ترندهای سوشال کامرس و تاکتیک‌های آن در سال جدید

0

ترندهای سوشال کامرس با ایجاد تجربیات یکپارچه در تجارت الکترونیک، مشتریان و مخاطبان شما را به صورت مستقیم تجت تأثیر قرار می‌دهد. یکی از چیزهایی که همواره در رسانه‌های اجتماعی، جذاب و محبوب بوده است، نحوۀ تطابق و تکمیل آن‌ها با تغییر روندها در حوزۀ مصرف است. در 20 سال اخیر، شاهد تغییر تدریجی و به روز رسانی‌های متمادی شبکه‌های اجتماعی بوده‌ایم.

شبکه‌هایی که در قالب‌های بسیار ساده و مبتدی شروع شدند و به رسانه‌هایی بزرگ و غول‌آسا مبدل گشتند. شاید یادتان باشد که تا دو دهۀ اخیر، رسانه‌ای نظیر یاهو مسنجر تنها مبتنی بر متن و تأثیرش در زندگی نیز مشهود بود. اما این روزها شاهد محتواهای بصری و غنی در اپلیکیشن‌هایی نظیر اینستاگرام، تیک تاک و اسنپ چت هستیم. در این حال، تجارت اجتماعی نیز رونق زیادی گرفته‌اند.

این در حالی است که شرکت‌های جدید نظیر تیک تاک، این روند را حتی فراتر از چیزی که تا کنون بوده نیز برده‌اند. نوآوری‌هایی که در ارتباط یک به یک در توسعۀ پیام‌رسانی‌هایی مانند واتساپ، وی‌چت و مسنجر فیسبوک دیده می‌شود نیز جالب توجه هستند. در این میان باید ببینیم که چگونه ترندهای سوشال کامرس باعث ایجاد نورآوری در رسانه‌های اجتماعی شده‌اند.

ترندهای سوشال کامرس

برقرار ارتباط بین دوستان و اعضای خانواده شده‌اند. به این معنا که اکنون برندها در حال حاضر نقش مهم‌تری در همۀ کانال‌های ارتباطی بازی می‌کنند.

اهمیت ترندهای سوشال کامرس در تصورات مشتریان

این امر ثابت شده است که کمتر کاربری وجود دارد که به محتوای برند توجه کرده یا با آن درگیر شود. در واقع چیزی که توجه و تصورات مشتریان را به خود جلب می‌کند، توانایی جستجو و خرید محصولات در محیط‌های دیجیتال مختلف است.

طرح‌های بازاریابی که در حول یک قیف فروش شکل می‌گیرند باعث افزایش چشمگیر کارآیی و عملکرد آنان می‌شود. این در حالی است که ترندهای سوشال کامرس توانسته‌اند با قدرت هرچه بیشتر در این زمینه عمل کنند. حال که در سال 2023 هستیم، بیش از هر زمان دیگری با مسئلۀ تجارت اجتماعی روبرو هستیم. دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که دستی در شبکه‌های اجتماعی نداشته باشد.

این روزها تقریباً نصف جمعیت جهان در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. رقمی معادل با 3.78 میلیارد نفر که همچنان به سرعت در حال زیاد شدن هستند. پیش بینی می‌شود این رقم تا سال‌های آینده به طرز چشمگیری بیشتر شوند. بنابراین داشتن یک برنامۀ قوی برای سال‌های آینده، از ملزومات هر کسب‌وکاری به حساب می‌آید.

اگر قصد دارید که فروش خود را تا چند سال دیگر، چندین برابر افزایش دهید لازم است از تغییرات و ترندهای سوشال کامرس آگاه باشید. آگاهی و پیاده‌سازی استراتژی‌های مختلف در بحث مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا از بسیاری از رقیبان خود پیشی بگیرید.

اهمیت تجارت اجتماعی در کسب و کارها به حدی است که بازاریابان بخش عمده‌ای از بودجه را به آن اختصاص می‌دهند.

تجارت اجتماعی به منزلۀ سقفی جدید برای کسب و کارها

تعاریف مختلفی از تجربیات بزرگان صنایع دیجیتال در بحث تجارت وجود دارد. سوشال کامرس به عنوان یکی از پدیده‌های نوظهور و رو به رشد در تجارت آنلاین نیز با تعاریف مختلفی همراه است.

هرچند نمی‌توان هیچ یک از آن‌ها را به عنوان کامل‌ترین و دقیق‌ترین تعریف توصیف کرد اما در اینجا به یکی از بهترین آن‌ها که مورد قبول ماست می‌پردازیم.

تجارت اجتماعی یا سوشال کامرس، محصولات را مستقیماً از طریق شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی به فروش می‌رساند. این تعریف بسیار متفاوت از بحث بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است.

چراکه شما در این روند، کاربران را به یک فروشگاه آنلاین هدایت نمی‌کنید. بلکه به آن‌ها این امکان و قابلیت را می‌دهید که مستقیماً در شبکه‌ای که از آن استفاده می‌کنند، پرداخت‌های خود را انجام دهند.

نکتۀ کلیدی در اینجا، فرصتی است که به برندهای مختلف این اجازه را می‌دهد تا تجربیات تجارت الکترونیکی خود را مستقیماً در کانال شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنند. اتفاقاً برخی از آن‌ها از محبوب‌ترین مقاصد مشتریان برای گشت‌وگذار در فضای آنلاین و اقدام به خرید به حساب می‌آیند.

به این منظور، به جای هدایت کاربران به جایی دیگر، آنان می‌توانند در همان لحظه آن محصول را بررسی و خریداری کنند. اگرچه تجارت اجتماعی در 15 سال گذشته به شکل ثابتی دنبال می‌شد اما طی 5 سال اخیر به تحولات کلیدی مهمی دست یافته است.

سوشال کامرس در سال‌های اخیر باعث رشد چشمگیر کسب و کارهای مختلف شده است.

افزایش تجارت الکترونیک در راستای بهداشت جهانی

قطعاً در این راستا نمی‌توانیم نقش همه‌گیری کرونا را در افزایش سهم تجارت الکترونیک نادیده بگیریم. یکی از نتایج همه گیری جهانی دو سال اخیر، رشد سریع تجارت الکترونیک بوده است. همانطور که پروفسور بازاریابی، اسکات گالووی اشاره می‌کند، بیماری کرونا باعث شد تا روندهای موجود با سرعتی بسیار بیشتر رشد کنند. ما به وضوح این مسئله را در ابعاد مختلف مشاهده کرده‌ایم.

این در حالی است که بسیاری از کاربران عادی و مشتریان، به صورت عمده به تجارت الکترونیک سنتی نگاه می‌کنند. اما تغییر در رفتار مصرف کنندگان باعث شده است تا ترندهای سوشال کامرس به شکل متفاوتی دنبال شوند. بدون شک، تأثیراتی که ترندها روی تجارت اجتماعی داشته‌اند بسیار بیشتر و وسیع‌تر از تصورات ماست.

به همین دلیل لازم است که بازاریابان از این فرصت استفاده کرده تا ببینند چگونه می‌توانند تجربۀ مشتریان را در رسانه‌های اجتماعی بهبود بخشند. در ادامه به شکل دقیق‌تری به این موضوع می‌پردازیم.

سوشال کامرس و بهداشت جهانی

یکی از دلایل اصلی رونق سوشال کامرس در سال‌های اخیر، همه‌گیری ویروس کرونا بوده است.

فرصت‌های سوشال کامرس در سال جدید

هرچند که دلایل متعددی برای در نظر گرفتن سوشال کامرس یا تجارت اجتماعی برای کسب‌‎‌وکارها وجود دارد اما در این جا به بررسی 3 مورد از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

ایجاد تجربۀ سریع و آسان برای خرید: هر مرحلۀ اضافی در فرآیندهای جستجو، بررسی محصول و خرید نهایی، مانعی است تا مشتری بالقوه نظر خود را تغییر دهد. ایجاد یک تجربۀ یکپارچه برای خریداران به منظور کاهش اصطکاک، باعث افزایش اعتماد آنان به محصول می‌شود. ترندهای سوشال کامرس باعث افزایش فرصت فروش محصولات شده‌اند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    استفاده از رونق تجارت الکترونیک: ما هم اینک شاهد یک رشد عظیم در تجارت الکترونیک هستیم. بازارها و مناطق مختلف، بخش بزرگی از مصرف کنندگان خود را به خرید آنلاین عادت داده‌اند. به این منظور لازم است که بازاریابان از فرصتی که برای فروش در کانال‌های مختلف دارند استفاده کنند.

    پس از این لازم است دربارۀ ترندهای سوشال کامرس و فرصت‌های پیش روی آن به شکل دقیق‌تری نگاه کنیم. در ادامه درمی‌یابیم که چرا در نظر گرفتن چنین فرصتی می‌تواند باعث افزایش چشمگیر استقبال مشتریان از برند و محصولات شما شوند.


    بیشتر بخوانید: 11 نمونه از پلتفرم های سوشال کامرس را بشناسیم

    ترندهای سوشال کامرس به عنوان یک بستر خرید

    از آنجا که در طول همه گیری بیماری کرونا، میزان خرید اینترنتی بیشتر از قبل شد، شبکه‌های اجتماعی نیز به یک مرکز خرید محبوب مبدل گشتند. در حقیق، تعداد خریداران از شبکه‌های اجتماعی در ایالات متحده، 25.2 درصد بیشتر شده است. به عبارتی، 80 میلیون نفر در این کشور خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند.

    پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا سال آینده به بالای 100 میلیون نفر خواهد رسید. حدود 18 درصد از مشتریان آمریکایی در سال گذشته حداقل یک بار دکمۀ خرید را در رسانه‌های اجتماعی فشار داده‌اند. این رقم تا سال قبل از آن، 13 درصد بود.

    آمارها تقریباً در همه کشورهای دنیا نشان می‌دهد که علاقۀ مشتریان به خرید از شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده است. اینستاگرام یکی از برجسته‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ترندهای سوشال کامرس به حساب می‌آید. مطابق با آمار فیسبوک، بیش از 70 درصد از مصرف کنندگان برای خرید محصول خود به سراغ اینستاگرام می‌روند.

    همچنین بیش از 90 درصد از کاربران این شبکه نیز حداقل یک پیج تجاری را دنبال می‌کنند. با این حال، فیسبوک همچنان به عنوان بزترین گزینه در تجارت اجتماعی به حساب می‌آید. اضافه شدن فروشگاه‌های مجازی به قابلیت‌های این شبکه باعث گسترده شدن وضعیت فروش آن به شکل قابل توجهی شده است.

    رسانه‌های اجتماعی با پتانسیل بالایی که دارند به عنوان یکی از بهترین بسترهای خرید آنلاین به حساب می‌آیند.

    تمرکز روی محصولات محبوب و کم هزینه

    اگر چه بیشتر مردم به خرید از کانال‌های اجتماعی عادت دارند اما دلیل حضور آن‌ها در این شبکه‌ها به ندرت برای خرید کردن است. مردم در اینستاگرام، فیسبوک و توئیتر گشت‌وگذار می‌کنند تا به تجربیات دیدن عکس‌های فوق‌العاده، الهام گرفتن از ایده‌ها، خواندن مقالات جالب، مرور مطالب علمی و مواردی از این دست نائل شوند.

    همچنین برقراری ارتباط با دوستان نیز یکی دیگر از این دلایل است. با این تفاسیر می‌توان به این نتیجه رسید که کاربران رسانه‌های اجتماعی به دنبال خرید در شبکه‌های اجتماعی نیستند.

    آنان با قصد رهایی از دغدغه‌های زندگی و روان‌پریشی به سمت این شبکه‌های متمایل می‌شوند. به همین دلیل لازم است روی محصولات محبوب و کم‌هزینه‌ای تمرکز کنید که نیاز بسیاری از مشتریان بوده و قدرت خرید آن را داشته باشند.

    توسعۀ محتوای ویدئویی با فرم‌های کوتاه

    در بسیاری از موارد در شبکه‌های اجتماعی، پست‌های ویدئویی کوتاه، عملکرد به مراتب بهتری را از خود نشان می‌دهند. در برخی موارد مشاهده می‌شود که ویدئوهای اینستاگرام، دو برابر عکس‌ها باعث جلب توجه مخاطبان می‌شوند. براساس مطالعات Cisco، سال 2023 حدود 80 درصد از کاربران تنها تمایل به مشاهدۀ محتوهای ویدئویی خواهند داشت. بنابراین یکی دیگر از ترندهای سوشال کامرس، استفاده از محتوای ویدیویی کوتاه است.

    اهمیت محتوای ویدئوی کوتاه در تجارت اجتماعی

    در این میان، شبکۀ اجتماعی تیک تاک با در نظر داشتن این واقعیت، تبدیل به یکی از بهترین پلتفرم‌های مبتنی بر ویدئو شده است. این شبکۀ اجتماعی خود را مختص به فیلم‌های کوتاه سرگرمی و چالشی کرده است.

    رکوردهایی که در بارگذاری و بارگیری محتواهای این شبکۀ اجتماعی اتفاق افتاد باعث شد تا دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز دنباله‌روی آن شوند. مثلاً اینستاگرام ریلز با در نظر داشتن این مسئله رونمایی شد.

    نقش محتوای تأثیرگذار در توسعۀ تجارت اجتماعی بسیار چشمگیر است.

    تجربۀ خرید اجتماعی سفارش در فیسبوک

    یکی از مزایای اصلی فیسبوک به عنوان شبکۀ اجتماعی، حضور کاربران زیاد و جا افتادگی آن است. به علاوه این احتمال وجود دارد که شما در حال حاضر حضوری در یکی از پلتفرم‌ها داشته باشید.

    بنابراین اگر تصمیم به ورود به سوشال کامرس دارید، این گام نسبتاً ساده خواهد بود. یکی از ویژگی‌های عالی استفاده از فیس‌بوک برای تجارت اجتماعی این است که فروشگاه‌های فیس‌بوک قابل تنظیم هستند. بنابراین می‌توانید تجربه‌ای متناسب با نام تجاری خود ایجاد کنید.

    می‌توانید فونت‌ها، رنگ‌ها و تصاویر را سفارشی کنید و کاتالوگ محصولات موجود را از وب سایت فروشگاه اینترنتی خود وارد کنید. فروشگاه فیس بوک همچنین به شما امکان را می‌دهد با مشتریان در سایر پلتفرم‌های فیس بوک ارتباط برقرار کنید. به این معنی که می‌توانید از طریق واتساپ، مسنجر یا اینستاگرام با مشتریان ارتباط برقرار کنید تا به سؤالات پاسخ دهید یا پشتیبانی‌های لازم را ارائه کنید.


    بیشتر بخوانید: با مزایای سوشال کامرس برای کسب‌و‌کارها آشنا شوید

    اینستاگرام به عنوان یک فروشگاه اجتماعی بصری

    طبق آمار مرتبط با اینستاگرام، 60 درصد از کاربران، محصولات جدید را در پلتفرم خود کشف می کنند. کاربران اینستاگرام می‌گویند که وقتی از چیزی که دیده‌اند الهام می گیرند، بلافاصله برای پیدا کردن و خرید آن اقدام می‌کنند.

    بنابراین اگر برای ایجاد یک فروشگاه فیسبوک قدم برداشته‌اید، بهتر است برای راه‌اندازی فروشگاه اینستاگرام نیز قدمی بردارید.

    احتمالاً منصفانه است که بگوییم اگر محصولاتی با پتانسیل برجسته شدن از نظر بصری در فیدهای خبری کاربران دارید، این استدلال برای ایجاد حضور در اینستاگرام را تقویت می کند.

    به عنوان مثال، تگ‌های خرید به شما امکان می‌دهند تا محصولات کاتالوگ خود را هم در استوری اینستاگرام و هم در فید خبری برجسته کنید.

    این قابلیت، افراد را قادر می‌سازد فوراً اطلاعات بیشتری درباره یک محصول و نحوۀ خرید آن مشاهده کنند.از طرفی، Instagram Shops به شما این امکان را می‌دهد که یک ویترین شخصی‌سازی شده ایجاد کنید. با این قابلیت می‌توانید مجموعه‌های مختلف از محصولات خاص را در محدوده‌های متفاوت به نمایش بگذارید.

    افزایش اعتبار در شراکت با میکرو اینفلوئنسرها

    یکی دیگر از ترندهای سوشال کامرس در سال 2023، اینفلوئنسرمارکتینگ است. دربارۀ مزایای کار با اینفلوئنسرها شکی نیست. این تاکتیکی است که می‌تواند برای هر برندی، صرف نظر از اندازه یا موقعیت، پاداش‌ها و نتایج بزرگی به همراه داشته باشد. 3 مزیت کلیدی برای کار با اینفلوئنسرها در توسعۀ استراتژی تجارت اجتماعی وجود دارد. از جمله اینکه:

    • ارتباط و اعتبار نام تجاری را با وجود یک فرد تأثیرگذار افزایش می‌دهد.
    • از مخاطبان اینفلوئنسر برای رسیدن به مشتریان استفاده می‌شود.
    • باعث همسویی برند با خلافیت اینفلوئنسرها می‌شود.

    اگر بتوانید مشارکتی مرتبط، مقرون به صرفه و معتبر تشکیل دهید، بازاریابی تأثیرگذار می‌تواند راهی عالی برای جذب مستقیم مخاطبان هدف فعلی یا جدید باشد. کار با اینفلوئنسرها نیازی به هزینهۀ بالایی ندارد. هزاران اینفلوئنسر خرد وجود دارند که می‌توانید نام و اعتبار خود را با هزینه‌ای بسیار اندک ارتقاء داده و برند خود را به شناخت بیشتری برسانید.

    یکی از اقدامات مهم در راستای افزایش اثربخشی سوشال کامرس، استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ است.

    کوتاه در مورد ترندهای سوشال کامرس در سال جدید

    • رسانه‌های اجتماعی در حال تکامل هستند و در این راستا باعث رونق چشمگیر تجارت اجتماعی شده‌اند.
    • ترندهای سوشال کامرس این فرصت را ایجاد کرده‌اند تا برندها به شناخت و اعتبار بیشتری دست یابند.
    • تجربۀ خرید آسان و سریع یکی از مهم‌ترین نتایج سوشال کامرس است.
    • برای موفقیت در تجارت اجتماعی لازم است که استراتژی دقیق و مشخصی داشته باشید.
    • برای جذب مخاطبان هدف باید بتوانید از کانال‌های مناسب برای برقراری ارتباط استفاده کنید.
    • اگر تازه کار هستید بهتر است از کانال‌هایی نظیر فیسبوک و اینستاگرام شروع کنید.
    • استفاده از نوآوری‌هایی نظیر چت بات باعث صرفه جویی در هزینه‌های شما خواهد شد.
    • برای استفادۀ بهینه از هزینه‌ها لازم است حتماً از مشاوران و متخصصان این حوزه کمک بگیرید.
    • برای افزایش شناخت و اعتبار برند سعی کنید محصولاتی محبوب و کم هزینه را در تجارت اجتماعی خود به کار بگیرید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.