تحویل زمان بندی شده چیست و چگونه کار می‌کند؟

0

تجارت الکترونیک نحوه حمل‌ونقل بسته‌های پستی و تحویل آن‌ها را به مشتریان تغییر داده است. تحویل زمان بندی شده یکی از اصطلاحات جدید دنیای لجستیک محسوب می‌شود که در بهبود صنعت تدارکات نقش چشم‌گیری دارد. دیگر لازم نیست مشتریان روزهای متمادی منتظر تحویل کالاهای سفارشی خود باشند.

اما این بهبود گسترده در سرعت تحویل کالا، در کنار استانداردهای بالای زنجیره تأمین به دلیل بالا رفتن انتظارات مشتریان از کسب‌وکارها ایجاد شده است. به لطف پیشرفت تکنولوژی و رونق تجارت الکترونیک، صنعت ارسال و تحویل کالا نیز رشد زیادی را تجربه کرد. تحویل زمان بندی شده یکی از نتایج برجسته این صنعت است که مورد توجه مشاغل زیادی قرار گرفته است.

تحویل زمان بندی شده چیست؟

تحویل زمان بندی شده چیست

مشتریان امروز انتظارات بسیار بیشتری از کسب‌وکارها دارند. در این بین مشاغلی که بتوانند خود را با نیاز مشتری هماهنگ کنند، در رضایت‌مندی او موفق‌تر خواهند بود و این امر به صورت مستقیم بر رشد تجارت آن‌ها تأثیرگذار است. زمان ارسال و تحویل کالا یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مشاغل آنلاین است که به صورت مداوم توسط مشتریان رصد می‌شود. افراد انتظار دارند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بسته سفارشی خود را تحویل بگیرند و از سوی دیگر شرایط تحویل سریع برای همه کسب‌وکارها فراهم نیست.

به همین دلیل شرکت‌های پستی سرویس خاصی را تحت عنوان «تحویل زمان بندی شده» ایجاد کردند که طی آن بسته‌های مشتریان در زمان بسیار کوتاهی به دست آن‌ها برسد. امروزه با گسترش استفاده از این سرویس، رقابت شدیدی بین مشاغل تجارت الکترونیک ایجاد شده است. به طوری که تحویل زمان بندی شده را می‌توان یک امتیاز بزرگ برای کسب‌وکارهایی دانست که این سرویس را در اختیار مشتریانشان قرار می‌دهند. در بحث حمل‌ونقل و تحویل کالا به مشتریان دو موضوع بسیار اهمیت دارد. یکی بحث رایگان بودن ارسال کالاها و دوم هم زمان تحویل سریع آن است.

بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند که با رایگان شدن ارسال سفارش، زمان بیشتری را برای دریافت سفارش خود صبر کنند. اما امکان رایگان کردن هزینه ارسال کالا برای همه مشاغل وجود ندارد. به همین دلیل تحویل سریع می‌تواند جایگزین مناسبی در این شرایط محسوب شود. زیرا مردم اگر نتوانند کالایی را به صورت رایگان دریافت کنند، ترجیح می‌دهند که سفارش خود را خیلی سریع تحویل بگیرند.

تحویل زمان بندی شده یک سرویس خاص ارسال کالا در کوتاه‌ترین زمان است که به رشد مشاغل کمک زیادی می‌کند.

اهمیت تحویل زمان بندی شده

در حالت عادی زمان تحویل یک کالا بین 2 تا 5 روز کاری خواهد بود. هرچند که گاهی اوقات ممکن است این زمان حتی بیشتر نیز طول بکشد. با این اوصاف به لطف لجستیک کارآمدتر و روی کار آمدن شرکت‌های پستی حرفه‌ای، بسیاری از مشاغل می‌توانند استراتژی‌هایی را برای حمل و تحویل سفارشات خود ایجاد کنند که طی آن بتوانند کالا را در همان روز یا نهایتاً روز بعد به مشتری تحویل دهند.

در بحث تحویل یک سفارش آنلاین ما با دو مدل روش حمل‌ونقل مواجه هستیم که در دنیای لجستیک با اصطلاحات تحویل (Same day) و تحویل (Next day) شناخته می‌شوند. هر یک از این مفاهیم به سرویس خاصی اشاره دارند که البته مزایای و معایب خاص خود را نیز دارند.

تحویل (Same day) چیست؟

در تحویل زمان بندی شده عبارت (Same day) به معنای همان روز است. پس تحویل (Same day) به نوعی از سرویس حمل‌ونقل سریع گفته می‌شود که طی آن سفارشات کاربران در زمانی کمتر از چند ساعت به دستشان می‌رسد. سرویس تحویل روزانه در تجارت الکترونیک اهمیت زیادی دارد. این شیوه حمل‌ونقل بعد از به‌کارگیری آن توسط غول‌های تجاری بزرگی مثل آمازون و والمارت که به مشتری‌مداری معروف هستند، بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

تحویل (Same day) چیست

سفارش‌های روزانه با تحویل (Same day) بسته به مسافت چند ساعت بعد به مشتری تحویل داده می‌شوند. به این شیوه تحویل فوری و گاهی تحویل اکسپرس نیز می‌گویند. بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل زمان خاصی را برای سفارشات (Same day) در نظر می‌گیرند. برای مثال تا زمانی که یک مشتری سفارش خود را تا ساعت 14 یک روز خاص ثبت کند، قادر خواهد بود که خرید خود را در همان روز تحویل بگیرد.

تحویل زمان بندی شده به دو دسته تحویل (Same day) یا همان روز و تحویل (Next day) یا روز بعد تقسیم می‌شود.

مزایای تحویل (Same day)

تا اینجا با روش تحویل زمان بندی شده (Same day) یا تحویل در همان روز آشنا شدیم. بنابراین بد نیست درباره مزایای مختلف این شیوه حمل‌ونقل نیز هم صحبت کنیم تا بتوانید در مواقع لزوم انتخاب بهتری داشته باشید. این مزایا شامل موارد متعددی می‌شوند که در ادامه به ذکر چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

جلب رضایت مشتری

مشتریان سرمایه اصلی کسب‌وکارها هستند. بنابراین هر تجارتی که بخواهد رشد پیدا کند، باید راهی برای جلب رضایت مشتری خود بیابد و در آن مسیر قدم بردارد. تحویل تنها در عرض چند ساعت می‌تواند بهترین گزینه برای جلب توجه مشتری و کسب رضایت‌مندی او باشد. زیرا مصرف‌کنندگان امروز به همان اندازه که به کیفیت کالا و خدمات پس از فروش اهمیت می‌دهند، برای حمل درست و سریع کالا هم ارزش قائل هستند. بنابراین تحویل زمان بندی شده در همان روز می‌تواند راهی عالی برای تبدیل کردن مصرف‌کنندگان به مشتریان وفادار باشد.

اصطکاک کمتر در تصمیم خرید

از دیگر مزایای تحویل زمان بندی شده در همان روز می‌توانیم به کمک در تصمیم خرید سریع‌تر مشتری اشاره کنیم. به عبارتی تحویل زمان بندی شده (Same day) می‌تواند مشتری را برای خرید نهایی ترغیب کند و این باعث می‌شود که نرخ تبدیل رشد کند. بنابراین تحویل همان روز در بهبود تصمیم خرید آنلاین کاربران بسیار مؤثر است.

مزیت رقابتی

تحویل همان روز را می‌توان در لیست مزایای رقابتی قرار دارد، زیرا تمامی مشاغل چنین امکانی ندارند. به همین دلیل بسیاری از کسب‌وکارها می‌توانند از این شیوه حمل‌ونقل برای رشد تجارت خود بهره ببرند.

اعتماد‌سازی

تحویل زمان بندی شده (Same day) یک شیوه فوق‌العاده برای جلب اعتماد مشتریان است. وقتی شما به آنچه می‌گویید، عمل می‌کنید و زمان انتظار مشتری را برای دریافت سفارش کاهش می‌دهید، اعتماد او را جلب خواهید کرد. این جلب اعتماد می‌تواند نقطه‌ای برای رشد برند شما محسوب شود.

از مزایای تحویل در همان روز می‌توانیم به مزیت رقابتی، اعتمادسازی، افزایش وفاداری مشتری و رشد کسب‌وکارها اشاره کنیم.

معایب تحویل (Same day)

معایب تحویل (Same day)

از مزایا که بگذریم، شیوه (Same day) معایبی را نیز دارد. شما با کنار قرار دادن مزایا و معایب این روش می‌توانید تصمیم بهتری در رابطه با انتخاب آن بگیرید.

نیاز به دقت بیشتر

تحویل در همان روز به عنوان یک روش تحویل زمان بندی شده نیاز به دقت بالایی در انجام تدارکات کسب‌وکارها دارد. به این معنی که یک تجارت باید همیشه موجودی کاملی از کالاهای مختلف را در دسترس داشته باشد تا در زمان ثبت سفارش مشتری در کوتاه‌ترین زمان آن‌ها را ارسال کند. این کار چندان آسان نیست و می‌تواند باعث بروز مشکل شود. اگرچه بسیاری از شرکت‌های بزرگ مثل آمازون از ابزارهایی مثل هوش مصنوعی برای پیش‌بینی نیاز مشتری و پیش‌بینی تقاضا استفاده می‌کنند تا چنین مشکلاتی پیش نیایند.

افزایش هزینه‌ها

برای استفاده از روش تحویل فوق باید سرمایه بیشتری اختصاص دهید، زیرا هزینه این شیوه بیشتر از سایر نمونه‌های حمل‌ونقل است. از دیگر معایب این شیوه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • قابلیت استفاده در شهرهای بزرگ
  • داشتن محدودیت در تعطیلات
  • افزایش برگشت کالا به دلیل ارسال اشتباه

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    تحویل (Next day) چیست؟

    عبارت (Next day) به معنای روز بعد است. پس تحویل (Next day) به نوعی از سرویس حمل‌‌ونقل سریع گفته می‌شود که با استفاده از آن سفارشات کاربران نهایتاً تا یک روز یا 24 ساعت بعد، به آن‌ها تحویل داده می‌شوند. به دلیل ساختار این نوع شیوه تحویل زمان بندی شده، به آن تحویل یک روزه یا 24 ساعته نیز می‌گویند. در تحویل 24 ساعته فرستندگان یک سفارش می‌توانند اقلام مختلف را در کمتر از زمان عادی 2 تا 5 روزه به دست مشتریان برسانند.

    برای کسب‌وکارهایی که به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند، استفاده از روش‌های حمل‌ونقل فوری و 24 ساعته می‌تواند برای ترغیب مشتریان به انجام خرید بسیار سودمند باشد. این را می‌توان از داده‌های به دست آمده از انتظارات مشتری متوجه شد. افرادی که قصد خرید یک کالای خاص را دارند، جدا از سایر موارد مؤثر در خرید، به سمت فروشگاهی سوق پیدا می‌کنند که می‌تواند خدمات سریع تحویل کالا را به آن‌ها ارائه دهد. در نظر افراد چنین مشاغلی ارزش و اهمیت زیادی برای مشتریان خود قائل هستند و این مسئله می‌تواند منجر به ایجاد یک ارتباط قوی متقابل بین تجارتی خاص با مشتریان وی شود. ارتباطی که می‌تواند افراد را به مشتری وفادار تبدیل کند.

    مزایای تحویل (Next day)

    تحویل روز بعد هم مانند تحویل همان روز مزایای خاص خود را دارد که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

    کاهش خطر تأخیر

    در مقایسه با شیوه اول، تحویل در روز بعد می‌تواند دقیق‌تر باشد. به همین دلیل اشتباهات ناشی از تحویل خیلی سریع را کاهش می‌دهد. این مسئله به خصوص برای شرکت‌هایی که حجم سفارش بالایی دارند، بسیار مؤثر است.

    انعطاف‌پذیری بیشتر

    در این شیوه دیگر نگران موجودی خود نخواهید بود، زیرا فرصت کافی برای موجود کردن سفارش مشتری را خواهید داشت.

    وفاداری مشتری

    تحویل (Next day) نیز در دسته تحویل زمان بندی شده سریع قرار می‌گیرد. به همین دلیل در جلب رضایت مشتری و به دنبال آن ایجاد وفاداری آن‌ها بسیار مؤثر است.

    انعطاف‌پذیری بیشتر، جلب اعتماد مشتریان و کاهش خطر تأخیر از جمله مزایای تحویل (Next day) هستند.

    معایب تحویل (Next day)

    تحویل یک روز بعد علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد که در ادامه به ذکر برخی از آنها می‌پردازیم.

    جذابیت کمتر

    شیوه تحویل یک روز بعد جذابیت کمتری نسبت به تحویل همان روز دارد. به همین دلیل ممکن است مشتریان به استفاده از این روش ترغیب نشوند.

    سیاست بازگشت پرهزینه

    از آن جایی که زمان برگشت کالاهای دارای مشکل در این روش بیشتر است، پس می‌تواند هزینه‌های بیشتری را بر کسب‌وکار تحمیل کند.

    تحویل (Same day) در مقابل تحویل (Next day)

    بعد از بررسی هر یک از مدل‌های تحویل زمان بندی شده، بد نیست این موضوع را بررسی کنیم که کدام یک از این روش‌ها می‌توانند برای مشتریان جذاب محسوب شوند و البته پایداری کسب‌وکارها را نیز به دنبال داشته باشند. اول اینکه هر دو روش در رده تحویل سریع قرار می‌گیرند. با این تفاوت که حمل‌ونقل همان روز فوریت بیشتری دارد. در این شیوه به دلیل زمان تحویل کالا، منابع بیشتری مصرف می‌شوند، بنابراین هزینه‌های لجستیکی بیشتری را می‌طلبد که اغلب بار آن بر مصرف‌کنندگان تحمیل خواهد شد.

    تحویل (Same day) در مقابل تحویل (Next day)

    از سوی دیگر تحویل روزانه برای تمامی مشاغل سودمند نیست. برای مثال کسب‌وکارهایی که دارای انبار شخصی هستند و موجودی آن‌ها همیشه به‌روز و تکمیل است، به راحتی می‌توانند از تحویل زمان بندی شده (Same day) به نفع تجارت خود استفاده کنند. این در حالی است که برخی مشاغل این توانایی را ندارند و نمی‌توانند در عرض چند ساعت تمامی کارهای لجستیکی یک سفارش از دسترسی به کالا در انبار گرفته تا بسته‌بندی استاندارد و ارسال آن را انجام دهند. اما در مقابل تحویل یک روز بعد زمان بیشتری برای پردازش این روند در اختیار مشاغل قرار می‌دهد.

    به همین دلیل اطمینان بیشتری برای پیشبرد سریع سفارشات خواهند داشت. این شیوه خود می‌تواند تا حدود زیادی هزینه‌های برگشت سفارش به دلیل اشتباهات صورت گرفته در ارسال اقلام را کاهش دهد. در شیوه دوم می‌توانیم به جنبه زیست‌محیطی لجستیک هم اشاره کنیم. بر این اساس بازگرداندن کمتر محصولات، به معنای انتشار میزان کمتری از آلودگی کربن در فضاست. زیرا کمتر نیاز است که کامیون‌ها سفارشات اشتباهی را به انبار یا مرکز توزیع انتقال دهند و دوباره روند ارسال کالای صحیح را از سر بگیرند. بنابراین اگرچه تحویل همان روز سریع‌تر به دست مشتری می‌رسد، اما تحویل یک روز بعد می‌تواند با محیط‌زیست سازگارتر باشد.

    تحویل زمان بندی شده پادروپین

    تحویل همان روز و روز بعد با سرعتی بالا به گزینه‌هایی مهم برای مصرف‌کنندگان تبدیل می‌شوند. اما به لطف فناوری و استراتژی‌های نوآورانه این امکان برای مشاغل داخل کشور نیز وجود دارد که از این خدمات برای رشد و توسعه کسب‌وکار خود استفاده کنند. اگر به عنوان یک تجارت آنلاین به دنبال بهترین شیوه تحویل زمان بندی شده هستید، می‌توانید از خدمات لجستیک پادروپین استفاده کنید. این مجموعه بهترین شرایط را برای مشتریان فراهم می‌کند به طوری که می‌توانید از خدمات (Same day) یا تحویل همان روز این شرکت نهایت استفاده را ببرید. فراموش نکنید که این شیوه تحویل کالا، شرط مطمئنی برای رشد شرکت شما محسوب می‌شود.

    کلام پایانی

    • گزینه‌های تحویل متنوع از جمله چالش‌های صنعت لجستیک هستند که بر رشد و افت کسب‌وکارهای مختلف تأثیر زیادی دارند.
    • تحویل زمان بندی شده یکی از روش‌های حمل‌ونقل است که ارائه سریع خدمات تدارکات را به دنبال دارد.
    • تحویل (Same day) یا همان روز و تحویل (Next day) یا روز بعد دو مدل تحویل زمان بندی شده محسوب می‌شوند که با کمک آن‌ها سفارش مشتریان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دستشان می‌رسد.
    • در تحویل روزانه کالا در چند ساعت بعد به مشتری تحویل داده می‌شود، این در حالی است که در تحویل روز بعد، سفارش نهایتاً تا 24 ساعت بعد به دست مصرف‌کننده می‌رسد.
    • هر یک از این شیوه‌های حمل‌ونقل مزایا و معایب خود را دارند که تحویل سریع‌تر در روش اول و پردازش بهتر در شیوه دوم از جمله مهم‌ترین مزایای این دو مدل حمل‌ونقل محسوب می‌شوند.
    • تحول زمان بندی شده می‌تواند بهترین گزینه برای کسب‌وکارهای مشغول در تجارت الکترونیک محسوب شود. اما هر برندی باید با توجه به مدل نیاز خود از هر یک از این دو شیوه تا تلفیقی از هر دو گزینه استفاده کند.
    • شما تا به حال از روش‌های حمل‌ونقل (Same day) یا (Next day) استفاده کرده‌اید؟

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع:

    dolly

    ecommerce-nation

    doofinder

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.