با بهترین شرکت‌های پستی دنیا آشنا شوید

0

از فدکس تا دی‌اچ‌ال، بهترین شرکت‌های پستی دنیا پیچ و خم‌های زیادی را طی کردند تا توانسته‌اند بازار بین‌المللی پست را در تسخیر خود درآورند. وقتی از پست صحبت می‌کنیم اولین چیزهایی که به ذهنمان می‌رسد پاکت نامه، پَت پستچی و صدای زینگ دوچرخه است؛ اما امروز خدمات پستی از ارسال مواد غذایی تا حمل حیوانات خانگی از قاره‌ای به قاره دیگر گسترده شده است.

در این مقاله ضمن معرفی بهترین شرکت‌های پستی دنیا، شرایط همکاری با شرکت‌های پست داخلی را هم بررسی می‌کنیم.

بهترین شرکت های پستی ایرانی

معرفی 15 شرکت پستی فعال در ایران و بررسی خدمات آنها

کمترین هزینه ارسال پستی

حساب و کتاب هزینه ارسال مرسولات پستی چگونه است؟

معرفی خدمات پست پیشتاز

معرفی پست پیشتاز و بررسی تفاوت‌های آن با سایر خدمات پستی

معرفی شرکت های پستی

 با بهترین شرکت‌های پستی دنیا آشنا شوید

DHL چیست؟

داستان DHL به عنوان یکی از بهترین شرکت‌های پستی در دنیا به بیش از ۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد. فرانتز فون تاکسیز، بنیان‌گذار سیستم پستی مدرن در دوران امپراتوری هابسبورگ در آلمان سیستم پستی راه‌اندازی کرد که به مرور زمان کل اروپا را پوشش داد. با گسترش تجارت و پیشرفت شبکه‌های پستی بین کشورهای منطقه اتحادی برای برقراری سیستم پست بین‌المللی برقرار شد. این اتحاد که از سوی آلمانی‌ها مطرح و اجرا شد بیش از پیش صنعت پست آلمان را در طول جنگ‌های جهانی تقویت کرد. اما چگونه DHL متولد شد؟

در ۱۹۶۹ آمریکا بود که سه کارآفرین جوان (دالسی، هیلبلام و لین: دی، اچ، ال) شرکت DHL را با هدف بهینه‌سازی حمل و نقل دریایی و استفاده از هواپیما برای ارسال مرسوله تاسیس کردند. خیلی زود ایده آن‌ها در سراسر آمریکا و بعد جهان عملی شد اما با مرگ یکی از اعضا و تغییراتی که در این شرکت ایجاد شد و قدرت پستی و سابقه طولانی آلمان در این زمینه، این کشور سهام DHL را خرید و آن را از آن خود کرد.

این شرکت با تجربه تاریخی آلمانی‎ها در پست، همواره برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید گشوده بوده و هنوز هم از توسعه فعالیت‌های خود نهراسیده است. همین موجب شده که امروز لقب برترین سیستم حمل و نقل را داشته باشد. دی‌اچ‌ال ۱۸۰ کشور را تحت پوشش خود قرار داده است و تا سال ۱۳۹۷ با ایران نیز همکاری داشته است.

از FedEx چه می‌دانیم؟

یکی دیگر از بهترین شرکت‌های پستی در دنیا یعنی فدکس در سال ۱۹۷۱ تاسیس شد و امروز بیشترین ناوگان هوایی را در میان شرکت‌های پستی به خود اختصاص داده است. جالب است بدانید که فدکس کار خود را با جابه‌جایی شبانه مرسولات شروع کرد و از ابداعات آن استفاده از سیستم‌هایی برای ردیابی بسته‌ها بود. امروز فدکس به عنوان یک هلدینگ بزرگ، تی‌ان‌تی اکسپرس و چند شرکت پستی دیگر را تحت پوشش خود قرار داده است و همواره به خلاقیت و نوآوری مشهور بوده است. FedEx بیش از ۲۲۰ هزار نیروی انسانی در سراسر دنیا دارد.

پست فدکس

چگونه UPS بازار را در دست گرفت؟

یو‌پی‌اس که مخفف United Parcel Service است؛ در سال ۱۹۰۷ آمریکا توسط پسری ۱۹ ساله با نام جیمز کسی تاسیس شد. یکی از ویژگی‌های بارز یوپی‌اس که آن را به یکی از بهترین شرکت‌های پستی دنیا تبدیل کرده، تاکید بر مدیریت و مالکیت کارمندان است، طوری که رانندگان و کلیه کارمندان آن نیز خود را سهام‌داران آتی شرکت می‌دانند.

ابتدا برخورد خوب پرنسل UPS با مردم و شیوه مدیریت آن موجب محبوبیت بیشتر آن در بین شهروندان شده بود. اما به مرور با تغییر مدیریت و شیوه‌های مدیریتی، اختلافات بین کارمندان و مدیران رخ نمایاندند. این مشکلات در کنار روی کار آمدن فدکس این شرکت را با چالش‌های مالی فراوانی مواجه کرد.

یو‌پی‌اس مدیران بسیاری به خود دید تا اینکه با مدیریت جدید در دهه ۹۰، اضافه کردن سرویس‌های به‌ روز، فناوری‌های نوین و بهره‌گیری از روش‌های بازاریابی پیشرفته، این شرکت توانست در عرصه بین‌المللی درخشش بیشتری داشته باشد و به غول‌های صنعت پست بپیوندد و به عنوان یکی از بهترین شرکت‌های پستی در دنیا شناخته شود.

از بهترین شرکت‌های پستی چه می‌آموزیم؟

شرکت‌های مورد بررسی به عنوان بهترین شرکت‌های پستی جهان و بسیاری از بزرگان دیگر این صنعت همگی گروه‌های کوچک بلندپروازی بودند که برای رسیدن به اهداف خود گام‌های بلندی را برداشته‌اند. جلب اعتماد مشتری، سرعت و هزینه مناسب تنها نقطه شروع بوده است.

یکی از استراتژی‌های این شرکت‌ها آشنایی با بازار هدف و نیازهای روز مخاطبان است. مهم است فعالین عرصه پست بدانند که چه امکاناتی در سیستم‌های حمل و نقل فعلی نیست و برای پر کردن خلاءهای موجود بکوشند.

حتما بخوانید:‌ دنیای لجستیک و تغییرات اساسی آن با تکنولوژی

یکی از عواملی که توانست یوپی‌اس را از شکست نجات دهد، به‌روز شدن این شرکت با فناوری‌های نوین بود. تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و شرکت‌های پستی به علت ارتباط نزدیکی که با حمل و نقل و زیرساخت‌های ارتباطی دارند، نه تنها باید با تکنولوژی همگام باشند، بلکه باید از آن جلو نیز بزنند.

یکی دیگر از استراتژی‌های شرکت‌های بزرگ همچون فدکس نیز همکاری در عرصه بین‌المللی و با سایر شرکت‌های پستی است که بدون شک تاثیر زیادی در انتخاب این شرکت، به عنوان یکی از بهترین شرکت‌های پستی داشته است. در جهان امروز، شرکت‌ها درهای خود را به روی جهانیان باز کرده‌اند و در عرصه مرسولات پستی نیز حفظ ارتباطات حرف اول را می‌زند و آن‌ها را تبدیل به یکی از بهترین شرکت‌های پستی می‌کند. چراکه پست یعنی حمل و نقل، حمل و نقل یعنی ارتباطات.

بهترین شرکت های پستی

آشنایی با بهترین شرکت‌های پستی در ایران

در ایران در کنار شرکت ملی پست که تنها شبکه دولتی پستی است، شرکت های پست خصوصی فراوانی مشغول به کار هستند که هرکدام با خدمات ویژه‌ای که ارائه می‌کنند به نحوی بازار را در دست گرفته‌اند. برخی شرکت‌های پستی خدمات درون‌شهری، برخی خدمات بین‌ شهری و برخی نیز خدمات بین‌المللی به مشتریان خود ارائه می‌کنند. مسلما هرچه طیف این خدمات بیشتر باشد، بر اعتبار شرکت پستی نیز افزوده خواهد شد.

در ادامه اسامی ۱۵ شرکت پستی فعال در ایران را ارائه کرده و اطلاعات لازم درباره شرکت های ارائه دهنده ی خدمات پستی فراهم شده است.

۱
آرامکس
حمل و نقل هوایی، واردات و صادرات کالاها و ترخیص کالا
۲
راه آسمان آبی
سفارش آنلاین، پست سریع بین المللی (اکسپرس)، اضافه بار مسافری (فریت)، خدمات ترخیص گمرکی، لجستیک تجارت الکترونیک
۳
سیطره آسمان آبی
حمل هوایی کالای وارداتی، حمل هوایی کالای صادراتی، حمل بار داخلی، حمل بار خارجی، سرویس پیامک، بسته‌بندی تخصصی کالا، بلیط مسافرت هوایی داخلی، بلیط مسافرت هوایی خارجی، بیمه نامه معتبر
۴
ماهکس
اکسپرس داخلی، حمل محمولات ویژه، خدمات پس‌کرایه، بسته‌بندی، خدمات بیمه، مرکز پشتیبانی، خدمات سفارشی، اکسپرس خارجی
۵
همارسان
حمل و نقل هوایی، زمینی، دریایی، داخلی، بین المللی، بسته بندی، گمرکی، بیمه، انبارداری
۶
کاراپست
حمل و نقل هوایی، ارسال به سراسر نقاط کشور و جهان، پست بین‌المللی، بار سنگین، پست سریع داخلی، حمل و نقل مرکب
۷
تیپاکس
ارسال زمینی، هوایی و بین المللی، بسته‌بندی و پرداخت در محل
۸
کالارسانان چاپار
حمل و نقل داخلی و بین‌المللی
۹
گیتی رسان کالا
پست سریع هوایی کالا (واردات و صادرات) به تمامی نقاط دنیا، انجام سرویس‌های حمل مستقیم اکسپرس و کارگو، حمل داخلی کالا در ایران و سایر کشورها، ترخیص حرفه‌ای انواع کالا در کمترین زمان، بسته بندی حرفه‌ای و تخصصی انواع کالا، مذاکره خرید و خدمات بازرسی نمودن کالا
۱۰
تی ان تی
سرویس اکسپرس، ویژه، پس کرایه
۱۱
شرکت خدمات سریع تهران آسمان
انجام کلیه تشریفات گمرکی صادرات و واردات در کلیه گمرک های کشور و اخذ مجوزهای لازم، سرویس حمل و نقل بصورت درب به درب / فرودگاه به فرودگاه / درب به فرودگاه، ارائه سرویس تخصصی حمل کالاهای فاسد شدنی، کلاس‌های نه گانه کالاهای خطرناک و حیوان زنده، سرویس حمل دریایی، ترانزیت کالا، ارائه خدمات چارتر هواپیمای باری
۱۲
تی پی جی
ارسال محموله، رهگیری مرسوله، تعرفه ها، واردات، صادرات، ترخیص، پس کرایه، حمل و نقل اکسپرس، حمل و نقل اکونومی، اسناد مناقصه، فروشگاه های اینستاگرامی و اینترنتی، خرید اینترنتی
۱۳
سپیدبال امید
حمل داخلی، حمل بین‌المللی، تحویل خریدهای اینترنتی، خدمات آنلاین
۱۴
دی تی اس
جمع آوری، حمل هوایی، حمل کم هزینه، حمل ویژه، حمل بار سنگین، بیمه کالا، انبارداری، توزیع
۱۵
ندکس
 ارسال سفارشات از تهران به سایر استان‌ها، نگهداری از سفارشات، پیگیری سفارشات، ارائه دفتر کار مجازی به فروشندگان، تضمین سلامت سفارشات، امکان جمع‌آوری سفارشات از درب کارخانه یا فروشگاه، امکان ارسال سفارشات به درب منزل مشتریان، امکان دریافت وجه از مشتریان درب منزل، امکان مرجوع کردن سفارشات

بهترین شرکت‌های پستی سریع داخلی، چه خدماتی می دهند؟

بررسی بهترین شرکت‌های پستی اکسپرس بین الملل در ایران نشان می‌دهد که هرچقدر تعداد خدمات بیشتر باشد، شرکت پست موفق‌تر است، این خدمات شامل موارد زیر است:

  • ارائه خدمات گمرکی
  • صادرات و واردات
  • ترخیص کالا
  • انبارداری

بیمه مرسولات پستی

شرکت پست سریع بین‌‎المللی PDE، دی‌اچ‌ال و شرکت سریع فرادریاها در لیست بهترین شرکت‌های پستی اکسپرس قرار دارند. این شرکت‌ها انواع مرسولات پستی و طیف گسترده‌ای از خدمات همچون بیمه مرسولات، سرعت در ارسال، هزینه مناسب و حفظ سلامت کالا را پوشش داده و همچنین انواع پست به خارج از کشور را به مشتریان خود ارائه می‌کنند. خدمات این شرکت‌ها در جدول زیر ارائه شده است:

نام شرکت
خدمات
دی اچ ال
شرکت خدمات لجستیک و زیر مجموعه شرکت دویچه پست، خدمات پستی و حمل بار هوایی
پی دی ئی
پست سریع داخلی، پست سریع بین‌المللی، خدمات ویژه برای فروشگاه‌های اینترنتی، واردات، صادرات، ترخیص گمرکی، خرید و ارسال اسناد مناقصه
سریع فرادریاها (او سی اس)
حمل، ترخیص و تحویل بارهای ورودی، ارسال بارهای خروجی، حمل بارهای داخلی، ارسال هوایی بین‌المللی، لوازم شخصی، حمل، ترخیص و تحویل مواد غذایی، بسته‌بندی، حمل سریع اسناد، مدارک و نمونه‌های تجاری و غیرتجاری

شرکت های پستی برای فروشگاه های آنلاین، رستوران‌ها، ادارات و اشخاص خدمات متنوع و گوناگونی دارند و همچنین در وبسایت خود امکان محاسبه قیمت مرسوله را هم فراهم نموده‌اند. با این کار بار تماس گرفتن و دریافت تعرفه از دوش مشتری برداشته می‌شود.

در کنار شرکت ملی پست ایران، امروزه شرکت های پست خصوصی توانسته‌اند بازار خوبی برای خود بدست بیاورند. شرایط همکاری با شرکت های پست برای اشخاص حقیقی و حقوقی ساده بوده و نیازی به طی مراحل اداری پیچیده نیست.

بیمه مرسولات پستی

تفاوت پست های عادی، سفارشی و پیشتاز

وقتی قصد ارسال یک مرسوله را داریم، با سوال‌ها متعددی مواجه می‌شویم، بین شرکت‌های پستی بسیار انتخاب کردن دشوار می‌شود و نمی‌دانیم به سراغ کدام شرکت برویم. هنگام انتخاب یک شرکت برای دریافت خدمات پستی باید در نظر داشته باشیم که چه نوع خدماتی مد نظر ما است.

برای برخی سرعت ارسال مهم است و برخی هم اولویت را به هزینه ارسال می‌دهند. همچنین اگر مرسوله ما حساس و مهم باشد، نحوه حمل نیز برایمان در اولویت قرار می‌گیرد. در جدول زیر انواع سرویس های پستی در ایران ارائه شده است:

انواع روش های پست در ایران+ هزینه ی هر کدام
پست عادی
مناسب برای ارسال نامه و مطبوعات: کمترین هزینه
پست پیشتاز
ارسال کالا و نامه در کمتر از ۴۸ ساعت: قیمت پست پیشتاز نسبت به سایرین کمی بیشتر است.
پست سفارشی
زمان ارسال بیشتر و هزینه کمتر از پیشتاز
پست دو قبضه
امکان دریافت قبض دوم برای اطمینان از ارسال کالا
پست اکسپرس
پرداخت هزینه‌ای جداگانه موجب می‌شود ارسال مرسوله فرد در اولویت قرار گیرد و سرعت آن بیشتر شود

پست ویژه چیست؟

اگر عجله دارید و باید مرسوله شما در زودترین زمان ممکن ارسال شود، از پست ویژه استفاده کنید.

برنده چه کسی است؟

در بازار پر از رقابت امروز شرکت‌های پستی نیز به عرصه نبرد آمده و هرکدام برای ارائه خدمات بهتر با یکدیگر رقابت می‌کنند، اما چه می‌شود که نام برخی از شرکت‎ها بیش از سایرین به گوش می‌رسد و آن‌ها را تبدیل به یکی از بهترین شرکت‌های پستی می‌کند؟

امانت‌داری: مشتری به شما اعتماد کرده است و کالای ارزشمند خود را به دست شما سپرده. او انتظار دارد شما امانت‌دار خوبی باشید و کالای او را در صحت و سلامت به مقصد برسانید.

سرعت در ارسال: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین شرکت‌های پستی در دنیا سرعت در ارسال است. ما در یک دنیای سریع زندگی می‌کنیم، هرکس نتواند با شتاب موجود خود را همگام کند، از غافله عقب می‌ماند. مشتریان شرکت‌های پستی نیز به دنبال ارسال و دریافت سریع کالاها هستند.

هزینه مناسب: تعرفه‌های مرسولات پستی معمولا ثابت هستند و تنها کمی با همدیگر فرق دارند. اگر شرکتی هزینه بیشتری از مشتری طلب می‌کند، باید چیزهای بیشتری هم برای ارائه داشته باشد.

مشتری‌مداری: برخورد خوب امروزه یک امتیاز است. همه با شعار «همیشه حق با مشتری است» آشنا هستند. مشتری انتظار دارد که شرکت پستی که به آن اعتماد کرده است، با روی خوش پذیرای او باشد.

امکان پیگیری مرسوله: بسیاری از مشتریان در جستجو اپلیکیشن، وبسایت یا راهی هستند که بتوانند پیگیری مرسوله ارسال شده خود را انجام دهند. این امکان اعتماد مشتری را جلب کرده و او را به مشتری وفادار شما تبدیل می‌کند.

امکانات بیشتر، مشتریان متنوع‌تر: از شرکت‌هایی که قصد جابه‌جایی مرسوله دارند، تا اشخاص، فروشگاه‌ها و رستوران‌ها، شرکت پستی که امکانات بیشتری بدهد، مشتریان متنوع‌تری را پوشش داده و برنده نهایی بازی خواهد بود. شرکت‌های پستی که خدمات بیشتری نسبت به دیگر همکاران خود ارائه می‌کنند، همچون تبلیغات شرکت‌ها و فروشگاه‌ها یا برخورداری از فروشگاه‌های اینترنتی، امکان موفقیت بیشتری در بازار کسب و کار پستی خواهند داشت و تبدیل به یکی از بهترین شرکت‌های پستی می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.