حساب و کتاب هزینه ارسال مرسولات پستی چگونه است؟

4

حتما برایتان پیش آمده که قصد داشته باشید بسته‌ای را با یکی از شرکت‌های پستی از شهری به شهر دیگر یا از ایران به خارج از این کشور بفرستید. هنگامی که با شرکت پستی تماس می‌گیرید، اولین چیزی که از شما می‌پرسند این است که مرسوله شما چیست؟ وزن آن و ابعادش چقدر است. پاسخ به این سوال‌ها هزینه ارسال مرسوله شما را به همراه خواهد داشت. به یاد داشته باشید که عدم محاسبه قانونی هزینه ارسال بار مسئولیت سنگینی برای هر دو طرف دارد. مطالبی که در این مقاله می‌خوانید:

برای افرادی که از اعداد و ارقام و ریاضی خوششان نمی‌آید، شاید این کار به نظر دشوار بیاید. اما واقعیت این است که نحوه محاسبه قیمت مرسوله پستی خیلی آسان‌تر از آنی است که تصورش را می‌کنید.

با آشنایی با فوت و فن آن، در صورتی که شرکتی به شما هزینه عجیبی برای جابه‌جایی مرسوله پیشنهاد کرد، هوشیار خواهید بود و می‌توانید تصمیم‌های صحیح‌تری بگیرید. برای همین در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا هزینه ارسال مرسوله پستی خود را محاسبه کنید.

برای مشاهده جدول‌های تعرفه‌ پستی شرکت‌های مختلف اینجا کلیک کنید

جدیدترین تعرفه‌های پست پیشتاز، تیپاکس، چاپار، یارباکس بر اساس وزن و مقصد + سایر هزینه‌های ارسال

محاسبه هزینه ارسال مرسولات پستی

2 راه عمومی برای فهمیدن هزینه ارسال

دو تا از ساده‌ترین روش‌های محاسبه هزینه ارسال شامل این موارد هستند:

  1. با شرکت پست ملی جمهوری اسلامی ایران تماس بگیرید و تعرفه را جویا شوید. در صورتی که به اینترنت دسترسی دارید، از طریق وبسایت شرکت ملی پست می‌توانید قیمت را محاسبه کنید.
  2. روش دیگر تماس گرفتن یا مراجعه به وبسایت شرکت‌های خصوصی پست است. معمولا اکثر شرکت‌های پستی قسمتی در وبسایت خود را به محاسبه قیمت مرسوله اختصاص داده‌اند. البته این موضوع برای تمامی شرکت‌های پستی کمک کننده است. برای مثال می‌توانید تعرفه پست پیشتاز ۱۴۰۱ و سایر شرکت‌های پستی را از این طریق بدست آورید.

در صورتی که قضیه پیچیده‎‌تر از ارسال فقط یک بسته باشد چه باید کرد؟

روش بالا در صورتی است که شما یک بسته مشخص دارید که با وزن و اندازه مشخص به مکانی مشخص ارسال می‌شود. اما اگر قصد چندین بسته متفاوت را داشته باشید چطور؟ در این شرایط بسته‌بندی محصولات هم مطرح است. چون کلیه بسته‌های مورد نظر در یک پکیج بسته‌بندی و ارسال خواهند شد. همچنین در محاسبه مرسولات نحوه ارسال نیز اثرگذار است. قیمت ارسال مرسوله با پست عادی، پیشتاز و VIP متفاوت خواهد بود.

مطابق با تعرفه شرکت ملی پست ایران در سال 1401، نرخ ارسال نامه درون استان 10550 تومان است و به خارج از استان 13750 تومان. نرخ ارسال امانات پستی نیز تا سقف 5 کیلوگرم 9495 تومان است و در بیرون از استان 14770 تومان محاسبه می‌شود.

هزینه ارسال بسته به شهرستان چگونه است؟

در گذشته ارسال بسته به شهرستان معمولا از طریق مسافران انجام می‌شد. اما به مرور با پیشرفت‌های حمل و نقل و تاسیس مراکز پستی در شهرستان‌های مختلف، دسترسی به نقاط مختلف ایران آسان‌تر شد و امکان ارسال مرسوله به نقاط مختلف ممکن شد.

نقاط مختلف ایران توسط شرکت‌های پستی زون‌بندی شده‌اند، برای مثال مناطق جنوبی که نزدیک‌تر به یکدیگر هستند، همچون عسلویه و چابهار به عنوان مثال در زون 7 قرار می‌گیرند، مناطقی همچون اراک، قزوین، قم، کرج و تهران در زون 1 قرار دارند.

برای همین یکی دیگر از عواملی که در محاسبه هزینه ارسال مرسوله نقش دارد، این است که شما در کدام زون هستید و بسته را به کدام زون می‌خواهید بفرستید. هنگام ارسال بار به شهرستان چند نکته مورد توجه شرکت پستی مورد نظر شما قرار می‌گیرد:

  1. ارزش کالا: برخی کالاها با توجه به قیمت خود و یا ظرافتی که دارند، از ارزش بیشتری برخوردار خواهند بود.
  2. خرده بار: شاید مفهوم خرده بار برای همه آشنا نباشد، زمانی که باید کالا در سریع‌ترین زمان ممکن ارسال شود و حجم و تعداد آن به اندازه‌ای نباشد که بتوان یک ماشین دربست برای آن کرایه کرد، باید آن را به باربری سپرد. به این محموله‌ها خرده بار گفته می‌شود. برای ارسال خرده بار، این بسته‌ها را به شیوه اصولی دسته‌بندی کرده و ارسال می‌کنند.

بر همین اساس می‌توان شاخصی برای قیمت‌گذاری کالاها و خدمات جابه‌جایی مرسولات تعیین کرد، که در ادامه آمده است:

شاخص کالا و خدمات که در محاسبه هزینه ارسال اثرگذار خواهد بود

  1. ظرافت/حساسیت
  2. عمر کالا/ خرابی جنس
  3. ارزش کالا
  4. وزن کالا/ اندازه

بر این اساس ارسال کالا بر اساس انواع مرسولات پستی شامل گروه‎‌بندی‌های مختلف می‌شود:

  1. ارسال اجناس ظریف و حساس (که شامل دو گروه سایز کوچک و سایز بزرگ، ارزش بالا و ارزش پایین می‌شود). مثلا هزینه ارسال پیانو و هارد اکسترنال متفاوت است، اما هر دو در این دسته قرار می‌گیرند.
  2. ارسال اجناس با خرابی بالای کالا یا عمر پایین کالا. مثل تره‌بار، لبنیات و مواد غذایی غیرکنسروی. این گروه شامل دو دسته اصلی می‎شود:

الف) ارسال کالای با حجم بالا مثل میادین تره‌بار و کارخانه‌های لبنیات

ب) ارسال کالای با حجم پایین مثل رستوران و میوه‌فروشی

  • ارسال کالاهای باارزش بالا: شامل مدارک و اسناد مهم، ارز، طلا (مثلا تفاوت با پیانو اهمیت امنیت در مورد این کالاها است نه حساسیت شکستن و…)
  • اهمیت وزن کالا/اندازه: ارسال کالاهایی با وزن و اندازه‌های خاص: ماشین‌آلات کشاورزی
  • ارسال کالاهای باارزش پایین، ظرافت پایین، وزن پایین و عمر بالا: مثل پاکت نامه، لاستیک و…

بر این اساس شرکت‌های حمل بار زمینی و هوایی همچون اتوبوس، کامیون، هواپیما و موتور خدمات متفاوتی ارائه می‌کنند.

  1. شرکت‌های پستی که بر اساس لجستیک و وسایل نقلیه در اختیار خود شکل گرفته‌اند: مثل ماهان بار، کالارسان، باربری شوش، پیک موتوری، کارپینو و…
  2. شرکت‌های پستی که بر اساس لجستیک و وسایل نقلیه عمومی و به اعتبار دسترسی به مشتری از طریق فضای مجازی شکل گرفته‌اند: اسنپ باکس
عوامل تعیین کننده هزینه ارسال بسته پستی

انواع سرویس های پستی

در ادامه تفاوت پست های عادی، سفارشی و پیشتاز را بررسی می‌کنیم. تفاوت پست پیشتاز و سفارشی در محاسبه هزینه ارسال مرسولات اثر دارد.

خدمات
پست پیشتاز
یکی از سریع‌ترین سرویس‌های پستی پیشتاز است که مرسولات را بین 24 تا 48 ساعت جابه‌جا می‌کند.
پست سفارشی
یکی از پرطرفدارترین سرویس‌های پستی سفارشی است و هزینه کمتری از پست پیشتاز دارد.
پست
عادی
ساده‌ترین شیوه ارسال مرسولات پستی است که تنها برای ارسال نامه و مطبوعات کاربرد ندارد و نه کالا.
پست
دو قبضه
در سرویس دو قبضه بعد از تحویل رسیدی مبنی بر تحویل از گیرنده دریافت می‌شود و به فرستنده ارسال می‌گردد. بخاطر انجام عملیات بیشتر، هزینه این پست بیشتر خواهد بود.
پست یافته
در پست یافته هدف استرداد اسناد پیدا شده و برگرداندن آن به صاحبانشان است. در صورتی که مدرکی مفقود شود، پس از ارسال درخواست به اداره پست در صورت یافت شدن آن، به صاحل بازگردانده می‌شود. هزینه پست بر عهده خود مشتری خواهد بود.

معمولا دو پست پیشتاز و سفارشی با هم اشتباه گرفته می‌شوند، اما تفاوت‌های زیادی باهمدیگر دارند. برای مثال تحویل پست سفارشی نزدیک یک هفته طول می‌کشد، اما پست پیشتاز 24 تا 72 ساعت زمان می‌برد. حداکثر وزن مرسوله در پست سفارشی 40 کیلوگرم است، اما برای پست پیشتاز این وزن 25 کیلوگرم است.

پست پیشتاز بیمه عمومی دارد اما پست سفارشی بیمه ندارد. در نهایت هزینه پست سفارشی با توجه به وزن مرسوله محاسبه می‌شود و معمولا نصف هزینه ارسال با پست پیشتاز است. بر همین اساس می‌توان گفت قیمت پست پیشتاز بیشتر از سفارشی است.


بیشتر بخوانید: چطور با کمترین هزینه پستی سفارش مشتری را ارسال کنیم؟

پست ویژه چیست؟

پست ویژه یکی از خدمات شرکت پست است که در آن امکان رهگیری و تعیین سرنوشت مرسوله با توجه به شناسه آن برای فرستنده فراهم شده است. مرسوله مشتری در این روش به صورت هوایی و زمینی جا‌به‌جا می‌شود و زمان رسیدن آن معمولا ساعت 22 همان روز، یا ساعت 10 تا 12 فردای آن روز است. در صورت تاخیر در ارسال مرسوله، پست موظف است به مشتری غرامت دهد.

انواع پست به خارج از کشور

ارسال مرسولات پستی به خارج از کشور مطابق با تعرفه‌ها و قوانین بین‌المللی انجام می‌شود. برای این کار باید اطلاعات دقیق مرسوله و آدرس فرستنده و گیرنده ثبت شود. لازم است که حتما مرسولاتی که باید به خارج از ایران منتقل شوند بیمه شوند و در صورتی که ارزش مالی آن‌ها از 80 دلار کمتر باشد، عوارض گمرکی به آن تعلق نخواهد گرفت. یکی از مواردی که ارسال مرسوله به خارج از ایران را دستخوش مشکلاتی می‌کند، تحریم‌ها است.

مطابق با تحریم‌ها نقل و انتقال برخی اجناس به داخل و خارج از کشور ممنوع است. همچنین جابه‌جایی اشیای قیمتی مثل طلا و نقره، مشروبات الکلی، مواد شیمیایی و مواد اشتعال‌زا ممنوع خواهد بود. برای همین لازم است پیش از اقدام برای ارسال مرسوله به خارج از کشور بررسی کنید که آیا جابه‌جایی آن مجاز است یا خیر. پست ویژه برای ارسال مرسولات به خارج از کشور نیز فعال است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن شده است.

عوامل موثر در هزینه ارسال مرسوله پستی

با توجه به نکات مطرح شده، زمانی که شما وارد وبسایت شرکت پستی مورد نظر خود شدید، با صفحه‌ای مواجه خواهید شد که هزینه ارسال مرسوله را برای شما محاسبه می‌کند. مواردی که در قیمت منظور خواهند شد، شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

  1. وزن مرسوله: با توجه به وزن مرسوله شما قیمت از 4747 تومان به بالا خواهد بود. مرسوله می‌تواند از پاکت تا میز متفاوت باشد.
  2. مقصد: هزینه ارسال مرسوله با توجه به اینکه درون استان یا خارج از استان باشد و میزان نزدیکی استان به محل شما متفاوت خواهد بود.
  3. ارزش: ممکن است شما بسته‌ای کوچک اما با ارزش را جابه‌جا کنید. برای همین ارزش مرسوله در تعیین قیمت نهایی اثرگذار خواهد بود.
  4. روش: اینکه کالای شما با چه روشی همچون هواپیما، اتوبوس، کامیون و یا موتور جابه‌جا شود، در محاسبه هزینه ارسال اثرگذار خواهد بود.
قیمت ارسال مرسولات پستی

در ادامه به چند روش معمول ارسال بسته‌ها اشاره می‌شود:

الف) ارسال به وسیله پیک موتوری: خدمات پیک موتوری معمولا در داخل شهر فعالیت کرده و کالا را در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد می‌رسانند. برخی از شرکت‌های مطرح در این زمینه و خدمات و محدوده پوشش‌دهی آنها در ادامه آمده است:

نام شرکت
خدمات
پوشش‌دهی
الوپیک
پیک موتوری، تاکسی موتوری، وانت بار
کرج، مشهد، شیراز، تهران
یارباکس (چابک گستر مبین)
حمل و نقل کالاها در چهار سایز (کوچک، متوسط، بزرگ، خیلی بزرگ)
حدود 150 شهر ایران
تی نکست
پیک موتوری
تهران
پیشرو پست، پی پی تی
کلیه مرسولات انبوه فروشگاه‌های اینترنتی مختلف، شرکت‌ها، سازمان‎ها، آزمایشگاه‌ها را در همان روز با سرویس دریافت و توزیع در همان روز انجام داده و به دست مشتریان می‌رساند
تهران
لینک اکسپرس
حمل بار
تهران

ب) باربری اتوبوسی و کامیونی: در صورت ارسال بار توسط اتوبوس مدت زمان تحویل سفارش به زمان حرکت اتوبوس‌ها به مقصد مورد نظر بستگی دارد. شرکت‌های باربری، اجناس سنگین همچون مبلمان را به وسیله کامیون جابه‌جا می‌کنند.

در ادامه برخی از سامانه‌های حمل بار معرفی شده‌اند:

نام شرکت
اطلاعات شرکت
خدمات
الوبار
سرویس درخواست خودرو حمل بار
حمل اثاثیه با ماشین سنگین
محموله
سامانه نرم‌افزاری حمل و نقل جاده ای کالا
سامانه حمل بار
زینگ
اپلیکیشن حمل و نقل داخلی
سامانه حمل بار
آسان بار
سامانه اینترنتی ارائه دهنده خدمات حمل‌و‌نقل کالا در سراسر ایران به رانندگان پایه یک و شرکت‌های حمل‌ونقل (باربری) است. آسان‌بار پل ارتباطی رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل در بستر اینترنت است. شرکت‌های حمل‌ونقل از طریق اپلیکیشن، بارهای خود را با تمامی جزئیات اعلام می کنند.
سامانه حمل بار
آنی بار
شرکت حمل و نقل و باربری آنی بار یکی از شرکت های پیشرو در ارائه خدمات حمل و نقل شهری و بین شهری و بین المللی است که خدمات خود را به صورت تخصصی از تمام نقاط کشور ( از تمامی شهرها و شهرستان‎‌ها ، بازراچه و گمرکات مرزی و بنادر کشور) ارائه می‌کند
سامانه حمل بار
نت بار
سامانه جامع و هوشمند نت بار در سراسر ایران به رانندگان ماشین‌های سنگین، شرکت‌های حمل و نقل، کارخانه‌ها و سایر صاحبان بار ارائه خدمت می‌کند
سامانه حمل بار

پ) باربری هوایی: در این شیوه بار از طریق هواپیما جا‌به‌جا می‌شود. برخی از شرکت‌های مطرح در این زمینه شامل موارد زیر می‌شوند:

نام شرکت
اطلاعات شرکت
پوشش‌دهی
زمان رساندن کالا به مقصد
آرامکس
(پی دی ائی)
لجستیک بین‌المللی و ارسال مرسولات پستی
زنجان، زاهدان، یزد، تهران، تبریز، شیراز، شهرکرد، ساری، سنندج، رشت، قم، قشم، قزوین، ارومیه، مشهد، کیش، خرم آباد، کرمانشاه، کرمان، کرج، اصفهان، همدان، گرگان، چابهار، بوشهر، بیرجند، بندر ماهشهر، بندرعباس، عسلویه، اردبیل، اراک، اهواز، آبادان
بین شهری 24 تا 48 ساعت
سیطره آسمان آبی
حمل هوایی بار
سراسر ایران
بین شهری 24 ساعت

پلتفرم هوشمند پادروشاپ به کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و بزرگ کمک می‌کند تا بتوانند به راحتی سفارش مشتریان خود را ارسال کنند و برآورد دقیقی از هزینه مرسوله پستی داشته باشند و کمترین هزینه پستی را متحمل شوند.

با ثبت فروشگاه در پادروشاپ به لیستی از شرکت‌های پستی دسترسی دارید و می‌توانید هزینه ارسال از طریق هر کدام از آنها را ببینید. در پادروشاپ شما می‌توانید سفارش مشتریان خود را به صورت تکی یا انبوه ارسال کنید. در ضمن برای ارسال بسته‌ها نیازی به مراجعه حضوری به شرکت‌های پستی را ندارید و بسته‌های شما توسط مامور پادرو از محل موردنظر شما جمع‌آوری می‌شود.

اگر در اینستاگرام صاحب فروشگاه هستید و برای مدیریت سفارشات و افزایش فروش به دنبال روشی کارآمد می‌گردید، در پادروشاپ ثبت نام کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظرات
  1. امیرحسین می گوید

    سلام اکثر پیج های اینستاگرامی یک هزینه ارسال ثابت مثلا ۲۰ هزار تومن رو تعیین کردن و برای همه مکان ها ثابت این چجوری محاسبه شده؟

    1. خانم می گوید

      سلام
      من قبلاً در کار پوشاک بودم و بسته ارسال میکردم به نقاط مختلف ایران. ببینید پاکت یا کارتن پستی خودش هزینه داره (که ادارات پست و دفتر خدمات هر کدام به یه مبلغی به مشتری میدهند). نوع پست هم هزینه اش متفاوته، سفارشی، پیشتاز و پیشتاز ویژه که هر کدام یه هزینه دارند. وزن بسته هم متفاوته هزینه هاش. اینکه به چه شهری ارسال میشه هم متفاوته هزینه ها. برای بسته بندی کارتنها هم هزینه اضافه میگیرند. ادارات پست هم هزینه ای که میگیرن برای پست کالا متفاوته با دفاتر خدمات ارتباطی (دفتر خدمات ارتباطی پول بیشتری میگیرند). پس کسی ک پیج داره یه هزینه ثابت میده. بعضیا هم میگن مثلا تا این تعداد کالا یه مبلغ و تا یه تعداد دیگه هم فرق داره. حالا صاحب کسب و کار می‌تونه سلیقه خرج کنه و بسته و کارتن رو خودش عمده بخره، تو خونه بسته بندی کنه ک هزینه کمتر بشه اما در کل هزینه ۱۲ الی ۲۰ برای ارسال کالا خیلی خوب میگن چون هزینه های پستی بالا رفته.

      1. Meli می گوید

        سلام وقتتون بخیر من میخوام پیج بزنم کار پوشاک رو شروع کنم. میخواستم ازتون مشورت بگیرم که به نظرتون خوبه؟

    2. پادانا می گوید

      امیرحسین جان سلام
      فروشگاه‌های اینستاگرامی که با لینک پادرویی کار می‌کنن با مبلغ 15هزار تومان ارسال سفارش رو انجام می‌دن. البته این فروشگاه‌های به زودی می‌تونن هزینه ارسال رو خودشون تعیین کنن که ممکنه کمتر یا بیشتر از این مبلغ باشه.