مراحل دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی و مدارک مورد‌ نیاز

0

با اوجگیری کسب و کارهای آنلاین و مجازی در همه نقاط جهان، بسیاری از مردم به فکر دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی افتادند و صاحبان ایده و کسب و کار به دنبال اطلاعات مربوط به مراحل دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی و مدارک مورد نیاز آن هستند.

این روزها بسیاری از مردم دلیل اصلی رونق گرفتن کسب و کار در فروشگاه اینترنتی را بحران ویروس کرونا می‌دانند اما واقعیت برای حرفه‌ای ها این است که حای از چند سال پیش از وقوع بحران کرونا نیز کسب و کار اینترنتی آرام آرام جای کسب و کار سنتی و قدیمی را گرفته بود. افرادی که پیش از این برای داشتن مجوزها و پروانه کسب در فضای حقیقی کلی دوندگی کرده‌اند باید بدانند که دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی هم چندان ساده و چند دقیقه‌ای نیست. مطالبی که در این مقاله خواهید خواند:

در این مقاله شما را با مراحل دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی و مدارک مورد نیاز برای آن آشنا خواهیم کرد. شاید به ظاهر مدیریت کردن یک فروشگاه اینترنتی از مدیریت یک مغازه یا یک هایپرمارکت بزرگ ساده تر باشد اما واقعیت این است که این کار هم ویژگی‌های خاص خودش را دارد و اگر مدیر آن سواد لازم برای اداره چنین فضایی را نداشته باشد، با مشکلات جدی در مسیر درامدزایی و مخاطب شناسی روبرو خواهد شد.

مجوز فروشگاه اینترنتی

آیا فروشگاه اینترنتی نیاز به مجوز دارد؟

اگر مایلید بدانید که واقعا برای این کار به مجوز نیاز دارید یا خیر همین ابتدای کار به شما بگوییم که قطعا به مجوز نیاز دارید و بیهوده به دنبال راه ساده و دور زدن قوانین نباشید، مگر آنکه قرار بر حرفه ای بودن نباشد!

حرکت بر مدار قانون و داشتن مجوزهای لازم برای تاسیس فروشگاه اینترنتی بسیار اهمیت دارد، مدیر یک فروشگاه اینترنتی باید با قوانین این حوزه آشنایی کامل داشه باشد

اصل مهم اعتمادسازی

مساله بسیار مهم موضوع اعتمادسازی و جلب رضایت و نظر مساعد مشتری یا مخاطب است. اگر قرار باشد شما بدون مجوز فروشگاه اینترنتی و گواهینامه‌های لازم اقدام به راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین کنید، واقعا چه توقعی از مخاطبان در این روزگار بی اعتمادی در فضای مجازی خواهید داشت؟

به احتمال زیاد دلایل زیر ممکن است باعث بروز بی اعتمادی و انصراف مشتری از خرید شود:

  • عدم پشتیبانی مناسب و شایسته
  • ارائه خدمات نامطلوب به مشتری
  • به موقع نرسیدن محصول به درب منزل سفارش دهنده
  • نداشتن نظارت بر فعالیت فروشگاه

سوال مهم اینجا است که راه حل چیست؟ چگونه باید اعتمادسازی کرد و میزان نارضایتی را کاهش داد؟ پاسخ ممکن است چند بعدی باشد اما بدون تردید یکی از راه حل‌ها اخذ مجوز فروشگاه اینترنتی و داشتن مدارک لازم برای راه اندازی یک کسب‌و‌کار آنلاین است. مواردی مانند ارائه خدمات نامناسب، عدم پشتیبانی، عدم تحویل به‌موقع کالا و در کل عدم نظارت بر فعالیت فروشگاه‌های آنلاین، از عوامل عمده دوری مردم از خریدهای اینترنتی است.

اعتمادسازی برای مشتریان و مخاطبان ارزش بالایی داشته و بدون تردید عامل اصلی در جلب رضایت مشتری و مخاطب است.

مورد مهمی که اکنون به سراغش می‌رویم فهرستی از مدارک برای مجوز فروشگاه اینترنتی که بهتر است به دست بیاورید:

نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد)

نماد اعتماد الکترونیکی نشانه‌ای است که از طرف مرکزی با نام توسعه تجارت الکترونیکی که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است، به عنوان تاییدیه به فروشگاه‌های اینترنتی داده می‌شود.

در بخش هویت مالک کسب و کار، باید هویت مالک به صورت کامل احراز شود. این عمل از طریق دفاتر ثبت اسناد رسمی انجام می شود و تعهدنامه ای توسط متقاضی در دفتر مربوطه تنظیم شود. لازم به ذکر است که سن مالک باید بالای ۱۸ سال باشد.

دریافت «نماد الکترونیکی» یا همان «ای‌نماد» می‌تواند این احساس را برای کاربران ایجاد نماید که آنها خواهند توانست بدون بروز هیچ گونه مشکلی، پرداخت‌های اینترنتی انجام داده و خرید خود را از بستری انجام دهند که تحت نظارت بوده و تاییدیه‌های لازم را دارد.

یكی از عوامل مهم توسعه تجارت الكترونیكی، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان كاربران خدمات الكترونیكی است. مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این‌كه سایت‌ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند كرد و حقوق مصرف‌كنندگان را به رسمیت می‌شناسند،‌ اقدام به خرید می‌كنند. بسیاری از مخاطبان پیش از این که خدمات یا محصولی را از وب سایت شما خریداری کنند یا سفارش دهند، به دنبال علامت

اینماد پایین وب سایت می‌گردند. اینماد از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک که یک مرکز دولتی است، به کسب و کارها (فقط فروشگاه‌های اینترنتی) داده می‌شود.

اینماد البته به سه دسته نماد موقت، نماد دائم تک ستاره و نماد دائم دو ستاره تقسیم می‌شود.

برای کسب نماد الکترونیکی می‌بایست مدارک زیر را در اختیار داشته باشید:

– متقاضیان حقیقی برای دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی:
1) تصویر پروانه / مجوز فعالیت (در صورت لزوم)
2) اسناد هویتی متقاضی( شناسنامه، کارت ملی و مدرک وضعیت نظام وظیفه) تغییر یابد


– متقاضیان حقوقی (تجاری / غیر تجاری):
1) تصویر آگهی روزنامه رسمی
2) تصویر اصل اساسنامه
3) آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)
4) آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)
5) آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت(در صورت وجود)
6) تصویر پروانه / مجوز فعالیت (در صورت لزوم)

ای نماد برای فروشگاه اینترنتی

بیشتر بخوانید: ای نماد فروشگاه اینترنتی چیست و چطور آن را دریافت کنیم؟

درگاه پرداخت اینترنتی

خیلی مهم است که به مخاطب یا مشتری خود اطمینان دهید که در فروشگاه اینترنتی شما خبری از کلاهبرداری و فیشینگ نیست و می‌توانند با اطمینان کامل اقدام به خرید کنند. دریافت وجه یکی از مهمترین فرآیندی است که بین شما و خریدار در یک کسب و کار در فروشگاه اینترنتی رخ می‌دهد.

فین‌تک یا فناوری مالی به معنای کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی است. فین‌تک معادل Financial technology یا FinTech صنعتی در فضای اقتصادی است و به کمپانی‌هایی اشاره دارد که با کاربرد تکنولوژی تلاش می‌کنند خدمات مالی را کارآمدتر کنند.

شرکت‌های فعال در زمینه فناوری‌های مالی عموماً استارت‌آپ‌هایی هستند که تلاش می‌کنند خودشان را در سیستم‌های مالی جا بیندازند و شرکت‌های سنتی را به چالش بکشند.

این فرایند باید در یک بستر امن، راحت و قابل‌پیگیری انجام شود. صاحبان کسب و کار اینترنتی برای انجام این موضوع دو راه برای انتخاب دارند که یا از یک بانک بطور مستقیم، درگاه پرداخت اینترنتی بگیرند یا از شرکت‌های واسط درگاه پرداخت واسط اینترنتی رایگان دریافت کنند.

مجوز رسانه های دیجیتال

داشتن این مجوز فروشگاه اینترنتی به شما کمک می‌کند در بسیاری از حوزه‌ها برای تبلیغ و ترویج خدمات و کالای خود ورود قانونی داشته باشید. مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برای فعالیت خود موارد مهمی را مد نظر دارد که عبارتند از:

  • نظم دادن به فعالیت‌های فرهنگی دیجیتالی در سطح کشور
  • تولید متنوع و متفاوت محصولات فرهنگی دیجیتالی مناسب با ارزش‌های تعریف شده در جامعه
  • بالا بردن سطح آگاهی و مهارت مردم

برای فعالیت در زمینه رسانه‌های دیجیتال باید مجوز آن را دریافت کنید:

  • اشخاص حقیقی باید ابتدا به سایت saramad.ir مراجعه کرده و نسبت به ثبت نام اولیه اقدامات کنند
  • پس از ثبت نام اولیه در سایت مرکز فناوری اطلاعات، به شما کلمه عبور داده خواهد شد
  • پس از اینکه درخواست خود را برای مجوز ارسال کردید، تیم حراست آن را بررسی کرده و نتیجه را برای شما ارسال می‌کنند
  • اگر نتیجه تیم حراست برای درخواست مجوز مورد تایید باشد، نوبت به آزمون آنلاین در زمینه قوانین می‌رسد‌
  • آزمون آنلاین شامل 12 سوال است که وقتی در حدود 15 دقیقه برای آن در نظر گرفته شده است و زمان مصاحبه نیز 10 دقیقه است
  • در پایان نیز علاوه بر گرفتن نمره قبولی در آزمون آنلاین و استعلام از مراجع ذی صلاح باید کمیته تخصصی نیز اظهار نظر کند

سواد رسانه‌ای عامل مهمی در پیشبرد اهداف اقتصادی در فضای مجازی است، داشتن مجوز مربوط به رسانه‌های دیجیتال حس اعتماد و اعتبار به مخاطب می‌دهد.

در وب سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی آمده است:

متقاضیان اخذ مجوز فروشگاه اینترنتی بایستی مدارک ذیل را آماده نموده و به همراه فرم های اشاره شده در تهران به «واحد امور فعالیتهای فرهنگی دیجیتال» واقع در خیابان سمیه روبروی برج سپهر بانک صادرات پلاک ۷۶ طبقه دوم و در سایر استانها به ادارات کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان‌ها مراجعه کنند.

مجوز نظام صنفی رایانه ای

شرکت‌هایی که دارای مدیر عامل با حداقل مدرک کارشناسی باشند و کسب و کارشان در حوزه فعالیت‌های رایانه‌ای باشد می‌توانند برای دریافت مجوز نظام صنفی رایانه‌ای اقدام کنند.

امروزه این سازمان تلاش دارد در جایگاه تنظیم‌گر مناسبات بخش خصوصی و دولت در حوزه فناوری اطلاعات ضمن دفاع از حیثیت و حقوق حرفه‌ای آحاد صنف، مشارکت در تصمیم‌سازی برای این حوزه و اشاعه آن به سطوح اجرایی، بازخورد لازم از محیط اجرا را جهت تصحیح مسیر به سطوح سیاست‌گذار و برنامه‌ریز منتقل کند.

مجوز نظام صنفی

مجوز ساماندهی

یکی دیگر از مجوزهای مهم و تاثیرگذار برای راه اندازی فروشگاه آنلاین، مجوز ساماندهی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این مجوز نشان می‌دهد که محتوای وب سایت شما تایید شده است. برای کسب این مجوز فروشگاه اینترنتی می توانید به سایت ساماندهی رجوع کنید.

آیا حتما باید این مجوز را برای فروشگاه خود داشته باشیم؟ برای راه اندازی فروشگاه می‌توانید این مجوز را دریافت نکنید ولی مزیت این نماد این است که اگر وب سایت شما فیلتر شود، ستاد ساماندهی قبل از فیلترینگ شما را با ارسال پیامک آگاه می‌کند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    قدم اول، طراحی وب سایت

    موضوع مهم این است که شما دچار چرخه معیوب و تکرارپذیر مرغ و تخم مرغ نشوید، در ابتدا باید وب سایت خود را طراحی کنید تا برای چیزی که وجود خارجی دارد، اقدام به دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی کنید.

    نخستین قدم بعد از تصمیم‌گیری قطعی در خصوص راه‌اندازی و افتتاح فروشگاه آنلاین، بررسی و تحلیل درست از خدمات و محصولات و امکان‌سنجی ارائه و فروش آنلاین آن‌ها و سپس اخذ جواز سایت فروشگاهی و مجوز کسب و کار اینترنتی است.

    وب سایت طراحی شده شما با رعایت اصول Ui و Ux همچنین نگات منطبق بر الگوریتم گوگل با داشتن تولید محتوای استاندارد و موثر هم معنای موفقیت در فروش است

    وقتی یک وب سایت در قالب یک فروشگاه آنلاین خوب طراحی کرده باشید در مراحل دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی، بازرسان می‌توانند شفافیت مراحل پرداخت را با سرعت بیشتری بررسی و تایید کنند. بنابر این طراحی فروشگاه اینترنتی را نباید به هیچ عنوان دسته کم گرفت.

    فعال کردن SSL

    SSL محفف عبارت Secure Socket Layer و به معنای لایه امن پروتکل است. در واقع این مجوز سبب می‌شود اطلاعات شما و کاربران سایتتان در معرض خطر نباشد و امنیت سایت تامین شود.

    اگر عبارت  https در ابتدای آدرس سایت وجود داشته باشد می توان گفت این سایت گواهی SSL دارد. اما این گواهی چه تاثیری در کسب و کار شما دارد؟

    برای شروع و ایجاد یک ارتباط امن با مرورگرها، یک سازمان باید گواهینامه اس اس ال را بر روی وب‌سرور خود نصب کند. با برقراری این نوع اتصال امن، کلیه ترافیک بین وب‌سرور و مرورگر‌ها ایمن خواهد بود.

    با صدور گواهینامه‌ SSL برای یک سایت، از اطلاعات حساس و حائز اهمیت کاربران در فضای وب، مانند تراکنش‌های مالی، نام‌های کاربری، رمز عبور و غیره محافظت می‌شود.

    به طور کلی رمزگذاری برای تمام سایت ها اعم از سایت های تجارت الکترونیک و یا بلاگ ضروری است. کاربران گوگل کروم وقتی که از سایتی که گواهینامه اس اس ال ندارد بازدید می کنند به آنها هشدار می دهد که صفحه امن نیست.

    امنیت فروشگاه اینترنتی

    اگر عبارت https در ابتدای آدرس سایت وجود داشته باشد شما قدم مهمی در خلق اعتبار نزد مشتری برداشته‌اید پس این جزئیات را جدی بگیرید

    هزینه مجوز فروشگاه اینترنتی

    طبیعی است که در دوره‌های مختلف و البته با شرایط گوناگون هزینه مجوز فروشگاه اینترنتی نیز تغییر می‌کند. این هزینه بسیار کمتر از هزینه لازم برای افتتاح یک فروشگاه حقیقی است؛ شما در این حالت پول پیش، رهن و اجاره و کرایه و غیره را از محل خروجی کیف پول خود حذف می‌کنید.

    خرید نرم افزار، دامنه و هاست و هزینه طراحی وب سایت از اصول و هزینه‌های پایه برای شروع این کار است.

    ثبت دامنه نیز هزینه متنوعی دارد و طیف آن از چند هزار تومان تا چند ده هزار تومان با توجه به پسوندهایی که انتخاب می‌کنید و نام دامنه متغیر است.

    اصطلاحا به یک فروشگاه ساز تحت یک نرم افزار و سیستم برنامه نویسی شده نیز نیاز دارید که بسته به نوع و میزان کیفیت آن از چند هزار تومان تا چند میلیون تومان متغیر است، گاهی یک ایده ناب برای پیاده سازی در دل برنامه نیازمند هفته ها برنامه نویسی و تشکیل اتاق فکر دارد و هر موضوع تخصصی هزینه خاص خودش را خواهد داشت.


    بیشتر بخوانید: هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی چقدر است؟

    امنیت فروشگاه اینترنتی

    مبحث امنیت در یک فروشگاه اینترنتی بسیار حیاتی است. درست است که اسکریپت‌های رایگان زیادی در اینترنت وجود دارد اما فروشگاهی که پشتیبانی خوبی نداشته باشد دوام زیادی نخواهد داشت.

    در این فرصت نگارشی با شما مخاطب عزیز از نحوه دریافت پروانه کسب مجازی گفتیم و اهمیت دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی، همچنین با جواز کسب فروشگاه اینترنتی و شرایط مجوز فروشگاه اینترنتی نیز آشنا شدیم.

    پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر تصمیمی نقشه راه خود را ترسیم کنید، با افراد باتجربه در این زمینه مشورت داشته باشید و وب سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی مشهور و موفق در کشور را بررسی کنید، رموز موفقیت آنها چندان محرمانه نیست و می‌شود در مقالات متنوع و معتبر از آنها آگاه شد.

    هیچ فرایند درآمدزا و موفقی از ابتدای راه کاملا ساده و روشن نبوده و مشکلات و پیچیدگی‌های ابتدای راه خود را داشته است. بنابراین امیدواری به بهبودی امور و تلاش برای جبران کاستی‌ها بسیار اهمیت دارد.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.