هزینه گمرک بسته های پستی چقدر است و چه قوانینی دارد؟

0

هزینه گمرک بسته های پستی مسئله‌ای به حساب می‌آید که ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده است. افرادی که در زمینه‌های مختلف مانند آنلاین‌شاپ‌ها فعالیت دارند، نیاز است تا با هزینه گمرک بسته های پستی آشنا باشند. کافی نبودن اطلاعات افراد در این زمینه می‌تواند منجر به کاهش سود و یا حتی متضرر شدن آن‌ها شود. در این مطلب از پادرو قصد داریم در خصوص هزینه گمرک بسته های پستی گوناگون نکاتی را بیان کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

قوانین گمرک در خصوص ارسال کالاهای پستی

قوانین گمرک در خصوص ارسال کالاهای پستی

برای این که بتوانید کالاهای خود را به خارج از کشور ارسال کنید باید ابتدا در خصوص قوانین و موارد غیرمجاز پست اطلاعات داشته باشید. برخی از مهم‌ترین قوانینی که باید در خصوص آن اطلاع داشته باشید عبارتند از:

ممنوعات پستی

اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که ارسال برخی کالاها با پست به خارج از کشور ممنوع است. برخی از این کالاها علاوه بر ممنوعیت مجازات هم دارد. این کالاها عبارتند از:

1- اشیای عتیقه

تمام کالاهایی که در میان اشیاء عتیقه حساب شوند را نمی‌توان به خارج از کشور پست کرد. مواردی مانند تابلوهای نقاشی قدیمی، آثار هنری اصل و قدیمی، کتب خطی، انواع سکه و جواهرات قدیمی و سایر کالاهای نفیسی که به عنوان اشیاء عتیقه حساب می‌شوند.

2- اسلحه و مواد منفجره

ارسال و پست هر گونه اسلحه، مهمات و مواد منفجره یا محترقه با پست به خارج از کشور ممنوع است. البته همان‌طور که قطعاً می‌دانید، نگهداری و حمل اسلحه در ایران نیز ممنوع است و انجام این کار مجازات دارد.

3- مواد مخدر

ارسال هرگونه مواد مخدر با استفاده از پست ممنوع است و پیگیری قضایی دارد.

4- وسایل قمار

ارسال انواع وسایل قمار از طریق پست یکی دیگر از موارد ممنوعه است.

5- مشروبات الکلی

از دیگر کالاهایی که ارسال آن توسط پست ممنوع بوده، ارسال انواع مشروبات الکلی است.

6- تمبرهای قدیمی

تمام تمبرهایی که قبل از انقلاب منتشر شده‌اند را نمی‌توان توسط پست جابه‌جا کرد.

7- کالاهای یارانه‌ای

به برخی از کالا در کشور یارانه تعلق می‌گیرد. از این کالاها می‌توان به قند، شکر و روغن اشاره کرد. ارسال و پست کردن این کالاها نیز ممنوع است.

8- اشیاء تیز و برنده

اشیاء تیز و برنده یکی دیگر از انواع کالاهایی است که نمی‌توان توسط پست آن را ارسال کرد.

9- مواد غذایی که باید در یخچال نگهداری شوند

مواد غذایی که باید در یخچال نگهداری شوند و بیرون از یخچال خراب می‌شوند، یکی دیگر از کالاهایی است که نمی‌توان توسط پست آن را ارسال کرد.

برای این که بتوانید کالاهای خود را به خارج از کشور ارسال کنید باید ابتدا در خصوص قوانین و موارد ممنوع پست اطلاعاتی داشته باشید.

هزینه گمرک بسته های پستی وارداتی

باید بدانید که دریافت برخی کالاهای خارجی تا سقف 50 دلار به شرط آن که هدف از این دریافت کالا، مقاصد تجاری نباشد، از مالیات معاف است. اگر ارزش بسته بالای 50 دلار باشد و جنبه تجاری نداشته باشد، بر اساس مقررات صادرات و واردات با پرداخت هزینه‌ای به عنوان گمرکی بنا به ارزش بسته قابل ترخیص است. بسته‌های پستی غیر تجاری که ارزش بسیار بالایی ندارند را می‌توان با پرداخت حداکثر 5 هزار تومان به نام هر نفر بدون مطالبه کارت بازرگانی و مجوزهای مربوط به واردات کالا از گمرک ترخیص کرد.

هزینه گمرک بسته های پستی وارداتی

دریافت برخی کالاهای خارجی تا سقف 50 دلار به شرط آن که هدف از این دریافت کالا، مقاصد تجاری نباشد، از مالیات معاف است.

میزان هزینه گمرک بسته های پستی

باید بدانید که توزیع‌کنندگان بسته‌های پستی که از خارج وارد کشور می‌شوند، هزینه را تحت عنوان هزینه گمرک بسته های پستی و هزینه دیگری را به عنوان حق توزیع پست دریافت می‌کنند. هزینه گمرک بسته‌های پستی کوچک بیش از 500 گرم 13 هزار تومان و حق توزیع پستی آن 3 هزار و ششصد تومان است. پس باید گفت که برای بسته‌های پستی کوچک در مجموع باید 16 هزار و 600 تومان پرداخت کرد.

چه کالاهایی که با پرداخت هزینه گمرک بسته های پستی می‌توان وارد کرد؟

باید بدانید که کالاهایی که صادرات آن‌ها ممنوع است را نمی‌توان وارد کرد. مشروبات الکلی، اسلحه و برخی دیگر از کالاها که در بالا به آنها اشاره کردیم را نمی‌توانید از طریق پست به کشور وارد کنید. در حقیقت تمام کالاهایی که قابلیت استفاده در ایران ندارند را نمی‌توان از طریق پست وارد کشور کرد.

هزینه گمرک بسته های پستی حاوی دارو

اگر میزان دارو در حد عرف باشد و برای مصارف شخصی افراد ارسال شده باشند هیچ هزینه‌ای به عنوان هزینه گمرک بسته های پستی شامل آن‌ها نمی‌شود. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که این داروها باید مورد تأیید معاونت غذا و دارو باشند. در غیر این صورت به شما تحویل داده نخواهند شد.

هزینه گمرک لپ تاپ

با توجه به این که حقوق گمرکی کالاهای مربوط به حوزه فناوری اطلاعات مانند لپ‌تاپ در سال جدید افزایش 540 درصدی داشته است، تعرفه گمرکی بسته های پستی که در آن‌ها لپ تاپ باشد نیز افزایش یافته است. همین امر باعث شده تا قیمت تمام شده لپ‌تاپ نسبت به سال گذشته 5 تا 6 درصد افزایش یابد. پس هنگام وارد کردن لپ‌تاپ حتماً باید به این نکته توجه کنید.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    هزینه گمرک بسته های پستی ارسالی به خارج از کشور

    اگر مجموع ارزش بسته پستی حاوی کالاهای خارجی بیش از 80 دلار نباشد می‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به عنوان گمرک آن را به خارج از کشور ارسال کنید. البته باید بدانید که کالاهای ایرانی را نیز می‌توانید به همین میزان و با استفاده از همین قانون بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای تحت عنوان هزینه گمرک بسته های پستی به خارج از کشور ارسال کنید. در این مواقع تنها باید هزینه پست و ارسال بسته را پرداخت کنید.

    البته باید بدانید که اگر ارسال این بسته‌ها، روندی تجاری به خود گیرد یا برای کشور مشکل ایجاد کند، وزارت بازرگانی می‌تواند جلوی انجام این کار را با هماهنگی با پست بگیرد.

    مدارک مورد نیاز برای ارسال بسته به خارج از کشور

    برای این که بتوانید بسته‌های خود را با استفاده از پست به خارج از کشور ارسال کنید باید مدارک زیر را همراه داشته باشید.

    • اصل شناسنامه فرستنده
    • اصل پاسپورت فرستنده (پاسپورت باید اعتبار داشته باشد)
    • اصل کارت ملی فرستنده
    • ارائه مدارک شرکت (در صورتی که حجم کالا یا نوع آن در دسته تجاری قرار گیرد)

    در صورتی که می‌خواهید مرسوله ارسال شده توسط پست، تیپاکس و… را پیگیری کنید، می‌توانید از سامانه زیر برای پیگیری مرسولات خود اقدام کنید.

    سامانه رهگیری مرسولات پستی

    اگر مجموع ارزش بسته پستی حاوی کالاهای خارجی بیش از 80 دلار نباشد می‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به عنوان گمرک آن را به خارج از کشور ارسال کنید.

    جمع‌بندی

    • هزینه گمرک بسته های پستی با توجه به ارزش آن‌ها متفاوت است. هر فرد می‌تواند بسته‌هایی که کمتر از 50 دلار ارزش دارند را بدون پرداخت هزینه‌ای تحت عنوان هزینه گمرک ترخیص کند.
    • ارسال کالا و بسته‌های پستی تا ارزش 80 دلار برای هر فرد آزاد است و نیاز به پرداخت گمرکی نیست.
    • برای ارسال کالا و بسته به مدارکی مانند اصل شناسنامه‌، کارت ملی و پاسپورت معتبر نیاز دارید.
    • بسته‌های پستی وارداتی که توسط پست به شما تحویل داده می‌شوند، هزینه‌ای به عنوان هزینه گمرک بسته های پستی و هزینه دیگری تحت عنوان حق توزیع پست را شامل می‌شوند که باید پرداخت کنید.
    • نمی‌توان کالاهای ممنوعه را از طریق پست ارسال کرد.
    • کالاهای ممنوعه را از طریق پست نمی‌توان دریافت کرد.
    • تعرفه گمرک لپ‌تاپ در سال جاری افزایش یافته و باید هزینه بیشتری تحت عنوان حق گمرک پرداخت شود.
    • شما از هزینه گمرک بسته های پستی چه می‌دانید؟ آیا تابه‌حال بسته‌ای را به خارج از کشور پست کرده‌اید؟ آیا از خارج از کشور، بسته‌ای را دریافت کرده‌اید؟

    تجربیات، نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر خوانندگان در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید.

    سؤالات متداول

    منبع:

    پست ایران

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.