هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی چقدر است؟ + نحوه ایجاد آن

1

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد به سراغ راه اندازی کسب و کار اینترنتی می‌روند آن است که هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی مبلغ زیادی نیست و نیازی به سرمایه گذاری کلان ندارد. به همین دلیل هم سرمایه لازم برای فروشگاه اینترنتی بسیار کمتر از راه اندازی یک فروشگاه در یکی از خیابان‌های شهر است. در مقابل هم درآمد آن می‌تواند چندین برابر همان فروشگاه سنتی باشد.

شما باید در مرحله نخست راه اندازی فروشگاه اینترنتی و بررسی هزینه صفر تا صد فروشگاه اینترنتی بدانید که برای چه افرادی می‌خواهید این فروشگاه را راه اندازی کنید. در واقع با مشخص شدن بازار هدف می‌توانید به صورت تقریبی محاسبه کنید که هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی چقدر خواهد بود.

اگر هدف شما همکاری در فروش یا بازار هدفی کوچکتر مانند فروش یک کالای خاص است، مشتریان شما کمتر شده و به همان نسبت هم هزینه‌ راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای‌تان کمتر خواهد شد. در ادامه این مقاله از پادرو ما را همراهی کنید تا به بررسی هزینه‌ راه اندازی فروشگاه اینترنتی بپردازیم.

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی

بررسی هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی با استفاده از روش‌های مختلف

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی با استفاده از کد نویسی

بیشتر آدم‌ها به دنبال ساخت وبسایت فروشگاهی رایگان می‌گردند اما شاید این موضوع کمی از واقعیت دور باشد. پس باید واقع بینانه به سراغ راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی رفت. یکی از روش‌هایی که برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی استفاده می‌شود، برنامه نویسی برای طراحی سایت است. در این روش از 0 تا صد امکانات مورد نیاز برای یک فروشگاه توسط کد نویسی ایجاد می‌شود.

از مزیت‌هایی که این روش دارد آن است که هر امکانی که در سایت مورد نیاز است، با استفاده از کد نویسی می‌توان ایجاد کرد. علاوه بر این یک سایت فروشگاهی کد نویسی شده حجم بسیار کمتری خواهد داشت و این موضوع موجب بالا رفتن سرعت لودینگ در سایت خواهد شد.

البته در این روش ضعف‌هایی هم وجود دارد و آن، این است که هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی با این روش بسیار بالاست. یعنی برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی با کمک کد نویسی اختصاصی هزینه‌ای نزدیک به 50 تا صد میلیون تومان و حتی بیشتر مورد نیاز است. یکی دیگر از معایبی که این روش دارد، زمان بر بودن آن است. البته این زمان با توجه به مهارت و دانش تیم کد نویسی متغیر خواهد بود و بین 3 تا 6 ماه به طول خواهد انجامید.

علاوه بر بالا بودن هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی با استفاده از کد نویسی، در این روش هزینه نگهداری و ارتقا سایتی است که به صورت اختصاصی کد نویسی شده است و این هزینه معمولا بالا است. شما باید سالانه مبلغی را برای پشتیبانی به این تیم پرداخت کنید و برای هر امکان جدیدی که می‌خواهید در سایت خود داشته باشید مبلغ جداگانه‌ای پرداخت کنید.

این روش عمدتا برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ با بودجه  و درآمد بالا مناسب است. این شرکت‌ها می‌توانند با استخدام برنامه نویس یک تیم برنامه نویسی تشکیل داده و کار فروش خود را سازمان دهند. اما افرادی که می‌خواهند شخصی کار کنند به هیچ عنوان این روش به آنها پیشنهاد نمی‌شود.

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی با استفاده از سایت سازها

سایت ساز به صاحبان کسب و کارهای اینترنتی این امکان را می‌دهد که بدون داشتن مهارت در زمینه طراحی سایت بتوانند یک سایت اینترنتی داشته باشند. در این زمینه کافی است تنها دستور العمل‌هایی را که برای راه اندازی فروشگاه‌های اینترنتی به شما توسط سایت ساز، گفته می‌شود، اجرا کنید. سایت‌های بسیاری در این زمینه وجود دارند که به صورت آنلاین امکان ایجاد سایت فروشگاهی را فراهم می‌کنند.

البته این روش هم مانند دیگر روش‌ها معایبی دارد که مهم‌ترین آن وابسته کردن کامل شما به شرکت ارائه دهنده سایت ساز است. این وابستگی موجب می‌شود تا سرمایه لازم برای فروشگاه اینترنتی برای کسب و کار شما بسیار بالا برود.

برای مثال راه اندازی یک فروشگاه پیشرفته با استفاده از سایت ساز معمولا سالانه 5 میلیون تومان است و شما این مبلغ را پرداخت می‌کنید تا شرکت ارائه دهنده سایت ساز به شما خدمات بدهد.

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی

این موضوع را نیز باید در نظر بگیرید که با توجه به افزایش قیمت‌ها این مبلغ هر ساله افزایش پیدا می‌کند و چون کار شما به این سیستم وابسته است، مجبور خواهید بود که هر سال این هزینه را انجام دهید.

از جمله مزیت‌های سایت ساز یا فروشگاه ساز اینستاگرام آنلاین به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • هزینه‌های کمتر و اقتصادی بودن
  • عدم نیاز به دانش فنی و مهارت خاص
  • عدم نیاز به اخذ درگاه بانکی برای پرداخت
  • سرعت بالای دسترسی به پنل کاربری
  • سادگی و سهولت کار با پنل
  • دریافت پشتیبانی 24 ساعته
  • فروشگاه کوچک: اگر شما یک کسب و کار محلی مانند سوپر مارکت داشته باشید می‌توانید از فروشگاه‌های کوچک اینترنتی استفاده کنید که سالانه حدود 2 میلیون تومان برای شما هزینه خواهد داشت و البته یک سری هزینه‌های ثابت نیز در این زمینه وجود دارد.
  • فروشگاه استاندارد: اگر شما یک فروشگاه نسبتا معروف در سطح محله خود داشته باشید این گزینه برای شما بهترین خواهد بود زیرا امکاناتی را که در اختیار شما قرار می‌دهد، نسبت به فروشگاه کوچک بسیار بیشتر است و امکان مدیریت کردن آن هم راحت‌تر خواهد بود. هزینه این روش حدود 3 تا 4 میلیون تومان در سال خواهد بود.
  • فروشگاه پیشرفته: این نوع از فروشگاه‌ها بزرگترین نوع هستند و برای آن دسته از فروشگاه‌هایی مناسب هستند که در سطح کشور فروش دارند. فروشگاه‌هایی مانند دیجی کالا و از این دست فروشگاه‌ها را در این زمینه می‌توان نام برد. هزینه صفر تا صد فروشگاه اینترنتی در این روش حدود 6 میلیون تا 7 میلیون تومان به صورت سالانه خواهد بود.

هزینه صفر تا صد فروشگاه اینترنتی  و هزینه‌های جانبی فروشگاه اینترنتی  استفاده از سایت ساز با توجه به نوع فروشگاهی که انتخاب می‌کنید؛ متفاوت خواهد بود.

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی با استفاده از وردپرس

شاید تصور کنید که استفاده از وردپرس برای فروشگاه اینترنتی رایگان است. اما واقعیت کمی متفاوت است. شاید نصب برنامه وردپرس رایگان باشد اما طراحی سایت فروشگاه به کمک وردپرس نیازمند پرداخت هزینه است.

شما نیاز دارید تا برای هر کدام از افزونه‌های فروشگاهی، هاست، دامنه، امکانات جانبی و غیره هزینه مجزایی پرداخت کنید. البته این بخشی از هزینه‌ها است زیرا هر کدام از این موارد هم نیازمند تمدید با تعرفه جدید در سال بعد هستند.

در مرحله بعد شما نیاز به یک نیروی متخصص برای مدیریت مسائل فنی سایت خود دارید و یک نیروی کار دیگر برای کار با پنل وردپرس. بنابراین در کنار هزینه‌های اولیه ساخت سایت فروش اینترنتی، هزینه‌های ادمین و نیروهای متخصص برای کسب و کار شما هم وجود دارد. از مزایای وردپرس به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  •  هزینه کم در مقایسه با سایر سیستم‌ها
  • گستردگی در قالب وردپرس
  • گستردگی در افزونه‌های وردپرس
  •  امکان گزارش‌گیری کامل از فروش
  • فروش اتوماتیک بدون طی مراحل گوناگون
  • گستردگی در جذب مشتری در سطح وسیع
  • امکان بازاریابی و تبلیغ محصولات به روش‌های گوناگون و کم هزینه

هزینه‌های اولیه طراحی سایت فروشگاهی با کمک وردپرس به شرح زیر است:

  • خرید دامنه با پسوند‌های متفاوت و قیمت‌های متفاوت
  • خرید هاست یک ساله: ۱.۲ میلیون تا ۱.۵ میلیون تومان
  • قیمت افزونه ووکامرس: ۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان
  • قیمت افزونه فاکتور: ۴۰ هزار تومان
  • قیمت درگاه پرداخت: متغیر
  • قیمت افزونه پوست سئو: ۶۰ هزار تومان
راه اندازی فروشگاه اینترنتی

اگر همه هزینه‌های بالا را برآورد کنید حدود 3 تا 6 میلیون تومان راه اندازی یک سایت فروشگاهی برای شما هزینه خواهد داشت.

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی به صورت اختصاصی

در میان انواع این روش‌ها، یک روش سنتی دیگر هم وجود دارد که از گذشته تا به امروز رایج بوده اما هزینه بر بوده و مشکلات و کم و کاستی مخصوص به خود را دارد. شما با استفاده از یک برنامه نویس سایت فروشگاهی می‌توانید این کار را انجام دهید.

درواقع پرهزینه‌ترین روش، طراحی سایت اختصاصی است که با توجه به خواسته‌های شما طراحی آن بین 10 تا 100 میلیون تومان هزینه خواهد داشت. البته این هزینه بستگی به متخصصی که در نظر می‌گیرید هم متفاوت خواهد بود. پشتیبانی از سایت هم دارای هزینه سالانه مجزایی خواهد بود.

البته شما خودتان هم می‌توانید در صورت تسلط به برنامه نویسی همه چیز فروشگاه را خودتان طراحی کنید و هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی را کاهش دهید. در این روش زمان و زحمت بیشتری مورد نیاز است و البته مزیت آن این است که چون شما خودتان برنامه نویس هستید و سایت کاملا توسط خودتان ایجاد شده است؛ به راحتی می‌توانید هر تغییری را در ظاهر یا عملکر سایت خود ایجاد کنید.

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی با استفاده از شرکت‌ها یا اشخاص

در این روش شما تصمیم می‌گیرید که طراحی فروشگاه اینترنتی خود را به شخص یا شرکت سومی بسپارید و هزینه صفر تا صد فروشگاه اینترنتی و هزینه مجوز فروشگاه اینترنتی  را به این شخص سوم پرداخت کنید.

در طراحی که توسط شرکت‌ها با استفاده از برنامه نویسی انجام می‌شود، اگر شرکت مد نظر شما فروشگاه را از پایه کد نویسی کند و یک سایت اختصاصی با برنامه نویسی برای شما ایجاد کند معمولا حدود 15 میلیون تومان به بالا هزینه برای شما خواهد داشت. البته این رقم بسیار متغیر است و به عوامل متعددی بستگی دارد.

اگر شرکتی برای شما با وردپرس اقدام به طراحی سایت کند، هزینه مجوز فروشگاه اینترنتی و سرمایه لازم برای فروشگاه اینترنتی معمولا از 5 میلیون تا 9 میلیون تومان خواهد بود. بنابراین در این دو روش برون سپاری کد نویسی یا سیستم محتوایی مبتنی بر وردپرس هزینه‌ها برای شما بیشتر از زمانی خواهد بود که خودتان این دو شیوه را انجام دهید.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

هزینه‌های دیگر برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

علاوه بر مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم، هزینه‌هایی مانند عکس برداری و طراحی گرافیکی تصاویر محصولات ، پشتیبانی سایت، آموزش سایت، کسب نمادها و هزینه مجوز فروشگاه اینترنتی، تبلیغات سایت، سئو و بهینه سازی آن هم هزینه‌هایی هستند که طراحی و ساخت یک فروشگاه اینترنتی به همراه خواهد داشت.

البته نباید فراموش کنید که پرداخت این هزینه‌ها و سرمایه گذاری در آنها موجب موفقیت سایت فروشگاهی و کسب و کار شما خواهد شد. در مقابل درآمد یک فروشگاه اینترنتی هم می‌تواند تمامی این هزینه‌ها را جبران کند و این درآمد به عوامل مختلفی مانند معروف بودن فروشگاه، رضایت داشتن مشتریان از فروشگاه، میزان فروش و سود فروش هر کالا و موارد دیگر بستگی دارد. به هر میزان سایت شما شناخته شده‌تر شود درآمد بیشتری هم کسب خواهید کرد.


بیشتر بخوانید: بهترین افزونه‌های سئو برای بهینه‌سازی سایت فروشگاهی

در صورت استفاده از وردپرس برای ساخت فروشگاه، می‌توانید برای ارسال سفارشات خود از افزونه حمل و نقل ووکامرس استفاده کنید. این افزونه که مانند یک دستیار هوشمند حمل و نقل برای شما عمل می‌کند، امکان دسترسی خدمات شرکت‌های پستی مختلف را به شما می‌دهد و به راحتی می‌توانید وضعیت ارسال بسته‌ها را مشاهده و رهگیری کنید.

همچنین مزایای دیگری مانند رهگیری سفارشات با ارسال رایگان پیامک، چاپ بارنامه، جمع‌آوری مرسولات از درب فروشگاه یا منزل شما، محاسبه دقیق هزینه‌های شرکت پستی، پشتیبانی اختصاصی و… است.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    جمع بندی
    • یکی از دلایلی که بسیاری از افراد به سراغ راه اندازی کسب و کار اینترنتی می‌روند آن است که هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی مبلغ زیادی نیست و نیازی به سرمایه گذاری کلان ندارد. به همین دلیل هم سرمایه لازم برای فروشگاه اینترنتی بسیار کمتر از راه اندازی یک فروشگاه در یکی از خیابان‌های شهر است.
    • از دیگر هزینه‌های جانبی فروشگاه اینترنتی در روش کد نویسی، هزینه نگهداری و ارتقا سایتی است که به صورت اختصاصی کد نویسی شده است و این هزینه معمولا بالا است. شما باید سالانه مبلغی را برای پشتیبانی به این تیم پرداخت کنید و برای هر امکان جدیدی که می‌خواهید در سایت خود داشته باشید مبلغ جداگانه‌ای پرداخت کنید.
    • یکی از راه‌هایی که برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی استفاده می‌شود، برنامه نویسی برای طراحی سایت است. در این روش از 0 تا صد امکانات مورد نیاز برای یک فروشگاه توسط کد نویسی ایجاد می‌شود. از مزیت‌هایی که این روش دارد آن است که هر امکانی که در سایت مورد نیاز است، با استفاده از کد نویسی می‌توان ایجاد کرد.
    • سایت ساز به صاحبان کسب و کارهای اینترنتی این امکان را می‌دهد که بدون داشتن مهارت در زمینه طراحی سایت بتوانند یک سایت اینترنتی داشته باشند. در این زمینه کافی است تنها دستور العمل‌هایی را که برای راه اندازی فروشگاه‌های اینترنتی به شما توسط سایت ساز، گفته می‌شود، اجرا کنید.
    • در میان انواع این روش‌ها، یک روش سنتی دیگر هم وجود دارد که از گذشته تا به امروز رایج بوده اما هزینه بر بوده و مشکلات و کم و کاستی مخصوص به خود را دارد. شما با استفاده از یک برنامه نویس سایت فروشگاهی می‌توانید این کار را انجام دهید.
    • اگر شرکتی برای شما با وردپرس اقدام به طراحی سایت کند، هزینه مجوز فروشگاه اینترنتی و سرمایه لازم برای فروشگاه اینترنتی معمولا از 5 میلیون تا 9 میلیون تومان خواهد بود. بنابراین در این دو روش برون سپاری کد نویسی یا سیستم محتوایی مبتنی بر وردپرس هزینه‌ها برای شما بیشتر از زمانی خواهد بود که خودتان این دو شیوه را انجام دهید.
    • علاوه بر هزینه‌های طراحی سایت فروشگاه اینترنتی، هزینه‌هایی مانند عکس برداری و طراحی گرافیکی تصاویر محصولات ، پشتیبانی سایت، آموزش سایت، کسب نمادها و هزینه مجوز فروشگاه اینترنتی، تبلیغات سایت، سئو و بهینه سازی آن هم هزینه‌هایی هستند که طراحی و ساخت یک فروشگاه اینترنتی به همراه خواهد داشت.
    • درآمد یک فروشگاه اینترنتی هم می‌تواند تمامی این هزینه‌ها را جبران کند و این درآمد به عوامل مختلفی مانند معروف بودن فروشگاه، رضایت داشتن مشتریان از فروشگاه، میزان فروش و سود فروش هر کالا و موارد دیگر بستگی دارد.

    منبع:

    Forbes

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    1 نظر
    1. اسد عباسی می گوید

      سلام
      آیا با ایجاد فروشگاه اینترنتی میتوان نیرو های مشغول بکار رو بیمه کرد؟