آنالیز رقبا در اینستاگرام؛ چرا و چطور باید پیج رقبا را تحلیل کنیم؟

0

همانقدر که در دنیای پر از رقابت امروز، مخاطب شناسی اهمیت دارد، شناخت رقبا و داشتن تحلیل درست از آنها در رسیدن به اهداف اقتصادی در عین رعایت اخلاق و منش کاسبی اهمیت دارد و حیاتی است. آیا می‌دانید که چطور می توان رقبا را شناسایی کرد و برای تحلیل پیج آنها باید چه فاکتورهایی را در نظر بگیریم؟

اصولا برای تحلیل رقبا باید از چه ابزارهایی استفاده کنیم؟ آیا می‌دانید از نتایج تحلیل رقبا چطور برای بهبودی عملکرد فروشگاه خودمان استفاده کنیم؟

این روزها آنالیز رقبا در اینستاگرام و حتی سایر شبکه‌های اجتماعی به یکی از موارد و دغدغه‌های داغ در حوزه‌ دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است.

به طور کلی ادمین‌های موفق در اینستاگرام برای خود یک چک لیست مناسب تهیه می‌کنند و بر اساس آن کارهای روزانه را پیش می‌برند. این چک لیست بسیار اهمیت دارد و از 4 بخش اساسی تشکیل شده است:

  • پیج رقبا و کارهای مربوط به آن
  • هشتگ‌گذاری و سیاست‌های آن
  • محتوایی که تولید می‌شود
  • برندی که باید شناخته شود و رشد کند

درباره مورد اول بد نیست بدانید که باید تعداد فالوورهای رقیب را دانست و آنها را حتی شناخت. تعداد پست‌های روزانه یا هفتگی آنها را فهمید و آنالیز کرد. با میانگین لایک‌ها و کامنت‌های رقبا نیز باید آشنا شد.

بدیهی و طبیعی است که رسانه‌های اجتماعی به یکی از ابزارهای اصلی و قدرتمند تبلیغات و بازاریابی اکثر کسب و کارها تبدیل شده‌اند.

آنالیز رقبا در اینستاگرام

چرا آنالیز رقبا در اینستاگرام مهم است؟

با رقابتی شدن دنیای رسانه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام، بسیار مهم است که در میان رقبا به خوبی دیده شوید. این دیده شدن یعنی کسب اعتبار و شاید به نوعی برندینگ اما قرار نیست تمام جهان برندینگ در یک روز بر سر یک ادمین آوار شود.

برای رسیدن به این هدف، باید درک درستی ازمخاطبان خود و نیازهای آن‌ها داشته باشید؛ از طرفی همه چیز مخاطب نیست و شما باید رقبای خود را نیز به درستی بشناسید.

در نتیجه برای خلق و انتشار محتوایی که مناسب گروه مخاطبان باشد و آنها را جذب کند، برنامه تدوین شده و درستی را طراحی و اجرا کنید. باید پیوسته بازخورد محتوا بر کاربر و میزان علاقه‌مندی آنها را تجزیه و تحلیل نموده و بتوانید براساس نتایج بدست آمده، بر حسب ضرورت تغییراتی در روش کار خود ایجاد کنید. حس رقابت همان چیزی است که راه موفقیت را هموار می‌کند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    اگر این تجزیه و تحلیل را به درستی انجام دهید، خواهید توانست نقاط ضعف و قوت رقبای اینستاگرامی خود را به دست آورده و از آنها برای گسترش کسب و کار خود استفاده کنید.

    تجارت بدون رقابت معنی ندارد و برای ادامه حیات کسب و کارتان، باید به رقبا و آنالیز پیوسته آن‌ها اهمیت دهید. با توجه به نقش غیر قابل انکار شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی، فضای رقابتی گسترش یافته و حالا رقبای شما در بسیاری از پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز حضور دارند.

    در هر جایگاهی که باشید و درهر بستری که فعالیت می‌کنید، آنالیز رقبا می‌تواند برای شما درس‌های زیادی داشته باشد و اینستاگرام هم از این قاعده مستثنی نیست.

    آنالیز رقبا در اینستاگرام شما را در برابر آنها مجهز می‌کند و در صدر رقابت نگاه می‌دارد. اهمیت ندارد که در چه زمینه‌ای کار می‌کنید، بازاریابی، مسابقه‌ای برای جذب مشتریان بیشتر است. شما در این مسابقه برای بازدید، تبلیغات، فالوور و فروش رقابت می‌کنید.‌ پس آنالیز رقبا در اینستاگرام بازی و تفریح نیست بلکه کاملا لازم و اساسی است.

    همیشه می‌توانید یک قدم از رقبا جلوتر باشید و بدانید در حال حاضر نقطه ضعف و قوت آنها چیست. آنالیز رقبا در اینستاگرام همچنین شما را قادر به شناسایی شکاف‌های بازار نیز می‌کند.

    آنالیز رقبا در اینستاگرام حیاتی است و کسب و کارهایی که دوست ندارند در این حوزه قدم بزنند و به سراغ آنالیز پیج اینستاگرام رقبا نروند پس از مدتی متوجه ضرر شدید در کار خود خواهند شد. آنها چاره‌ای جز تحلیل پیج رقبا در اینستا ندارند و برای این کار باید به سراغ ابزار تحلیل رقبا در اینستاگرام بروند.

    آگاهی از اینکه شما در چه زمینه‌ای در حال رقابت هستید و رقبای شما چه کسانی هستند، نکته مثبتی است که در نهایت منجر به این می‌شود که موارد زیادی را از آنها و از استراتژی‌های اینستاگرام آنها بیاموزید. آنالیز رقبا در اینستاگرام همچنین باعث یافتن اشتراکات شما و آنها نیز می‌شود. آنالیز رقبا باعث هوشیاری دائمی شما و به‌روز نگه داشتن استراتژی‌هایتان می‌شود.

    آنالیز رقبا در اینستاگرام تاکتیکی اساسی و ضروری است که شما را از کارهای رقبا آگاه می‌کند و باعث آگاهی شما از این نکته می‌شود که چه نوع تهدیدی ممکن است از جانب رقبا برای کسب‌و‌کار شما وجود داشته باشد.

    آنالیز رقبا در اینستاگرام به شما کمک می کند که بتوانید رقبای خودتان را بررسی کنید و ببینید چطور فعالیت می کنند و دلیل این که پیشرفت می کنند چیست.

    این کار باعث می شود دید بهتری نسبت به رقبای خودتان داشته باشید و بتوانید کسب و کار خودتان را هوشمندانه تر مدیریت کنید.

    تحلیل پیج رقبا در اینستاگرام

    با تجزیه و تحلیل رقبایتان می توانید یک قدم از آنها جلوتر باشید و  استراتژی آنها را آنالیز کنید و از تجارب آنها برای رشد پیجتان استفاده کنید.

    تجزیه و تحلیل رقابتی شبکه‌های اجتماعی به طور خاص به شما در موارد زیر کمک می‌کند:

    • تعیین رقبای شما در شبکه‌های اجتماعی
    • در کدام پلتفرم‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند؟ (اهداف)
    • چگونه رقبایتان از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند؟ (خط مشی ها)
    • آنالیز فعالیت رقبا در فضای مجازی (تحلیل بازخوردها)
    • استفاده از نقاط ضعف رقبا و تبدیل آن به  نقاط قوت (آینده نگری)

    با استفاده از این ارزیابی می توانید مشخص کنید که چه چیزی پست و محصول شما را منحصر به فرد می کند و چه اهدافی را برای جذب مخاطب هدف خود باید دنبال کنید.

    دو نوع رقیب در فضای اینستاگرام وجود دارد، مستقیم و غیر مستقیم.

    مستقیم: کسب‌و‌کارهایی که دقیقا همان محصولات و خدمات شما را ارائه می‌دهند.

    غیر‌مستقیم: کسب‌و‌کارهایی که محصولات آنها می‌توانند جایگزین محصولات شما باشند. اینگونه رقبا محصولات متفاوتی و یا کارکردهای متفاوتی را در پستهای خود دنبال می‌کنند اما نیاز مشابهی را برطرف می‌کنند.

    البته تازه واردها به اینستاگرام هم می‌توانند نوع دیگری از رقیب برای صفحه و کسب و کار شما محسوب شوند. به هر حال شما نمی‌توانید آینده را پیش بینی کنید ولی با آنالیز رقابت‌های فعلی و آینده خودتان، می‌توانید به روز باشید.

    مزیت استفاده از آنالیز رقبا در اینستاگرام

    • یکی از مهمترین مزایای استفاده از روش تحلیل رقبا به فرض به روز بودن این فرایند و استفاده از ابزار مناسب یا کارشناسان زبده در این عرصه وضوح فعالیت شما است. تحلیل رقبای شما در اینستاگرام باعث می‌شود که درک بهتری از مخاطبان خود پیدا کنید و درک مخاطبان همان وضوح است. با تحلیل رقبای خود پی می‌برید که مخاطبان هدف شما به چه نوع محتوایی بیشترعلاقه دارند و با چه محتوایی تعامل بهتری برقرار می‌کنند.
    • شما با این کار متوجه خواهید شد که مخاطبان بیشتر وقت خود را در اینستاگرام به چه کاری مشغولند؟ آیا مخاطبان شما بیشتر وقتشان به دیدن استوری می‌گذرد؟ وقتی بدانید مخاطبان شما بیشتر به چه چیزی علاقه دارند در نتیجه می‌توانید روی همان موارد تمرکز کنید.
    • با چنین کاری شما فرصت‌های جدید را کشف می‌کنید، با آنالیز رقبای خود در اینستاگرام از شکاف‌های موجود آگاه می‌شوید. مثلا شاید پی ببرید که رقیب شما به کامنت‌های مخاطبانش پاسخ نمی‌دهد و این مورد برای او شکاف محسوب می‌شود. شما از این فرصت استفاده کنید و روی برقراری ارتباط با مخاطبان و پاسخگویی به آنها کار کنید.
    • با چنین فرایندی حتما به این موضوع فکر می کنید که باید محتوای بهتری تولید کنید، با آگاهی پیدا کردن راجع به رقبا و نحوه تولید محتوای آنها می‌توانید از آنها الهام گرفته و محتوای بهتری تولید کنید.
    • برند خود را برابر رقبا محک می‌زنید، آنالیز رقبا در اینستاگرام به شما این فرصت را می‌دهد که بدانید جایگاه و رتبه فعلی شما نسبت به رقیبانتان کجاست و سپس بتوانید برای بهبود این جایگاه تلاش کنید.
    آنالیز رقبا در اینستاگرام

    با جمع آوری اطلاعات رقابتی شما قادر خواهید بود بدانید محصول یا خدمات خود را در کجای بازار عرضه کنید.

    اینکه بدانید مخاطبان‌تان بیشترین زمان‌شان را کجا صرف میکند می‌تواند به شما امتیاز بالاتری نسبت به رقیبان‌تان بدهد. پس روی این ویژگی‌های اینستاگرام تمرکز کنید.

    ویژگی‌های مختلف را تست کنید تا از درست یا نادرستی آن باخبر شوید. به عنوان مثال، مدتی روی Reels کار کنید و بعد چند روز ببینید این محتوا برای شما بازدهی بالایی دارد یا نه، اگر نداشت می‌توانید این استراتژی را به کل کنار بگذارید.

    آنالیز رقبا در اینستاگرام کار را برای شما آسان‌تر خواهد کرد، در واقع آنالیز پیج اینستاگرام رقبا برای یک ادمین خلاق و فعال یک کلاس آموزشی است تا از نقاط قوت و ضعف آن مدام بیاموزد. تحلیل پیج رقبا در اینستا فوق العاده مفید است و البته طبیعی است که برای این کار باید از ابزار تحلیل رقبا در اینستاگرام استفاده درست و مناسب شود.


    بیشتر بخوانید: 6 راهکار برای بالا بردن تعامل پیج در اینستاگرام

    چه معیارهایی باید در آنالیز رقبا در اینستاگرام زیر ذره بین باشد؟

    فالوورها: تعداد فالوور نشان دهنده ثبات برند شماست.

    پست‌ها: تعداد پست‌ها نیز معیار بسیار جالبی است، می‌توانید متوجه شوید رقبا چقدر پست ارسال می‌کنند و تقویم محتوای خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

    لایک‌ها: همه برای گرفتن لایک عجله میکنند ولی چرا؟ لایک کردن پست نشان دهنده خاص بودن آن است. همچنین لایک کردن مخاطبان به شما حس موفقیت را تزریق می‌کند.

    نظرات: نظرات نشان دهنده بازخورد پست است. براساس نظرات، می‌توانید از جذابیت محتوا باخبر شوید.

    تعامل: کاهش تعامل یک پیج، می‌تواند یک هشدار برای صاحب برند باشد. هشداری برای جلوگیری از نابودی و متضرر شدن اعتبار برند.

    میزان تعامل: یعنی اینکه به طور کلی مخاطبان چقدر با محتوا ارتباط برقرار می‌کنند.

    سرعت تعامل: نشان دهنده تعداد واکنش‌های موجود در زمان‌های مختلف در صفحه است.

    هشتگ‌ها: می‌توانید بررسی کنید پرکاربردترین هشتگ‌های رقبا چه هشتگ هایی هستند.

    موضوع بسیار مهم تحلیل درست است، نه این که به هر قیمتی دست به آنالیز بزنیم و اشتباه کنیم. اینستاگرام مانند بسیاری از شبکه‌های اجتماعی دیگر، به افراد امکان پردازش اطلاعات را می دهد. این موضوع می‌تواند موثر و عامل موفقیت صفحه شما باشد یا شما را به بیراهه ببرد.

    روش تحلیل پیج رقبا در اینستاگرام

    بعد از آنالیز رقبا در اینستاگرام شما درک بهتری از ایده رقبا دارید. تمامی این اطلاعات را در نظر بگیرید و با استفاده از تمامی این ها حوزه پیشرفت خود را شناسایی نمایید.

    فرایند آنالیز رقبا در اینستاگرام

    • شناسایی رقبا در تمامی شبکه‌های اجتماعی
    • بررسی نوع و استراتژی محتوا در اینستاگرام
    • بررسی جامعه مخاطب پیج‌های رقبا در اینستاگرام
    • انجام آنالیز  SWOT
    • بررسی میزان تعامل کاربران با اکانت تجاری
    • بررسی تغییرات در گذر زمان

    نقاط قوت رقیب: بعد از بررسی رقبای خود شاید به این موضوع پی ببرید که آنها مطالب بهتری را در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند. یا پست‌ها و استوری‌های آنها بیشتر دیده می‌شود. در این موارد باید کنجکاو باشید و سعی کنید دلایل موفقیت رقیب را پیدا کنید.

    نقاط ضعف: بعضی از کسب و کارها در اینستاگرام ممکن است در شیب سقوط قرار گرفته باشند. این شرکت‌ها نیز گزینه مناسبی برای تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام هستند. پس بررسی آنها را از دست ندهید.

    فرصت‌های موجود: با انجام تجزیه و تحلیل و شروع رقابت در اینستاگرام می‌توانید فرصت‌های بسیاری را کشف کنید. که هر کدام از آنها سکوی پرتابی برای کسب و کار شما در اینستاگرام باشد.

    تهدیدهای موجود: در شبکه‌های مجازی به خصوص اینستاگرام امکان اشتباهات زیاد است که منجر به نابودی کسب و کار شما شود.

    به دلیل عمومی بودن صحفات تجاری، به راحتی می‌توانید مخاطبان (دنبال کننده، فالوور یا ممبر) هر صفحه‌ای را بررسی کنید. معمولا برای این کار ابزار خاصی وجود ندارد و بهتر است یک نمونه از جامعه مخاطب را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر یک صفحه اینستاگرام 10هزار مخاطب دارد بررسی 1000 مورد از آن ( 10% کل مخاطبان) کاری منطقی است.


    بیشتر بخوانید: اشتباهات بازاریابی در اینستاگرام که به ضرر شما تمام می‌شود

    تجزیه و تحلیل SWOT

    تجزیه و تحلیل SWOT ابزاری عالی برای کمک به شما برای رسیدن به نتایج مطلوب و دلخواهتان است. در یک تجزیه و تحلیل SWOT، شما نگاه حرفه‌ای به پیج خود و  قدرت رقابت با پیجهای پیرامون خود می کنید.

    S نقاط قوت (Strengths)

    W نقاط ضعف (Weaknesses)

    O فرصت‌ها (Opportunities)

    T تهدیدها (Threats)

    با مقایسه این موارد می‌توانید وضعیت خود را نسبت به رقبا بسنجید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.