آنالیز استوری اینستاگرام و آموزش فعال کردن اطلاعات آماری آن

0

یکی از قابلیت‌هایی که این روزها در شبکه اجتماعی اینستاگرام بسیار استفاده می‌شود، استوری اینستاگرام است. استوری‌ها امروزه بیش از 400 میلیون کاربر در روز دارند که در کمتر از دو سال 100 میلیون افزایش یافته است. مردم معمولا استوری‌ها را بیشتر از پست‌ها می‌پسندند و اینستاگرام نیز همواره با ارائه ویژگی‌های جدید در این بخش کاربران و صاحبان کسب و کارها را تشویق به استفاده از قابلیت‌های استوری می‌کند.

بررسی‌ها نشان داده است که حدود یک سوم از استوری‌هایی که بازدید بسیار بالایی دارند توسط کسب و کارهای اینستاگرامی طراحی و منتشر شده‌اند. به همین دلیل هم این موضوع نشان می‌دهد که اگر شما صاحب یک فروشگاه اینستاگرامی هستید به خوبی می‌توانید از این بخش استفاده کنید.

در کنار اهمیت استوری، آنالیز استوری اینستاگرام موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه شود زیرا استوری باید بخشی اساسی از راهبرد بازاریابی شما در اینستاگرام باشد و با استفاده از آنالیز استوری اینستاگرام فروشگاه‌های اینترنتی بهتر می‌توانند فعالیت و سودبخشی خود را با استفاده از آمار و ارقام اندازه گیری کنند. ما در ادامه این مقاله از پادرو به بررسی نکات مهم در ارتباط با آنالیز استوری اینستاگرام می‌پردازیم. پس با ما همراه شوید.

راهنمای کامل آنالیز استوری اینستاگرام

آنالیز استوری اینستاگرام

برای آنالیز استوری اینستاگرام شما باید دارای یک اکانت بیزینس باشید. استوری‌های اینستاگرام تنها 14 روز پس از انتشار قابل مشاهده هستند. برای دسترسی به این قسمت:

  • شما باید به پروفایل خود رفته و بر روی آیکون  سه خط کلیک کنید.
  • سپس قسمت اطلاعات آماری (Insights) را انتخاب کنید .
  •  با انتخاب این قسمت، سه بخش برای شما نشان داده خواهد شد: بخش فعالیت‌ها یا (activity) بخش مخاطبان یا (audence)- بخش محتوا یا (content). زمانی که محتوا (content) را انتخاب کنید شما می‌توانید پست‌ها و استوری‌ها را ببنید و استوری را که می‌خواهید ببینید.
  • همچنین برای آنکه اطلاعات هر پست را ببینید، روی همان پست کلیک کرده و بعد هم روی گزینه View Insight که در پایین سمت چپ قرار گرفته کلیک کنید.

در آنالیز استوری اینستاگرام اصطلاحات اینستاگرام متفاوتی وجود دارد. در حالت کلی اصطلاحات اینستاگرام در حوزه استوری به سه پارامتر میزان تعاملات (interaction)، دیسکاوری (Discovery)، تعیین مسیر کاربران (Navigation)، تقسیم می‌شود.

میزان تعاملات (interaction) در استوری

در آنالیز استوری اینستاگرام اولین و مهم‌ترین گزینه از میان اصطلاحات اینستاگرام، میزان تعاملات (interaction) است. این مفهوم درواقع به تعاملاتی اطلاق می‌شود که کاربران بعد از دیدن استوری شما به کار می‌گیرند. در این تعامل دیدن پروفایل، پاسخ دادن به استوری و غیره هم وجود دارد.

اینتراکشن استوری اینستاگرام
  • پاسخ ها (Replies): این داده آماری تعداد پیام‌هایی را که کاربران از طریق گزینه “send message” برای استوری شما می‌فرستند نمایش می‌دهد.
  • بازدیدها از پروفایل (Profile Visits): این داده آماری تعداد دفعاتی که پروفایل شما دیده شده است را نشان می‌دهد.
  • استیکر (Sticker Taps): این داده آماری تعداد کلیک‌هایی که بر روی استیکرهای شما در استوری انجام شده است را نشان می‌دهد.

اهمیت میزان تعاملات در آنالیز استوری اینستاگرام از آن جهت است که این مقادیر نشان دهنده تعداد دفعاتی است که استوری شما دیده شده است. درواقع پاسخ‌های مثبت و به دنبال آن بازدید از پروفایل شما نشانه خوبی برای یک فروشگاه اینستاگرامی می‌تواند باشد. این موضوع نشان می‌دهد که پدیده خروج از استوری کمتر اتفاق افتاده و حتی چند بار دیدن استوری هم اتفاق افتاده است و کاربران همواره استوری‌های شما را دنبال می‌کنند.

پیشنهاد ما به شما برای افزایش این تعاملات آن است که در تنظیمات استوری اینستاگرام می‌توانید از به اشتراک گذاشتن کامنت‌ها و یا تگ‌های ایموجی استفاده کنید. این روش به درگیر شدن بیشتر بازدیدکنندگان کمک می‌کنند و شما بازخورد بهتری از مخاطبان خود به دست خواهید آورد.

دیسکاوری (Discovery)

در این قسمت تحلیل و آنالیز استوری اینستاگرام بر روی بازدید کنندگانی است که فالوور یک فروشگاه اینستاگرامی یا یک حساب کاربری تجاری نیستند. آنها این استوری را از طریق روش‌های مختلفی مانند هشتگ، دایرکت و غیره دیده‌اند. افزایش میزان دیسکاوری در آنالیز استوری اینستاگرام نشان می‌دهد که شما توانسته‌اید مخاطبان بالقوه خوبی را به دست بیاورید. در این بخش اصطلاحات اینستاگرام زیر وجود دارند:

ایمپرشن استوری اینستاگرام
  • تعداد بازدیدها (Impressions): این داده آماری تعداد دفعاتی که استوری شما مورد بازدید قرار گرفته است را نشان می‌دهد. چند بار دیدن استوری بر این آمار تاثیر گذار است.
  • فالوورها (Followers):  این داده آماری تعداد اکانت‌هایی که از این پس به عنوان فالوورهای جدید محسوب می‌شوند را نمایش می‌دهد.

اهمیت بخش دیسکاوری (Discovery) از آن جهت است که این گزینه از اصطلاحات اینستاگرام معیار مهمی برای پیدا کردن فالوورهای جدید است. درواقع آمارهای این بخش میزان درگیری کاربران با محتوای تولیدی شما را نشان می‌دهد.

شما با استفاده از دیسکاوری متوجه خواهید شد که چند بار دیدن استوری به چه تعدادی اتفاق افتاده و به جذب کاربران جدید خواهید پرداخت. درواقع چند بار دیدن استوری آمار مهمی است که نشان می‌دهد محتوای شما برای فالوورهایتان جذابیت دارد زیرا اگر این محتوا منحصر به فرد و جذاب نباشد خروج از استوری اتفاق خواهد افتاد و آمار ایمپرشن پایین خواهد آمد.

شما با کاهش آمار ایمپرشن در آنالیز استوری اینستاگرام باید علت پایین آمدن ویوی استوری خود را بررسی کنید و در صورت نیاز استراتژی محتوای خود و تنظیمات استوری اینستاگرام خود را جذاب‌تر کنید.


بیشتر بخوانید: اینگیجمنت اینستاگرام چیست و چه اهمیتی برای کسب‌وکارها دارد؟

تعیین مسیر کاربران (Navigation) در استوری اینستاگرام

در این بخش از آنالیز استوری اینستاگرام تحلیل خوبی در ارتباط با اقدامات کاربرانی که استوری را دیده‌اند به دست خواهید آورد. این آمار نشان می‌دهد که کاربرانی که این بخش را دیده‌اند در نهایت چه تصمیم گیری داشته‌اند. این بخش از آنالیز استوری اینستاگرام شامل اصطلاحات اینستاگرام زیر می‌شود.

  • برگشت (Back): این بخش از آمار تعداد دفعاتی را که کاربران برای مشاهده استوری‌های قبلی شما آمده‌اند نشان می‌دهد.
  • جلو (Forward): این تحلیل تعداد دفعاتی که کاربران برای دیدن استوری‌های بعدی شما مراجعه کرده‌اند را نمایش می‌دهد.
  • داستان بعدی (next story): در این تحلیل پدیده خروج از استوری اتفاق افتاده و کاربران از دیدن استوری شما منصرف شده‌اند و به سمت استوری دیگران هدایت شده‌اند.
  • خروج (exit): این آمار تعداد دفعات خروج از استوری اینستاگرام کاربران و پرداختن آنها به بخش‌های دیگر اینستاگرام را به نمایش می‌گذارد.

اهمیت این بخش از آنالیز استوری اینستاگرام از آن جهت است که اقدام کاربران را به شما دقیقا نشان می‌دهد و نتیجه آن بهتر است که مثبت نباشد زیرا به هر میزان که  بازدید کنندگان از استوری شما به گزینه های جلو (Forward)و خارج (exit) رفته و از آنجا به پرش(next story)  متمایل می‌شوند؛ این موضوع نشان از جذاب نبودن استوری‌های شما و شکست آنها است و شما باید به دنبال علت پایین آمدن ویوی استوری خود باشید.


بیشتر بخوانید: 10 روش کلیدی برای جذب مشتری از طریق هایلایت اینستاگرام

در قسمت «بازگشت به عقب» آمارها نشان می‌دهند که شما در استوری خود به هدف مورد نظرتان نرسیده‌اید و بهتر است در این زمینه مطمئن شوید که عکس  یا فیلم‌های شما به اندازه کافی به بهبود تعامل کاربران با استوری شما کمک می‌کنند. برای بهبود این بخش می‌توانید در داخل محتوا و تنظیمات استوری اینستاگرام از متن‌های کوتاه یا تگ‌ها استفاده کنید.

آنالیز استوری اینستاگرام

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    کوتاه در مورد آنالیز استوری اینستاگرام

    • یکی از قابلیت‌هایی که این روزها در شبکه اجتماعی اینستاگرام بسیار استفاده می‌شود، استوری اینستاگرام است. استوری‌ها امروزه بیش از 400 میلیون کاربر در روز دارند که در کمتر از دو سال 100 میلیون افزایش یافته است.
    • بررسی‌ها نشان داده است که حدود یک سوم از استوری‌هایی که بازدید بسیار بالایی دارند توسط کسب و کارهای اینستاگرامی طراحی و منتشر شده‌اند. به همین دلیل هم این موضوع نشان می‌دهد که اگر شما صاحب یک فروشگاه اینستاگرامی هستید به خوبی می‌توانید از این بخش استفاده کنید.
    • در آنالیز استوری اینستاگرام اولین و مهم‌ترین گزینه از میان اصطلاحات اینستاگرام – میزان تعاملات (interaction) است. این مفهوم درواقع به تعاملاتی اطلاق می‌شود که کاربران بعد از دیدن استوری شما به کار می‌گیرند. در این تعامل دیدن پروفایل، پاسخ دادن به استوری و غیره هم وجود دارد.
    • پیشنهاد ما به شما برای افزایش این تعاملات آن است که در تنظیمات استوری اینستاگرام می‌توانید از به اشتراک گذاشتن کامنت‌ها و یا تگ‌های ایموجی استفاده کنید. این روش به درگیر شدن بیشتر بازدیدکنندگان کمک می‌کنند و شما بازخورد بهتری از مخاطبان خود به دست خواهید آورد.
    • تعداد بازدیدها (Impressions): این داده آماری تعداد دفعاتی که استوری شما مورد بازدید قرار گرفته است را نشان می‌دهد. چند بار دیدن استوری بر این آمار تاثیر گذار است.
    • اهمیت بخش دیسکاوری (Discovery) از آن جهت است که این گزینه از اصطلاحات اینستاگرام معیار مهمی برای پیدا کردن فالوورهای جدید است. درواقع آمارهای این بخش میزان درگیری کاربران با محتوای تولیدی شما را نشان می‌دهد.
    • شما با استفاده از دیسکاوری متوجه خواهید شد که چند بار دیدن استوری به چه تعدادی اتفاق افتاده و به جذب کاربران جدید خواهید پرداخت. درواقع چند بار دیدن استوری آمار مهمی است که نشان می‌دهد محتوای شما برای فالوورهایتان جذابیت دارد زیرا اگر این محتوا منحصر به فرد و جذاب نباشد خروج از استوری اتفاق خواهد افتاد و آمار ایمپرشن پایین خواهد آمد.
    • در این بخش از آنالیز استوری اینستاگرام تحلیل خوبی در ارتباط با اقدامات کاربرانی که استوری را دیده‌اند به دست خواهید آورد. این آمار نشان می‌دهد که کاربرانی که این بخش را دیده‌اند در نهایت چه تصمیم گیری داشته‌اند. این بخش از آنالیز استوری اینستاگرام شامل اصطلاحات اینستاگرام زیر می‌شود.
    • خروج (exit): این آمار تعداد دفعات خروج از استوری اینستاگرام کاربران و پرداختن آنها به بخش‌های دیگر اینستاگرام را به نمایش می‌گذارد.
    • به هر میزان که  بازدید کنندگان از استوری شما به گزینه های جلو (Forward)و خارج (exit) رفته و از آنجا به پرش(next story)  متمایل می‌شوند؛ این موضوع نشان از جذاب نبودن استوری‌های شما و شکست آنها است و شما باید به دنبال علت پایین آمدن ویوی استوری خود باشید.

    منبع:

    Hootsuite

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.