بهترین روش‌های تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی چیست؟

0

در این مطلب با آموزش تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی همراه شما خواهیم بود. حتماً آوازه پیشرفت و موفقیت‌های بزرگ فروشگاه‌های آنلاین مانند آمازون و علی‌بابا را شنیده‌اید و به فکر راه اندازی فروشگاه آنلاین خود افتاده‌اید. بعد از مسائل تکنیکی مانند نحوه راه اندازی سایت فروشگاهی توسط یک فروشگاه ساز اینترنتی یا هر پلتفرم دیگری و همچنین سرمایه و ابزارهای موردنیاز، موضوع مهم تأمین کالا برای فروشگاه اینترنتی مطرح می‌شود. این موضوع مسئله اصلی در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی است که باید فروش محصولات فیزیکی را داشته باشد. مطالبی که در این مقاله خواهید خواند.

چالش‌های تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی

در گذشته تاجران افرادی بسیار ثروتمند محسوب می‌شدند. چون آن‌ها مسیرهای تجاری بسیار طولانی را می‌گذراندند تا از سرزمین‌های دور کالا و محصولات جدید و موردنیاز مردمان سرزمینشان را تهیه کنند و با محصولات سرزمین‌شان را به‌جاهای دیگر ببرند و باقیمت بیشتری به فروش برسانند. جاده‌های بسیار معروف ابریشم و کهربا از مهم‌ترین راه‌های عبوری تاجران بود.

راه‌اندازی و فقط ساختن یک فروشگاه آنلاین مهم نیست. مسئلۀ اصلی این است که تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی را به چه صورتی انجام دهید!

اما تجارت امروزه رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. به‌طوری‌که شما می‌توانید تصمیم بگیرید با راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی و گاهی حتی بدون داشتن یک محصول، فروش داشته باشید.


فروشگاه‌های اینترنتی درعین‌حال که بسیار کسب‌وکار ساده‌ای به نظر می‌رسند اما با چالش‌های زیادی روبرو هستند. تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی، ارسال کالاها برای مشتریان، ارائه تنوع کافی و انبارداری از مهم‌ترین مواردی هستند که در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی باید به آن‌ها توجه شود.


فرآیند تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی شامل موارد و نکات زیر است:

  • انجام تحقیقات در مورد محصولات و ایده پردازی در رابطه با ارائۀ آن‌ها
  • آنالیز و بررسی جامعۀ هدف و مشتریان
  • بررسی قیمت‌های محصول در منابع مختلف تامین کننده کالا
  • ارائۀ برنامۀ مناسب در مورد عرضۀ محصول

دلایل مهم داشتن استراتژی تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی

یکی از نکات مهمی که در فروشگاه‌های اینترنتی موردنظر است نداشتن فروش حضوری و عدم مراجعۀ مشتری است. این موضوع چندین چالش مهم را به وجود می‌آورد.


در مرحلۀ اول شما باید برای تأمین هزینه‌های خرید محصول برنامه‌ریزی کنید و شرکت تامین کالا یا سایت تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی خود را برای خرید محصول ارزیابی کنید تا برنامه‌ریزی‌های مالی را انجام دهید. پس تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی با در نظر گرفتن منابع تهیۀ محصول گام مهمی است.


در مرحلۀ دوم که اهمیت تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی را بسیار مهم‌تر می‌کند انتخاب تامین کننده کالا به صورتی است که بتوان به آن اعتماد کرد. برای فروشگاه‌های اینترنتی اعتماد و کیفیت خوب حرف اول را می‌زند. چون شما باید مشتریان خود را وفادار نگه‌دارید و آن‌ها به مشتریان ثابت تبدیل کنید.


مرحلۀ سوم در انتخاب تامین کننده کالا و داشتن استراتژی تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی عدم دسترسی به سلایق مشتریان است. شما درفروش اینترنتی باید برنامه‌ریزی زیادی داشته باشید تا بهترین منابع را انتخاب کنید که بتوانید توجه مشتریان را جلب کرده و اکثر نیازهای آن‌ها را تأمین کنید.


شما برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی با توجه به نوع محصولی که تصمیم به فروش آن دارید باید بهترین منابع و تامین کننده کالا را در حوزۀ محصولات خود داشته باشید تا بتوانید با همکاران خود رقابت کنید. روش‌های تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی متفاوت است و کسب‌وکاری باید با توجه به فروشگاه اینترنتی خود محصولاتی را برای فروش انتخاب کند که بیشترین میزان تقاضا را دارند.

روش‌های تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی بسیار متفاوت است. در این مرحله با توجه به شرایطی که در اختیاردارید مانند نیروی کار، انبار، تعداد مشتری احتمالی، میزان تقاضا و میزان دسترسی به محصول روش تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید. برخی از افراد از روش‌های ترکیبی استفاده می‌کنند و یا چند روش را به‌صورت هم‌زمان برای تامین کالا انتخاب می‌کنند.

برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی به تعداد زیادی از محصول نیاز ندارید فقط کافی است از صفر شروع کنید تا به صد برسید.

بهترین و مرسوم‌ترین روش‌های تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی

بدون شک هیچ فروشگاهی را نمی‌توان بدون محصول تصور کرد مگر اینکه آن فروشگاه اینترنتی باشد که بازهم برای جذب مشتری باید عکس یا فیلم از محصولات را به آن‌ها نشان داد. اما اگر قصد راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی بدون محصول دارید باید ریسک و زحمت‌های بیشتر این روش را در نظر داشته باشید.


کاملاً واضح است که بهترین روش برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی خرید برنامه‌ریزی‌شده محصولات و انبار کردن آن‌هاست. اما در تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی می‌توان از روش‌های دیگری که به بودجۀ اولیۀ کمتری نیاز دارند، استفاده کرد.


بیشتر بخوانید: برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی چکار باید کرد؟

هرچند انتخاب هر یک از این روش‌ها مزایا و معایب خودشان را دارند اما به‌طورکلی عملکرد فروشگاه‌های اینترنتی نشان داده است که هر یک از این روش‌ها به‌تنهایی یا در ترکیب با سایر روش‌ها می‌تواند راهکاری کاربردی برای موفقیت یک فروشگاه اینترنتی و تامین محصولات فروشگاه اینترنتی باشد.

تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی

مرسوم‌ترین روش‌های تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی

خرید مستقیم و فروش مستقیم

در این روش شما از شرکت تامین کالا که شامل تمام شرکت‌های تولیدکننده، واردکننده، پخش‌کننده و حتی فروشگاه‌ها است کالا و محصولات موردنیاز خود را که مایل هستید در فروشگاه اینترنتی خود به فروش برسانید تهیه‌کرده و آن‌ها را انبار می‌کنید.

پس از تولید محتوا و انتشار محصولات در صفحۀ رسمی فروشگاه آنلاین خود با احتساب هزینۀ تأمین کالا، هزینه‌های بسته‌بندی، تولید محتوا و سود موردنظر، آن‌ها قیمت‌گذاری می‌کنید. این روش که به نظر ساده‌ترین راه‌حل تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی است اما علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد.

مزایای خرید مستقیم و فروش مستقیم

اولین مزیت این روش داشتن سود خوبی است که از فروش محصولات به دست می‌آید. در این روش حتی با احتساب هزینه‌های جانبی امکان در نظر گرفتن سود نهایی حاصل از فروش نیز در نظر گرفته می‌شود.

از دیگر مزایای این روش نظارت کاملی است که فروشندگان روی محصولاتشان دارند. در این روش به‌راحتی امکان بررسی کیفیت محصولات و بسته‌بندی آن‌ها قابل‌کنترل بوده و موجودی فروشگاه برای ارسال قابل تنظیم و اطلاع‌رسانی به مشتریان است.

معایب خرید مستقیم و فروش مستقیم

همان‌طور که گفته شد این روش علاوه بر مزایای فاحشی که دارد شامل معایبی نیز می‌شود. قبل از هر کاری در این روش لازم است تا با تأمین سرمایۀ اولیه محصولات خریداری‌شده و برای مشتریان ارسال شود.

پس در این روش باید بازاریابی محصولات با سرعت زیادی انجام شود تا فروشنده در نوسان بازار دچار ضرر و زیان نشود همچنین درصورتی‌که استقبال مشتریان از کالاهای موردنظر کم باشد فروشنده متحمل خسارات ناشی از خرید و انبار کردن محصولات خریداری‌شده  می‌شود.


در این روش از تامین محصولات فروشگاه اینترنتی بازاریابی محصولات اهمیتی زیاد دارد و حتماً باید برای فروش بهتر و بیشتر، بیزینس مدل کسب‌وکار خود را از قبل آماده کرده باشید. برای موفقیت بیشتر در فروش اینترنتی مستقیم بررسی عملکرد فروشگاه‌ها و ارائۀ محصولات باقیمت مناسب‌تر و جلب اعتماد مشتریان نقش مهمی دارد.

فروش واسطه‌ای یا غیرمستقیم

روشی که برای تامین محصولات فروشگاه اینترنتی مقابل روش مستقیم قرار می‌گیرد، روش فروش واسطه‌ای یا غیرمستقیم است. در این روش باید با تولیدکنندگان و فروشندگان بزرگ قراردادی بسته شود که در آن شما کالاها و محصولات را از آن شرکت دریافت کرده و به مشتریانتان بفروشید.

در این روش می‌توانید شما شبیه به یک واسطه عمل می‌کنید و کالا را به مشتریان معرفی می‌کنید. سفارش آن‌ها را دریافت کرده و سود یا پورسانت فروشتان را می‌توانید کسب کنید.

تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی

مزایای فروش واسطه‌ای یا غیرمستقیم

یکی از مهم‌ترین مزایا در این روش تامین محصولات فروشگاه اینترنتی این است که شما نیازی به‌صرف کردن هزینه برای خرید محصولات و کالاهای موردنظرتان ندارید و همچنین هزینه‌های مربوط به انبارداری و نیروهای انسانی نیز صرف نمی‌کنید. هزینه‌های مربوط به حمل کالا از شرکت تا انبار حذف‌شده و در برخی موارد نیز هزینۀ بسته‌بندی نیز برای واسطه وجود ندارد.

معایب فروش واسطه‌ای یا غیرمستقیم

از مهم‌ترین معایبی که در این روش از تامین محصولات فروشگاه اینترنتی وجود دارد این است که امکان بررسی لحظه‌ای موجودی انبار وجود ندارد و همچنین نمی‌توان کیفیت محصولات و نحوۀ بسته‌بندی آن‌ها نظارت کرد. در این روش اگر محصول بی‌کیفیت و با بسته‌بندی نامناسب به مشتریان شما ارسال شود اعتماد آن‌ها را از دست می‌دهید. در این روش باید حتماً اصالت محصولات و کیفیت تولید شرکت مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد.

همکاری با فروشندگان سنتی

این روش از تامین محصولات فروشگاه اینترنتی مشابه روش فروش واسطه‌ای و غیرمستقیم است. تفاوت این روش با روش قبلی این است که در این روش نحوۀ کار شما تفاوت دارد. در این روش شما باید با فروشندگانی که صاحب فروشگاه هستند و فروش حضوری دارند توافق کنید که کالاهای آن‌ها را در فروشگاه اینترنتی به فروش می‌رسانید و در مقابل تأمین کالا برای شما آن‌ها نیز می‌توانند سود ببرند.


در این روش لازم است تا به برخی از موارد توجه زیادی داشته باشید:

  • کنترل کردن دائمی موجودی محصولات در فروشگاه سنتی و هماهنگی زیاد با فروشگاه تا مشکل سفارش محصولات ناموجود ایجاد نشود.
  • بررسی و صحبت دقیق در رابطه با سود و زیان حاصل از فروش و تعیین آن بر اساس نوع محصول و میزان فروش.
  • معرفی درست و صادقانۀ محصولات به مشتریان و جلوگیری از اغراق و جلب اعتماد مشتریان

همکاری با عمده‌فروشان

تامین محصولات فروشگاه اینترنتی از عمده‌فروشان ادغام دو روش فروش مستقیم و همکاری با فروشندگان سنتی است. اما در این روش شما باید از هر محصول یا کالا به مقدار کلی خرید کنید و چون به‌صورت کلی خرید می‌کنید شامل تخفیف بیشتری می‌شوید. در این روش بااینکه نیاز به سرمایۀ اولیۀ بیشتری دارید اما سود حاصل از فروش نیز می‌تواند بیشتر باشد.


از معایب مهم این روش آن است که در تمام شهرها عمده‌فروشان باکیفیت وجود ندارد و ممکن است شما مجبور شوید از شهر دیگری محصولات موردنیاز فروشگاه اینترنتی خود را تأمین کنید. به همین دلیل علاوه بر برخی از هزینه‌های مربوط به سرمایۀ اولیه و انبارداری باید هزینۀ حمل‌ونقل کالا را نیز بپردازید. پس اگر هنوز در ابتدای کار راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خود هستید این روش را به تعویق بیندازید.

همکاری با تولیدکنندگان

یکی از بهترین روش‌هایی که به موفقیت بیشتر فروشگاه اینترنتی شما کمک می‌کند تامین محصولات فروشگاه اینترنتی از تولیدکنندگان و یا بازارهای صنایع‌دستی است. این دو مورد باهم تفاوت زیادی دارد اما نکتۀ مشترک در این روش این است که شما می‌توانید محصولات خاص و متمایزی که در بازار کمتر وجود دارد را عرضه کنید. میزان رقابت در این روش به نسبت کمتر است و خریداران به خرید محصولات خاص علاقۀ بیشتری دارند.


از معایب این روش آن است که به بازاریابی حرفه‌ای‌تری نیاز دارد و باید قیمت‌گذاری کالاها و محصولات به‌صورت منطقی انجام شود. موجودی محصولات دقیقه بررسی شده و یا زمان لازم برای رسیدن محصول به دست مشتری دقیقه به آن‌ها گفته شود.

همکاری با شرکت‌های پخش‌کننده

یکی از مقرون‌به‌صرفه ترین روش‌ها برای تامین محصولات فروشگاه اینترنتی خرید از پخش‌کننده‌های کالا است. شرکت‌های پخش‌کننده وظیفه دارند تا محصولات شرکت‌ها و کارخانه‌ها را توزیع و پخش کنند. شما نیز می‌توانید با این شرکت‌ها قرارداد ببندید و محصولات موردنیاز خود را تأمین کنید.

دریافت نمایندگی برندها

اگر تمایل دارید از یک روش هوشمندانه برای تامین محصولات فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید گرفتن نمایندگی برندها یکی از بهترین ایده‌هایی است که عنوان می‌شود. در این روش شما با توجه به زمینۀ موردعلاقه خودتان نمایندگی یک برند را دریافت کرده و به‌عنوان فروشنده محصولات آن برند را عرضه می‌کنید.

مزایای دریافت نمایندگی برندها

از مهم‌ترین مزایای این روش برای تامین محصولات فروشگاه اینترنتی این است که شما به سرمایۀ اولیه نیاز ندارید و برند موردنظر محصولات شمارا تأمین می‌کند. همچنین نحوۀ کنترل شما روی موجودی محصولات زیاد است و اصالت و کیفیت محصولات نیز برایتان مشخص‌شده است.

معایب دریافت نمایندگی برندها

از مهم‌ترین معایب این روش محدودیت و عدم تنوع در عرضۀ محصولات است. در این روش فروشگاه اینترنتی شما اگر فقط فروشندۀ محصولات یک برند باشد از تنوع کمی برخوردار است و به همین دلیل باید توجه و تمرکز بیشتر خود را روی بازاریابی محصولات داشته باشد.

همکاری با فروشگاه‌های اینترنتی و اینستاگرامی

در این روش شما می‌توانید محصولات و کالاهای موردنیاز برای فروشگاه اینترنتی خود را از سایت تامین کالا یا آنلاین شاپ‌های اینستاگرام تهیه کنید. در این روش باید موجودی و قیمت محصولات و هزینۀ ارسال را بررسی کرده و سپس آن‌ها را در فروشگاه اینترنتی خود ثبت کنید.


در این روش شما باید دائم کنترل کنید که موجودی محصولاتی که در فروشگاه اینترنتی خود را به اشتراک گذاشته‌اید تمام نشود و در صورت اتمام اعلام کنید. همچنین در این روش حتماً باید به مدت‌زمان لازم برای دریافت کالا و ارسال آن‌ها توجه داشته باشید و این زمان را به مشتریان اعلام کنید.

تامین محصول فروشگاه اینترنتی

افیلیت مارکتینگ

احتمالاً تابه‌حال این اسم را نشنیده‌اید اما این روش یکی از رایج‌ترین روش‌های تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی است. در این روش با عقد قرارداد بین شرکت ارائه‌کنندۀ محصول فروشندۀ فروشگاه اینترنتی به ازای فروش محصولات در فروشگاه آنلاین کمیسیون پرداخت می‌شود. این کمیسیون گاهی بر اساس نرخ کلیک و گاهی بر اساس نرخ فروش مشخص می‌شود.


این روش یکی از بهترین‌های بازاریابی است که معمولاً شرکت‌ها به بازاریابانی که تعداد بیشتری از مشتریان را برای خرید تشویق می‌کنند کمیسیون بیشتری پرداخت می‌کنند و پاداش نیز برای آن‌ها در نظر می‌گیرند. در این روش مهم‌ترین کار لینک سازی بین خریدار و مشتری است.

با استفاده از روش افیلیت مارکتینگ برای تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی خود حتی می‌توانید در خواب هم درآمد داشته باشید.

مارکت پلیس

مارکت پِلِیس چیزی شبیه به بازارچه‌ها و نمایشگاه‌هایی است که در برخی زمان‌های خاص برای فروش و عرضۀ محصولات و خدمات برپا می‌شوند ولی به شکل آنلاین هستند. در این روش که می‌توان فروشگاه اینترنتی بدون محصول نیز به آن لقب داد، مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی برای فروش بیشتر و نشان دادن محصولاتشان در وب‌سایت‌های دیگر یا بازارچه‌ها ثبت‌نام می‌کنند و بخشی از سود فروش خود را به سایت مرجع پرداخت می‌کنند. وب سایتی مانند دیجی کالا که در آن گردهمایی فروشگاه‌های مختلف را مشاهده می‌کنید نمونۀ موفق یک مارکت پِلِیس است.


از مهم‌ترین مزایا این روش عدم نیاز به سرمایۀ اولیه و پرداخت هزینه‌های انبارداری است. اما مشکل اصلی نیز عدم دسترسی به بررسی کیفیت تمام محصولات است. اما مشکل اصلی‌تر این است که در این روش اکثر فروشندگان باید به برخی از ویژگی‌های فروشگاه آنلاین شما اعتماد کنند. یعنی فروشگاه آنلاین شما باید قابلیت دیده شدن داشته باشد تا بتواند اعتماد فروشندگان را جلب کند و در مقابل خریداران زیادی نیز به فروشگاه آنلاین شما جذب شوند.

دراپ شیپینگ

دراپ شیپینگ یکی از انواع روش‌های مدیریت فروشگاه اینترنتی بدون محصول است. در این روش از تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی شما باید فهرستی از محصولات و کالاهایی که مایل هستید آن‌ها را عرضه کنید در فروشگاه آنلاین خود ارائه کنید و بعد از درخواست مشتری آن‌ها را تأمین کرده و ارسال کنید. در این روش فروشگاه آنلاین شما نقش یک واسطه را خواهد داشت.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    از نکات مهمی که در این روش به‌عنوان یک عامل موفقیت می‌توان از آن یاد کرد محدود کردن دایرۀ محصولاتی است که باید عرضه شود. هرچه این دایره کوچک‌تر باشد امکان مدیریت محصولات و درنتیجه کفیت بیشتر مشاهده می‌شود.


    در روش دراپ شیپینگ نیازی به سرمایۀ اولیه نیست و شما بعد از خرید اولین مشتری می‌توانید محصول موردنظر او را خریداری و ارسال کنید. اما در این روش بازاریابی باید بسیار قدرتمند و حرفه‌ای باشد. اما مشکل اصلی در این روش عدم دسترسی به قیمت محصولات به‌صورت دائمی و امکان تغییر آن‌ها است. همچنین در این روش ممکن است با مشکلاتی مانند عدم موجودی و پائین آمدن کیفیت محصولات روبرو شوید.

    دراپ شیپینگ برای تامین کالای فروشگاه اینترنتی

    در بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی از طریق چند روش و به‌صورت ترکیبی انجام می‌شود که علاوه بر مزایای بسیار زیاد آن اما به مدیریت فوق‌العاده دقیقی نیاز دارد.

    جمع بندی

    • در این مطلب با ضرورت پرداختن به موضوع تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی و همچنین روش‌های تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی آشنا شدید.
    • علاوه بر یادگیری تکنیک‌های راه‌اندازی و مدیریت یک فروشگاه اینترنتی موضوع بسیار مهم تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی نیز باید موردبررسی قرار بگیرد.
    • داشتن استراتژی دقیق برای تهیه و ارائۀ محصول در یک فروشگاه اینترنتی به برنامه‌ریزی دقیق و از پیش تعیین‌شده نیاز دارد.
      روش‌های تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی به‌طورکلی شامل روش‌های مستقیم و غیرمستقیم یا واسطه‌ای است.
    • در روش‌های مستقیم باید حتماً به‌ضرورت داشتن منابع مالی و انسانی و انبارداری پرداخته‌شده و برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود.
    • در روش‌های واسطه‌ای باید به موضوع بررسی کیفیت و زمان موردنیاز برای ارسال محصولات توجه زیادی شود.
    • مارکت پِلِیس یک علاوه بر اینکه یک روش تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی است به‌عنوان یک کسب‌وکار مستقل نیز معرفی می‌شود و شما در این کسب‌وکار باید نقش مدیریت را به‌خوبی انجام دهید.
    • راز موفقیت در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی علاقه است. شما باید با عشق و علاقه تولید محتوا انجام دهید و از آن‌ها در فروشگاه آنلاین خود استفاده کنید تا مشتریان به شما جذب شوند.
    • برای اینکه فروشگاه آنلاین شما به یک بازارچه آنلاین تبدیل شود باید در فروش اینترنتی به جایگاه بسیار خوبی برسید.
    • در دیجیتال مارکتینگ و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی بازاریابی اهمیت زیادی دارد و توجه به روش‌های تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی یکی از مهم‌ترین عوامل است.

    منبع
    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.