الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ چطور کار می‌کند؟

0

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید الگوریتم اینستاگرام چیست؟ چه کاربردی دارد و چرا هر سال آپدیت جدیدی از آن قابل استفاده است؟ اگر هم می‌خواهید کاربر فعالی در اینستاگرام باشید بهتر است الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ را دقیق‌تر بشناسید. باور اشتباه بسیاری از مردم این است که الگوریتم‌های اینستاگرام مانند ذره‌بین رفتار کاربران را زیر نظر دارند.

اما برخلاف این تصور، الگوریتم‌های طبقه‌بندی کننده و فرآیندها برای اهداف خاصی استفاده می‌شوند. این الگوریتم‌ها کاربران را با دنیایی از پست‌ها و استوری‌های مورد علاقه رو‌به‌رو می‌کنند. برای اینکه اطلاعات کامل‌تری دربارۀ نحوۀ کار کردن الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ داشته باشید، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

الگوریتم جدید اینستاگرام در سال ۲۰۲۳ چگونه کاربران را به فعالیت و حضور بیشتر در این بستر تشویق می‌کند.

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

الگوریتم اینستاگرام بر مبنای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی (Machine Learning) به گردآوری داده‌های مختلف برای هر کاربر می‌پردازد. در واقع سیستم هوش مصنوعی به کار رفته در اینستاگرام مدام در حال تحلیل و بررسی داده‌های میلیون‌ها کاربر در سراسر دنیاست. در نهایت هر کاربر غرق در پست‌ها و استوری‌هایی می‌شود که واقعاً می‌پسندد.

بهتر است بگوییم همین الگوریتم اینستاگرام عامل سرگرمی کاربران و فراموش کردن گذر زمان شده‌ است. تجزیه و تحلیل فعالیت کاربران باعث شده است که هر سال تغییراتی در الگوریتم برای سهولت و جذابیت بیشتر اینستاگرام به وجود بیاید.

به همین ترتیب شاهد الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ هستیم. برای تولید محتوا در اینستاگرام اما به شکل مؤثرتر بهتر است نحوۀ کار کردن با توجه به این الگوریتم را بشناسیم.

الگوریتم اینستاگرام 2021

نکات کلیدی الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳

برای داشتن تجربۀ بازاریابی موفق و اجرای درست اصول برندینگ در اینستاگرام، ابتدا باید الگوریتم‌های آن را به درستی بشناسید. نکات کلیدی زیر در خصوص الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ شما را در این مسیر بهتر کمک می‌کند.

  • در الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ تصویر یا ویدیو، کدام یک پرمخاطب‌تر است؟ نظرات متفاوتی مبنی بر برتری فایل‌های ویدیویی نسبت به فایل‌های تصویری در اینستاگرام وجود دارد. اما جالب است بدانید که از نظر الگوریتم‌ فایل‌های ویدیویی و تصاویر ارزش برابری دارند. اما دقت کنید آنچه اینگیجمنت اینستاگرام شما را افزایش می‌دهد، مدت زمان حضور کاربران در محتوای شماست. در نتیجه رفتار کاربران در این زمینه نقش پررنگ‌تری نسبت به الگوریتم‌ها دارد.
  • تا قبل از سال 2021، تشخیص لایک و کامنت فیک امکان‌پذیر نبود. الگوریتم اینستاگرام ارتباطات واقعی یا فیک را تشخیص می‌دهد. کم نیستند کاربرانی که با استفاده از بات‌های مختلف یا هزینه‌های گزاف از کاربران فیک و روابط غیرواقعی آن‌ها استفاده می‌کنند. اما اینستاگرام این موضوع را تشخیص می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید پست‌هایتان با شانس بیشتری نمایش داده شود، باید از روابط واقعی استفاده کنید.
  • االگوریتم اینستاگرام به طول متن کامنت توجهی ندارد و همه کامنت‌ها برایش ارزش یکسانی دارد. کامنت گذاشتن برای اینستاگرام نوعی تعامل به حساب می‌آید. اگر فالوورهای واقعی شما زیر هر پست کامنت بگذارند، شانس نمایش داده شدن پست‌های شما در این شبکه اجتماعی بیشتر خواهد شد. کامنت‌های فیک توسط الگوریتم اینستاگرام تشخیص داده می‌شوند و در شمارش کامنت‌ها به حساب نمی‌آیند.
  • الگوریتم‌ اینستاگرام اکانت شخصی و تجاری را یکسان در نظر می‌گیرد. باز هم میزان تعامل هر اکانت با کاربران خود مهم است. هرچه تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها بیشتر باشد، احتمال قرارگیری در صدر محتواهای اینستاگرام بیشتر است.
  • در الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ میزان بازدید در ساعت اولیۀ انتشار بر الگوریتم اینستاگرام اثری ندارد. درست است! این برخلاف نظر برخی کاربران است که به اهمیت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت اولیه انتشار در نمایش بیشتر تأکید دارند. به این معنا که حتی اگر پست یا استوری شما در دقایق اولی دیده نشد، اینستاگرام باز هم آن را به فالوورهای شما نشان می‌دهد اما تعاملی که پست شما با کاربران ایجاد می‌کند، اهمیت دارد. این موضوع نسبت به الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۱ تغییری نداشته است.

الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ برای فید

با ورود به اپلیکیشن اینستاگرام، وارد صفحه‌ای می‌شوید که پست‌ها و استوری‌های افرادی که فالو کردید، می‌بینید. این صفحه فید (Feed) نام دارد. سه فاکتور اساسی در الگوریتم اینستاگرام سال ۲۰۲۳ برای نمایش پست‌ها در فید وجود دارد.

  • ارتباط محتوایی پست‌ها با یکدیگر
  • تعداد لایک‌ها و کامنت‌های کاربران
  • ارتباطی که کاربران با پست‌ها و استوری‌های اکانت

چهار عامل اصلی بر الگوریتم‌ اینستاگرام ۲۰۲۳ در مورد پست‌های فید تأثیرگذار است. این چهار عامل عبارتند از:

  • اطلاعات مربوط به پست. محتوا به صورت عکس است یا ویدیو؟ چه زمانی منتشر شده است؟ چند کاربر آن را لایک کرده‌اند؟
  • اطلاعات مربوط به کاربرانی که پست می‌گذارند. آیا دوستان شما هستند؟ چه اینگیجمنتی دارد؟ آیا از پست‌های مورد علاقۀ شماست؟
  • فعالیت شما. آیا شما فایل‌های ویدیویی را می‌پسندید؟ بیشتر با کدام تولید محتوا در اینستاگرام سرگرم می‌شوید؟
  • تعامل شما از ابتدا تا الان. پست‌هایی که لایک کرده‌اید یا کامنت گذاشتید را مورد بررسی قرار می‌دهد.

الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ بر اساس این چهار عامل میزان تعامل کاربران با پست‌های مختلف را بررسی می‌کند. این نکته علاقه‌مندی کاربران را بسان می‌کند. در نتیجه ترتیب نمایش پست‌ها بر اساس همین عوامل خواهد بود.

علاوه بر عوامل فوق ۵ تعامل مهم به الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ در رتبه‌بندی نمایش پست‌ها کمک می‌کند.

  • زمان اختصاصی: چقدر زمان برای مشاهدۀ پست صرف کرده‌اید؟
  • لایک کردن: چقدر احتمال دارد پست‌ها را لایک کنید؟
  • کامنت گذاشتن: چقدر احتمال کامنت گذاشتن شما وجود دارد؟
  • ذخیره کردن: چقدر ممکن است که پستی را ذخیره کنید.
  • وارد پروفایل اینستاگرامی شدن: چقدر احتمال دارد که بعد از مشاهده پست وارد پروفایل ارسال‌کنندۀ محتوا شوید؟

الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ سعی دارد سیگنال‌ها و پیش‌بینی‌ها را در طول زمان حذف و اضافه کند. این اقدامان باعث می‌شود که کاربران پست‌های مورد علاقۀ خود را در همان ابتدا ببینند. بنابراین اگر می‌خواهید پست‌های شما در اولویت اول کاربران قرار بگیرد، با علایق آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

نتیجه عملکرد الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۳ درباره پست‌های فید، نمایش پست‌های مورد علاقه هر کاربر در ابتدای صفحۀ اکسپلورر اینستاگرام است.

نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل‌کننده می‌توانند در این زمینه کمک بسیاری به شما داشته باشند.

 اینگیجمت‌های مهم برای الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳

در الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ اینگیجمت موضوعی کلیدی در اینستاگرام به حساب می‌آید. اما سؤال اینجاست که چه سنجه‌هایی اهمیت اینگیجمنت‌ها را تعیین می‌کنند؟ شما هنگام تولید محتوا در اینستاگرام و کپشن نوشتن برای پست‌ها سه سؤال زیر را از خود بپرسید.

  • آیا ممکن است کاربران این پست را لایک کنند یا دربارۀ آن کامنت بگذارند؟
  • ممکن است این پست ذخیره شود یا کاربری آن را چند دفعه ببیند؟
  • ممکن است این پست کاربران را به ورود به پروفایل و مرور باقی پست‌ها دعوت کند؟

توجه به پاسخ سؤالات فوق در تهیۀ محتوا باعث می‌شود محدودیت اینستاگرام مانع فعالیت شما نمی‌شود. در نتیجه الگوریتم‌ اینستاگرام ۲۰۲۳ پست‌های شما در صدر محتواهای مطلوب کاربران قرار می‌دهند.

علاوه بر موارد فوق، بهینه‌سازی محتوا برای اشتراک‌گذاری نیز اینگیجمنت پست‌های شما را افزایش می‌دهد. اما فراموش نکنید که با فالوورها، لایک و کامنت‌های واقعی می‌توانید اینگیجمنت را افزایش دهید.

اهمیت اینگیجمنت در الگوریتم اینستاگرام

بیشتر بخوانید: آموزش بازاریابی در لایو اینستاگرام برای افزایش فروش

الگوریتم استوری اینستاگرام در سال ۲۰۲۳

تا سال ۲۰۲۱ الگوریتم اینستاگرام بر اساس تعداد بازدید بود اما الگوریتم‌ اینستاگرام ۲۰۲۳ دربارۀ استوری مانند نمونۀ آن در فید است. قوانین اینستاگرام و محل قرارگیری استوری یا فید در راستای هدف الگوریتم‌ها فعالیت می‌کنند. به نحوی که محتواها بر اساس عواملی مانند علاقه‌مندی کاربران بیشترین اینگیجمنت و بازخورد را داشته باشند.

بنابراین اگر می‌خواهید کاربران بیشتری تولید محتوای شما در اینستاگرام را ببینند، علاوه بر پست از استوری نیز استفاده کنید. استوری‌های برنامه‌ریزی‌ شدۀ شما شانس بازدید بیشتر پروفایل و سایر پست و استوری‌هایتان را نیز بیشتر می‌کند.

اگر صاحب فروشگاه آنلاین هستید، برای مدیریت و ارسال سفارشات می‌توانید از خدمات پادروشاپ استفاده کنید تا فروش خود را افزایش دهید و با مشتریان ارتباط بهتری برقرار کنید.

الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ در صفحه اکسپلورر

صفحه اکسپلورر (Explore page) امکان مشاهدۀ پست‌هایی که به سلیقۀ شما نزدیک‌تر است را بیشتر می‌کند. الگوریتم‌های صفحه اکسپلورر و الگوریتم‌های فید با هم شباهت قابل‌توجهی دارند. با این تفاوت که فید تنها پست‌های اکانتی که فالو کردید، نشان می‌دهد.

اما در صفحه اکسپلورر پست‌های اکانت‌های جدید که عمومی هستند را می‌توانید ببینید. درست است که پست‌هایی که بیشتر لایک خورده‌اند، ذخیره شده‌اند یا به اشتراک‌گذاشته شده‌اند در اکسپلورر می‌بینیم، اما الگوریتم‌های این صفحه شامل موارد زیر است.

  1. اطلاعات دربارۀ پست‌ها. پست‌ها چقدر میان کاربران محبوبیت دارند؟ با چه سرعتی میان کاربران محبوبیت خود را به دست می‌آورند؟ اگر تعداد زیادی لایک، کامنت و ذخیره‌شدن را داشته باشد، الگوریتم‌ اینستاگرام آن‌ها در صدر اکسپلورر قرار می‌دهد.
  2. تاریخچه تعاملات شما با ارائه‌دهنده‌های پست‌ها در اینستاگرام در الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ مهم است. آیا با کاربرانی که پست‌هایشان در اکسپلورر نمایش داده می‌شود تعامل برقرار کرده‌اید؟
  3. فعالیت شما. چه نوع پست‌هایی را لایک کرده‌اید، کامنت گذاشته‌اید و یا به اشتراک نهادید؟ اینگیجمنت شما با پست‌ها چگونه بوده‌ است؟
  4. اطلاعات دربارۀ فردی که پست گذاشته است. چند کاربر در هفته‌های اخیر با فردی که پست گذاشته است در ارتباط بوده‌اند؟

صفحۀ اکسپلورر همیشه شامل دسته‌بندی‌های موضوعی جدید و جستجوی پیشرفته است. به نحوی که می‌توانید برای جستجو از کلیدواژه‌ها یا هشتگ‌ها برای یافتن محتوای مرتبط با فیدها استفاده کنید. البته الگوریتم‌های صفحه اکسپلورر به محتواهای بصری و کپشن‌های محتواهای شما توجه می‌کند.

بنابراین قرار گرفتن پست‌های شما در صفحه اکسپلورر آنقدرها هم که فکر می‌کنید دشوار نیست. با رعایت قوانین اینستاگرام و الگوریتم‌های آن می‌توانید پست‌های خود را به راحتی در این بخش ببینید.

الگوریتم اینستاگرام سال 2021

پست‌هایی که بیشتر لایک و کامنت دارند یا ذخیره می‌شوند، با الگوریتم‌های اینستاگرام سازگارتر هستند. در نتیجه در اکسپلورر بیشتر نمایش داده می‌شوند.

الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ درباره ویدیو (IGTV)

الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ در مورد ویدیو (IGTV) محتوا را از حساب‌هایی که بیشتر با آن‌ها تعامل دارید انتخاب می‌کند. همچنین پست‌هایی که معمولاً با آن‌ها اینگیجمنت بیشتری دارید، در اولویت بالاتری قرار می‌دهد. بنابراین در صفحه اکسپلورر ویدیوهای (IGTV) که به سلیقه شما نزدیک‌تر است قرار می‌گیرد.

الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ درباره (Reels)

اگر می‌خواهید قوانین اینستاگرام اجازه دهد در صفحه اکسپلورر نمایش داده شوید، (Reel) آماده و منتشر کنید. ویدیوهای کوتاه و دارای افکت و فیلتر به شما کمک می‌کند بیشتر نمایش داده شوید. برندها با (Reel) هایی که جذاب هستند و سرگرم‌کننده هستند می‌توانند فروش خود را در اینستاگرام افزایش دهند.

بنابراین یکی از اصول تأثیرگذار برندینگ در این بستر به شمار می‌آید. وضوح و کیفیت (Reel) ها در ارزیابی‌ها نقش مهمی دارند. هرچه کیفیتشان بالاتر باشد، بازخورد بیشتری از سمت کاربران دارند. در نتیجه در پست‌های آغازین در صفحه اکسپلورر ظاهر می‌شوند.


بیشتر بخوانید: از صفر تا صد فعال کردن ریلز اینستاگرام و نحوه استفاده از آن

ارتقای تولید محتوا در اینستاگرام با الگوریتم‌های جدید

اگر دوست دارید رتبۀ خود را با کمک الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ ارتقا دهید بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید برقرار تعامل با کاربران با ثبت لایک، کامنت و ذخیره کردن است.

در ادامه ۶ روش کلیدی برای بهبود رتبه شما بر اساس الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ و دستیابی به مخاطبان جدید ارائه می‌دهیم:

  • از جدیدترین قابلیت‌های اینستاگرام استفاده کنید.

قابلیت‌های اینستاگرام مانند (Reel)، افکت‌ها و فیلترهای مختلف در انتشار پست و استوری به شما کمک می‌کند که بهتر دیده شوید. در ضمن، اینستاگرام اخیراً اعلام کرده است که دیگر فقط یک «برنامه اشتراک‌گذاری عکس» نیست. با این بیانیه می‌توانید از ایده‌های خوبی استفاده کرده و محتوای ویدیویی بیشتری را در پروفایل خود وارد کنید.

الگوریتم اینستاگرام در سال 2021
  • از استیکرهای اینستاگرام برای استوری‌ها خود استفاده کنید.

جالب است بدانید که استیکرهای استوری اینستاگرام راهی عالی برای تشویق مشارکت مخاطبان هستند. هرچه تعداد استوری‌های جذاب شما بیشتر شود، الگوریتم اینستاگرام آن‌ها را بیشتر تقویت می‌کند. استیکرهای اینستاگرامی زیادی وجود دارند.

بهترین برچسب‌ها در استوری‌ها عبارتند از نظرسنجی (Poll)، اسلایدر شکلک و برچسب‌های سؤال. در واقع، تگ‌های نظرسنجی و استیکرها عامل موفقیت سریع و آسان شما در بازاریابی هستند. به خصوص که می‌توانید تقریباً برای هر کسب‌وکار یا برندی از آن‌ها استفاده کنید.

  • کامنت و کپشن را در مکالمات خود استفاده کنید.

استفاده از کپشن و کامنت در پست‌ها باعث افزایش مدت زمان حضور کاربران در پست‌های شما می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ محتواهای شما را بیشتر تحلیل کنند. بنابراین در صدر محتواهای اکسپلورر دیده می‌شوند. بنابراین از فالوورهای خود بخواهید:

  • افکار خود را به اشتراک بگذارند
  • در صورت پسندیدن پست‌های شما را لایک کنند
  • یک دوست را در نظرات تگ کنند
  • روی پیوند در بیوی پروفایل شما کلیک کنند.
  • استراتژی استفاده از هشتگ را در پست‌های خود بهبود دهید.

همانطور که می‌دانید استفاده از هشتگ راهی مؤثر برای افزایش دسترسی افراد به پست‌های شماست. اگر کاربران بیشتری پست و استوری‌های شما را مشاهده کنند، الگوریتم اینستاگرام محتواهای شما را در ابتدای صفحۀ اکسپلورر آن کاربران نمایش خواهد داد.

استفاده از هشتگ مناسب احتمال نمایش پست‌های شما برای افرادی که به کسب‌وکار شما مرتبط هستند، بیشتر می‌کند. استفاده از هشتگ‌های محبوب مرتبط با فعالیت شما در این جریان نقش مهمی بازی می‌کنند. بهتر است بخشی از هشتگ مورد نظر را بنویسید، حدود ۳۰ مورد مشابه برای شما ارائه می‌شود. می‌توانید هشتگی که بیشترین استفاده را اخیراً داشته استفاده کنید.

اهمیت هشتگ در الگوریتم اینستاگرام 2021
  • محتوای اینستاگرام خود را تبلیغ کنید.

اگر به دنبال راه میانبری برای موفقیت در بازاریابی اینستاگرام هستید، محتواهای خود را تبلیغ کنید. استوری کردن پست جدید یکی از ساده‌ترین راه‌ها به حساب می‌آید. می‌توانید از اینفلوئنسرها برای تبلیغ گسترده‌تر محتواهای خود کمک بگیرید. آماده کردن محتوا در قالب تصویر، ویدیو، (IGTV) و (Reel) و استوری می‌تواند نقش مهمی در این مورد ایفا کند.

  • از تحلیل‌گرهای اینستاگرام استفاده کنید.

اگر می‌خواهید کاربران خود را بهتر بشناسید، بهتر از نرم‌افزارهایی مانند (Buffer) برای تحلیل عملکرد کاربران دربارۀ پست‌های خود استفاده کنید. با اطمینان از محتواهایی که بازدید بیشتری داشته‌اند، می‌توانید روند موفق‌تری در اینستاگرام پیش گیرید.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    سوالات متداول الگوریتم اینستاگرام 2023

    جمع‌بندی

    • الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ با کمک هوش مصنوعی پست‌های مورد علاقه هر کاربر را برای او به نمایش می‌گذارند.
    • برای تولید محتوای مؤثر در اینستاگرام بهتر است نحوۀ کار کردن با توجه به این الگوریتم را بشناسیم.
    • الگوریتم‌های اینستاگرام فرقی میان انواع پست‌ها، استوری‌ها و ویدیوها نمی‌گذارد. این رفتار کاربران و مدت زمان حضورشان در هر پست است که تعیین‌کننده است.
    • با افزایش اینگیجمنت محتواها با مواردی مانند هشتگ‌های مناسب می‌توانید شانس دیده شدن محتواهای خود در صدر اکسپلورر افزایش دهید.
    • الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ همچون سابق از محدودیت‌های اینستاگرام نیستند. بلکه شما را در جهت بهبود کیفیت محتواها هدایت می‌کنند.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.