چرا کسب و کارها در مشکلات لجستیک شیرجه می‌زنند؟

0

چند روز پیش مشغول مطالعه یک گزارش از سایت متاپک با عنوان “2022 Ecommerce Delivery Benchmark Report ” بودم. اگر با متاپک آشنا نیستید در حد یک توضیح کوتاه بگویم که متاپک یک DMS است که با دسترسی به بیش از 400 سرویس دلیوری به کاربران خود اجازه می‌دهد که راحت‌تر برای ارسال کالاهای خود تصمیم بگیرند. البته همانطور که مشخص است، کاربرِ چنین سرویسی، کاربر عادی، که درخواست ارسال یک بسته را دارد، نیست و به طور خاص سایت فروشگاه های اینترنتی مخاطب این سرویس هستند. اصلا این تگ‌لاین اصلی متاپک است:
Delivery Management Software for rapid ecommerce expansion

بیشتر بخوانید: دراپ شیپینگ

بیایید با اعداد و ارقام صحبت کنیم

اما برگردیم به گزارش و آنچه که دوست داشتم با شما به اشتراک بگذارم. در این گزارش _ که از داده‌های یک نظرسنجی از بیش از 6 هزار مصرف کننده (consumer) از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نوامبر 2021 تهیه شده است _ فضای فروش آنلاین و سیستم دلیوری فروشگاه‌های آنلاین بررسی شده‌اند.  مسلما اعداد و ارقام این گزارش گاها آنقدر بزرگ است که شاید حساب و کتاب آن هم برای بیزینس‌های ایران کار سختی باشد. برای مثال در این گزارش تخمین زده شده، فقط حجم فروش کالاهایی که قرار است تا سال 2025 درب منزل مصرف کنندگان ارسال شود، با توجه به پاندمی کرونا و تاثیری که در افزایش تمایل مصرف کنندگان به فروش آنلاین گذاشت، بیش از 540 میلیارد دلار نسبت به پیش‌بینی‌های معمول، بیشتر است. درست خوانید، ما با افزایش حجم فروش 540 میلیارد دلاری روبرو هستیم.

پیش‌بینی می‌شود که 540 میلیارد دلار از حجم خریدی که در صنایع غیرغذایی به سمت بازار آنلاین می‌آید، برای خریدهایی باشد که به منازل ارسال می‌شود.

همه می‌دانیم این اعداد با اعدادی که ما در ایران با آن‌ها سروکار داریم اختلاف زیادی دارد. اما نگاه به همین اعداد و احتمالا کمی حساب و کتاب و نسبت گذاشتن، ما را به اعداد جالبی می‌رساند. پس بیایید مطالعه اعداد را ادامه دهیم.

برویم سراغ آن اعداد که برای من، به عنوان کسی دغدغه‌اش شده کمک به لجستیک کسب و کارهای آنلاین، خیلی جذاب بود. در بخشی از این آمار آمده، بیش از 77 درصد از مصاحبه شوندگان، در بحث دلیوری مرسولاتی که سفارش داده‌اند، سه دغدغه اصلی دارند:

27.4 درصد، هزینه دلیوری

26.6 درصد، سرعت در دلیوری (مثلا same day یا next day ارسال شود)

23 درصد، راحتی در دلیوری (مثلا برای انتخاب لوکیشن یا تایم اسلات انتخاب‌های زیادی داشته باشند)

اما اگر کمی در دیتاها دقیق‌تر شویم، نتایج جالب‌تر از این هم خواهیم دید. مثلا برای بازگشت کالا، کاربرانی که به طور معمول مشتری فروشگاه‌های آنلاین بوده‌اند نسبت به کسانی که در این بازه دوساله پاندمی به خرید آنلاین روی آورده‌اند، خیلی بیشتر به سهولت در بازگشت زدن کالا اهمیت داده‌اند. انگار که از چیزی خبر دارند، که تازه واردها نمی‌دانند.

یا در مورد سرعت در دلیوری این مساله برعکس است. سرعت دلیوری برای تازه‌واردها خیلی مهم است. انگار یک رفتار خرید سنتی را با خودشان به دوش می‌کشند و با همان عادات می‌خواهند خرید آنلاین کنند.

حالا بعد از همه این اعداد و ارقام (که تازه بخش کوچکی از آمار این گزارش بود) یک فروشگاه آنلاین چه تصمیمی بگیرد؟ توان خود را برای برآورده‌سازی کدام یک از انتظارات بگذارد؟ اگر در یک صنعت خاص این اعداد و ارقام تفاوت داشته باشد چه؟

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    چه باید کرد؟

    برای پاسخ به سوال بالا باید پرسید کار لجستیک چیست؟ بعدا حتما در مورد هزینه‌ای که لجستیک بر روی دوش کسب و کارها می‌گذارد بیشتر خواهم نوشت. ولی تا همین‌جا بدانید و بدانیم که هزینه‌های پیدا و پنهان لجستیک به راحتی می‌تواند کمر بیزینس را خم کند.

    یک بار دیگر این سوال را تکرار می‌کنم، بیزینس باید چه تصمیمی بگیرد؟ با یک قرارداد عادی با یک شرکت پستی با آغوش باز به سمت کوهی از موارد آپریشنال برود؟

    این‌جا همان‌جاست که متاپک‌ها و شیپوها و پادروپین‌ها وارد می‌شوند. نکته مهم اینجاست که با نسل جدید بیزینس‌های صنعت لجستیک، فروشگاه آنلاین اصلا مجبور به انتخاب یک گزینه نیست. به راحتی می‌تواند همه گزینه‌ها را کنار هم داشته باشد و با خیال راحت انتخاب کند.

    این‌جا همان‌جاییست که همانطور که متاپک گفته بود، یک سیستم مدیریت ارسال می‌تواند باعث رشد سریع فروشگاه آنلاین شما بشود.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.