چطور از مناسبت تقویمی برای بازاریابی و فروش استفاده کنیم؟

0

در هر سازمانی به ویژه جایی که واحد رسانه، تولید محتوا و ادمین خاص برای کمپین و فضای مجازی دارد، یک نفر هست که همیشه نگران مناسبت‌های تقویمی است. نقش او را دستکم نگیرید، آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چطور از مناسبت تقویمی برای بازاریابی و افزایش فروش استفاده کنیم؟

شاید بتوان ادعا کرد که در کنار چند مورد مهم دیگر، رمز موفقیت هر کسب و کاری در شبکه‌های اجتماعی، داشتن یک تقویم تولید محتوا است.

وجود یک برنامه منظم و مشخص و فکر شده برای هر کسب و کاری امری ضروری و بسیار مفید است. این برنامه صاحبان مشاغل را از دام‌های گیج کننده رسانه‌ها در امان نگاه می‌دارد.

تقویم محتوایی یک تقویم برای نظم دادن به زمان انتشار پست‌ها، نوع پست‌های منتشر شده، آماده‌کردن پست‌های مناسبتی برای آینده و غیره است. داشتن این تقویم برای موفقیت در تمام شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام بسیار حیاتی است.

اما ضرورت ایجاد یک تقویم سوشال مدیا و استفاده از مناسبت تقویمی برای بازاریابی در چیست؟

باید به اهمیت مناسبت تقویمی برای بازاریابی واقف باشیم. امروزه بیشتر ادمین‌های بزرگ به اهمیت تقویم بازاریابی برای اینستاگرام شاپ‌ها واقف هستند و برای تدوین تقویم مناسبتی برای بازاریابی حسابی وقت و هزینه صرف می‌کنند. تقویم محتوایی تاثیر زیادی در میزان فروش و ضریب موفقیت شما دارد. در این تقویم باید مناسبت‌های تقویمی مرتبط با کسب‌وکار خود را هم مشخص کنید.

مناسبت تقویمی برای بازاریابی

مزایای داشتن برنامه محتوایی برای استفاده از مناسبت تقویمی برای بازاریابی

  1. صرفه جویی در نیروی انسانی و زمان: تیم تولید محتوا با داشتن برنامه کاری تمرکز و انرژی بیشتری را صرف اجرای پروژه خواهد کرد.
  2. بالا رفتن بهره وری و کیفیت محتوا: اگر محتوای شما از قبل مشخص باشد و با برنامه ریزی قبلی شروع به نوشتن آن کنید قطعا تاثیر زیادی در کیفیت محتوای تولیدی خواهد داشت.
  3. برنامه ریزی دقیق برای آینده: وقتی برنامه ریزی منظم صورت بگیرد؛ می‌توان پیشرفت هر حوزه را به طور دقیق سنجید. همچنین می‌توان با برنامه ریزی دقیق برای مناسبت‌های پیش رو از قبل برنامه ریزی کرد.
  4. جلب اعتماد مخاطبان و موتورهای جستجو: با داشتن یک برنامه منظم برای انتشار پست‌ها به مخاطبان خود و موتورهای جستجوی گوگل و سایر شبکه های اجتماعی نشان می‌دهید که شما در کار خود جدی هستید. این کار سبب جلب اعتماد مخاطبان می شود و گوگل و سایر شبکه های اجتماعی نیز رتبه خوبی به صفحه شما می دهند.

در تقویم محتوایی نحوه کار تیم تولید محتوا برنامه‌ریزی می‌شود. این تقویم بازخورد هر مطلب را پیش بینی و بررسی می‌کند. به زبان ساده تقویم محتوایی، نقشه ای استراتژیک برای رسیدن به حداکثر سودآوری در کسب‌و‌کارتان است. درج مناسبت تقویمی برای بازاریابی را در برنامه محتوایی فراموش نکنید.


بیشتر بخوانید: اصول و نکات تولید محتوا در اینستاگرام برای فروشگاه‌ها

در تقویم محتوایی بازاریابی چه چیزهایی مشخص می‌شود؟

  • اولین و البته بدیهی ترین چیز که در تقویم بازاریابی برای اینستاگرام شاپ ها و تقویم محتوایی اینستاگرام مشخص می‌شود، تاریخ است.
  • قدم بعدی مشخص کردن مسئول هر قسمت یا هر بخش از پروژه است. در تقویم محتوایی خود باید نام نویسنده‌ها، ویراستارها، ویرایشگرها و غیره را مشخص کرد تا علاوه بر مشخص بودن وظایف، مسئولیت‌های هر فرد یا بخش مشخص شود.
  • قدم سوم مربوط می‌شود به موضوع و عنوان تولید محتوا، هر چند خیلی ساده به نظر می‎رسد اما مهم است و موثر.
  • در ابتدای مسیر، مباحث و عناوینی را که می‌خواهید برای آن‌ها تولید محتوا کنید مشخص کرده و برای آنها استراتژی تولید محتوا بنویسید. این کار نظم خوبی به تولید محتوای شما می‌دهد. در حقیقت مشخص می‌شود روی چه مباحثی کار کرده‌اید، چه مواردی نیاز به به‌روز رسانی دارند و روی چه موضوعاتی کار نکرده‌اید.
  • موضوع مهم بعدی اولویت بندی است که اگر انجام نشود به مرور نوعی آشفتگی در پروژه یا فرایند کاری شما ایجاد خواهد کرد. انتشار هر محتوا را اولویت بندی کنید. در نتیجه سردرگمی اعضا تیم در مواقعی که استرس کاری و حجم کاری زیاد می شود، پایان خواهد یافت.

درباره محیط انتشار محتوای خود نیز از قبل به طور شفاف و با ذکر دلیلی که ثبت شده باشد تا در آینده قابل دفاع و استناد به نظر برسد، تصمیم گیری کنید. از قبل مشخص کنید هر پست قرار است در چه شبکه یا شبکه‌های اجتماعی منتشر شود تا تمام نکات و ابزارهای لازم برای یک تولید محتوای بهینه برای آن محتوا به کار گرفته شود.

طراحی تقویم محتوایی

هشتگ‌ها و کلمات کلیدی راهنمای مخاطبان شما برای یافتن اکانت شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف هستند. بنابراین با برنامه و دقت هر هشتگ را انتخاب کنید

قبل از شروع کار و استفاده از مناسبت تقویمی برای بازاریابی باید پرسونای مخاطب خود را مشخص کنید. یعنی بدانید مخاطب شما کیست؟ چه جنسیت و چه رده های سنی را شامل می شود؟ چه ساعاتی از روز بیشتر در شبکه یا شبکه های اجتماعی شما فعال هستند؟ تمام این موارد به شما کمک می کند محتوایی تولید کنید که جذابیت زیادی داشته باشد و مخاطبان تمایل به تعامل با پیج شما داشته باشند.

هر کاری بدون مشخص کردن هدف و مقصود بی فایده است بنابراین در ابتدا مشخص کنید هدف از ایجاد تقویم محتوایی چیست؟ قرار است با ایجاد یک تقویم محتوایی چه نیازهایی از شما مرتفع شود و به چه مواردی نظم دهید؟ کدام مناسبت تقویمی برای بازاریابی با کسب‌وکار شما مرتبط است؟

ابتدا مشخص کنید چه مواردی در تقویم باید ذکر شوند و چه مواردی نیاز به ذکر شدن در تقویم محتوایی ندارند. مناسبت تقویمی برای بازاریابی را فراموش نکنید.

از جمله موارد مهمی که در تقویم محتوایی باید ذکر شوند عبارتند از:

  • زمان انتشار محتوا (تاریخ و ساعت)
  • مشخص کردن هشتگ ها و کلمات کلیدی
  • نام نویسنده، ویراستار، ادیتور (بسته به نوع محتوای تولیدی)
  • موضوعات و عناوینی که باید برای انها تولید محتوا کرد
  • در چه شبکه یا شبکه‌های اجتماعی قرار است محتوای تولیدی منتشر شود

بیشتر بخوانید: 6 راهکار برای بالا بردن تعامل پیج در اینستاگرام

اصول انتخاب مناسبت تقویمی برای بازاریابی

بدون هیچ اغراقی باید گفت که در استفاده درست از مناسبت تقویمی برای بازاریابی، حرف اول و آخر را خلاقیت می‌زند، داشتن ایده‌های تازه وکاربردی و صد البته بومی سازی شده که در واقعیت به سود صاحب کسب‌و‌کار باشد نه این که تنها به تقلیدی کورکورانه از یک شرکت اروپایی بسنده کرده باشیم و از به نتیجه نرسیدن فرایند شگفت زده شویم.

در بسیاری از مواقع آنچه که در استفاده از مناسبت تقویمی برای بازاریابی اهمیت دارد، سرعت است. گاهی یک ایده بسیار خوب زیر تیغ جراحی و همفکری‌های طولانی مدت از بین می‌رود و زمانی اجرا می‌شود که دیگر کار از کار گذشته و موارد مشابه آن اجرا شده است.

داشتن یک تقویم محتوایی و مقید بودن به آن و بهینه‌سازی و به‌روزرسانی و تحلیل و بررسی مستمر نتایج و آمارهای حاصل از آن، می‌تواند نقش بسزایی در افزایش کمیت و کیفیت تعاملات و رضایت و مشارکت مخاطبان و مشتریان، بهبود شرایط سئو و غیره داشته باشد.

داشتن یک تقویم محتوایی به‌روز در کنار تلاش برای تولید و عرضه محتواهای کاربردی، متناسب، تأثیرگذار و… می‌تواند خیلی زیاد در پیشرفت کسب‌وکار شما کمک کننده باشد؛ به ویژه اگر استارتاپ یا کسب وکاری نوپا باشید و بخواهید تازه در این حوزه قدم بردارید.

اگر مناسبت‌های تاریخی و تقویمی را با اصول فنی همراه با خلاقیت انتخاب کنید و نوع فروش و کمپین‌ها را بر اساس همان اصول پایه‌ریزی کرده باشید به هدف نزدیک خواهید شد.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    بعضی از مناسبت‌ها در ظاهر هیچ ربطی به کسب و کار شما ندارند، نکته اول این که بسیار خوب، وقتی هیچ ربطی ندارند اصراری هم در استفاده از آن مناسبت خاص نیست، نباید به هر قیمتی از یک مناسبت خاص و شاید بی‌ربط استفاده کرد.

    نکته بعدی این است که گاهی بی ربط ترین مناسبت‌ها در کنار یک خلاقیت عجیب به یک مناسبت مرتبط و عالی تبدیل می‌شوند.

    مسئولیت اجتماعی راهی برای اتصال به مناسبت‌های به ظاهر بی ربط!

    بله درست متوجه شدید، مسئولیت‌های اجتماعی یک راه عالی برای استفاده از یک مناسبت تقویمی برای بازاریابی‌ست که به ظاهر هیچ ربطی به محصول یا ماهیت کسب و کار ما ندارد.

    • مثلا فرض کنید مرداد ماه در اسطوره های ایرانی یا حتی یونانی، در نجوم و غیره ماه آب باشد، این ممکن است به شدت نسبت به کسب و کار شما چیزی مثل تولید میل گرد یا یک محصول غذایی، بی ربط باشد اما کسب و کاری که ادعای بین المللی بودن دارد، پویا است و در قبال جامعه مسئول است، باید برای ایفای مسئولیت اجتماعی دغدغه داشته باشد، یک لحظه، یک ایده و یک پیشنهاد می‌تواند معجزه کند، فرض کنید تبلیغ و ایجاد کمپین اجتماعی برای مصرف بهینه و درست آب تا چه حد می‌تواند برای بخش ایفای مسئولیت اجتماعی تاثیرگذار باشد.

    یک مثال دیگر در مورد استفاده از مناسبت تقویمی برای بازاریابی:

    • یکی از روزهای مردادماه روز جهانی بستنی وانیلی نام داشت! این موضوع چه ارتباطی به یک شرکت واردکننده محصولات دندان پزشکی خواهد داشت؟ بله درست حدس زدید، هیچ ارتباطی نداشت اما آن روز همه کارکنان شرکت به هزینه مدیریت میهمان یک بستنی وانیلی شدند و گزارش تصویری از فضای شاد و دکوراسیون زیبای آن در اینستاگرام بازخورد عجیبی بین مخاطبان داشت، یکی از کاربران نوشته بود: این شرکت معلوم است که ریشه دار است، آفرین به مدیریت آن که به فکر روحیه کارکنان آن است، خسته نباشید، همیشه شاد باشید و …. چند روز بعد یکی از بزرگترین سفارش‌های تجاری از سوی همان کاربر که مدیر یک مجتمع پزشکی بود، به ثبت رسید!
    مناسبت تقویمی برای بازاریابی

    یکی از مهم‌ترین کارهای شما داشتن یک تقویم محتوا خواهد بود. برنامه‌ای که براساس آن محتواهای خود را تولید و منتشر می‌کنید و به شما اطمینان می‌دهد که روند کار تولید محتوا از دست‌تان خارج نخواهد شد.

    داشتن تقویم محتوایی باعث می‌شود که شما بتوانید به بهینه‌ترین شکل ممکن از زمان استفاده کنید. با استفاده از این تقویم، شما همیشه محتوای آماده انتشار دارید و لازم نیست دائم با اضطراب به دنبال محتوا بگردید. علاوه بر این مشخص کردن مناسبت تقویمی برای بازاریابی در این برنامه به شما کمک می‌کند تا از قبل آماده باشید و برای ایده‌پردازی فرصت کافی داشته باشید.

    تقویم محتوایی بخصوص در شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند به طور منظم پست بگذارید. این کار به تدریج باعث افزایش تعامل کاربران می‌شود.

    احترام به سیستم الگوریتم گوگل و شبکه‌های اجتماعی

    آپدیت کردن محتواهای سایت و شبکه‌های اجتماعی به صورت منظم و با یک برنامه خاص به گوگل و شبکه اجتماعی نشان می‌دهد که شما در کار خود جدی هستید و قصد دارید محتوای مناسبی برای مخاطب تولید کنید.

    بدین ترتیب گوگل کم‌کم رتبه شما را در صفحه‌های سرچ خود ارتقا خواهد داد. همین موضوع باعث می‌شود مخاطبان بیشتری شما را پیدا کنند و به ارزش کار شما پی ببرند.

    داشتن برنامه محتوایی و استفاده درست از مناسبت تقویمی برای بازاریابی به شما کمک می‌کند تا اعتماد مخاطبان را جلب کنید. زمانی که مخاطب بار اول و دوم محتوای شما را به صورت اتفاقی ببیند، بار سوم خودش برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر به سوی شما باز خواهد گشت. همچنین داشتن برنامه محتوایی منظم باعث می‌شود که مخاطب تشنه اطلاعات بعدی شما باشد و بارها و بارها برای کسب اطلاعات بیشتر به شما سر بزند.

    یک ابزار مهم و کاربردی برای تدوین تقویم محتوایی

    ساده‌ترین کار برای ساختن تقویم محتوا استفاده از یک وایت برد و تعدادی برچسب رنگی در محل کارتان است. اما زمانی که اعضای تیم شما به صورت دورکاری یا پروژه‌ای با شما همکاری دارند موضوع کاملا متفاوت است.

    ترلو Trello

    این سایت به شما اجازه می‌دهد که تیمسازی کنید و برای هر تیم فضاها یا بردهای جداگانه برای پیش بردن کارها در نظر بگیرید. محیط هر برد در ترلو را می‌توانید به دلخواه شخصی‌سازی کنید تا فضای آن با فضای کاری شما شباهت بیشتری داشته باشد. شاید تنها ایراد ترلو این باشد که در نسخه رایگان امکان استفاده از تعداد نامحدود برد برای هر تیم را به شما نمی‌دهد.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.