با انواع سوشال کامرس و آینده سوشال کامرس آشنا شوید

0

در سال‌های اخیر تجارت الکترونیکی در بستر شبکه‌های اجتماعی گسترش چشمگیری داشته است. کسب‌وکارها برای عرضه محصولات و خدمات متنوع خود به فروشگاه‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند فیسبوک و اینستاگرام روی آوردند. کاربران نیز با برای تأمین نیازهای خود سعی کردند صفحات شبکه‌های اجتماعی فروشگاه‌های اینترنتی را فالو کنند.

در نهایت خرید خود را از همان مسیر انجام دهند. این موضوع باعث ایجاد مفهومی به نام سوشال کامرس (Social Commerce) در دیجیتال مارکتینگ شد. در این مقاله شما را با انواع سوشال کامرس و آینده پیش روی آن آشنا کنیم.

بیش از 3.5 میلیارد کاربر فعال در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و تقریباً همه آنها حداقل 7-6 صفحه در انواع شبکه‌ها اجتماعی دارند. آنها هر روز بیش از 142 دقیقه را صرف تعامل می کنند. این یک فرصت خوبی برای گسترش سوشال کامرس است.

سوشال کامرس چیست؟

تجارت اجتماعی یا سوشال کامرس روشی استراتژیک برای فروش و خرید مستقیم محصولات از طریق رسانه‌های اجتماعی است. امروزه رسانه‌های اجتماعی فقط مکانی برای تبلیغات به‌حساب نمی‌آیند. کسب‌وکارهای اینترنتی مختلف مانند خرده‌فروش‌ها رسانه‌های اجتماعی را به‌عنوان ابزاری برای  انجام تبلیغات کلیکی، انتشار بنرهای تبلیغاتی، افزایش نرخ تبدیل و ارتقای فروش استفاده می‌کنند.

تعریف انواع سوشال کارمرس

استراتژی‌های انواع سوشال کامرس به کاربران این امکان را می‌دهد که به سایت‌های تجارت الکترونیک وابسته نباشند. در عوض مستقیماً از فروشگاه‌های راه‌اندازی‌شده در رسانه‌های اجتماعی خرید کنند.

علت رشد انواع سوشال کامرس چیست؟

هرچه فرآیند پرداخت طولانی‌تر شود، احتمال از دست‌دادن تعامل و رهاکردن خریداران بیشتر می‌شود. این در حالی است که فروشگاه‌های تمام وقت شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکارها و وجود شرایطی برای خرید مستقیم مشتریان از همان صفحات رسانه‌های اجتماعی امکان تعامل سازنده‌تر را بالا نگه می‌دارد. و میزان نرخ پرش (Bounce Rate) را کاهش می‌دهد.

انواع سوشال کامرس فرصت‌های جدیدی برای خرده‌فروشان فراهم می‌کند. اما سؤال اینجاست که فروشگاه‌های شبکه‌های اجتماعی سایت هم دارند یا صرفاً در رسانه‌های اجتماعی فعالیت دارند؟

سوشال کامرس چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد سوشال کامرس به این صورت است که به برندها اجازه می‌دهد محصولات و خدمات خود را در قالب محتوای شبکه‌های اجتماعی به نمایش بگذارند. در این زمان، کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند با حضور در صفحات مورد علاقه خود با انواع برندها آشنا شده و با آنها تعامل داشته باشند.

توجه داشته باشید که انواع سوشال کامرس که در ادامه معرفی می‌کنیم با پلتفرم‌های  تجارت الکترونیک که همان وبسایت‌ فروشگاه‌های اینترنتی برندهاست، فرق دارد. اما این دو مفهوم با هم در ارتباط هستند تا مشتریان برای خرید محصولات مورد نظر به راه‌های مختلف دسترسی داشته باشند.

برخی از استراتژی‌های سوشال کامرس به‌طور خاص مربوط به ویترین فروشگاهی شبکه‌های اجتماعی خاص هستند. این استراتژی‌ها که منحصربه‌فرد هستند باعث افزایش نرخ تبدیل و فروش محصولات برندها در همان شبکه‌های اجتماعی نسبت به سایت فروشگاه‌های اینترنتی آنها می‌شوند.

عملکرد تجارت اجتماعی

دلیل اصلی موفقیت‌آمیز و سودآور بودن سوشال کامرس سرعت و سهولت بیشتر مشتریان در شناخت و اعتماد به برندها و خرید از آنهاست.

مزایای سوشال کامرس در آینده چیست؟

پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی فرصت بسیار خوبی را به کسب‌وکارهای حوزه‌های مختلف ارائه می‌دهند. با این حال به این موضوع بپردازیم که چگونه استفاده از انوع سوشال کامرس چه تأثیری بر تجارت می‌گذارند و چرا به نفع کسب‌وکارهای اینترنتی است که در سوشال کامرس سرمایه‌گذاری کنند.


بیشتر بخوانید: آشنایی با روندهای تجارت اجتماعی برای توسعه تجارت الکترونیک

 رشد مداوم مخاطب

میلیاردها کاربر از انواع شبکه‌های اجتماعی برای تعامل با برندها، افراد مشهور، اینفلوئنسرها و به طور کلی سایر کاربرام استفاده می کنند. این موضوع باعث شده است که شبکه‌های اجتماعی با کمک الگوریتم‌های خود کسب‌وکارها و کاربرانی که می‌توانند مشتریان وفادار این کسب‌وکارها شوند را به همدیگر معرفی می‌کند. در نتیجه برندها می‌توانند محصولات خود را با احتمال بیشتری بفروشند و از این فرصت برای سودآوری بیشتر استفاده کنند.

رشد مداوم مخاطبان با کمک تبلیغات کلیکی امکان افزایش ترافیک سایت و نرخ تبدیل را فراهم می‌کند. بنابراین بزرگترین روند تجاری در حوزه دیجیتال، با استفاده از استراتژی‌های با انواع سوشال کامرس و آینده سوشال کامرس آشنا شوید برای کسب‌وکار امکانپذیر خواهد بود.

 رتبه‌بندی بالاتر در موتورهای جستجو

رتبه بالا در موتورهای جستجو از طریق تبلیغات غیرمستقیم با ‌سهولت بیشتری انجام می‌شود. در این راستا تجربه‌کاربری نقش مهمی در جذب کاربران و تعامل اعتماد برای برندها دارد. افزایش ترافیک در وبسایت بر رتبه بندی SERP کسب‌وکارها تأثیر چشمگیری می‌گذارد.

از طرفی تعامل کاربران با کارشناسان شبکه‌های اجتماعی برندها باعث نمی‌شود که تعامل با سایت‌ها را رها کنند. درواقع انواع سوشال کامرس و استراتژی‌های آنها باعث ارتقای رتبه سایت‌ها در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌شود.

ویژگی اشتراک‌گذاری پست و استوری‌ها در پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی به کسب‌وکارها کمک می‌کند که کاربران بیشتری درباره برندها آگاهی داشته باشند. برای مثال شما در اینستاگرام فروشگاه اینستاگرامی خود را راه‌اندازی می‌کنید و پست و استوری‌های جذاب شما به‌واسطه مشتریان وفادارتان دست‌به‌دست می‌شود.

این راهکار باعث می‌شود که افراد بیشتری به فروشگاه شما سر بزنند. اگر برای خرید الزاماً باید به سایت بروند، شما می‌توانید سایت خود را نیز به کاربران و مشتریان بیشتری معرفی کنید. درنتیجه ترافیک و نرخ تبدیل افزایش می‌یابد.

در این راستا کسب‌وکارها باید از قابلیت‌هایی مانند لایک، اشتراک‌گذاری، کامنت‌دادن استفاده کنند تا بازخورد مستقیم کاربران را دریافت و استفاده کنند..

اصالت

برندهای زیادی در سراسر دنیا وجود دارد و وقتی برندی شناخته‌شده نیست، مردم به‌راحتی به آن اعتماد نمی‌کنند. پس چاره چیست؟ در پاسخ باید بگوییم حضور در شبکه‌های اجتماعی و تعامل سازنده با مردم این فرصت را به کسب‌وکارها می‌دهد تا برندهای خود را معرفی کرده و اعتماد کاربران را جلب کنند.

این نکته باعث می‌شود که مردم برندهای موردنظر خود را در چند شبکه اجتماعی جستجو کنند مطمئن شوند که آیا فروشگاه آنلاین تقلبی یا معتبر است.

استفاده از استراتژی‌های انواع سوشال کامرس به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با کاربران شبکه‌های اجتماعی ارتباط بهتری برقرار کنند. در این راستا قابلیت اشتراک‌گذاری، کامنت‌دادن و لایک‌کردن برای کسب‌وکارها و مشتریان قابل استفاده است.

با کمک این قابلیت‌ها می‌توان موفقیت بیشتری در دیجیتال مارکتینگ به‌دست آورد. مردم هم می‌توانند ببینند که چگونه به سؤالات پاسخ داده می‌شود و راه‌حل ارائه‌شده چگونه باعث بهبود شرایط کسب‌وکارهاست.

 وفاداری و حفظ مشتری

حفظ افراد از طریق صفحات شبکه‌های اجتماعی با کمک سوشال کامرس آسان‌تر می‌شود زیرا فضایی برای کسب‌وکارها فراهم می‌شود که در آن شما دائماً با خریداران در تعامل مژثر باشند. برای برقرای تعامل منظم باید از پست‌ها و استوری‌ها و موارد دیگر بهره‌مند شد.

انواع سوشال کامرس در بازاریابی

باید توجه داشته باشید که طیف وسیعی از محتوا و مطالب وجود دارند که کسب‌وکارها با کمک آنها می‌توانند اعتماد کاربران را جلب کرده و آنها را به مشتریان وفادار تبدیل نمایند.

اهمیت سوشال کامرس در آمار و ارقام چیست؟

بر اساس داده‌های آنلاین به اشتراک گذاشته‌شده توسط Statista، تخمین زده می‌شود که در سال 2023 فروش از طریق پلتفرم‌های سوشال کامرس در سراسر جهان به 1.298 میلیارد دلار برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که این عدد تا سال 2026 به حدود 3 تریلیون دلار برسد.

بر اساس گزارش مروری جهانی دیجیتال 2022، میانگین زمان صرف شده روزانه برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی 2 ساعت و 27 دقیقه است. برای درک این موضوع، بیش از یک سوم زمانی که کاربران اینترنتی 16 تا 64 ساله آنلاین می‌گذرانند، در رسانه‌های اجتماعی صرف می‌شود و این فقط بر روی یک پلتفرم نیست. بر اساس این گزارش، هر ماه 7.5 پلتفرم شبکه‌های اجتماعی بازدید می‌شود.

وقتی از کاربران 16 تا 64 ساله اینترنت پرسیده شد که دلایل اصلی استفاده از رسانه‌های اجتماعی چیست، تقریباً 28 درصد گفتند که الهام گرفتن برای انجام کارها یا خرید است. بیش از 26٪ گفتند که برای یافتن محصولاتی زمان صرف می‌کنند و 23 درصد پاسخ داده‌اند که عمدتاً از آن برای دیدن محتوای پست شده توسط مارک‌های مورد علاقه‌شان استفاده می‌کنند.

افزایش فروش و جذب مخاطب از طریق سوشال کامرس

سوشال کامرس می‌تواند فرآیند فروش را آسان‌تر کند. هنگامی که به طور مداوم محتوای مفید را به اشتراک می‌گذارید و با مخاطبان هدف خود درگیر هستید، به ویژه در پلتفرم‌های شبکه اجتماعی که آنها بیش‌ترین استفاده را دارند، می‌توانید در طول چرخه فروش با خریداران بالقوه در ارتباط بمانید و دسترسی خود را به مخاطبان جدید گسترش دهید. برای افزایش فروش و جذب مخاطب از طریق سوشال کامرس می‌توانید روش‌های زیر را استفاده کنید:

  • کانال‌های فروشی که محبوب‌تر هستند را مشخص کنید
  • مطمئن شوید که پست‌های شما جذابیت فروش دارند
  • به اطلاعاتی که از طریق فروش در شبکه‌های اجتماعی به دست می‌آورید اهمیت دهید
  • امور مشتریان خود را به بهترین شکل در سوشال کامرس نشان دهید
  • با اینفلوئنسرها کار کنید و محصولات خود را معرفی کنید
  • تا جایی که می‌توانید سفارشی سازی داشته باشید
  • با مخاطبان خود در ارتباط باشید و با آن‌ها تعامل کنید
  • لندینگ پیج‌های خود را به واسطه کاربران شبکه‌های اجتماعی تست کنید

تفاوت سوشال کامرس یا تجارت اجتماعی با تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک به تجربه خرید از طریق یک وب سایت یا اپلیکیشن اختصاصی با برند اشاره دارد. سوشال کامرس به مشتری این امکان را می‌دهد که خرید خود را در یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام یا فیسبوک و… انجام دهد. بنابراین ایکامرس، همان سوشال کامرس نیست. در حقیقت سوشال کامرس بخشی از ایکامرس است.

این موضوع به صورت کامل‌تر در مقاله زیر ارائه شده که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت ایکامرس با تجارت اجتماعی

انواع سوشال کامرس چیست؟

در ادامه انواع سوشال کامرس که برندها می‌توانند برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند را معرفی می‌کنیم:

لینک‌های «اکنون خرید کنید»

 هر برند می‌تواند محصولاتی را در پست‌ها یا استوری‌های خود به اشتراک بگذارد که موجود باشند و لینک «خرید کنید» داشته باشند. این امر کاربران را به خرید محصولاتی که در صفحه فروشگاه شبک‌های اجتماعی برند یا سایت آنها قرار دارد، هدایت می‌کند.

برای مثال پین‌های محصولات در پینترست (Pinterest) به برندها این امکان را می‌دهد که از تصاویر کالاهای خود که در کنار لینک‌های خرید آنلاین قرار دارند، برای خرید استفاده کنند. کاربران می‌توانند این موارد را با پین کردن آنها به بردهای شخصی خود به اشتراک بگذارند و خرید کنند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    ویدیوها

    در اینستاگرام، تیک‌تاک یا فیس‌بوک، ویدیوها به برندها اجازه می‌دهند ویژگی‌های محصولات را هایلایت کرده و خصوصیات محصولات را با توجه به کاتالوگ محصولات خود به روش‌های مرتبط‌تر ارائه دهند. این امر می‌تواند مشتریان را به خرید محصولات خود تشویق کند.

    اینفلوئنسر مارکتینگ

    برندها می‌توانند با اینفلوئنسرها همکاری کنند و محصولات یا خدمات را در انواع شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند و مشتریان را به تعامل با سایت برند سوق دهند. این شکل از بازاریابی به برندها اجازه می‌دهد تا از اعتبار ارتباط مشتریان با اینفلوئنسرها برای تبلیغ محصولات خود استفاده کنند.

    محتوای تولید شده توسط کاربر

    برندها ممکن است کاربران را تشویق کنند تا محتوای مربوط به محصولات یا خدمات خود را به‌عنوان یک استراتژی بازاریابی تولید کنند. آنها اغلب این کار را با راه‌اندازی چالش‌های محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) همراه با هشتگ‌ها، هدایا یا نظرسنجی‌های مختلف انجام می‌دهند. مشتریان به این طریق تشویق می‌شوند به سؤالاتی که تخفیف دارند، پاسخ دهند.

    ایجاد و اشتراک‌گذاری محتوای مرتبط با یک برند توسط کاربران، باعث اطلاع‌رسانی بیشتر درباره برند می‌شود. همچنین به برندها اجازه می‌دهد تا داده‌های ارزشمندی را در مورد مشتریان خود جمع‌آوری کنند. زیرا این داده‌ها به برندها این امکان را می‌دهد پیشنهادات بهتری برای مخاطبان خود داشته باشند.

    سرویس همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

    سرویس همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ یک استراتژی بازاریابی با رشد سریع است که در آن کسب‌وکارها از اشخاص ثالث برای تبلیغ محصولات خود استفاده می‌کنند و براساس کمیسیون به آنها کارمزد می‌دهند.

    برندها به وبلاگ‌نویسان یا اینفلوئنسرها مأموریت می‌دهند تا محصولات خود را در پست‌های وبلاگ اختصاصی تبلیغ یا بررسی کنند. برندها در تلاش برای افزایش فروش، لینک‌هایی را در پست‌ها قرار می‌دهند. شرکای افیلیت مارکتینگ هم درصدی از فروش از پست‌های وبلاگ را برمی‌دارند.

    آینده انواع سوشال کامرس چگونه خواهد بود؟

    همانطور که برندها تلاش می‌کنند تا از تأثرات همه‌گیری کرونا نجات یابند، باید راه‌های جدیدی برای برقراری ارتباط با مشتریان نهایی خود به‌کار بگیرند و انواع سوشال کامرس یکی از راهکارهایی هستند که فرصت بهبود مارکتینگ را برای آنها فراهم می‌کنند.

    آینده در حال تغییر است و برندها این فرصت را دارند که همزمان با آن تغییر کنند. با افزایش پتانسیل درآمد جمعیت جوان‌تر، می‌توان انتظار داشت که شاهد تغییر بیشتر به دنیای دیجیتال مارکتینگ باشیم.

    البته، این بدان معنا نیست که همه کسب‌وکارها با موفقیت چشمگیری فعالیت خواهند کرد. استفاده از استراتژی‌های برندینگ و راهکارهای سوشال کامرس در کنار سایر عوامل مؤثر باعث موفقیت در دیجیتال مارکتینگ خواهند شد.

    استفاده از انواع سوشال کامرس و اصول دیجیتال مارکتینگ به‌طور مناسب باعث موفقیت کسب‌وکارها خواهد شد.


    بیشتر بخوانید: نقش استراتژی‌های سوشال کامرس در موفقیت برندها چیست؟

    صحبت‌های پشوتن پورپزشک مدیرعامل پادرو در مورد سوشال کامرس

    پشوتن پورپزشک، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار پادرو در ایونت “یلدا سامیت” در مورد سوشال کامرس صحبت کرد و به تحولات آینده تجارت الکترونیک پرداخت. 

    «امروز در مورد سوشال کامرس صحبت می‌کنیم. عنوان مبحث من تغییر به سبک کووید-۱۹ است. اول سوشال کامرس (social commerce) را تعریف می‌کنیم؛ معمولا این تعریف در طول زمان تغییر می‌کند و این تغییر باعث می‌شود که مفاهیم متعددی از یک واژه در اکوسیستم داشته باشیم.

    اما برای اینکه هم‌کلام باشیم و بدانیم درباره چه مفاهیمی صحبت می‌کنیم، من یک تعریف کوچک از سوشال کامرس می‌دهم که مترادف فارسی آن تجارت اجتماعی می‌شود. با توجه به اینکه در طول صحبت اشاره‌هایی به e-commerce هم می‌کنیم، واژه social commerce را انتخاب کردم که تقابل را بهتر بتوانیم تطبیق بدهیم. ما social commerce را به تجربه کامل خرید مستقیم از شبکه‌های اجتماعی تعریف می‌کنیم؛ یعنی جست‌وجوی کالا، تحقیق و جذب نظرات در مورد آن کالا و در نهایت انجام خرید به صورت کامل، یعنی پرداخت. کل این پروسه را به عنوان سوشال کامرس تعریف می‌کنیم. »

    کوتاه در مورد انواع سوشال کامرس

    • سوشال کامرس همان فعالیت تجاری کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی است.
    • فروشگاه‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و پینترست از تبلیغات کلیکی و همسان برای معرفی محصولات و برندها استفاده می‌کنند.
    • انواع سوشال کامرس امکان ارتباط گسترده‌تر برندها حتی در وبسایت‌ها را نیز فراهم می‌کنند.
    • سوشال کامرس همزمان با دیجیتال مارکتینگ در حال تغییر است.
    • کسب‌وکارهایی که تمام جوانب بازاریابی را در شبکه‌های اجتماعی در نظر دارند، شانس موفقیت بالاتری دارند.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.