معرفی 15 شرکت پستی فعال در ایران و بررسی خدمات آن‌ها

0

 بسیاری از شرکت‌ها برای ارسال بسته‌های پستی و نامه‌های اداری خود قصد عقد قرارداد با یک شرکت معتبر پستی دارند که با خیال راحت حمل مرسولات خود را به آن شرکت بسپارند. فروشگاه‌ها برای جا به جایی کالاهایی که مشتریان خریداری کردند، نیاز به سرویس حمل و نقل مخصوص به خود را دارند.

هر کدام از ما هم که قصد داریم بسته‌ای به نقطه‎‌ای از تهران، ایران و جهان بفرستیم، به یک سیستم پستی کارآمد نیاز داریم. سیستم پستی که بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن کالای ما را به دست مخاطبان برساند. سیستمی که با اعتماد کامل کالای ارزشمند خود را به آن بسپاریم و مطمئن باشیم هر زمان که نیاز داشتیم می‌توانیم ارسال کالا را پیگیری کنیم. شرکتی که به ما، کالای ما و زمان ما احترام بگذارد. در این مقاله قصد داریم شما را با برخی از شرکت‌های معتبر پستی ایران آشنا کنیم، انتخاب با شما است.

ویژگی یک شرکت پستی خوب چیست؟

هر سال بر تعداد شرکت‌های پستی در ایران افزوده می‌شود. هدف آن‌ها برقراری ارتباط سریع و آسان میان افراد و مشاغل متفاوت است. با افزایش تعداد شرکت‌های پستی تلاش هر کدام برای جلب اعتماد و رضایت مشتری بیشتر شده و هر یک تلاش می‌کند تا با ارائه طیف وسیعی از خدمات به عنوان بهترین شرکت پست شناخته شود. یکی از خدمات عمده این شرکت‌ها پست لجستیک است. اگر می‌خواهید بدانید لجستيك چيست باید به مقاله آن در بلاگ پادرو مراجعه کنید. با پیشرفت تکنولوژی سیستم‌های حمل و نقل مرسولات نیز پیشرفته‌تر شده است.

ویژگی شرکت پستی خوب

سرعت در پست حرف اول را می‌زند

اولین سوالی که معمولا مشتریان هنگام ارسال مرسولات خود دارند این است که ارسال کالای من چقدر طول می‌کشد؟ در دنیای سریع امروزی، شرکتی که بتواند بیشترین سرعت در ارائه خدمات پستی را داشته باشد، برنده بازی خواهد بود. اصطلاح زمان‌بندی حمل که توسط شرکت‌های پستی مطرح می‌شود به همین امر اشاره دارد و به معنای ارسال سریع کالا به مقصد مورد نظر در زمان مشخص شده است.

زمان‌بندی ارسال با توجه به نوع وسیله حمل کالا در بین شرکت‌ها متفاوت است. حمل زمینی و هوایی مستلزم صرف زمان متفاوتی هستند. مسافت بین نقاط مبدا و مقصد نیز در سرعت ارسال کالا نقش دارد. سیستم حمل و نقل یکپارچه و سرعت عمل در شرکت‌های پستی موجب می‌شود که مشتریان برای انتخاب شرکت مورد نظر دست به انتخاب بزنند. برای مثال شرکت پستی که تنها یک بار در هفته اقدام به جابه‌جایی مرسولات می‌کند با شرکتی که هر روز به ارائه خدمات می‌پردازد، متفاوت است.

برای دسترسی آسان به شرکت‌های پستی و انتخاب ارزاترن‌ترین و سریع‌ترین روش ارسال کالا برای مشتریان می‌توانید فروشگاه خود را در پادرو ثبت کنید. با وارد کردن مشخصات بسته ارسالی، لیستی از شرکت‌های پستی به همراه هزینه ارسال و مدت زمان موردنیاز برای ارسال کالا به شما نمایش داده می‌شود تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

علاوه بر این، شما نیازی به مراجعه حضوری به شرکت پستی ندارید و در زمان موردنظر شما، بسته‌ها توسط پادرو از درب منزل یا فروشگاه شما جمع‌آوری شده و از طریق شرکت پستی موردنظرتان ارسال خواهد شد.

تضمین سلامت کالا توسط شرکت پستی

شما بعد از مدت‌ها انتظار مشتاق دریافت بسته خود هستید، اما وقتی بسته به موقع به شما تحویل داده می‌شود، می‌بینید بشقاب‌های زینتی که منتظرش بودید شکسته‌اند. شرکت پستی مورد نظر شما با وجود سرعت در ارسال مرسوله، نتوانسته است سلامت کالای شما را تضمین کند. اینجا کیفیت قربانی سرعت عمل شده است. شما اعتماد خود را به این شرکت از دست می‌دهید و کارشناسان باید تمام تلاش خود را بکنند تا دوباره شما را بدست بیاورند. این خطا در حفظ سلامت کالا است.

افراد برای سپردن کالاهای خود به شرکت پستی ضمانت‌نامه‌ای مبنی بر بیمه کالا دریافت می‌کنند. مطابق با این بیمه نامه در صورتی که هر گونه خسارت احتمالی به مرسوله وارد شود و یا در صورت گم شدن کالای مورد نظر شما، این شرکت موظف است تا خسارت احتمالی را از بیمه دریافت کند و به مخاطب بپردازد. همچنین ارائه کد رهگیری به مشتری و امکان ردیابی مرسوله توسط سیستم‌های پیشرفته اینترنتی از راه‌های تامین امنیت کالاها در شرکت‌های پستی است.

تضمین سلامت کالا توسط شرکت پستی

همکاری شرکت پستی با بیمه

بسیاری از شرکت‌های بیمه اکنون با شرکت‌های پستی همکاری می‎کنند. انواع خدماتی که این شرکت‌ها می‌دهند شامل بیمه حمل و نقل کالای داخلی (عمومی)، بیمه حمل و نقل وارداتی (عمومی)، بیمه حمل نقل کالای ترانزیت (عمومی)، بیمه حمل و نقل کالای صادراتی (عمومی)، بیمه حمل و نقل کالای داخلی (ساده)، بیمه حمل و نقل کالای وارداتی (ساده)، بیمه حمل و نقل کالای ترانزیت (ساده) و بیمه حمل و نقل کالای صادراتی (ساده) است.

شرکت‌ها بر اساس نوع بیمه کردن مرسولات در سه دسته جای می‌گیرند:

  1. شرکت‌هایی که خود ضمانت کالا را تضمین می‌کنند: این شرکت‌ها با شرکت پست قرارداد نداشته و خود اقدام به بیمه کردن مرسولات می‌کنند. شرکت پست در سال 1398 بیمه را اجباری کرده است و به نظر می‌آید روند بازار به سمتی پیش برود که بیمه تبدیل به جزء اجباری شرکت‌های پستی شود. به همین دلیل برخی از شرکت‌ها خدمات پست را خود بر عهده گرفته‌اند.
  2. شرکت‌هایی که با دیگر شرکت‌های بیمه قرارداد دارند: برخی شرکت‌ها با برون‌سپاری عملیات بیمه کردن، این کار را بر عهده شرکت‌های بیمه گذاشته و آنان مسئول بیمه کردن مرسولات اشخاص حقیقی و حقوقی هستند.
  3. شرکت‌هایی که نه خود بیمه می‌کنند و نه طرف قرارداد با شرکت‌های بیمه هستند.

گسترش طیف خدمات شرکت پستی

شرکت‌های مختلف پستی، بر اساس گسترگی خدمات از یک شرکت پستی کوچک که خدمات پیک موتوری ارائه می‌کند، تا شرکت حمل و نقل بین‌المللی که خدمات ترخیص گمرکی کالاها را انجام می‌دهد، متفاوت هستند. کمترین خدمتی که یک شرکت پست می‌تواند انجام دهد ارسال مرسولات سبک در داخل شهر است. حمل و نقل بین شهری بر خدمات شرکت افزوده و حمل و نقل بین‌المللی موجب بزرگ‌تر شدن آن می‌شود. در ادامه به برخی از این خدمات جانبی اشاره می‌کنیم:

  1. انجام بسته‌بندی تخصصی و حرفه‌ای: یک شرکت پستی معتبر خود کلیه خدمات بسته‌بندی مرسولات مشتریان را بر عهده می‌گیرد. این شرکت‌ها می‌توانند با عقد قرارداد با شرکت‌های بسته‌بندی، این خدمات را در همکاری با دیگر شرکت‌های تخصصی انجام دهند.
  2. امکان رهگیری مرسوله: مشتریان همواره نگران هستند که بسته آن‌ها سالم به مقصد برسد. در صورتی که امکان پیگیری مرسوله از طریق وبسایت یا اپلیکیشن شرکت پستی میسر شود، یکی از دلمشغولی‌های اساسی مشتریان برطرف خواهد شد.
  3. برخورداری از اپلیکیشن و درگاه پرداخت: این گزینه یک امتیاز مثبت و ویژه برای شرکت پستی است. اپلیکیشن‌هایی که به راحتی روی انواع تلفن‌های همراه نصب شوند، کار مشتری را راحت‌تر می‌کنند. تنها کاری که مشتری باید انجام دهد، انتخاب خدمات مورد نظر خود از اپلیکیشن شرکت پستی مورد نظر است.
  4. درب به درب: پرداخت هزینه‌های ارسال درب منزل، دریافت کالاها در آدرس فرستنده و ارسال آن‌ها درب منزل گیرنده از دیگر خدمات مفید یک شرکت پستی است.
  5. خدمات خاص: ارسال رایگان، کدهای تخفیف در هزینه‌های ارسال و شرکت در جشنواره‌ها و کمپین‌های شرکت مورد نظر از جمله خدمات ویژه‌ای است که یک شرکت پستی را از دیگران متمایز می‌کند.
خدمات گسترده شرکت پستی

بیشتر بخوانید: بهترین استراتژی ارسال کالا برای مشتریان فروشگاه اینستاگرامی چیست؟

معرفی شرکت‌های فعال پستی در ایران

پس از آشنایی با خدماتی که شرکت‌های پستی باید به مشتریان خود بدهند و امتیازاتی که می‌توانند این شرکت‌ها را از همدیگر متمایز کنند، اکنون وقت آن است که مروری داشته باشیم بر 15 شرکت پستی فعال در ایران که خدمات ویژه‌ای به مشتریان ارائه می‌کنند:

تی‌ان‌تی (TNT)

تی‌ان‌تی شرکت بین‌المللی پست است که پس از سال‌ها تجربه در عرصه جهانی، از سال 1360 فعالیت خود را در ایران آغاز کرد. این شرکت در زمینه خرید و فروش پستی و ارائه سرویس‌های اکسپرس، سرویس‌های پس کرایه، سرویس‌های ویژه مشغول به کار است. تی‌ان‌تی روش‌های پرداخت متنوعی را برای مشتریان خود فراهم کرده است و همچنین شیوه‌های خاص بستن قرارداد را برای مشتریان VIP خود تنظیم کرده است.

این شرکت پستی علاوه بر قرار دادن امکان رهگیری مرسولات برای مشتریان، خدمات پس کرایه نیز برای محموله‌های متعارف و غیرخطرناک اختصاص داده است. شرکت تی‌ان‌تی در بخش حمل و نقل داخلی دو سرویس همان روز و روز بعد را در اختیار مشتریان قرار داده است و امکان پرداخت درب منزل را نیز برای آنان فراهم کرده است.

آرامکس یا پی‌دی‌ئی (PDE)

پی‌دی‌ئی یکی از بزرگترین شرکت‌های پستی ایران است که طیف وسیعی از خدمات را پوشش می‌دهد. این شرکت بین‌المللی ارسال مرسولات پستی را در کمترین زمان و با هزینه مناسب انجام می‌دهد. ترخیص یک روزه کالاها، پرواز مستقیم و اختصاصی به چین و دبی و البته امکان ارسال کالا به سراسر استان‌های ایران و کشورهای جهان از ویژگی‌های این شرکت معتبر است.

حمل هوایی مرسولات به شیوه درب به درب، امکان رهگیری دائمی مرسولات، خدمات پس کرایه، ترخیص یک روزه مرسولات و حمل اکسپرس از جمله خدمات این شرکت است. پی‌دی‌ئی از معدود شرکت‌های پستی است که امکان خرید اینترنتی بین‌المللی را نیز در اختیار مشتریان خود قرار داده است. این شرکت پستی با این کار خدمات ویژه‌ای به مشتریان ارائه می‌کند که کمتر شرکت‌های پستی به آن اقدام می‌کنند.

شرکت پستی آرامکس

تی‌پی‌جی (TPG)

تی‌پی‌جی دیگر شرکت مطرحی است که در زمینه حمل و نقل داخلی و بین‌المللی فعالیت می‌کند. مدت زمان ارسال کالا در این شرکت با توجه به مقصد بین 7 الی 10 روز کاری به سراسر دنیا است. نحوه تحویل کالا نیز هم به صورت حضوری و هم به صورت غیرحضوری ممکن است. در شرکت تی‌پی‌جی ارائه سرویس پس کرایه نیز برای بسته‌های داخلی فراهم شده است. این شرکت به دو شیوه حمل و نقل اکونومی و اکسپرس خدمات ارائه می‌کند.

تی‌پی‌جی علاوه بر اینکه امکان خرید بین‌المللی آنلاین را مانند ‌پی‌دی‌ئی برای مشتریان فراهم کرده است، با اضافه کردن گزینه فروشگاه اینترنتی، با دیگر فروشگاه‌های آنلاین نیز همکاری کرده و امکان خرید اینترنتی کالاهای مختلف را برای مشتریان فراهم کرده است. این اقدام هوشمندانه تی‌پی‌جی موجب گسترش طیف خدمات این شرکت شده است و درها را برای همکاری با سایر شرکت‎ها باز کرده است.

پلتفرم هوشمند پادروشاپ به کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و بزرگ کمک می‌کند تا بتوانند به راحتی سفارش مشتریان خود را ارسال کنند و برآورد دقیقی از هزینه مرسوله پستی داشته باشند تا کمترین هزینه پستی را متحمل شوند.

با ساخت فروشگاه آنلاین خود در پادروشاپ به لیستی از شرکت‌های پستی دسترسی دارید و می‌توانید هزینه ارسال از طریق هر کدام از آنها را ببینید. همچنین در پادروشاپ شما می‌توانید سفارش مشتریان خود را به صورت تکی یا انبوه ارسال کنید. در ضمن برای ارسال بسته‌ها نیازی به مراجعه حضوری به شرکت‌های پستی را ندارید و بسته‌های شما توسط مامور پادروشاپ از محل موردنظر شما جمع‌آوری می‌شود.

اگر در اینستاگرام صاحب فروشگاه هستید و برای مدیریت سفارشات و افزایش فروش به دنبال روشی کارآمد می‌گردید، در پادروشاپ ثبت نام کنید.

کارا پست

شرکت کارا پست یکی از شرکت‌های باسابقه در ارائه خدمات پستی است که امکان خرید و فروش پستی به صورت داخلی و بین‌المللی را فراهم کرده است. این شرکت پستی اقدام به حمل هوایی بارهای سنگین و حجیم نموده و ارسال محموله‌های ظریف، شکستنی، حساس و گران‌ قیمت را متقبل شده است. از دیگر خدمات آن می‌توان به پست سریع داخلی و بین‌المللی، حمل و نقل مرکب، ترخیص کالا و امکان رهگیری مرسولات پستی اشاره کرد.

شرکت صدر (COD)

این شرکت با سابقه طولانی امکان ارائه خدماتی همچون پرداخت در محل، سرویس درب به درب، این امکان را برای مشتری فراهم کرده است تا هزینه کالا را درب محل پرداخت کند و سپس هزینه دریافت شده از مشتری به حساب مدیر فروشگاه واریز می‌شود.

پنل پستی رایگان این شرکت موجب شده تا مشتری بتواند برای هرکدام از کارکنان شرکت خود سطح دسترسی مشخصی تعریف کند و همچنین ساخت پنل نیز کاملا رایگان است. امکان رهگیری مرسوله از دیگر سرویس‌های این شرکت پستی است.

سایر شرکت‌های پستی فعال در ایران

در جدول زیر دیگر شرکت‌های پستی فعال در ایران و خدمات آن‌ها به شما ارائه شده است:

نام شرکت
خدمات
شرکت ملی پست
پست ویژه، پست پیشتاز، پست سفارشی، ارسال امانت، ارسال کارت پستال و…
ترابر ماهان
واردات، صادرات، فروش و حمل بار داخلی، پست، فروش چارتر، ترانزیت و امور گمرکی، حمل محصولات ویژه
ایران پارسل
حمل بار
درب‌بار-داربکس
پست سریع بین‌المللی، بار هوایی داخلی و بین‌المللی
سامان اکسپرس
حمل هوایی، زمینی، دریایی
پرشیا سپید ترابر
حمل هوایی، حمل زمینی، حمل دریایی
شمس
حمل هوایی، حمل زمینی، حمل دریایی، حمل ریلی
ویسمان
حمل هوایی، حمل زمینی، حمل دریایی
آپادانا
انبار و توزیع، مدیریت حمل و نقل در داخل منزل، کنترل کیفیت بسته‌بندی و بارگیری محصولات، مدلسازی مسیر گذر و عبور محصولات، و/یا در مقصد، توزیع معکوس، مدیریت همکاری با شرکت‌های خارج، بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده، لنگرگیری، مدیریت موجودی سفارش
گلوبکس
سرویس حمل هوایی و دریایی سریع
گروه تجاری ققنوس
خدمات بازرگانی حضوری در چین (ویژه)، تحویل کالا به لنج در دبی و شارجه (جدید)، خدمات حمل چین به امارات (درب به درب)، سرویس‌های ویژه اقتصادی، خرید از سایت‌های خارجی، خرید و تامین کالای تخصصی، بازرگانی خارجی (صادرات و واردات)
خدمات بار هوایی آسان رسان
مشاوره ، عقد قرارداد و خرید کالا از کارخانه ها و تولیدی های معتبر کشور چین

شرکت‌های پستی فعال در ایران چه درسی به دیگر شرکت‌ها می‌دهند؟

هر گروهی که قصد راه‌اندازی یک شرکت پستی در ایران را دارد، باید ویژگی‌های شرکت‌های پستی داخلی، تاریخچه آن‌ها و مسیری که طی کرده‌اند را با همه پیچ و خم‌هایش کاملا بررسی کند. گام دیگر مطالعه نیاز بازار است.

در صورت مطالعه فعالیت‌های رقبا شرکت‌های پستی که قصد شروع فعالیت یا گسترش فعالیت خود را دارند باید بتوانند نقاط ضعف و کاستی‌های دیگر شرکت‌ها را بررسی کنند تا بتوانند با پر کردن خلاءهای موجود، خدمات نوینی به بازار کشور ارائه کنند.

عامل دیگر دسترسی به خدمات اینترنتی است. در دنیایی که بیش از پیش همه چیز به سمت مجازی شدن می‌رود، گسترش طیف خدمات اینترنتی یک شرکت پستی، کلید موفقیت آن در بازار پست ایران است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.