12 نمونه از پلتفرم های سوشال کامرس را بشناسیم

0

تجارت اجتماعی یا سوشال کامرس (Social Commerce) یکی از پدیده‌هایی است که با رشد کسب‌وکارهای اینترنتی و تجارت الکترونیک روی کار آمد. محبوبیت آن نیز در چند سال اخیر به تدریج افزایش یافته است. به‌خصوص که با شیوع بیماری کرونا از اواخر 2019 گرایش کسب‌وکارها به فعالیت در انواع پلتفرم های سوشال کامرس زیاد شد.

مانند بسیاری از انواع بازاریابی درونگرا، کسب‎‌وکارها به استفاده وسیع‌تر از ابزارها و پلتفرم‌ها برای تسهیل تجارت اجتماعی دست زدند. آنها به این نتیجه رسیدند که پلتفرم های سوشال کامرس برای خریداران و فروشندگان نقش مثبت بازی کرده‌اند.

زیرا آنها راه‌حل‌هایی را به برندها ارائه می‌دهند که با سهولت بیشتری تبلیغات اجتماعی و فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی را انجام دهند. پلتفرم های تجارت اجتماعی در این سال‌ها توانسته‌اند که تجربه خرید اجتماعی را برای کاربران کاربرپسند‌تر و دلپذیرتر کنند. در ادامه شما را با 11 پلتفرم پرطرفدار و مناسب تجارت اجتماعی آشنا می‌کنیم.

انواع پلتفرم های سوشال کامرس

شبکه‌های اجتماعی بسترهای مناسبی برای اجرای استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ هستند.

فواید استفاده از پلتفرم های سوشال کامرس

افزایش مدام مشتریان

  • در ابتدا تجارت اجتماعی مخاطبی آماده برای برندهایی که خواهان رشد مداوم مخاطبان خود هستند، فراهم می‌کند.
  • سپس هر روز، کاربران جدیدی به فیسبوک، اینستاگرام، تیک تاک و سایر شبکه‌های اجتماعی می‌پیوندند.
  • هر کاربر جدید به‌عنوان یک مشتری جدید بالقوه برای برندها که در تجارت اجتماعی شرکت می کنند، در نظر گرفته می‌شود.
  • مطمئناً «مشتریان» باید با کسی‌وکار فعال مرتبط باشند. برای مثال، نوجوانان جدیدی که به TikTok ملحق می‌شوند برای فروشندگان صنعت کشاورزی سودآوری چندانی ندارند.
  • اما نکته مثبت آنجاست که برندها به‌طور مداوم با مشتریان جدید بالقوه روبه‌رو می‌شوند.

ارتقای آدرس سایت در نتایج جستجو

مشارکت برند در شبکه‌های اجتماعی به رتبه‌بندی جستجو نیز کمک می‌کند. اگر مستقیماً در صفحات شبکه‌های اجتماعی خود ار، برخی از این افراد به وبسایت فروشگاه اینترنتی شما مراجعه می‌کنند تا محصولات شما و سایر مواردی را که در اختیار دارید نگاه کنند.

گوگل این ترافیک اضافی را مورد توجه قرار خواهد داد و احتمالاً رتبه‌بندی جستجوی خود را بر این اساس تنظیم حواهد کرد.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    مشوق مشتریان بالقوه

    تجارت اجتماعی ارتباط با مشتریان بالقوه را تشویق می‌کند. رسانه‌های اجتماعی مسیر ارتباط دوطرفه را فراهم کرده‌اند. بنابراین شما با استفاده از انواع پلتفرم‌ های سوشال کامرس فرصتی برای دریافت بازخورد مشتریان خود دارید.

    رسانه‌های اجتماعی با امکاناتی مانند ارسال فایل صوتی (Voice) نیز می‌توانند ارتباط شما را با افراد جدید افزایش دهند. تجارت اجتماعی به شما کمک می‌کند تا روابط جدیدی با افراد ایجاد کنید که بتوانید در طول زمان به پرورش و بهبود آنها ادامه دهید. مشتریان خوشحال احتمالاً خریدهای بیشتری انجام می دهند.

    پلتفرم های سوشال کامرس و تشویق مشتریان

    نگاهی به پلتفرم های سوشال کامرس

    با وجود معانی تعریف‌شده برای بخش‌های مختلف سوشال کامرس، هیچ تعریف ثابتی از چیستی پلتفرم های سوشال کامرس و نوع خدماتی که ارائه می‌کنند، وجود ندارد. احتمالاً بهترین راه برای بررسی یک پلتفرم سوشال کامرس توجه به یک شاخصه مهم است. این شاخصه نقش مهمی است که پلتفرم در اجرای فعالیت‌های سوشال کامرس بازی کند.

    در حالی که ما برخی از شبکه‌های اجتماعی پیشرو را در این فهرست قرار می‌دهیم، لازم است بدانید آنها به طور کامل پلتفرم‌ های سوشال کامرس نیستند.

    در واقع، آنها تنها عناصر اصلی تجارت اجتماعی را در خود جای داده‌اند که باعث می‌شود دیجیتال مارکتینگ اغلب بدون نیاز به ترک اپلیکیشن در تمام طول شبانه‌روز انجام شود. برخی از آنها عملاً به بازارهای مستقل تبدیل شده‌اند.

    البته تجارت اجتماعی چیزی فراتر از خرید و فروش است. کل فرآیند فروش از تحقیق گرفته تا خدمات پس از فروش را در بر می‌گیرد. این بدان معناست که فعالیت‌هایی مانند ارتباط برندها با مشتریان از طریق پیام‌رسان (Messenger) فیسبوک را به همان اندازه که امکان استفاده از دکمه‌های «اکنون خرید» را مستقیماً در پست‌های فروش فعال می‌کند، مورد توجه قرار می‌دهد.

    11 پلتفرم سوشال کامرس

    همان‌طور که گفتیم شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند بستری برای فعالیت‌های تجارت اجتماعی را فراهم کنند. در ادامه به معرفی هریک از آنها خواهیم پرداخت.

    اینستاگرام از محبوب‌ترین پلتفرم های سوشال کامرس

    امروزه، ویژگی «پست‌های قابل‌خرید» مهم‌ترین شاخصه در اینستاگرام به‌عنوان یکی از پلتفرم های سوشال کامرس است.

    اینستاگرام به دلیل ماهیت بصری خود همیشه نسبت به بسیاری از شبکه‌های اجتماعی برتری داشته است. در سال‌های اخیر به بستری ایدئال برای نمایش محصولات تبدیل شده است.

    به‌خصوص اگر تلاش می‌کنید تا تصاویر خود را جذاب‌تر نمایش دهید، فیلترهای اینستاگرام بسیار کارآمد هستند. این رسانه عالی برای انتشار استوری‌های تصویری بسیار مفید است.

    جالب است بدانید که اینستاگرام تا مدت‌ها اجازه تجارت اجتماعی خالص را به کاربران تجاری نمی‌داد. وقتی شخصی روی یکی از پست‌های قابل خرید شما کلیک می‌کرد، به جای اینکه فروش را کاملاً در اینستاگرام انجام دهد، مجبور به رجوع به لینک سایت فروشگاه اینترنتی شما و تکمیل خرید در آنجا می‌شد.

    این روندی است که هنوز هم بسیاری از برندها پیش گرفته‌اند. هرچند اینستاگرام از آن زمان به بعد قابلیت‌ (Shoppable Posts) را ارتقا داده است. اکنون ویژگی پرداخت درون برنامه‌ای نیز دارد. بنابراین مشتری هرگز مجبور نیست اینستاگرام را برای خرید خود ترک کند و وارد آدرس‌های اینترنتی دیگر شود.

    اینستاگرام از پلتفرم های سوشال کامرس

    پادروشاپ به عنوان اولین پلتفرم تسهیلگر تجارت اجتماعی در ایران با هدف تامین خدمات مورد نیاز فروشندگان و کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و واتساپ شروع به فعالیت کرده. پادرو شاپ یک فروشگاه ساز متصل به اینستاگرام است که با ثبت فروشگاه اینستاگرامی و اتصال آن به پادرو می‌توانید از امکاناتی مثل درگاه پرداخت اینترنتی امن و همینطور مدیریت سفارش‌ها استفاده کنید.

    فیسبوک بستر تجارت اجتماعی

    فیسبوک به عنوان یکی از مهم‌ترین پلتفرم های سوشال کامرس در حال ساخت مجموعه‌ای از ابزارهای تجارت اجتماعی برای کمک به برندهاست. اکنون به بسیاری از مشاغل ایالات متحده اجازه داده است تا از پرداخت درون برنامه‌ای اینستاگرام استفاده کنند تا مشتریان بتوانند کل فرآیند خرید را در برنامه فیسبوک خود تجربه کنند.

    با فروشگاه‌های فیسبوک، تاجران می‌توانند یک فروشگاه قابل‌تنظیم ایجاد کنند که مصرف‌کنندگان می‌توانند از آن در فیسبوک و اینستاگرام خرید کنند. فروشگاه‌های فیسبوک مکان‌هایی را در این پلتفرم برای مرور و خرید مشتریان اختصاص داده‌اند.

    فیسبوک از پلتفرم های سوشال کامرس

    فروشگاه‌های فیسبوک دارای دکمه پیام‌رسانی هستند تا مشتریان بتوانند از طریق اینستاگرام، فیسبوک مسنجر و واتساپ با فروشندگان ارتباط برقرار کنند. فیسبوک همچنین برندها را به لایو تشویق می‌کند و در نظر دارد به مشتریان اجازه دهد مستقیماً از لایوها خرید کنند.

    پینترست پلتفرم سوشال کامرس

    پینترست مانند اینستاگرام، روی موارد خلاقانه تمرکز می‌کند. سیستم بازیابی بصری آنها برای تجارت اجتماعی ایدئال است. آنها یک موتور جستجوی بصری به نام لنز دارند که با پین‌های محصولات قابل خرید کار می‌کند.

    این سیستم جستجو بر اساس عکس‌های کاربران، موارد مشابه را پیدا می‌کنند. در واقع نتایج جستجو مواردی هستند که برای کاربر جالب باشد.

    پینترست با لینک مستقیم به تسویه حساب خرده‌فروش، پیشنهاداتی را به کاربران محصولات ارائه می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که 80 درصد از پینرها کار خرید را با جستجوی بصری شروع می‌کنند، در حالی که 58 درصد از افراد غیر پینر این مسیر را نمی‌روند.

    پینترست به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین پلتفرم های سوشال کامرس، تبلیغات Shop the Look را ارائه می‌دهد که به صاحبان کسب‌وکارها این فرصت را می‌دهد تا چندین محصول را در یک تبلیغ واحد نمایش دهند. پینرها می‌توانند محصولات عالی مرتبط با تصویر پین را پیدا کنند و برای بررسی در سایت خرده‌فروش کلیک کنند. فروشندگان نیز می‌توانند حداکثر 25 مورد را در یک عکس برچسب‌گذاری کنند.

    اسنپ شات یکی از پلتفرم های سوشال کامرس

    اگرچه اسنپ چت در گذشته تمرکز خاصی بر تجارت اجتماعی نداشته اما واقعیت افزوده (AR) را پررنگ‌تر کرده که امکانات تجارت اجتماعی جالبی دارد. اسنپ ​​چت لنزهای AR دارد که کاربران می‌توانند با استفاده از آنها سلفی بگیرند. درضمن این لنزها به آنها کمک می‌کند آرایش و عینک آفتابی را به صورت دیجیتالی امتحان کنند.

    در واقع، کاربران اسنپ چت با لنزهای واقیعیت افزده می‌توانند تقریباً هر نوع لباسی را امتحان کنند. در این مرحله، در حالی که می‌توانید محصولات درون اسنپ چت را امتحان کنید، همچنان باید برای خرید، از اسنپ چت خارج شوید.


    بیشتر بخوانید: با مزایای سوشال کامرس برای کسب‌و‌کارها آشنا شوید

    تیک تاک یکی از جدیدترین پلتفرم های سوشال کامرس

    برای مشارکت TikTok با تجارت اجتماعی نسبتاً زود است، اما پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدیو در این زمینه آزمایش‌هایی انجام داده است.

    هرچند قبلاً مشارکتی جهانی با Shopify ایجاد داشته است. تاجرانی که از Shopify استفاده می‌کنند می‌توانند با نصب کانال جدید تیک تاک، از فروشگاه Shopify، کمپین‌های بازاریابی این شبکه اجتماعی را مستقیماً در داشبورد Shopify ایجاد، اجرا و بهینه‌سازی کنند.

    صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند محتوای بومی و قابل اشتراک‌گذاری ایجاد کنند که محصولات حود را به تبلیغات ویدیویی قابل خرید (In-Feed) تبدیل کند.

    تیک تاک از پلتفرم های سوشال کامرس

    Shopify و TikTok همچنین دکمه خرید جدیدی را آزمایش کرده‌اند که به کاربران TikTok اجازه می‌دهد ویترین فروشگاه Shopify خود را به ویدیوهای خود لینک دهند.

    وی چت و تجارت اجتماعی

    وی چت به‌عنوان یکی از پلتفرم های سوشال کامرس کارهای زیادی برای تسهیل رشد تجارت اجتماعی انجام داده است. برنامه‌های کوچک وی چت برای موفقیت تجارت اجتماعی در این پلتفرم نقش اساسی دارند. آنها به کاربران اجازه می‌دهند محتوای مرتبط با تجارت الکترونیک و تجربیات خرید خود را به اشتراک بگذارند.

    شرکت‌ها با استفاده از برنامه‌های کوچک وی چت بازارهایی ایجاد کرده‌اند که به کاربران امکان خرید محصولات را می‌دهد. در صورت همکاری با سایر کاربران نیز برای خرید انبوه، تخفیف‌های زیادی به آنها می‌دهد.

    مزیت واقعی برنامه‌های کوچک وی چت امکان خرید و فروش از داخل پلتفرم است. این در حالی است که آنها می‌توانند محصولاتی را که دوست دارند با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارند. در واقع، آنها میتوانند بدون ترک وی چت در تمام مراحل فرآیند خرید شرکت کنند.

    ورینت یکی از مهم‌ترین پلتفرم های سوشال کامرس

    انجمن Verint یک پلتفرم تجارت اجتماعی است که فرصت‌های تجاری را با ایجاد همکاری با مشتریان ایجاد می‌کند. این پلتفرم قابل‌تنظیم و قابل‌همکاری ویژگی‌های کاملی دارد که فرصت‌های مناسبی برای تجارت الکترونیک مبتنی بر روابط اجتماعی آنلاین فراهم می کند.

    تگ باکس کامرس (Taggbox Commerce)

    Taggbox Commerce پلتفرم محتوای قابل خرید برای برندهاست که برای رشد فروش، اعتماد، ترافیک، تعامل و ارائه یک تجربه خرید کامل مناسب است. این بستر به عنوان یکی از پلتفرم های سوشال کامرس به شما کمک می کند محتوای اجتماعی یا UGC خود را به فیدها و گالری های قابل خرید تبدیل کنید.

    فقط محتوا را جمع‌آوری کنید، محصولات را برچسب‌گذاری کرده و گالری‌ها را در وب‌سایت تجارت الکترونیک و فروشگاه آنلاین خود منتشر کنید. فیدهای قابل خرید به کاربران این امکان را می‌دهد که به راحتی محصولات را بخرند. همین موضوع منجر به نرخ تبدیل بیشتر، خریدهای الهام‌گرفته‌شده، ثبات اجتماعی برند و رشد مداوم درآمد شود.

    پین‌دودو برای تجارت اجتماعی

    Pinduoduo به عنوان یکی از انواع پلتفرم های سوشال کامرس بر برنامه‌ای کوچک از وی چت ساخته شده است. در صورتی که صاحبان برندها کاربران را وارد کنند، با دادن تخفیف‌های زیاد در کاربران انگیزه‌ای برای خریدهای بعدی را فراهم می‌کند.

    همه این تراکنش‌ها در پلتفرم Pinduoduo انجام می‌شود و نیازی به برنامه پیام‌رسان جداگانه یا ارتباط ایمیلی نیست.

    Pinduoduo برای هر محصولی که به فروش می‌رساند، دو قیمت دارد. یکی قیمت «تک خریدار» و دیگری قیمت ارزان‌تر است. اگر خریدار بتواند شخص دیگری را برای خرید کالا پیدا کند، می‌تواند با انتخاب گزینه دوم کمتر پرداخت کند.

    بیدیان یکی از پلتفرم های سوشال کامرس

    Beidian یکی دیگر از پلتفرم های سوشال کامرس چینی در وی چت است. این شرکت در سال 2017 توسط گروه خرید مادر و کودک Beibei Group تأسیس شد.

    بیدیان این امکان را به کاربران می‌دهد تا محصولات را در دسته‌های مختلف محصولات بخرند، به اشتراک بگذارند و بفروشند. البته این بستر عمدتاً بر کالاهای مادر و نوزاد تمرکز دارد و به‌طور مستقیم از روابط دوستانه وی چت برای بازاریابی استفاده می‌کند.

    از پلتفرم های سوشال کامرس

    اکثر مردم در Beidian به جای افراد غریبه به کسی که می شناسند می‌فروشند.

    آمازون لایو از پلتفرم های سوشال کامرس

    آمازون لایو رویکرد متفاوتی با سایر پلتفرم های سوشال کامرس دارد و این فرصت را به برندها می‌دهد تا با لایوهای تعاملی و قابل خرید در زمان واقعی با خریداران ارتباط برقرار کنند. آمازون لایو برای الهام بخشیدن، آموزش و سرگرمی مشتریان طراحی شده است.

    شما می‌توانید از آن برای معرفی محصولات خود به خریداران استفاده کنید و با کسب اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری، خرید خود را با اطمینان انجام دهید. همچنین می‌توانید از لایوها برای اطلاع‌رسانی در مورد ویژگی‌های محصول، مزایا و پیشنهادات ویژه خرید محصولات استفاده کنید.

    Amazon Live همچنین ویژگی چت دارد که در آن می‌توانید به سؤالات مشتریان پاسخ دهید.

    پادروشاپ پلتفرم خدمات سوشال کامرس ایرانی

    پلتفرم هوشمند پادروشاپ به کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و بزرگ کمک می‌کند تا بتوانند به راحتی سفارش مشتریان خود را ارسال کنند و برآورد دقیقی از هزینه مرسوله پستی داشته باشند و کمترین هزینه پستی را متحمل شوند. با ثبت فروشگاه در پادروشاپ به لیستی از شرکت‌های پستی دسترسی دارید و می‌توانید هزینه ارسال از طریق هر کدام از آنها را ببینید. در پادروشاپ شما می‌توانید سفارش مشتریان خود را به صورت تکی یا انبوه ارسال کنید. در ضمن برای ارسال بسته‌ها نیازی به مراجعه حضوری به شرکت‌های پستی را ندارید و بسته‌های شما توسط مامور پادروشاپ از محل موردنظر شما جمع‌آوری می‌شود. اگر در اینستاگرام صاحب فروشگاه هستید و برای مدیریت سفارشات و افزایش فروش به دنبال روشی کارآمد می‌گردید، در پادروشاپ ثبت نام کنید.

    جمع‌بندی

    • پلتفرم های سوشال کامرس راه‌حل‌هایی را به برندها ارائه می‌دهند که با سهولت بیشتری تبلیغات اجتماعی و فروش را انجام دهند.
    • تجارت اجتماعی در بسترهایی که فرآیند خرید در همان بستر انجام شود، رشد بیشتری دارد.
    • فیسبوک، اینستاگرام، آمازون لایو و وی چت برای گسترش تجارت اجتماعی در آینده مناسب هستند.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.