انواع پست پیشتاز چیست و تفاوت آن با پست عادی و سفارشی کجاست؟

0

کلمه پست برای ما همیشه یادآور نامه‌ها و بسته‌هایی است که بی‌صبرانه منتظرشان بوده‌ایم. روزگاری پستچیان با لباس‌های مخصوص وظیفه جابه‌جایی نامه‌ و بسته را داشتند، اما در دنیای پرشتاب، پیچیده و هوشمند امروز، با افزایش خدمات همه بخش‌های اقتصادی، شاهد بهبود و ارتقای کیفیت خدمات پستی نیز هستیم.

شرکت ملی پست ایران تا سال‌ها کلیه خدمات پستی کشور را بر عهده داشت اما به مرور با ورود شرکت های پست خصوصی به عرصه جابه‌جایی مرسولات، بر پیچیدگی خدمات نیز افزوده شد.

اکنون انواع مرسولات پستی از پاکت نامه تا مواد خوراکی توسط شرکت‌های پستی جابه‌جا می‌شوند و این تنها بخش کوچکی از خدمات شرکت‌ های پستی است. در این مطلب ضمن معرفی پست پیشتاز و بررسی تفاوت‌های آن با دیگر انواع خدمات پستی، کارهایی را که شرکت‌های پستی برای ما انجام می‌دهند با هم مرور می‌کنیم.

معرفی پست پیشتاز

پست پیشتاز؛ یکی از خدمات شرکت ملی پست ایران

شرکت ملی پست ایران

پست از دیرباز با ایرانیان بوده است. از دوران هخامنشیان که چاپارها پیام‌ها را می‌رساندند، تا زمان قاجار و تاسیس شرکت پست، می‌توان گفت پست پدیده تازه‎ای برای ایرانی‌ها نیست. شرکت ملی پست ایران پس از انقلاب اسلامی به عنوان یک شرکت مستقل دولتی در سال 1367 شروع به کار کرد. با تاسیس شرکت ملی پست ساختار سنتی پست دگرگون شد و شبکه پستی یکپارچه و مکانیزه شد.

آغاز فعالیت شرکت پست با ارائه خدمات پست عادی، پست پیشتاز و… بود و به مرور به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی شاهد بهبود خدمات پستی بودیم و این شرکت با همکاری سایر نهادهای دولتی به طرح‌های کلان ملی راه پیدا کرد.

توزیع کارت سوخت، تعویض پلاک‌های خودرویی و سرشماری عمومی نفوس و مسکن، تنها بخشی از خدمات شرکت ملی پست ایران است. با توسعه فناوری‌های نوین ارتباطی، شرکت ملی‌ پست به دورافتاده‌ترین نقاط کشور نیز راه پیدا کرد و امکان بهره‌مندی همه مردم ایران از پست را فراهم نموده است.

اهداف و وظایف شرکت ملی پست

از جمله مواردی که در اهداف و وظایف شرکت ملی پست آمده است، بررسی و مطالعه نیازهای پستی جامعه و برطرف کردن آن است. همچنین این شرکت وظیفه دارد تا انجام و نظارت بر کلیه خدمات پستی از قبیل پذیرش، جابه‌جایی و توزیع امانات پستی، قبوض و… را در سراسر کشور را عهده‌دار گردد.

این مرکز واحدهای پستی را در سراسر کشور تاسیس و تجهیز کرده و در گسترش آن می‌کوشد. تهیه طرح و انتشار تمبر و اوراق بهادار نیز بر عهده شرکت ملی پست است.

توزیع انواع روزنامه و نشریات از دیگر کارهایی است که شرکت پست متقبل شده است. شرکت ملی پست ایران نماینده این کشور در عرصه بین‌المللی است و در راستای حفظ رابطه با اتحادیه‌های جهانی و منطقه‌ای پست می‌کوشد.

شرکت ملی پست با حضور در مجامع و اتحادیه‌ها در سطح بین‌المللی به بهینه‌سازی خدمات خود می‌پردازد. مطابق با اصل 44 قانون اساسی فرآیند خصوصی‌سازی شرکت ملی پست از سال 1387 شروع شده است.


بیشتر بخوانید: چطور با کمترین هزینه پستی سفارش مشتری را ارسال کنیم؟

خدمات شرکت ملی پست ایران

  1. ارائه انواع خدمات پستی: شرکت ملی پست ایران کلیه خدمات پست عادی، پیشتاز، پست بار، سفارشی ویژه و مستقیم را عهده‌دار است.
  2. ارسال اسناد و مدارک و کارت پستال: ارسال انواع کارت پستال از طریق صندوق‌های پستی و به صورت آنلاین ممکن است.
  3. صدور گواهی کد پستی ده رقمی: در راستای اعلام درستی نشانی و ارتباط کدپستی با نشانی گواهی کد پستی ده رقمی صادر و ارائه می‌گردد. هرگونه استعلام کدپستی نیز توسط این شرکت پاسخ داده می‌شود.
  4. ارائه خدمات پستی تجارت الکترونیک: شرکت ملی پست کلیه خدمات مربوط به تجارت الکترونیک و فروشگاه‌های آنلاین را بر عهده دارد.
  5. پست یافته: یکی از خدمات ارزنده پست، تحویل دادن اسناد و مدارک مفقود شده به صاحبان آن‌ها است.
  6. پست جواب قبول: از دیگر ویژگی‌های شرکت ملی پست ایران ارائه خدمات به پژوهشگران، موسسات تحقیقات و ارائه دهندگان کالا و خدمات است تا نظرات، نگرش‌ها، نیازها و علایق مخاطبان را در قالب فرم‌های نظرسنجی گردآوری کنند.

پلتفرم هوشمند پادروشاپ به کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و بزرگ کمک می‌کند تا بتوانند به راحتی سفارش مشتریان خود را ارسال کنند و برآورد دقیقی از هزینه مرسوله پستی داشته باشند تا کمترین هزینه پستی را متحمل شوند.

با ثبت فروشگاه آنلاین خود در پادروشاپ به لیستی از شرکت‌های پستی دسترسی دارید و می‌توانید هزینه ارسال از طریق هر کدام از آنها را ببینید. در پادروشاپ شما می‌توانید سفارش مشتریان خود را به صورت تکی یا انبوه ارسال کنید. در ضمن برای ارسال بسته‌ها نیازی به مراجعه حضوری به شرکت‌های پستی را ندارید و بسته‌های شما توسط مامور پادروشاپ از محل موردنظر شما جمع‌آوری می‌شود.

اگر در اینستاگرام صاحب فروشگاه هستید و برای مدیریت سفارشات و افزایش فروش به دنبال روشی کارآمد می‌گردید، در پادروشاپ ثبت نام کنید.

پست پیشتاز چیست و تفاوت پست عادی، سفارشی و پیشتاز در چه چیزی است؟

پست پیشتاز

زمانی که سرعت در تحویل مرسوله پستی حرف اول را می‌زند، فرستنده به سراغ پست پیشتاز می‌رود. در این شیوه مرسوله در بازه زمانی یک روزه در موارد درون شهری و استانی و 2 الی 5 روزه در خصوص مراکز استان‌ها و سایر شهرستان‌ها ارسال می‌شود. مشتری باید جنس خود را تا پیش از ساعت 11 صبح به باجه پستی تحویل دهد. هزینه ارسال درون شهری از طریق پست پیشتاز 9500 تومان است. همچنین برای ارسال کالاهایی که بالای 5 کیلوگرم وزن دارند، لازم است از پست پیشتاز استفاده شود. برای رهگیری پست پیشتاز می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

رهگیری پست پیشتاز

پست پیشتاز

پست سفارشی

در صورتی که فرستنده هنگام تحویل مرسوله به پست قصد دریافت قبض رسید را داشته باشد و بخواهد هنگام تحویل کالا به گیرنده از او امضا گرفته شود، می‌تواند از پست سفارشی استفاده کند. هزینه ارسال درون شهری با این شیوه 6100 تومان است.


بیشتر بخوانید: معرفی 15 شرکت پستی فعال در ایران و بررسی خدمات آنها

پست ویژه

در این روش محل تحویل کالا را مشتری تعیین می‌کند و عملیات دریافت و ارسال کالا در بازه زمانی مشخص انجام می‌گیرد. در جابه‌جایی درون شهری ارسال 3 ساعت و در موارد بین شهری 10 تا 12 روز بعد از قبول مرسوله زمان می‌برد. هزینه پست ویژه 18700 تومان است.

پست تلفنی 193

در این شیوه مشتری با شماره‌گیری عدد 193 آدرس مورد نظر را به متصدیان پستی داده و آن‌ها مرسولات را به هر شیوه‌ای که مشتری مد نظر داشته باشد (عادی، پیشتاز، سفارشی و…) جابه‌جا می‌کنند. این خدمات برای روزهای عادی و نه روزهای تعطیل است و از ساعت 8 صبح تا 8 شب در دسترس است.

پست تلفنی

پست عادی

ساده‌ترین شیوه ارسال مرسولات پستی از طریق پست عادی است. در شیوه قبول، آماده‌سازی و توزیع مرسولات به ساده‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود و امکان پیگیری مرسولات نیز برای فرد ممکن نیست. تنها نامه و مطبوع به این شیوه ارسال می‌شوند و همچنین نه از گیرنده امضا گرفته می‌شود و نه رسیدی به فرستنده ارائه می‌گردد.

ورود بازیگران خصوصی به عرصه پست

در مرداد ماه 1395 بود که اساسنامه جدید شرکت ملی پست به تصویب رسید. در بند 27 این قانون فضا برای بخش خصوصی فراهم شد. در نهایت با فراخوان مزایده‌ای که در سال 1396 سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات برای اعطای پروانه اپراتورهای پست خصوصی داد، دو شرکت «ترن پارت تیپاکس» و «پست پیشگامان بادپا» وارد بازار پست ایران شدند.

امروز با تعدد شرکت‌های پست خصوصی بر خدمات پستی آن‌ها نیز افزوده شده است. جدول زیر برخی از این شرکت‌ها را معرفی کرده است:

نام شرکت
خدمات
شرکت تهران آسمان
انجام کلیه تشریفات گمرکی صادرات و واردات در کلیه گمرک‌های کشور و اخذ مجوزهای لازم، سرویس حمل و نقل بصورت درب به درب/ فرودگاه به فرودگاه / درب به فرودگاه، ارائه سرویس تخصصی حمل کالاهای فاسد شدنی، سرویس حمل دریایی به صورت گروپاژ، کاتنینر، یخچالی و فله، ترانزیت کالا از بندرعباس و بندر بوشهر به کلیه گمرکات کشور، حمل کالاهای نمایشگاهی، ارائه خدمات چارتر هواپیمای باری
گیتی رسان کالا
پست سریع هوایی کالا (واردات و صادرات) به تمامی نقاط دنیا، انجام سرویس‌های حمل مستقیم اکسپرس و کارگو، حمل داخلی کالا در ایران و سایر کشورها، ترخیص حرفه‌ای انواع کالا در کمترین زمان، بسته‌بندی حرفه‌ای و تخصصی انواع کالا، مذاکره خرید و خدمات بازرسی نمودن کالا
آسمان بار آبی
حمل هوایی کالای وارداتی، حمل هوایی کالای صادراتی، حمل بار داخلی، حمل بار خارجی، سرویس پیامک، بسته‌بندی تخصصی کالا، بلیط مسافرت هوایی داخلی، بلیط مسافرت هوایی خارجی، بیمه نامه معتبر
اکسپرس داخلی، حمل محمولات ويژه، خدمات پس‌کرایه، بسته‌بندی، خدمات بیمه، مرکز پشتیبانی، خدمات سفارشی، اکسپرس خارجی
ندکس
ارسال سفارشات از تهران به سایر استان‌ها، نگهداری از سفارشات، پیگیری سفارشات، ارائه دفتر کار مجازی به فروشندگان، تضمین سلامت سفارشات، امکان جمع‌آوری سفارشات از درب کارخانه یا فروشگاه، امکان ارسال سفارشات به درب منزل مشتریان، امکان دریافت وجه از مشتریان درب منزل، امکان مرجوع کردن سفارشات
شرکت پست سریع بین‌المللی PDE
شرکت پست سریع بین المللی PDE با فرستادن بسته‌های پستی به کلیه نقاط دنیا و ارائه خدمات پست سریع به مشتریان خدمات ارائه می‌کند. همچنین شرکت پست بین‌المللی PDE ارسال مرسولات را (اعم از مدارک و بسته‎های پستی) به درب محل گیرنده به تمام نقاط دنیا، تضمین می‌کند. شرکت پست بین المللی PDE با بهره‌مندی از سیستم رهگیری بسته‌های پستی به صورت اینترنتی این امکان را به وجود آورده است تا در هر لحظه مسیر حرکت بسته پیگیری شود.
یارباکس (چابک گسترمبین)
حمل و نقل بین شهری و درون شهری برای اشخاص، مغازه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌ها. تفاوت این شرکت سرویس‌های خاص با توجه به نیاز مشتریان است. بسته‌بندی کالا یکی از ارکان عمده حمل و نقل کالا است. مشتریان می‌توانند درخواست ارسال بار خود را ثبت کرده و پس از تایید و تحویل به مامور، به صورت آنلاین وضعیت کالای خود را پیگیری نمایند. حمل و نقل کالاها در چهار سایز (کوچک، متوسط، بزرگ، خیلی بزرگ) صورت می‌گیرد.
پیشرو پست یا پی‌پی‌تی
پیشروپست کلیه مرسولات انبوه فروشگاه‌های اینترنتی مختلف، شرکت‌ها، سازمان‎ها، آزمایشگاه‌ها را در همان روز با سرویس دریافت و توزیع در همان روز انجام داده و به دست مشتریان می‌رساند. در پیشروپست هزینه ارسال از هر نقطه شهر به هرنقطه شهر با قیمت ثابت انجام می‌شود. فروشگاه‌های اینترنتی آنلاین در حال حاضر با استفاده از وب سرویس به پنل پیشرو پست متصل هستند و در این حالت نیازی به ثبت سفارشات و یا الصاق لیبل پست روی مرسولات نبوده و فروشگاه‌ها با سریع ترین روش مرسولات خود را با لیبل اختصاصی خود ارسال و بصورت آنلاین از سیستم خود مرسولات را رهگیری می‌کنند. سرویس پرداخت در محل (COD) برای راحتی بیشتر مشتریانی که تمایل به پرداخت نقدی و حضوری هزینه سفارش کالای خود را در محل دارند، ارائه شده است. پیشروپست پس از دریافت وجوه نقدی از خریداران در محل، نسبت به تسویه حساب آن با فروشندگان کالا بصورت سريع اقدام می‌کند، شرايط تسويه حساب در پیشروپست متناسب با ميزان مرسولات آنها قابل تغيير و مذاكره است.
راش پیک
نحوه توزیع سفارشات در راش پیک به این صورت است که هر روز محصول را دریافت می‌کند و در بازه زمانی 5 ساعته (بین ساعت 3 تا 8 عصر) بسته را ارسال می‌کند. هزینه ارسال کالا در تمام نقاط تهران مبلغ 11 هزار تومان است. یکی از معایب راش پیک محدودیت در تعداد ارسال است، به این صورت که اگر تعداد بسته‌های مشتری بین 5 تا 10 عدد باشد مبلغ 10 هزار تومان به عنوان هزینه جمع‌آوری دریافت می‌شود. در نتیجه راش پیک برای فروشگاه‌های اینترنتی یا اشخاصی که حداقل 10 محصول برای ارسال دارند بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

چه چیزی خدمات شرکت های پستی را از همدیگر متمایز می‌کند؟

عوامل مختلفی موجب تمایز شرکت‌های پستی از همدیگر می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:

  • خدمات درون شهری، برون شهری، بین‌المللی

هرچقدر یک شرکت پستی کوچک‌تر باشد، پوشش‌دهی آن نیز کوچکتر است. شرکت‌هایی که اغلب تنها پیک موتوری دارند و مرسولات کوچک را جابه‌جا می‌کنند، درون شهر یا استان را پوشش می‌دهند، اما شرکت‌های بزرگتر خدمات برون شهری و بین‌المللی نیز به مشتریان خود عرضه می‌کنند. در این صورت این شرکت‌ها حمل هوایی، باربری و دریایی را نیز متقبل می‌شوند. یک شرکت پستی قدرتمند لازم است کلیه نقاط ایران را تحت پوشش خود قرار دهد. بسیاری از نقاط دور افتاده و مناطق محروم کشور، هنوز از خدمات پستی یکپارچه بهره‌مند نیستند.

سرعت ارسال بسته
  • سرعت در ارائه خدمات

در دنیای امروز سرعت حرف اول را می‌زند. شرکتی که بتواند در کمترین زمان مرسوله مورد نظر مشتری را به مقصد برساند، برنده بازی پستی است.

  • حفظ سلامت محصول

حفظ سلامت محصول از طریق بیمه کردن آن صورت می‌گیرد. برخی شرکت‌های پستی از بیمه پست جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند، برخی از خدمات شرکت‌های بیمه‌ و برخی نیز خود سلامت محصول را ضمانت می‌کنند. در هر صورت مشتری باید خاطر جمع باشد که محصولی که سالم تحویل شرکت پستی داده است، سالم به مقصد می‌رسد.

  • سهولت دسترسی

در گذشته افراد برای انجام عملیات پستی خود ناچار به رفت و آمد و طی کردن مسافت‌هایی برای تحویل مرسوله به شرکت پست و یا دریافت آن بودند. اما امروز این خدمات تغییر کرده است. شبکه اینترنت موجب شده است تا شرکت‌های پستی با برخورداری از وبسایت یا اپلیکیشن، کار مشتری را ساده کنند. مشتری در این سیستم تنها با ورود به وبسایت، خدمات مورد نظر، آدرس گیرنده و فرستنده، وزن و اندازه مرسوله را تعیین کرده و سایر اقدامات توسط شرکت پستی انجام می‎‌شود.

  • پیگیری مرسوله

برخی از شرکت‌های پستی امکان پیگیری مرسوله را برای مشتریان فراهم کرده‌اند، این کار با شفاف‌سازی روند ارسال، اعتماد مشتری را کسب کرده و او را خاطر جمع می‌کند.

  • همکاری با فروشگاه‌های اینترنتی

برخی از شرکت‌های پستی علاوه بر اشخاص حقوقی و حقیقی، با فروشگاه‌های اینترنتی نیز قرارداد بسته و ارسال مرسولات آن‌ها را عهده‌دار می‌شوند. یکی از مزیت‌هایی که چند شرکت پستی خصوصی همچون آرامکس، گیتی رسان کالا و سپید بال امید دارند، امکان خرید اینترنتی از شرکت‌هایی همچون آمازون و ای‌بی است.

در این جدول می‌توانید انواع خدماتی که شرکت‌های پستی ارائه می‌دهند را مشاهده کنید:

نام شرکت
پست داخلی
پست بین‌الملل
صادرات/واردات/امور گمرکی
بیمه
خرید اینترنتی بین المللی
فروشگاه اینترنتی
آرامکس (پی‌دی‌ئی)
*
*
*
*
*
سپیدبال امید
*
*
*
*
*
*
شرکت پست ملی ایران
*
*
*
*
*
تی‌پی‌جی
*
*
*
*
*
گیتی‌رسان کالا
*
*
*
*
*
کالارسان چاپار
*
*
*
*
ماهکس
*
*
*
*
تیپاکس
*
*
*
*
تی‌ان‌تی
*
*
*
*

استفاده از پادروپین برای دسترسی به شرکت‌های پستی مختلف

پادروپین را باید یک پلتفرم بسیار مناسب برای کسب‌وکارهای آنلاین دانست. خدمات متنوع و جذابی که این مجموعه ارائه می‌دهد، باعث می‌شود تا بسیاری از کسب‌وکارها فروش بیشتری را تجربه کنند و زودتر به اهداف خود دست برسند. ساخت فروشگاه آنلاین در این مجموعه و ارائه خدمات پستی متنوع را باید دو مورد از مهم‌ترین خدمات ارائه شده توسط این مجموعه دانست. در پادروپین افراد می‌توانند خدمات، هزینه و زمان ارسال بار سنگین با پست‌ و مجموعه‌های متفاوت مانند ماهکس و ندکس را مشاهده و با توجه به نیازها و اولویت‌های خود بهترین گزینه را انتخاب و از آن استفاده کنند.

شما در این پلتفرم می‌توانید هزینه ندکس، هزینه پست ماهکس و… را ببینید تا بر اساس آن‌ها تصمیم بگیرید که چه شرکتی برای ارسال سفارشات شما مناسب‌تر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.