10 نکته کلیدی برای مدیریت کسب و کارهای کوچک

0

این روزها کسب و کارهای کوچک به خصوص در حوزه اینترنت گسترش زیادی داشته‌اند که یکی از آنها کسب و کارهای اینترنتی اینستاگرامی است. برای  مدیریت کسب و کارهای کوچک شما نیاز به آن ندارید که شرکتی برتر با میزان فروش بسیار بالایی باشید؛ بلکه بسیاری از کسب و کارهای کوچک و انواع کسب و کار نوپا توانسته‌اند با رعایت بسیاری از نکات کلیدی به پیشرفت و موفقیت در کار برسند.

در زمینه مدیریت کسب و کارهای کوچک، بخش بزرگی از این کسب و کار نوپا فروشگاه‌های اینترنتی اینستاگرامی هستند که برای جذب مخاطب و مدیریت بهتر باید به خوبی بتوانند با مخاطبان خود تعامل داشته باشند و به این ترتیب به فروش بیشتر و بهتر برسند. در ادامه این مقاله از پادرو ابتدا به توضیح مدیریت کسب و کار پرداخته و سپس به بررسی نکات کلیدی برای مدیریت کسب و کارهای کوچک می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

مدیریت کسب و کار چیست

مدیریت کسب و کار چیست؟

مدیریت به معنای لغوی اداره کردن است و می‌تواند به صورت یک فرآیند سازمان ‌‌دهی مؤثر منابع برای دستیابی به اهداف هم تعریف شود. در مدیریت کسب و کار مدیران و یک تیم مدیریتی یا به ‌کار گرفتن برخی از اقدامات در سازمان مجموعه را به سمت جلو حرکت می‌دهند. یک مدیر کسب و کار شاید  دارای مسئولیت‌های بسیار زیادی باشد که البته این موضوع به سازمان مورد نظر هم بستگی دارد.

مدیریت کسب و کار  در انگلیسی برابر با عبارت Business Administration یا Business Management است که در ادبیات رایج مدیریت و تئوری سازمان به مدیریت بازرگانی هم ترجمه شده است. در مدیریت کسب و کار چند کار مدیریتی وجود دارد که عبارت است از: برنامه ‌ریزی، سازمان ‌دهی، تعیین کارکنان، جهت‌ دهی امور، کنترل و بودجه ‌بندی. این مدیریت نیازمند رعایت چند نکته کلیدی است.

مدیریت به معنای لغوی اداره کردن است و می‌تواند به صورت یک فرآیند سازمان ‌‌دهی مؤثر منابع برای دستیابی به اهداف هم تعریف شود. در مدیریت کسب و کار مدیران و یک تیم مدیریتی یا به ‌کار گرفتن برخی از اقدامات در سازمان مجموعه را به سمت جلو حرکت می‌دهند. یک مدیر کسب و کار شاید دارای مسئولیت‌های بسیار زیادی باشد که البته این موضوع به سازمان مورد نظر هم بستگی دارد.

1. تولید محتوای یونیک و غیر کپی از نکات کلیدی برای مدیریت کسب و کارهای کوچک

بررسی‌های مختلف در حوزه مدیریت کسب و کارهای کوچک اینترنتی و به خصوص اینستاگرام نشان داده است که محتوایی که در این فضا تولید می‌شود باید خاص باشد و این دسته از محتوا 5.4 درصد نرخ مشارکت بیشتری دارد.

پست‌هایی که در این فضا برچسب مکان دارند 79 درصد نرخ مشارکت بیشتری دارند و تصاویری که چهره دارند 38 درصد لایک بیشتری دارند. این موضوع اهمیت تولید محتوا و تاثیر آن را بر مدیریت کسب و کارهای کوچک نشان می‌دهد.

تولید محتوا در واقع از اصول اساسی هر کسب و کاری اینترنتی است که باید در قسمت کپشن، عکس و فیلم یونیک و ویژه باشد.

2. مدیریت کارمندان در کسب و کارهای کوچک

نکته مهم دیگر در مدیریت کسب و کارهای کوچک مدیریت کارمندان است. زمانی که شما در مدیریت کارمندان خود به خوبی عمل کنید و آموزش کارکنان را در اولویت قرار دهید؛ آنها تبدیل به افرادی حرفه‌ای خواهند شد که این موضوع در پیشرفت کار و صرفه جویی در زمان به شما و کسب و کار شما کمک قابل توجهی می‌کند.

درواقع سپردن کار به افراد و تیم‌های غیرحرفه‌ای نه تنها زمان شما را به هدر می‌دهد بلکه در تامین بودجه هم شما را دچار مشکل خواهد کرد. به این ترتیب که شما مجبور می‌شوید نیروهای متعددی را تست کنید و مدیریت کارمندانی از این دست انرژی شما را به هدر می‌دهد و شما باید آموزش کارکنان را همواره در این افراد جدید آزمایش کنید. زمانی که شما یک تیم حرفه‌ای داشته باشید و به خوبی از عهده مدیریت کارمندان بربیایید؛ به راحتی می‌توانید فرصت‌های طلایی کسب و کار خود را شناسایی کرده و به موفقیت برسید.

مدیریت کارمندان کسب و کارهای کوچک

3. پیگیری امور مالی کسب و کار

پیگیری امور مالی کسب و کار هم نکته دیگری در مدیریت کسب و کارهای کوچک است. شما باید برای تامین بودجه منابعی را که در اختیار دارید شناسایی کنید. در این زمینه برای بهبود  پیگیری امور مالی کسب و کار شما باید منبعی را هم برای انجام دیجیتال مارکتینگ مشخص کنید. این موضوع به خصوص برای کسب و کار نوپا در حوزه اینترنت و اینستاگرام اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

در این زمینه بعد از به روز رسانی و آماده کردن همه ابزارها و زیرساخت‌های دیجیتالی شما می‌توانید برای بهبود در وضعیت پیگیری امور مالی کسب و کار خود، با استفاده از روش‌های مختلفی، اقدام به جذب منابع مالی و غیر مالی کنید و بتوانید با این تامین بودجه هزینه‌های خود را نیز تامین کنید.

4. کافی نبودن دانش

زمانی که یک مدیر در حوزه مدیریت کارکنان متخصص باشد و دانش لازم را داشته باشد باید بداند که این موضوع هم به تنهایی کافی نیست و به چند ویژگی ضروری دیگر برای مدیریت کسب و کارهای کوچک نیاز دارد. بنابراین یک کسب و کار نوپا نباید از خود انتظار داشته باشد که به سرعت مشتریان به دلیل دانشی که دارند، به آن جذب شوند بنابراین در کنار داشن شما باید بازاریابی را هم مدنظر قرار دهید.

نکته مهم دیگر در مدیریت کسب و کارهای کوچک مدیریت کارمندان است. زمانی که شما در مدیریت کارمندان خود به خوبی عمل کنید و آموزش کارکنان را در اولویت قرار دهید؛ آنها تبدیل به افرادی حرفه‌ای خواهند شد که این موضوع در پیشرفت کار و صرفه جویی در زمان به شما و کسب و کار شما کمک قابل توجهی می‌کند.

احتمالا شما بسیاری از آشپزهای ماهری که عاشق آشپزی هستند را دیده‌اید که به دلیل عشق به کار خود اقدام به شروع یک کسب و کار نوپا یا اینترنتی کرده‌اند اما چند ماه یا چند سال بعد به دلیل استقبال اندک مشتریان آن را کنار گذاشته‌اند. بنابراین تهیه غذای خوب و تخصص داشتن به تنهایی کافی نیست. مردم باید در ارتباط با حرفه شما اطلاعات داشته باشند تا به سراغ‌تان بیایند. پس اداره منظم کسب و کار بسیار اهمیت دارد و بازاریابی هم بسیار مهم است.

علاوه بر این شما اگر از نظر فنی در رشته خود متخصص باشید این تخصص شامل همه حوزه‌ها نمی‌شود و باید در حوزه‌های دیگر مانند بازاریابی که تخصص ندارید از نیروهای باتجربه استفاده کنید. بازاریابی کمک می‌کند تا مردم  بیشتری برای مراجعه به شما اقدام کنند و نکته بعدی در حوزه بازاریابی آن است که کاری کنید مردم دوباره به شرکت شما برگردند و شرکت شما را به دوستان خود هم توصیه کنند.

دانش کافی برای مدیریت کسب و کار کوچک

بیشتر بخوانید: معرفی ۶ مهارت لازم برای بازاریابی و نحوه پرورش آنها

5. تصمیمات هوشمندانه برای مدیریت کسب و کارهای کوچک

برای مدیریت کسب و کارهای کوچک شما نباید تصمیمات ناگهانی اتخاذ کنید و بر روی همه تصمیمات باید فکر زیادی بکنید. درواقع تصمیمات ناگهانی می‌تواند کسب و کار شما را به عقب ببرد. به این مثال در این زمینه توجه کنید: تصور کنید که  شما صاحب یک رستوران هستید و در شبی بارانی، ناگهان مشتریان زیادی به رستوران شما مراجعه می‌کنند.

این در حالی است که نیروی کافی برای رسیدگی به مشتریان ندارید و اگر تصمیمی عجولانه و ناگهانی بگیرید و از فردا تعداد نیروهای خدمه خود را دو برابر کنید دستمزدهایی که باید پرداخت کنید بسیار زیاد می‌شود و همین تصمیم در روزهای آینده به ضرر شما خواهد بود زیرا در روزهای معمولی شما به این نیروی کار نیاز ندارید.

6. استفاده از تبلیغات هدفمند

نکته دیگر در ارتباط با مدیریت کسب و کارهای کوچک آن است که شما باید از تبلیغات هدفمند به خصوص برای کسب و کار نوپا در اینترنت استفاده کنید. این تبلیغات می‌تواند به روند جذب فالوور پیج و رشد کسب و کار شما سرعت زیادی ببخشد و به همین ترتیب بهتر است در هر ماه و در هر شرایطی درصدی از درآمد خود را به تبلیغ اختصاص بدهید.

دقت داشته باشید که برای تبلیغات ناگهانی اقدام نکنید و از هر روشی برای تبلیغ استفاده نکنید. در این زمینه شما نباید در کانال و یا پیج‌هایی که با بازار هدف شما ارتباطی ندارد و یا بازخورد واقعی ندارند تبلیغ کنید.

برای این کار می‌توانید در مرحله اول به صورت تستی با چند پیج متوسط یا میکرو که تصور می‌کنید به کسب و کار شما و موضوع آن نزدیک است شروع کنید و بعد از آن در صورت رضایت از این تبلیغ، تبلیغات وسیع خود را انجام دهید. باید این نکته را مد نظر قرار دهید که  بسیاری از کسب و کارهای اینستاگرامی با آنچه در ظاهر نشان می‌دهند یکسان نیستند.

شما اگر از نظر فنی در رشته خود متخصص باشید این تخصص شامل همه حوزه‌ها نمی‌شود و باید در حوزه‌های دیگر مانند بازاریابی که تخصص ندارید از نیروهای باتجربه استفاده کنید. بازاریابی کمک می‌کند تا مردم  بیشتری برای مراجعه به شما اقدام کنند و نکته بعدی در حوزه بازاریابی آن است که کاری کنید مردم دوباره به شرکت شما برگردند و شرکت شما را به دوستان خود هم توصیه کنند.

برای محاسبه نرخ مشارکت یک پیج می‌توانید از این فرمول استفاده کنید و سپس برای تبلیغ بر روی آن سرمایه گذاری کنید: (میانگین تعداد لایک و کامنت 10 الی 15 پست آخر) تقسیم بر( تعداد فالوئرهای پیج) ضربدر 100 البته این کار توسط خیلی از سایت‌ها هم انجام می‌شود.

در کنار این موضوع بهتر است به ریچ و ایمپرشنی که درپیجی که می‌خواهید تبلیغ کنید هم توجه کنید. ریچ تعداد کاربران منحصربه فرد پیج مورد نظر است که پست و استوری آن را دیده‌اند و ایمپرشن تعداد دفعاتی  است که محتوای یک پیج به کاربران نشان داده می‌شود. زمانی که در یک صفحه میزان ایمپرشن بیشتر از ریچ باشد این صفحه کارایی بالایی برای تبلیغ دارد و مخاطبان چندین بار به محتوای پیج سر می‌زنند.

تبلیغات هدفمند برای مدیریت کسب و کار

دقت داشته باشید که برای تبلیغات ناگهانی اقدام نکنید و از هر روشی برای تبلیغ استفاده نکنید. در این زمینه شما نباید در کانال و یا پیج‌هایی که با بازار هدف شما ارتباطی ندارد و یا بازخورد واقعی ندارند تبلیغ کنید.

7. ارزیابی مخاطبان

یک کسب و کار نوپا به خصوص در فضای اینترنتی در کنار مدیریت کارمندان و تامین بودجه و تبلیغات باید برای مخاطبان خود هم ارزش قائل باشد. شما به عنوان مدیر یک کسب  و کار یا فروشگاه اینترنتی پس از انجام هر فعالیتی در فضای مجازی باید بازخورد مخاطبان را بررسی و تحلیل کنید.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    انجام  این کار موجب می‌شود تا در تصمیمات بعدی و کارهایی که می‌خواهید انجام دهید عملکرد بهتری داشته باشید و به نظرات مخاطبان نزدیک‌تر باشید. درواقع دیدگاه‌های مخاطبان راه را برای شما روشن‌تر می‌کند.


    بیشتر بخوانید: نرخ ریزش مشتری چیست و چطور آن را در کسب‌وکارمان کاهش دهیم؟

    8. حذف پارتی بازی در کسب و کارهای کوچک

    شما در هر کسب و کاری که حضور داشته باشید برای بهبود مدیریت کسب و کارهای کوچک نیاز دارید که به سراغ متخصصان بروید نه دوست و آشنا. البته این کار در برخی موارد خوب است اما اگر دوستی‌ها از بین برود شما در کار خود ضربه خواهید دید. بنابراین نیروهای شما باید به صورتی انتخاب شوند که بدانند شما در کار خود جدی هستید.

    9. کنار آمدن با شکست

    کسب و کار نوپا معمولا در دوره‌های کوتاه مدت دچار شکست می‌شوند و هیچ کسب و کاری وجود ندارد که شکست را تجربه نکرده باشد. بنابراین به شکست باید به مانند یک تجربه نگاه کنید و از آن برای فرصتی به عنوان یادگیری استفاده کنید که به رشد شما کمک می‌کند. بنابراین به صرف یک شکست پروژه خود را رها نکنید.

    دلیل شکست کسب و کار کوچک

    10. تلاش، تلاش و تلاش برای موفقیت در کسب و کار

    در نهایت آنکه شما باید بدانید برای مدیریت کسب و کارهای کوچک باید رهبری فوق العاده باشید و این فوق العاده بودن به معنای آن نیست که بر روی یک صندلی بنشینید و دستور بدهید. یک رهبر خوب در کنار مدیریت کارمندان و آموزش کارکنان باید سخت کوش باشد و به این ترتیب به کارمندان خود نشان دهد که کار کردن در شرکت به چه صورت است. شما با کارآمد بودن و موثر بودن نقش خودتان به اعضای گروه هم تلاشگر بودن را خواهید آموخت.

    کسب و کار نوپا معمولا در دوره‌های کوتاه مدت دچار شکست می‌شوند و هیچ کسب و کاری وجود ندارد که شکست را تجربه نکرده باشد. بنابراین به شکست باید به مانند یک تجربه نگاه کنید و از آن برای فرصتی به عنوان یادگیری استفاده کنید که به رشد شما کمک می‌کند. بنابراین به صرف یک شکست پروژه خود را رها نکنید.

    جمع بندی و مروری بر عوامل مهم در مدیریت کسب و کارهای کوچک

    • این روزها کسب و کارهای کوچک به خصوص در حوزه اینترنت گسترش زیادی داشته‌اند که یکی از آنها کسب و کارهای اینترنتی اینستاگرامی است. برای  مدیریت کسب و کارهای کوچک شما نیاز به آن ندارید که شرکتی برتر با میزان فروش بسیار بالایی باشید؛ بلکه بسیاری از کسب و کارهای کوچک و انواع کسب و کار نوپا توانسته‌اند با رعایت بسیاری از نکات کلیدی به پیشرفت و موفقیت در کار برسند.
    • بررسی‌های مختلف در حوزه مدیریت کسب و کارهای کوچک اینترنتی و به خصوص اینستاگرام نشان داده است که محتوایی که در این فضا تولید می‌شود باید خاص باشد و این دسته از محتوا 5.4 درصد نرخ مشارکت بیشتری دارد. پست‌هایی که در این فضا برچسب مکان دارند 79 درصد نرخ مشارکت بیشتری دارند و تصاویری که چهره دارند 38 درصد لایک بیشتری دارند.
    • نکته مهم دیگر در مدیریت کسب و کارهای کوچک مدیریت کارمندان است. زمانی که شما در مدیریت کارمندان خود به خوبی عمل کنید و آموزش کارکنان را در اولویت قرار دهید؛ آنها تبدیل به افرادی حرفه‌ای خواهند شد که این موضوع در پیشرفت کار و صرفه جویی در زمان به شما و کسب و کار شما کمک قابل توجهی می‌کند.
    • پیگیری امور مالی کسب و کار هم نکته دیگری در مدیریت کسب و کارهای کوچک است. شما باید برای تامین بودجه منابعی را که در اختیار دارید شناسایی کنید. در این زمینه برای بهبود  پیگیری امور مالی کسب و کار شما باید منبعی را هم برای انجام دیجیتال مارکتینگ مشخص کنید.
    • نکته دیگر در ارتباط با مدیریت کسب و کارهای کوچک آن است که شما باید از تبلیغات هدفمند به خصوص برای کسب و کار نوپا در اینترنت استفاده کنید. این تبلیغات می‌تواند به روند جذب فالوور پیج و رشد کسب و کار شما سرعت زیادی ببخشد و به همین ترتیب بهتر است در هر ماه و در هر شرایطی درصدی از درآمد خود را به تبلیغ اختصاص بدهید.
    • برای محاسبه نرخ مشارکت یک پیج می‌توانید از این فرمول استفاده کنید و سپس برای تبلیغ بر روی آن سرمایه گذاری کنید: (میانگین تعداد لایک و کامنت 10 الی 15 پست آخر) تقسیم بر( تعداد فالوئرهای پیج) ضربدر 100 البته این کار توسط خیلی از سایت‌ها هم انجام می‌شود. در کنار این موضوع بهتر است به ریچ و ایمپرشنی که درپیجی که می‌خواهید تبلیغ کنید هم توجه کنید.
    • یک کسب و کار نوپا به خصوص در فضای اینترنتی در کنار مدیریت کارمندان و تامین بودجه و تبلیغات باید برای مخاطبان خود هم ارزش قائل باشد. شما به عنوان مدیر یک کسب  و کار یا فروشگاه اینترنتی پس از انجام هر فعالیتی در فضای مجازی باید بازخورد مخاطبان را بررسی و تحلیل کنید.
    • کسب و کار نوپا معمولا در دوره‌های کوتاه مدت دچار شکست می‌شوند و هیچ کسب و کاری وجود ندارد که شکست را تجربه نکرده باشد. بنابراین به شکست باید به مانند یک تجربه نگاه کنید و از آن برای فرصتی به عنوان یادگیری استفاده کنید که به رشد شما کمک می‌کند. بنابراین به صرف یک شکست پروژه خود را رها نکنید.
    • در نهایت آنکه شما باید بدانید برای مدیریت کسب و کارهای کوچک باید رهبری فوق العاده باشید و این فوق العاده بودن به معنای آن نیست که بر روی یک صندلی بنشینید و دستور بدهید. یک رهبر خوب در کنار مدیریت کارمندان و آموزش کارکنان باید سخت کوش باشد و به این ترتیب به کارمندان خود نشان دهد که کار کردن در شرکت به چه صورت است.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.