مثال موفق سوشال کامرس در دنیا + بررسی دقیق و دلایل پیشرفت

0

مثال موفق سوشال کامرس کم نیست. هر روز با تعداد زیادی از تبلیغات مختلف روبرو می‌شویم که به نوعی سعی در ایجاد تجارت اجتماعی دارند. برندها و کسب و کارهای مختلف، هر روز هزینه‌های زیادی را برای انجام این سبک از تجارت متقبل می‌شوند.

بسیاری از آن‌ها نیز با در نظر داشتن تکنیک‌های مؤثر آن قادر به بازگشت چشمگیر سرمایۀ خود هستند. از این رو تجارت اجتماعی به سبک بزرگی از انواع تجارت‌ها تبدیل شده است. اما گستره و دامنۀ سوشال کامرس تا چه حد بزرگ است و چه حجم از سرمایه‌ای در آن جابجا می‌شود؟

انتظار می‌رود که بین سال‌های 2021 تا 2028، بازار جهانی تجارت الکترونیک با رشد 28 درصدی به درآمدی معادل با 3.4 تریلیون دلار در سال برسد. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که تا آن سال، تجارت اجتماعی بیش از نیمی از تجارت آنلاین B2C را از آن خود کند.

این‌ها اعداد بزرگی هستند که هر کسی را به تعجب وامی‌دارد. اما جای تعجب ندارد. چرا که این اتفاق به صورتی واقعی در حال بروز است و به زودی، تجارت اجتماعی قلمروهای خود را گسترش وسیعی خواهد داد.

اهمیت رسانه‌های اجتماعی در تحولات تجاری

با مروری به آمار و ارقام مرتبط با حضور کاربران در شبکه‌های اجتماعی، جایی برای متعجب شدن از رشد تجارت اجتماعی وجود نخواهد داشت. ما هر روز انواع مثال موفق سوشال کامرس را در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم. سلبریتی‌ها، افراد عادی، کسب و کارها، برندها و شرکت‌های مختلف، سهم زیادی از فروش خود را به این سبک از تجارت معطوف کرده‌اند.

به هر حال، رسانه‌های اجتماعی محرک اصلی سوشال کامرس هستند که بیش از نیمی از افراد جهان در حال استفاده از آن‌اند. بازارهایی مانند اروپای شمال و غربی، آمریکای شمالی و کانادا بیشترین حجم استفاده از تجارت اجتماعی در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

در ایالات متحدۀ آمریکا، بیش از یک سوم کاربران 18 تا 34 ساله، حداقل یک بار محصولی را در شبکه‌های اجتماعی خریده‌اند. بنابراین میل و اشتیاق زیاد کاربران به این امر به وضوح دیده می‌شود. ما در اینجا تنها از خریدهای کوچک و عامه پسند صحبت نمی‌کنیم.

خریدهایی که در سوشال کامرس اتفاق می‌افتند گاهی ممکن است رقم‌های بزرگی را به خود اختصاص دهند. به عبارت ساده، همۀ این‌ها به این معنی است که سوشال کامرس نه تنها تجارتی بزرگ به حساب می‌آید بلکه روز به روز در حال توسعه و فراگیری بیشتر نیز هست.

رسانه‌های اجتماعی منجر به تحولات زیادی در سبک و سیاق تجارت آنلاین شده‌اند. مروری بر چند مثال موفق سوشال کامرس به خوبی این ادعا را ثابت می‌کند.

منظور از سوشال کامرس یا تجارت اجتماعی چیست؟

پیش از اینکه به مرور چند مثال موفق سوشال کامرس برسیم، اجازه دهید در مورد چند مفهوم مهم در این حوزه صحبت کنیم. تجارت اجتماعی یا سوشال کامرس تنها به این معنا نیست که یک محصول را در شبکه‌های اجتماعی ببینید، روی لینک آن کلیک کرده و وارد وب‌سایت برند مورد نظر شوید.

سوشال کامرس فقط به معنای یک سبک از تجارت الکترونیک نیست که با یک تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی شروع شود. بلکه کل فرآیند خرید را در بر می‌گیرد. همه چیز از کشف محصول، تحقیق و اضافه کردن به کارت، پرداخت وجه و تکمیل فرآیند خرید در رسانه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد.

مثلاً در گشت و گذارهای خود در اینستاگرام ممکن است متوجه یک جفت کفش ورزشی جدید، یک لباس یا عینک آفتابی مورد علاقۀ خود شوید. حال کافیست روی دکمۀ خرید کلیک کرده تا همه روند پرداخت را در همان جا انجام دهید. هرچند این قابلیت در کشور ما وجود ندارد و خرید در اینستاگرام به شکل متفاوت‌تری صورت می‌گیرد.

با این حال تعریف مفهوم سوشال کامرس به قوت خود باقی خواهد بود. در حال حاضر تنها نسبت کمی از پلتفرم‌های اجتماعی امکان تجارت واقعی را فراهم کرده‌اند. فیسبوک، اینستاگرام و پینترست نمونه‌های موفقی از آن‌ها هستند. در ادامه به مرور چند مثال موفق سوشال کامرس می‌پردازیم تا به شکلی عملی به پتانسیل بالای آن پی ببریم.


بیشتر بخوانید: تجارت اجتماعی چیست و چه تفاوتی با تجارت آنلاین دارد؟

چند مثال موفق سوشال کامرس برای الهام گرفتن از آن‌ها

مثال موفق سوشال کامرس را نمی‌توان تنها به مواردی دانست که در ادامه مرور می‌کنیم. هر روز شاهد انواع و اقسام آن‌ها هستیم که به نوعی به موفقیت نسبی قابل قبولی رسیده‌اند.

با این حال، برخی از آن‌ها آنقدر موفق عمل کرده‌اند که می‌توانیم از آن‌ها برای الهام گرفتن استفاده کنیم. اتفاقاتی که در حوزۀ سوشال کامرس می‌افتند ما را بر آن وامی‌دارند تا بیشتر و بیشتر به شروع به فعالیت در آن بپردازیم. اولین نمونۀ موفق از سوشال کامرس مربوط به کفش Air Jordan III در اسنپ چت است.

کفش نایک Air Jordan III در اسنپ چت

بهترین مثال موفق سوشال کامرس را می‌توان مربوط به کفش نایک مدل Air Jordan III دانست که در اسنپ چت صورت گرفت. در یکی از اولین نمونه‌های برجستۀ تجارت اجتماعی، برند نایک با همکاری Shopify، Darkstore و Snap Inc، برای انتشار کفش Air Jordan III همکاری کرد.

این اتفاق تنها یک عرضۀ معمولی کفش ورزشی نبود. بلکه شروعی بر یک تفکر و ایده در بحث تجارت الکترونیک بود که همگان را به حیرت واداشت. این اتفاق همزمان با بازی ستاره‌های لیگ NBA 2018 بود. هزاران نفر از افرادی که در مراسم بعد از بازی Jumpman شرکت کردند، کدهای Snap انحصاری را اسکن کردند تا در خرید این کفش شرکت کنند.

کسانی که سفارش را در آن روز انجام دادند، کفش‌های خود را تا ساعت 10:30 همان شب تحویل گرفتند. این رویداد اولین باری بود که غیر از خود اسنپ، محصولی از طریق اسنپ چت به فروش می‌رفت. این رویکرد باعث شد تا یک تغییر واقعی در دنیای تجارت اجتماعی اتفاق بیفتد.

نکتۀ مهم این است که این یک تجارت واقعی و تمام عیار بود و هیچ دوز و کلکی در کار نبود. نتایج واقعی آن نیز قابل توجه است. چرا که لازم است بدانیم همۀ کفش‌های Air Jordan III تنها در 23 دقیقه به فروش رفتند!

مثال موفق سوشال کامرس توسط نایک

فروش کفش نایک جردن 3 در اسنپ چت یکی از موفق‌ترین نمونه‌های سوشال کامرس به حساب می‌آید.

ست‌های پاترون در فروش مستقیم اینستاگرام، مثال موفق سوشال کامرس

یکی دیگر از مثال‌های موفق در حوزۀ تجارت اجتماعی مربوط به سال 2019 میلادی است. زمانی که برند تکیلا Patron، یکی از تولیدکنندگان نوشیدنی‌های الکلی موفق شد فروش عظیمی را در شبکۀ اینستاگرام انجام دهد.

پاترون با این همکاری از سری تبلیغات اینستاگرام که عمدتاً متمرکز بر استوری بود، داستان برند خود را برای مخاطبان عرضه کرد. توصیفات عمیق و جذاب این برند باعث شد تا فروشی گسترده در اینستاگرام و در قالب سوشال کامرس اتفاق بیفتد.

در تبلیغاتی که در آن دوره انجام شد، برند پاترون از کاربران خود درخواست کرد که برای سفارش از طریق پلتفرم‌های Drizly، Instacart و Reserve Bar اقدام کنند. به این شکل که تبلیغات نشان داده شده در استوری را بالا بکشند تا وارد صفحۀ خرید شوند.

سپس با استفاده از پرداخت درون برنامه‌ای اینستاگرام، روند پرداخت خود را انجام داده و محصول را درب منزل دریافت کردند. از آنجا که این فروش مربوط به نوشیدنی‌های الکلی بود، خرید تنها با اسکن ID کاربران صورت می‌گرفت. چرا که فروش به کاربران زیر 18 سال ممنوع بود.

برند تکیلای پاترون با استفاده از ابزارهای تجارت اجتماعی، فروش فوق‌العاده‌ای را از آن خود کرد.

سفید کنندۀ دندان Zimba در فیسبوک، مثال موفق سوشال کامرس

زیمبا نیز یک مثال موفق سوشال کامرس است که فروش خوبی را در فروشگاه‌های فیس‌بوک انجام داد. برند تجاری سفید کنندۀ دندان Zimba، یکی از اولین پذیرندگان فروشگاه‌های فیس‌بوک بود که اشتیاق زیادی به استفاده از این پلتفرم در فروش محصولات خود داشت.

همانطور که پیداست این برند موفق شد به خوبی از پتانسیل‌های این فروشگاه به نفع خود استفاده کند. در ابتدا، زیمبا موفق به دریافت 1200 سفارش افزایشی محصول از طریق فروشگاه‌ها شد. اما فراتر از این، اتفاق دیگری بود. روند دقیق تجارت اجتماعی این برند باعث شد که میزان سفارش خریداران فروشگاه‌های آنلاین فیس‌بوک، 6.7 درصد بالاتر از فروش از طریق وب سایت شود.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    جوزف تریتر، مدیر اجرایی زیمبا در این راستا توضیحات جالبی عرضه کرد. او گفت که بلافاصله پس از راه‌اندازی و شروع به کار فروشگاه‌ فیس‌بوک، شاهد افزایش 5 درصدی فروش روزانه بودیم. انتظاری که از همان ابتدا وجود داشت این بود که میزان فروشی که در سوشال کامرس آن اتفاق می‌افتد به اندازۀ فروش وب‌سایت باشد.

    اما این رقم از انتظارها فراتر رفت تا اینکه کسب و کار را با تحولات عظیمی روبرو کرد. به طوری که مقیاس بندی فروش‌ از طریق شبکه‌های اجتماعی کاملاً وارد معادلات دیگری شد.


    بیشتر بخوانید:انواع سوشال کامرس و آینده تجارت اجتماعی

    فروش مستقیم David Yurman در اینستاگرام، مثال موفق سوشال کامرس

    یک مثال موفق سوشال کامرس در اینستاگرام، برند مطرح David Yurman است. دیوید یورمن یک طراح جواهرات سطح بالا است که محصولاتش توسط نام‌های بزرگی مانند کاترین زتا جونز و زوسیا مامت پوشیده شده است. در حالی که این برند دارای مشتریان برجسته ای است اما به وضوح ارزش دسترسی به مشتریان بالقوه از طریق رسانه های اجتماعی را تشخیص می‌دهد.

    فروش محصولات دیوید یورمن در تجارت اجتماعی

    بسیاری از پست‌های اینستاگرام آن دارای هشتگ #TapToShop هستند که نشان می‌دهد محصولات ویژه را می‌توان مستقیماً در برنامه خریداری کرد. این برند تا کنون موفق شده است درآمد بالایی از طریق فروش در شبکه‌های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام داشته باشد.

    دیوید یورمن، طراح جواهرآلات، سهم زیادی از محصولات خود را در شبکه‌های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام می‌فروشد.

    Joe’s Joeans و تبلیغات پیش از راه‌اندازی برند، مثال موفق سوشال کامرس

    Joe’s Jeans یکی از اولین برندهایی بود که از همان ابتدا رویۀ متفاوتی برای سوشال کامرس پیش گرفت. این برند نشان داد که چگونه عملکرد تجارت اجتماعی اینستاگرام می‌تواند با ویژگی دیگر پلتفرم ترکیب شود تا قبل از راه‌اندازی یک کمپین جدید، هیجان تازه‌ای برای آنان ایجاد کند. این برند موفق شد به خوبی از قابلیت Reminder اینستاگرام برای ترغیب کاربران به خرید استفاده کند.

    Joe’s Jeans برای ارتباط خود با اینفلوئنسر مد، دانیل برنشتاین، پیش نمایش خط تولید جدید خود را اجرا کرد. کاربرانی که محتوای سرزده را دیدند تشویق شدند تا از طریق استیکرهای استوری اینستاگرام و تگ‌های راه‌اندازی درون فید، یادآوری‌های انتشار را انتخاب کنند.

    در این سبک از سوشال کامرس، کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند 15 دقیقه قبل از فروش محصولات، اعلان‌هایی دریافت می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که آماده خرید قبل از تمام شدن محدوده هستند.

    جنیفر استندر هاوکینز، معاون بازاریابی و نوآوری در Joe’s Jeans می‌گوید: «اجازه دادن به مردم برای خرید از جایی که قبلاً محصول را مشاهده کرده‌اند، یک تصمیم واضح بود. هرچه بتوانیم خرید را برای مشتریان آسان تر کنیم، بهتر است».

    Soul Cycle و ترکیب خلاقیت با تجارت اجتماعی، مثال موفق سوشال کامرس

    برند دیگری که همچون Joe’s Jeans از قابلیت Reminder اینستاگرام استفاده می‌کند، Soul Cycle است. سول سایکل از اولین موج برندهایی بود که این ویژگی را در سپتامبر سال 2019 مورد آزمایش قرار داد.

    امری بسیار منطقی و بدیهی به نظر می‌رسد که اینستاگرام تبدیل به یکی از بهترین پلتفرم‌های در استراتژی بازاریابی برندهای مختلف شده است. این برند نیز پخش ویدئو در اینستاگرام را به عنوان خط مقدم کمپین خود در معرفی خود در نظر گرفت.

    با کاربردهایی که اینستاگرام برای این برند داشت، سول سایکل موفق شد به خوبی از خلاقیت خود برای بهره‌وری حداکثر از آن استفاده کند. در نتیجه با ایجاد Reminder یا یادآوری‌های متعدد، موفق شد به تبلیغاتی خلاقانه که مزیت تجاری زیادی به همراه داشت دست یابد.

    معاون خرده فروشی Soul Cycle در مورد ویژگی حذف محصول و تأثیرات آن در استراتژی تجاری صحبت کرده است. این برند توانسته است به خوبی با قابلیت Instagram Checkout، مسیر توسعه و پیشرفت خود را هموار کرده و با سرعت زیاد پیشروی کند.

    برند سول سایکل یکی از خلاق‌ترین برندها در زمینۀ تجارت اجتماعی است.

    واقعیت افزودۀ عینک آفتابی Bolle در اینستاگرام، مثال موفق سوشال کامرس

    Bolle یکی از برندهای معروف عینک آفتابی است که یک مثال موفق سوشال کامرس به حساب می‌آید. هرچند که این برند تنها به تبلیغات و بازاریابی محصولات خود در اینستاگرام بسنده نکرد و پا را فراتر از این‌ها گذاشت.

    این برند با راه‌اندازی یک بخش واقعیت افزوده، قابلیتی جدید در معرفی محصولات خود ایجاد کرد. در یکی از طرح‌های خود، عینک آفتابی فانتوم را به گونه‌ای معرفی کرد که کاربران بتوانند با ویژگی AR، عینک جدید را تست کنند.

    این برند به کاربران خود اجازه داد تا با اسکن یک QR کد، نمایی از این عینک را از طریق یک پیوند اختصاصی در اینستاگرام به اشتراک بگذارند. هرچند از لحاظ فنی، این سبک از بازاریابی به عنوان یک شکل واقعی از سوشال کامرس به حساب نمی‌آید.

    اما تجربه نشان داد که اغلب آنان که عینک آفتابی را از طریق واقعیت افزوده امتحان کردند، تمایل بیشتری به خرید آن نشان دادند. با این حال چنین اتفاقی نشان داد که ترکیب واقعیت افزوده و تجارت اجتماعی، تجربه‌ای تخیلی و دور از ذهن نیست.

    ترکیب ویدئو با سوشال کامرس توسط Gunner Kennels

    Gunner Kennels یکی از برندهایی است که کاربران فیسبوک را قادر می‌سازد بدون ترک پلتفرم اجتماعی خرید کنند. استراتژی تجارت اجتماعی آن حول محور استفاده از ویدئو برای جلب توجه بیشتر به تبلیغات فیس‌بوک است. این یک تاکتیک آزمایش شده و واقعی است. چرا که تحقیقات نشان می‌دهد که تبلیغات ویدئویی بهتر از سایر انواع محتوا عمل می کند.

    آمارها نشان می‌دهند که میانگین نرخ تعامل برای پست‌های ویدئویی فیس‌بوک 0.26٪ است. این نرخ به طور قابل توجهی بالاتر از نرخ مشارکت کلی 0.18٪ است. با این حال،Gunner Kennels  فقط به خاطر تعامل، ویدیو نمی‌سازد. این برند خلاقیت خود را با فراخوانی برای اقدام «اکنون خرید کنید» ترکیب می‌کند تا مخاطبان خود را وادار به دنبال کردن و خرید در محیط فیس‌بوک کند.

    برند گانرز کنلز در سوشال مدیا

    برند گانرز کنلز، حجم زیادی از محصولات خود را در پلتفرم فروشگاهی فیسبوک عرضه کرده است.

    کوتاه در مورد مثال موفق سوشال کامرس

    • تجارت اجتماعی یکی از سریع‌ترین و بهترین شیوه‌های خرید برای مشتریان است.
    • سادگی و سهولت خرید و عدم نیاز به بیرون رفتن از پلتفرم اجتماعی، مزیت اصلی سوشال کامرس است.
    • بسیاری از برندها به دنبال استفاده از این قابلیت برای فروش محصولات خود هستند.
    • سالانه حجم زیادی از خریدهای آنلاین از طریق شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد.
    • پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2028، بیش از نیمی از خریدهای آنلاین از طریق پلتفرم‌های اجتماعی انجام شوند.
    • در حال حاضر کشورهای اروپای شمالی و غربی و آمریکای شمالی، بیشترین میزان استفاده از این سبک تجارت را در جهان دارند.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.