با آخرین فناوری‌ های نوین پستی در دنیا آشنا شوید

0

در حالی که شما روی مبل خانه‌تان نشسته‌اید، میلیاردها بسته در آسمان و زمین و دریا در حال جابه‌جایی هستند. کشتی‌ها در بنادر لنگر می‌گیرند، هواپیماها بارها را تخلیه می‌کنند، بسته‌های ارزشمند بسته‌بندی می‌شوند، با سرعت جابه‌جا می‌شوند و ناگهان کسی زنگ در خانه‌تان را می‌زند. سفارشی که چند روز پیش از طریق وبسایت ثبت کرده بودید، از مغازه‌ای از برلین، اکنون در دستان شما است. پست در حال دگرگون کردن دنیای ما و جهانیان است.

در این مقاله قصد داریم با مرور فناوری های نوین پستی در دنیا، بررسی کنیم که بزرگترین شرکت های پست دنیا برای بهبود خدمات پستی خود چه کرده‌اند.

با پیشرفت تکنولوژی هر روز یک گجت جدید وارد بازار می‌شود. کسی فکرش را هم نمی‌کرد که بتواند در گوشی موبایل خود حرکت سرویس حمل بار را رصد کند، یا با یک کلیک کالایی را از نقطه‌ دیگر جهان درب منزل خود دریافت کند. با تغییرات و به روزرسانی‌های مداوم در زمینه فناوری های نوین پستی، دنیای پست در حال دگرگونی است و ما در این مطلب شما را از آخرین تحولات آن باخبر می‌کنیم.

اهمیت فناوری برای شرکت‌های معتبر پستی جهان

دیگر زمانه رفت و آمد و سپری کردن زمان طولانی در ترافیک برای ارسال بسته تمام شده است. مشتریان قصد دارند تا سریع‌ترین خدمات را به بهترین نحو دریافت کنند. کسی فرصت در صف ماندن یا انتظار پشت خط تلفن را ندارد. همه به دنبال یک کلیک هستند.

تصور عمومی بر این بود که پیشرفت تکنولوژیک موجب انقراض پست خواهد شد، اما همانطور که دیگر کسب و کارها توانستند خود را با فناوری تطبیق دهند، پست نیز فناوری را به خدمت خود گرفت.

شاید ایمیل دیگر جای نامه را گرفته باشد و کمتر کسی برای دیگری نامه بنویسد، اما هنوز بازار بسته‌ها پررونق است. مطابق با آمار UPU (Universal Postal Union) نرخ رشد بسته‌های پستی بین‌‎المللی در مقایسه با میزان رشد ترکیبی 3/13 درصدی در سال‌های 2007 تا 2017، حدود 7/29 درصد افزایش داشته است.

با رشد خرید آنلاین، سرویس‌هایی که بسته‌ها را با قیمت کم و جدیدترین فناوری های نوین پستی به مشتریان عرضه کنند، مورد استقبال فراوانی قرار گرفته‌اند.

فناوری های نوین پستی در دنیا

پیشرفت‌های حمل و نقل و اثر آن بر پیشرفت خدمات پستی

حمل و نقل از زیرساخت‌های اساسی هر کشوری است که در پست حرف اول را می‌زند. کشورهایی که توانسته‌اند زیرساخت‌های حمل و نقل خود را بهبود ببخشند و از فناوری های نوین پستی استفاده کنند، بازار پست جهان را نیز در دست خواهند گرفت. چرا که عدم تحویل به موقع کالاها می‌تواند خرابی مواد خوراکی یا نارضایتی مشتری را به همراه داشته باشد.

اینگونه بازار کوریر، اکسپرس و پارسل که با نام اختصاری CEP شناخته می‌شود، مطابق با پیشبینی‌ها تا سال 2024 بیش از 400 میلیارد دلار ارزش خواهد داشت.

گسترش تجارت‌های بین‌المللی بر اهمیت نقش حمل و نقل و وسایل حمل و نقل افزوده است. چین و ایالات متحده آمریکا اکنون از مقاصد پرتردد برای تجارت بین‌المللی هستند.

چین که در حال تسخیر بازار جهان است با استفاده از آخرین فناوری های نوین پستی بزرگترین بازار تحویل سریع دنیا را به خود اختصاص داده و نزدیک به 40 درصد کل حجم تحویل کالا در کل جهان را پوشش می‌دهد. بازیگران بین‌المللی با ایجاد مراکز توزیع جدید، انبارهای هوشمند و استفاده از به‌روزترین سیستم حمل و نقل، در پی رقابت با یکدیگر و گرفتن سهم بیشتری از بازار مرسولات پستی هستند.

خودروهای بی‌سرنشین و پهپادها آینده پست را رقم می‌زنند

غول‎های بزرگ گوگل، فیات و کرایسلر دست در دست هم داده‌اند تا خودروی بدون سرنشین را از آرزو به واقعیت تبدیل کنند. احتمال می‌رود تا 5 سال آینده، نزدیک به 20 میلیون خودروی بدون راننده در جهان باشند که تحولی بزرگ در صنعت کوریر به همراه خواهد داشت.

در این سیستم که یکی از فناوری های نوین پستی به شمار می‌رود، رانندگان دیگر نه پشت فرمان، بلکه در پشت سیستم هوشمند خود به هدایت اتومبیل و رساندن مرسوله به مشتری خواهند پرداخت.

امروز دیگر هواپیماهای کوچک، یکی از اسباب‌بازی‌های معمول کودکان شده‌اند. در سیستم‌های نظامی نیز از پهپادها زیاد استفاده می‌شود. اکنون این پهپادها پا را فراتر گذاشته و به خدمت شرکت‌های پستی آمده‌اند.

فروشگاه بزرگ آمازون با همکاری غول پستی دی اچ ال، به دنبال توسعه فناوری پهپادها برای ارسال بسته‌ها هستند. شرکت‌ های پستی معتبر دنیا با استفاده از پهپادها به عنوان یکی از فناوری های نوین پستی که ارزانتر، سریع‌تر و کارآمدتر هستند می‌توانند کالاهای کوچک را به مشتریان ارسال کنند.

شاید تصور اینکه روزی زنگ در خانه‌مان را بزنند و یک پهپاد بسته پستی را تحویل بدهد، کمی رویایی باشد اما کمک آخرین فناوری های نوین پستی به شرکت‌های پستی این امکان را در 5 تا 10 سال آینده برای مشتریان فراهم خواهد کرد.

شرکت پستی «شونگ فونگ» در چین پیشبینی کرده است که در سال‌های آتی و با کمک فناوری های نوین پستی از پهپادها برای ارسال بسته‌ها استفاده خواهد کرد. دیگر شرکت‌ها نیز در دوران کرونا از این سیستم برای رساندن کالا به مشتری استفاده کردند و توانستند توجه زیادی را به خود جلب کنند.

هوشمندسازی و لجستیک در پیشرفت خدمات پستی

یکی از عواملی که برای شرکت‌های پستی اهمیت فراوانی دارد، داده‌ها است. هر روز مرسوله‌های بسیاری جابه‌جا می‌شوند که هر کدام اندازه، وزن و اهمیت متفاوتی دارند. در دنیای پیچیده امروز ثبت این آمارها به تنهایی کافی نبوده و لازم است تا تحلیل دقیق‌تری از این داده‌ها فراهم شود.

تحقیقات نشان داده‌اند که نزدیک 93 درصد از شرکت‌های لجستیک و 98 درصد از واسطه‌ها تحلیل داده را عضوی ضروری برای شرکت‎‌ها می‌دانند. برای غول های پستی دنیا کلان داده‌ها اهمیت زیادی دارند و در بهینه‌سازی عملکردشان نقش ویژه ایفا می‌کنند.

آخرین بررسی‌‎های انجام شده در فوربس نشان داده است که 65 درصد از مدیران حوزه لجستیک، زنجیره تامین و حمل و نقل در پی بازنگری مدل‌های کسب و کار و افزایش انعطاف آن هستند. این عوامل در تحویل به موقع، کاهش هزینه و افزایش پاسخگویی به نیازهای مصرف‌کنندگان را به همراه خواهد داشت.

آنچه شرکت‌های پستی در دیجیتال‌سازی خدمات خود در اولویت قرار می‌دهند، رضایت مشتری است. برای همین مدیریت زنجیره تامین، انبارداری و حمل و نقل اهمیت بسزایی خواهد داشت. فناوری‌های اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و بلاکچین از محرک‌های کلیدی تحول دیجیتال در عرصه فناوری های نوین پستی هستند که در شفاف سازی زنجیره تامین نقش ویژه‌ای دارند.

اهمیت فناوری در صنعت پست

رشد استارت‌آپ‎ها در پیشرفت خدمات پستی

یکی از مهم‌ترین کمک‌های فناوری های نوین پستی به شرکت‌های پستی ظهور استارت‌آپ‌ها در این عرصه و همراهی آن‌ها با بزرگترین شرکت های پستی دنیا است. برای مثال استارت‌آپ‌هایی که فضای ابری (آنلاین) برای ذخیره فایل و اطلاعات فراهم می‌کنند، استارت‌آپ‌هایی که عملیات الگوریتم و برنامه تحلیل اطلاعات ارائه می‌کنند و در نهایت استارت‌آپ‌هایی که حمل و نقل آسان را در اختیار شرکت‌های پستی قرار می‌دهند، همگی برای پیشبرد فعالیت شرکت‌های پستی همکاری می‌کنند.

اوبر یکی از شرکت‌های مطرح حمل و نقل در سطح جهان است که با همکاری استارت‌آپ‌ها در دوران کرونا حمل بار را نیز بر عهده گرفته است و سبد خدمات خود را گسترده‌تر کرده است. همکاری استارت‌آپی بین شرکت‌های پستی امکان انتقال داده و کسب مشتریان و مخاطبان بیشتر را به این شرکت‌ها می‌دهد و یک همکاری برد-برد خواهد بود.

چگونه کرونا اهمیت فناوری را برای شرکت‌های معتبر پستی آشکار کرد؟

همه‌گیری ویروس کرونا اهمیت تکنولوژی و استفاده از فناوری های نوین پستی را برای کل جهان آشکار کرد. شرکت‌هایی که همچنان اصرار به شیوه‎‌های قدیمی کسب و کار و بازاریابی داشتند، به شدت زمین خوردند و شرکت‌هایی که هوشمند شده بودند و از دانش و فناوری روز استفاده می‌کردند توانستند نبض بازار را در دست بگیرند.

در ابتدای کرونا بار بسیاری از کشتی‌ها در بنادر باقی ماند، امکان بارگیری میسر نبود، پروازهای هوایی کنسل شدند و راه‌های زمینی نیز بسته بودند. بسیاری از شرکت‌های پستی، لطمه‌های سختی از شیوع کرونا دیدند، اما در این میان غول های پستی دنیا به فکر تجهیز خود افتادند.

کمک فناوری های نوین پستی به آمازون در دوران کرونا

افزایش سفارش آنلاین شکوفایی آمازون را در ابتدای کرونا به همراه داشت. آمازون با اختصاص شبکه لجستیک و رشد ناوگان خصوصی خود در دوران کرونا توانست از خدمات پستی فدکس و یو پی اس جدا شود و خود وسایل نقلیه ارسال مرسولات خویش را بر عهده گیرد.

رانندگان آمازون با در نظر گرفتن اصول فاصله‌گذاری اجتماعی، بجای گرفتن امضا از مشتری هنگام تحویل گرفتن بسته، از محصولات در مقابل درب منزل عکس می‌گیرند و آن را به گیرنده ایمیل می‌کنند تا از نظر قانونی و حقوقی در خصوص دریافت مرسوله با مشکل مواجه نشوند.

آمازون با تغییر در شیوه انبارداری خود نیز محدودیت‌های مربوط به موجودی تامین کنندگان را برداشته است. این غول خرده فروشان جهان تصمیم دارد تا در دوران پساکرونا از ربات کشتار ویروس در فروشگاه‌های مواد غذایی و مراکز توزیع خود استفاده کند. در این ربات‌ها با استفاده از نور ماورا بنفش ویروس‌های روی سطوح کشته خواهند شد.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    فدکس و مایکروسافت در خدمت مشتریان در دوران کرونا

    همکاری فدکس و مایکروسافت موجب شده شبکه لجستیکی فدکس و ابر مایکروسافت باهمدیگر ترکیب شوند. فدکس با طراحی سرویس «فدکس ساراند» از طریق پلتفرم اینترنتی اشیا، داده‌ها را جمع‌آوری خواهد کرد.

    مایکروسافت در این بخش به کمک فدکس آمده و داده‌های این شرکت را در خصوص پیشبینی‌های اختلالات احتمالی مانند تراکم سفارشات و آب و هوا و… را تحلیل می‌کند. از این طریق مسیریابی مجدد مرسولات موجب می‌شود تا مشتریان از تاخیر احتمالی آگاه شوند.

    فناوری نوین پستی

    گام‌های یو پی اس برای تحقق یک رویا

    یو پی اس با استفاده از پهپادها مرسولات را به مشتریان می‌رساند. یکی از اقدامات جالبی که یو پی اس در دوران کرونا به کار گرفته است، استفاده از پهپادها است. اما در زمانی که باید فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود، مشتری چطور می‌تواند بسته را امضا کند؟ راه حل ساده است: راننده در فاصله‌ای دورتر قرار می‌گیرد و منتظر مشتری می‌شود تا فرم را پر کند. پس از آنکه مشتری رفت، راننده به فرم دسترسی خواهد داشت.

    ساعت‎های همه‌کاره در خدمت شرکت‌های پستی در دوران کرونا

    کسی فکرش را هم نمی‌کرد، ساعتی که قرار بود زمان را به انسان‌ها بگوید، تبدیل به تلفن همراه شود. این پدیده تخیلی تا چند سال پیش تنها در فیلم‎‌ها و انیمیشن‌ها ممکن بود. امروز اما با گسترش کرونا امکانات این گجت‎ها بیشتر هم شده است. کارگران با استفاده از این گجت‌ها دیگر نیاز به حمل تبلت به محل انبار نیستند و همه چیز توسط این دستگاه ثبت خواهد شد. همچنین نیاز به تماس رو در رو در بین کارگران این گونه کاهش می‌یابد.

    شرکت اسکندیت همچنین امکان اسکن بارکد محصولات را فراهم کرده است تا کارگران بتوانند با گوشی یا گجت مچی خود، چندین بسته را به طور همزمان اسکن کنند و تصاویر را ارسال نمایند. اینگونه خطا در تحویل بسته‌ها نیز کاهش خواهد یافت. عینک‌های هوشمند ووزیکس نیز همچنین برای اسکن بارکدها در انبار، ضبط ویدئو و پردازش اطلاعات به کار می‌روند و به حفظ سلامت کارمندان در دوران کرونا کمک می‌کنند.

    عینک‌های هوشمند برای کمک به رانندگان شرکت‌های پست

    شرکت‌های پستی با استفاده از ساعت‌هایی که با لرزش و هشدار زمان استراحت را به رانندگان گوشزد می‌کنند، سلامت رانندگان خود را تضمین کرده‌اند. همچنین برخی عینک‌های هوشمند که توسط شرکت اوپ آلرت ارائه شده‌اند، وقتی راننده چشم خود را از جاده برمی‌دارد، به او هشدار می‌دهند. همچنین در صورتی که راننده خواب‌آلود شود و سر او به پایین خم شود، این عینک‌ها به او هشدار خواهند داد.

    کمک فناوری های نوین پستی به شرکت‌های پستی ایران

    با گسترش شرکت‌های خصوصی پست و افزایش سرمایه‌گذاری در این عرصه، در کنار بهبود زیرساخت‌های ارتباطی و حمل و نقل، شرکت‌های پستی شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه فناوری های نوین پستی در ایران بوده‌اند.

    اپلیکیشن‌ها و استارت‌آپ‌‎های پستی در ایران هنوز نوپا اما باانگیزه و قدرتمند در حال پیشروی هستند. محدودیت‌هایی همچون تحریم‌های بین‌المللی، محدودیت اینترنت و برخی موانع داخلی همواره چالش‌ های صنعت پست ایران برای دستیابی به آخرین فناوری های نوین پستی بوده‌اند.

    در ایران امروز شرکت‌های لجستیک به خدمت شرکت‌های پستی آمده‌اند و با یکدیگر به تحلیل داده‌های پستی پرداخته‌اند. امکان رهگیری مرسوله برای مشتریان به سادگی فراهم است و خدمات پستی در کم‌ترین زمان به مشتریان ارائه می‌شوند.

    نیاز است تا دولت با فراهم کردن بسترهای ارتباطی پیشرفته به این شرکت‌ها کمک کند تا بتوانند بهترین خدمات را به مشتریان در اقصی نقاط کشور ارائه کنند. نمونه کمک‌های دولتی به شرکت پستی دی اچ ال، برای شکل‌گیری یک شرکت پستی معتبر بین‌المللی درس‌های خوبی برای ایران نیز در دل خود دارد.

    فناوری های نوین پستی در ایران

    بیشتر بخوانید: معرفی 15 شرکت پستی فعال در ایران و بررسی خدمات آنها

    در دوران کرونا فناوری های نوین پستی چگونه به شرکت‌های پستی ایران کمک کردند؟

    با شیوع کرونا سبک خرید اینترنتی در ایران مورد استقبال فراوان کاربران قرار گرفت و امروز بسیاری از افراد نه تنها اقلام فانتزی، بلکه کالاهای ضروری خود را نیز به صورت آنلاین تهیه می‌کنند. همین موجب شد تا ارسال اقلام از طریق پست ترافیک کاری این شرکت را 2 و نیم برابر شود. در این بازار شرکت‌هایی که وبسایت و اپلیکیشن‌های ساده‌تری داشتند و گزینه‌های انتخاب بیشتری پیش پای مشتریان گذاشتند، موفق‌تر عمل کردند.

    جدول زیر تکنولوژی‌های پیشرفته و عملکرد آن‌ها را در پست نمایش داده است:

    تکنولوژی
    کمکی که به شرکت‌های پست می‌کند
    گجت‌های مچی
    اسکن مرسولات و یا گرفتن عکس از آن‌ها و ارسال آن در انبارداری مرسولات پستی
    عینک‌های هوشمند
    جلوگیری از به خواب رفتن رانندگان حمل بار در شرکت‌های پستی
    پهپادها
    کمک به ارسال مرسولات در دوران کرونا، بدون تماس با مشتری

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.