7 روش برای پیشگیری از شادوبن شدن در اینستاگرام

0

آیا شادوبن شدن در اینستاگرام واقعاً اتفاق می‌افتد؟ در شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل فیس‌بوک و تیک‌تاک چه‌طور؟ به این سؤالات پاسخ دهید و راه جلوگیری از شدوبن شدن در اینستاگرام و پلتفرم‌های دیگر را از اینجا بخوانید.

بیشتر پلتفرم‌های اجتماعی ادعا می‌کنند که مفهومی به نام شادوبن در سازوکار آن‌ها وجود ندارد. اما از سویی ماهانه چندین و چند کاربر شکایت دارند که درگیر شادوبن شدن اینستاگرام یا اکانت‌های دیگر شده‌اند.

در نهایت شاید تفاوت زیادی نداشته باشد که شما جزء کدام دسته باشید: چراکه همواره پیش‌گیری بهتر از درمان است و تجربه ثابت کرده است شادوبن شدن، می‌تواند کابوس هر مدیر شبکه‌ی اجتماعی یا هر کاربر ساده‌ای باشد. برای اینکه با راهکار‌های جلو‌گیری از شادوبن شدن در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر آشنا شوید، با ما در تیم پادرو همراه باشید.

معنای اصطلاح شادوبن شدن

معنای اصطلاح شادوبن شدن

شادوبن (shadowban) به حالتی می‌گویند که در آن اکانت یک یوزر، بدون هیچ اخطار قبلی میوت یا بلاک می‌شود و پست‌ها و کامنت‌های آن به‌ نمایش در نخواهند آمد. حتی ممکن است صفحه‌ کسی که شادوبن شده، در نتایج جستجو و فید‌ها به نمایش در نیایند. این فاجعه سبب می‌شود تا اینگیجمنت و تعامل پیج شما بسیار پایین بیاید و در نهایت، صفحه تجاری اینستاگرام یا توییتر شما دچار مشکل شود.

همه‌ این موارد در حالی است که شما به عنوان صاحب یک اکانت شادوبن شده، هیچ اخطار قبلی دریافت نکرده‌اید و از این رو نمی‌توانید برای جبران یا از بین بردن این حالت، کاری انجام دهید.

اما آیا مفهوم شادوبن شدن در اینستاگرام یا شبکه‌های اجتماعی دیگر واقعی است یا تنها یک تئوری است؟ بیایید ببینیم نظر صاحبان هر کدام از شبکه‌های اجتماعی چیست؟

شادوبن شدن در توییتر

آخرین باری که توییتر به طور رسمی درباره‌ شادوبن صحبت کرد، در یک پست از بلاگ بود. در بالای صفحه، به طور واضح اعلام شده‌ بود: “مردم از ما می‌پرسند: آیا شادوبن در توئیتر وجود دارد؟ ما می‌گوییم: نه.”

برنامه‌نویسان توییتر تأکید می‌کنند که هر کاربر می‌‌تواند به صورت دائمی و با هر اکانتی، توئیت‌ها و نوشته‌هایش را به اشتراک با جهانیان بگذارد و افراد در توئیتر به‌خاطر دیدگاه‌های سیاسی یا ایدئولوژیک خود، محکوم و ممنوع نخواهند شد. با این وجود آن‌ها تصریح می‌کنند که نتایج جستجو در توییتر بر اساس ارتباط‌های مفهومی طبقه‌بندی می‌شوند و رنک افراد با توجه به میزان لایک و فالوی آن‌ها مشخص خواهد شد.

فراموش نکنید که اگر شما هم در اکانت توییتر خود مثل یک ربات رفتار کرده یا اطلاعات غلط منتشر می‌کنید یا توسط افراد زیادی بلاک شده‌اید، توئیتر رنک و رتبه پائین‌تری به شما و اکانت‌تان خواهد داد.

شادوبن شدن در اینستاگرام

دست‌اندر کاران این پلتفرم توضیح واضحی درباره‌ی شادوبن شدن در اینستاگرام نداده‌اند. از سویی می‌دانیم الگوریتم‌های اینستاگرام الگو‌هایی به‌شدت دقیق هستند که به‌طور مداوم به‌روز می‌شوند تا این اپلیکیشن بهترین کارآیی را برای کاربران خود داشته باشد.

سازندگان این اپلیکیشن تأکید می‌کنند محتوایی که نامناسب تشخیص داده می‌شوند را در اکسپلورر نمایش نمی‌دهد و در صورت تشخیص حتی ممکن است پست‌ها را پاک کند.

روش‌های پیشگیری از شادوبن شدن در اینستاگرام

بیشتر بخوانید: شادوبن اینستاگرام (Shadowban) چیست

شادوبن شدن در تیک تاک

مثل شبکه‌های اجتماعی دیگر تیک تاک نیز ادعا می‌کند شادوبن در آن وجود ندارد. اما هنگامی که اسنادی منتشر شد که نشان می‌داد تیک‌تاک گروهی از کاربران را سرکوب و محتوای آن‌ را منع می‌کند، این برنامه با جنجال بزرگی رو‌به‌رو شد.

تنها چیزی که به‌طور قطع می‌دانیم این است که در دستور‌العمل‌های تیک‌تاک به شادوبن‌ اشاره‌ای نشده است و سازندگان این اپلیکیشن نیز توصیه می‌کنند تا از بهترین‌ روش‌های خلاقیت خود استفاده کنید تا بالا‌ترین شانس‌‌ را برای دیده شدن به دست بیاورید.

شادوبن شدن در یوتیوب

حساب رسمی توئیتر یوتیوب با صدای بلند اعلام کرده است که هیچ اکانت یا حسابی را شادوبن نمی‌کند. «تنها ممکن است برخی از ویدیو‌ها ناقض اصول اولیه‌ ما در یوتیوب باشند و به این دلیل برای مدتی کمتر به معرض نمایش درآیند. البته تیم ما در حال بررسی تمامی این ویدیو‌هاست.» از اکانت رسمی یوتیوب در توئیتر

اگرچه بسیاری از کاربران با این گفته موافق نیستند اما یوتیوب اصرار دارد نمایش نیافتن برخی از ویدیو‌ها، ممکن است به علت باگ‌های برنامه باشد و باید ابتدا بررسی شود.

شادوبن‌ شدن در فیس‌بوک

فیسبوک درباره‌ مفهوم شادوبن، سکوت اختیار کرده است. هیچ‌کس نگفته این قانون در فیسبوک اعمال می‌شود اما هیچ‌کس خلاف آن را نیز نگفته است. تنها می‌بینیم که پست‌هایی که حاوی مطالبی هستند که فیس‌بوک آن‌ها را «محتوای مشکل‌ساز» می‌نامد، ممکن است در رتبه‌بندی فید‌های تازه، جایگاه پایین‌تری بگیرند.

اگر محتوای با کیفیتی را در این شبکه به اشتراک نمی‌گذارید، فیس‌بوک هم در انتشار آن به شما کمک نخواهد کرد. آیا این یک نوع شادوبن است؟ بستگی دارد از چه‌کسی بپرسیم. این طور نیست؟!

چه‌طور بفهمیم در یک شبکه اجتماعی، شادوبن شده‌ایم؟

همان‌طور که دیدیم، مدیران شبکه‌های اجتماعی به طور واضح شادوبن را واقعی نمی‌دانند. اما اگر هرکدام از این علائم را تجربه کردید، احتمال شادوبن شدن در اینستاگرام بسیار زیاد است.

افت کیفیت در تعامل

اگر متوجه شدید چند پست آخر شما دچار افت لایک، کامنت و به‌طور کلی بازخورد در پیج خود شده‌اید، امکان دارد در حال تجربه شادوبن شدن اینستاگرام یا دیگر پلتفرم‌ها باشید.

دیده نشدن در سرچ‌ها

نام کاربری یا هشتگ‌های اختصاصی شما در پیشنهادات جست‌وجو نشان داده نمی‌شود. در این صورت سایر کاربران قادر به پیدا کردن محتوای شما نیستند، هرچند در گذشته این کار امکان پذیر بوده است.

یک هشدار

ممکن است محتوایی بی‌کیفیت ارائه یا مثل یک ربات رفتار کرده باشید، شادوبن شدن در اینستاگرام یا اپلیکیشن دیگر ممکن است یک هشدار باشد که به شما بگوید باید رفتار بهتری در پیج خود داشته باشید.

چه‌طور بفهمیم در یک شبکه اجتماعی، شادوبن شده‌ایم؟

بیشتر بخوانید: دلایل ریزش فالوور اینستاگرام و راه‌های جلوگیری از آن

راه‌های جلوگیری از شادوبن شدن اینستاگرام و رسانه‌های دیگر اجتماعی

برای اینکه تجربه شادوبن شدن را از اکانت عزیز خود دور کنید، نکات زیر را درنظر داشته باشید.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    دستور‌العمل‌های آن شبکه اجتماعی را زیر پا نگذارید

    هر شبکه اجتماعی اجتماعی دستور‌ العمل‌هایی دارند که کاربران موظف هستند آن‌ها را رعایت کنند. معمولاً در این دستور‌العمل‌ها فعالیت‌های غیرقانونی، نفرت‌ پراکنی‌ها، پخش عکس‌های برهنه و انتشار اطلاعات غلط را ممنوع می‌کنند. اگر به صراحت هر یک از این موارد را نقض کنید، به احتمال زیاد شادوبن می‌شوید یا محتوای شما از صفحه حذف خواهد شد.

    در برخی از موارد محتوایی که آن را منتشر می‌کنید ممکن است به طور صریح مخالف قوانین نباشد، اما برای برخی از گروه‌های حساس مضر محسوب شود. بهتر است بدانید انتشار چنین محتواهایی نیز ریسک محسوب می‌شود و ممکن است شما را در خطر شادوبن شدن در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی بیاندازد یا رنک شما را به‌شدت کاهش دهد.

    شبیه ربات رفتار نکنید

    می‌دانیم الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی بر فعالیت ربات‌ها حساس هستند و تلاش می‌کنند تا آن‌ها را متوقف کنند. شما نیز به عنوان یک یوزر واقعی نباید رفتاری داشته باشید که به عنوان یک ربات شناخته شوید. برخی از این رفتار‌ها عبارت‌اند از:

    • استفاده از هشتگ‌های نامربوط
    • استفاده بیش از اندازه از هشتگ‌ها
    • فالو کردن تعداد زیادی از افراد در مدتی کم
    • کامنت‌گذاری با سرعت زیاد و محتوای یکسان

    پس برای جلوگیری از شادوبن شدن در اینستاگرام، و البته برای اینکه پیجی داشته باشید که بهترین بازده را داشته باشد، از این کار‌ها دوری کنید. در عوض می‌توانید انرژی خود را روی تولید محتوای مفید بگذارید.

    به علاوه توصیه می‌کنیم از عکس‌های پروفایل واقعی (عکس شخص یا برند خود) استفاده کرده و بیویی متناسب با کسب‌و‌کار خود را ضمیمه پیج خود کنید. استفاده از راه‌های ‌ارتباطی (مثل ای‌میل یا شماره تلفن) در بیو، اعتماد را بالاتر می‌برد و سبب می‌شود تا پیج شما به عنوان ربات شناخته نشود.

    برای پیشگیری از شادوبن شدن در اینستاگرام، از هشتگ‌های ممنوع استفاده نکنید

    ممکن است برخی هشتگ‌ها در یک شبکه‌ی اجتماعی و به دلیل نقض قوانین یا محتوای نامناسب، ممنوع شوند. زمانی که در کنار محتوای خود از این هشتگ‌ها استفاده می‌کنید، شانس خود را برای شادوبن شدن در اینستاگرام، تیک‌تاک یا توئیتر بالا‌ می‌برید.

    البته هیچ لیست رسمی برای نشان‌دادن هشتگ‌های ممنوع وجود ندارد. تنها ممکن است بتوانید با جست‌وجو در گوگل سایت‌هایی را بیابید که در آن‌ها این هشتگ‌ها نشان داده می‌شوند.


    بیشتر بخوانید: چطور از هشتگ اینستاگرام برای جذب مخاطبین تازه استفاده کنیم؟

    اسپم نباشید

    برخی از کاربران در یک شبکه اجتماعی یک لینک را چندین و چندبار به اشتراک می‌گذارند یا مطالب تکراری خود را مدام پست می‌کنند، این کار‌ها ممکن است باعث شادوبن شدن در اینستاگرام شود چرا که شما را شبیه به یک اسپم (مزاحم) جلوه می‌دهد.

    پایبند باشید

    بهتر است برای انتشار مطالب خود در یک شبکه‌ی اجتماعی، قوانین و اصولی داشته باشید. برای مثال تایم‌هایی را برای انتشار انتخاب کنید که  مخاطبانتان در آن شبکه اجتماعی حضور داشته باشند. اگر به‌صورت پراکنده پست کنید ممکن است احساس کنید درگیر شادوبن در اینستاگرام شده‌اید.

    برای جلوگیری از شادوبن شدن در اینستاگرام، فالوور، لایک و کامنت فیک خریداری نکنید

    خرید فالوور، لایک یا کامنت‌های فیک آسیب‌های زیادی به اکانت‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌رساند. فرض کنید به طور ناگهانی ۳۰۰۰ فالوور تازه به صفحه شما اضافه شود که همگی کامنت گذاشته‌اند: چه عکس جالبی! بدون شک الگوریتم‌های اینستاگرام متوجه یک الگوی نادرست می‌شود و ممکن است به راحتی شما را شادوبن کند.

    با دیگران محترمانه رفتار کنید

    اگر دائماً توسط کاربران دیگر ریپورت یا بلاک شوید، الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کنند محتوای شما را دور از چشم دیگر کاربران قرار دهند و این تقریباً همان معنایی است که در تعریف شادوبن شدن در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر به شما معرفی کردیم.

    اسپم نباشید

    برای شادوبن نشدن در شبکه‌های اجتماعی چه کار کنیم؟

    بسیار ساده است. محتوایی خلاقانه و مفید تولید کنید و بعد آن را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید تا آن‌ها نیز شگفت‌زده شوند. در این میان قوانین هر پلتفرم را به یاد داشته باشید و سعی کنید آن‌ها را دور نزنید.

    این راهکار تنها برای جلوگیری از شادوبن شدن در اینستاگرام یا توئیتر نیست، بلکه راهی است که به شما کمک می‌دهد کسب و کار خود را در دنیای اینترنت به دیگران معرفی کنید و پیجی محبوب داشته باشید.

    اگر هم فکر می‌کنید درگیر شادوبن شدن در اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی شده‌اید، نترسید. ابتدا از طریق راه ارتباطی اپلیکیشن، مشکل را با سازندگان در میان بگذارید. سپس سعی کنید هشتگ‌های نامرتبط، یا پست‌های بد‌محتوا را پاک کنید و فالوور‌های فیک خود را ریمو کنید. بعد از مدتی، احتمال بازگشت پیج شما نیز وجود دارد.

    جمع‌بندی

    • شادوبن شدن در اینستاگرام یا شبکه‌های اجتماعی دیگر حالتی است که در آن کاربر و حسابش دیگر به‌اندازه قبل دیده نمی‌شوند و تعامل پیج به شدت زیادی کاهش می‌یابد.
    • با این‌که هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی شادوبن شدن را به‌طور رسمی تأیید نکرده‌اند، با این حال نشانه‌هایی از وجود این حالت در اپلیکیشن‌های محبوب وجود دارد.
    • برای جلوگیری از شادوبن شدن در اینستاگرام یا شبکه‌های دیگر، بهتر است قوانین آن‌ها را به درستی رعایت کنید و محتوای خلاقانه را با اصول درست به مخاطبان برسانید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.