سئوی سایت با طرح تریاژ سئو و عیب‌یابی و رفع مشکلات

0

یکی از دشوارترین موقعیت‌ها برای کارشناسان سئو، زمانی رخ می‌دهد که استراتژی‌ها و راهکارهای آنان برای سئوی سایت فروشگاهی، به نتیجهٔ مطلوب منتهی نمی‌شود و رفع مشکلات سئو برای آنها دغدغه‌ اصلی تبدیل می‌شود. ممکن است شما تمامی اصول سئو را رعایت کرده باشید، اما همچنان سایت‌تان رتبهٔ خوبی در نتایج جستجوی گوگل کسب نکند.

با توجه به تنوع عوامل تأثیرگذار بر سئوی سایت فروشگاهی، گاهی شناسایی و رفع مشکلات سئو، می‌تواند از تدوین استراتژی سئو دشوارتر باشد. در مواجهه با چنین شرایطی، داشتن یک برنامهٔ مرحله به مرحله و چک کردن سریع تمامی نکات مهم، می‌تواند به طور قابل توجهی به صرفه‌جویی در زمان و انرژی شما کمک کند.

عیب‌یابی و رفع مشکلات رایج سئوی سایت فروشگاهی

طرح تریاژ سئو، یک برنامهٔ گام‌به‌گام و سریع است که به شما کمک می‌کند، ظرف مدت کوتاهی، اشکالات اساسی وب‌سایت را شناسایی کرده و به رفع مشکلات سئو بپردازید.

طرح تریاژ سئو چیست؟

در علوم پزشکی، در شرایط بحرانی که تعداد مراجعان به بخش اورژانس بیمارستان بسیار زیاد باشد، بیماران براساس میزان وخامت حال‌شان اولویت‌بندی می‌شوند. این فرآیند، تریاژ نام دارد. طرح تریاژ سئو نیز مفهوم مشابهی دارد.

در طی این فرآیند، کارشناس سئو، تلاش می‌کند تا در یک بازهٔ زمانی کوتاه، مهمترین و مؤثرترین تصمیمات را برای نجات یک وب‌سایت از وضعیت بحرانی اتخاذ کند.

طرح تریاژ سئو، چارچوبی در اختیار شما قرار می‌دهد که به کمک آن می‌توانید به صورت سیستماتیک، به جستجو و رفع مشکلات سئو بپردازید. در این شرایط، شما فرصت کافی برای جستجوی دقیق و جزء به جزء در اختیار ندارید.

بلکه به دنبال راه حلی هستید که بتوانید یک نتیجهٔ سریع و قابل قبول کسب کرده و عملکرد سایت را به یک حد نرمال برسانید.

زمانی که سایت شما با مشکلاتی نظیر کاهش ترافیک یا کسب رتبهٔ پایین در گوگل مواجه است، سرعت عمل در یافتن دلایل اصلی و بهترین راه‌حل‌ها برای رفع مشکلات سئو، اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

اهمیت طرح تریاژ سئو در رفع مشکلات سئوی سایت فروشگاهی

تصور کنید یکی از سایت‌هایی که سئوی آن را به عهده دارید، با وضعیت بغرنجی روبه‌رو شده است. همچنین ممکن است کارفرمای جدیدی به شما مراجعه کند که پیش از این وب‌سایت‌شان توسط فرد دیگری سئو شده و نتیجهٔ مناسبی حاصل نشده است.

مشکلات متعددی می‌توانند موجب بروز این وضعیت شوند. گاهی صفحات سایت به درستی ایندکس نمی‌شوند و گاهی ترافیک ورودی سایت بسیار ضعیف است.

در چنین شرایطی، لازم است در مدت زمان اندکی، ایرادات اصلی سایت را پیدا کرده و راه حل‌های کاربردی برای رفع مشکلات سئو سایت پیشنهاد کنید.

برای اینکه بتوانید در سریع‌ترین حالت ممکن، بهترین تصمیم‌ها را اتخاذ کنید، لازم است یک برنامهٔ هوشمندانه برای عیب‌یابی سئوی وب‌سایت در اختیار داشته باشید.

هدف از به کارگیری طرح تریاژ برای رفع مشکلات سئو

هدف از طرح تریاژ سئو، دستیابی به راهبردهای سریعی است که به نتایج مفید و زودبازده منتهی شوند. ممکن است وب‌سایتی که در حال بررسی و عیب‌یابی آن هستید، مشکلات بسیار زیادی داشته باشد. با این حال، در طی طرح تریاژ، تنها برخی از مهمترین مشکلات سئوی سایت شناسایی و برطرف می‌شود.

حل برخی از مشکلات سئو، بسیار پیچیده و زمانبر است. در این مرحله، از پرداختن به چنین مواردی صرف نظر شده و شناسایی و رفع مشکلات پیچیده به زمان بهتری موکول می‌شود. زیرا همان طور که پیش از این تأکید شد، در طرح تریاژ سئو، سرعت و بازدهی حرف اول را می‌زند.

اهداف واقع‌نگرانه ترسیم کنید

با در نظر گرفتن هدف و کاربرد طرح تریاژ، به خاطر داشته باشید که لازم است از تمامی موانعی که در حین رفع مشکلات سئو رخ می‌دهند به سرعت عبور کنید. به خودتان یادآوری کنید که در حال حاضر در پی کسب نتایج سریع و کاربردی هستید و فرصت کافی برای یک عیب‌یابی کامل و جامع وجود ندارد.

این نکته باید در مراحل گفتگو با کارفرما نیز به صورت شفاف مطرح شود. با در نظر داشتن توقعات کارفرما، شما می‌توانید طی کردن رفع مشکلات سئو با رویکرد پیشنهادی در این مقاله را آغاز کنید. در ادامه، به نکات مهم و ابزارهای اصلی مورد نیاز برای رفع مشکلات سئو می‌پردازیم.

ابزارهای مورد نیاز برای عیب‌یابی و رفع مشکلات سئوی سایت فروشگاهی

ابزارهای کاربردی متعددی برای سئو وب‌سایت وجود دارند که می‌توانند در حین عیب‌یابی و رفع مشکلات سئو به طور مؤثری به کار گرفته شوند. در این بخش، مهمترین ابزارها در این زمینه معرفی شده و زمینهٔ کاربرد هر یک به طور خلاصه بیان می‌شود.

  • نرم‌افزار Screaming Frog: این اپلیکیشن، یک خزنده بوده و با خزیدن در محتویات سایت، به شما اطلاع می‌دهد موتورهای جستجو با چه شرایطی روبه‌رو خواهند شد. با کمک این ابزار، می‌توانید بخشی از اشکالات سایت را که مانع از خوانده شدن محتوا توسط موتورهای جستجو می‌شوند، برطرف سازید.
  • نرم‌افزار Site Bulb: یکی دیگر از خزنده‌های قدرتمند که وضعیت سایت شما از نظر سئو را ارزیابی کرده و مهمترین اشکالات آن را شناسایی می‌کند.
  • ابزارهای سئوی پیشرفته (Semrush ،AHREFs یا Majestic): این وب‌سایت‌ها، خدمات سئوی سایت همچون تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی، بررسی بک‌لینک‌ها و مواردی از این قبیل را ارائه می‌کنند که نقش مؤثری در سئوی سایت دارد.
  • گوگل سرچ کنسول: با کمک این سرویس آنالیز رایگان از گوگل، شما می‌توانید به داده‌ها و اطلاعات آماری مربوط به سایت‌تان در نتایج جستجوی گوگل دسترسی پیدا کنید. مواردی همچون رتبهٔ هر یک از صفحات و کلمات کلیدی در موتور جستجوی گوگل، وضعیت ایندکس صفحات، نرخ کلیک و ترافیک سایت، از طریق گوگل سرچ کنسول در اختیار شما قرار می‌گیرند.
  •  گوگل آنالیتیکس: گوگل آنالیتیکس، سرویس آماری دیگری از گوگل است که اطلاعات کاربردی از رفتار کاربر پس از ورود به سایت، همچون ترافیک ورودی و نرخ تبدیل در اختیار مدیران وب‌سایت‌ها قرار می‌دهد.
  • پلاگین MonsterInsights: این افزونه وردپرسی یا سایر پلاگین‌های مشابه آن، با فراهم ساختن دریافت مستقیم آمار گوگل آنالیتیکس در داشبورد سایت وردپرسی، تجزیه و تحلیل وضعیت سایت را برای کارشناسان سئو ساده‌تر می‌سازند.

۱۱ گام تا رفع مشکلات سئو

در این بخش، به معرفی مراحل عیب‌یابی و رفع مشکلات سئو، با طرح تریاژ سئو در ۱۱ مرحله آشنا می‌شویم.

سطح رقابت را ارزیابی کنید

یکی از نکات کلیدی در کسب نتایج سریع در سئو سایت، آنالیز وضعیت رقبا و شناخت کافی از سطح رقابت است. در وهلهٔ اول، باید مطمئن شوید که فاصلهٔ شما از رقبا بیش از حد زیاد نیست و کسب رتبهٔ مناسب در گوگل شدنی است.

در صورتی که متوجه حضور رقبای قوی با سرمایه‌گذاری کلان بشوید، لازم است در اولین فرصت کارفرمای خود را در جریان این موضوع قرار داده و زمان تخمینی و منابع مورد نیاز برای کسب نتیجهٔ مورد انتظار آنها را اطلاع دهید.

ارزیابی رقبا در سئو

از رقبای خود الگو بگیرید

در مرحلهٔ بعدی رفع مشکلات سئو، لازم است تکنیک‌هایی مورد استفاده توسط رقبا را رصد کنید. این کار به تمرکز لیزری در آنالیز سئو کمک می‌کند. زیرا شما می‌توانید روی فعالیت‌هایی تمرکز کنید که بیشترین نتیجه در کمترین زمان را به ارمغان می‌آورند. در هنگام آنالیز وب‌سایت‌های رقبا، می‌توانید موارد زیر را مد نظر قرار دهید.

  • کدام صفحه‌ها ایندکس شده‌اند؟
  • از چه تکنیک‌هایی برای سئوی داخلی استفاده شده است؟
  • چه تکنیک‌هایی برای لینک‌سازی مورد استفاده قرار گرفته است؟
  • از چه اسکیما مارک‌آپ‌هایی استفاده شده است؟
  • چه مشخصات دیگری در وب سایت نظر شما را جلب می‌کند؟

در حرفه‌هایی که سطح رقابت سبک‌تر است، شما می‌توانید با تمرکز بر روی سئوی داخلی و لینک‌سازی مینیمال، به سرعت راه خود را به صفحهٔ اول گوگل باز کنید. اگر رقابت فشرده باشد، ممکن است رسیدن به صفحهٔ اول نتایج جستجوی گوگل به سالها تلاش نیاز داشته باشد.

در هر دو حالت، ارزیابی صحیح سطح رقابت، گام کلیدی در رفع مشکلات سئو سایت محسوب می‌شود. این مرحله، کمک چشمگیری به شناسایی مشکلات موجود، و دستیابی به بهترین راه حل‌ها می‌کند.

استراتژی کلمات کلیدی را چک کنید

یک مشکل رایج که می‌تواند رتبهٔ کلی سایت را تحت تأثیر قرار دهد، انتخاب کلمات کلیدی بسیار کوتاه با سطح رقابت بسیار بالا، یا کسب رتبه در کلماتی با میزان سرچ پایین و سطح رقابت بسیار آسان است.

در برای رفع مشکلات سئو و تدوین استراتژی کلمات کلیدی، لازم است بر روی کلمات کلیدی طولانی (Long tail keywords) تمرکز شود که نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوبی دارند.

ممکن است کارشناسان پیشین وب‌سایت، برای ایجاد اعتبار در نزد کارفرما چنین کلمات کلیدی را پیشنهاد کرده باشند. در حالیکه شما می‌دانید کسب رتبه در چنین کلماتی، عملاً عایدی چندانی برای کارفرما نخواهد داشت.

در این صورت، لازم است که در استراتژی کلمات کلیدی برای رفع مشکلات سئو بازنگری کرده و کلماتی را انتخاب کنید که بتوانند نتایج بهتری برای سایت کسب کنند.

با انتخاب کلمات کلیدی مؤثر و در عین حال قابل دستیابی، شما می‌توانید خودتان را از خیل متخصصان سئو که کلمات کلیدی بسیار آسان را انتخاب می‌کنند جدا کنید. کلمات مناسب برای رفع مشکلات سئو نقش مهمی بازی می‌کند.

عدم سازگاری کدهای CSS و HTML با خزنده‌ها را کنترل کنید

یکی از مهمترین مراحل در رفع مشکلات سئو سایت، کنترل کردن سازگاری کدهای سایت با ربات‌های خزنده گوگل است. موتور جستجوی گوگل، از ربات‌های خزنده‌ برای شناسایی محتوای سایت و نمایش آن در نتایج جستجوی مرتبط بهره می‌گیرد.

اگر کدهای سایت شما، برای خزنده‌ها مانع ایجاد کنند، گوگل در ایندکس کردن صفحات و رتبه‌بندی سایت شما دچار مشکل خواهد شد. حتی ممکن است به اشتباه، محتوای سایت را فاقد ارزش و اعتبار کافی برای ایندکس شدن ارزیابی کند.

مشکلات ناشی از کدنویسی باید به سرعت شناسایی و برطرف شوند. مطمئن شوید که در کدهای CSS  از حالت display:none استفاده نمی‌شود. اگر بدون یک دلیل خاص و هدف مشخص، از این حالت برای نمایش لینک‌های خود بهره بگیرید، گوگل از ایندکس کردن صفحات سایت شما صرف نظر خواهد کرد.

نکتهٔ مهم دیگری که لازم است برای رفع مشکلات سئو مد نظر قرار دهید، این است که خزنده‌های گوگل توانایی کار با دکمه‌ها را ندارند. ممکن است به دلیل جذابیت ظاهری، نظم دادن به صفحات و افزایش خوانایی، خواندن بخشی از محتوای صفحه، منوط به کلیک روی دکمه‌های «ادامه مطلب» باشد.

با این حال، باید بدانید که گوگل فقط متون لینک را جستجو می‌کند و به بخش‌های دیگر محتوا دسترسی نخواهد داشت. اگر محتوای پیش‌نمایش و اولیه، به اندازه کافی قدرتمند نباشد، فرصت ایندکس شدن در گوگل را از دست خواهید داد، هر چند که مطلب درج شده کاربردی و ارزشمند باشد.

بهینه‌سازی کدهای HTML و CSS برای سئو

استراتژی‌های سئوی داخلی را بازبینی کنید

در بررسی و رفع مشکلات سئو، سئوی داخلی یکی از بالاترین اولویت‌ها را دارد. برای بازبینی وضعیت سئوی داخلی به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا تعدادی کلمات کلیدی به صورت پراکنده داخل صفحه قرار گرفته‌اند و صرفاً حداقل چگالی کلمات مورد نیازی را تأمین می‌کنند؟
  • آیا عنوان صفحه بهینه‌سازی شده است؟
  • آیا لینک‌های داخلی مرتبط و هدفمند داخل صفحات گنجانده شده است؟

بهینه‌سازی سئوی داخلی، یکی از راهکارهای مهم برای پیشرفت سریع رتبه سایت است. بنابراین، اگر صفحات سایت به خوبی سئو نشده‌اند، از این مرحله غافل نشوید.

لینک پروفایل سایت را ساماندهی کنید

مجموعهٔ پیوندهای ورودی و خروجی یک وب‌سایت، لینک پروفایل (Link Profile) سایت نامیده می‌شود. لینک پروفایل، نقش پررنگی در رتبه‌بندی یک وب‌سایت توسط موتورهای جستجو دارد. در بررسی لینک پروفایل سایت به دنبال نکات زیر هستیم:

  • مطمئن شویم که پروفایل به صورت آهسته و پیوسته به سمت جلو حرکت می‌کند.
  • ایرادهای فاحش موجود در لینک پروفایل را یافته و تصحیح کنیم.

اگر شما نتوانسته‌اید هیچ ایرادی در پیوندهای سایت پیدا کنید، این یک نقطهٔ قوت برای سایت محسوب می‌شود. اگر لینک پروفایل سایت بسیار بی‌نظم باشد، می‌توانید از یک یا دو تکنیک سریع برای بهبود وضعیت پیوندهای ورودی و خروجی بهره بگیرید.

بهینه‌سازی لینک پروفایل وب سایت برای سئو

بک‌لینک‌های مخرب را شناسایی کنید

یکی از مواردی که می‌تواند به سئوی سایت آسیب بزند، ایجاد بک‌لینک‌های مخرب توسط رقبای سایت یا دلایل دیگر است. در چنین شرایطی می‌توانید پس از شناسایی و اطمینان از مخرب بودن بک‌لینک‌ها، از ابزار Disavow گوگل برای حذف این بک‌لینک‌ها بهره بگیرید.

از جریمه نبودن سایت مطمئن شوید

در مرحلهٔ بعدی، باید مطمئن شوید که سایت جریمه نشده است. جریمه‌های گوگل می‌توانند از نوع پنالتی دستی (Manual Penalty) یا پنالتی الگوریتمیک (Algorithmic Penalty) باشند.

  • پنالتی دستی: پنالتی دستی، به این معنی است که یکی از کارکنان گوگل، شخصاً سایت را بررسی کرده و به دلیل تخلفات، سایت را با کارت قرمز جریمه کرده و از نتایج جستجوی گوگل حذف کرده است. در این صورت، صاحب سایت پیامی مبنی بر جریمه شدن سایت و علت آن دریافت می‌کند.
  • پنالتی الگوریتمیک: در پنالتی الگوریتیک، سایت توسط الگوریتم‌های خودکار بررسی شده و در صورت مشاهدهٔ تخلف، با کارت زرد جریمه می‌شود. بر خلاف پنالتی دستی، جریمه شدن با پنالتی الگوریتمیک و علت آن به صاحب سایت اطلاع داده نمی‌شود. بنابراین، علایم پنالتی الگوریتمیک را باید از طریق گوگل آنالیتیکس بررسی کنید.

برای کنترل کردن پنالتی الگوریتمیک، می‌توانید از گوگل سرچ کنسول کمک بگیرید. برخی از علائمی که می‌توانند بیانگر جریمه شدن سایت توسط گوگل باشند عبارتند از:

  • ترافیک تعداد مشخصی از صفحات به میزان بیشتر از ۲۰ درصد افت کرده باشد.
  • کل وب سایت به میزان ۲۰-۳۰ درصد یا بیشتر افت کرده باشد.
  • در چند وقت اخیر، افت غیرقابل توجیه در رتبه یا ترافیک سایت مشاهده شده است.

اگر لینک پروفایل سایت بسیار شلوغ است، بهتر است بازنگری این مورد را به طور موقت متوقف کرده و بر روی موارد سهل‌الوصول‌تری کار کنید.

ویژگی اصلی طرح تریاژ در رفع مشکلات سئو، توقف نکردن بر روی مشکلات پیچیده و وقت‌گیر است. باید هوشمندانه عمل کرده و در ابتدا، آسانترین و سریع‌ترین موارد را بررسی کنید.

جریمه‌های گوگل می‌توانند اثر مهلکی بر روی رتبه و ترافیک سایت داشته باشند. ممکن است تنها در عرض یک شب، ترافیک یک سایت به میزان ۹۰ درصد افت پیدا کند.

کلمات کلیدی ضعیف را تقویت کنید

با بررسی آمار و اطلاعات موجود در گوگل سرچ کنسول، کلمات کلیدی که عملکرد ضعیفی دارند را بررسی کنید. بازه‌های زمانی را بر روی ۳ الی ۶ ماه گذشته تنظیم کنید و به معنی واقعی رتبه‌بندی صفحات و کلمات کلیدی را زیر ذره‌بین قرار دهید.

با انجام این کار، شما می‌توانید اطلاعات ارزشمندی به دست بیاورید که در بازگرداندن رتبهٔ و ترافیک سایت راهگشا باشند. با شناسایی کلمات کلیدی و صفحاتی که عملکرد مطلوبی ندارند، شما می‌توانید این صفحات را مجدداً سئو کنید. در صورت نیاز، می‌توانید صفحاتی با عملکرد ضعیف را، به صفحات دیگر که عملکرد بهتری دارند، ریدایرکت کنید.

نرخ تبدیل وب‌سایت را بررسی کنید

آیا این کسب‌وکار، در نرخ تبدیل موفق عمل کرده است؟ اگر پاسخ مثبت است، حتماً روشی برای اندازه‌گیری آن داشته‌اند. در مورد این موضوع سؤال کنید. ممکن است در حال حاضر از قابلیت هدف‌گذاری گوگل آنالیتیکس (Goal Settings) یا سایر ابزارهای هدف‌گزاری و آنالیز سایت بهره می‌گیرند.

در هر حال، مطمئن شوید که نرخ تبدیل فعلی سایت را اندازه بگیرید تا بتوانید بهبود وضعیت پس از بهینه‌سازی در این پروژه را ارزیابی کنید.

برخی از تاکتیک‌های بهبود نرخ تبدیل می‌توانند در رفع مشکلات سئو بسیار ساده و در عین حال مؤثر باشند. اطمینان از آوردن کلمات کلیدی اصلی در بالای صفحه و امکان برقراری تماس تلفنی با یک کلیک، در کسب‌وکارهایی که فروش آنها از طریق مکالمهٔ تلفنی صورت می‌گیرد، از جمله تکنیک‌های ساده و سریع محسوب می‌شوند.

تاکتیک‌های پیشرفته‌تر برای افزایش نرخ تبدیل، می‌توانند پیچیده بوده و نیاز به عیب‌یابی عمیق داشته باشند که مناسب مرحلهٔ تریاژ و رفع اشکال سریع سئو نیستند.

بهبود نرخ تبدیل وب سایت

به اشکالات موجود در صفحهٔ اصلی سایت توجه کنید

رفع اشکالات صفحهٔ اصلی (Home Page) وب‌سایت، از جمله اقدامات ساده‌ای است که می‌تواند بازدهی بسیار سریعی در عملیات رفع مشکلات سئو سایت داشته باشد. در عیب‌یابی سریع صفحهٔ اصلی سایت، می‌توان به سه نکتهٔ اساسی اشاره کرد.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    اشکالات کدنویسی

    در بررسی اشکالات صفحهٔ اصلی، باید توجه ویژه‌ای نسبت به کدهای جاوا اسکریپت (JS) داشته باشید. اشکالات ریز و کوچک در کدهای صفحهٔ اول، می‌توانند تمامی زحمات شما برای بهینه‌سازی و سئوی سایت را تلف کنند. به عنوان مثال، اشکال در کدهای جاوا JS صفحهٔ اصلی، می‌تواند مانع جدی برای خزنده‌ها ایجاد کرده و تأثیر منفی در نمایه شدن سایت داشته باشد.

    • اگر لینک‌ها در JS کدگذاری شده باشند، مشکلات عمده‌ای در مسیر سئو پیش خواهد آمد. به عنوان مثال، ممکن است گوگل نتواند متن صفحات لینک شده را به درستی بخواند. اگر گوگل نتواند محتوای متنی سایت شما را به درستی بخواند، طبیعتاً ارزیابی درستی از وضعیت سایت نخواهد داشت.
    • از دیگر اشکالات کدنویسی که می‌تواند توانایی خوانده شدن صفحات سایت شما توسط گوگل را تحت تأثیر قرار دهد، عدم درج لینک‌ها با فرمت صحیح است. بنابراین، لازم است که فرمت کدنویسی لینک‌ها را بررسی کرده و در صورت نیاز، تصحیح کنید.

    سرعت لود صفحات

    از دیگر موارد مهمی که در این مرحله می‌توانید کنترل و بررسی کنید، سرعت لود صفحات است. فهرستی از مهمترین نکات مؤثر بر روی سرعت لود صفحات سایت را برای خود تهیه کنید و بر اساس آن، مواردی را که ممکن است باعث کندی سایت شوند شناسایی کنید. اگر از کدهای آماده برای برخی از قسمت‌های سایت استفاده شده است، میزان تأثیر آنها بر روی سرعت کلی سایت را بررسی کنید.

    برای بررسی سرعت لود صفحات سایت می‌توانید از ابزارهای مخصوص گوگل برای این منظور، یعنی Page Speed Insights و یا Lighthouse استفاده کنید.

    سهولت برقراری تماس تلفنی

    اگر نوع کسب‌وکار، وابسته به تماس‌های تلفنی است، مطمئن شوید که شماره تلفن درج شده در صفحهٔ اول سایت قابلیت تماس با یک کلیک را دارد. بدین ترتیب، مشتریان در صورت استفاده از نسخهٔ تلفن همراه وب‌سایت، می‌توانند بدون نیاز به شماره‌گیری، با یک کلیک ساده با شرکت مورد نظر تماس بگیرند. این موضوع، یکی از مواردی است که اهمیت زیادی در نرخ تبدیل سایت دارد.

    آدرس URL صفحات را سازماندهی کنید

    آدرس URL اهمیت زیادی در سئوی بسیاری از انواع سایت‌ها، از جمله وب‌سایت‌های فروشگاهی و خدماتی دارد. سازماندهی آدرس صفحات سایت به صورت مرتب و خوانا، شانس ظاهر شدن آنها در نتایج موتورهای جستجو را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. در مورد سایت‌های وردپرسی، لازم است محتواهای بلاگ به درستی دسته‌بندی شده باشد.

    • در مورد سایت‌های خدماتی و سایت‌هایی که به ارائهٔ اطلاعات اختصاص دارند، پیشنهاد می‌شود از فرمت آدرس به صورت دسته‌بندی/نام-صفحه (/Category/page-name) استفاده شود. بدین ترتیب، خوانایی آدرس صفحات برای گوگل افزایش پیدا می‌کند.
    • در مورد سایت‌های فروشگاهی، استفاده از فرمت نام صفحه> نام محصول> کد خرید (/page-name/product-name/purchase-31234) توصیه می‌شود.

    از درج علامت‌های پیچیده و ترکیب‌های بسیار طولانی برای آدرس صفحات پیج خودداری کنید. به طور کلی، مطمئن شوید که آدرس URL صفحات، برای گوگل پیچیدگی ایجاد نکند. این موضوع به خصوص در مورد سایت‌هایی که تعداد صفحات آنها زیاد است، اهمیت ویژه‌ای دارد.

    بهینه‌سازی آدرس سایت فروشگاهی برای سئو

    تمیز و خوانا بودن آدرس صفحات، نه تنها از نظر سئو برای موتورهای جستجو مطلوب است، بلکه برای مخاطبان نیز جلوه بهتری داشته و نرخ کلیک کاربران بر روی لینک صفحات را افزایش می‌دهد.

    تجربه کاربری وب‌سایت را بهبود بخشید

    یکی دیگر از آیتم‌های مهمی که لازم است در هنگام رفع مشکلات سئو مورد توجه قرار گیرد، شاخص‌های مربوط به تجربهٔ کاربری وب‌سایت است. مهمترین شاخص‌هایی که در این زمینه بررسی می‌شوند عبارتند از:

    • CLS (Cumulative Layout Shift): این معیار، میزان ناپایداری صفحات به دلیل نکات فنی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، سرعت لود شدن تصاویر، می‌تواند موجب شود ارتفاع صفحه به طور پیوسته تغییر کند. در بهبود تجربهٔ کاربری، تلاش می‌شود مقدار CLS کاهش پیدا کند.
    • FID (First Input Delay): تأخیر اولین ورودی، دومین معیار مهمی است که گوگل قصد دارد به زودی از آن به عنوان معیاری در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها بهره بگیرد.
    • LCP (Largest Contentful Paint): این شاخص، به معنی زمان نمایش بزرگترین محتوای صفحه است که لازم است به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

    این شاخص‌ها، از عناصر بسیار مهم در ارزیابی تجربهٔ کاربری وب‌سایت محسوب می‌شوند که توسط گوگل معرفی شده‌اند. ارزیابی این شاخص‌ها برای وب‌سایت، به شما کمک می‌کند عملکرد سایت را تا حد قابل ملاحظه‌ای ارتقاء دهید. در ادامه به برخی از نکاتی که می‌توانند شاخص‌های مربوط به تجربهٔ کاربری وب‌سایت را تحت تأثیر قرار دهند اشاره می‌کنیم.

    • درج تصاویر سنگین (با حجم ۵ مگابایت) در صفحهٔ اصلی سایت که لود شدن آنها مدت زمان زیادی طول می‌کشد.
    • استفاده از برخی پلاگین‌های وردپرسی که عملکرد کلی سایت را به طور محسوسی تحت تأثیر قرار می‌دهند.
    • استفاده از المان‌های اضافی در طراحی وب سایت فروشگاهی همچون فونت‌های گوگل و درج لینک محتوای ویدیویی از سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدیو همچون آپارات و یوتیوب.

    متناسب با نوع کسب‌وکار و محتوای وب‌سایت، ممکن است استفاده از برخی موارد فوق اجتناب‌ناپذیر باشند و نتوانید آنها را حذف کنید. بنابراین، لازم است گزینه‌های مختلف را ارزیابی کرده و تعادل مناسبی میان انتظارات کارفرما و شاخص‌های عملکرد سایت برقرار کنید.

    از اثر مهلک محتوای تکراری غافل نشوید

    اگر بدانید مشکل عدم نمایش صفحات سایت در نتایج گوگل به دلیل محتوای تکراری چقدر رایج است، شگفت‌زده خواهید شد. ممکن است تصور کنید این موضوع، به جریمه و پنالتی شدن سایت ربط دارد. در حالیکه چنین نیست.

    در اصل فیلتر اطلاعات موجب بروز این وضعیت می‌شود. اگر گوگل، دو صفحه با محتوای یکسان یا مشابه را شناسایی کند، سایر صفحات با محتوای یونیک و یکتا را به صفحات سایت شما که کپی شده به نظر می‌رسند ترجیح خواهد داد.

    میزان مشابهت محتوای وب‌سایت به سایر سایت‌های فعال در حوزه موضوع دیگری است که در این مرحله باید مورد بررسی قرار گیرد. اگر متوجه شوید که بخش قابل توجهی از محتویات وب‌سایت شما، توسط دیگران کپی یا بازنویسی شده است، می‌توانید با تنظیم یک فایل DMCA، درخواست حذف محتوای تکراری و کپی‌برداری شده را ثبت کنید.

    این کار، یکی دیگر از موارد ساده‌ای است که وقت چندانی نمی‌گیرد اما می‌تواند تأثیر قابل توجهی در عملکرد و بهبود وضعیت سئو سایت داشته باشد.

    جمع‌بندی

    • طرح تریاژ سئو، چارچوبی سازماندهی شده است که می‌تواند در به عیب‌یابی سریع و رفع مشکلات سئو کارساز باشد.
    • با استفاده از این رویکرد، شما می‌توانید ظرف مدت کوتاهی، وب‌سایت را از وضعیت بحرانی خارج کرده و به نتایج قابل قبولی دست یابید.
    • در فرآیند رفع مشکلات سئو وب‌سایت‌ها، لازم است از ابزارهای مختلفی برای ارزیابی وضعیت فعلی و میزان پیشرفت پروژه استفاده کنید. در این مطلب، مهمترین ابزارهای مورد نیاز و کاربرد هر یک معرفی شدند.
    • طرح تریاژ سئو برای رفع سریع مشکلات وب‌سایت که در این مطلب معرفی شد، مهمترین نکات در بازنگری کدهای سایت، تکنیک‌های سئو و تجربهٔ کاربری سایت را در بر می‌گیرد که با طی کردن آن می‌توانید بهبود قابل توجهی در ترافیک و نرخ تبدیل وب‌سایت ایجاد کنید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.