10 نکته برای حسابداری و مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی

0

یکی از چالش‌هایی که پیش روی هر کسب و کار اینترنتی  و فیزیکی وجود دارد، مدیریت امور مالی است. گاهی اوقات مهارت‌هایی که برخی از مدیران در مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی یا فیزیکی دارند موجب می‌شود تا در ارتباط با ساخت محصول یا ارائه خدمات ایده‌هایی را داشته باشند که موجب موفقیت کسب و کار آنها در بلند مدت شود.

بنابراین اگر امور مالی و حسابداری مربوط به ساخت فروشگاه اینستاگرامی همراه با تجربه مناسب افراد و مدیران نباشد روند رشد و توسعه این کسب و کار با مشکل روبرو خواهد شد و ممکن به عادت‌های بد مالی گرفتار شود. این موضوع خود به تنهایی موجب آسیب رساندن به کسب و کارهای آنلاین می‌شود.

بنابراین آموختن مدیریت امور مالی برای هر صاحب کسب و کاری واجب و لازم است. صاحبان هر کسب و کار اینترنتی می‌توانند با درک مهارت‌های اساسی مورد نیاز مانند روش حسابداری فروش اینترنتی، نحوه محاسبه درصد سود فروش آنلاین، محاسبه حاشیه سود کالا، تقاضای وام یا تهیه صورت‌های مالی و غیره برای خود یک آینده مالی پایدار ایجاد کنند.

در کنار آموزش، مدیریت صحیح پول هم گزینه دیگری است که باید به آن توجه شود. در ادامه این مقاله از پادرو به بررسی 10 نکته مهم در ارتباط با مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی و مدیریت بهتر امور حسابداری می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی

نکاتی که برای مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی باید به آن توجه کنید:

یک حساب پس انداز برای کسب و کار خود داشته باشید

باز کردن حساب پس انداز یک نکته حسابداری برای کسب و کارهای کوچک و فروشگاه‌های اینستاگرامی است. شما با باز کردن یک حساب پس انداز، بخشی از درآمد خود را ذخیره می‌کنید. این حساب می‌تواند در پرداخت مالیات و مواردی مانند آن به شما کمک کند.

بهتر است برای مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی هر ماه قبل از انجام هر کاری 25 تا 30 درصد از درآمد خود را جدا کرده و به حساب پس انداز منتقل کنید. بهتر است این کار هر چه سریع‌تر و پس از دریافت پول از مشتریان و پر شدن حساب شما انجام شود تا خرج نشود و به صورت مستقیم برای شما تبدیل به حساب پس انداز شود.

آموختن مدیریت امور مالی برای هر صاحب کسب و کاری واجب و لازم است. صاحبان هر کسب و کار اینترنتی می‌توانند با درک مهارت‌های اساسی مورد نیاز مانند روش حسابداری فروش اینترنتی،  نحوه محاسبه درصد سود فروش آنلاین، محاسبه حاشیه سود کالا، تقاضای وام یا تهیه صورت‌های مالی و غیره برای خود یک آینده مالی پایدار ایجاد کنند.

یک نرم افزار حسابداری مناسب انتخاب کنید

برای انجام امور حسابداری فروشگاه اینستاگرامی بهتر است از نرم افزارهای حسابداری مناسب با کسب و کار خود استفاده کنید. در این روش حسابداری فروش اینترنتی، می‌توانید نحوه محاسبه درصد سود فروش آنلاین و محاسبه حاشیه سود کالا را به راحتی و با استفاده از نرم افزارها انجام دهید.

در این زمینه برنامه‌های متنوعی برای کسب و کارهای مختلف و مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی وجود دارد که از جمله کارهایی که آنها انجام می‌دهند، به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • ارائه دفتر صندوق
  • ارائه دفتر کل، دفتر صندوق و فهرست موجودی‌ها
  • ارائه دفتر کل، دفتر صندوق و فهرست موجودی‌ها و تراکنش‌های ارزی
  • ارائه و رسیدگی به دفتر کل، دفتر صندوق، فهرست موجودی‌ها، تراکنش‌های ارزی و اطلاعات مرتبط با پایانه فروش

باید در نظر داشته باشید که سطح خدمات حسابداری که هر کسب و کار به آن نیاز دارد، با توجه به نوع فعالیت آن کسب و کار متفاوت است. اما در این زمینه همه کسب و کارها نیاز به داشتن دفاتر صندوق برای رسیدگی به حساب‌های مالی خود را دارند.

نرم افزار حسابداری برای فروشگاه اینستاگرامی

در این دفتر روش حسابداری فروش اینترنتی، اطلاعات مربوط به خریدها و پرداخت‌ها ثبت می‌شود و می‌توانید آن را در نرم افزار اکسل هم برای خودتان طراحی کنید.


بیشتر بخوانید: 10 نکته کلیدی برای مدیریت کسب و کارهای کوچک

مستندات کسب و کار خود را سازمان دهی کنید

برخی از کسب و کارها مستندات تراکنش‌ها را جمع آوری نمی‌کنند اما به خاطر داشته باشید که جمع آوری و سازماندهی این مستندات به شما و کسب و کارتان کمک می‌کند تا:

  • در صورت نیاز به تراکنش‌های قبلی مراجعه کنید و راحت آنها را پیگیری کنید.
  • در صورت لزوم به راحتی روند حساب‌ها را برای مامور مالیاتی یا هر فرد دیگری که نیاز باشد، ثابت کنید.

با توجه به قوانین مالیاتی، مستنداتی مانند رسیدها، فاکتورها، رسیدها و سوابق پرداخت دستمزدها و از این قبیل مدارک را بهتر است به مدت چند سال برای مثال حدود 5 تا 7 سال نزد خود نگهداری کنید.

این موضوع که تا چه مدت زمانی این مستندات باید نگهداری شوند، به قوانین مالیاتی هر کشور وابسته است. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت‌های مربوط و مراجع اطلاع رسانی از مدت زمان لازم برای نگهداری مستندات مطلع شوید.

یکی از روش‌های خوبی که برای مستند سازی اطلاعات در زمینه حسابداری فروشگاه اینستاگرامی وجود دارد، داشتن سیستم بایگانی قوی است. بنابراین باید دقت داشته باشید که هر نوع بی‌نظمی در این زمینه از دسترسی راحت شما به اطلاعات جلوگیری می‌کند.

در بایگانی مستندات حسابداری در مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی عبارتند از:

  • بایگانی صحیح و مناسب اسناد کاغذی
  • داشتن سیستم الکترونیکی مناسب ثبت و بایگانی اسناد حسابداری در رایانه
  • ثبت و ذخیره داده‌های حسابداری در فضای آنلاین ( برای مثال در گوگل ‌درایو یا فضاهای دیگری که امکان ذخیره‌ سازی اطلاعات در دنیای آنلاین را به  کاربران می‌دهد)

با توجه به قوانین مالیاتی، مستنداتی مانند رسیدها، فاکتورها، رسیدها و سوابق پرداخت دستمزدها و از این قبیل مدارک را بهتر است به مدت چند سال برای مثال حدود 5 تا 7 سال نزد خود نگهداری کنید. این موضوع که تا چه مدت زمانی این مستندات باید نگهداری شوند، به قوانین مالیاتی هر کشور وابسته است.

برای مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی، برنامه ریزی و بودجه بندی داشته باشید

یکی دیگر از نکات مهم در ارتباط با حسابداری فروشگاه اینستاگرامی، که به نحوه محاسبه  درصد سود فروش آنلاین و محاسبه حاشیه سود کالا  با روشی ساده‌تر کمک قابل توجهی می‌کند، بودجه بندی و برنامه ریزی است.

شاید تصور کنید که با محاسبه حاشیه سود کالا تنها اطلاع از این سود در ماه گذشته کافی است. در حالیکه برای بررسی وضعیت فروش خود باید بدانید که آیا می‌توانید انتظار سود یکسانی را در ماه‌های آینده از کسب و کار خود داشته باشید یا خیر.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    در زمینه نحوه محاسبه درصد سود فروش آنلاین، شناخت نقطه سر به سر می‌تواند به شما و کسب و کارتان کمک قابل ملاحظه‌ای کند. نقطه سر به سر در واقع مبلغی است که با فروش محصولات خود به دست می‌آورید و با آن می‌توانید هزینه‌های خود را پرداخت کنید. شما با بررسی فروش خود در صورت وجود مشکل سریع می‌توانید آن را شناسایی کنید و پول خود را به درستی مدیریت کنید.

    برای مثال اگر برای رسیدن به نقطه سر به سر باید 5 هزار محصول بفروشید، اما الان 15 ماه است و شما تنها 1500 محصول را فروخته‌اید، با بررسی میزان فروش خود سریعتر متوجه این موضوع  می‌شوید و می‌توانید به موقع برای جلوگیری از ضرر اقدام کنید. برای افزایش فروش محصولات خود شما دو هفته فرصت دارید.

    مدیریت مالی فروشگاه در اینستاگرام

    در این زمینه اگر اقدام به تبلیغات کنید و برای آن هزینه‌ای صرف کنید باید این هزینه را در بودجه بندی خود ذکر کنید. برای مثال اگر دو میلیون تومان برای افزایش فروش خود هزینه کنید و تنها یک میلیون تومان سود کرده باشید، در این زمان متوجه می‌شوید که عملکرد شما مطلوب نبوده است.

    یکی از ابزارهایی که در  حسابداری فروشگاه اینستاگرامی در این زمینه به شما می‌تواند کمک کند، ابزار گوگل آنالیتیکس است. این ابزار با اتصال به فروشگاه اینترنتی شما می‌تواند میزان فروش شما را بررسی کند.


    بیشتر بخوانید: 10 راهکار برای رشد سریع پیج اینستاگرام فروشگاه شما

    پرداخت‌های نقدی را پیگیری کنید

    شما برای مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی خود باید هر مبلغی را که به صورت پول نقد دریافت می‌کنید، به تنخواه‌گردان یا حساب کاری خودتان منتقل کنید. تنخواه به مبالغی برای پرداخت هزینه‌های کوچک کسب و کارها گفته می‌شود که تنخواه‌گردان این هزینه‌ها را مدیریت می‌کند. تنخواه معمولا هزینه‌های مصرفی یک کسب و کار را شامل می‌شود.

    به خاطر داشته باشید که اگر مبالغ دریافتی شما زود و سریع به حساب شما منتقل نشود، امکان دارد در قسمت‌های دیگری خرج شود و در این صورت بررسی حساب‌ها و پرداخت هزینه‌ها در آینده با مشکل روبرو می‌شود. موارد زیر را در ارتباط با پیگیری نکردن پرداخت‌های نقدی، در نظر بگیرید.

    • اگر پرداختی یک مشتری را ثبت نکنید، امکان دارد که بعدا در حسابرسی دچار مشکل شوید و با او تماس بگیرید و این موضوع را مطرح کنید. در این مواقع، چیزی جز شرمندگی در مقابل مشتری برای شما و بی‌اعتمادی به کسب و کارتان باقی نمی‌ماند. علاوه بر این، ثبت‌ نشدن پرداختی مشتریان می‌تواند از مصادیق فرار مالیاتی هم باشد.
    • ثبت ‌کردن خریدهایی که برای کسب‌ و کارتان انجام می‌دهید هم بسیار واجب و ضروی است و در صورت ثبت نکردن آنها، می‌تواند منجر به کاهش مالیات پرداختی‌ شما شود.

    بنابراین شما با ثبت درست پرداخت‌ها و دریافت‌ها می‌توانید حسابداری فروشگاه اینستاگرامی و مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی خود را سر و سامان بدهید.

    در زمینه نحوه محاسبه درصد سود فروش آنلاین، شناخت نقطه سر به سر می‌تواند به شما و کسب و کارتان کمک قابل ملاحظه‌ای کند. نقطه سر به سر در واقع مبلغی است که با فروش محصولات خود به دست می‌آورید و با آن می‌توانید هزینه‌های خود را پرداخت کنید.

    عادت‌های مالی خوب تنظیم کنید

    شما باید برای کسب و کار خود پروتکل‌های مالی داخلی وضع کنید. حتی اگر وضع این پروتکل‌ها به زمان زیاد و به روز رسانی اطلاعات داشته باشد، می‌تواند به سلامت مالی کسب و کار شما کمک قابل توجهی کند.

    همگام بودن با امور مالی می‌تواند به شما در کاهش تقلب و خطر کمک کند. ضعف در کنترل‌های داخلی کسب و کارهای اینترنتی می‌تواند به کلاهبرداری و سرقت‌های احتمالی منجر شود. حتی ممکن است شرکت یا فروشگاه اینترنتی شما را دچار مشکلات حقوقی کند.

    مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی

    حسابداری فروشگاه اینستاگرامی را برون سپاری کنید

    اگر شما در ارتباط با مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی وقت لازم را ندارید یا این کار برای شما سخت است می‌توانید آن را به فرد یا شرکت دیگری بسپارید. در این وضعیت شما حسابداری را به کسانی می‌سپارید که با آن آشنایی کافی دارند و خودتان به کارهای دیگر کسب و کارتان رسیدگی می‌کنید.

    در برون سپاری افراد و نیروهایی که حسابداری را برای شما و کارتان انجام می‌دهند، از سوی شما استخدام نمی‌شوند بلکه می‌توانید به صورت ماهانه یا حتی ساعتی از آنها کمک بگیرید و دستمزد همان مقدار کار را نیز به آنها بدهید. مزایای برون سپاری کارهای حسابداری به شرح زیر است:

    • برون سپاری کارهای حسابداری هزینه کمتری برای شما خواهد داشت و به جای پرداخت حقوق ثابت به حسابدار، می‌توانید از کمک یک فرد متخصص استفاده کنید که دستمزد او را به صورت ساعتی و توافقی پرداخت می‌کنید.
    • در برون سپاری امور حسابداری معمولا صحت و دقت کار بالاتر است. دلیل این موضوع هم آن است که شما کار را به افراد خبره و متخصص در این زمینه واگذار کرده‌اید و مطمئن هستید که او می‌تواند به خوبی پروژه را به جلو ببرد.

    یک حسابدار حرفه‌ای تنها به 2 تا 4 ساعت نیاز دارد تا به تراکنش‌های بانکی شما رسیدگی کند و مغایرت‌ها را تنظیم و گزارش ماهانه را تولید کند. شما در برون سپاری می‌تواند تمام یا بخشی از کار حسابداری را واگذار کنید. بخشی از کارهای رایج در حسابداری فروشگاه اینستاگرامی به شرح زیر است:

    • واردکردن فهرست تراکنش‌ها به دفاتر نقدی و درنظرگرفتن مالیاتی که به هر تراکنش تعلق می‌گیرد
    • تنظیم صورت‌های مغایرت مالی برای حساب‌ اصلی کسب‌ و کار و حساب‌های پس‌انداز
    • تهیه فاکتورهای فروش
    • تهیه گزارش بدهی‌ها و ارائه فایل پرداخت‌های مختلف کسب ‌و کار به بانک
    • تهیه گزارش فروش و تماس با بدهکارانی که پرداخت بدهی‌شان مهلت خاصی دارد
    • تعیین و حساب‌ کردن دستمزد کارکنان
    • تنظیم گزارش‌های مالی ماهانه
    • تنظیم امور مالیاتی

    برای رشد سرمایه گذاری کنید

    از دیگر نکات مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی آن است که شما علاوه بر پرداخت هزینه‌های خود باید به بررسی فرصت‌های آینده و رشد خود بپردازید و برای آن سرمایه گذاری کنید. این موضوع به کسب و کار شما این امکان را می‌دهد که در جهت مالی سالمی حرکت کنید.

    ساخت فروشگاه در اینستاگرام

    کارشناسان حوزه مالی معتقدند که صاحبان کسب و کارها چه به صورت اینترنتی یا فیزیکی باید همیشه به آینده چشم داشته باشند و دقیقا حواسشان باشد که چه زمانی وقت جذب نیرو است و بر روی کدام بعد کسب و کار باید سرمایه گذاری بیشتری کنند و برای این رشد چه مقدماتی لازم است.

    در مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی بر بازگشت سرمایه تمرکز کنید

    اندازه گیری هزینه‌ها و بازده سرمایه گذاری می‌تواند تصویری روشن از معنای سرمایه گذاری به شما بدهد و ببینید که آیا کارتان ارزش ادامه دادن را دارد یا خیر؟ به همین دلیل هم شما باید دقت داشته باشید که پول خود را دقیقا در کجا خرج می‌کنید.

    کارشناسان اقتصادی معتقدند که صاحبان کسب و کار باید تمرکز خود را بر روی بازگشت سرمایه بگذارند و در غیر این صورت مدیریت مالی از دستان شما خارج خواهد شد. بنابراین شما باید در جایی هزینه کنید که این هزینه برای شما تبدیل به سرمایه چند برابر شود.

    بازگشت سرمایه فروشگاه اینستاگرامی

    دستمزد نیروها را به موقع پرداخت کنید

    در ارتباط با مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی، آخرین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم آن است که باید دستمزد نیروها و کارکنان خود را به موقع پرداخت کنید. برای این کار باید حساب پرداخت‌  دستمزدها را داشته باشید و بودجه‌ای برای پرداخت به موقع آن به کارکنان در نظر بگیرید.

     اگر شما در ارتباط با مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی وقت لازم را ندارید یا این کار برای شما سخت است می‌توانید آن را به فرد یا شرکت دیگری بسپارید. در این وضعیت شما حسابداری را به کسانی می‌سپارید که با آن آشنایی کافی دارند و خودتان به کارهای دیگر کسب و کارتان رسیدگی می‌کنید.

    اگر این موضوع را نتوانید به خوبی مدیریت کنید کارکنان از شما دلسرد شده و اعتبار خود را نیز در بلند مدت از دست خواهید داد. در این زمینه می‌توانید از نرم افزارها و حتی افراد متخصص برای مدیریت بهتر دستمزدها استفاده کنید. این موضوع کوچک برای افزایش اعتبار شما بسیار مهم و حیاتی است.

    در پایان اگر صاحب فروشگاه آنلاین هستید، باید بدانید که فروشگاه ساز پادروشاپ با فراهم کردن خدمات مربوط به فروشگاه اینستاگرامی و خدمات ارسال باکیفیت بالا و مناسب می‌تواند به کسب‌وکارهای متفاوت کمک کند تا در کنار فروشگاه اینستاگرامی از یک پلتفرم دیگر برای کسب‌وکار خود استفاده کنند و میزان مشکلاتی که ممکن است با آن برخورد داشته باشند کاهش پیدا کند. استفاده از پادروشاپ مزایای بسیاری دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

    • امکان مدیریت و ارسال سفارش در یک اپ
    • دسترسی آسان مشتریان به فروشگاه شما با استفاده از یک لینک اختصاصی
    • داشتن درگاه پرداخت امن برای فروش اینترنتی
    • اعتماد بیشتر مشتریان به فروشگاه اینترنتی در مقایسه با فروشگاه اینستاگرامی
    • امکان ارسال پیامک به مشتریان
    • امکان ایجاد کد تخفیف برای مشتریان
    • قابلیت گرفتن نظر از مشتریان و به اشتراک گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی دیگر

    جمع بندی و مروری بر نکات مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی

    • آموختن مدیریت امور مالی برای هر صاحب کسب و کاری واجب و لازم است. صاحبان هر کسب و کار اینترنتی می‌توانند با درک مهارت‌های اساسی مورد نیاز مانند روش حسابداری فروش اینترنتی، نحوه محاسبه درصد سود فروش آنلاین، محاسبه حاشیه سود کالا، تقاضای وام یا تهیه صورت‌های مالی و غیره برای خود یک آینده مالی پایدار ایجاد کنند.
    • برای مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی بهتر است از نرم افزارهای حسابداری مناسب با کسب و کار خود استفاده کنید. در این روش حسابداری فروش اینترنتی، می‌توانید نحوه محاسبه درصد سود فروش آنلاین و محاسبه حاشیه سود کالا را به راحتی و با استفاده از نرم افزارها انجام دهید.
    • با توجه به قوانین مالیاتی، مستنداتی مانند رسیدها، فاکتورها، رسیدها و سوابق پرداخت دستمزدها و از این قبیل مدارک را بهتر است به مدت چند سال برای مثال حدود 5 تا 7 سال نزد خود نگهداری کنید. این موضوع که تا چه مدت زمانی این مستندات باید نگهداری شوند، به قوانین مالیاتی هر کشور وابسته است.
    • یکی دیگر از نکات مهم در ارتباط با حسابداری و مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی، که به نحوه محاسبه  درصد سود فروش آنلاین و محاسبه حاشیه سود کالا با روشی ساده‌تر کمک قابل توجهی می‌کند، بودجه بندی و برنامه ریزی است.
    • شما برای مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی خود باید هر مبلغی را که به صورت پول نقد دریافت می‌کنید، به تنخواه گردان یا حساب کاری خودتان منتقل کنید. تنخواه به مبالغی برای پرداخت هزینه‌های کوچک کسب و کارها گفته می‌شود که تنخواه گردان این هزینه‌ها را مدیریت می‌کند.
    • شما باید برای کسب و کار خود پروتکل‌های مالی داخلی وضع کنید. حتی اگر وضع این پروتکل‌ها به زمان زیاد و به روز رسانی اطلاعات داشته باشد، می‌تواند به سلامت مالی کسب و کار شما کمک قابل توجهی کند.
    • اگر شما در ارتباط با مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی وقت لازم را ندارید یا این کار برای شما سخت است می‌توانید آن را به فرد یا شرکت دیگری بسپارید. در این وضعیت شما حسابداری را به کسانی می‌سپارید که با آن آشنایی کافی دارند و خودتان به کارهای دیگر کسب و کارتان رسیدگی می‌کنید.
    • از دیگر نکات مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی آن است که شما علاوه بر پرداخت هزینه‌های خود باید به بررسی فرصت‌های آینده و رشد خود بپردازید و برای آن سرمایه گذاری کنید. این موضوع به کسب و کار شما این امکان را می‌دهد که در جهت مالی سالمی حرکت کنید.
    • کارشناسان اقتصادی معتقدند که صاحبان کسب و کار باید تمرکز خود را بر روی بازگشت سرمایه بگذارند و در غیر این صورت مدیریت مالی از دستان شما خارج خواهد شد.
    • در ارتباط با مدیریت مالی فروشگاه اینستاگرامی، آخرین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم آن است که باید دستمزد نیروها و کارکنان خود را به موقع پرداخت کنید. برای این کار باید حساب پرداخت‌  دستمزدها را داشته باشید و بودجه‌ای برای پرداخت به موقع آن به کارکنان در نظر بگیرید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.