مهمترین دلایل شکست فروشگاه اینستاگرامی و راه حل آن چیست؟

0

کمتر کسی ممکن است در هنگام راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین خود به دنبال آشنایی با دلایل شکست فروشگاه اینستاگرامی باشد. تقریباً همهٔ افراد در هنگام شروع فعالیت خود در خصوص تکنیک های تولید محتوا در اینستاگرام به منظور رشد و کسب درآمد تحقیق می‌کنند. تمامی صاحبان کسب‌وکارها و مشاغل دوست دارند در این حوزه بهترین باشند.

اما چرا فعالیت اکثر مشاغل در فضای اینستاگرام به شکست منجر می‌شود؟ دلیل شکست فروشگاه اینستاگرامی می‌تواند افزایش تعداد فالوئر اینستاگرامی به روش‌های غیراصولی یا نداشتن استراتژی ارسال سفارش مشتریان باشد. برای آشنایی با مهمترین موارد با ما همراه باشید.

ده علت شکست در اینستاگرام

نزدیک به ۹۵ درصد از کسب‌وکارهای کوچک در اینستاگرام با شکست مواجه می‌شوند. برای اینکه بتوانید خودتان را از اکثریت ۹۵ درصدی جدا کرده و به جمع ۵ درصد موفق بپیوندید، یادگیری روش‌های موفقیت و افزایش فروش در اینستاگرام کافی نیست. شما باید با دلایل شکست فروشگاه اینستاگرامی نیز آشنا باشید.

دلایل شکست فروشگاه اینستاگرامی در جذب مخاطب

اولین مرحلهٔ شکست در اینستاگرام، با عدم موفقیت در جذب مخاطب آغاز می‌شود. به طور بدیهی، پیش از اینکه شما بتوانید محصولی را در فضای اینستاگرام به فروش برسانید، باید بتوانید اشخاص مورد نظر را به سمت صفحهٔ خود جذب کنید. اگر نمی‌دانید چرا بازدید صفحه اینستاگرامی شما کم است، با دلایل عنوان شده در این بخش همراه باشید.

اطلاعات خود را به روز نمی‌کنید و از تکنیک‌های قدیمی استفاده می‌کنید

راه حل تضمینی شکست در اینستاگرام، بدون شک قدیمی بودن اطلاعات و تکنیک‌های شماست. شما نمی‌توانید صرفاً با راهنمایی یکی از دوستان‌تان که سال گذشته پیج اینستاگرامی خود را راه انداخته و به موفقیت قابل قبولی رسیده است، به اهداف خود در اینستاگرام برسید. زیرا:

  • سیاست‌ها و الگوریتم‌های اینستاگرام با سرعت زیادی تغییر می‌کنند و ترفندهای قدیمی پاسخگو نیستند.
  • ذهنیت و سلیقهٔ مردم و مخاطبان تغییر می‌کند و سبک تولید متحوای تکراری توجه آنان را جلب نمی‌کند.
  • رقابت هر روز فشرده‌تر می‌شود و شما باید فعالیت خود را با فضای جدید تطبیق دهید.
برای اجتناب از شکست با الگوریتم های جدید اینستاگرام آشنا شوید

دنبال کردن توصیه‌های پراکنده و غیرحرفه‌ای توسط افراد مختلف یکی از عوامل شکست در اینستاگرام است. آخرین اخبار مربوط به تحولات اینستاگرام را همیشه از طریق افراد متخصص دنبال کنید. به طور پیوسته عملکرد رقیبان خود را رصد کنید و با جدیدترین ترندهای تولید محتوا در اینستاگرام در حوزهٔ شغلی خود آشنا باشید.

افزایش فالوئرهای اینستاگرام به صورت ارگانیک صورت نگرفته است

یکی دیگر از رایج‌ترین دلایل شکست فروشگاه اینستاگرامی که برخی کاربران در مدیریت پیج اینستاگرامی خود مرتکب می‌شوند، روی آوردن به نرم‌افزارها، کمپین‌های تبلیغاتی و سایر روش‌های غیرارگانیک برای افزایش تعداد فالوئرهای اینستاگرام است. در این شرایط، پیج شما با تعداد زیادی فالوئر غیرفعال یا به اصطلاح «روح» احاطه می‌شود.

بر اساس الگوریتم فعلی اینستاگرام در اولین ساعت انتشار پست، اینستاگرام آن را تنها به ۱۰ درصد از دنبال کنندگان شما نمایش می‌دهد. عکس‌العمل مخاطبین به پست شما، سرنوشت آن در ساعات بعدی را تعیین خواهد کرد. اگر بخش قابل توجهی از فالوئرهای شما، مخاطبان واقعی پیج‌تان نباشند و پست شما بازخورد لازم از سوی مخاطبان را دریافت نکند، شانس شما برای دیده شدن توسط فالوئرهای واقعی‌تان به شدت کاهش خواهد یافت.

الگوریتم اینستاگرام همواره هوشمندتر شده و تلاش می‌کند مخاطبین واقعی را شناسایی کند. افزودن فالوئرهای غیرفعال یا غیرواقعی، نتیجه‌ای جز تلف کردن زحمات شما برای تولید محتوا و شکست فروشگاه اینستاگرامی ندارد.

محتوای کاربردی، جذاب و منحصربه‌فرد تولید نمی‌کنید

بر خلاف تصور رایج، راه‌اندازی یک فروشگاه اینستاگرامی به معرفی محصولات و خدمات و در نهایت تبلیغات محدود نمی‌شود. راز ماندگاری و دیده شدن در فضای اینستاگرام، تولید محتوای خاص، منحصربه‌فرد و جذاب است. به مثال‌های زیر توجه کنید.

  • صدها پیج فروش کیف و کفش در محیط اینستاگرام تصاویر محصولات خود را درج کرده و بازدید کنندگان را دعوت به خرید می‌کنند. در میان فردی دیده خواهد شد که نحوهٔ ست کردن انواع کیف و کفش با لباس‌های مختلف و انتخاب مدل مناسب کفش برای مجالس مختلف را نیز آموزش دهد.
  • صدها پیج فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، برای جذب مخاطب به آموزش مراقبت‌های پوست، مو، و زیبایی نیز می‌پردازند. در این میان فردی دیده خواهد شد که آموزش‌های تخصصی در خصوص انواع علائم درج شده روی لوازم آرایشی و بهداشتی و کاربرد آن تولید کند.

برای عدم شکست فروشگاه اینستاگرامی، همواره باید به دنبال ایجاد تمایز نسبت به رقبای خود باشید. این تمایز می‌تواند از طریق تولید محتوای جدید، تغییر نحوهٔ ارائهٔ اطلاعات، بیان جذاب‌تر و هر روش خلاقانهٔ دیگری صورت گیرد.

از هشتگ‌گذاری اصولی استفاده نمی‌کنید

هشتگ‌ها، یکی از مهمترین ابزارهای معرفی محتوا و محصولات شما به کاربران در اینستاگرام هستند. شما باید همواره از هشتگ‌های مناسب و مرتبط که به درستی توصیف کنندهٔ محصول و پست شما باشند بهره بگیرید. از جمله دلایل شکست فروشگاه اینستاگرامی که به اشتباهات هشتگ‌گذاری مربوط می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم استفاده از هشتگ‌ها
  • تعداد بسیار بالا یا تعداد بسیار پایین هشتگ‌ها
  • استفاده از هشتگ‌های غیرمرتبط
  • استفاده از هشتگ‌هایی که در لیست سیاه اینستاگرام قرار دارند

استفاده نکردن از هشتگ‌ها یا عدم آشنایی با اصول هشتگ‌گذاری محتوای اینستاگرامی، شانس نمایش پست‌های شما به مخاطبان هدف توسط اینستاگرام را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

زمان‌بندی و انسجام تولید محتوا در اینستاگرام را رعایت نمی‌کنید

از دیگر دلایل شکست فروشگاه اینستاگرامی، عدم رعایت زمانبندی، نظم و انسجام است. زمانبندی تولید محتوای اینستاگرامی، از جنبه‌های متعددی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

  • زمان انتشار محتوا: همان طور که پیش از این اشاره شد، سرنوشت پست شما تا حد زیادی به بازخورد دریافت شده از جانب مخاطبان در یک ساعت اول بستگی دارد. بنابراین، علاوه بر اطمینان از حقیقی بودن مخاطبان، باید زمان حضور آنها در فضای اینستاگرام را نیز در نظر بگیرید.
  • تناوب انتشار محتوا: شما باید محتوای پیج خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که حضورتان در صفحات مخاطبان بیش از حد پررنگ، یا بیش از حد کمرنگ نباشد. حد بهینهٔ این موضوع به نوع فعالیت شما بستگی دارد. به طور کلی توصیه نمی‌شود بیشتر از یک پست در روز یا کمتر از ۲ پست در هفته منتشر کنید.  
  • نظم انتشار محتوا: اینکه یک هفته هر روز پست جدید منتشر کنید و یک هفته تنها دو عدد، قدم خوبی برای نابود کردن الگوریتم نمایش پیج‌تان است.
چگونه تقویم زمانبندی محتوا از شکست فروشگاه اینستاگرامی جلوگیری می‌کند

برای زمانبندی حرفه‌ای محتوای اینستاگرامی، لازم است شناخت کافی از مخاطبان خود داشته باشید. یادگیری نحوهٔ تفسیر آمار در بخش Insight پیج اینستاگرام، و روش تهیهٔ تقویم تولید محتوا در اینستاگرام کمک شایانی در این زمینه خواهد کرد.

۵ دلیل شکست در فروش اینستاگرامی

افزایش بازدید و دیده شدن پست‌ها توسط مخاطبان، تنها بخش کوچکی از استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی است. هدف نهایی یک فروشگاه اینستاگرامی، تبدیل بازدید کنندگان به مشتریان وفادار و افزایش فروش محصولات و خدمات شما در این بستر است. رعایت نکردن نکات مهم در افزایش فروش اینستاگرامی، خطر شکست در اینستاگرام برای بیزینس شما وجود دارد. در این بخش، به معرفی چند دلیل شکست در فروش اینستاگرامی می‌پردازیم.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    بخش بیو و اطلاعات حساب کاربری شما کامل نیست

    ممکن است موضوع فعالیت شما برای بسیاری از کاربران گنگ و نامفهوم باشد و مخاطبان به صورت اشتباهی به سمت پیج شما جذب شده و یا از آن پراکنده شوند. به عنوان مثال، هم فروشندگان لوازم آرایشی و هم میکاپ آرتیست‌ها، در زمینهٔ لوازم آرایشی و زیبایی فعالیت کرده و محتوای نسبتاً مشابهی تولید می‌کنند و این موضوع ممکن است بسیاری از کاربران را به اشتباه بیندازند.

    هایلایت‌های استوری جامع و گویا برای معرفی خدمات، نحوهٔ سفارش و دریافت کالاها و مواردی از این قبیل نقش چشمگیری در شناساندن شما و فعالیت‌هایتان به مخاطب خواهند داشت. همچنین توصیه می‌شود یک سایت اینترنتی فروشگاه اختصاصی نیز برای کسب‌وکار خود داشته و آدرس آن را در محل مورد نظر در اینستاگرام وارد کنید.

    برای اطمینان از جذب مخاطب هدف، بخش بیو پیج خود را با دقت و به صورت خوانا تکمیل کنید.

    اعتماد مخاطبان را جلب نکرده‌اید

    مهم نیست که محصول عرضه شده تا چه حد کاربردی باشد یا محتوای پیج شما چقدر جذاب باشد. در نهایت، اصلی‌ترین مؤلفه‌ای که موجب می‌شود یک مخاطب به خرید از پیج اینستاگرامی شما اقدام کند، اعتماد است. عدم اعتماد کاربران، می‌تواند یکی از مهمترین دلایل شکست فروشگاه اینستاگرامی باشد.

    • خودتان را به طور کامل معرفی کنید و تا حد ممکن، اطلاعات دسترسی به کسب‌وکارتان را به طور واضح و شفاف در اختیار کاربران بگذارید. به عنوان مثال، بسیاری از افراد بیان کرده‌اند که وقتی آدرس مغازهٔ فیزیکی یک فروشگاه اینستاگرامی را در اختیار دارند، تمایل بیشتری به خرید کردن دارند. ممکن است فعالیت شما به صورت خانگی صورت گرفته و انجام این کار برایتان مقدور نباشد. شما همچنان می‌توانید با رعایت سایر نکات، اعتماد تعداد زیادی از کاربران را به خود جلب کنید.
    • تجربهٔ کاربران و خریداران پیشین را با مخاطبان به اشتراک بگذارید. خواندن تجارب دیگران و دیدن تصاویر محصولات دریافت شده توسط سایر مشتریان نقش مهمی در ایجاد اعتماد دارد. علاوه بر افزایش اعتماد، این کار احساس نیاز به محصول را در مخاطبان تقویت کرده و آنان را به خرید از شما تشویق می‌کند.

    از هر فرصتی برای نمایش کیفیت خدمات و محصولات و حقیقی بودن کسب‌وکار خود استفاده کنید. اگر نوع فعالیت شما مستلزم انجام سفارشات مشتریان است، از مراحل انجام کار عکس بگیرید.

    نرخ تبدیل مخاطب به مشتری را ارزیابی نمی‌کنید

    یکی از دلایل شکست فروشگاه اینستاگرامی که کمتر ممکن است توجه شما را جلب کند، تمرکز بیش از حد بر روی جذابیت محتوا و دریافت بازخورد است. یک محتوای اینستاگرامی جذاب، ممکن است به دلایلی غیر از محصول ارائه شده تعداد لایک بالایی گرفته و به اشتراک گذاشته شود. در این صورت، بازخورد کسب شده از محتوا، لزوما‌ً به رشد بیزینس اینستاگرامی شما منجر نخواهد شد.

    استفاده از موسیقی گوش‌نواز، جلوه‌های بصری زیبا و جذاب در تولید محتوای اینستاگرامی از مواردی هستند که ممکن است نظر بسیاری از افراد را جلب کرده و تعداد لایک بسیار بالایی برای پست به همراه داشته باشند. اما این موضوع لزوماً به معنی علاقه‌مندی افراد به محصول معرفی شده نیست. به صورت معکوس، ممکن است برخی محتواها علی‌رغم تعداد پایین لایک، بازخورد مثبت بالایی دریافت کرده و افراد زیادی را به سمت سایت و پیج شما جذب کنند.

    در عین تلاش برای افزایش تعداد فالوورهای فعال و گرفتن بازخورد مثبت از جانب آنان، همواره نرخ تبدیل مخاطب به مشتری را نیز در نظر بگیرید.

    از قابلیت‌های استوری اینستاگرام به درستی استفاده نمی‌کنید

    استوری، یکی از قوی‌ترین ابزارهای افزایش فروش در اینستاگرام است که برخی افراد از قابلیت‌های مهم آن غافل بوده و یا به نحو مؤثر از آن استفاده نمی‌کنند. راز افزایش فروش و تعامل با مخاطب از طریق استوری، در محدود بودن زمان آن نهفته است. استوری‌ها تنها ۲۴ ساعت برای کاربران نمایش داده می‌شوند. بنابراین شما نباید این قابلیت طلایی را با محتواهای تکراری، و تبلیغات غیرمؤثر از بین ببرید. بلکه باید با قرار دادن محتواهای سرگرم کننده و جذاب، ترس از دست دادن را در مخاطب تقویت کنید. بدین ترتیب، مخاطبان همواره مشتاقانه استوری‌های شما را دنبال خواهند کرد و شما می‌توانید از این موقعیت، برای افزایش تعامل با مخاطب و فروش بهره ببرید.


    بیشتر بخوانید: ۱۰ راهکار برای افزایش فروش در اینستاگرام

    استراتژی ارسال سفارش مشتریان را جدی نمی‌گیرید

    تأخیر قابل توجه در دریافت سفارشات می‌تواند یکی از علت‌های مهم کاهش فروش در یک فروشگاه اینستاگرامی باشد. با تجربهٔ ناخوشایند از روند ارسال و دریافت سفارشات، بسیاری از کاربران از تکرار خرید و استفاده از خدمات شما منصرف خواهند شد. بنابراین لازم است برای تدوین استراتژی ارسال سفارش مشتریان برنامه‌ریزی کرده و بهترین استراتژی‌ها برای حوزهٔ کاری خود را انتخاب کنید.

    • ارسال رایگان بعضی کالاها تحت شرایط ویژه، می‌تواند یک نمونه جذاب از استراتژی ارسال سفارش مشتریان باشد.
    • انتخاب شرکت‌های واسطه برای برونسپاری ارسال سفارشات، استراتژی دیگری است که می‌تواند انجام مراحل پستی را برای شما ساده کند. با این حال سابقهٔ شرکت مورد نظر اهمیت زیادی در این مورد خواهد داشت.
    • برنامه‌ریزی برای جلب رضایت مجدد مشتری در صورت بروز خطا در ارسال سفارشات از دیگر استراتژی‌های مؤثر برای فروش کالا در اینستاگرام است. پیشنهاد کد تخفیف یا یک کالای هدیه برای سفارشات بعدی از جمله برنامه‌های جبرانی در صورت بروز مشکل در فرآیند ارسال محصولات هستند که در طولانی مدت به حفظ مشتریان شما کمک می‌کنند.
    اصول تولید محتوا در اینستاگرام برای افزایش فروش

     برنامه‌ریزی برای استراتژی سفارش مشتریان، آخرین حلقه در سلسله فعالیت‌های شما در زمینه فروش اینستاگرامی است. این مرحله تأثیر چشمگیری در وفاداری مشتریان و تمایل آنان به معرفی شما به دیگران دارد. جدی نگرفتن این نکتهٔ مهم، یکی از دلایل شکست فروشگاه اینستاگرامی خواهد بود.

    جمع‌بندی

    • به روز نکردن اطلاعات در زمینهٔ تحولات جدید و اتکا به اطلاعات غیرتخصصی را می‌توان مهم‌ترین دلیل شکست در فروش اینستاگرامی دانست.
    • دومین دلیل مهم و رایج شکست در اینستاگرام، تلاش برای رشد یک‌شبه و استفاده از روش‌های غیراصولی برای افزایش تعداد فالوئرهاست.
    • ارائه نکردن محتوای ارزشمند و متفاوت را می‌توان سومین دلیل عمده در میان دلایل شکست فروشگاه اینستاگرامی دانست.
    • حداکثر استفاده از قابلیت‌های هشتگ‌ها، برنامه‌ریزی حرفه‌ای برای زمانبندی پست‌ها و فعالیت منظم، برای نجات بیزینس اینستاگرامی شما از شکست ضروری است.
    • مهم نیست که چه تعداد دنبال کنندهٔ فعال داشته باشید. اگر نتوانید اعتماد مخاطب برای ثبت سفارش را جلب کنید، در نهایت شکست فروشگاه اینستاگرامی را تجربه خواهید کرد.
    • غرق شدن در فرآیند تولید محتوای جذاب و بالا بردن میزان بازخورد، می‌تواند به غفلت از ارزیابی تأثیر مستقیم و غیرمستقیم محتوا بر میزان فروش محصولات و خدمات منجر شود. تولید محتوا در اینستاگرام باید تابع هدف نهایی بیزینس باشد.
    • آخرین دلیل شکست فروشگاه اینستاگرامی را می‌توان نداشتن استراتژی ارسال سفارش مشتریان دانست. اگر مشتریان از عملکرد شما در ارسال کالاها رضایت کافی نداشته باشند، به احتمال کمی دارد به مشتری دائمی تبدیل شده و مجموعهٔ شما را به دیگران معرفی کنند.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.