رنک الکسا چیست و چه نقشی در موفقیت فروشگاه اینترنتی دارد؟

0

فضای گسترده اینترنتی به نحوی است که ارزیابی را برای کاربران مختلف دشوار کرده بود. اما در یک دهه اخیر شاهد روی کار آمدن گسترده ابزارهای تحلیل کننده‌ای مانند الکسا بوده‌ایم. رنک الکسا یکی از ابزارهای کاربردی برای بررسی پیشرفت فروشگاه‌های اینترنتی به حساب می‌آید. هرچند در ابتدا کار خود را با جمع‌آوری داده‌های مهم و فروش آن‌ها آغاز کرد. اگر می‌خواهید در با رنک الکسا و اهمیت آن برای فروشگاه‌های اینترنتی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنم این مطلب را به طور کامل مطالعه کنید.

رنک الکسا را بهتر بشناسیم! رتبه الکسا چه نقشی در عملکرد تجارت الکترونیک شما دارد؟

نگاهی به تاریخچه الکسا

در سال 1996 (Brewster Kahle) و (Bruce Gilliat) سایت الکسا را طراحی و عرضه کردند. این شرکت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های کارآفرینی در دنیا به حساب می‌آید. نام الکسا از اسم کتابخانه اسکندریه در مصر می‌آید، آن هم به خاطر عظمت مثال‌زدنی این کتابخانه در عهد باستان. الکسا برای گردآوری اطلاعات مربوط به ترافیک سایت‌های تجاری از نوار ابزارهای مختلف و افزونه‌های مرورگرها استفاده می‌کرد و آرشیو اینترنت (Wayback Machine) را بر مبنای سیستم تحلیل سایت الکسا شکل گرفت. امروز رنک الکسا به عنوان یکی از مهم‌ترین سرویس‌های رتبه‌بندی به حساب می‌آید. این تحلیل‌کننده ترافیک وبسایت‌ها بیشترین اعتبار و استناد در سطح جهان را دارد.

نحوه محاسبه رتبه الکسا

نحوه محاسبه رتبه الکسا چگونه است؟

تحلیل سایت الکسا تخمینی از حضور بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد روزانه سایت است. البته باید توجه داشته باشیم که آمار ارائه شده با توجه به تعداد صفحات بازدید شده سایت مورد نظر است. در واقع رتبۀ الکسا براساس ترکیب دو معیار حضور بازدیدکنندگان و تعداد صفحات بازدید شده است.

  • گوگل کروم، فایرفاکس و حتی اینترنت اکسپلورر در حدود 25000 افزونه دارند که داده‌های متنوعی را جمع‌آوری می‌کنند.
  • داده‌های گردآوری‌شده توسط الگوریتم الکسا بازبینی و اصلاح می‌شوند. این اصلاحیه بازدیدکنندگانی که به اشتباه از آمارگیری الکسا بازمانده‌اند نیز در محاسبه در نظر گرفته می‌شوند.
  • آنچه در محاسبات الکسا اهمیت دارد تعداد بازدیدکنندگان سایت است. بنابراین تعداد دفعات بازدید یک بازدیدکننده مورد شمارش قرار نمی‌گیرد.
  • هرچه عدد حاصل از ترکیب شاخص‌ها بیشتر باشد، رتبه و ترافیک بالاتری دارد. سایتی با الکسای 1 بیشترین ترافیک را دارد.

4 اثر مهم رنک الکسا بر فروشگاه اینترنتی

الکسا وب سایت‌ها را از شماره 1 تا ظاهر بی‌نهایت رتبه‌بندی می‌کند. در سال 2020 ، حدود 1.5 میلیارد وب سایت وجود داشت که با الگوریتم الکسا رتبه‌بندی شدند. بهترین نمونه گوگل است. درست است! گوگل از نظر تحلیل سایت الکسا رتبۀ 1 در جهان را دارد. این در حالی است که محدودۀ دقیقی برای تعیین رتبه خوب الکسا وجود ندارد. اما به طور کلی هرچه این عدد کمتر باشد، بهتر است. به نظر می رسد هر رتبه الکسا زیر 30،000 بسیار بالا تلقی می شود.

خود را با رقبای خود مقایسه کنید

شما می‌توانید رتبه خود در سایت الکسا را با برخی از نزدیکترین رقبای خود برای مرجع بهتر مقایسه کنید. همانطور که حدس زدید رنک الکسای شما اساساً روشی برای درک ارزش سایت شما در مقایسه با رقباست.

در واقع تحلیل سایت الکسا معیاری ارزشمند برای نشان دادن محبوبیت سایت فروشگاه اینترنتی شماست. به عنوان یک قاعده کلی، باید هدف خود را قرار دادن وب سایت خود در میان 50،000 سایت برتر رتبه بندی کنید.

افزایش ترافیک سایت و فروش بیشتر

همانطور که گفتیم رتبه‌بندی الکسا در تخمین میزان ترافیک و میزان مشارکت بازدیدکنندگان خلاصه می‌شود. تحلیل سایت الکسا کمک می‌کند شما از نقاط ضعف و قوت خود بیشتر آگاه باشید. با بررسی نتایج حاصل از الکسا می‌توانید سئوی سایت را افزایش دهید. مرور صفحات برتر رقبا و مشاهده میزان ایجاد ترافیک نیز می‌تواند شما را در جهت صحیح جهت بهبود هدایت کند.

انتخاب اسپانسرهای معروف

الکسا یکی از عواملی است که تبلیغ‌کنندگان و اسپانسرها برای تعیین پتانسیل بازاریابی وب‌سایت شما در نظر می گیرند. فروشگاه‌های اینترنتی با رتبه الکسا بالا، عموماً سودآورتر هستند و تبلیغ‌کنندگان بیشتری را جذب می‌کنند. همچنین به ارزیابی ارزش پولی کل وب سایت شما کمک می‌کند.

نقش رنک الکسا در ترافیک

با ارتقای رتبه الکسا در گوگل ترافیک سایت افزایش می‌یابد.

چگونه رتبه الکسا خود را بررسی کنیم؟

آیا علاقه دارید بدانید رتبه الکسای شما چند است؟ بسیار ساده است ابزار تجزیه و تحلیل رنک الکسا می‌توانید سایت الکسا را بررسی و اطلاعات شرکت خود را وارد کنید. اگر کاربر گوگل کروم هستید می‌توانید نوار ابزار الکسا را برای دسترسی آسان‌تر به مرورگر خود اضافه کنید. در عرض چند ثانیه نوار ابزار الکسا اطلاعات جالبی را در مورد سایت به شما نشان خواهد داد. این داده‌های تجزیه و تحلیل رتبه الکسا شامل موارد زیر است:

  • کلمات کلیدی برتر که برای آنها رتبه‌بندی می‌کنید.
  • سایت‌های مشابه براساس مخاطب همپوشانی دارند
  • فرصت‌های کلمه کلیدی برای افزایش ترافیک
  • معیارهای مقایسه برای تجزیه و تحلیل رقابتی
  • زمان روزانه در سایت

در حالی که تلاش برای پایین آمدن رتبۀ الکسا هدفی خوب است، شما نیازی به برنامه‌ریزی فشرده برای بهبود سریع آن ندارید. رتبه‌های الکسا با تاکتیک‎های بهتر (SEO) و محتوای جذاب‌تر در سایت شما افزایش می‌یابد.

آیا رتبه الکسا بر رتبه‌بندی SERP اثر دارد؟

  • تأثیر رتبه الکسا بر سئو قابل انکار نیست اما شما می‌توانید درک بهتری در مورد وب‌سایت خود داشته باشید.
  • این فرصت وجود دارد که از این داده‌ها برای بهبود رتبه‌بندی سئوی خود استفاده کنید.
  • شما می‌توانید اظلاعات واضحی از رتبه‌بندی ترافیک خود دریافت کنید

خدمات بیشتر سرویس الکسا

  • با ارتقای اکانت الکسا و اشتراک در برنامه‌های پولی آن می‌توانید به معیارهای بیشتر و تحقیقات رقبا دسترسی داشته باشید.
  • برنامه‌های پولی به شما امکان دسترسی به گزارش‌های کامل سایت خود و همچنین ابزارهای تحلیل و بررسی سئو را می‌دهد.
  • برنامه‌های الکسا از 79 دلار برای تجزیه و تحلیل اولیه ترافیک وب‌سایت شروع شده و برای کل بازاریابی تا 299 دلار افزایش می‌یابد.

چگونه رتبه الکسای خود را در 2021 ارتقا دهیم؟

در ادامه مواردی را ذکر می‌کنیم که باید برای ارتقای رتبه الکسا در سال 2021 روی آنها تمرکز کنید:

  1. بهینه‌سازی سایت

برای بهینه‌سازی بهتر سایت اولین قدم انتخاب و استفاده از کلمات کلیدی مناسب و محبوب است. در گام اول کلمات کلیدی مربوط به نوع کسب‌وکار و فعالیت خود را انتخاب کنید. کلمات کلیدی باید محبوب و پرطرفدار باشد یا توسط کاربران زیاد جستجو می‌شود. در این حالت بسیاری از کاربران با جستجوی کلمات کلیدی وارد سایت شما می‌شوند.

علاوه بر کلمات کلیدی، تصاویر پتانسیل بالایی برای بهینه‌سازی سایت دارند و شما می‌توانید با استفاده از تصاویر، سایت خود را بهینه کنید. البته هنگام استفاده از تصاویر حتماً از متن جایگزین برای تصاویر استفاده کنید و کلمه کلیدی مربوطه را در زیر آن وارد کنید. تصاویری که استفاده می‌کنید باید کوچک و مختصر باشند تا بتوان آنها را به راحتی و سریع‌تر بارگذاری کرد.

برای بهینه‌سازی سایت نیز می‌توان از لینک‌های پشتیبان یا پیوندهای خارجی استفاده کرد. استفاده از پیوندهای خارجی باعث افزایش ترافیک و بازدیدها می‌شود. اما بک‌لینک ها باید به صورت اصولی و حرفه‌ای ارسال شوند که تأثیر مثبتی خواهد داشت. انکر تکست (Anchor text) یا متنی که پیوند به آن پیوند داده شده است باید مرتبط با سایت و محتوایی باشد که به آن پیوند داده شده است. در غیر این صورت تأثیر خوبی نخواهد داشت. با استفاده از لینک‌های پشتیبان سایتی که به وب سایت شما پیوند دارد می‌تواند تأثیر خوبی بر رتبه شما داشته باشد.

هرچه محتوای شما برای خوانندگان آموزنده‌تر و ارزشمندتر باشد تمایل بیشتری برای تعامل با آن دارند. در نتیجه احتمال بیشتری برای به اشتراک‌گذاری محتواها و بازدید سایت شما وجود دارد. این رویه تعداد بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد را افزایش می‌دهد و به ارتقای الکسا صفحۀ شما کمک می‌کند.

نقش رنک الکسا در فعالیت فروشگاه اینترنتی
  1. به‌دست آوردن بک‌لینک‌های بیشتر

پیوندهای ورودی بیشتر که وب‌سایت شما به دست می‌آورد عامل افزایش اعتبار در موتورهای جستجو به حساب می‌آید. در نتیجه با رنک بالاتر در گوگل ظاهر می‌شود که خود فاکتور مهمی در افزایش ترافیک سایت به حساب می‌آید.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که همه پیوندهای ورودی یکسان رفتار نمی‌کنند. شما می‌خواهید سایت‌های با کیفیتی که به شما پیوند می‌دهند را مد نظر داشته باشید. نوع ایده‌آل بک‌لینک همان سایتی است که دامنه‌ای بالاتر از شما داشته باشد. اما مهم است که محتوای سایت شما و بک‌لینک‌ها ارتباط موضوعی داشته باشند.

هرچه تعداد پیوندهایی که به سایت شما اشاره می کنند بیشتر باشد ، دید کلی شما را بهبود می بخشد و همچنین می تواند باعث افزایش ترافیک شود.

  1. به‌دست آوردن رنک الکسا معتبر

اگر قصد بهبود رنک الکسای سایت خود را ​​دارید می‌توانید با 19 دلار در ماه عضویت در رنک الکسای معتبر را ​​خریداری کنید. عضویت شما در این سرویس به الکسا کمک می‌کند تا مستقیماً ترافیک سایت شما -از جمله صفحات (AMP)- را اندازه‌گیری کند.

  • شما ابتدا کد الکسا را ​​روی وب سایت خود نصب می‌کنید.
  • سپس به نرم‌افزار الکسا اجازه می‌دهید تا کل سایت شما را اسکن کند.
  • در نتیجه محتوای سایت و تعداد بازدیدها مستقیم تحلیل می‌شود و داده‌های دقیق می‌دهد. داده‌هایی که مورد تأیید الکساست و رتبۀ شما در گوگل تحت تأثیر آن‌ها می‌باشد.
  1. تبلیغات را فراموش نکنید

برای تبلیغ فروشگاه اینترنتی یا هر نوع کسب‌وکار خود می‌توانید از پیج فروشگاه اینستاگرام خود استفاده کنید. بنابراین اینستاگرام تجاری را برای کسب‌وکار خود نصب کنید. اما در نظر داشته باشید که می‌توانید از (UGC)ها برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و نه فقط اینستاگرام استفاده کنید. این موضع برای جلب اعتماد کاربران اهمیت بسیاری دارد.

برای ارتقاء بیشتر می توانید گزینه اشتراک‌گذاری را فعال کنید تا کاربران در صورت تمایل پست‌های شما را برای دوستان و سایر کاربران ارسال کنند. در این صورت محتوا، وب‌سایت و فروشگاه اینستاگرامی شما بیشتر دیده می‌شود.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    ایمیل مارکتینگ یکی از ارکان با سابقه و کاربردی در بازاریابی دیجیتال به حساب می‌آید. برای تبلیغات بیشتر می‌توانید به ایمیل‌های کاربرانی که برای عضویت در سایت دریافت کرده‌اید پیام های تبلیغاتی ارسال کنید. از کاربران بخواهید اعلان‌های سایت شما را فعال کنند تا از پست‌های جدید، رویدادهای آینده برای فروشگاه و هدیه‌ها و جوایز مطلع باشند.

    اکنون شما باید یک ایده واضح داشته باشید که چرا رتبه الکسا مهم است و چرا وب سایت شما به آن نیاز دارد. بنابراین، نوار ابزار را بارگیری کنید، رتبه خود را بیابید و آن را با افتخار در صفحه اصلی خود نمایش دهید.

    رنک الکسا با استفاده از تبلیغات، لینک‌های خارجی و سئوی مناسب افزایش می‌یابد.

    در پایان اگر صاحب فروشگاه آنلاین هستید، باید بدانید که فروشگاه ساز رایگان پادروشاپ با فراهم کردن خدمات مربوط به فروشگاه اینستاگرامی و خدمات ارسال باکیفیت بالا و مناسب می‌تواند به کسب‌وکارهای متفاوت کمک کند تا در کنار فروشگاه اینستاگرامی از یک پلتفرم دیگر برای کسب‌وکار خود استفاده کنند و میزان مشکلاتی که ممکن است با آن برخورد داشته باشند کاهش پیدا کند. استفاده از پادروشاپ مزایای بسیاری دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

    • امکان مدیریت و ارسال سفارش در یک اپ
    • دسترسی آسان مشتریان به فروشگاه شما با استفاده از یک لینک اختصاصی
    • داشتن درگاه پرداخت امن برای فروش اینترنتی
    • اعتماد بیشتر مشتریان به فروشگاه اینترنتی در مقایسه با فروشگاه اینستاگرامی
    • امکان ارسال پیامک به مشتریان
    • امکان ایجاد کد تخفیف برای مشتریان
    • قابلیت گرفتن نظر از مشتریان و به اشتراک گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی دیگر

    نتیجه‌گیری

    • رتبه الکسا نشان‌دهندۀ اعتبار، امنیت و میزان استناد به فروشگاه اینترنتی شما به حساب می‌آید
    • شما می‌توانید نوار ابزار الکسا (Alexa) را از وب‌سایت فروشگاه ا آنها بارگیری کنید. حتی می توانید نوار ابزار را سفارشی کرده و آن را بصورت بارگیری رایگان از وب سایت خود ارائه دهید.
    • این ابزار همچنین یک ابزار مقایسه‌ای به حساب می‌آید. زیرا شما می‌توانید وبسایت خود را با وبسایت رقبای خود مقایسه کنید. در واقع می‌توانید ببینید از نظر ترافیک و محبوبیت چقدر خوب عمل می‌کنید.
    • با افزایش ترافیک سایت خود می‌توانید به عنوان فروشگاه اینترنتی سودآور فعالیت کنید. در نتیجه اسپانسرهای قوی‌تری محصولات و خدمات شما را تبلیغ می‌کنند.
    • سرویس الکسا یکی از عواملی است که رتبه صفحه گوگل شما را تعیین می‌کند. سایت فروشگاه‌های اینترنتی دارای رتبه بالاتر به طور مرتب توسط ربات‌های (Google) نمایه می‌شوند که بهینه‌سازی موتورهای جستجو را آسان تر می‌کند.
    • رنک الکسا از نظر بسیاری از مدیران وب‌سایت و همچنین کاربران به عنوان معیار مهم در نظر گرفته می‌شود. این امر به‌خصوص در مورد وب‌سایت فروشگاه‌های اینترنتی صادق است.
    • غیرمعمول نیست که کاربران قبل از تصمیم‌گیری در مورد اینکه امنیت و اعتبار سایت شما به الکسا سر بزنند.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.