گیمیفیکیشن در اینستاگرام و 5 نکته مهم درباره آن

0

اگر شما هم می‌خواهید برای کسب‌وکار خود از اینستاگرام استفاده کنید، بهتر است به دنبال روش‌های جدیدتر برای موفقیت باشید. یکی از بهترین روش‌هایی که می‌تواند به شما کمک کند که کسب‌وکار خود را تا حد بسیار زیادی ارتقا دهید، گیمیفیکیشن در اینستاگرام است.

بااین‌حال هنوز خیلی از افراد اطلاعاتی درباره این موضوع ندارند و می‌پرسند که گیمیفیکیشن در اینستاگرام چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟ در اینجا برای شما توضیح می‌دهیم که معنای گیمیفیکیشن چیست و چگونه با استفاده از آن می‌توانید کسب‌وکار خود را در اینستاگرام ارتقا ببخشید. مطالبی که در این مقاله خواهید خواند:

پیشرفت علم و فناوری موجب شده که روش‌های خیلی جدید‌ی برای بازاریابی آنلاین به وجود بیایند. احتمالا همه شما می‌دانید که اینستاگرام می‌تواند تا چه حد موجب رشد کسب‌وکارهای مختلف شود. بااین‌حال، روشی به نام گیمیفیکیشن وجود دارد که به شما کمک می‌کند در اینستاگرام، نسبت به سایر رقبا بهتر بدرخشید.

این موضوع که تاثیر بسیار بر میزان فالوور‌ها و تعامل آن‌ها با پیج شما دارد، یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت خیلی از پیج‌های بزرگ کنونی در اینستاگرام به شمار می‌رود. پس اگر شما هم می‌خواهید بدانید که گیمیفیکیشن در اینستاگرام چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد، تا پایان این مقاله از پادرو همراه ما باشید.

گیمیفیکیشن در اینستاگرام چیست؟

برای پاسخ به این سوال، باید بگوییم که کلمه گیمیفیکیشن (Gamification) یا بازی‌سازی، یکی از روش‌های جدید و نسبتا رایجی است که در بسیاری از کسب‌وکار‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع بازی‌سازی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در میزان علاقه مخاطب به کسب‌وکار شما و در نتیجه، افزایش فروشتان داشته باشد. شما می‌توانید از گیمیفیکیشن در محیط‌های کار واقعی نیز استفاده کنید و هیچ‌گونه محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد. بااین‌حال، در این مقاله می‌خواهیم درباره نحوه استفاده از گیمیفیکیشن در اینستاگرام صحبت کنیم.

گیمیفیکیشن، به روشی از بازی‌سازی گفته می‌شود که در آن از قوانین خاصی استفاده می‌کنند. نکته جالب توجه درباره گیمیفیکیشن این است که از این روش‌ها در محیط‌هایی که امکان وجود بازی ندارند هم استفاده می‌شود. به عنوان مثال، یک فضای تجاری حرفه ای و یا کسب‌وکار مهم را در نظر بگیرید.

این نوع کسب‌وکار، هیچ جایگاهی برای شوخی و بازی کردن ندارد. بااین‌حال، این موضوع فقط تا الان درست بوده و در عصر حاضر، گیمیفیکیشن تمام این موارد را تغییر داده است. می‌توانید در دنیای تجاری و حرفه‌ای خود هم از بازی‌سازی استفاده کنید و در نتیجه، از این روش به موفقیت برسید.

مثال‌هایی از گیمیفیکیشن

به احتمال زیاد شما هم سایت فروشگاه‌های اینترنتی بسیار زیادی را دیده‌اید که از قبل اعلام می‌کنند که در روز مشخصی، قصد ارائه تخفیف‌های زیادی را دارند. از سوی دیگر برخی از فروشگاه‌ها هم برای این که مشخص کنند چه کسانی می‌توانند از تخفیفات آن‌ها بهره‌مند شوند، کارت‌هایی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. همه این موارد، در واقع نمونه بسیار کوچکی از گیمیفیکیشن در دنیای واقعی هستند.

بااین‌حال، وقتی که درباره گیمیفیکیشن در اینستاگرام صحبت می‌کنیم، موضوع کمی سخت می‌شود و شاید هر کسی نداند که باید چگونه با استفاده از بازی‌سازی، مخاطبان خود را تشویق به خرید کند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید تمام شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص اینستاگرام، بر همین اساس قوانین گیمیفیکیشن طراحی شده‌اند.

برای مثال، اینستاگرام محیطی کاملا کاربرپسند، رابط کاربری و تجربه کاربری کاملا ساده و در عین حال، قدرتمندی دارد. تمام این موارد می‌توانند اصلی‌ترین دلایلی باشند که می‌گوییم اینستاگرام بر اساس گیمیفیکیشن طراحی شده است. یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که خیلی از افراد اعتقاد دارند که گیمیفیکیشن در اینستاگرام ترکیب شده، وجود ایموجی‌های مختلف و جذاب در آن است.

بیشتر بخوانید: نصب مجدد اینستاگرام

نحوه عملکرد گیمیفیکیشن در اینستاگرام

به‌طورکلی، گیمیفیکیشن در تبلیغات اینستاگرام تاثیر بسیار زیادی در رشد و موفقیت پیج‌ها دارد. به‌طوری‌که خیلی از کاربران از تعداد زیادی روش‌های گیمیفیکیشن استفاده می‌کنند تا به تعداد مخاطبان بالا و فروش زیادی برسند.

یکی از جذاب‌ترین نمونه‌ها و ایده های خلاقانه برای گیمیفیکیشن در اینستاگرام که به احتمال زیاد برخی مواقع آن را مشاهده کرده‌اید، قرعه‌کشی‌های دوره‌ای است که برخی از پیج‌ها برگزار می‌کنند. هیچ ربطی ندارد که پیج مورد نظر شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند؛ در هر شرایطی می‌تواند از این نمونه از گیمیفیکیشن در اینستاگرام برای آن کمک بگیرد.

علاوه بر این، مطمئنا همه شما پیچ‌های بسیار زیادی را دیده‌اید که با تگ کردن سایر افراد در کامنت‌ها، به مخاطبان خود جایزه می‌دهند. این موارد و یا پیج‌هایی که با لایک و سیو کردن پست‌های خود به مخاطبان خود جایزه می‌دهند هم جزو این دسته از ایده های خلاقانه برای گیمیفیکیشن در اینستاگرام در نظر گرفته می‌شوند.

گیمیفیکیشن در اینستاگرام

یکی دیگر از ایده های خلاقانه برای گیمیفیکیشن در اینستاگرام که پیج شما را با رشد بسیار زیادی مواجه می‌کند، استفاده از سوالات چالش‌برانگیز است. در این شرایط، مخاطبان شما ترغیب می‌شوند که برای پاسخ دادن به این سوال‌های بحث‌برانگیز، در کامنت‌ها پیام بگذارند. به‌طورکلی، هر چیزی که مخاطبان شما را تحریک کند تا در پیج شما وقت بگذرانند، می‌تواند به‌عنوان یک نوع گیمیفیکیشن در اینستاگرام در نظر گرفته شود.

گیمیفیکیشن اینستاگرام چه کاربرد‌هایی دارد؟

بعد از این‌که متوجه اهمیت بسیار بالای گیمیفیکیشن در اینستاگرام شدید، وقت آن می‌رسد که کاربردهای این روش را برای موفقیت پیج‌های اینستاگرامی نیز بدانید. بازی‌سازی در اینستاگرام مزایای بسیار زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین آن همان‌طورکه گفتیم، تحریک و درگیر کردن مخاطبان در پیج شماست. این موضوع باعث می‌شود که مخاطبان شما تا حد بسیار زیادی با پیج شما تعامل برقرار کنند. در نتیجه این امر، می‌توانید بازخورد و فروش خیلی بیشتری داشته باشید.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    بر اساس جدیدترین آمار بازاریابی در اینستاگرام، متوجه شدیم که شما هر چقدر بتوانید مخاطبان خود را بیشتر به خود درگیر و احساس بهتری در آن‌ها ایجاد کنید، آن‌ها حس اعتماد بیشتری نسبت به شما خواهند داشت. همین عامل باعث می‌شود احتمال این‌که از شما خرید کنند، تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می‌کند.

    در اینجا برخی از اصلی‌ترین کاربردهای گیمیفیکیشن در اینستاگرام را توضیح می‌دهیم که باعث می‌شوند کسب‌وکارهای مختلف به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنند. با توجه به این بخش متوجه خواهید شد که چگونه نحوه استفاده از لوکیشن در اینستاگرام موجب موفقیت پیج‌ها می‌شود

    بالا رفتن تعداد لایک‌ها

    همان‌طورکه پیش از این گفتیم، استفاده از گیمیفیکیشن در اینستاگرام موجب می‌شود که مخاطبان شما احساس خیلی بهتری نسبت به شما داشته باشند. در نتیجه، هر کسی که از فرد خاصی در اینستاگرام خوشش بیاید، تمایل بیشتری به لایک کردن پست‌های او دارد. برای مثال، اگر شما به موضوع خاصی علاقه داشته باشید و ببینید که شخصی به‌خوبی در آن زمینه تولید محتوا کرده است، طبیعتا علاقه خیلی زیادی به پست‌های او نشان خواهید داد و 100 درصد هر پستی که بگذارد را لایک می‌کنید.

    افزایش کامنت‌ها

    شاید برای شما جالب باشد که بدانید بازی‌سازی در اینستاگرام نه‌تنها از نظر احساس خوب، بلکه از نظر به وجود آوردن احساس چالشی هم می‌تواند باعث رشد پیج شود. باز هم تفاوتی ندارد که شما در چه حوزه‌ای مشغول به فعالیت هستید. در هر شرایطی، می‌توانید مسائل چالش‌برانگیز مربوط به حوزه خود را پست کنید و از مخاطبان خود بخواهید که نظر خود را در قسمت کامنت اعلام کنند.

    افزایش تعداد فالوورها

    یکی از مهم‌ترین مزایا و کاربرد گیمیفیکیشن در تبلیغات اینستاگرام که موجب افزایش محبوبیت استفاده از این روش شده، این است که بدون صرف هزینه خیلی زیادی، پیج شما را تبلیغ می‌کند و در زمان کوتاهی به فالوور‌های بسیار زیادی دست پیدا می‌کنید.

    از سوی دیگر، اگر فالوور‌های قدیمی به شما علاقه خیلی زیادی داشته باشند، طبیعتا پست‌هایی که می‌گذارید را برای دوستان خود نیز می‌فرستند و این امر می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش تعداد فالوورهای شما داشته باشد. یکی از ایده های خلاقانه گیمیفیکیشن در اینستاگرام برای افزایش تعداد فالوورها، این است که از مخاطبان خود بخواهید که پست‌های شما را برای دوستان خود نیز ارسال کند.

    قرار گرفتن صفحه اینستاگرام در قسمت اکسپلور

    از دیگر مزایای بسیار مهم گیمیفیکیشن در اینستاگرام و رشد کسب‌وکارهای کوچک، این است که به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در صفحه اکسپلور اینستاگرام قرار بگیرند. اگر سری به اکسپلور اینستاگرام خود بزنید، متوجه می‌شوید که پست‌هایی که در این بخش هستند، چقدر لایک و کامنت‌های فراوانی دارند. پس با توجه به این موضوع، می‌توان با اطمینان گفت که قرار گرفتن در قسمت اکسپلور می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت و رشد پیج‌های اینستاگرامی باشد که با استفاده از گیمیفیکیشن می‌توان به این هدف دست پیدا کرد.

    برگزاری کمپین‌های فروش

    پیش از این نیز گفتیم که شما می‌توانید برای موفقیت در اینستاگرام، کمپین‌های فروش راه‌اندازی کنید. یکی از مهم‌ترین ایده های خلاقانه گیمیفیکیشن در اینستاگرام که خیلی از پیج‌های بزرگ از آن استفاده می‌کنند، همین کمپین‌های فروش هستند. بدین صورت که از فالوورها خود می‌خواهند که اشخاص خاصی را فالو کرده و پست‌های آن‌ها را لایک کنند. سپس بعد از گذشت چند روز، از میان تمام فالوور‌های مشترک بین تمام این صفحات، قرعه‌کشی کرده و به چند نفر محدود جایزه اعطا می‌کنند.

    افزایش فروش محصول

    در نهایت، کاربرد دیگری که گیمیفیکیشن در اینستاگرام در اختیار شما قرار می‌دهد، بالا رفتن تعداد فروش شماست. پس در هر زمینه‌ای که محصول می‌فروشید، مطمئن شوید که به‌درستی از گیمیفیکیشن استفاده کرده‌اید تا بتوانید به تعداد فالوور‌ها و در نتیجه، مشتریان زیادی برسید.

    نحوه استفاده از گیمیفیکیشن در اینستاگرام

    بعد از این که متوجه شدید گیمیفیکیشن در اینستاگرام تا چه حد محبوب و مورد توجه پیج‌های بزرگ است، ممکن است بپرسید که نحوه استفاده از آن چگونه است؟ نحوه استفاده از گیمیفیکیشن در اینستاگرام تا حد بسیار زیادی به حوزه بازاریابی و متفاوت شما بستگی دارد.

    گیمیفیکیشن در اینستاگرام

    گیمیفیکیشن در تبلیغات اینستاگرام بیشتر از همه به کسب‌وکار و حوزه فعالیت خود شما وابسته است. ازاین‌رو، شما می‌توانید بر اساس کسب‌وکار خود، از ایده های خلاقانه برای گیمیفیکیشن در اینستاگرام استفاده کنید. بااین‌حال، نحوه استفاده از گیمیفیکیشن در اینستاگرام مراحل خاصی دارد که آن‌ها را به ترتیب نام می‌بریم.

    تعیین هدف

    اول از همه، باید مشخص کنید که می‌خواهید با گیمیفیکیشن به چه هدفی دست پیدا کنید؟ سپس باید بر اساس هدف خود، نوع بازی مناسبی را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که بازی‌سازی شما در اینستاگرام باید به هدفتان منجر شود.

    رعایت اصل سادگی

    فاکتور دیگری که اهمیت زیادی در گیمیفیکیشن در اینستاگرام دارد، رعایت اصل سادگی در بازی‌سازی است. برای مثال، این‌که از مخاطبان خود بخواهید که پست‌های شما را لایک کنند و یا نهایتا کامنت بگذارند، یک امر ساده در گیمیفیکیشن در نظر گرفته می‌شود. به بیان دیگر، شما باید کاری را از مخاطبان خود بخواهید که توانایی انجام آن را دارند و برای انجام دادن آن به هیچ مشکلی بر نمی‌خورند.

    شناخت درست مخاطب

    شما در پیج اینستاگرام بسته به فعالیت خود، مخاطبان متنوعی دارید و اول از همه، باید بدانید که مخاطبان شما تقریبا در چه بازه‌هایی سنی و جنسیتی هستند. سپس بر همان اساس، بازی‌هایی متناسب با شرایط سنی و جنسیتی آن‌ها ایجاد کنید تا برای آن‌ها جذاب باشد.

    بررسی واکنش مخاطبان

    کار دیگری که برای نحوه استفاده از گیمیفیکیشن در اینستاگرام باید انجام دهید، بررسی واکنش مخاطبان است. شما باید مطمئن شوید که آیا مخاطبان شما از انجام این بازی‌ها لذت می‌برند یا خیر؟ درصورتی‌که متوجه شدید واکنش آن‌ها نسبت به بازی‌ها مثبت است، می‌توانید آن‌ها را همچنان ادامه دهید.

    مهم‌ترین نکات برای موفقیت گیمیفیکیشن اینستاگرام

    بعد از یادگیری نحوه استفاده از گیمیفیکیشن در اینستاگرام و کسب اطلاعات کافی درباره این موضوع، نوبت به آن می‌رسد که نگاهی به مهم‌ترین نکات برای موفقیت در این زمینه بیاندازید. فاکتور‌های زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا در استفاده از گیمیفیکیشن در اینستاگرام و یا سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، موفق شوید که در اینجا برخی از مهم‌ترین آن‌ها را نام می‌بریم.

    • داشتن برنامه‌ریزی مرتب
    • عدم زیاده روی در دادن پاداش به مخاطبان؛ اگر بیش از اندازه به مخاطبان خود جایزه بدهید، ممکن است برخی مواقع این جایزه‌ها کم‌ارزش جلوه کنند.
    • هم‌راستا بودن نوع بازی و محتوای تولید شده
    • انتقال احساس خوب به مخاطبان

    در پایان اگر صاحب فروشگاه آنلاین هستید، استفاده از فروشگاه ساز رایگان پادروشاپ می‌تواند یک راهکار کاربردی باشد. پلتفرم هوشمند پادروشاپ به کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و بزرگ کمک می‌کند تا بتوانند به راحتی سفارش مشتریان را ثبت و آن‌ها را ارسال کنند و برآورد دقیقی از هزینه مرسوله پستی داشته باشند تا کمترین هزینه پستی را متحمل شوند. با ثبت فروشگاه آنلاین خود در پادروشاپ می‌توانید به امکاناتی مثل ارسال پیامک به مشتریان، ساخت کد تخفیف، درگاه پرداخت، ارسال سفارشات و… دسترسی داشته باشید. همچنین برای ارسال بسته‌ها نیازی به مراجعه حضوری به شرکت‌های پستی را ندارید و بسته‌های شما توسط مامور پادروشاپ از محل موردنظر شما جمع‌آوری می‌شود.

    سخن نهایی

    گیمیفیکیشن در اینستاگرام یکی از رایج‌ترین روش‌های جدیدی به شمار می‌رود که شاید خیلی مواقع از آن استفاده کرده‌اید، اما نام آن را نمی‌دانستید. همان‌طورکه متوجه شدید، نحوه استفاده از گیمیفیکیشن در اینستاگرام بسته به نوع و فعالیت پیج، متفاوت است. اما به‌طورکلی، این موضوع می‌تواند یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای موفقیت در کسب‌وکارهای آنلاین به شمار بیاید. پس اگر شما هم کسب‌وکار مخصوص به خود را راه‌اندازی کرده‌اید، می‌توانید از گیمیفیکیشن برای تحریک کردن مخاطبان خود کمک بگیرید.

    سوالات متداول

    استفاده از گیمیفیکیشن در اینستاگرام چه مزایایی دارد؟

    مهم‌ترین مزایای استفاده از گیمیفیکیشن در برنامه اینستاگرام، مواردی مانند افزایش تعداد فالوورها، افزایش لایک‌ها، افزایش کامنت‌ها و به‌طورکلی، بالارفتن میزان فروش و درآمد شما هستند.

    آیا می‌توان بازی‌سازی در اینستاگرام را در حوزه‌های غیرمرتبط با پیج و محتوا اجرا کرد؟

    اگر قصد استفاده از گیمیفیکیشن در اینستاگرام را دارید، اول از همه باید به محتوای پیج و سپس پست خود توجه کنید. برای موفقیت در این زمینه، تا حد امکان سعی کنید که بازی‌هایی که در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهید، هم‌راستا با پیج و محتوای شما باشند.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.