تفاوت دلیوری (Delivery) و شیپینگ (Shipping) چیست؟

0

اصطلاحات «شیپینگ» و «دلیوری» با ظهور تجارت الکترونیک محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. تفاوت دلیوری و شیپینگ همان چیزی است که در این مقاله قصد داریم به شرح آن بپردازیم. خریداران آنلاین اغلب تصور می‌کنند که این دو اصطلاح مترادف هستند در حالی که در واقعیت، معانی آنها کاملاً متفاوت است. تفاوتی ندارد که یک خرده فروش آنلاین یا یک مصرف‌کننده باشید، مهم است که تفاوت بین دلیوری و شیپینگ را بلد باشید.

به‌ عنوان یک خرده‌فروش، باید به مشتریان خود اطلاع دهید که تاریخ‌های ارسال و تحویل آن‌ها چقدر است تا از شکایت و مشتریان ناراضی جلوگیری کنید. علاوه بر این، خریداران آنلاین باید مطمئن شوند که هنگام سفارش آنلاین کالاها، زمان اعلام شده برای تحویل دقیق است. به خصوص اگر کالای آنها به زمان حساس باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم به تفاوت دلیوری و شیپینگ بپردازیم. اگر قصد دارید اطلاعات دقیقی در ارتباط با تفاوت دلیوری و شیپینگ به دست آورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

تفاوت دلیوری و شیپینگ چیست

شیپینگ چیست؟

همانطور که اشاره شد شیپینگ و دلیوری ممکن است مشابه به نظر برسند اما این دو در تعریف و عمل کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. شیپینگ زمان، روز یا تاریخی است که کالا از انبار تأمین‌کننده خارج می‌شود. اگر فروشنده به شما گفت محصولی که به شما فروخته، ارسال شده است، نشان می‌دهد که سفارش شما در مرحله شیپینگ قرار دارد و از انبار فروشنده نیز خارج شده است. حال باید مسافت را طی کند تا به شما تحویل داده شود. 

دلیوری چیست؟

تا به اینجا با تعریف شیپینگ آشنا شدید. حال به تعریف دلیوری می‌پردازیم. دلیوری زمانی است که محصول به مقصد نهایی خود برسد. در واقع دلیوری نشان‌دهنده زمان، روز یا تاریخی است که خریدار کالایی را که خریداری کرده، دریافت می‌کند. بنابراین تفاوت دلیوری و شیپینگ به موقعیت بسته ارتباط دارد. در ادامه بیشتر به تفاوت این دو خواهیم پرداخت. 

تفاوت دلیوری و شیپینگ به موقعیت سفارش بستگی دارد. 

تفاوت دلیوری و شیپینگ بر دو اساس

تفاوت دلیوری و شیپینگ را بر دو اساس می‌توان مشخص کرد. این دو بر اساس محصولات ارسالی به خریدار و همچنین تعریف یا جزئیات ارسال مشخص می‌شوند.

بر اساس محصولات ارسالی برای مشتری

با توجه به اندازه محموله، نوع محصولات و بسته‌بندی می‌توان یکی از جنبه‌های اصلی تفاوت دلیوری و شیپینگ را درک کرد. برای مثال، اقلام کوچک‌تر و سبک‌تر، مانند لباس، کفش، ابزارهای الکترونیکی، لوازم خانگی، در بخش حمل‌ونقل تجارت الکترونیکی قرار می‌گیرند که می‌توان آن‌ها را با استفاده از خدمات پستی یا پیک محلی بسته‌بندی و برای مشتری ارسال کرد.

در حالی که برای اقلام بزرگ‌تر و سنگین‌تر مانند مبلمان، تلویزیون، یخچال، ماشین‌هایی که ممکن است برای راه‌اندازی آنها نیاز به پشتیبانی خدمات داشته باشند، توسط بهترین خدمات پیک برای تجارت الکترونیکی در زیرمجموعه دلیوری طبقه‌بندی می‌شوند. در هنگام دلیوری شخصی قرار است به در منزل مشتری برسد تا در صورت نیاز به محصول و نصب آن کمک کند. این اقلام را نمی‌توان با استفاده از پیک محلی یا خدمات پستی پست کرد. در ادامه با تفاوت دلیوری و شیپینگ از نظر جزئیات اعزام با ما همراه باشید.

بر اساس تعریف یا جزئیات اعزام

تفاوت دلیوری و شیپینگ از نظر دیگر این است که شیپینگ به فرآیندی مربوط می‌شود که طی آن محصولات از انبار خارج می‌شوند و صرف نظر از وزن یا اندازه صرفاً برنامه‌ریزی شده است که به خانه مشتری برسند.

از سوی دیگر، تاریخ دلیوری به تاریخ تخمینی زمانی که محصولات به در منزل می‌رسد اشاره دارد. کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک با در نظر گرفتن عوامل مختلف و شرایط پیش بینی نشده، یک تاریخ آزمایشی تحویل را با استفاده از شرکت‌های مربوط به ارسال کالا مشخص می‌کنند. 

تفاوت بین زمان دلیوری و شیپینگ چیست؟

همانطور که تا به اینجا دریافتید تفاوت دلیوری و شیپینگ به موقعیت بسته ارسال شده بستگی دارد. زمان یا تاریخ شیپینگ لحظه‌ای است که بسته از محل تأمین‌کننده خارج شده تا به مقصد نهایی ارسال شود. در واقع می‌توان گفت شیپینگ اولین مرحله از دلیوری است. در صورتی که لحظه‌ای که بسته به محل خریدار می‌رسد، زمان یا تاریخ دلیوری است.

بنابراین اگر در اطلاعات کالای ارسال شده با عبارات زمان شیپینگ یا زمان دلیوری مواجه شدید منظور زمان خارج شدن کالا از انبار و زمان تحویل نهایی است. 

شیپینگ بین‌المللی چیست؟

رشد عظیم تجارت الکترونیک، به ویژه، منجر به چندین گزینه شیپینگ شده است که برای ساختارهای مختلف تجارت طراحی شده است. تفاوت دلیوری و شیپینگ نیز مشخص است. اما قبل از اینکه به برخی از جنبه‌های فنی مربوط بپردازیم، اجازه دهید نحوه کارکرد روش مرسوم حمل کالا در سطح جهانی را بررسی کنیم.

بیشتر اوقات، تعداد زیادی از بخش‌ها در فرآیند شیپینگ بین‌المللی درگیر هستند. اگر کالای شما حجیم است و باید در یک کانتینر حمل شود، باید با یک خط کشتیرانی، شرکت حمل‌و‌نقل کالا و کارگزاران ترخیص کالا از گمرک کار کنید.

در موردی که به کالاهای خود نیاز فوری دارید یا شاید کالاهای فاسدشدنی هستند، ممکن است لازم باشد با یک شرکت حمل‌و‌نقل که خدمات حمل‌و‌نقل هوایی را ارائه می‌دهد مشورت کنید. شرکت‌های حمل‌ونقل کلیه پیچیدگی‌ها را برای صاحب کالا با رسیدگی به این اسناد ضروری برطرف می‌کند:

فاکتور تجاری

حال که تفاوت دلیوری و شیپینگ را می‌دانید بهتر است با جزئیات دیگر حمل‌ونقل آشنا شوید. فاکتور تجاری همیشه توسط فروشنده‌ای که کالا را ارسال می‌کند صادر می‌شود. برای محموله‌های صادراتی، این سند کمک می‌کند تا به تعدادی از اولویت‌ها به درستی رسیدگی شود.

ابتدا، کشور مقصد باید قبل از ترخیص کالا از گمرک، جزئیات موجود در فاکتور را احراز هویت کند. همچنین فاکتور تجاری، در صورت ادعای بیمه، به عنوان یک سند پشتیبانی عمل می‌کند. خریدار نیز برای ارسال پول به فروشنده نیاز به فاکتور تجاری دارد. یک مؤسسه بانکی نیز قبل از صدور اعتبار اسنادی، سند را بررسی می‌کند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    گواهی بیمه

    این سند سیاستی برای پوشش هرگونه خسارت و دور نگه داشتن شرکت حمل‌ونقل و باربری از هرگونه مسئولیت احتمالی است. گواهی بیمه باربری شما نشان‌دهنده ارزش کالا و روند رسیدگی در صورت بروز هرگونه وضعیت پیش‌بینی‌نشده است.

    بارنامه

    بارنامه یک سند قانونی است که جزئیات مختصری از کالاهایی که توسط فرستنده حمل می‌شود را نشان می‌دهد. (B/L) یا بارنامه اصلی به عنوان رسید حمل‌ونقل عمل کرده زیرا ماهیت، مقدار و مقصد کالا را مشخص می‌کند. رویه معمول این است که خط کشتیرانی این سند را به شرکت حمل‌و‌نقل ارسال می‌کند و سپس از آن برای انتقال کالا به انبار مقصد استفاده می‌کند. 

    روش‌های حمل‌ونقل تجارت الکترونیک

    تا به اینجا با تفاوت دلیوری و شیپینگ آشنا شدید. حال نوبت به آن می‌رسد که با روش‌های شیپینگ نیز آشنا شوید. هر تجارت الکترونیکی بر اساس استراتژی خود اجرا می‌شود. برای یافتن یک استراتژی حمل‌ونقل عملی، باید به شاخص‌هایی مانند موقعیت مکانی مشتریان، ماهیت محصولات، هزینه‌های حمل‌ونقل، تاریخ تحویل تخمینی و موارد دیگر توجه کنید.

    از سوی دیگر، گنجاندن چند گزینه حمل‌ونقل در تسویه حساب فروشگاه خود بسیار مهم است. ثابت شده است که این استراتژی بسیار به سرانجام و مرحله پرداخت رساندن سبد خرید مؤثر است. توجه داشته باشید که باید تعادلی بین تحویل سریع و گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه وجود داشته باشد. در ادامه روش‌هایی برای حمل‌ونقل تجارت الکترونیک آورده شده است. 

    تحویل همان روز

    شیپینگ بین المللی

    اگر این گزینه را در تسویه‌ حساب فروشگاه خود بگنجانید، مشتریان اعتماد بیشتری برای خرید کسب می‌کنند. در واقع، داده‌های معتبر نشان می‌دهد که 56 درصد از مصرف کنندگان 18 تا 34 سال انتظار دارند سفارشات آنها در همان روز تحویل داده شود. اما محدودیت این گزینه آن است که فقط برای خرده‌فروشان آنلاین که محصولات را به صورت محلی می‌فروشند جوابگوست. به این معنی که این گزینه می‌تواند برای فروشنده‌ها، وابسته نوع فعالیتشان متفاوت است. 

    حمل‌ونقل روز بعد

    این روش ممکن است به نظر یک گزینه بسیار ویژه باشد که فقط به خرده‌فروشان بزرگی مانند (Amazon Prime) محدود می‌شود. واقعیت این است که شرکت‌های حاملی وجود دارند که نرخ‌های انعطاف‌پذیری را برای تحویل روز بعد ارائه می‌دهند. 

    اگر یک خرده‌فروش تجارت الکترونیکی قصد فروش محصولات را به مشتریان محلی دارد، باید این گزینه را در فروشگاه خود بگنجاند. همچنین این افراد باید در ارتباط با جزئیات کار خود اطلاعات و دانش کافی را داشته باشند. برای مثال دانستن تفاوت دلیوری و شیپینگ برای ارائه خدمات بهتر ضروری است.

    حمل‌ونقل سریع

    حمل‌ونقل سریع یکی از گزینه‌های ارسال استاندارد هر فروشگاه اینترنتی است. اگر مشتریانی دارید که مشکلی با پرداخت هزینه اضافه برای سری‌تر به مقصد رسیدن سفارش ندارند، این می‌تواند یک استراتژی محکم برای تقویت اعتبار برند شما در بازار باشد.

    بیشتر بخوانید:کمترین هزینه پستی سفارش مشتری

    حمل‌ونقل بین‌المللی

    اگر قصد دارید فروش فروشگاه خود را به صورت تصاعدی افزایش دهید، ممکن است مجبور باشید محصولات خود را فراتر از مرزها بفروشید. حمل‌ونقل بین‌المللی یک گام مهم در تجارت است زیرا می‌توانید به بازارهای جدیدتر وارد شوید و پتانسیل درآمد فروشگاه آنلاین خود را به حداکثر برسانید. اما ساده‌تر از انجام، باید استراتژی‌های کلیدی را برای فروش و ارسال محصولات خود در سطح جهانی پیدا کنید. شاخص‌های دیگری که باید در نظر گرفته شوند شامل تقاضا، هزینه‌های حمل‌ونقل و مقررات قابل اجرا در کشورهای مقصد است.

    جمع‌بندی

    • همانطور که خواندید تفاوت دلیوری و شیپینگ به موقعیت سفارش بستگی دارد. 
    • شیپینگ نیز روش‌های مختلفی دارد که شرکت‌ها می‌توانند برای ارسال بسته‌های خود در دستور کار خود اضافه کنند. 
    • شیپینگ به زمانی گفته می‌شود که بسته از انبار فروشنده خارج می‌شود در صورتی که دلیوری به تحویل بسته به مشتری گفته می‌شود. 

    پرسش‌های پرتکرار


    منابع

    pickrr

    ithinklogistics

    leansupplysolutions

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.