراین تصمیم گرفتیم در مورد مارکت پلیس لجستیک، مفهوم و تأثیرات آن در کسب‌وکارهای آنلاین بیشتر صحبت کنیم.

مفهوم و معنای مارکت پلیس

مارکت پلیس لجستیک، مدیریت فرآیندهای لجستیکی را آسان می‌کند.

مارکت پلیس لجستیک به چه معناست؟

مارکت پلیس در لغت معنای مشخصی دارد. Market در زبان انگلیسی به معنای بازار و Place به معنای مکان است. در نتیجه مارکت پلیس را می‌توان با عنوان بازارگاه در زبان فارسی ترجمه کرد. اما وقتی صحبت از لجستیک می‌کنیم منظورمان چیست؟ لجستیک مفهومی است که امروزه ردپای آن را در روزمرۀ زندگی اجتماعی خود به خوبی مشاهده می‌کنیم. یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که خدمات ارسال کالا را تسهیل کرده است.

این اصطلاح، معنای گسترده و عامی دارد که شامل حوزه‌های مختلفی می‌شود. اما در ساده‌ترین تعریف خود، به مدیریت فرآیند جمع‌آوری، ذخیره و انتقال کالاها و منابع از نقطه‌ای به نقطۀ دیگر گفته می‌شود. در حقیقت این مفهوم بخضی مهم از زنجیرۀ تأمین را شکل می‌دهد که وظیفۀ نهایی آن، رساندن کالا به گیرندۀ نهایی است.

پادروپین به عنوان اولین مارکت پلیس لجستیک در ایران به کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و بزرگ کمک می‌کند تا بتوانند به راحتی سفارش مشتریان خود را ارسال کنند و برآورد دقیقی از هزینه مرسوله پستی داشته باشند و کمترین هزینه پستی را متحمل شوند.

با ثبت فروشگاه در پادرو به لیستی از شرکت‌های پستی دسترسی دارید و می‌توانید هزینه ارسال از طریق هر کدام از آنها را ببینید. در پادروپین شما می‌توانید سفارش مشتریان خود را به صورت تکی یا انبوه ارسال کنید. در ضمن برای ارسال بسته‌ها نیازی به مراجعه حضوری به شرکت‌های پستی را ندارید و بسته‌های شما توسط پادروپین از محل موردنظر شما جمع‌آوری و ارسال می‌شود.

مارکت پلیس لجستیک در اصطلاح

حال می‌توان به مفهوم مارکت پلیس لجستیک بیشتر پی برد. مارکت پلیس‌ها در اصل بزرگ‌ترین انواع فروشگاه‌های اینترنتی هستند که خودشان کالایی برای عرضه و فروش ندارند. این فروشگاه‌ها اغلب دارای انبار نیستند و تنها نقش یک واسطه را در خرید و فروش کالاها ایفا می‌کنند. درآمد آن‌ها نیز از درصد واسطه‌گری است که بین فروشنده و خریدار بازی می‌کنند.

در چنین پلتفرم‌هایی، صاحبان کسب‌وکارها دارای فروشگاه هستند اما بخش انبارداری و لجستیک آن حذف شده و تنها وظیفۀ تبادلات مالی را به عهده دارند.

اما در مارکت پلیس لجستیک، این روند به شکل متفاوتی دنبال می‌شود. همانطور که گفتیم، لجستیک به معنای انبارداری و نظام انتقال کالاست. بنابراین می‌توان در این شکل از بازارگاه‌ها، جایگاهی برای انبارداری و تأمین کالا در نظر گرفت.

مارکت پلیس، مفهومی مهم در دنیای کسب و کارهای آنلاین امروزی است. بازارگاه‌های آنلاین با کاهش هزینه‌های کسب و کارها باعث رونق بخشیدن به آن‌ها می‌شوند.

نقش و جایگاه مارکت پلیس در تجارت الکترونیک

مارکت پلیس‌های آنلاین یا بازارگاه‌های مجازی، بستری برای فروش کالاها و خدمات تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان متعدد هستند. این مفهوم به عنوان یکی از ابزارهای تجارت الکترونیک یا E-Commerce به شمار می‌آید. اصل و اساس آن بر این است که ادارۀ کنندۀ کسب‌وکار نیازی به در اختیار داشتن کالا ندارد.

بلکه تنها فضایی برای فروشندگان و تولیدکنندگان ایجاد می‌کند. در نتیجه با حمایت خود باعث می‌شود که روند فروش محصولات به شکلی مؤثرتر انجام شود.

این ایده برای کاربرانی که سرمایه یا دانش کافی و لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی ندارند بسیار امیدوارکننده است. چراکه آنان می‌توانند به صورت اینترنتی در میان کالاهای چندین تأمین‌کنندۀ دیگر، شرایطی برای فروش کالاهای خود داشته باشند. در این میان، خلاقیت و ایده‌پردازی فروشنده است که به او کمک می‌کند تا بتواند مزیت رقابتی جدیدی برای خود ایجاد نماید.

در نتیجه خریداران با مقایسۀ کالاهای موجود در مارکت پلیس‌ها، خرید نهایی خود را صورت می‌دهند. مارکت پلیس لجستیک با فراهم کردن امکانات جدید برای فروشندگان باعث رونق بخشیدن به چنین مفهومی شده است و قلمرو آن را گسترش داده است.

مارکت پلیس لجستیک با به عهده گرفتن بخشی اعظم از هزینه‌های انبارداری، موجب تأمین مقرون به صرفۀ هزینه‌های مربوط به زنجیرۀ تأمین کالا شده‌اند.

انواع مارکت پلیس و سبک و سیاق آن‌ها

ناگفته پیداست که مدیریت و نظارت بر چنین کسب  کارهایی نیاز به هماهنگی بالا، پلتفرم قوی، پشتیبانی و روند رسیدگی به شکایات مشتریان دارد. علل مختلفی وجود دارند که موفقیت یا شکست یک مارکت پلیس را تعیین می‌کنند. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

اما پیش از هر چیز بهتر است بدانیم که مارکت پلیس‌ها نیز انواع مختلفی دارند. مزایا و معایب آن‌ها وابسته به ساختار سیستمی آن‌هاست که اکنون آ‌ن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • مارکت پلیس عمودی: این نوع از بازارگاه‌ها، کالاها را از طریق منابع مختلف به فروش می‌رسانند. یک مارکت پلیس عمودی ممکن است صنایع دستی، جواهرات، ابزارهای دیجیتال و هر کالاهای دیگری را از عرضه‌کننده‌های مختلف به فروش برساند. ویژگی مهم این مارکت پلیس‌ها، حوزۀ تخصصی آن‌هاست که باعث حفظ اصالت کالاها می‌شوند.
  • مارکت پلیس افقی: چنین مارکت پلیس‌هایی انواع مختلفی از محصولات با ویژگی‌های مشترک با به فروش می‌رسانند. چنین کسب‌وکاری می‌تواند برای ارائۀ محصولات متنوع از بین چندین فروشگاه مختلف اقدام به ارائۀ خدمات به مشتریان کند. مثلاً در چنین پلتفرم‌هایی می‌توان انواع کالاهای دیجیتال، جواهرات یا هر چیز دیگری را در بین فروشگاه‌های مختلف موجود جست و جو کرد.
  • مارکت پلیس جهانی: این مارکت پلیس‌ها به عنوان گسترده‌ترین انواع آن‌ها شناخته می‌شوند که نمونه‌های مختلفی از آن‌ها را در زندگی امروز می‌بینیم. وب‌سایت‌های بزرگی نظیر eBay، آمازون و دیجی کالا از معروف‌ترین آن‌ها هستند. این بازارگاه‌ها نه تنها محصولات تولیدی خود را به فروش می‌رسانند بلکه بستری برای ارائه و فروش محصولات دیگر تأمین کنندگان نیز هستند.
مارکت پلیس لجستیک

بررسی دقیق‌تر مفهوم مارکت پلیس لجستیک

یکی از موارد مهم در مارکت پلیس لجستیک، شرکت‌های لجستیکی طرف سوم هستند. کمپانی‌هایی که عملیات جابجایی کالا را برای سازمان‌های دیگر انجام می‌دهند.

این شرکت‌ها با دارا بودن ناوگان تخصصی و اتکا بر تجربۀ انبارداری و حمل و نقل، نقشی مهم در تأمین نیازهای مبتنی بر نگرش کارفرما دارند. یکی از مزایای مارکت پلیس لجستیک، مقرون به صرفه بودن، انعطاف‌پذیری و صرفه جویی در زمان است.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    چنین شرکت‌هایی تمرکز اصلی خود را روی صنعت انبارداری و زنجیرۀ تأمین گذاشته‌اند. چرا که تجارب آن‌ها می‌تواند باعث کاهش چشمگیر هزینه‌های تولیدکنندگان مختلف شود.

    همچنین که آنان با گرفتن سود حاصل از فروش محصولات تولیدکنندگان، درآمدی قابل توجه کسب می‌کنند و باعث ایجاد چرخه‌ای بزرگ در صنعت کشور می‌شوند. معمولاً کسب و کارهای مختلف از روند دقیق چنین تجربیاتی بی اطلاع هستند.

    عملکرد تخصصی مارکت پلیس لجستیک

    چرا که انبارداری و لجستیک، فعالیت‌های تخصصی و پرهزینه‌ای هستند که هرگونه اشتباه می‌تواند ضررهای مالی سنگینی به بار آورد.

    هرچند باید در نظر داشت که برون سپاری این بخش باعث کاهش قدرت کنترل فرآیند برای کسب و کارها می‌شوند. بنابراین لازم است از انواع شرکت‌های لجستیکی نیز باخبر باشیم. چرا که هر یک از آن‌ها نیز روند متفاوتی در ارائۀ خدمات دنبال می‌کنند.

    شرکت‌های لجستیک انواع مختلفی دارند که هر یک از کسب و کارها باید با در نظر داشتن حوزۀ تخصصی خود، از یک یا چند مورد از آن‌ها استفاده کنند.

    انواع لجستیک در صنعت و کسب‌وکار

    مفهوم اصلی مارکت پلیس لجستیک به دو دستۀ کلی تقسیم می‌شود. این دو دسته شامل شرکت‌های لجستیک درون سوی یا Inbound و شرکت‌های برون سوی یا Outbound هستند. یکی از مهم‌ترین فرآیندهای زنجیرۀ تأمین مرتبط با لجستیک درون سوی است.

    مارکت پلیس لجستیک در صنعت

    تمرکز اصلی این بخش روی مدیریت جابه‌جایی کالا از تولیدکننده به انبار یا خرده‌فروشی‌هاست. در حالی که شرکت‌های لجستیک برون سوی در راستای تأمین کالا از انبار و تحویل دادن آن به مشتری نهایی فعالیت دارد. هرچند که مبنای این شرکت‌ها وابسته به نوع خدماتی است که به مشتریان می‌دهند. بنابراین می‌توان دسته‌های بیشتری برای آن‌ها قائل شد.


    بیشتر بخوانید: ارتقای سطح خدمات یا SLA چیست و چه کاربردی در صنعت پست دارد؟

    در صنایع مختلف و به خصوص کسب و کارهای آنلاین، لجستیک دارای اهمیت به خصوصی است. به نوعی بدون در نظر داشتن آن نمی‌توان به رشد چشمگیری رسید.

    لجستیک معکوس

    تمرکز این شرکت‌ها مبتنی بر بازگشت کالا از دست گیرنده به تأمین کننده است. همانطور که از نام آن پیداست، لجستیک معکوس روندی برعکس آنچه که در لجستیک اتفاق می‌افتد را دنبال می‌کند.

    وظیفۀ این شرکت‌ها در برنامه‌ریزی و اجرای فرآیند کنترل و جابجایی کالا از گیرنده به فرستنده است و عموماً با هدف پس گرفتن یا امحاء کالا صورت می‌گیرد. از آنجا که استرداد کالا جزئی جدایی‌ناپذیر از روند اعتماد کاربران است، وجود چنین شرکت‌هایی واقعاً سودمند خواهد بود.

    لجستیک سبز

    شرکت‌های لجستیک سبز در تلاش برای کاهش اثرات زیست محیطی در فرآیندهای حمل‎‌ونقل فعالیت دارند. راهکارهایی که این شرکت‌ها ارائه می‌دهند شامل حوزه‌های متعدد و مختلفی است.

    بهینه‌سازی راه‌ها، بهره‌مندی از صنعت حمل و نقل هوایی، استفاده از وسایل برقی در جابجایی کالا و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی از جمله مهم‌ترین اقدامات آن‌هاست.

    لجستیک توزیع

    این همان دسته‌ای است که بیشترین نقش را در مارکت پلیس لجستیک ایفا می‌کند. در حقیقت این شرکت‌های لجستیک توزیع هستند که نقش رساندن کالای تولیدی از فروشنده یا تأمین کننده را به دست مشتری نهایی به عهده دارند. عملیات پردازش کالا در انبار، تحویل و ارسال سفارش مشتریان، در شرکت لجستیک توزیع اتفاق می‌افتد.

    دلیل اهمیت این شرکت‌ها این است که تعداد، زمان و مکان تحویل و عرضۀ کالاها با یکدیگر متفاوت است. در نتیجه برقراری هماهنگی و نظم بین این‌ها حائز اهمیت زیادی است. نیاز به تخصص و تجربۀ بالا در این عرصه باعث شده است که چنین شرکت‌هایی بیشترین نقش را در چرخۀ تولید و توزیع ایفا نمایند.

    لجستیک تولید

    این شاخه از شرکت‌های لجستیکی بیشتر مربوط به فرآیند بهینه سازی تولید کالاست و معمولاً در کارخانه‌ها و تولیدی‌ها به کار گرفته می‌شوند. در لجستیک تولید، هدف اصلی این است که دستگاه‌ها در زمان مناسب، محصول مشخصی را با کیفیت مطلوب دریافت کنند. نتیجۀ فعالیت چنین شرکت‌هایی، افزایش بهره‌وری سیستم است که در نهایت باعث تولید تعداد محصول بیشتر در زمان کمتر می‌شود.

    لجستیک تولید و لجستیک توزیع، دو مورد از مهم‌ترین انواع شرکت‌های مبتنی بر خدمات انبارداری و زنجیرۀ تأمین هستند. این شرکت‌ها مهم‌ترین مزیت را برای کسب و کارهای آنلاین ایفا می‌کنند.

    لجستیک کسب و کار

    این نوع از لجستیک نیز نقشی مهم در کسب و کارهای آنلاین دارد. این مفهوم هنگامی وارد چرخۀ کسب و کار می‌شود که مشتریان و کاربران، کالاها و خدماتی را از یک فروشگاه می‌خرند.

    در واقع فرقی ندارد که کسب‌وکار آنلاین یا سنتی باشد. لجستیک کسب‌وکارها وظیفۀ رساندن کالای درست با شرایط مشخص به دست مشتریان را دارد. شناخت درست مشتری، زمان، مکان، تعداد و قیمت کالاها از جملۀ این شرایط هستند.

    لجستیک اضطراری

    این اصطلاح بیشتر در حوزۀ حمل و نقل و زنجیرۀ تأمین کالا به کار گرفته می‌شود. چنانچه به هر دلیل در فرآیند تولید کالا، تأخیر و اختلالی روی دهد، لازم است که سیستم با سرعت بیشتری روند تولید کالا را دنبال کند.

    در این چرخه عوامل مختلفی دخیل هستند. از نقش دولت‌ها گرفته تا سازمان‌های بشر دوستانه ممکن است باعث تسریع یا کندی در چرخۀ تولید شوند. لجستیک اضطراری در چنین شرایطی پا به میان گذاشته و چرخه را به حرکت می‌اندازد.

    مزایای مارکت پلیس لجستیک برای کسب و کارهای آنلاین

    معمولاً تولیدکنندگان و فروشندگان به سراغ بازارگاه‌هایی می‌روند که خودشان قادر به تأمین آن نیستند. از آنجا که لجستیک در ابعاد بزرگ شامل هزینه‌های زیادی برای تأمین کننده‌هاست، بهره‌مندی از یک مارکت پلیس لجستیک در درجۀ اول باعث کاهش چشمگیر هزینه‌های جاری آنان می‌شود.

    بنابراین چنین شرکت‌هایی می‌توانند با صرف نظر از دغدغۀ انبارداری و زنجیرۀ تأمین، تمرکز اصلی خود را روی کیفیت محصولات تولیدی و بازاریابی و تبلیغات کنند.

    در واقع این مفهوم شبیه به بازارهایی است که تعداد زیادی غرفه در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. حال شما به عنوان یک کارآفرین و صاحب کسب‌وکار می‌توانید با چالش‌های کمتری وارد حوزۀ تخصصی خود شوید. برخی از مزایای مارکت پلیس لجستیک را در ادامه می‌خوانیم.

    اهمیت مارکت پلیس لجستیک در کسب و کارهای آنلاین

    مزایای مارکت پلیس لجستیک برای فروشندگان عبارتند از:

    • ورود آسان و کم‌هزینه به دنیای کسب و کارهای آنلاین
    • فروش بیشتر محصولات و در نتیجه کسب درآمد بالاتر
    • عدم نیاز به اخذ مجوزها، اجارۀ مکان و استخدام پرسنل
    • عدم نیاز به دانش فنی و تخصصی در حوزۀ لجستیک
    • امکان فروش کالاها و ارسال به سراسر کشور
    • کاهش و حذف هزینه‌های جاری شرکت

    لجستیک‌ها نقشی مهم در کسب و کارهای آنلاین به عهده دارند. کاهش چشمگیر سرمایۀ راه‌اندازی و هزینه‌های جاری، تنها بخشی از آن‌ها هستند.

    کوتاه در مورد مارکت پلیس لجستیک

    • مارکت پلیس لجستیک مفهومی مهم در دنیای کسب‌وکارهای آنلاین است. در شرکت‌های مبتنی بر تجارت الکترونیک، نیاز به سرمایه، دانش و تخصص زیاد برای شروع اولیه وجود دارد. شیوۀ خرج‌ومخارج کسب‌وکارها وابسته به ساختار سیستمی آنهاست.
    • در شرکت‌های تولیدی که نیاز به انبارداری، تأمین زنجیرۀ فروش و لجستیک وجود دارد، این هزینه‌ها به مراتب بیشتر هستند. حال وقتی با مفهومی به نام بازارگاه لجستیک روبرو می‌شویم، بخش زیادی از دغدغۀ صاحبان کسب و کارها از بین می‌رود.
    • نتیجۀ مشخصی که مارکت پلیس‌های مبتنی بر لجستیک دارند، کاهش هزینه‌های جاری آن‌ها و افزایش درآمد است. هرچند که در ازای آن لازم است سود مشخصی از فروش خود را به مارکت پلیس‌ها بدهند اما قطعاً چنین اقدامی به نفع هر دو طرف خواهد بود. چرا که با صرفه جویی در هزینه‌ها می‌توان تمرکز بیشتری روی افزایش کیفیت محصولات تولیدی، تبلیغات و بازاریابی داشت.
    • در نتیجه سطح رضایت مشتریان با افزایش تولید و کیفیت آن‌ها بیشتر خواهد شد. همچنین که ایجاد روابط دوجانبه باعث کاهش ریسک برای کسب‌وکارهای نوپا می‌شود. خرید آسان‌تر، ایجاد استراتژی فروش و رساندن صحیح کالا به دست مشتریان از دیگر نتایج قطعی آن است.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.