با مزایای سوشال کامرس برای کسب‌و‌کارها آشنا شوید

0

تجارت اجتماعی یا سوشال کامرس یکی از ابداعات بشر است که اثرات قابل توجهی در زندگی او گذاشته است. کمتر ابتکاری را می‌توان یافت که تا این اندازه باعث تحول در تمدن شده باشد.

ماهیت فراگیر تکنولوژی، این فرصت را به افراد داده است تا ماهیت برقراری ارتباط را دگرگون کرده و از منابع متعدد در راستای تغییر و تحولات استفاده کند.

تحولاتی که با استفاده از داد و ستد بین اعضای جامعه اتفاق می‌افتد و آن را در چرخۀ متفاوتی قرار می‌دهد. تقابل کالا و پول، کاربرد منابغ متعدد، رشد سریع زیرساخت‌ها، بروز فراوانی برای سازمان‌ها و بسیاری موارد دیگر از مزایای سوشال کامرس به حساب می‌آیند.

اهمیت شناخت مزایای سوشال کامرس

در زندگی امروز، بخش زیادی از زمان و هزینۀ ما در راستای پرداختن به امور آنلاین مصرف می‌شوند. در چنین دنیایی لازم است کسب و کار خود را بر بستر اینترنت راه اندازی کنیم.

تنها اندکی ذکاوت در این زمینه کافیست تا بتوانید به موفقیت چشمگیری دست یابید. با این وجود بسیاری از ما از مزایای سوشال کامرس یا تجارت اجتماعی آگاه هستیم. اما شاید انگیزۀ لازم برای اقدامی در این راستا را نداریم.

آشنایی با مفهوم و مزایای سوشال کامرس کمک می‌کند تا مزایای آن را بهتر بشناسیم. در این مطلب قصد داریم با اشاره‌ای مختصر به مفهوم آن، به بررسی مزایایی که این سبک از کسب و کار دارد بپردازیم. بنابراین پیش از پرداختن به مزایا، تعریفی مختصر از سوشال کامرس داریم.

مفهوم تجارت اجتماعی و تأثیرات آن در زندگی امروز

سوشال کامرس یا تجارت اجتماعی یکی از مفاهیم تازه در دنیای تجارت آنلاین است. این مفهوم قدرت زیادی دارد. تا جایی که باعث تحول چشمگیر در کسب و کارها شده است و زمینه‌ای تازه برای رشد تجارت‌های نوپا پدید آورده است.

این مفهوم در دنیای حاضر در حال جا افتادن است و روزانه شاهد رشد زیادی از آن هستیم. در کشور ما نیز افراد بسیاری مشغول به فعالیت در این حوزه هستند.

هرچند که شاید بسیاری از فعالان آن حتی اطلاعی از آن نداشته باشند. به عبارت ساده‌تر، ما آگاهانه یا ناآگاه مشغول به این کار هستیم و آن قدر در زندگی ما جا باز کرده است که دیگر حتی متوجه آن نیستیم. به همین دلیل بهتر است با شناخت آن، دامنۀ فعالیت خود را گسترده‌تر کرده و جا را برای رشد بیشتر باز کنیم.

نقش سوشال کامرس در زندگی مدرن

نقش سوشال کامرس در زندگی مدرن قابل توجه است. این شکل از تجارت باعث تغییر و تحولات بسیار در سبک زندگی انسان مدرن شده است.

سوشال کامرس (Social Commerce) در واقع ترکیبی از دو مفهوم (E-Commerce) و (Social Media) است. در واقع تجارت الکترونیک در ادغام با شبکه‌های اجتماعی، مفهومی به نام سوشال کامرس را پدید آورده است.

هر یک از این دو به تنهایی اثرات بسزایی در تحولات تکنولوژیک در دنیای حاضر داشته‌اند. بسیاری از مدیران کسب و کارها، تجارت الکترونیک را با کسب و کارهای اینترنتی یکی می‌دانند.

اما این تصوری غلط است. چرا که منظور از تجارت الکترونیک، معاملاتی است که در آن خرید و فروش کالاها در بستر اینترنت انجام می‌شوند. نکتۀ مهم در این سبک از تجارت، شیوۀ پرداخت است که با استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی رسانه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد.

سوشال کامرس یا تجارت اجتماعی به چه معناست؟

سوشال کامرس زمانی شکل می‌گیرد که از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی برای داد و ستد و ایجاد تجربۀ خرید استفاده می‌کنید. این سبک از تجارت باید حتماً از طریق خرید درون برنامه‌ای صورت گیرد. به عبارت ساده، عملکرد تجارت الکترونیک را مستقیماً به سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی انتقال می‌دهد.

وقتی مشتریان از کسب و کار شما راضی هستند، رسانۀ اجتماعی شما را به اشتراک گذاشته و برندتان را به دوستان و آشنایان خود توصیه می‌کنند. به همین دلیل رشد در شبکه‌های اجتماعی به سرعت اتفاق می‌افتد.

این ماهیت باعث می‌شود که روند وایرال شدن محتواها به شکل متفاوتی اتفاق بیفتد. بنابراین این کانال‌های نقش بسیار مهمی در بازاریابی دهان به دهان دارند.

سوشال کامرس یا تجارت اجتماعی به شکلی از کسب و کار گفته می‌شود که ناشی از ادغام تجارت الکترونیک با شبکه‌های اجتماعی است.

نمونه‌هایی از پلتفرم‌های سوشال کامرس و سایت‌های فروشگاه اینترنتی مرتبط با آن شامل صفحات فروشگاهی خرده‌فروش‌های فیسبوک است. به این طریق کاربران می‌توانند بدون خروج از پلتفرم، خرید را انجام دهند. این قابلیت برای شبکه‌هایی نظیر اینستاگرام، توییتر، پینترست و چندین مورد دیگر نیز طراحی و بهره‌برداری شده است.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    بسیاری از کاربران از این موضوع تعجب می‌کنند که آیا مزایای سوشال کامرس برای کسب و کارها مقرون به صرفه است یا خیر. در واقع مزایای بیشماری برای این سبک از کسب و کار وجود دارد.

    از افزایش فروش گرفته تا بالا رفتن ترافیک، بیشتر شدن مشتری‌ها و نیز افزایش اعتبار برند، مزایای سوشال کامرس به حساب می‌آیند. برخی آمار و ارقام مرتبط با سوشال کامرس را در ادامه می‌خوانیم.


    بیشتر بخوانید: با انواع سوشال کامرس و آینده تجارت اجتماعی آشنا شوید

    آمار و ارقام‌های مرتبط با سوشال کامرس

    • محققان پیش بینی کرده‌اند که رشد فروش الکترونیکی تا پایان سال 2023 بیش از 735 میلیارد دلار خواهد شد.
    • در دو سال گذشته، ترافیک بازاریابی ارجاعی (Referral Marketing) بیش از 100 درصد افزایش داشته است.
    • 30 درصد از خریداران آنلاین ادعا کرده‌اند که خریدهای خود را به صورت مستقیم از پینترست، فیسبوک، توییر، اینستاگرام و اسنپ چت انجام داده‌اند.
    • 70 درصد از مشتریان پیش از اقدام به خرید محصول، ابتدا اطلاعات لازم را از طریق اینستاگرام یا فیسبوک تکمیل می‌کنند.
    • 60 درصد از کسب و کارهای کوچک تا متوسط اعلام کرده‌اند که از این طریق توانسته‌اند به جامعۀ بزرگ‌تری از مشتریان بالقوه دست یابند.
    • 43 درصد از مشتریان ترجیح می‌دهند که خریدهای خود را هنگام تحقیق دربارۀ یک محصول در شبکه‌های اجتماعی انجام دهند.
    • 74 درصد از مشتریان، خریدهای خود را بر مبنای اعتمادی که در شبکه‌های اجتماعی کسب کرده‌اند انجام می‌دهند.

    هرچند که توسعۀ سوشال کامرس در کشور ما با چالش‌های بزرگی روبروست. مثلاً ایرانیان مقیم کشور دسترسی به حساب‌های پرداخت بین‌الملل ندارند. از آنجا که یکی از ویژگی‌های سوشال کامرس، پرداخت درون برنامه‌ای است، بنابراین خرید ما از اینستاگرام نمی‌تواند تجربۀ کاملی از سوشال کامرس به حساب آید.

    هنگامی که ما در ایران قصد خرید از اینستاگرام داریم، صاحب کالا شماره کارت شبا خود را به ما می‌دهد تا پرداخت را انجام دهیم.

    آمار و ارقام تجارت اجتماعی

    آمار و ارقام مرتبط با تجارت اجتماعی نشان‌دهندۀ پتانسیل بالای این شکل از کسب و کار است. سوشال کامرس با پتانسیل زیادی که دارد می‌تواند در مدتی کوتاه باعث افزایش قابل توجه فروش شما شود.

    حال اگر روالی برای پرداخت درون برنامه‌ای تعریف شود، این تجربۀ خرید به عنوان نمونه‌ای کامل از تجارت اجتماعی به حساب می‌آید. سوشال کامرس در واقع به معنای استفادۀ کامل از شبکه‌های اجتماعی برای انجام یک خرید است.

    با این حال این سبک از تجارت در حال رشد است و می‌توان امیدوار بود که در سال‌های آینده، شکل‌های پیشرفته‌تری از آن را شاهد باشیم.

    پادروشاپ به عنوان اولین پلتفرم تسهیلگر تجارت اجتماعی در ایران برای حل مشکلاتی که در بالا به آن اشاره شد و با هدف تامین خدمات مورد نیاز فروشندگان و کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و واتساپ شروع به فعالیت کرده. پادرو شاپ یک فروشگاه ساز اینستاگرام است که با ثبت فروشگاه اینستاگرامی و اتصال آن به پادرو می‌توانید از امکاناتی مثل درگاه پرداخت امن و همینطور مدیریت سفارش‌ها استفاده کنید.

    مروری بر مزایای سوشال کامرس

    مزایای سوشال کامرس شامل موارد متعددی است که آن را قادر به ارائۀ خدمات زیادی می‌کند. در ادامه برخی از مزایای آن را مرور می‌کنیم.

    • افزایش مداوم مخاطبان و دنبال‌کنندگان
    • رشد و توسعۀ قابل توجه کسب و کار
    • برندسازی معتبر و سریع
    • بهبود رتبۀ سایت فروشگاهی در موتورهای جست و جو
    • توسعۀ بازار و گسترش دایرۀ فروش
    • ساده‌سازی فرآیند تصمیم‌گیری برای مخاطب
    • امکان ارتباط آسان با مخاطبان بازار هدف
    • شناخت بهتر و بیشتر مشتریان بالقوه

    افزایش مداوم مخاطبان و دنبال کنندگان

    یکی از مهم‌ترین مزایای سوشال کامرس که باعث رشد روزافزون آن می‌شود، افزایش پایدار مخاطبان و دنبال‌کنندگان است. فعالیت جدی در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، تیک‌تاک، توییتر، فیسبوک و غیره می‌تواند مخاطبان شما را به شکل قابل توجه افزایش دهد.

    هیچ چیز مانند اعلام موجودیت در شبکه‌های اجتماعی نمی‌تواند باعث پیشرفت شود. پیشرفتی که می‌تواند به سرعت اتفاق افتاده و دامنه‌های کسب و کار شما را گسترش دهد. به این منظور کافی است که مدتی را به صورت مستمر، فعالیت باکیفیت انجام داده و محتوای خوب و تازه در اختیار مخاطبان قرار دهید.

    افزایش سریع مخاطبان و دنبال کنندگان یکی از مهم‌ترین مزایای سوشال کامرس برای کسب و کارهای کوچک و متوسط است.

    رشد و توسعۀ قابل توجه کسب و کار

    از دیگر مزایای سوشال کامرس، رشد و توسعۀ قابل توجه کسب و کار در مدت زمان کوتاه است. مطالعات و تحقیقات نشان داده‌اند که مردم به صورت میانگین، 28 دقیقه از زمان خود را به گشت و گذار در شبکه‌ای نظیر اینستاگرام اختصاص می‌دهند.

    این آمار نشان می‌دهد که وقت گذاشتن برای پیشرفت در چنین شبکه‌هایی می‌تواند نتایج عالی را در اختیار کسب و کار شما قرار دهد. به این منظور لازم است در کنار تولید محتوای قوی و باکیفیت، زمان و هزینه‌ای را برای تبلیغات کنار بگذارید. به این ترتیب در مدتی کوتاه شاهد پیشرفت قابل توجه و چشمگیر در درآمدتان خواهید بود.

    برندسازی معتبر و سریع

    برندسازی یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کسب و کاری است. سوشال کامرس می‌تواند در راستای برندینگ، مزایای بسیاری به همراه داشته باشد. یکی از ماندگارترین میراث هر کسب‌وکار، نام برندی است که از آن باقی می‌ماند.

    اگر بتوانید کسب‌وکار خود را به برندی معروف و شناخته شده تبدیل کنید، اطمینان داشته باشید که به سرعت شاهد افزایش میزان فروش و درآمد خود خواهید بود.

    به این ترتیب می‌توانید در مدت کوتاه، تعداد زیادی مخاطب را به کسب‌وکار خود جذب کنید. وقتی برند شما به درجۀ شناخت بیشتری برسد، احتمال خرید کردن مشتریان بالقوه از شما به شکلی قابل توجه افزایش خواهد یافت.

    بهبود رتبۀ سایت در موتورهای جست و جو

    از دیگر مزایای مهم سوشال کامرس، بهبود رتبۀ سایت در موتورهای جستجو است. ترافیکی که از موتورهای جستجو کسب می‌کنید، نقشی مهم در اعتبار برند شما دارد. چرا که وقتی شما فعالیت‌تان را در رسانه‌های اجتماعی افزایش می‌دهید، شاهد افزایش مراجعۀ کاربران به صفحۀ خود خواهید بود.

    بدین ترتیب می‌توانید لینک محصولات خود را در استوری یا کپشن قرار داده تا مخاطبان خود را به سمت وب سایت‌تان هدایت کنید.

    همچنین با قرار دادن تبلیغات تخفیف‌های خود در پیج، مشتریان را تشویق به رفتن به سایت و خرید از آنجا کنید. بدین ترتیب ترافیک سایت شما افزایش یافته و در نتیجه، رتبۀ بهتری را در موتورهای جستجو کسب خواهید کرد.

    توسعۀ بازار و گسترش دایرۀ فروش

    تجارت اجتماعی به شما کمک می‌کند که مخاطبان و مشتریان بالقوۀ خود را به شکلی قابل توجه افزایش دهید. افزایش تعداد مشتریان به معنای بالا رفتن شانس خرید از شماست.

    چرا که قیف فروش بزرگتری دارید و در نتیجه، احتمال فروش‌تان نیز بیشتر خواهد شد. به همین دلیل اگر وب‌سایتی دارید که می‌خواهید بازار بزرگی از آن بسازید، قطعاً مزایای سوشال کامرس به کمک شما خواهد آمد.

    در راستای استفاده از مزایای سوشال کامرس لازم است حتماً از رسانه‌های اجتماعی کمک بگیرید. سوشال کامرس به شما این اجازه را می‌دهد تا با توسعۀ بازار و گسترش دایرۀ فروش، افراد بیشتری را وارد حوزۀ خدمات خود کنید تا با کسب‌وکار و خدمات شما آشنا شوند.

    مزایای سوشال کامرس در بازاریابی

    یکی از مزیت‌های سوشال کامرس، تأثیرات چشمگیر آن در توسعۀ بازار و گسترش دایرۀ مشتریان بالقوه است. به دلیل بازدید زیاد کاربران از شبکه‌های اجتماعی، همواره شانس بیشتری برای دیده شدن در این پلفترم‌ها خواهید داشت.

    ساده‌سازی فرآیند تصمیم‌گیری برای مخاطب

    پیچیده بودن فرآیند تصمیم‌گیری برای مخاطب ممکن است او را از انجام خرید منصرف کند. اگر بتوانید فعالیت تجارت اجتماعی خود را به شکلی درست و حرفه‌ای انجام دهید، فرآیند خرید برای مشتریان نهایی ساده‌تر خواهد شد. چرا که در تجارت اجتماعی، همۀ آنچه مخاطب با آن روبروست در پلتفرم شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد.

    مشتری با استفاده از مزایای سوشال کامرس می‌تواند محصول را ببیند، در مورد آن اطلاعات دقیق کسب کند و در نهایت در همان پلتفرم شبکۀ اجتماعی اقدام به خرید کرده و پرداخت خود را انجام دهد. این یکی از مهم‌ترین مزایای تجارت اجتماعی برای کسب و کارهاست.

    امکان ارتباط آسان با مخاطبان بازار هدف

    برقراری ارتباط با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی به شکلی بسیار ساده انجام می‌شود. در شبکه‌ای نظیر اینستاگرام، قرار گرفتن در اکسپلور می‌تواند یکی از بهترین بسترها برای برقراری ارتباط با مشتریان باشد.

    از مهم‌ترین مزایای سوشال کامرس این است که امکان ارتباط آسان با مخاطبان بازار هدف را ممکن می‌کند. استفاده از ترفندهایی نظیر هشتگ می‌تواند به شکلی قابل توجه باعث افزایش تعامل با مخاطبان شود.

    مثلاً اگر کسب‌وکاری در زمینۀ پوشاک دارید لازم است به صورت فعالانه در این راستا کار کنید. در نهایت خود پلتفرم شبکۀ اجتماعی به کمک شما آمده و برند و کسب‌وکارتان را به مخاطبان بازار هدف معرفی خواهد کرد.

    شبکه‌های اجتماعی باعث افزایش تعاملات کاربران با کسب و کارها شده است. به همین دلیل استفاده از این قابلیت برای فروش محصولات، مزیت زیادی برای کسب‌وکارهای مختلف ایجاد کرده است.

    شناخت بهتر و بیشتر مشتریان بالقوه

    شناخت بهتر، تحلیل دقیق‌تر و آگاهی از نیازهای مشتریان بالقوه نیز از دیگر مزایای سوشال کامرس است. اگر بتوانیم به شناخت بیشتر و بهتری از مخاطبان خود دست یابیم در نهایت شانس بیشتری برای فروش محصولات و خدمات خود خواهیم داشت. شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام این مسئله را به خوبی در نظر داشته و ابزارهای لازم برای آن را ایجاد کرده‌اند.

    این ابزارها کمک می‌کنند تا با تحلیل رفتار کاربران، نیازهای آنان را شناخته و کسب‌وکارتان را با آن‌ همسو کنید. چنانچه بتوانیم محتوای خود را با نیازها، ویژگی‌ها و علایق مخاطبان تولید و نشر کنید، شانس‌تان برای کسب نتیجۀ بهتر از فعالیت در چنین شبکه‌هایی به شکل قابل توجه افزایش خواهد یافت.

    کوتاه در مورد مزایای سوشال کامرس

    • مزایای سوشال کامرس در راستای افزایش فروش و شانس دیده بیشتر می‌تواند کسب و کارهای کوچک تا متوسط را رشد زیادی دهد.
    • تجارت اجتماعی به عنوان یکی از پدیده‌های مهم در دنیای مدرن، شیوۀ تعاملات ما در شبکه‌های اجتماعی را متحول کرده است.
    • برای فعالیت بهتر در این راستا لازم است مخاطبان را به خوبی شناخته و نیازهای آنان را برطرف کنیم.
    • یکی از دلایل اصلی موفقیت در تجارت اجتماعی، رعایت نظم در تولید محتوای منطبق با نیازهای مخاطبان است.
    • برای افزایش شانس فروش در شبکه‌های اجتماعی باید فرآیند خرید را برای مشتری ساده کنیم.
    • برقراری ارتباط با مخاطبان و تشویق آنان به تعامل بیشتر، شانس‌مان را برای فروش بیشتر افزایش می‌دهد.
    • از مهم‌ترین مزایایی که سوشال کامرس به همراه دارد، گسترش دایرۀ فروش، برندسازی سریع، افزایش اعتبار برند و بهبود رتبۀ سایت در موتورهای جست‌و‌جوست.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.