شادوبن اینستاگرام (shadowban) چیست و چطور رفع می شود؟

1

امیدواریم برای شما تا کنون اتفاق نیافتاده باشد، اما وقتی رخ می‌دهد واقعا ناراحت کننده و دردسرساز است. در این مقاله به شما می‌گوییم، شادوبن اینستاگرام چیست، چگونه رخ می‌دهد، چه کنیم که هرگز برای ما اتفاق نیافتد و چطور رفع می‌شود!

وقتی به فرایند موسوم به شادوبن دچار شده باشید، در واقع با یک جریمه پنهان از سوی اینستاگرام مواجه هستید. این نه هک شدن است و نه پرداخت بهای بی توجهی به چند هشدار جدی و رسمی. در عمل هیچ هشداری هم در کار نیست. در چنین شرایطی اینستاگرام به صورت کاملا نامحسوس و بدون هیچ اخطار و اطلاع قبلی صفحه یا پیج شما را از دید دیگران مخفی میکند. در این حالت دیگر پست‌های شما در اکسپلور اینستاگرام قرار نمی‌گیرد و کسی به جز فالورهای شما، توان رویت پست‌های معمولی و کلی شما را ندارد.

این یعنی خیلی از مواقع کاربران حتی متوجه این موضوع نمی شوند، تا زمانی که حجم زیادی از لایک‌ها، کامنت‌ها و بازدیدهای پیج آنها از دست می‌رود و کم کم به آن شک می‌کند. در این حالت آنها متوجه کاهش شدید نرخ تعامل یا همان انگیجمنت ریت پیج می‌شوند و این آغاز شکست در اینستاگرام است.دلیل اصلی این موضوع هم دیده نشدن پست‌های کاربران است.، در واقع مثل این هستش که هیچ پستی منتشر نکردن!

شادوبن اینستاگرام

وقتی shadowban اتفاق می‌افتد، کاربر مطلع نمی‌شود. به هنگام شادوبن شدن در اینستاگرام پست‌های شما را از کاربرانی که شما رو فالو نمی‌کنند پنهان می‌کند

اگر افرادی که شما را فالو نمی‌کنند، قادر به دیدن پست‌های شما از طریق هشتگ یا اکسپلور نباشند، این خود شکست است. این یعنی تمام هشتگ‌های شما و استراتژی‌های آن شکست خورده است.

اگر شما هم از اینستاگرام برای پیشرفت در کسب و کار خود استفاده می‌کنید، شکست در استراتژی، می‌تواند باعث کاهش مشتری و درآمد و در نتیجه منجر به شکست کلی در امر اقتصادی شما شود.

الگوریتم‌های هر شبکه اجتماعی به دنبال امنیت و آسایش کاربران خود است؛ مهم‌ترین فاکتور یا عامل برای ایجاد امنیت کاربران، ایجاد محدودیت برای کاربرانی است که مزاحمت ایجاد می‌کنند.

شادوبن اینستاگرام یکی از محدودیت‌هایی است که بر اساس الگوریتم‌های این شبکه اجتماعی بر روی برخی صفحات اعمال می‌شود. صفحاتی که با محدودیت شادوبن مواجه می‌شوند، تا مدتی در بخش اکسپلور و هشتگ‌ها دیده نمی‌شوند.

از کجا بفهمیم گرفتار شادوبن اینستاگرام شده‌ایم؟

یکی از معروفترین و بهترین کارها استفاده از وب سایت triberr.com است. این یکی از بهترین سایت‌ها است برای این که متوجه شویم پیج اینستاگرام ما شادوبن شده یا نه؟ سایت تریبر یک ابزار ساده برای تست شادوبن محسوب می‌شود که فقط با زدن یک دکمه آنالیز صفحه شما را بررسی می‌کند. شادوبن اینستاگرام یک اتفاق ساده نیست و باید به سرعت برطرف شود. برای خارج شدن از شادوبن اینستاگرام باید از راه درست وارد شد.

رفع شادوبن اینستاگرام

سایت تست شادوبن اینستاگرام

به طور کلی ۲ راه برای بررسی شادوبن اینستاگرام  وجود دارد :

  1. بررسی دستی با استفاده از ۵ پیج مختلف
  2. بررسی آنلاین با سایت تست شادوبن

در گذشته قابلیت‌های اینستاگرام بسیار کم بود و بسیاری از کاربران تنها با لایک و کامنت با هم تعامل برقرار می‌کردند

دلیل استفاده از شادوبن توسط اینستاگرام

اینستاگرام هرگز دوست ندارد میلیون‌ها کاربر خود را در سراسر جهان از دست بدهد. مدیریت این برند جهانی خوب می‌داند که چنین چیزهایی باعث دلخوری کاربران خواهد شد، پس چرا چنین فرایندی از سوی اینستاگرام روز به روز برجسته‌تر می‌شود؟

با توجه به این که کاربران عادی از الگوریتم‌های اینستاگرام به خوبی اطلاع ندارند، دلیل شادوبن اینستاگرام هنوز هم برای بسیاری از کاربران مشخص نیست. خارج شدن از شادوبن نیز چندان ساده و پیش پا افتاده نیست.

در واقع ساده‌ترین محدودیت شادوبن اینستاگرام این است که اگر در پست‌های خود از هشتگ‌ها استفاده کنید، آن پست باید در هشتگ مربوطه نمایش داده شود اما کاربران نمی‌توانند آن را ببینند.

اپلیکیشنی که بیش از یک میلیارد نفر کاربر فعال در سراسر جهان دارد در کنار ارائه خدمات لذت بخش و جذاب همواره وظیفه دارد تا مراقب امنیت کاربران خود نیز باشد.

این یعنی اینستاگرام قوانین و الگوریتم خاص خودش را دارد و اجازه نمی‌دهد افراد سودجو و کلاهبردار در بستر آن مانور بدهند و جولان داشته باشند. خارج شدن از شادوبن اینستاگرام نیز چندان ساده نیست تا این افراد متوجه اشتباه خود بشوند.

هوش مصنوعی حاکم بر بستر اینستاگرام را شوخی نگیرید، این یکی از کاملترین و کم نظیرترین سیستم‌های هوش برتر و مصنوعی در جهان است که در خدمت اینستاگرام در حال محک خوردن است تا در عرصه‌های پیچیده‌تر در آینده مورد استفاده قرار بگیرد.

فراموش نکنید که دور زدن قوانین اینستاگرام نوعی خودزنی در این محیط است چرا که اینستاگرام به سرعت متوجه آن خواهد شد.

برخی از کاربران که برای افزایش فالوورهای خود از ربات اینستاگرام استفاده می‌کنند، این مسئله را رعایت نمی‌کنند یا حتی نمی‌دانند! اگر از ربات اینستاگرام استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که تعداد فالو کردن شما در هر ساعت کمتر از ۳۰ نفر و در روز کمتر از ۸۰۰ باشد تا محدود نشوید.

تا کنون هیچ دلیل رسمی از سمت خود اینستاگرام اعلام نشده تا مطمئن بشویم دلیل اصلی دچار شدن به شادوبن اینستاگرام چیست اما طبق اطلاعات موجود در مقالات بین المللی، پیروی نکردن از قوانین عمومی اینستاگرام است که باعث این اتفاق می‌شود.

شادوبن اینستاگرام

بیشتر بخوانید: دلیل پاک شدن پست اینستاگرام

هر بار که درگیر شادوبن اینستاگرام شوید، زمان محدودیت آن هم بیشتر می‌شود تا جایی که اینستاگرام شما را به عنوان نقض‌کننده قوانین شناسایی کند. در این صورت صفحه شما به صورت همیشگی دچار یک اختلال می‌شود و تحت هیچ شرایطی نمی‌توانید آن را رفع کنید.

حتی اگر از ربات اینستاگرام استفاده می‌کنید، سعی کنید تعداد لایک آن را کمتر از ۳۵۰ عدد در هر ساعت تعیین کنید تا با مشکل شادوبن اینستاگرام مواجه نشوید.

اینستاگرام بر روی تعداد منشن کردن کاربران هم حساس است. در اینستاگرام شما می‌توانید چندین نفر را در یک کامنت منشن کنید اما بر اساس الگوریتم‌های اینستاگرام اگر تعداد منشن‌ها بیشتر از ۵ نفر باشد، شما در حال تبلیغ صفحه خود هستید.

با هشتگ اینستاگرام آشنا هستید و می‌دانید که به رشد صفحه کمک زیادی می‌کنند. مهم‌ترین مزیت هشتگ‌های اینستاگرام، بیشتر دیده شدن در اینستاگرام است.

اینستاگرام فقط ۳۰ هشتگ اول را مهم می‌داند و به بقیه اهمیت نمی‌دهد. مثلاً بسیاری از کاربران ۳۰ هشتگ در کپشن قرار می‌دهند و ۳۰ هشتگ دیگر را در اولین کامنت همان پست قرار می‌دهند و فکر می‌کنند پست مربوطه در تمام این ۶۰ هشتگ نمایش داده می‌شود! این در حالی است که پست آن‌ها تنها در ۳۰ هشتگ اول (که در کپشن درج شده است) نمایش داده می‌شود.

اینستاگرام محدودیت ۲۰ نفر را برای تگ کردن کاربران مشخص کرده است که نمی‌توانید بیشتر از این تعداد تگ کنید. برخی از کاربران سعی دارند با منشن کردن دوستان خود در بخش کپشن این محدودیت را از بین ببرند اما توجه داشته باشید که با این کار احتمال شادوبن اینستاگرام شما تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند.

از اتصال به آی پی‌های مختلف پرهیز کنید

در کل دنیا به خصوص در کشورهایی که با فیلترینگ مواجه هستند، استفاده از اپلیکیشن‌های تغییر آی‌پی (پروکسی‌ها) افزایش پیدا کرده است.

این موضوع از دید اینستاگرام یک خطر جدی به همراه دارد و آن تغییر آدرس هکرها، افراد متخلف و سودجو همچنین تغییر مشخصات پروفایل افراد است.

اینستاگرام روی این مورد بسیار حساس است! اگر شما روزانه با چندین آی‌پی مختف به اینستاگرام خود متصل شوید، اینستاگرام احتمال می‌دهد که حساب کاربری شما مشکل داشته باشد که یکی از مشکلات ربات‌های مختلف اینستاگرام هم همین مورد است.

بنابراین هنگام استفاده از اینستاگرام پروکسی‌های خود را خاموش کنید و با آی‌پی اصلی خود وارد شوید.

از دید اینستاگرام، شادوبن برای محدود سازی پیج هایی است که طبق دستورالعمل‌های معمول اینستاگرام فعالیت نمیکنند و به عبارتی دیگر، فعالیت غیرمجاز دارند. برخی از افراد از روش‌هایی چون استفاده از ربات‌ها، سوء استفاده از هشتگ ها به لحاظ محتوا یا تعداد استفاده میکنند که یکی از اصلی‌ترین دلایل محدود شدن توسط اینستاگرام است.

مدت زمان شادوبن اینستاگرام معمولا دو هفته ذکر شده اما این عدد به صورت قطعی نیست.

برای آن که مطمئن شوید دچار شادوبن نیستید، جدا از این که می‌توانید از وب سایت‌های معروف در این زمینه استفاده کنید، می‌توانید یک پست جدید ارسال کنید و در آن از یک هشتگ که قبلا استفاده نمی‌کردید، استفاده کنید.

حال از چند نفر که شما را دنبال نمی‌کنند و از فالورهای شما نیستند، بخواهید آن هشتگ را جستجو کنند، اگر پست شما برای آن چند نفر قابل مشاهده نبود، بدانید که شما شادوبن شده‌اید.

دلایل شادوبن در اینستاگرام

6 عامل اصلی در دچار شدن به شدوبن یا شادوبن اینستاگرام

  • خرید لایک و کامنت و فالوور یا استفاده از ربات‌ها
  • استفاده از ربات های ارسال اتوماتیک پست
  • استفاده بیش از اندازه از هشتگ
  • استفاده از هشتگ‌های ممنوع شده در پست‌ها
  • ریپورت شدن حساب کاربری
  • فعالیت‌های دستی ربات گونه

چطور می توان از شادوبن خارج شد

بد نیست بدانید که اینستاگرام هیچ بیانیه رسمی در مورد شادوبن و چگونگی رفع شادوبن اینستاگرام منتشر نکرده است.

فعالیت های خود را به صورت چشمگیری کاهش دهید. سعی کنید میزان پست گذاشتن و اینگیجمنت خود را به حداقل برسانید. بعضی ها ۳ روز و بعضی ها ۲ هفته بدون هیچ فعالیتی را سپری کرده اند تا از شادوبن خارج شده‌اند. به نظر می‌رسد عدم فعالیت برای مدتی در اینستاگرام حکم دکمه ریست را دارد.

هشتگ های پست های اخیر خود را تغییر دهید، این ترفند به تعداد زیادی از مردم کمک کرده است و به نظر می آید که سریع ترین راه برای از بین بردن شادوبن اینستاگرام باشد.

گذاشتن هشتگ ها در کامنت ها باعث می شود پست و محتوای شما شیک تر و تمیز به نظر بیاید. اما بسیاری از کاربران خاطرنشان کرده اند که بعضی موارد به محض گذاشتن هشتگ ها در کامنت طی یک الی دو ساعت اکانتشان به آغوش شادوبن رفته است.

گزارش دادن مشکل به خود اینستاگرام بهترین،‌ آسان‌ترین و کارآمدترین راه برای ارتباط با اینستاگرام است که می‌توانید از منوی ستینگ به آن دسترسی داشته باشید و مشکل خود را به اینستاگرام بگویید.

اینستاگرام بخش مهمی از درآمد خود را از طریق تبلیغات برندهای مهم و کسب و کارهای خانگی موفق بدست می‌آورد، طبیعی است که اینستاگرام از بیزینس ها پول بیشتری در ازای اینگیجمنت، نرخ رشد و فالوور طلب می‌کند.

اینستاگرام هر از چند گاهی در آپدیت های خود الگوریتم های جدیدی به کار می گیرد.  آن چیزی که در این میان مشهود است تنها راه رشد اکانت تان در اینستاگرام ، تولید محتواهای جذاب کاربرپسند و تعامل (ارتباط) با فالورهای صفحه شما است.

مراقب پیام گروهی باشید

گاهی اوقات صفحات در اینستاگرام نیاز به ارسال یک پست یا پیام به صورت گروهی هستند که این کار به کمک دایرکت انجام می‌شود!

اگر شما هم نیاز به ارسال گروهی پیام در دایرکت دارید، سعی کنید پیام خود را به ۱۵ نفر بیشتر ارسال نکنید یا اگر تعداد مخاطبان شما بیش از ۱۵ نفر است، چند گروه ایجاد کرده و پیام خود را ارسال کنید.

زیرا اینستاگرام معتقد است که اگر قصد ارسال پیام به بیش از ۱۵ نفر را داشته باشید، حتماً هدفتان اسپم یا تبلیغات بوده که خلاف قوانین اینستاگرام است. مدت زمان شادوبن اینستاگرام معمولا دو هفته است اما در منابع مختلف به دو روز تا دو هفته اشاره شده است.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    شما می‌توانید مشکل پیش آمده خود را در قسمت Report a Problem  گزارش داده و به طور کامل شرح ماوقع بدهید، اینستاگرام خیلی سریع واکنش نشان نمی‌دهد اما به هر حال پاسخ مناسبی خواهد داد.

    منبع:

    Instagram

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    1 نظر
    1. آراویژن می گوید

      سلام وقت بخیر از طریق هشتگ هاهم می تونیم بفهمیم که دچار شادوبن شدیم یا نه؟