نرخ تعامل پیج اینستاگرام چگونه محاسبه می‌شود؟

0

به طور کلی نرخ تعامل پیج اینستاگرام یا Instagram Engagement Rate با سنجش و آنالیز میزان مشارکت و تعامل فالوورهای یک پیج به دست می‌آید. تأثیرگذاری یک محتوا در بالا بردن میزان تعامل فالوورهای شما بسیار حائز اهمیت است. در ادامه نحوه محاسبه و چگونگی بالا بردن نرخ تعامل پیج اینستاگرام را باهم بررسی می‌کنیم.

نرخ تعامل پیچ اینستاگرام چیست؟

میزان مشارکت و تعامل کاربران اینستاگرام با محتوای پیج شما، اینگیجمنت یا تعامل نامیده می‌شود. به عبارت دیگر نرخ تعامل در اینستاگرام، میزان تعامل فالوورها با یک پست، نسبت به کل افرادی است که آن پست شما را در اینستاگرام مشاهده کرده‌اند.

اما نرخ تعامل پیج اینستاگرام چه مزیتی دارد؟ به طور کلی هرچه نرخ تعامل پیج اینستاگرام یک پست بالاتر برود، میزان نمایش آن افزایش یافته و امکان جذب فالوور اینستاگرام بیشتر می‌شود. در نتیجه پیج شما رشد سریع‌تری خواهد کرد.

بر این اساس، در الگوریتم‌های جدید اینستاگرام تنها لایک، کامنت و تعداد بازدید نرخ تعامل پیج اینستاگرام را افزایش نمی‌دهد. بلکه ارسال شدن پست شما در دایرکت (اشتراک‌گذاری)، منشن و سیو کردن، دنبال کردن هشتگ‌ها، مشارکت در IGTV و تعامل در استوری‌ها نیز همگی برای شما کسب امتیاز می‌کند. درواقع هر واکنشی که در اینستاگرام به عنوان تعامل تعریف شده باشد، روی اینگیجمنت ریت اینستاگرام تأثیر می‌گذارد.

تعامل اینستاگرام چیست

هرچه نرخ تعامل یک پست در اینستاگرام بالاتر برود، میزان نمایش آن افزایش یافته و امکان جذب فالوور اینستاگرام بیشتر می‌شود. در نتیجه پیج شما رشد سریع‌تری خواهد کرد.

محاسبه نرخ تعامل پیج اینستاگرام

توجه داشته باشید که نرخ تعامل پیج اینستاگرام، به تعداد فالوورها بستگی ندارد. چیزی که تعامل پیج شما را مشخص می‌کند تولید محتوای خوب است. چرا که تنها در این صورت است که مخاطبان آن را می‌پسندند و با تعامل خود نشان می‌دهند که فالوورهای شما در اینستاگرام، غیرواقعی یا فیک نیستند.


بیشتر بخوانید: 10 راهکار برای تبدیل فالوور به مشتری در اینستاگرام

زمانی که فالوورهای پیجی واقعی باشند، هر پست خوب که تأثیر بیشتری روی مخاطبان گذاشته، می‌تواند افزایش فالوور اینستاگرام را برای پیج و برند شما به همراه داشته باشد. همچنین هنگام سفارش تبلیغات نیز، چنین صفحاتی در اینستاگرام مبلغ بیشتری دریافت می‌کنند.

نرخ تعامل در اینستاگرام بین 0 تا 10 درصد است. نرخ تعامل %1 نرخ تعاملی قابل ‌قبول و نرخ تعامل بالای %1 نرخ تعامل خوبی به شمار می‌رود. براساس استاندارد جهانی میزان نرخ تعامل بین 1 تا 3 درصد نرخ تعامل بسیار خوبی در اینستاگرام است. به طور کلی، بالا بودن نرخ تعامل اینستاگرام، نمایانگر موفقیت یک پیج در تولید محتوای باکیفیت و تأثیرگذارتر بودن آن پیج است.

کاربرد و نحوه بالا بردن نرخ تعامل پیج

در آخرین تغییرات اینستاگرام، الگوریتم پست‌های شما را فقط به 30 درصد از فالوورها نشان می‌دهد. زمانی پست مورد نظر به 70 درصد باقی مانده نشان داده می‌شود که آن 30 درصد تعامل خوبی با محتوای شما برقرار کرده باشند. کم بودن نرخ تعامل پیج اینستاگرام، نمایانگر عدم موفقیت شما در جذب وفاداری فالوورهاست. چرا که فالوور فعال برای حمایت از شما، نسبت به محتوایی که تولید می‌کنید واکنش (Reaction) نشان می‌دهد.

به این ترتیب، هرچهنرخ تعامل پیج اینستاگرام بیشتری داشته باشید شانس افزایش فالوور پیج شما بیشتر می‌شود. همچنین این نرخ، شانس رفتن پست شما به قسمت اکسپلور (Explore) را نیز بیشتر می‌کند. توجه داشته باشید که در نهایت چیزی که نرخ تعامل پیج شما را بالا می‌برد مجموعه‌ای از میزان بازدید پروفایل، کامنت، لایک، سیو، اشتراک‌گذاری، ایمپرشن، ویو، منشن، دایرکت، جذب فالوور و کلیک کردن در یک سایت فروشگاه آنلاین است.

نرخ تعامل %1 نرخ تعاملی قابل ‌قبول و نرخ تعامل بالای %1 نرخ تعامل خوبی به شمار می‌رود.
براساس استاندارد جهانی میزان نرخ تعامل بین 1 تا 3 درصد نرخ تعامل بسیار خوبی در اینستاگرام است.

در ادامه چهار معیار اصلی تعامل مخاطب را توضیح می‌دهیم:

  • لایک: مخاطب به صورت ناخودآگاه تنها زمانی لایک می‌کند که به شدت از محتوای پست خوشش آمده باشد. به همین علت است که لایک قدیمی‌ترین جزء تشکیل‌دهنده نرخ تعامل است.
  • کامنت: با توجه به کال‌تواکشن پست و جذابیت آن، مخاطب وادار می‌شود که برای آن پست کامنت نیز بگذارید.
  • سیو: اینستاگرام برای پست‌هایی که قابلیت ذخیره شدن را دارند، ارزش خاصی قائل شده و آن پست را کاربردی و با ارزش محاسبه می‌کند.
  • اشتراک‌گذاری: یک پست زمانی برای دیگران ارسال می‌شود که جذابیت و کاربرد داشته باشد پس این فاکتور در محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام لحاظ می‌گردد.

چگونه تعامل پیج را بالا ببریم؟

ممکن است کسب تعامل در اینستاگرام ابتدا سخت به نظر بیاید اما با رعایت کردن چند نکته ساده می‌توانید نرخ تعامل پیج اینستاگرام خود را بهبود ببخشید. در ادامه چند نکته برای افزایش تعامل پیج اینستاگرام شما آموزش می‌دهیم:

  1. مخاطب خود را بشناسید: اگر ندانید برای چه جامعۀ هدفی محتوا تولید می‌کنید، نتیجه پست مناسبی نخواهد شد.
  2. قابل اعتماد و معتبر باشید: بهتر است صادقانه برند خود را معرفی کنید. صداقت بیشتر از ظاهری بی‌نقص اعتبار دارد.
  3. عکس‌های خوبی به اشتراک بگذارید: اینستاگرام شبکه‌ای است بر پایه تصاویر، هرچه عکس‌های بهتری داشته باشید طرفداران بیشتری پیدا می‌کنید.
  4. آلبومی پست بذارید: الگوریتم اینستاگرام به پست‌های ورق‌زدنی چند بار بیشتر از تک عکس شانس دیده شدن می‌دهد. این ممکن است نظر مخاطب شما را دفعه دوم یا سوم عوض نماید تا درنهایت با پست شما تعامل کند.
  5. ویدیو بگذارید: ویدیوها با آن که وقت بیشتری از مخاطب می‌گیرند تعامل بیشتری دریافت می‌کنند.
  6. کپشن قوی بنویسید: در کپشن فرصت دارید تا مخاطب را به تعامل کردن دعوت کنید. از این فرصت بهره ببرید.
  7. محتواهای کاربردی تولید کنید: تولید محتوایی کاربردی باعث افزایش سیو پست شما و در نتیجه افزایش نرخ تعامل پیج اینستاگرام می‌گردد.
  8. لایو بگذارید: مخاطبان با زنده دیدن تصویر شما بیشترین تأثیر را از شما و برندتان خواهند گرفت.
  9. مخاطب را درگیر کنید: با استفاده از قابلیت‌های پرسش سؤال، رأی‌گیری، ری‌اکشن و سایر قابلیت‌های استوری نظر مخاطب را بپرسید و او را درگیر برند خود کنید.
  10. محتوای مربوط به فالوورها را به اشتراک بگذارید: با به اشتراک گذاشتن تعامل مخاطبان فعال خود می‌توانید مخاطبانی که کمتر تعامل می‌کنند را به این کار ترغیت نمایید.
  11. از تمام امکانات اینستاگرام استفاده کنید: استفاده از ریلز، آی‌جی‌ تی‌وی، لایو و تمامی امکانات اینستاگرام برای تولید محتوا به تعامل پیج کمک می‌کند.
  12. هشتگ بزنید: استفاده از هشتگ‌های مرتبط شانس دیده شدن پست‌های شما را بیشتر می‌کند.
  13. فالوور فیک نداشته باشید: نگذارید فالوورهای غیرواقعی پیج از مقداری مشخصی بیشتر شوند. این کار می‌تواند به کاهش پیدا نکردن نرخ تعامل شما کمک کند.
  14. زمان درست پست بگذارید: بهترین زمان برای پست یا استوری گذاشتن، زمانی است که بیشتر فالوورهای شما در اینستاگرام آنلاین باشند. با استفاده از قابلیت Insights خود اینستاگرام بهترین زمان را برای پست گذاشتن پیدا کنید.
  15. محتوای محبوب مخاطب خود را بشناسید: پست‌های خود را با استفاده از بازخوردهایی که از کاربران دریافت می‌کنید، آنالیز کنید و بهترین نوع محتوا را از لحاظ قالب تشخیص دهید. مثلاً آنالیز کنید که کاربران شما بیشتر محتوای متنی یا تصویری دوست دارند.
  16. چالش برگزار کنید: هرچند وقت یک بار در پیج خود مسابقه، چالش یا نظرسنجی‌هایی برگزار کنید تا فالوورها با شرکت در آن‌ها خود را محک بزنند. بهتر است جایزه‌هایی نیز برای برندگان در نظر بگیرید. همچنین چالش پیج خود را تبلیغ کنید تا قبل از شروع همگی از آن اطلاع پیدا کنند.
افزایش نرخ تعامل اینستاگرام

نحوه محاسبه نرخ تعامل در پیج اینستاگرام

در محاسبه نرخ تعامل در پیج اینستاگرام فاکتور اصلی، اندازه‌گیری تعامل مخاطبان با محتوای شماست. بسیاری با تقسیم کردن مجموع لایک و کامنت بر تعداد فالوور و محاسبه آن به درصد، نرخ تعامل را مشخص می‌کنند. برخی دیگر نیز، از اهمیت ایمپرشن (imperssion) نسبت به تعداد فالوور اینستاگرام سخن می‌گویند. به این ترتیب، مجموع تعداد لایک و کامنت را بر تعداد ایمپرشن تقسیم کرده و درصد می‌گیرند.


بیشتر بخوانید: 29 ایده خلاقانه برای تولید محتوای اینستاگرام

همچنین می‌توانید با وارد کردن آی‌دی پیج خود یا هر پیجی که مد نظر دارید، در برخی از سایت‌ها نرخ تعامل در پیج اینستاگرام را اندازه بگیرید. در ادامه نام بعضی از این سایت‌ها آورده شده است:

  • Phlanx: در این سایت می‌توانید در هر 24 ساعت حداکثر 3 بار میزان اینگیجمنت پیج خود را به صورت رایگان محاسبه کنید.
  • Socialblade: این وب‌سایت علاوه بر تعامل اطلاعات کامل‌تری از پیج در اختیارتان می‌گذارد.
  • Triberr: در این سایت محدودیتی برای محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام وجود ندارد. اما برای استفاده از آن لازم است در سایت عضو شوید.
  • Tanke: این سایت با داشتن آی‌دی شما اطلاعات کاملی از آنالیز پیج آماده می‌کند.

فاکتور اصلی نرخ تعامل در پیج اینستاگرام، اندازه‌گیری تعامل مخاطبان با محتوای شماست. بسیاری با تقسیم کردن مجموع لایک و کامنت بر تعداد فالوور و محاسبه آن به درصد، نرخ تعامل را مشخص می‌کنند.

فالوور فیک، نابود کننده نرخ تعامل پیج اینستاگرام شما

فالوور فیک به فالوورهایی گفته می‌شود که توسط شخص حقیقی اداره نمی‌شوند. به همین دلیل تعاملی در پیج شما ندارند و باعث کاهش شدید نرخ تعامل پیج شما می‌شوند. شاید در گذشته فالوور فیک به پیشرفت پیج شما کمک می‌کرد اما با تغییراتی که الگوریتم اینستاگرام داشته، اکنون موجب شکست خوردن آن می‌شود.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    برای جلوگیری از تأثیر منفی فالوورهای فیک، باید در اولین فرصت آن‌ها را حذف نمایید. اگر تعداد فالوورهای شما کم باشد، ممکن است بتوانید فالوورهای فیک را از بین آن‌ها پیدا کرده و حذف کنید. اما در مقیاس بزرگ‌تر قطعاً تشخیص و حذف فالوورهای فیک کار آسانی نخواهد بود.

    معایب فالوور فیک

    جمع بندی

    برای اینکه بدانیم نرخ تعامل پیج اینستاگرام چیست و چه کاربردی دارد، در این مطلب خواندیم که:

    • تعامل مخاطبان در پیج اینستاگرام سنجیده می‌شود و ابزاری برای کیفیت پیج شماست.
    • با استفاده از راه‌کارهای ساده اما کلیدی می‌توانید نرخ تعامل مطلوبی کسب کنید.
    • محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام با استفاده از نسبت لایک‌ها و کامنت‌ها به کل فالوورهای شما صورت می‌گیرد.
    • بالا رفتن نرخ تعامل در اینستاگرام باعث افزایش فالوورهای شما و درنتیجه موفقیت برندتان می‌شود. همچنین می‌توانید با استفاده از خدمات پادرو نرخ تعامل پیج اینستاگرام خود را افزایش دهید.

    منبع:

    Later

    Hootsuite

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.